Erger dan Pearl Harbor, traumatiserender dan Vietnam

Luc Van Braekel

Pearl Harbor, 7 december 1941: verrassingsaanval met 2.400 doden, aanval
in de periferie van de Verenigde Staten, Hawaď. Deze gebeurtenis haalde
de VS uit zijn isolationisme, betrok hem in WO2, waarvan de positie als
militaire wereldmacht tot op vandaag nog steeds een gevolg is.

Vietnam war, 1964-1975: 58.000 Amerikanen gesneuveld. Het trauma van de
nederlaag in de psyche van de natie, het gekwetste zelfvertrouwen,
werden pas gedeeltelijk hersteld in 1991 bij de bevrijding van Koeweit.

VS Oostkust, 11 september 2001: 10.000 ŕ 50.000 doden (ruwe schatting
van mijnentwege), kamikaze verrassingsaanval in het hart van de VS, op
het hart van het Financial District van New York en op het centrum van
de Amerikaanse militaire macht.

De publieke opinie heeft de neiging de gevolgen van een gebeurtenis op
korte termijn te overschatten, en de gevolgen op lange termijn te
onderschatten. Mij interesseert niet zozeer wat er de komende dagen en
weken gaat gebeuren, vergeldingsaanvallen, verhoogde
veiligheidsmaatregelen ... De gevolgen van deze gebeurtenis zullen over
10, 20, 30 jaar nog steeds voelbaar zijn. Onze maatschappij zal er
blijvend door veranderd worden. Onze hoogtechnologische samenleving is
fragieler dan we dachten. Om ze te beschermen zal een verhoogde
inspanning nodig zijn. Niet zozeer met gevechtsvliegtuigen en
vliegdekschepen, maar met een belangrijker rol voor inlichtingsdiensten,
meer infiltratie in subversieve organisaties, en internationale boycots
tegen schurkenstaten. Zelfs als er geen schurkenstaten rechtstreeks
betrokken waren bij deze aanslag, zullen de VS niet langer dulden dat
schurkenstaten onderdak en bescherming bieden aan terroristen.

In maart vorig jaar stond ik nog de zonsondergang te bewonderen op het
dakpanorama van het WTC in New York. Weinig ervaringen zijn zo
fascinerend, geven zo'n kick, als het bekijken, tijdens de overgang van
licht naar donker, van de drukke stad, het hart van de westerse wereld,
de krioelende menigte, de prachtige wolkenkrabbers, de talloze
helicopters die steeds in de lucht zijn boven en rond de stad, de
schepen die de haven in- en uitvaren, de bruggen die de stadsdelen met
elkaar verbinden, alles binnen één blikveld. Vandaag foetsjie.

Luc

Luc Kumps

"Luc Van Braekel" <l...@vlaanderen.com> wrote in message

> In maart vorig jaar stond ik nog de zonsondergang te bewonderen op het
> dakpanorama van het WTC in New York.

Ik ben ook direct vol ongeloof naar de dia's die ik daar 18 jaar geleden
maakte gaan kijken...

Luc K

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, "Luc Van Braekel" <l...@vlaanderen.com>, die Wed,
12 Sep 2001 01:29:57 GMT, in littera
<pUyn7.50232$6x5.10...@afrodite.telenet-ops.be> in foro be.politics
(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

> [...]
>
>De publieke opinie heeft de neiging de gevolgen van een gebeurtenis op
>korte termijn te overschatten, en de gevolgen op lange termijn te

Helemaal mee eens.
Internationale verhoudingen kunnen door dergelijke evenementen
gedurende vele jaren verstoord blijven.

> [...]
>veiligheidsmaatregelen ... De gevolgen van deze gebeurtenis zullen over
>10, 20, 30 jaar nog steeds voelbaar zijn. Onze maatschappij zal er

Daar ben ik ook van overtuigd.

> [...]
>betrokken waren bij deze aanslag, zullen de VS niet langer dulden dat
>schurkenstaten onderdak en bescherming bieden aan terroristen.

Mar ze kunnen niet alles. Napoleon en Hitler hebben zich aan
Zwitserland niet gewaagd. Ik denk niet dat Amerika iets echt serieus
ter plekke zal wagen zoals een troepenmacht te sturen in landen zoals
Libanon-Syrië of Afghanistan voor de zelfde reden: het biotoop.

> [...]
>schepen die de haven in- en uitvaren, de bruggen die de stadsdelen met
>elkaar verbinden, alles binnen één blikveld. Vandaag foetsjie.

Je doet me denken aan Prediker uit het Oud Testament:

1 De woorden van den prediker, den zoon van David, den koning te
Jeruzalem.
2 Ijdelheid der ijdelheden, zegt de prediker; ijdelheid der
ijdelheden, het is al ijdelheid.
3 Wat voordeel heeft de mens van al zijn arbeid, dien hij arbeidt
onder de zon?
4 Het ene geslacht gaat, en het andere geslacht komt; maar de aarde
staat in der eeuwigheid.
5 Ook rijst de zon op, en de zon gaat onder, en zij hijgt naar haar
plaats, waar zij oprees.
6 Zij gaat naar het zuiden, en zij gaat om naar het noorden; de wind
gaat steeds omgaande, en de wind keert weder tot zijn omgangen.
7 Al de beken gaan in de zee, nochtans wordt de zee niet vol; naar de
plaats, waar de beken heengaan, derwaarts gaande keren zij weder.
8 Al deze dingen worden zo moede, dat het niemand zou kunnen
uitspreken; het oog wordt niet verzadigd met zien; en het oor wordt
niet vervuld van horen.
9 Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan
is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de
zon.
10 Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is
nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn.

>Luc

Fusti

Luc Kumps

"F u s t i g a t o r" <fusti...@guindaille.com> wrote in message

> [...]
> 10 Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is
> nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn.

Aan deze wijze woorden kunnen dit nog toevoegen...
"Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd die te herhalen"

Luc

Bart.Van...@nowhere.be

> [...]
> ter plekke zal wagen zoals een troepenmacht te sturen in landen zoals
> Libanon-Syrië of Afghanistan voor de zelfde reden: het biotoop.

Een gewond en getraumatiseerd dier kan gekke sprongen uithalen. Ik zeg
niet dat ze een atoombom gaan droppen, maar indien er werkelijk een
land achter blijkt te zitten, dan zal de reactie er niet veel naast zijn,
veronderstel ik.

cu bart

--
http://www.irule.be/bvh/be/politics

Luc Van Braekel

<Bart.Van...@nowhere.be> wrote in message

Bombarderen is geen oplossing en vervult enkel een signaalfunctie.
Jarenlange bezetting van het land om het "uit te kuisen" van terroristen
is doeltreffender. Liefst de klus laten oplossen door Israël of, als
het om Afghanistan gaat, door ... Rusland, dat daar nog oude rekeningen
te vereffenen heeft met Bin Laden. Putin riep gisteren om "vergelding",
nog voor Bush dat deed. Zelfs de VN zullen geen kik geven als het
Taliban-regime gewapenderhand omvergeworpen wordt.

Luc

Luc

Karlos

Op Wed, 12 Sep 2001 08:44:05 GMT, in be.politics schreef "Luc Van
Braekel" <l...@vlaanderen.com>

> [...]
>nog voor Bush dat deed. Zelfs de VN zullen geen kik geven als het
>Taliban-regime gewapenderhand omvergeworpen wordt.

Is dat niet een beetje wrang. De Taliban en Bin Laden werden ooit door
de VS gesteund en bewapend vanuit hun koude-oorlogsstrategie.

--
Vriendelijke groeten
Karlos

Leo

Luc Van Braekel <l...@vlaanderen.com> schreef in berichtnieuws
> [...]

> veiligheidsmaatregelen ... De gevolgen van deze gebeurtenis zullen over
> 10, 20, 30 jaar nog steeds voelbaar zijn.

Volledig akkoord. De kans is wel erg groot, dat de VS nu inzien, dat dé
vijand in de 21e eeuw de islam is. Sedert 11 september 2001 is de westerse
wereld in oorlog met de islam. Hoe eerder we dat beseffen, hoe eerder we de
passende maatregelen kunnen nemen om hem te winnen. Dat de vijfde kolonne
die zich op ons grondgebied bevindt daarbij een enorme tactische en
militaire risicofactor vormt is zonneklaar; dat we nog langer tolereren dat
in Brussel steunpunten voor bv. de GIA worden gehandhaafd is absoluut
onaanvaardbaar.

Leo.

Luc Van Braekel

"Karlos" <use...@karlos.org> wrote in message

> [...]
>
> Is dat niet een beetje wrang. De Taliban en Bin Laden werden ooit door
> de VS gesteund en bewapend vanuit hun koude-oorlogsstrategie.

Er is niet veel nodig om vrienden van gisteren tot vijanden van vandaag
uit te roepen. Voorbeelden legio in de geschiedenis.

Luc

Luc Van Braekel

"Leo" <L...@yahoo.com> wrote in message

> [...]

we de
> passende maatregelen kunnen nemen om hem te winnen.

Passende maatregelen tegen extremistisch islamitisch terrorisme, kunnen
even goed bestaan uit het steunen zijn van gematigde islamitische
landen. Bestrijding van terrorisme dat uit een bepaalde regio afkomstig
is, doe je niet door je terug te trekken uit die regio, noch door aan
heel die regio de oorlog te verklaren. Je doet dat door in die regio en
in de hele islamitische wereld zo veel mogelijk bondgenoten te zoeken
waardoor je een steviger machtsbasis hebt om de echte boosdoeners aan te
pakken.

