hybride gans

1 view

Jacob van der Weele

Jan 16, 2009, 3:19:20 AM1/16/09
to Zwols VogelNet
Gisteren ben ik na het sms berichtje van David even naar de
Spoolderhank gereden. In eerste instantie kon ik de gans niet vinden,
maar gelukkig kon David de gans aanwijzen, nadat hij 'm eerst op
grotere afstand (van de westkant vd uitwatering) had gezien. Het dier
heeft op het eerste oog wel iets weg van een sneeuwgans, maar we zagen
dat de kop en oranje poten toch wel afwijken (zie ook ge uploade foto)
Na wat discussie op het forum van waarneming.nl en een vergelijkbare
gefotografeerde vogel op birdpix (+ discussie) is een hybride
brandgans x keizergans de meest waarschijnlijke optie.
De waarnemingen op waarneming.nl geven aan dat een blauwe fase
sneeuwgans wel aanwezig is tussen deventer en Wijhe (meerdere
waarnemers in 2008). Hoewel ik er niet met zekerheid iets over kan
zeggen, is de waarneming van de sneeuwgans in de Aersoltweerden van 21
november 2008 op z'n minst 'verdacht'.
groet
Jacob

Lennaert Steen

Jan 19, 2009, 10:37:35 AM1/19/09
to Zwols VogelNet
De vogel is kwestie heb ik vaker gezien.
Volgens mij loopt ie er al een paar jaar.

De Blauwe fase van Deventer - Wijhe is wel een raszuivere.
Alleen of die echt uit Amerika komt is natuurlijk zwaar te
betwijfelen.
Zal wel zo'n Duitsland beest zijn.

On 16 jan, 09:19, Jacob van der Weele <j.vanderwe...@landschap-ov.nl>