MIBO in West Overijssel!

(Martijn Bunskoek)

Mar 2, 2009, 1:22:11 PM3/2/09
to Zwols VogelNet
Heren (zitten er eigenlijk dames in deze mailgroep?),

Ik kreeg vandaag van een betrouwbare waarnemer een melding door van
een Middelste Bonte Specht op Landgoed Eerde ten zuiden van Ommen. Zie
onderstaande fragmenten uit de mailtjes. Bij deze mijn oproep om ook
eens in oude bossen in West-Overijssel te gaan kijken de komende maand
(en). Henk Sierdsema (SOVON) heeft kaarten gemaakt van alle potentiele
Mibo-bossen in diverse provincies in Oost-Nederland. Mark Zekhuis
attendeerde mij op de volgende site waar je de Overijsselse situatie
kunt bekijken:

http://www.brabantsevogels.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=53:mibo_telgebieden8&catid=1:vib_projecten&Itemid=18

Ik hoop dat dit jullie stimuleert tot zoeken. Ik hoor het graag even
als je een bos wilt afstruinen, dan kijk ik of daar niet toevallig al
iemand anders bezig is.

Met vriendelijke groet,

Martijn Bunskoek (uw DC)
Tel: 06-46156707

Waarneming Eerde:
Afgelopen Vrijdag 27 Februari nam ik op Landgoed Eerde ten zuiden van
Ommen een man Middelste Bonte Specht waar.
Op die zwaar bewolkte dag met wat motregen werd mijn aandacht rond
kwart over een getrokken door een buizerdachtige mauw (2x) in een
perceel gemengd bos, met ca. 70% eik en verder spar, beuk, acacia en
wat onderbegroeiing.
De vogel heeft zich zeker een kwartier lang goed laten bekijken bij
het foerageren in Eik, gevolgd door wat zoeken en rusten in Acacia
waarna hij verder van me vloog richting een Lariks waarin hij ook weer
ging foerageren.
Bij het rusten in de Acacia was er een afstand van niet meer dan 25
meter schuin voor me, waarbij de vogel op ca. 6 meter hoog zat.
Verrekijker > Zeiss Victory 10x40.
Zeer duidelijk was de roze buik en de strepen erop te zien. de
schoudervlekken liepen tot ver over de vleugel naar boven door, de fel
rode kap met scherpe afscheiding naar de kleine vlek zwart in de nek
was zeer goed waar te nemen.

Ik ben gisteren 1 Maart rond dezelfde tijd teruggegaan, maar kon hem
niet weer vinden (was tamelijk druk met wandelaars op het Landgoed).

Als je de auto bij het begin van de Kruupweg parkeert en je loopt een
paar honderd meter het landgoed op, richting het kasteel, kom je aan
je linkerhand een wit huis tegen met de naam "De drie sparren"".
Tegenover dit huis en rechts van het pad waarop je loopt bevindt zich
een weiland en rechts daarvan ligt het perceel waar de MIBO zat.
GPS coordinaten:

N 52 29.096
O 006 26.706

Jacob van der Weele

Mar 3, 2009, 3:34:59 AM3/3/09
to zwols-v...@googlegroups.com
Gaaf die vondst in Eerde. Ik heb al een paar keer gezocht in de omgeving
van Diepenveen, maar tot nu toe zonder succes......

Groeten,
Jacob