Luc

Hayek

Luc Van Braekel wrote:

> Passende maatregelen tegen extremistisch islamitisch
> terrorisme, kunnen even goed bestaan uit het
> steunen zijn van gematigde islamitische landen.

Zo werkt dat niet bij hen Luc...
Gematigd islamieten zijn gewoon half hypocriet.

Ze drinken niet en gaan niet naar de hoeren,
en rijden in het weekend naar de emiraten waar het wel
mag. Of vallen hier de blonde serveuzen lastig, grote
religieuze principe's en kan je even een hoer voor me
bellen ? In geen manier verschillend van fanatieke
christenen, zie naar Noord-Ierland.

Bin Laden zijn geld komt uit Ryad. Ik ben daar zeker
van. Afganistan heeft geen belang, zonder geld was hij
daar niet welkom geweest.

Bart.Van...@nowhere.be

Karlos <use...@karlos.org> wrote:
> Is dat niet een beetje wrang. De Taliban en Bin Laden werden ooit door
> de VS gesteund en bewapend vanuit hun koude-oorlogsstrategie.

Dat is een weerkerend patroon in de internationale politiek/diplomatiek.

Uiteindelijk kan je met dezelfde verwondering vaststellen dat het
toch wel heel wrang is dat we Duitsland militair zo hard hebben
aangepakt terwijl het nu economisch onze sterkste bondgenoot is.

De internationale politiek is in dat opzicht niet anders dan
verhoudingen tussen mensen, maar dan op andere schaal. Een koppel
dat verleden jaar nog trouwde kan dit jaar in de War of the Roses
zijn beland.

Het politieke toneel is niet statisch maar dynamisch, en de allianties
dus ook.

cu bart

--
http://www.irule.be/bvh/be/politiek

Leo

Luc Van Braekel <l...@vlaanderen.com> schreef in berichtnieuws
DDGn7.50445$6x5.10...@afrodite.telenet-ops.be. Je doet dat door in die

> [...]
> in de hele islamitische wereld zo veel mogelijk bondgenoten te zoeken
> waardoor je een steviger machtsbasis hebt om de echte boosdoeners aan te

Principieel akkoord, maarre... Wat doe je als blijkt dat bv. in een land
als Algerije een meerderheid fundamentalistisch is, en de minderheid
uitsluitend met militair geweld de macht kan handhaven? . En hoe
betrouwbaar is een 'bondgenoot' als Saoudi-Arabiė, die zelf de sjariah in al
zijn verschrikkingen toepast? We staan hier voor iets helemaal nieuws: de
radicale islam rukt enorm snel op, en laat zich niet beperken door nationale
grenzen.

Leo.

JanC

> Zo werkt dat niet bij hen Luc...
> Gematigd islamieten zijn gewoon half hypocriet.

M.a.w.: aangezien jij een fundamentalistische anti-moslim bent, ben je
niet hypocriet of zo?

> [...]
> religieuze principe's en kan je even een hoer voor me
> bellen ? In geen manier verschillend van fanatieke

In Turkije en sommige andere moslim-landen hebben de moslims altijd
alcohol gedronken. In de Koran staat dat je alcohol met mate moet
drinken. Dr. Beaucourt is ook een moslim vermoed ik?

Pas op: het fundamentalistische regime in landen als Saoudi Arabiė staat
me ook niet aan. Maar veralgemeen hun gedrag niet tot alle moslims.

> Bin Laden zijn geld komt uit Ryad. Ik ben daar zeker
> van. Afganistan heeft geen belang, zonder geld was hij
> daar niet welkom geweest.

LOL
Osama Bin Laden is staatsvijand #1 van Ryad.
Ze appreciėren het daar namelijk niet zo erg dat hij de koning een
verrader van de Islam en een vazal van de VS noemde.

Bin Laden is natuurlijk wel een zoon van de 2e rijkste familie van
Saoudi Arabiė. Z'n persoonlijk fortuin wordt op 20 tot 200 miljoen
dollar geschat (Z'n totale erfdeel bedroeg 200 miljoen (als 17e zoon op
50+), maar niemand weet of hij die volledig gekregen heeft).

--
JanC

Jean-Pierre Heymans

"JanC" <janc_re...@digibel.org> schreef in bericht

> M.a.w.: aangezien jij een fundamentalistische anti-moslim bent, ben je
> niet hypocriet of zo?

Hij bedoelt: gematigde moslims zijn half-hypocriet en niet-moslims zijn het
helem... ;-)

> In Turkije en sommige andere moslim-landen hebben de moslims altijd
> alcohol gedronken. In de Koran staat dat je alcohol met mate moet
> drinken. Dr. Beaucourt is ook een moslim vermoed ik?

Turkije produceert zelfs heel lekkere wijn.

> --
> JanC

J-P

Jean-Pierre Heymans

> [...]
> Ze appreciėren het daar namelijk niet zo erg dat hij de koning een
> verrader van de Islam en een vazal van de VS noemde.

Wat ook zo is. De huidige dynastie in Saoedi-Arabiė werd aan de macht
gebracht door de VS. Het land schijnt geen grondwet te hebben. Alleen de
koran geldt als wet en de koning is het hoofd van de Islam. Hij is dus zo
goed als almachtig in zijn land. De VS zal je nooit over mensenrechten horen
als het over Saoedi-Arabiė gaat. De deal die de Amerikanen na WO2 sloten
komt er op neer dat ze geen strobreed in de weg leggen, zolang ze maar over
een deel van de olievoorraden kunnen beschikken. Een en ander werd
woensdagavond uit de doeken gedaan op tv (zender vergeten vanwege veelvuldig
gezap). Bin Laden is zonder twijfel een schurk, ook al zou hij niet achter
de recentste aanslagen zitten, wat toch zeer twijfelachtig is, alleen al
vanwege de eerdere aanslagen die hij heeft gepleegd (met honderden doden).
Uitgerekend met die schurk gingen de VS tijdens de Koude Oorlog in zee om de
Russen via de Taliban in Afghanistan te bestrijden en het regime in Moskou
te verzwakken. En ja, het schurkenregime van de Taliban werd mede door de
hulp van de Amerikanen mogelijk gemaakt. Net zoals Saddam Hoessein, die
andere schurk in de regio. Bin Laden heeft dus gelijk als hij de koning van
Saoedi-Arabiė een vazal van de VS noemt, want het is nog waar ook.
Het zijn diezelfde VS die de mond vol hebben over mensenrechten, maar die
wel met geboefte omgaan, zolang ze er maar profijt bij hebben. Wie niet meer
nuttig is wordt gedumpt, zoals Bin Laden, zoals de Taliban, zoals
Hoessein... Maar dan wel verontwaardigd zijn als die schurken zich tegen je
keren. Wie tot de maffia toetreedt kan er ook niet meer uit, toch niet
levend. En wie bewust tot de maffia toetreedt is of wordt zelf een gangster.
Helaas is de gemiddelde Amerikaanse burger zich daarvan niet bewust. Die
burger die zich laat manipuleren door zijn overheid met praatjes over
vrijheid en democratie, er ingepompt via de scholen en de kerken, maar die
notabene hun president slechts via (goed in de hand te houden) kiesmannen
mogen kiezen. En dan gebeurt opeens het onvermijdelijke: duizenden
onschuldige Amerikaanse burgers worden op spectaculaire wijze de dood
ingejaagd en de overheid speelt ten aanzien van de hele wereld de vermoorde
onschuld.
Ach ja, Bush zal zorgen voor gerechtigheid. Dat hij wraak met gerechtigheid
verwart, daar schijnt niemand over te vallen. Hoe geloofwaardig klinkt dat
uit de mond van een president wiens leger zowat overal ter wereld basissen
heeft en die de afgelopen 50 jaar de meeste schendingen van de
soevereiniteit van naties op haar palmares heeft, wiens CIA in nauwe
samenwerking met de nazionistische MOSSAD aan de lopende band echte of
vermeende vijanden om zeep helpt (jaja, gerechtigheid) en die zijn
bondgenoten (lees: vazallen) afluistert en bespiedt en ze op geregelde
tijdstippen betrekt in haar makabere machtspelletjes. En nu hebben de
Europese landen hun lot aan dat van de VS gekoppeld. Want als zelfs
Verhofstadt beweert dat we ons vanwege de aanslagen allemaal Amerikaan
voelen, waarom zouden we dan niet meedoen, nietwaar? Vanaf nu leven we niet
meer in Vlaanderen maar in Amerikaanderen. Een lokale versie van de Ku Klux
Klan hebben we ondertussen al een kleine dertig jaar. Nu nog wat hoge
wolkenkrabbers in Antwerpen en Brussel, tenzij de belforten van Brugge,
Ieper en Gent als doelwitten volstaan.
Europa is de vazal van een regime dat op z'n minst even misdadig is als
degene die ze bestrijden. Als ik zie hoe driekwart van de posters hier dat
regime verheerlijkt, de lokale KKK-mandatarissen van de omstandigheden
misbruik maken om etnische zuiveringen te promoten en een geschifte
programmeur zelfs bereid is om met kernwapens een compleet volk uit te
roeien, dan word ik kotsmisselijk.
Als de VS dan toch gerechtigheid willen, waarom dan niet Bin Laden pakken en
uitleveren aan het tribunaal in Den Haag? Of zouden er dan teveel
Amerikaanse (en Europese?) vieze potjes worden geopend?

