Google Grupper understøtter ikke længere nye Usenet-opslag eller -abonnementer. Tidligere indhold er fortsat synligt.

"at sin egen"

3 visninger
Gå til det første ulæste opslag

pkylle

ulæst,
29. dec. 2010, 05.55.0829.12.2010
til
På Ingeniøren diskuterer man den sproglige formulering i opgaverne til
PISA-testen.
http://ing.dk/artikel/115023-matematik-kan-du-selv-klare-pisa-testen
En sætning lyder: "Benny ved, at hans skridtlængde er 0,80 meter."
En skrev så: "Hvis der er tale om Bennys skridtlængde er det forkert
formuleret og der skulle stå sin, ergo må det være Henriks
skridtlængde der er tale om. ".
En anden skrev så: "Benny ved at sin egen skridtlængde er 0,80
meter.....".
Mit forslag var:"Benny ved, at hans egen skridtlængde er 0,80
meter....."

Hvad er gruppens mening om dette?

Opgaven indeholder også denne definition: "Skridtlængden P er
afstanden mellem det bageste af to fodaftryk, der følger lige efter
hinanden."

Jan Kronsell

ulæst,
29. dec. 2010, 06.17.4429.12.2010
til

"pkylle" <kylle...@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

Jeg ville ikek have problemer med at forstå den første formulering. Dit
forslag er også OK, men jeg ville stejle over "sin egen" i denne sammenhæng.

Jan

Bertel Lund Hansen

ulæst,
29. dec. 2010, 07.04.5329.12.2010
til
pkylle skrev:

> [...]
> En skrev så: "Hvis der er tale om Bennys skridtlængde er det forkert
> formuleret og der skulle stå sin, ergo må det være Henriks

Det er sludder. Man kan ikke sige

Benny ved at sin skridtlængde ...

Det kan kun hedde "hans".

Det er korrekt at "hans" i princippet kan henvise til en
vilkårlig mandsperson, men der er ingen tvivl mulig hvis teksten
starter med den citerede sætning.

Man kan forestille sig en tekst hvor flere mænd er blevet omtalt,
og der vil det måske kunne forekomme at der kan være tvivl, men
selv der skal der noget særligt til for at der forekommer
uklarhed. Jeg gik i gang med at skrive et eksempel hvor det
skulle kunne misforstås, men det lykkedes ikke:

Klaus og Benny var meget interesserede i matematik. De gik
og målte alt muligt op, og det var ved at drive deres
kammerater til vanvid. Benny fandt f.eks. ud af at hans
skridtlængde var 0,8 m.

Det er også der indlysende at det er Bennys skridtlængde der er
tale om. Det følgende eksempel er bedre:

Klaus og Benny var meget interesserede i matematik. De gik
og målte alt muligt op, og det var ved at drive deres
kammerater til vanvid. Klaus førte ofte an i spøgen, og
Benny fandt ud af at hans skridtlængde var 0,8 m.

Der ved man ikke hvis skridtlængde der er tale om - man vil
sandsynligvis regne med at det er Klaus'.

> Mit forslag var:"Benny ved, at hans egen skridtlængde er 0,80
> meter....."

Den formulering kan aldrig misforstås uanset sammenhængen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

pkylle

ulæst,
29. dec. 2010, 07.43.3229.12.2010
til
On 29 Dec., 13:04, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]

>          kammerater til vanvid. Benny fandt f.eks. ud af at hans
>          skridtl ngde var 0,8 m.
>
> Det er ogs der indlysende at det er Bennys skridtl ngde der er
> tale om. Det f lgende eksempel er bedre:

>          Klaus og Benny var meget interesserede i matematik. De gik
>          og m lte alt muligt op, og det var ved at drive deres
>          kammerater til vanvid. Klaus f rte ofte an i sp gen, og
>          Benny fandt ud af at hans skridtl ngde var 0,8 m.
>
> Der ved man ikke hvis skridtl ngde der er tale om - man vil

> sandsynligvis regne med at det er Klaus'.

