geelpoot(ige) meeuwen

Jacob van der Weele

to Zwols VogelNet
Afgelopen zaterdag was ik bij de tichelgaten van Windesheim en zag op
een gegeven moment vanuit de hut ' de visarend' een eenzame meeuw
langsvliegen. Wat opviel, was de donkerder mantel, waardoor ik aan
geelpootmeeuw dacht. Toen de vogel zich ook in de lucht nog eens
'schudde', zag ik ook duidelijk geelgekleurde poten. Toch zag ik ook
vrij veel wit op de vleugelpunten en ook nog eens een bijhoorlijk
donker gekleurde kop. Toch een zilvermeeuw?
Uit Limburg weet ik dat er met enige regelmaat geelpotige
zilvermeeuwen gezien werden. Is er iets bekend van het voorkomen
hiervan in de regio Zwolle?

Greetz,
Jacob

Maarten W. Kaales

to zwols-v...@googlegroups.com
Hoi Jacob,
Ik heb ooit in de Vreugderijkerwaard zo'n geelpotige zilvermeeuw gezien. Ik weet niet meer wanneer dat geweest is. Verder weet ik dat die noordelijke jongens in november pas arriveren.
Overigens kan het verenkleed van Kleine mantel ook flink varieren, maar aangezien Geelpoten eerder hun kop ruien dan de Zilvers lijkt me dit geen Geelpoot. De hoeveelheid wit in de vleugelpunt (p9-10) kan ook aardig varieren. Onze vriend Lars Johnson heeft dat eens belicht in een artikel van hem in Alula.

Maarten

Jacob van der Weele

to Zwols VogelNet
vanmiddag even in het haventje van Wijhe wat meeuwen gefotografeerd.
Tussen de zilvers weer een exemplaar met poten richting geelkleur.
Okay, geen overtuigend geel, maar toch.....
Heb de foto mee ge upload.

groets
Jacob

Maarten W. Kaales

to Zwols VogelNet
Jacob e.a.,

In de winterperiode zijn de poten minder fel geel dan in het
zomerhalfjaar, dat is heel normaal. Leuk is deze geelpotige
Zilvermeeuw. Dergelijke exemplaren worden niet vaak in deze regio
waargenomen. Dat er weinig naar gekeken wordt zal ongetwijfeld een
factor zijn.

Maarten

On 23 nov, 17:57, Jacob van der Weele <j.vanderwe...@landschap-ov.nl>

Lennaert Steen

to Zwols VogelNet
Maar waarom is dit geen Geelpoot ipv een Omissus?
Meeuwen, het zal nooit mijn familiegroep worden.

Splatzone

to Zwols VogelNet
Ik ben ook geen meeuwenfanaat, zoek het altijd in de wat kleurigere
beesten (Sneeuwuilen en zo) maar volgens mij is het juist in de winter
heel eenvoudig door die vieze koppen van Zilvermeeuwen, ook op de
plaat van Jacob te zien. Geelpoot en Pont hebben in de winter een mooi
schoon witte kop (dat even naast de andere kenmerken).
Maar wie mij kan leren Pont en Geelpoot in vlucht in alle
leeftijdscategorieen te herkennen, zonder hele seizoenen op de
Kamperhoek door te brengen met het risico op Keizerarenden en ander
schuim, krijgt een chocoladeletter! Zo zouden ze namelijk toch op mijn
huislijst moeten komen wat er vliegen hier met regelmaat grote meeuwen
langs en nooit gaan ze eens even in de appelboom zitten voor nader
onderzoek...

Jacob van der Weele

to Zwols VogelNet
Hoewel mijn aanhoudende geneuzel over die meeuwen anders doet
vermoeden, zijn meeuwen ook niet echt mijn ding. Ben daarom op de
vraag van Lennaert maar 's op internet gaan kijken en vond het
antwoord (deels) in Belgie. Op http://www.vliz.be/imisdocs/publications/113626.pdf
staat een verhaaltje over verschillende vormen van pont en geelpoot
(scheelt weer een rit naar Kamperhoek): Simon gaf het meest duidelijke
kenmerk al aan, die witte kop die in oktober al weer naar wit ruit.
Daarnaast was de mantel niet zichtbaar donkerder dan een zilvermeeuw
die er ook rondhing. Relatief nog veel wit op de vleugeltoppen - is op
andere foto's wat duidelijker zichtbaar.
Dus Simon, zodra je die pont in de appelboom achter in je tuin hebt
kom ik die chocoladeletter ophalen....