> --
> JanC

J-P

jcl

"Jean-Pierre Heymans" <hey_An...@pandora.be> schreef:

<knip>

> [...]
|uitleveren aan het tribunaal in Den Haag? Of zouden er dan teveel
|Amerikaanse (en Europese?) vieze potjes worden geopend?

3 minuten stilte, de eerste 5 seconden voor de slachtoffers van 911,
de rest voor alle andere slachtoffers....
Een kwestie van juiste proporties in het medeleven.

mvg.

Jean-Pierre Heymans

"jcl" <j...@NoSpamPlzpandora.be> schreef in bericht

Waarom? Maakt het uit hoevייl slachtoffers er waar dan ook gevallen zijn?
Ieder slachtoffer is er gewoon ייn teveel en verdient evenveel nagedachtenis
als elk ander, Amerikaans of niet.

J-P

Jean-Pierre Heymans

PS: Behalve de daders natuurlijk.

"Jean-Pierre Heymans" <hey_An...@pandora.be> schreef in bericht

Luc Van Braekel

"Jean-Pierre Heymans" <hey_An...@pandora.be> wrote in message

> Wat ook zo is. De huidige dynastie in Saoedi-Arabiė werd aan de macht
> gebracht door de VS.

De huidige democratische regimes in o.a. Frankrijk en Belgiė werden in
1944 aan de macht gebracht door de VS. Waarmee ik maar wil zeggen dat
"aan de macht gebracht door de VS" geen argument is en geen
waarde-oordeel kan bevatten, tenzij je weet en expliciet vermeldt welk
regime er daarvoor aan de macht was.

> Het land schijnt geen grondwet te hebben.

Groot-Brittanniė heeft ook geen grondwet. De vrijheden zijn er groter
dan in Belgiė: geen identiteitskaart nodig, grotere persvrijheid, ...
Waarmee ik maar wil zeggen dat "geen grondwet" op zich geen enkel
argument is.

> [...]

> En ja, het schurkenregime van de Taliban werd mede door de

> hulp van de Amerikanen mogelijk gemaakt. Net zoals Saddam Hoessein,

Wereldpolitiek is een zaak van verdediging van belangen, niet een zaak
van het opvoeden van de hele wereld tot brave engeltjes. De Amerikaanse
regering heeft tegenover haar burgers de plicht om te zorgen voor
optimale economische voorwaarden, maximale welvaart, een stabiele en
controleerbare internationale omgeving. Om dat doel te bereiken moeten
bondgenoten gekozen worden, en die keuze is vaak een keuze van het
minste kwaad.

Luc

jcl

> [...]

De eerste 5 seconden voor de slachtoffers van 911,

de rest voor alle andere slachtoffers.

Een kwestie van juiste proporties in het medeleven.

Dat is mijn manier om te zeggen dat iedere slachtoffer er gewoon ייn
teveel aan is en evenveel nagedachtenis verdient, Amerikaans of niet.

mvg.

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, "Luc Kumps" <NOkum...@pandora.be>, die Wed, 12
Sep 2001 07:00:07 GMT, in littera
<XJDn7.50298$6x5.10...@afrodite.telenet-ops.be> in foro be.politics

(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

Inderdaad, en dit is al menigmaal in de loop van de geschiedenis 't
geval geweest.

Leren de mensen nooit in vrede met elkaar te leven?

>Luc

Fusti

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, "Luc Van Braekel" <l...@vlaanderen.com>, die Wed,
12 Sep 2001 08:44:05 GMT, in littera
<pfFn7.50367$6x5.10...@afrodite.telenet-ops.be> in foro be.politics

> [...]

>nog voor Bush dat deed. Zelfs de VN zullen geen kik geven als het
>Taliban-regime gewapenderhand omvergeworpen wordt.

Dat denk ik ook.
Nu nog zien hoe ve verhouding Bin Laden/Taliban in mekaar zit.
Dito met Pakistan.

Fusti

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, Karlos <use...@karlos.org>, die Wed, 12 Sep 2001
09:52:18 GMT, in littera <8tbuptok1pbjdae7l...@4ax.com>

> [...]

>Is dat niet een beetje wrang. De Taliban en Bin Laden werden ooit door
>de VS gesteund en bewapend vanuit hun koude-oorlogsstrategie.

Het aantal "verkeerden" die door de USA ooit zijn gesteund geweest is
ontelbaar...

Diem, Pinochet , ..... vul zelf in

Fusti

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, Bart.Van...@nowhere.be, die Wed, 12 Sep 2001
09:06:16 +0200, in littera <8h1nn9...@10.0.0.2> in foro

be.politics (et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>F u s t i g a t o r <fusti...@guindaille.com> wrote:

Moest je gelijk hebben, zou het mij inderdaad niet verbazen.

En dat zou dan weer nieuwe acties op amerikaanse burgerdoelen
uitlokken.

>cu bart

Fusti

Luc Van Braekel

> Dat denk ik ook.
> Nu nog zien hoe ve verhouding Bin Laden/Taliban in mekaar zit.
> Dito met Pakistan.

Zeg Fust, heb je al het gezicht van Satan himself (the one and only)
gezien in de rookpluimen van het WTC ?
http://dailynews.philly.com/content/daily%5Fnews/2001/09/13/local/DEVI13
C.htm

Luc

JanC

in <news:FXWn7.51716$6x5.10...@afrodite.telenet-ops.be>,
Jean-Pierre Heymans wrote:

> "JanC" <janc_re...@digibel.org> schreef in bericht

> Turkije produceert zelfs heel lekkere wijn.

En heeft 1 v/d betere pils-merken ook.

--
JanC

JanC

in <news:GDZn7.51777$6x5.10...@afrodite.telenet-ops.be>, Luc Van
Braekel wrote:

> Groot-Brittannië heeft ook geen grondwet.

En de Magna Carta dan ;-)

> [...]
> een stabiele en controleerbare internationale omgeving. Om dat
> doel te bereiken moeten bondgenoten gekozen worden, en die keuze is

Dat is inderdaad de theorie. Hun interventies in Afghanistan, Vietnam,
e.d. hadden maar weinig voordelen voor de gemiddelde Amerikaan
(integendeel, zou ik zo zeggen).

Plus: de veiligheid van je burgers bescherm je niet door je vroegere
bondgenoten te verraden en dus veel vijanden te maken...

--
JanC

Message has been deleted

Jean-Pierre Heymans

"JanC" <janc_re...@digibel.org> schreef in bericht

Dat wist ik dus niet. Weet je de merknaam?
Dan kan ik er eens achter vragen als ik nog eens Turks ga eten.

> --
> JanC

J-P

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, "Luc Van Braekel" <l...@vlaanderen.com>, die Thu,
13 Sep 2001 22:04:55 GMT, in littera
<b4ao7.52874$6x5.11...@afrodite.telenet-ops.be> in foro be.politics

(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>"F u s t i g a t o r" <fusti...@guindaille.com> wrote in message

Hlaas krijg ik:
===quote==
Error Message: Query returned no results.
Request: /content/daily_news/2001/09/13/local/DEVI13/C.htm
Template:
/infinet/www/phillycom/tomcat/webapps/content/templates/daily_news/articleTemplate.htm
===finikwoot====

>Luc

Fusti

Luc Kumps

"F u s t i g a t o r" <fusti...@guindaille.com> wrote in message

Ik ga je eens naar de line-concatenating-class moeten sturen denk ik.
Er stond GEEN "/" tussen "DEVIl3" en "C.htm". Die heb jij dus zelf
toegevoegd!

Luc

Luc Van Braekel

> [...]

> Template:

/infinet/www/phillycom/tomcat/webapps/content/templates/daily_news/artic

Weeral de URL niet goed overgetikt ...
Zie mijn thread met als titel "Merkwaardig".

Luc

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, "Luc Kumps" <NOkum...@pandora.be>, die Fri, 14
Sep 2001 06:26:02 GMT, in littera
<_pho7.53039$6x5.11...@afrodite.telenet-ops.be> in foro be.politics

Nee, ik heb de zaak overgedaan, en bij de copy-paste van het missende
staartje stond in het vorige een "/" die d'er niet hoorde:
Hier de copy-paste uit explorer van wat ik dan krijg!

==quote====
http://dailynews.philly.com/content/daily_news/2001/09/13/local/DEVI13/
==unquote===
ik heb dan het staartje <C.htm> daar achteraan gezet.

Drie keer overgedaan,

er moet iets verkeerds zijn in de explorer's settings of zo?

>Luc

Fusti

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, "Luc Van Braekel" <l...@vlaanderen.com>, die Fri,
14 Sep 2001 08:34:24 GMT, in littera
<kijo7.53135$6x5.11...@afrodite.telenet-ops.be> in foro be.politics

(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>"F u s t i g a t o r" <fusti...@guindaille.com> wrote in message

Zie mijn antwoord aan Luc Kumps.

