Lokale newsserver <-> news.xs4all.nl

Arnold

Hoi,

Spontaan ;-) wil ik m'n lokale newsserver rechtstreeks berichten laten
uitwisselen met news.xs4all.nl, waar ik dat tot nu nog altijd op de
beproefde methode via uucp deed.

Ik kan natuurlijk zelf uitzoeken hoe ik met name alle berichten van
bepaalde groepen ophaal, maar dat heeft vast iemand anders ook al gedaan.

Mijn setup: debian stable server met inn2.

Tips en suggesties zijn welkom! :-)

Arnold

Johan Wevers

On 25-07-2012 20:08, Arnold wrote:

> Spontaan ;-) wil ik m'n lokale newsserver rechtstreeks berichten laten
> uitwisselen met news.xs4all.nl, waar ik dat tot nu nog altijd op de
> beproefde methode via uucp deed.

Kan dat zomaar? Ik dacht dat Xs4all dat aan hun kant ook moet aanzetten.
Er zijn wel trucen om het via nntp binnen te halen (net doen alsof je
een newsreader bent) en het dan te injecteren in je lokale spool maar
daar heb ik verder geen ervaring mee.

> Mijn setup: debian stable server met inn2.

Een versie van het newsprogramma installefen dat het van Xs4all ophaalt
i.p.v. een lokale spool lijkt me eenvoudiger.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Miquel van Smoorenburg

In article <jupcnq$cq0$1...@mallos.xs4all.nl>, Arnold <arn...@hacktic.nl> wrote:
> [...]
>bepaalde groepen ophaal, maar dat heeft vast iemand anders ook al gedaan.
>
>Mijn setup: debian stable server met inn2.

Met suck of newsx is dat niet al te moeilijk.

Mike.

Adri Verhoef

Aan het handschrift te zien was het Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> die schreef:

>Een versie van het newsprogramma installefen dat het van Xs4all ophaalt
>i.p.v. een lokale spool lijkt me eenvoudiger.

Sommige mensen willen een lokale spool en sommigen hebben al een lokale spool.
:-)

License : MIT and LGPLv2
Description : Leafnode is a small NNTP server for leaf sites without permanent
: connection to the internet. It supports a subset of NNTP and is able to
: automatically fetch the newsgroups the user reads regularly from the
: newsserver of the ISP.

Adri Verhoef

Aan het handschrift te zien was het Miquel van Smoorenburg <mik...@xs4all.nederland.invalid> die schreef:
(Info voor Fedora)

Name : newsx
Arch : x86_64
Version : 1.6
Release : 14.fc15
Size : 95 k
Repo : fedora
License : GPLv2+
Description : Newsx is an NNTP client that will connect to a remote NNTP server and
: post outgoing news articles batched by the news system (e.g. INN), as
: well as fetch incoming articles.

Name : suck
Arch : x86_64
Version : 4.3.2
Release : 35.fc16
Size : 127 k
Repo : fedora
License : Public Domain
Description : This package contains software for copying news from an NNTP server to your
: local machine, and copying replies back up to an NNTP server. It works
: with most standard NNTP servers, including INN, CNEWS, DNEWS, and typhoon.

Ik gebruik nog steeds Cnews (al zo'n 20 jaar). Bij mijn weten is dat geen NNTP-server.
$ cd ~news/../spool && ls -ld i* o*
drwxr-xr-x. 3 news news 36864 Jul 26 11:45 in.coming
drwxr-xr-x. 3 news news 4096 Jul 26 10:45 out.going
drwxr-xr-x. 2 news news 4096 Jul 26 11:45 out.master
drwxr-xr-x. 2 news news 4096 Apr 16 1999 out.nntp

O, out.nntp, hm. Zou dan toch ...?

Adri

Arnold

Bedankt. Een eerste blik op newsx ziet er wel goed uit. Het zal nog wel
een paar weken duren voor ik tijd heb 't te proberen.

Kan ik voor uitgaande news trouwens gewoon inn2's nntpsend gebruiken, of
moet dat ook met newsx? Met het verhuizen van m'n server heb ik de oude
en nieuwe server in een tussenfase onderling met nntpsend verbonden. Die
setup kan ik gemakkelijk terughalen. Dan heb ik in ieder geval één
richting gemakkelijk aan de praat :-)

Arnold

Miquel van Smoorenburg

>setup kan ik gemakkelijk terughalen. Dan heb ik in ieder geval AcAcn
>richting gemakkelijk aan de praat :-)

Nee, sturen moet ook met newsx, omdat news.xs4all.nl geen IHAVE/TAKETHIS
accepteert van gewone clients.

Mike.

Arnold

On Thu, 26 Jul 2012 18:20:06 +0000, Miquel van Smoorenburg wrote:

> [...]
<knip>

> Nee, sturen moet ook met newsx, omdat news.xs4all.nl geen IHAVE/TAKETHIS
> accepteert van gewone clients.

Maar mijn server is dan ook geen gewone client ;-)

Maar goed, ik begrijp hieruit dat de XS4ALL servers default alleen READER
mode doen en Transit mode alleen voor speciale peers wordt
geconfigureerd, waar wij niet onder vallen. Jammer.

Krijgen m'n uitgaande posts dan dus ook een header line "NNTP-Posting-
Host:" met het IP van m'n server toegevoegd door XS4ALL, of dat dan niet?
Of kan ik dat voorkomen door die regels zelf al toe te voegen, of worden
die dan overschreven?

Op zich wil ik nl. ook wel in een bericht kunnen terugzien vanaf welke
host het bericht is gepost, zonder het volledige IP(v6)-nr te tonen. Dat
heb ik nu in de X-Trace staan.

Arnold

Miquel van Smoorenburg

In article <jusebj$1ud$3...@mallos.xs4all.nl>, Arnold <arn...@hacktic.nl> wrote:

> [...]
>
>Krijgen m'n uitgaande posts dan dus ook een header line "NNTP-Posting-
>Host:" met het IP van m'n server toegevoegd door XS4ALL, of dat dan niet?

Ja, net zoals alle andere postings. Daar is niks aan te doen.

Mike.

Adri Verhoef

Aan het handschrift te zien was het Miquel van Smoorenburg <mik...@xs4all.nederland.invalid> die schreef:

Mijn setup (doet eigenlijk niet zoveel ter zake): C-News.

>Met suck of newsx is dat niet al te moeilijk.

Mijn keuze is voorlopig gevallen op 'suck' vanwege de recensies op
http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/Usenet-News-HOWTO.html#AEN292

Dat heb ik geïnstalleerd en tegelijkertijd kwam INN mee. Dat draait nu niet,
want ik heb al C-News als newsserver.

Het valt echter tegen, dat configureren.

In $SPOOL heb ik een directory "in.coming". Tot nu toe komen daar (via UUCP en
'rnews') gecomprimeerde batches in te staan.

Als het even kan, wil ik dit gedrag zoveel mogelijk behouden (het comprimeren
mag achterwege blijven).

Via UUCP wordt een (gecomprimeerde) batch aangeleverd (met "#! cunbatch" als
eerste regel in de batchfile). Die batchfile gaat vervolgens naar 'rnews',
dat programma gooit die eerste regel weg en plaatst het resultaat in een
(gecomprimeerde) file in "in.coming", zodat het newssysteem het verder kan
verwerken.

Het werk dat in die vorige alinea wordt beschreven, wil ik nu door 'suck' laten
doen. Ik zou willen dat 'suck' batches voor het newssysteem aanmaakt in de
directory "in.coming". Het comprimeren mag daarbij achterwege blijven.

Het lijkt mij namelijk het best als niet voor elk afzonderlijk article een
programma gestart moet worden.

Ik heb nu in de file 'newsfeeds' staan:

ME:!*/!local,!collabra-internal::
suck.a3.xs4all.nl/news.xs4all.nl:xs4all.test::

Volgens mij moet ik nu kiezen voor een channel feed en dan denk ik dat ik met
de volgende files mijn setup verder kan invullen:
/usr/share/doc/suck-4.3.2/sample/get.news.generic
/usr/share/doc/suck-4.3.2/sample/get.news.generic.samp
/usr/share/doc/suck-4.3.2/README.Fedora

Dan zou ik nog graag weten hoe 'suck' bijhoudt wat er opgevraagd moet worden
aan nieuwe articles. Wordt er misschien ergens een tijdstip bijgehouden? :-)

Adri

Adri Verhoef

Gister heb ik wat zitten testen met 'suck' en nu blijkt dat ik geen
UUCP-newsbatches meer krijg. Ik vond het al wat stilletjes ...

Goed, 'suck' is nu bij mij geconfigureerd om articles op te halen en te
injecteren in C-NEWS, zonder gebruikmaking van INN. Articles posten is
nog niet geconfigureerd.

Worden mijn articles nu nog via UUCP gepost? [CC: Mike]

Het blijkt dat ik de INN-file 'newsfeeds' op deze manier helemaal niet nodig heb.

Na draaien van een eigen versie van 'get.news' die 'suck' aanroept, krijg ik:

Attempting to connect to news.xs4all.nl
Using Port 119
Official host name: news.xs4all.nl
Connected to news2.news.xs4all.nl
200 news2.news.xs4all.nl NNRP Service Ready - newsm...@xs4all.nl (posting ok).
Reading current sucknewsrc
GROUP <xs4all.slip> not found on host
GROUP <xs4all.sjaalman> not found on host
etc.

Goed, dan zal ik die eens opruimen. :-) De rmgroups hebben mij blijkbaar
nooit bereikt.

xs4all.general - 1 articles 263284-263284
etc.
nl.comp.os.linux.techniek - 1 articles 181-181
Adding new groups from local active file to sucknewsrc
Elapsed Time = 0 mins 8.77 seconds
18 Articles to download
Deduping Elapsed Time = 0 mins 0.00 seconds
Deduped, 18 items remaining, 0 dupes removed.
dbzinit: can't open .dir file: No such file or directory
Can not open /var/lib/news/history, Skipping
Total articles to download: 18
39841 Bytes received in 0 mins 0.81 secs, BPS = 49211.9
Closed connection to news.xs4all.nl
Building RNews Batch File(s)
Cleaning up after myself
Downloaded Articles
You can hang up the modem now

Dat laatste zal ik doen, ja, of toch maar beter van niet. ;-)