Maarten W. Kaales

to Zwols VogelNet
Dat 'geneuzel' wordt anders wel gewaardeerd Jacob. Een bekend en goed
document wat je daar aankaart. Maakt waarschijnlijk een hoop
duidelijk. Ik heb ook nog het nodige uit Birding World en Alula, maar
of dat de zaak duidelijker maakt betwijfel ik. Het is zoals Simon al
aangeeft; die geelpotige Zilvers hebben in de winter een zwaarder
gestreepte kop dan GM (die hun koppen eerder ruien dan Zilvers en
daardoor vaak er uitgepikt worden door hun witte koppen). De
geelpotige Zilvers lijken in dat opzicht op argentatus. GM heeft in
het winterkleed (dus voor de koprui) wel strepen maar dit concentreert
zich voornamelijk rond het oog en oorstreek integenstelling tot de
geelpotige Zilvers die ook duidelijke strepen op het achterhoofd
hebben. De foto van Jacob laat dit laatste zien. Het bovenstaande
betreft overigens wel adulte vogels. Overigens past de kopvorm
eigenlijk ook alleen maar op op Zilver.

Maarten

On 25 nov, 21:44, Jacob van der Weele <j.vanderwe...@landschap-ov.nl>
wrote:
> [...]
> vermoeden, zijn meeuwen ook niet echt mijn ding. Ben daarom op de
> vraag van Lennaert maar 's op internet gaan kijken en vond het

Lennaert Steen

to Zwols VogelNet
En wat maken we hiervan?

Gezien de gestreepte kop ook een Geelpotige Zilvermeeuw?
http://waarneming.nl/waarneming/view/41567876

On 26 nov 2008, 09:43, "Maarten W. Kaales" <zwolsvogel...@gmail.com>
wrote:

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Herman Bouman

to Zwols VogelNet
Leendert,
Ziet er goed uit voor een Geelpootmeeuw. Profiel past goed op een
Geelpootmeeuw. De stompe neus (snavel), rode oogring. Gele poten
kunnen inderdaad wat feller/donker geel zijn, tja winter heh.

Herman

On 21 jan, 14:15, Lennaert Steen <Ste...@home.nl> wrote:
> En wat maken we hiervan?
>
> Gezien de gestreepte kop ook een Geelpotige Zilvermeeuw?http://waarneming.nl/waarneming/view/41567876

Jacob van der Weele

to zwols-v...@googlegroups.com
Tja, 't blijft lastige materie.
Maar de nog niet helemaal doorgeruide kop pleit niet geheel voor
geelpootmeeuw. Die zou in deze tijd van het jaar toch al wel wit moeten
zijn. Ook het forse uiterlijk van een geelpoot zie ik er niet echt in,
maar dat kan ook aan de houding liggen. Ook de rode oogring is niet echt
overtuigend. Kortom ik zie nog wel iets in een geelpotige zilver, maar
de eerste echte kenner die iets roept wat duidelijkheid brengt heeft me
om...

Misschien moeten we Arno zelf even vragen waarom het geen geelpotige
zilver is....

Gr, Jacob

to Zwols VogelNet
Hoewel geveld door influenza (en tussen de hoest en proestbuien
door...) toch maar even snelle reactie: de vogel in kwestie heeft een
te licht bovendek voor Geelpoot, maar sluit goed aan bij Zilver. De
stoere look door de forse vierkante kop van Geelpoot kan ook ik niet
ontdekken. De rode gonysvlek is niet overtuigend groot en helder tot
aan de bovensnavel (het zwart in de snavel geeft aan dat de vogel nog
maar kort in adult kleed is), de streping op de zijhals zijn te zwaar
voor Geelpoot...sterker nog deze mist die strepen in winterkleed. En
dan het moment van de waarneming. Geelpoten beginnen eerder met hun
rui (dit heeft te maken met het feit dat ze eerder beginnen met
broeden, jongen eerder geboren worden etc), die kop moet nu spierwit
zijn.

Conclusie: het is Zilvermeeuw met gele poten, een varia binnen
noordelijke populatie van Zilvermeeuw. Ook wel Ommissus-type genoemd.

Maarten

P.s tip: zorg dat je nooit met 40 graden in bed ligt als er een Grote
burrie in de buurt zit (zucht)

On 22 jan, 11:34, "Jacob van der Weele" <J.vanderWe...@landschap-

Maarten W. Kaales

to Zwols VogelNet