Mijn explorer voegt een "/" na de copy-paste van een gedeelte van de
URL

Nu to the point.
UIk heb de foto van de daily news gezien.

Merkwaardig maar volgens mij toch toeval.

Deze integendeel, is zeker geen toeval:

http://user.online.be/icone/scn/scn.htm

wat kan een flatbed scan toch voor leuke effecten zorgen.

Probeer es je eigen smoel d'er op te zetten en vraag aan een
handlanger om op de knop te drukken!

>Luc

Fusti

Luc Van Braekel

> UIk heb de foto van de daily news gezien.
> Merkwaardig maar volgens mij toch toeval.

Volgens mij ook, optisch bedrog, net zoals de foto van het mensengezicht
op de planeet Mars.
Ik dacht dat jij er misschien zou in geloven, vermits volgens de paus
een geloof in God tevens een geloof in de Duivel impliceert.

Luc

Luc Kumps

"F u s t i g a t o r" <fusti...@guindaille.com> wrote in message

Neen, het *moet* in de handeling(en) die jij stelt, of in je mail reader
zitten.
In je mail reader zie je dus GEEN "/", je selecteert de lijn, doet copy, en
dan Paste in Explorer?
En selecteer je ALLEEN de letters t.e.m. de "3" na "DEVIl"?
Of nog een ietsje meer?
In dat geval zit er een bug in de "copy" van jouw mail reader (Forte als ik
me niet vergis)...

Luc

Jean-Pierre Heymans

"Luc Van Braekel" <l...@vlaanderen.com> schreef in bericht

Maar dit IS het werk van de duivel. Je hoeft niet gelovig te zijn om deze
wandaden als zodanig te zien. Dit is het Kwaad-kwadraat, vermomd als
strijders van God.

> Luc

J-P -- De ene duivel bestrijdt de andere, maar het zijn de engeltjes die
geofferd worden.

Luc Van Braekel

> Maar dit IS het werk van de duivel.

Nog iemand die in tongen begint te spreken :-) Je stelt abstracte
concepten voor als personen, een techniek op maat gemaakt van een
publiek dat geen abstracte concepten kan vatten, een techniek door
religies op maat gemaakt van hun aanhangers met een double-digit IQ.
Een techniek die in sommige gevallen didactisch verantwoord kan zijn,
maar als schadelijk neveneffect een verhoging van de manipuleerbaarheid
heeft.

Luc

JanC

in <news:_sfo7.53013$6x5.11...@afrodite.telenet-ops.be>, Jean-Pierre
Heymans wrote:

> Dat wist ik dus niet. Weet je de merknaam?
> Dan kan ik er eens achter vragen als ik nog eens Turks ga eten.

Efes

Efes Pilsener kan je in Belgiė ook krijgen in sommige Turkse restaurants
en Pitta-bars. Zelfs de GB heeft het ooit nog even verkocht.

--
JanC

Sah

> In de Koran staat dat je alcohol ***met mate*** moet
> drinken.

hmm.. volgens mij klopt hier iets niet.

Ik dacht dat ze helemaal "geen" alcohol mochten drinken.

Dus (volgens u) er staat ergens in de Koran dat het wel mag
zolang het maar met mate is?

Jean-Pierre Heymans

"Luc Van Braekel" <l...@vlaanderen.com> schreef in bericht

<grijns>...

Als dat zo is dan heeft een grote meerderheid van de wereldbevolking een IQ
dat lager is dan 100. In dat geval kan het gemiddelde ook niet 100 zijn maar
eerder iets met twee cijfers. Maar dan kloppen die testen ook niet...
Overigens werd de duivel (of het Kwaad) bijna gelijktijdig in de
wereldpolitiek geďntroduceerd door enerzijds een republikeinse president
waarvan ik me de naam niet meer herinner (en hijzelf nog minder) en
anderzijds een fundamentalistische ayatollah wiens naam ik me niet meer wil
herinneren. ;-)
En wat de manipuleerbaarheid betreft: Bush is een begaafd volksmenner. Dat
bewees hij vrijdag (NYC-WTC Ground Zero). Gelukkig is er nog Colin Powell
die iets minder kan mennen maar meer verstand heeft van wereldpolitiek.:-)))

> Luc

J-P

Luc Van Braekel

> [...]
> waarvan ik me de naam niet meer herinner (en hijzelf nog minder) en
> anderzijds een fundamentalistische ayatollah wiens naam ik me niet

Ik ben niet tegen het gebruik van "het kwade" als concept, ik vind
alleen het gebruik van personen als symbolen voor "het kwade" of "het
goede", "god" en "de duivel", een techniek die op maat gemaakt is van
mensen die geen abstracte concepten kunnen vatten. That's all.

Het was Reagan die na het neerschieten van een Zuid-Koreaanse Boeing
door de Sovjet-luchtmacht, sprak over "the Empire of Evil". Vandaag
verklaren de Russen fier dat zo'n 911-ramp bij hen niet zou kunnen
gebeuren, omdat hun luchtverdediging veel beter is. Dat zal wel, en we
hebben gezien waar het destijds toe geleid heeft.

Luc

Jean-Pierre Heymans

"Leo" <L...@yahoo.com> schreef in bericht

> Luc Van Braekel <l...@vlaanderen.com> schreef in berichtnieuws
> pUyn7.50232$6x5.10...@afrodite.telenet-ops.be...>
>
> De kans is wel erg groot, dat de VS nu inzien, dat dé
> vijand in de 21e eeuw de islam is.

Fout. Het extremisme is de vijand.

> Sedert 11 september 2001 is de westerse
> wereld in oorlog met de islam.

Weeral fout. De westerse wereld is in oorlog met het extremisme.

> Hoe eerder we dat beseffen, hoe eerder we de
> passende maatregelen kunnen nemen om hem te winnen.

Jouw maatregelen kennen we onderhand wel. Ze moeten maar een weinig
onderdoen voor die van de extremisten.

> [...]
dat
> in Brussel steunpunten voor bv. de GIA worden gehandhaafd is absoluut

Er worden helemaal geen steunpunten getolereerd. De afgelopen jaren werden
met de regelmaat van de klok GIA-leden opgepakt. Meester Verreycken, u
krijgt de eer om binnenkort de eerste LeugenBeest-prijs in ontvangst te
nemen. Aan deze symbolische prijs is geen geldsom verbonden maar wel een
eervolle vermelding op het internet.

> Leo.

J-P

AquatiK

Luc Van Braekel wrote:

> [...]
> gebeuren, omdat hun luchtverdediging veel beter is. Dat zal wel, en we
> hebben gezien waar het destijds toe geleid heeft.

Ja die duitse grapjas die indertijd op het Rode Plein doodleuk met een
sportvliegtuigje is geland.

Met vriendelijke groeten,
Hugo Maes
-------------------------

Jean-Pierre Heymans

"AquatiK" <Hugo...@chello.be> schreef in bericht

> Ja die duitse grapjas die indertijd op het Rode Plein doodleuk met een
> sportvliegtuigje is geland.

(p)rust!
Was zijn voornaam niet Matthias?

> Met vriendelijke groeten,
> Hugo Maes
> -------------------------

J-P

Luc Kumps

> "AquatiK" <Hugo...@chello.be> schreef in bericht

> (p)rust!
> Was zijn voornaam niet Matthias?

Mathias Rust. 1987. Cessna.
Zie ook http://www.csmonitor.com/durable/2000/07/06/f-p23s3.shtml

Luc

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, "Luc Kumps" <NOkum...@pandora.be>, die Fri, 14
Sep 2001 11:52:51 GMT, in littera
<ncmo7.53359$6x5.11...@afrodite.telenet-ops.be> in foro be.politics

Nee, ik klik op de link, krijg de error omdat het lijntje niet
compleet is, en zie in explorer dat er een "/" achter het onvolledige
lijntje zat. Ik copy-pastede de rest van het lijntje na die
overtollige "/", omdat ik niet in de gaten had dat er een overtollige
"/" achteraan zat.

>En selecteer je ALLEEN de letters t.e.m. de "3" na "DEVIl"?
>Of nog een ietsje meer?

alleen de letters, maar het speelt geen rol omdat de '/' er al bij het
klikken van de (onvolledige) link zat.

>In dat geval zit er een bug in de "copy" van jouw mail reader (Forte als ik
>me niet vergis)...

Forte professional.

Dat denk ik 8teraf nu ook.

>Luc

Fusti

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, "Luc Van Braekel" <l...@vlaanderen.com>, die Fri,
14 Sep 2001 11:33:23 GMT, in littera
<7Wlo7.53336$6x5.11...@afrodite.telenet-ops.be> in foro be.politics

(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>"F u s t i g a t o r" <fusti...@guindaille.com> wrote in message

>Volgens mij ook, optisch bedrog, net zoals de foto van het mensengezicht
>op de planeet Mars.

Juist. Ik heb ook al 't een en 't ander bv in wolken gezien.

>Ik dacht dat jij er misschien zou in geloven, vermits volgens de paus
>een geloof in God tevens een geloof in de Duivel impliceert.

het is niet omdat ik in God geloof en in de bijbel,
dat ik in Luc van Braekel geloof ;-)))))))))))))

Maar mijn duivelse foto
op http://user.online.be/icone/scn/scn.htm , die is echt!;-)
Dat weet ik echt hייl zeker!;-)))

>Luc

Fusti

Luc Van Braekel

> [...]
> lijntje zat. Ik copy-pastede de rest van het lijntje na die
> overtollige "/", omdat ik niet in de gaten had dat er een overtollige

't Is al duidelijk, en die overtollige "/" wordt erachtergeplakt door de
webserver, niet door Intrnet Explorer.

