صور رحلة تفقد احوال العالقين فى العريش-1- الترحيلات

1 view
Skip to first unread message

Haytham G. Zeidan

unread,
Sep 13, 2007, 12:54:34 PM9/13/07
to arab_b...@yahoogroups.com, ZIONISTS-...@googlegroups.com

FROM: nkas...@yahoo.com
DATE: Tue, 11 Sep 2007 05:16:07 -0700 (PDT)
SUBJECT: صور رحلة تفقد احوال العالقين فى العريش-1- الترحيلات

رحلة العريش - الثانية:

المحتجزين فى قسم الترحيلات بالعريش:

هذه المرة حين قررنا الذهاب..لم تكن الصعوبات التى لقيناها من
الامن...ولا من اى جهة معادية...بل كانت من النخبة!..نخبة
تقدمية قومية ثورية بتنجانية على أعلى مستوى...كادت -هذه
المرة- تنجح فى ايقاف مسيرتنا!! ولهذا حديث يطول سأكتب لكم عنه
تفاصيلا...وحتموتوا على روحكم من الضحك على نخبة عاوزة مصحة
نفسية!!
--------------------

A complete copy of this message has been attached for your convenience.

This message requires your approval for one of the following reasons:
* Your group is set to moderate all messages from this user, OR
* Your group is set to moderate messages from all users

To approve or reject this message using the web, please visit:
http://groups.yahoo.com/group/Do_Something/pending?view=1&msg=3360

To approve this message using email, reply to this message. You do not
need to attach the original message, just reply and send.

To reject this message using email, forward this message to

Do_Something-reject-1= MLJLjhXjrG...@yahoogroups.com

NOTE: The pending message will expire after 14 days. If you do not
take action within that time, the pending message will be automatically
rejected.  Yahoo! Groups does this to maintain a high quality of
service for our users.

Thank you for choosing Yahoo! Groups.

Regards,

Yahoo! Groups Customer Care

Your use of Yahoo! Groups is subject to http://docs.yahoo.com/info/terms/

 


---------- Forwarded message ----------
From: nada kassass <nkas...@yahoo.com>
To: arabi...@yahoogroups.com , BOYCOTT_AMER...@yahoogroups.com, el_ma...@yahoogroups.com, Inti...@yahoogroups.com, kar...@yahoogroups.com, resistant...@yahoogroups.com, shabab...@yahoogroups.com, egyptcul...@yahoogroups.com, Sindba...@yahoogroups.com, Al-3...@yahoogroups.com, politica...@yahoogroups.com, tak...@yahoogroups.com, Basem...@yahoogroups.com, shbab_...@yahoogroups.com, FreePales...@yahoogroups.co.uk, Do_Som...@yahoogroups.com, iraqocc...@yahoogroups.com, bshaye...@yahoogroups.com, jamal_abd...@yahoogroups.com, muqa...@yahoogroups.com, LEBAN...@yahoogroups.com, mona_...@yahoogroups.com, ORO...@yahoogroups.com, alha...@yahoogroups.com
Date: Tue, 11 Sep 2007 05:16:07 -0700 (PDT)
Subject: ÕæÑ ÑÍáÉ ÊÝÞÏ ÇÍæÇá ÇáÚÇáÞíä Ýì ÇáÚÑíÔ-1- ÇáÊÑÍíáÇÊ
رحلة العريش - الثانية:
 
المحتجزين فى قسم الترحيلات بالعريش:
 
هذه المرة حين قررنا الذهاب..لم تكن الصعوبات التى لقيناها من الامن...ولا من اى جهة معادية...بل كانت من النخبة!..نخبة تقدمية قومية ثورية بتنجانية على أعلى مستوى...كادت -هذه المرة- تنجح فى ايقاف مسيرتنا!!
ولهذا حديث يطول سأكتب لكم عنه تفاصيلا...وحتموتوا على روحكم من الضحك على نخبة عاوزة مصحة نفسية!!
 
لكن الاهم هو القضية الاساسية...العالقين من أهلينا...يفترشون الارض تحت الاشجار ويلتحفون السماء...ويموتون محتضنين اطفالهم واحلامهم وامراضهم...كانوا هؤلاء هم همنا الاساسى...لذا ذهبنا رغم كافة العوائق..
 
