Einde van een Tijdperk

Koos van den Hout

Xs4all net aan de telefoon:

Per 1 oktober 2012 gaan ze toch echt de dienst uucp uitzetten.

Voorzover ik kan terugvinden ben ik 'hacktic UUCP netwerk' gebruiker
geworden in februari/maart 1992 met node kzdoos.hacktic.nl. UUCP ophalen
met een 2400 bps modem, later inclusief usenet batches. Met op een bepaald
moment ongevraagd nlnet.misc, wat aardig in de downloadtijd ging lopen.

Een van de doelen van het hacktic UUCP netwerk was dan ook het mogelijk
maken van datatransport zonder KPN.

Na de start van xs4all op 1 mei 1993 werd er in het najaar overgeschakeld
naar .xs4all.nl namen.

En na 20 jaar trouwe dienst tot en met UUCP over TCP over IPv6 komt er toch
een eind aan. Ik hoor bij de laatste 13 klanten ervoor.

Koos

--
Koos van den Hout, PGP keyid DSS/1024 0xF0D7C263 via keyservers
ko...@kzdoos.xs4all.nl

Arnold

On Wed, 25 Jul 2012 17:21:32 +0000, Koos van den Hout wrote:
> Xs4all net aan de telefoon:

Idem. Een nette actie.

> Per 1 oktober 2012 gaan ze toch echt de dienst uucp uitzetten.

> En na 20 jaar trouwe dienst tot en met UUCP over TCP over IPv6 komt er
> toch een eind aan. Ik hoor bij de laatste 13 klanten ervoor.

Bijna (voor mij) 20 jaar vrijwel probleemloos gewerkt, hier inderdaad ook
alweer een tijdje over IPv6. Tijdens de 'grote ADSL-storing' van KPN/
XS4ALL een paar jaar geleden was het nog erg prettig via ISDN te kunnen
inbellen en met UUCP de boel efficiënt te kunnen uitwisselen :-)

Maar goed, in de overgang naar VDSL is ISDN ook al gesneuveld, dus van
inbellen komt het ook niet meer... Het zit er helaas niet in, maar het
was leuk geweest als ik UUCP over glas nog had kunnen doen ;-)

Arnold

Johan Wevers

On 25-07-2012 20:27, Arnold wrote:

> Bijna (voor mij) 20 jaar vrijwel probleemloos gewerkt,

Inderdaad, als het eenmaal werkte dan bleef het wel werken. Helaas werd
de uucp software niet onderhouden, om dat onder een nieuwe Linux
distributie weer aan de gang te krijgen was een flink werk.

Uiteindelijk overgestapt van inbellen naar adsl toen ik een spamrun
binnenkreeg die sneller mail aanleverde dan ik ze kon downloaden met m'n
33k6 modem. En sinds ik mail veel buitenshuis ben gaan lezen op de
telefoon en tablet overgestapt op bsmtp met hetzelfde subdomein.

Dat viel trouwens nog niet mee, toen ik de helpdesk belde dat ik wilde
overstappen bleek mijn uucp domein in gebruik door unixbeheer (de
helpdesker dacht dat het een honeypot was, had blijkbaar nog nooit van
uucp gehoord).

> Maar goed, in de overgang naar VDSL is ISDN ook al gesneuveld, dus van
> inbellen komt het ook niet meer... Het zit er helaas niet in, maar het
> was leuk geweest als ik UUCP over glas nog had kunnen doen ;-)

Als je perse wilt: in dit tijdperk van breedbandinternet kun je
natuurlijk zelf een server opzetten en uucp naar sub-subdomainen gaan
leveren.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Arnold

On Wed, 25 Jul 2012 21:53:29 +0200, Johan Wevers wrote:
> [...]
> overstappen bleek mijn uucp domein in gebruik door unixbeheer (de
> helpdesker dacht dat het een honeypot was, had blijkbaar nog nooit van

Inderdaad, 'k heb ook wel eens met de helpdesk gebeld over UUCP om te
checken of er een bekend probleem bij XS4ALL was. Géén idee waar je het
over had! :-)

Unixbeheer was echter altijd even vlot met oplossen. Dank daarvoor!

> Als je perse wilt: in dit tijdperk van breedbandinternet kun je
> natuurlijk zelf een server opzetten en uucp naar sub-subdomainen gaan
> leveren.

:-)

Nee, dat dan toch maar niet...

Adri Verhoef

Aan het handschrift te zien was het Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> die schreef:

>Inderdaad, als het eenmaal werkte dan bleef het wel werken. Helaas werd
>de uucp software niet onderhouden, om dat onder een nieuwe Linux
>distributie weer aan de gang te krijgen was een flink werk.

UUCP draait gewoonlijk wel jarenlang zonder problemen door en alleen bij
diskruimteproblemen of bij hardwarestoringen dient er ingegrepen te worden.

>Uiteindelijk overgestapt van inbellen naar adsl toen ik een spamrun
>binnenkreeg die sneller mail aanleverde dan ik ze kon downloaden met m'n
>33k6 modem.

Dat doet me ook denken aan die tijd dat er een virussenstorm waaide:
elke minuut ontving ik een virusmailtje en stond m'n modem 's nachts
urenlang te stampen (en KPN te spekken) om alle virusmailtjes te downloaden.
Dat waren dure tijden! Jaja, virusscanners waren nog niet ingeburgerd.
Dankzij Unix/Linux heeft m'n computer nog nooit last van een virus gehad. :-)

>Als je perse wilt: in dit tijdperk van breedbandinternet kun je
>natuurlijk zelf een server opzetten en uucp naar sub-subdomainen gaan
>leveren.