Luc

Jean-Pierre Heymans

> [...]

> controleerbare internationale omgeving. Om dat doel te bereiken moeten
> bondgenoten gekozen worden, en die keuze is vaak een keuze van het

Ik noteer: Wereldpolitiek is niet een zaak van het opvoeden van de hele
wereld tot brave engeltjes.
Optimale economische voorwaarden, maximale welvaart... wordt dat bereikt
door (toen nog) verzetstrijders op te leiden (op te voeden) tot terroristen
en ze van modern wapentuig te voorzien? Natuurlijk, je creëert welvaart in
eigen land door de wapenindustrie te laten draaien maar terzelfdertijd
creëer je ook geperfectioneerde moordmachines. Het is gewoon pervers om je
eigen welvaart te bouwen op de miserie van miljoenen anderen. In die zin
begin ik steeds meer te begrijpen waar de protesten tegen de G7 om
draaien...

> Luc

J-P

Luc Van Braekel

> [...]
bereikt
> door (toen nog) verzetstrijders op te leiden (op te voeden) tot

Tijdens de nazi-bezetting werd het verzet ook van wapens voorzien en
opgeleid in het uitvoeren van terreurdaden. Er is niets mis met de
bewapening van verzetsstrijders en de opleiding in het uitvoeren van
sabotagedaden.

> [...]

om je
> eigen welvaart te bouwen op de miserie van miljoenen anderen.

De opleiding van die verzetsstrijders, het creėren van die
moordmachines, kaderde in de strijd om de bevrijding van Afghanistan
door Sovjet-communisten. Het zou misdadig geweest zijn om dat niet te
doen, net zoals het misdadig zou geweest zijn indien de Britten en de
Amerikanen geen wapens en logistieke steun hadden gegeven aan de
Belgische verzetsstrijders tijdens de nazi-bezetting.

Luc

Jean-Pierre Heymans

> [...]
>
> Efes Pilsener kan je in België ook krijgen in sommige Turkse restaurants

> en Pitta-bars. Zelfs de GB heeft het ooit nog even verkocht.

Bedankt voor de tip.

Jean-Pierre Heymans

> [...]
> gebeuren, omdat hun luchtverdediging veel beter is. Dat zal wel, en we
> hebben gezien waar het destijds toe geleid heeft.

De Russen kunnen zeggen wat ze willen, wie iets koste wat het kost wil doen
vindt altijd wel enkele mazen in het net. De strengste maatregelen zullen
niet kunnen verhinderen dat er nog meer aanslagen gebeuren. Ook in Rusland
niet.

Ik durf met stelligheid beweren dat de nieuwste terroristen'rage' in de
nabije toekomst gifgas zal zijn. Dat hoeven geen speciale brouwsels te zijn
die in chemische fabrieken worden aangemaakt, maar mengsels die met gewone
huis-, tuin- en keukenmiddeltjes worden gemaakt. Als je ziet dat een
middelmatige middelbare scholier in staat is om bijvoorbeeld xtc te maken,
dan kunnen slimme terroristen ook dodelijker brouwsels aanmaken. De
'geniale' terrorist is misschien in staat een extreem besmettelijk virus te
produceren dat slecht na enkele uren de eerste symptomen laat zien...
Warenhuizen, stations, discotheken, scholen, bedrijven... alle plaatsen waar
veel mensen in overdekte ruimten samenkomen worden mogelijke doelwitten.
Schakel je airconditioning maar uit. En wie, wat en waar ga je dan bewaken?
Waar vandaan haal je al dat zo betrouwbaar mogelijk personeel? En hoe gaat
een militaire grootmacht zich daartegen kunnen verdedigen?

> Luc

J-P

Eric....@vub.ac.be

> [...]

> dat lager is dan 100. In dat geval kan het gemiddelde ook niet 100 zijn maar

'Rekenen' was ook je beste vak niet, hee ?

Neem populatie van 10 individuen :

9 met IQ van 99
1 met IQ van 120

Grote meerderheid heeft IQ lager dan 10.
Gemiddelde is 101.

Eric.

Jean-Pierre Heymans

<Eric....@vub.ac.be> schreef in bericht

Ik vermoed dat dit niet 10 maar 100 moet zijn? ;-)

> Gemiddelde is 101.

Je vergeet dat die testen zodanig gemaakt werden dat het gemiddelde 100
bedraagt. Wanneer om een of andere reden de meerderheid in de zelfde
richting (hetzij positief hetzij negatief) afwijkt van dat gemiddelde, dan
klopt die test niet meer. Geef dezelfde test over 100 jaar aan onze
achterkleinkinderen en het gemiddelde zal niet meer 100 zijn. Ik hoop wel
dat het dan boven die 100 ligt en niet eronder. ;-)

> Eric.

J-P

Eric....@vub.ac.be

Jean-Pierre Heymans <hey_An...@pandora.be> wrote:

> <Eric....@vub.ac.be> schreef in bericht

> Ik vermoed dat dit niet 10 maar 100 moet zijn? ;-)

Hmmm... 'Typen' is vandaag precies MIJN beste vak niet :-)

Eric.

Jean-Pierre Heymans

<Eric....@vub.ac.be> schreef in bericht

Iedereen heeft al eens een slachte deg, bevondein is het mandaag. ;-)

> Eric.

J-P

Eric....@vub.ac.be

Jean-Pierre Heymans <hey_An...@pandora.be> wrote:

> Iedereen heeft al eens een slachte deg, bevondein is het mandaag. ;-)

Hugoooooo !!! Was jij nog op zoek naar kroefponijnen ?

Eric.

Jean-Pierre Heymans

> Hugoooooo !!! Was jij nog op zoek naar kroefponijnen ?

LOL

> Eric.

J-P

AquatiK

Eric....@vub.ac.be wrote:

> Hugoooooo !!! Was jij nog op zoek naar kroefponijnen ?

Dank u. Hayek will do for now.

Dr. FLonkenstein

On the immemorial day 17 Sep 2001 08:42:38 GMT, in an ultimate attempt to be funny and witty at once, that summum of the evolution of human race, Eric....@vub.ac.be wrote:

>'Rekenen' was ook je beste vak niet, hee ?

^^^^^^

>Neem populatie van 10 individuen :
>
> 9 met IQ van 99
> 1 met IQ van 120
>
>Grote meerderheid heeft IQ lager dan 10.

^^^
*grin*grin*

--
Dr Flonkenstein
Alcatroll Labs Inc. Flame, troll and

mhm 27x12 MEOW MEOW ARMY
Highpriest of the Romath Religion
Inventor of the Creuzfeld Jacob Polka

"I'll give up Usenet Performance Art...
when they pry the keyboard from my cold, dead fingers."
The 2-Belo: EMPEROR OF MEOW news:alt.fan.karl-malden.nose

Dr. FLonkenstein

On the immemorial day Mon, 17 Sep 2001 09:23:03 GMT, in an ultimate attempt to be funny and witty at once, that summum of the evolution of human race, "Jean-Pierre Heymans" <hey_An...@pandora.be> wrote:

><Eric....@vub.ac.be> schreef in bericht

>IQ
>maar

^Het I.Q. is de verhouding van de mentale leeftijd
en de werkelijke leeftijd.
En ik geef toe dat dit een moeilijk meetbaar getal is,
eerder een soort "richtlijn"

JanC

in <news:UPZo7.55935$6x5.12...@afrodite.telenet-ops.be>, Luc Van
Braekel wrote:

> [...]
> en opgeleid in het uitvoeren van terreurdaden. Er is niets mis met
> de bewapening van verzetsstrijders en de opleiding in het uitvoeren

Nee, maar 't is niet erg slim ze eerst op te leiden en te bewapenen, en
dan ruzie met ze te zoeken...

Ze hadden misschien beter een AMETO (America - Middle East Treaty
Organisation) opgericht en d.m.v. een soort Marshall plan de mensen daar
geholpen.

> [...]

> de Britten en de Amerikanen geen wapens en logistieke steun hadden
> gegeven aan de Belgische verzetsstrijders tijdens de

Zoveel logistieke steun kregen die in België toch niet AFAIK, en zeker
niet in wapens en opleiding. Misschien wel in Zuid-Frankrijk en
Joegoslavië en zo, maar ik zie niet in hoe ze hier met redelijke kans op
succes een lading wapens zouden binnengekregen hebben?

--
JanC

JanC

Een van de dingen over alcohol die erin staan is hetvolgende:

<quote>
2.219 Zij vragen u omtrent wijn en kansspel. Zeg hun: "In beide is groot
nadeel en ook enig voordeel voor de mensen, maar het nadeel is groter
dan het voordeel."
</quote>

Klinkt dat als een absoluut verbod?
Eerder als dr. Beaucourt volgens mij ;-)

--
JanC

:r:

allemaal boter op hun hoofd ja...