بالعريش ورفح الان:
- 20 محتجز بقسم الترحيلات بقسم ثانى العريش...ليس عليهم احكام..بل ان احدهم تمت محاكمته بتهمة "التسلل"! وحكم عليه بسنة سجن، امضاها كاملة منذ 8 شهور، ومازال محتجزا!!!
للاسف رفض مأمور القسم زيارتنا، رغم ان الزميلة ايمان زارتهم قبل ذلك!..حتى زيارة محاميهم الزميل حسنى العضو فى حزب التجمع...رفضوا زيارته لهم!! حتى بعض ما حملناه معنا من هدايا رمضانية - ارسلها معنا اصدقائنا واهلنا بالقاهرة- وكانت عبارة عن قمر الدين وتمر وشاى وسكر وبعض الفطائر والخبز الفلاحى...رفضوا دخولها كلها ماعدا الفطائر والخبز!!
8 منهم الان مضربون عن الطعام..
فى المرة الرابعة لذهابنا فى محاولة زيارتهم...نجحنا فى ادخال زميلتنا ايمان بدوى لهم، وسلمتهم بعض ما حملناه معنا من أمانة...واستلمت منهم بعض الاوراق والرسائل...واهى رسائلهم:
 
 
وده الجواب اللى بيقولوا فيه ان بينهم 8 مضربين عن الطعام:
 
وده جواب للسفارة الاردنية:
 
وده جواب مرسل للجزيرة...وعلى فكرة ايمان بعتت كل الرسائل دى لسمير عمر...ومعرفش سمير منشرش حاجة ليه فى الجزيرة ولا جاب سيرة الموضوع ولا حتى على موقع الجزيرة...ها يا سمير؟! بتقول ايه مش سامعة؟!!
 
وأدى محتوى الرسالة الموجهة للجزيرة...اللى وصلت لسمير عمر ولا عبرها!!:
 
وادى قائمة باسماء كل المحبوسين بخط ايديهم... يا منظمات حقوق الانسان ويا حقوقين ويا سفارة فلسطين ويا عالم يا خلق يا حكومة مصرية قولي لنا الناس دى حبساهم ليه؟!
طيب المصريين وعرفنا ان عندكم عقد احتكار تعذيبهم وقتلهم فى الاقسام؟
والفلسطينية؟! معاكم توكيل بحبسهم كمان؟! طيب من مين التوكيل ده؟!!! يعنى حضراتكم بتحبسوهم بالوكالة عن مين؟! علشان نعرف بس يعنى بكرة حتسلموهم لمين؟:
 
وده الجواب اللى موجه لسفارة الاردن...الحقيقة انا وايمان كنا مترددين نفتحه...ولما اخدنا رأى الزملاء قالوا لا افتحوه...يجوز فيه حاجة عاجلة تعلنوها ويجوز السفارة لو وصلها الجواب مغلق لا تعلنها...وفتحنا الجواب...لاقيناه حاجة تقطع القلب...كله مناشدة واستعاطف....والراجل من الاخر عاوز يروح لاهله...ذل الرجال صعب...:
 
طب دلوقت انا وزملا كتير اتحبسنا شهر -وفيه اتحبس اكتر- فى سجون مبارك علشان بلوعة تشبه دى..بس احنا اللى كتبنا عليها...طب دى بأة بلوعة..الحكومة هيه اللى كاتبة عليها "مبارك"..اهو...يعنى الحكومة بتعترف على نفسها وعلى رئيسها اهو....
انا بأة عاوزة تعوييييييييييض...لما هم بيعترفوا اهو..حبسونا شهر ليه انا وزمايلى؟!!!!
لا وايه البلوعة فى مكان رسمى نظمى فهمى...جدا
اى والله
داخل قسم الشرطة....!!!
 
 
الرسالة التالية حتكون عن مخيمات لاجئى 2007...فى العريش..!!!
 
وتحياتى،
ندى


 You received this message because you are subscribed to the Yahoo Groups "Do_Something" group.
To post to this group, send email to do_som...@yahoogroups.com
To unsubscribe from this group, send email to do_something...@yahoogroups.com
For more options, visit this group at http://groups.yahoo.com/group/Do_Something
Group website: http://dosomethinggroups.jeeran.com
Group Movies: http://www.youtube.com/user/dosomethinggroups
Press Link: http://zionists.blogspot.com

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages