Æblevin

Anja Hammer Dubland

Måske ikke det helt rigtige sted at søge, men er det nogen som har
oppskrift på hjemmelavet æblevin? Lå enkel som muglig?

--
Anja

Klaus Eriksen

Da jeg selv planlægger at lave æblevin, så har jeg lavet følgende
arbejdsnotat, som i punktform beskriver hvordan jeg vil brygge vin. Det skal
understreges at jeg endnu ikke har afprøvet denne arbejdsopskrift, som jeg
har hentet fra forskellige bøger jeg har lånt på biblioteket.

Tilberedning af frugtmasse dag 1 :

- 17 kg æbler (25 l. vin), sure, saftige og kraftig smag fx Belle Boskop

- skær æblerne i skiver/både

- æbler inkl. stilk, blomst etc. hældes op i gærkar

- evt. krydderier tilføres

- gærkar stilles lunt 20 - 25 grader

- 10 liter kogende vand hældes over fugten og dækker lige netop frugten

- dæk karet med et klæde

- når massen er 23 til 25 grader (efter 5-10 timer) rør rundt i massen

- tilsæt gær, 10 gr. gærnæringssalt, 20 gr. enzym, 2 gr. svovl

- rør rundt i massen flere gange dagligt

- massegæring begynder efter 1 - 2 dage

Massegæring dag 4-5 :

- vhja. hævert føres saften over i en vinballon

- afpres frugtmassen for saft

- kontrollér sukkerindhold

- lav sukkerlage, 3,5 kg. Sukker koges 5 minutter i 2 liter vand

- sukkerlagen afkøles til 23° - 25°, tilfør max. Halvdelen af lagen

- oechslegrad må ikke overstige 80°

- ryst ballonen, pak ballon ind i et tæppe

- stil den i et rum med 20°- 22°

- tilsæt sukkerlagen af flere omgange med 4-6 dages mellemrum

- kontrollér sukkerindhold og ryst ballonen jævnligt

- tilsæt sukker hvis oechlegr.< 10, oechlegr må ikke overstige 80

- ballonen spædes op med lunkent vand 5-10 cm fra kant

- tilsæt evt. citronsyre

- dag 20 : rumtemp : 18° - 19°

Hoved/-stormgæring :

- i starten 4 blop pr. sek.

- Efter 4 dage væsentlig færre blop pr. sekund

- ryst ballonnen 2 gange dagligt

- efter 4 ugers hovedgæring alko% = 6%

- gæringstid : 3 - 5 uger

- 1. omstikning

- kontrollér sukkerindhold, tilfør evt. sukkerindhold

- 2 gr. Svovl

- ryst ballon

- spæd op med lunkent vand

Eftergæring :

- eftergærer i ca. 6 - 8 uger

- ca. blop pr. minut

- temp. 23° - 28°

- 2. omstikning ved 1 blop pr. minut

- tilføj 1 gr. Svovl

- alko% = 8 - 10

- ryst ballonnen jævnligt

- ballonnen pakkes ind i tæpper og stilles lunt mi 3-5 måneder

Efterbehandling :

- 3,5 måned efter 2. omstikning og 2 uger uden blop

- kontrollér sukkerindhold

- for sød vin -> tilfør citronsyre

- for tør vin -> tilfør sukker

- tilføj yderligere krydderier og smagsstoffer

- lad vinen gære helt færdig

Klaringsperiode :

- stil ballonnen et køligt sted 10° - 12°

- efter en uge er vinen klar til 3. omstikning

- tilfør 3 gr. svovl

- ryst ballonnen

- hæld vinen på flasker

mvh.

--
Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Anja Hammer Dubland <an...@ttv.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3BBCC559...@ttv.no...

Jørgen Grandt

Anja Hammer Dubland spurgte blandt andet:

> (...) Lå enkel som muglig?

Ah, hvaffor en smed?

--
Hilsen: Jørgen / http://www.grandt-aarhus.dk
Berømte Sidste Ord VI:

Jonas Jacobsen

"Jørgen Grandt" skrev:

> Anja Hammer Dubland spurgte blandt andet:

> Ah, hvaffor en smed?

Måske har Anja allerede smagt lidt rigeligt æblevin? :-)

/J

Anja Hammer Dubland

Jonas Jacobsen wrote:

Neij, men jeg er egentlig norsk, og ikke altid lige flink til at få med
alle bokstaver. "Lå" skulle egntlig være "Så"
Men æblevin er godt det!

--
Anja

G&H

Dav Klaus ......
Har du prøvet det ........... ?
Jeg har en masse æbler, som jeg ikke gider ha' ......... De ligge bare og
rådner .........
Jeg har også en 1200 L plasttank ............... Det er der jo perspektiver
i ........ :-)

Mvh
Thomas

"Klaus Eriksen" <klaus_...@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Klaus Eriksen

Hej Thomas

For en del år tilbage har jeg prøvet at brygge bla. æblevin og vil i år
prøve at brygge igen, da jeg har en del æbler, som egner sig til formålet.
Men jeg vil nøjes med en 50 liters ballon, det er rigeligt til mit forbrug.

mvh.
--
Klaus Eriksen
www.aigis.dk