"JanC" <janc_re...@digibel.org> wrote in message

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, Eric....@vub.ac.be, die 17 Sep 2001 09:26:53
GMT, in littera <9o4fkt$937$1...@snic.vub.ac.be> in foro be.politics (et

aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Jean-Pierre Heymans <hey_An...@pandora.be> wrote:

Verlaagt dat je IQ?

>Eric.
Fusti

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, Eric....@vub.ac.be, die 17 Sep 2001 09:37:54
GMT, in littera <9o4g9i$937$2...@snic.vub.ac.be> in foro be.politics (et

aliis) vere scripsit quod sequitur:

>Hugoooooo !!! Was jij nog op zoek naar kroefponijnen ?

Misschien eentje te vinden in Bortenkerg bij Veulen?

>Eric.

Sufti

Omar Fathi

> [...]

> </quote>
>
> Klinkt dat als een absoluut verbod?
> Eerder als dr. Beaucourt volgens mij ;-)

Inderdaad, de Qur'ân verbiedt het drinken van wijn niet expliciet, in de
vroegste verzen word wijn zelfs positief / neutraalbenaderd. Echter zijn de
meeste moslims het eens dat de profeet het drinken van wijn stap voor stap
heeft afgeschaft/verboden. Zoals het aangehaalde vers dit aantoont maar ook
een later vers bestempeld wijn en kansspelen als elementen van de duivel die
men dus het best kan mijden...

Het is echter zeer zeker zo dat heel wat moslims er totaal geen probleem mee
hebben om zo nu en dan wat alcohol te consumeren. Ibn Sîna (beter gekend als
Avicenna) is trouwens één van de geleerden die heel uitgebreid schreef over
de verschillende wijnsoorten uit zijn periode; hij was ook van mening dat
wijn niet verboden was maar dat het de mens aangeboden was om met mate te
drinken.

zo zie je maar...

Omar

Dr. FLonkenstein

On the immemorial day Mon, 17 Sep 2001 21:21:54 GMT, in an ultimate attempt to be funny and witty at once, that summum of the evolution of human race, "Omar Fathi" <omar....@student.kuleuven.ac.be> wrote:

>"JanC" <janc_re...@digibel.org> wrote

Ik vindt godsdiensten zonder duivel veel plezanter dan godsdiensten met!
kandidaten:
1. Het antieke griekse polytheisme
2. Het boedisme
3. Het panteisme
4. Het animisme
Die stomme duivel altijd !
Maar als je natuurlijk graag dreigt, ja, dan heb je wel een hel of zoiets
nodig !

Hayek

Jean-Pierre Heymans wrote:

> Natuurlijk, je creëert welvaart in
> eigen land door de wapenindustrie te laten draaien

Onzin. Dat is nog nooit gelukt en zal ook nooit lukken.
dit bewijst dat jij helemaal niets van economie begrijpt.

> maar terzelfdertijd
> creëer je ook geperfectioneerde moordmachines. Het is gewoon pervers om je
> eigen welvaart te bouwen op de miserie van miljoenen anderen.

Zelfde Onzin. Economie is ruilhandel en is win-win.
Ik vang vis en jij maakt wagens, na ruilen of handelen
eet jij ook vis en ik rijd ook met een wagen.

> In die zin
> begin ik steeds meer te begrijpen waar de protesten tegen de G7 om
> draaien...

Om je eigenste onbegrip van politiek & economie...

Omar Fathi

"Hayek" <hay...@nospam.xs4all.nl> wrote

> Zelfde Onzin. Economie is ruilhandel en is win-win.
> Ik vang vis en jij maakt wagens, na ruilen of handelen
> eet jij ook vis en ik rijd ook met een wagen.

Dit is natuurlijk een simplistische voorstelling, economie is bikkelhard en
draait vooral rond WINST en niet rond 'equal wins'... je hebt bedrijven die
enorm veel vragen voor hun producten maar wel het liefst zo goedkoop
mogelijke arbeid zoeken in Aziatische landen, economie laat zich slechts
weinig leiden door ethiek

Omar

Luc Van Braekel

"Omar Fathi" <omar....@student.kuleuven.ac.be> wrote in message

> [...]
> enorm veel vragen voor hun producten maar wel het liefst zo goedkoop
> mogelijke arbeid zoeken in Aziatische landen, economie laat zich

Wie het hoogst van de toren blaast dat hij etisch bezig is, is vaak het
minst kosjer.

Bedrijven die uit puur winstbejag delocaliseren naar Aziatische landen,
doen meer aan "herverdeling" op wereldvlak, creėren meer welvaart in
arme landen, dan bedrijven die hier in hoge loonlanden blijven. Begrijp
je nu waarom de vakbonden in de westerse landen het hardst staan te
roepen over het invoeren van ethische en sociale normen in lage
loonlanden ? Die vakbonden handelen ook uit puur winstbejag, uit puur
eigenbelang. Het winstbejag van de vakbonden alhier leidt ertoe dat de
rijken rijk blijven, het winstbejag van de multinationals leidt ertoe
dat de armen een laag loon krijgen in plaats van helemaal geen loon.

Ik hou geen rekening met al die blabla rond "ethiek", ik kijk naar het
eindresultaat, de bottom line, en ik zie dat het fenomeen dat jij
beschrijft in verband met de Aziatische landen, meer welvaart creėert in
die landen, dan wanneer dat fenomeen niet zou bestaan. Korea en Taiwan
zijn rijke industrielanden geworden dankzij het fenomeen dat jij
beschrijft.

Luc

Jean-Pierre Heymans

"F u s t i g a t o r" <fusti...@guindaille.com> schreef in bericht

Niet echt. Dergelijke vraag stellen daarentegen wel. :-))))

> Fusti

J-P

Sah

> [...]
ook
> een later vers bestempeld wijn en kansspelen als elementen van de duivel

5,90 : "O gij die gelooft, wijn en het hazardspel en afgoden en toverpijlen
zijn niet anders dan gruwelen, door Satan gewrocht. Vermijdt ze dus, opdat
gij voorspoedig moogt zijn."

5,91 : "Voorzeker, door middel van wijn en hazardspel, wenst Satan onder u
vijandschap en afgunst te zaaien en u af te houden van het gedenken van
Allah en van het gebed. Zult gij dan worden weerhouden? "

Gij zult volgens mij de bestaansreden van de duivel wel kennen neem ik aan.
Rekening houdend daarmee lijkt het mij niet meer dan logisch dat
"duivelselementen bevattende zaken" gewoon verboden zijn. Of er nu weinig of
veel geconsumeerd wordt maakt dus helemaal niet uit.
(klein beetje satan kan heus geen kwaad klopt gewoon niet volgens de Islam,
of eender welke religie natuurlijk)

Er zijn natuurlijk situaties waarin het drinken van alcohol wel toegestaan
is, maar hier gaat het dan over uitzonderingen.

> Het is echter zeer zeker zo dat heel wat moslims er totaal geen probleem
mee
> hebben om zo nu en dan wat alcohol te consumeren.

Mee eens, net zoals heel wat moslims ook stelen, moorden, verkrachten,..
Ook daden waar in zekere mate "elementen van de duivel" in voorkomen.
Dat heel wat moslims alcohol drinken wilt nog steeds niet zeggen dat het
niet verboden is (volgens de Koran).

> [...]
> wijn niet verboden was maar dat het de mens aangeboden was om met mate te

Daar heb ik nu eens echt mijn twijfels over. Eerlijk gezegd, over Ibn Sîna
ken ik niet veel of zelfs niks. Heb je misschien ook een bron(nen) waar ik
dat kan natrekken?

> zo zie je maar...

tja..

Sah

Jean-Pierre Heymans

> [...]

> opgeleid in het uitvoeren van terreurdaden. Er is niets mis met de
> bewapening van verzetsstrijders en de opleiding in het uitvoeren van

De vraag was of "optimale economische voorwaarden" en "maximale welvaart"
daardoor worden bewerkstelligd. En zo ja, betreft dit dan (ook) de gebieden
waar men mensen tot terroristen opleidt?

> om je
>

> De opleiding van die verzetsstrijders, het creëren van die

> moordmachines, kaderde in de strijd om de bevrijding van Afghanistan
> door Sovjet-communisten.

De 'bevrijding' van Afghanistan? Hoho, is dat een wrange grap, of wat?
De enige reden was de Sovjets een hak te zetten. Niets meer en niets minder.
Eenmaal de Sovjets weg waren en de Afghanen échte hulp nodig hadden na de
vewoestingen van een decennium Sovjetbezeting, dropen de Amerikanen
stilletjes af. Logisch, er viel daar maar weinig of niets te rapen en
militair-strategisch was het totaal onbelangrijk. Ja hoor, "optimale
economische voorwaarden" en "maximale welvaart". De dubbele moraal van een
kapitalistische mogendheid zonder ethisch besef.

> Luc

J-P -- God blessed America.

Luc Van Braekel

> [...]

> De 'bevrijding' van Afghanistan? Hoho, is dat een wrange grap, of wat?
> De enige reden was de Sovjets een hak te zetten. Niets meer en niets

De Reagan-doctrine was gericht op het neerhalen van het Sovjet-regime.
De verzwakking en de uitputting van het Sovjet-leger in Afghanistan
kaderde in die strategie. Het resultaat, het einde van de Sovjet-Unie,
heeft ons een nooit gekende economische boom bezorgd.

> Ja hoor, "optimale
> economische voorwaarden" en "maximale welvaart".

Inderdaad.

Luc

Omar Fathi

"Sah" <Sa...@hotmail.com> wrote

> [...]
> ken ik niet veel of zelfs niks. Heb je misschien ook een bron(nen) waar

eventjes een snel antwoord; als je een goed overzicht wil over het leven en
werk van ibn Sîna dan kan je het best eens kijken in 'the encyclopeadia of
islam' een goede bieb zou deze moeten hebben.

Omar

Sah

"Omar Fathi" <omar....@student.kuleuven.ac.be> wrote in message

Bedankt

JanC

in <news:jpGp7.59868$6x5.12...@afrodite.telenet-ops.be>, Luc Van
Braekel wrote:

> [...]
> in Afghanistan kaderde in die strategie. Het resultaat, het einde
> van de Sovjet-Unie, heeft ons een nooit gekende economische boom

Alle ingezette Russische troepen in Afghanistan samen, bedroegen 2%
(40000 manschappen) van het totale Sovjet-leger. Die verzwakking en
uitputting vielen dus wel mee. Het gaat hier om minder militairen dan
de Russen tegenwoordig in en rond Tsjetsjenïe inzetten.

--
JanC

JanC

in <news:PMAp7.59487$6x5.12...@afrodite.telenet-ops.be>, Sah
wrote:

> [...]
> onder u vijandschap en afgunst te zaaien en u af te houden van het
> gedenken van Allah en van het gebed. Zult gij dan worden

Ik mag aannemen dat deze 2 alinea's na elkaar komen (aan de nummering te
zien) en dat de tweede dus (mogelijk) een verduidelijking van de eerste
is?

Ik zie het zo: Satan gebruikt deze middelen om de mensen te verleiden
zonden te begaan (namelijk op het moment dat hij/zij zijn gezond
verstand erdoor verliest). Is die "Vermijdt ze dus" dan geen raad die
(door Mohammed?) gegeven wordt, om situaties waarin je gemakkelijk
zondigt te vermijden?

Ik ken niet zo veel van de Koran, maar volgens mij *kan* je deze
alinea's toch ook zo interpreteren...

En verder zijn alle geschriften uit de Tora, Bijbel, Koran en andere
religieuze geschriften uiteraard ook in een bepaalde historische context
geschreven.

--
JanC

AquatiK

Luc Van Braekel wrote:

> Het resultaat, het einde van de Sovjet-Unie,
> heeft ons een nooit gekende economische boom bezorgd.

Een hoogst originele stelling, die ik nog door geen enkele econoom heb
horen bevestigen. Het feit dat de boom pas 7 jaar na de implosie van de
SU begon suggereert dat er absoluut *geen* verband tussen beide
gebeurtenissen bestaat.

Luc Van Braekel

"AquatiK" <Hugo...@chello.be> wrote in message

> [...]
de
> SU begon suggereert dat er absoluut *geen* verband tussen beide

Ooit gehoord van "the peace dividend" ?

Luc

Sah

> [...]
>
> Ik mag aannemen dat deze 2 alinea's na elkaar komen (aan de nummering te
> zien) en dat de tweede dus (mogelijk) een verduidelijking van de eerste

Dat is inderdaad zo. Meer als verduideljking zou ik het woord bevestiging
gebruiken.

> Ik zie het zo: Satan gebruikt deze middelen om de mensen te verleiden
> zonden te begaan (namelijk op het moment dat hij/zij zijn gezond
> verstand erdoor verliest).

Ik neem aan dat je de nadruk legt op "het moment". En daar "zou" je dan uit
kunnen besluiten dat zolang je nog helder kan denken er volgens de Koraan
geen absoluut verbod bestaat op het drinken van wijn.
Maar je moet weten dat de Koran op dat gebied geen plaats biedt voor
twijfel. Beter voorkomen dan genezen zou hier toepassellijk zijn. Sterker
nog, moeten voorkomen dan genezen.
Als alcohol je kan aanzetten tot "slechte daden" (en daar bestaat volgens
mij geen twijfel over) dan is het simpelweg volledig verboden (als
consumptie natuurlijk).

> Is die "Vermijdt ze dus" dan geen raad die
> (door Mohammed?) gegeven wordt, om situaties waarin je gemakkelijk
> zondigt te vermijden?

Neen. Raden van Mohammed komen niet voor in de Koraan. De koraan is is een
openbaring, het woord van God.
Er bestaan natuurlijk raadgevingen van Mohammed maar die zijn opgenomen in
andere geschriften, boeken. Deze worden dan Hadith genoemd.

> Ik ken niet zo veel van de Koran, maar volgens mij *kan* je deze
> alinea's toch ook zo interpreteren...

Daar ligt het probleem voor de velen onder ons (Moslims en niet-Moslims).
Eigenlijk mag je de Koran niet zomaar interpreteren zonder alles er over te
weten. Voor je daaraan begint MOET je echt alles kennen over de Koran, de
historische context waarin deze verzen geopenbaard zijn etc.. Heel wat
verzen zijn geopenbaard naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis. Deze
gebeurtenissen zijn dan van een algemeen (dus niet persoons- of
historischgebonden) menselijk aard, m.a.w. zoals ze nu ook voorkomen. Zonder
volledige kennis van deze gebeurtenissen ben je eigenlijk niet in staat een
juiste interpretatie te geven van de verzen in de Koraan.

> En verder zijn alle geschriften uit de Tora, Bijbel, Koran en andere
> religieuze geschriften uiteraard ook in een bepaalde historische context
> geschreven.

Ja, zie boven.

Sah

Jean-Pierre Heymans

> [...]
> bedrijven die
> slechts
>
> Wie het hoogst van de toren blaast dat hij etisch bezig is, is vaak het

Geldt dit ook ten aanzien van de VS met betrekking tot vrijheid en
democratie of is dan de struisvogel koning?

> Ik hou geen rekening met al die blabla rond "ethiek", ik kijk naar het

> eindresultaat, de bottom line, [...]

Alle middelen zijn goed als de financiėle eindcijfers maar goed zijn? Laten
we alle roofmoordenaars dan maar meteen vrij? Tenslotte hanteren die ook
geen ethische of morele normen om hun 'eindresultaat' te behalen. Sorry Luc,
maar dat valt me tegen van je. :-(

--
J-P

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, "Jean-Pierre Heymans" <hey_An...@pandora.be>,
die Tue, 18 Sep 2001 03:20:19 GMT, in littera
<T3zp7.59474$6x5.12...@afrodite.telenet-ops.be> in foro be.politics

(et aliis) vere scripsit quod sequitur:

>"F u s t i g a t o r" <fusti...@guindaille.com> schreef in bericht

>Niet echt.

Waarom niet? Ik bewaar zorgvuldig hier mijn twijfels ;-))))

> Dergelijke vraag stellen daarentegen wel. :-))))

Waarom?

Fusti

Jean-Pierre Heymans

> [...]

> kaderde in die strategie. Het resultaat, het einde van de Sovjet-Unie,
> heeft ons een nooit gekende economische boom bezorgd.

Ons? We hebben vooral Russische maffia naar hier gekregen. En misschien werd
de afzetmarkt wat verruimd met 250 miljoen ex-sovjetburgers, maar het is
vooral eenrichtingsverkeer waardoor de Russen (en andere republieken) steeds
dieper in de schulden komen te zitten. Dat is een nieuwe tijdbom in wording.
Vandaag nog bondgenoot tegen het terrorisme, morgen een gevaar voor de
wereldvrede. Waarom zou een Poetin (als ex-KGB'er) niet dezelfde technieken
gaan toepassen om voor "een nooit gekende economische boom" te zorgen?

> Inderdaad.

Tja, niet verbaasd zijn als de kansen ooit keren. Je kan tenslotte maar de
berg opklimmen totdat je de top hebt bereikt. Daarna kan het alleen maar
bergaf. En dat gaat meestal veel sneller.

Luc Van Braekel

> [...]

een
> kapitalistische mogendheid zonder ethisch besef.

Dus als de Amerikanen zich na de bevrijding van Europa zich nog moeien
met Europa, zijn het hegemonisten. Als de Amerikanen na de bevrijding
van Afghanistan hun handen er van af houden, dan hebben ze geen ethisch
besef. Ja ?

Luc

Luc Van Braekel

> [...]
ook
> geen ethische of morele normen om hun 'eindresultaat' te behalen.

Ik ben voor het respecteren van de wetten van de rechtsstaat. Het woord
"ethiek" is een modewoord voor linkselingen en reclamejongens. In de
praktijk blijkt dat men het begrip "ethiek", voor zover het niet
gecovered wordt door wetten, opvult met alle mogelijke linkse concepten.

Luc

Luc Van Braekel

> [...]
ook
> geen ethische of morele normen om hun 'eindresultaat' te behalen.

In navolging van mijn vorig bericht beschuldig ik je bij deze bovendien
van intellectueel oneerlijke en wansmakelijke discussietechnieken, omdat
ik de "bottom line" gebruikte in de context van wat een bepaalde
bedrijfspolitiek oplevert voor een ontwikkelingsland.

De zogenaamde "ethische" aanpak waarbij men delocalisatie afwijst,
levert aan een lageloonland geen lonen op, de zogenaamde ethische aanpak
waarbij een bedrijf uit winstbejag delocaliseert, levert aan een lage
loonland lage lonen op.