> Den formulering kan aldrig misforst s uanset sammenh ngen.

Tak for svaret.
Men diskussionen viser, at netop formuleringen af opgavetekster bør
være entydig og umisforståelig.
/Peter

cykelsmeden

ulæst,
29. dec. 2010, 08.20.1229.12.2010
til
Den 29-12-2010 13:43, pkylle skrev:
> Men diskussionen viser, at netop formuleringen af opgavetekster bør
> være entydig og umisforståelig.
er det ikke et lidt underligt selvkomponeret ord?
umisforståelig !!!

- jeg ville sige "forståelig[t]"
//finn

pkylle

ulæst,
29. dec. 2010, 08.59.3029.12.2010
til

Andreas Andersen

ulæst,
29. dec. 2010, 09.21.0729.12.2010
til
On 29-12-2010 11:55, pkylle wrote:
> [...]
> meter.....".
> Mit forslag var:"Benny ved, at hans egen skridtlængde er 0,80

Sin kan kun henvise til grundleddet i sætningen. Grundleddet er
skridtlængden og ikke Benny.

Benny målte sin skridtlængde. Benny ved nu, at hans skridtlængde er 0,80
meter.

--
Andreas

Bertel Lund Hansen

ulæst,
29. dec. 2010, 09.33.3129.12.2010
til
pkylle skrev:

> Men diskussionen viser, at netop formuleringen af opgavetekster bør
> være entydig og umisforståelig.

Det er den også. Man kan ikke skrive noget som ikke en eller
anden med vold og magt kan misforstå.

pkylle

ulæst,
29. dec. 2010, 10.01.3229.12.2010
til
On 29 Dec., 15:33, Bertel Lund Hansen

<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Det er den også. Man kan ikke skrive noget som ikke en eller
> [...]

Ja det nok svært at undgå, at nogen kan misforstå teksten, hvis de
vil.

Jeg undrede mig også over den definition, jeg citerede ovenfor.

"Skridtlængden P er afstanden mellem det bageste af to fodaftryk, der
følger lige efter
hinanden."

Nu er der heldigvis en ledsagende tegning til at hjælpe på
forståelsen.

/Peter

Herluf Holdt, 3140

ulæst,
29. dec. 2010, 10.02.4129.12.2010
til
pkylle skrev:

> Opgaven indeholder også denne definition: "Skridtlængden
> P er afstanden mellem det bageste af to fodaftryk, der
> følger lige efter hinanden."

Det er meget forkert at anvende ordet "skridtlængde"
i sådan en opgave. "Skridtlængde" er nemlig også det
man bruger, når man fx måler længden på benene i et
par bukser.

--
Herluf :·)

Tom Wagner

ulæst,
29. dec. 2010, 10.22.2929.12.2010
til
Den 29-12-2010 16:02, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det er meget forkert at anvende ordet "skridtl�ngde"
> i s�dan en opgave. "Skridtl�ngde" er nemlig ogs� det
> man bruger, n�r man fx m�ler l�ngden p� benene i et
> par bukser.

Det synes jeg ikke er forkert, hvad ville du foresl�?

Nogle ord har mere end en betydning, og her har man gjort sig den
ulejlighed at definere, hvad der menes.

Skridtl�ngde vil for mange idr�tsfolk v�re et helt almindeligt ord, det
bruges fx ved indstilling af en skridtt�ller.
I milit�ret bruges det ogs�. ODS: "Ved en Marche forstaas Taktgang i
samlet Trop. Skridtl�ngden er 80 cm. Marchetakten er 115 Skridt i Minuttet".

Hilsen Tom

Peter Brandt Nielsen

ulæst,
30. dec. 2010, 17.19.5030.12.2010
til
pkylle skrev:

> Jeg undrede mig også over den definition, jeg citerede ovenfor.
> "Skridtlængden P er afstanden mellem det bageste af to fodaftryk, der
> følger lige efter
> hinanden."

Det er svært at forstå. Der burde måske stå "det bageste punkt".

--
Peter Brandt Nielsen

0 nye opslag