Binnenkort UUCP uitzetten. Na bijna 19 jaar trouwe dienst.

Adri

Johan Wevers

On 1-10-2012 1:43, Adri Verhoef wrote:

> UUCP draait gewoonlijk wel jarenlang zonder problemen door en alleen bij
> diskruimteproblemen of bij hardwarestoringen dient er ingegrepen te worden.

Zolang je je serversoftware niet upgrade wel ja. Maar een nieuwe Linux
kernel, met nieuwe libc en zo, vereiste hercompilatie. Mail was niet
zo'n probleem, de sendmail config file werkte wel weer. Maar CNews was
een ramp om weer aan de gang te krijgen op een nieuwe config.

Adri Verhoef

> [...]
>zo'n probleem, de sendmail config file werkte wel weer. Maar CNews was
>een ramp om weer aan de gang te krijgen op een nieuwe config.

Inderdaad, ja. Het onderdeel 'dbz' werkte bij mij niet (meer) naar behoren
toen ik de overgang maakte naar 64 bits, dus zat er niets anders op dan de oude
C-News-binary's uit 1999 te behouden - en die gebruik ik nu nog steeds. :-) :-)

$ ls -l dbz
-rwxr-xr-x. 1 bin bin 22373 Apr 16 1999 dbz
$ file dbz
dbz: ELF 32-bit LSB executable, Intel 80386, version 1 (SYSV), dynamically
linked (uses shared libs), not stripped

In de loop der tijden heb ik weleens iets moeten veranderen aan shellscripts
vanwege incompatibiliteiten in 'awk', 'join' en 'sort'; in ieder geval blijven
die binary's wel draaien, zelfs tot mijn eigen verrassing. :-)

Adri (draait al vele jaren 64-bits)

Arnold

> [...]
>
> En na 20 jaar trouwe dienst tot en met UUCP over TCP over IPv6 komt er
> toch een eind aan. Ik hoor bij de laatste 13 klanten ervoor.

uucico xs4all - (2012-10-12 14:42:01.05 5957) Calling system xs4all (port
TCP)
uucico xs4all - (2012-10-12 14:42:04.42 5957) Login successful
uucico xs4all - (2012-10-12 14:42:06.50 5957) Handshake successful
(protocol 'e')
uucico xs4all news (2012-10-12 14:42:06.79 5957) Receiving rnews (5876
bytes)
uucico xs4all - (2012-10-12 14:42:06.87 5957) Call complete (2 seconds
5876 bytes 2938 bps)
uuxqt xs4all news (2012-10-12 14:42:06.87 5959) Executing X.xs4alld1UPJ
(rnews)
uucico xs4all - (2012-10-12 15:42:01.73 8354) Calling system xs4all (port
TCP)
uucico xs4all - (2012-10-12 15:42:05.10 8354) Login successful
uucico xs4all - (2012-10-12 15:42:05.12 8354) ERROR: Handshake failed (You
are unknown to me)
uucico xs4all - (2012-10-12 16:42:01.72 12365) Calling system xs4all
(port TCP)
uucico xs4all - (2012-10-12 16:42:08.06 12365) ERROR: Line disconnected

Om 15:11 nog een e-mailtje van Jan-Pieter dat UUCP op dat moment werd
opgeruimd, m'n newsfeed was beëindigd en dat ik nog poll. In mijn ogen is
dat een heel nette afronding, waarvoor dank!

Arnold

Koos van den Hout

Arnold <arn...@hacktic.nl> wrote in <k5afc6$re4$1...@mallos.xs4all.nl>:
> Om 15:11 nog een e-mailtje van Jan-Pieter dat UUCP op dat moment werd
> opgeruimd, m'n newsfeed was beëindigd en dat ik nog poll. In mijn ogen is
> dat een heel nette afronding, waarvoor dank!

Eh, iets met crontab...

Zo, ik poll ook niet meer. Mail via bSMTP is ingeregeld. Tipje voor
eventuele sendmail gebruikers: als je greet_pause wilt gebruiken maar de
xs4all servers niet te lang wilt laten wachten, in sendmail.mc:

dnl # The access db is the basis for most of sendmail's checking
FEATURE(`access_db', , `skip')dnl
dnl #
dnl # Delay_checks allows sender<->recipient checking
FEATURE(`delay_checks', `friend', `n')dnl
dnl #
dnl # The greet_pause feature stops some automail bots - but check the
dnl # provided access db for details on excluding localhosts...
FEATURE(`greet_pause', `1000')dnl 1 seconds

de volgorde access_db, delay_checks en greet_pause is belangrijk.

En in de access file:

# xs4all
#
GreetPause:194.109.24 0
ClientRate:194.109.24 30
ClientConn:194.109.24 0
Connect:194.109.24 OK
GreetPause:194.109.127 0
ClientRate:194.109.127 30
ClientConn:194.109.127 0
Connect:194.109.127 OK

Koos

--
The Virtual Bookcase, the site about books, book | Koos van den Hout
news and reviews http://www.virtualbookcase.com/ | http://idefix.net/