Google Grupper understøtter ikke længere nye Usenet-opslag eller -abonnementer. Tidligere indhold er fortsat synligt.

Gør-det-selv 3D

9 visninger
Gå til det første ulæste opslag

Mogens Kjaer

ulæst,
8. jan. 2011, 04.28.2708.01.2011
til
Jeg har prøvet at lave min egen 3D film, som kan vises på
mit Panasonic fjernsyn.

Det kan vise Full HD 3D.

Opskriften er:

Lav en scene til en raytracer, jeg har brugt Pov-ray
(http://www.povray.org).

Lav to udgaver, hvor man flytter kameraet svarende til øjenafstanden.

Trace højre og venstre billederne hver for sig, i 1920x1080.

Sæt billederne sammen med montage fra ImageMagick.

Skalér dem 50%x100% med convert fra sammesteds.

Sæt enkeltbillederne sammen med mencoder i xvid format:

mencoder mf://*.png -mf w=1920:h=1080:fps=25:type=png -ovc xvid
-xvidencopts bitrate=15000 -oac copy -o 3d.avi

Kopiér .avi filen til en USB stick og sæt den i min Panasonic
blu-ray "hjemmebiograf" og sæt den til at afspille.

På fjernsynet kan der så vælges "side-by-side" i 3D menuen på fjernsynet.

Tag brillerne på og - voilà, man ser billederne i 3D.

Men det er ikke Full HD; man mister 2x opløsningen i x-aksen; man kan
også lave top/bund 3D så man mister opløsningen i y-aksen.

Jeg har prøvet at lave filmklippet i 3840x1080, men den kan ikke afspilles.

Nogen der ved hvordan man kan lave Full HD 3D?

Mogens

(Først postet i .tv+video)

--
Mogens Kjaer, m...@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Hauge

ulæst,
8. jan. 2011, 04.36.3408.01.2011
til
Den 08-01-2011 10:28, Mogens Kjaer skrev:
> Jeg har prøvet at lave filmklippet i 3840x1080, men den kan ikke afspilles.

Kom til at tænke på, har du prøvet at lave klippet som TopBund?
Så kan du klare dig med 1920x2160, kan jo være at tv'et ikke kan klare
SBS i full-hd, eller om det overhovedet kan klare full-hd i 3D der ikke
er BluRay.
Kan også være en fejl på din video-encoder, flere af dem har problemer
med størrelser over alm. full-hd, i hvert fald i bredden.
Kan du afspille dit klip på din pc?

Alle tv-stationer der sender i 3D, kører halv-SBS, dvs. 1920x1080
totalt, som jo er det samme som du kan få til at virke.

Mvh Hauge

Hauge

ulæst,
8. jan. 2011, 04.40.0008.01.2011
til
Den 08-01-2011 10:28, Mogens Kjaer skrev:
> Det kan vise Full HD 3D.

Jeg vil gerne senere i dag, klippe et stykke film i full-hd ud til dig,
så du kan prøve om dit tv kan.
Dvs. et klip på 3840x1080 SBS.

Det fylder lidt meget, men mon ikke det går? ;)

Kast en mail (fjern CUT), eller skriv her, hvis det har interesse.

Mvh Hauge

Kall, Mogens

ulæst,
10. jan. 2011, 06.40.2810.01.2011