Switch van UUCP-mail naar SMTP een eitje

Adri Verhoef

Dat bleek een eitje te zijn, de switch van UUCP-mail naar SMTP.
Op mijn Linuxmachine (Fedora 16) hoefde ik slechts enkele dingen te doen:

# cd /etc/mail
# mv sendmail.mc sendmail.mc.uucp
# mv sendmail.mc.rpmnew sendmail.mc # (of sendmail opnieuw installeren)
Voeg toe:
define(`SMART_HOST', `smtp.xs4all.nl')dnl
# make
# systemctl restart sendmail.service

Klaar.

Rob

De rest van de wereld was je al voorgegaan daarin.
Bij OpenSUSE hoef je zelfs niks te editen, alleen maar de smarthost
ergens intikken in een veldje in YaST en alles wordt vanzelf aangepast.
(mc aangepast, make gedraaid en sendmail herstart)

Johan Wevers

On 04-10-2012 13:54, Adri Verhoef wrote:

> Voeg toe:
> define(`SMART_HOST', `smtp.xs4all.nl')dnl

Waarom? Ik merk wel dat enkele extreem streng afgestelde spamfilters
(zoals die van de Linux mailinglist) mail die mijn machine zelf aflevert
weigeren, maar mijn server kan echt zelf wel als uitgaande smtp server
dienen hoor. Daar heb ik geen (aan de dataretentiewet gebonden) derden
voor nodig.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Adri Verhoef

Aan het handschrift te zien was het Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> die schreef:

> [...]
>weigeren, maar mijn server kan echt zelf wel als uitgaande smtp server
>dienen hoor. Daar heb ik geen (aan de dataretentiewet gebonden) derden

Waarom? Omdat ik het afleveren van mail graag overlaat aan een ander die
er toch al voor betaald wordt. :-) Die verantwoordelijkheid (waar vast ook wel
administratief en/of technisch onderhoud bij komt kijken) geef ik graag uit
handen.

Ik las gister overigens nog ergens in een Nederlands nieuwsgroepbericht een
bewering van iemand dat er niemand is die nog z'n eigen mailadres gebruikt.
Gelukkig zijn er ook mensen die dat kunnen logenstraffen. ;-)

Adri :)
--
/* For Dennis Ritchie */
#include <stdio.h>

Paul van der Vlis

Op 04-10-12 17:25, Johan Wevers schreef:

> Waarom? Ik merk wel dat enkele extreem streng afgestelde spamfilters
> (zoals die van de Linux mailinglist) mail die mijn machine zelf aflevert
> weigeren,

Dan sta je wellicht ergens op een blacklist of er zijn wat dingen niet
in orde, zoals je reversed DNS.

Groet,
Paul.

http://www.vandervlis.nl

Paul van der Vlis

Op 04-10-12 18:52, Adri Verhoef schreef:

> Waarom? Omdat ik het afleveren van mail graag overlaat aan een ander die
> er toch al voor betaald wordt. :-)

Je mag niet kijken in de logs of het bericht daadwerkelijk afgeleverd
is. En je mag zelf de instellingen niet bepalen.

> Die verantwoordelijkheid (waar vast ook wel
> administratief en/of technisch onderhoud bij komt kijken) geef ik graag uit
> handen.

Ik liever niet.

Groet,
Paul.

Johan Wevers

On 05-10-2012 16:15, Paul van der Vlis wrote:

> Dan sta je wellicht ergens op een blacklist of er zijn wat dingen niet
> in orde, zoals je reversed DNS.

Het ligt aan de reverse DNS ja, maar wat kan ik daaraan doen?

Rob

Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> wrote:

> Het ligt aan de reverse DNS ja, maar wat kan ik daaraan doen?

Er is iets fout gegaan bij XS4ALL.
Als je jouw hostnaam opvraagt krijg je het adres:

host vulcan.xs4all.nl
vulcan.xs4all.nl has address 80.126.202.204

als je het adres opvraagt krijg je een generieke naam:

host 80.126.202.204
204.202.126.80.in-addr.arpa domain name pointer a80-126-202-204.adsl.xs4all.nl.

Op basis hiervan blokken sommige systemen de mail.
Maar het klopt niet dat je die naam terug krijgt, er zou moeten komen:

204.202.126.80.in-addr.arpa domain name pointer vulcan.xs4all.nl.

Normaal gesproken gebeurt dat vanzelf als je in het servicecenter
vulcan als je hostnaam instelt, maar bij jou is er wat fout gegaan,
wellicht op het moment van een verhuizing of abonnement verandering.

Ik zou dit verhaal mailen aan unixbeheer dan fixen ze het wel.

Johan Wevers

On 06-10-2012 16:36, Rob wrote:

> Ik zou dit verhaal mailen aan unixbeheer dan fixen ze het wel.

Tjonge, dat ging snel zeg. Ik verstuur een mail en 9 minuten later krijg
ik een mail terug dat het gefixed is. Pluim voor Unixbeheer!

Rob

Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> wrote:

> Tjonge, dat ging snel zeg. Ik verstuur een mail en 9 minuten later krijg
> ik een mail terug dat het gefixed is. Pluim voor Unixbeheer!

Inderdaad het is opgelost!
Ik heb daar ook goede ervaringen mee. Die lui weten wat ze doen.

Paul van der Vlis

Op 06-10-12 16:25, Johan Wevers schreef:

> Het ligt aan de reverse DNS ja, maar wat kan ik daaraan doen?

De eigenaar van de IP range kan dat wijzigen in DNS. Die eigenaar kun je
achterhalen met "whois 1.2.3.4", waarbij "1.2.3.4" je IP is.

Ja, ik weet dat je het probleem al opgelost hebt...

Groet,
Paul.