Luc

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, AquatiK <Hugo...@chello.be>, die Tue, 18 Sep
2001 22:01:27 GMT, in littera <3BA7C628...@chello.be> in foro

> [...]

>horen bevestigen. Het feit dat de boom pas 7 jaar na de implosie van de
>SU begon suggereert dat er absoluut *geen* verband tussen beide

Dat is voor mij een dogmatische uitspraak .
ik geen reden heb om die (niet) te geloven.

Idioot is Luc 's stelling alvast niet.
Het op gang komen van de Russische commerciële mogelijkheden , hoe
langzaam ook, kan toch op den duur voor een "boom" voor de rest van
Europa zorgen. De markt is zeer groot, alleen moeten de Russen wat
meer geld zien te bemachtigen.

Fusti

JanC

in <news:QIVp7.60808$6x5.13...@afrodite.telenet-ops.be>, Sah
wrote:

> [...]
> kennis van deze gebeurtenissen ben je eigenlijk niet in staat een
> juiste interpretatie te geven van de verzen in de Koraan.

Ik dacht dat er ook binnen de Islam meerdere stromingen zijn die
(bepaalde delen van) de Koran en aanverwante geschriften op
verschillende manieren interpreteren? Wie heeft dan de enige-juiste-
verklaring, als die al bestaat?

--
JanC, die graag advocaat v/d duivel speelt ;-)

Jean-Pierre Heymans

"JanC" <janc_re...@digibel.org> schreef in bericht

Die bestaat niet. Zogenaamde 'heilige' boeken zijn zodanig geschreven dat ze
voor meerdere interpretaties vatbaar zijn. Dat is de reden waarom ze de tand
des tijds weerstaan, aldus een deskundige die ik afgelopen dagen op de radio
hoorde.

> --
> JanC, die graag advocaat v/d duivel speelt ;-)

Aha, zo een beetje als meester Verreycken? ;-)

--
J-P

Jean-Pierre Heymans

"Luc Van Braekel" <l...@vlaanderen.com> schreef in bericht

Als je alleen dààr blijft waar iets te halen valt dan... tja...

Jean-Pierre Heymans

> [...]
> ook
> Sorry Luc,
>
> Ik ben voor het respecteren van de wetten van de rechtsstaat.

Ja, en buiten die rechtsstaat gelden uiteraard die wetten niet meer dus
hoeft men er zich ook niet aan te houden. Thuis gedraag ik me als een
voorbeeldige huisvader maar eenmaal de deur uit zit ik bij de hoeren. Dat is
de dubbele moraal.

> [...]
> praktijk blijkt dat men het begrip "ethiek", voor zover het niet
> gecovered wordt door wetten, opvult met alle mogelijke linkse concepten.

Ik heb lak aan het feit of een woord nu een modeverschijnsel is of niet en
nog minder wie het bedacht heeft. Als het exact vertolkt waarvoor het staat,
dan heb ik er geen problemen mee. Je moet dan trouwens je pijlen evengoed
richten op "langdurige internationale campagne", waarmee de VS tracht te
verdoezelen dat ze zinnens zijn om jarenlange militaire ingrepen te plegen.
Maar het staat natuurlijk beter dan "we gaan de boel platgooien en desnoods
duizenden van onze soldaten opofferen totdat we die Bin Laden hebben, dood
of levend".

Jean-Pierre Heymans

> [...]
> ik de "bottom line" gebruikte in de context van wat een bepaalde
> bedrijfspolitiek oplevert voor een ontwikkelingsland.

Ik ben tot drie dagen terug gegaan in deze draad om je berichten te
herlezen. Ik vind niets terug waar "ontwikkelingsland" in voorkomt of een
ander woord of zinsnede die daarop zou kunnen slaan. Tenzij ik me zou
vergissen, maar het ging hem over het "verdedigen van belangen" en de zorg
voor "optimale economische voorwaarden" waar de Amerikaanse regering de
plicht toe heeft ten aanzien van haar burgers. Ik citeer je even:

---begin---
> [...]
> controleerbare internationale omgeving. Om dat doel te bereiken moeten
> bondgenoten gekozen worden, en die keuze is vaak een keuze van het
---einde---

Hieruit kan men letterlijk afleiden dat wereldpolitiek alleen dient om de
eigen belangen en dus de eigen winst en de eigen welvaart te verzekeren. Als
een ontwikkelingsland daar voordeel bij heeft dan is dat een toevallig
gunstig bij- of restproduct. Wanneer ik de roofmoordenaar als vergelijking
ten tonele breng ben ik volgens jou intellectueel oneerlijk en gebruik in
wansmakelijke discussietechnieken. Toch nog even opnieuw:

Een roofmoordenaar denkt in termen van hoe hij zich zo snel mogelijk kan
verrijken met de minste moeite en met de minste risico's (voor een bedrijf
is dat niet anders). In mijn voorbeeld kiest hij een slachtoffer (een land)
waarop hij zijn daad zal volbrengen (waar men de activiteiten zal
ontplooien). Het slachtoffer, een man die tegenover zijn gezin de huistiran
uithangt (het gezin is een micronatie) en de gezinsinkomsten
(staatsinkomsten) voornamelijk voor eigen pleziertjes aanwendt, loopt op een
avond beschonken naar huis. De roofmoordenaar (het bedrijf) ziet zijn kans
schoon (optimale economische omstandigheid) en doodt de man en berooft hem
van zijn geld. Een voor de getiranniseerde gezinsleden plezierige
bijkomstigheid is dat het slachtoffer een levensverzekering had en dat ze
dus iets beter worden van de moord op hun vader/man, zonder dat dat de
bedoeling was van de moordenaar (het bedrijf). Zeg me nu waar ik oneerlijk
ben in mijn vergelijking. In beide gevallen (moordenaar en bedrijf) streeft
men naar maximale winst met de minste risico's. En voor beiden geldt dat
eventueel voordeel voor derden slechts een bijproduct is.

> [...]
> levert aan een lageloonland geen lonen op, de zogenaamde ethische aanpak
> waarbij een bedrijf uit winstbejag delocaliseert, levert aan een lage

Ik wil er op wijzen dat ik delocalisatie helemaal niet afwijs, integendeel.
Enkele weken terug heb ik er zelfs voor gepleit dat bedrijven die
delocaliseren hogere lonen aan de lokale werknemer zouden betalen dan
gebruikelijk is in het betrokken land. Dat loonverschil mag terplaatse dan
misschien gigantisch lijken, voor de rijkere afnemers zal de prijs van de
producten niet of nauwelijks hoger liggen. Dergelijke maatregel zou een
proces op gang brengen waarbij andere lokale bedrijven in dezelfde branche
ook hogere lonen moeten gaan betalen om hun beste krachten niet te verliezen
aan de beter betalende. Enfin, wat ik onder "ethische aanpak" versta
verschilt danig van wat vakbonden alhier bedoelen.

--
J-P

Luc Van Braekel

> [...]
de
> plicht toe heeft ten aanzien van haar burgers. Ik citeer je even:

===citaat===

Ik hou geen rekening met al die blabla rond "ethiek", ik kijk naar het

eindresultaat, de bottom line, en ik zie dat het fenomeen dat jij

beschrijft in verband met de Aziatische landen, meer welvaart creëert in

die landen, dan wanneer dat fenomeen niet zou bestaan. Korea en Taiwan
zijn rijke industrielanden geworden dankzij het fenomeen dat jij
beschrijft.

===einde citaat===

Luc

JanC

in <news:6g9q7.62301$6x5.13...@afrodite.telenet-ops.be>,
Jean-Pierre Heymans wrote:

[...]

> [...]
> de reden waarom ze de tand des tijds weerstaan, aldus een
> deskundige die ik afgelopen dagen op de radio hoorde.

Zoiets als Nostradamus' boeken dus? (Die is ook populair momenteel ;-)

--
JanC

Jean-Pierre Heymans

"JanC" <janc_re...@digibel.org> schreef in bericht

Precies. En als je maar vaag en cryptisch genoeg blijft kan je voor
duizenden jaren in de toekomst voorspellen. Uiteindelijk ziet de lezer
alleen wat hij wil zien. Dat er eens iets tussenstaat dat zo frappant juist
blijkt doet daar niets van af. Ik heb hier enkele dagen geleden nog twee
verzen van Nostradamus gepost die naar 'mijn gevoel' op de 911-gebeurtenis
kunnen slaan, maar over 100 jaar is er misschien weer een andere gebeurtenis
waarop ze evengoed betrekking zouden kunnen hebben. Zelfs in Openbaring kan
je 'voorspellingen' vinden: tweekoppige draak, vuur uit de hemel, alleen
handel drijven als men het merkteken heeft, enz.
Alleen voor het amusement te beoefenen, anders wordt je compleet als hayek.
;-)

--
J-P

F u s t i g a t o r

Vitae forma vocatur, JanC <janc_re...@digibel.org>, die Thu, 20
Sep 2001 16:13:26 GMT, in littera
<Xns9122B96...@195.130.132.65> in foro be.politics (et aliis)
vere scripsit quod sequitur:

>in <news:6g9q7.62301$6x5.13...@afrodite.telenet-ops.be>,

Mattheus h 24:
11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen
verleiden.

Fusti

It is loading more messages.