dwergganzen in augustus...

Jacob van der Weele

to Zwols VogelNet
Gisteren met Mark Zekhuis op verschillende plaatsen langs de IJssel
gekeken. Veel te verwachten soorten en nog relatief rustig (ik had
zelf her en der toch wat meer steltlopers verwacht, maar misschien
liggen mijn verwachtingen als 'nieuwe' Overijsselaar wat hoog). In de
Vreugderijkerwaard twee rustende dwergganzen (zie
http://waarneming.nl/waarneming/view/44267953) tussen allerlei andere
ganzen (kol/brand/grauwe).

Eén van die twee Dwergganzen ging even staan en was duidelijk
ongeringd (ook op foto's te zien). Mark dacht dat er al langer een
paar Dwergganzen in de omgeving rondhangt. Weet iemand van jullie of
deze dwergganzen al langer in de buurt worden gezien? Ondanks dat (een
van deze) Dwergganzen niet geringd was, lijken me dit toch escapes.

Ook nog even bij de Stikkenpolder wezen kijken. Hier relatief weinig
water (droog) en de nodige verstoring door mensen met honden. Wat
steltlopers betreft kwamen we niet verder dan twee groenpootruiters,
een witgat en twee watersnippen.

Groeten,
Jacob