Notenkraker

1 view

Maarten W. Kaales

to Zwols VogelNet
Martijn wat een fantastische ontdekking! Ik zag het helaas wat laat,
maar zjjn er al meerdere zoekacties geweest? Momenteel worden op
meerdere plekken Notenkrakers gemeld en zoals je ziet kunnen ze zomaar
op duiken.

Heb je nog wat aan het gedrag kunnen zien?

Maarten

(Martijn Bunskoek)

to Zwols VogelNet
Nee, de vogel flapte langs. Slechts circa 10 seconden gezien. In het
gebied stonden veel Hazelaars (met overigens nauwelijks noten). Erg
lekkere waarneming, maar ik had hem graag met anderen gedeeld!
Weet jij in Zwolle nog gebieden met veel Hazelaars? Het loont
misschien de moeite om daar eens te kijken.

Groet
Martijn

Maarten W. Kaales

to Zwols VogelNet
Zowel in het Westerveldse bos als aan de zuidzijde van Zandhove (zie
onderstaande link) zijn relatief veel Hazelaars aanwezig. In de winter
zijn deze gebieden goed voor Appelvinken. En wie weet nu voor krakers.

http://zwols-vogelnet.googlegroups.com/web/Hazelaars.jpg?gsc=8APYwwsAAAAzr2IXZlaLClQ17LFTTEHy

Maarten

On 21 okt, 10:24, "(Martijn Bunskoek)" <bunskoek...@yahoo.co.uk>
wrote:

> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Maarten W. Kaales

to Zwols VogelNet
En nu heeft David hem ook op zijn huislijst? Het moet niet gekker
worden. Goede kans dat vogel bij de aanplant nabij het sportterrein
zit, ook daar zijn veel hazelaars.

Maarten

On 21 okt, 10:24, "(Martijn Bunskoek)" <bunskoek...@yahoo.co.uk>

Maarten W. Kaales

to Zwols VogelNet
...maar goed ben dus wezen kijken en kwam Lennaert tegen die ook al
aan het zoeken was. Helaas hebben we de vogel niet kunnen terugvinden.
Ik heb vervolgens het Spoolderbos waar ook de nodige Hazelaars staan
uitgekamd maar ook hier geen Notenkraker.
Leuke bijvangst was een Groene Specht bij de Volkstuintjes en
Ringmussen bij het sportterrein.

Maarten

Hans Pohlmann

to Zwols VogelNet
Afgelopen vrijdag ben ik wezen kijken bij de Notenkraker van Horst
(Limburg), aangezien ik er toch langskwam...Tof beest.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrr..... geen Hazelaar of eik te bekennen. De vogel
foerageerde op rupsen (!) tussen het gras. Het schijnen rupsen van de
Beervlinder te zijn, maar voor hetzelfde geld is dat net zoiets als
Bougievonkjes (wat weet ik van vlinders!). De Overijsselse NK kan dus
overal nog zitten.

De plek van Horst deed mij overigens sterk denken aan de plek van de
Holterberg, waar onze overijsselse NK al gezien is. Wie gaat hem
twitchbaar maken?

Hans

Jacob van der Weele

to Zwols VogelNet
kijk voor het dieet van de notenkraker van Horst maar eens onder
www.karellemmens.com onder recent.

Groet,
Jacob