rnews pakt geen batches uit, config probleem?

Thomas Tavoly

Nieuwe setup (Kubuntu 10.04), packages geļnstalleerd:

uucp (1.07) (universe/comm) voor uucico, rmail, /var/spool/uucp etc.
inn2-inews (2.5.1-1) (universe/news) voor rnews executable

Aangezien inn2-inews dat niet deed handmatig
/var/spool/news/{archive,articles,incoming,innfeed,outgoing,overview} en
incoming/bad subdir aangemaakt (voorlopig alles 777). Het UUCP/MTA
(Postfix) gedeelte werkt prima (zowel mail als news batches komen binnen,
uitgaande mail ook OK).

Inkomende newsbatches worden echter niet uitgepakt, alleen gemoved uit de
uucp spool naar /var/spool/news/incoming met een iets ander naampje
(xs4allXXXXXX waar X's random alfanumerieke id). Herbezorgpoging met
'rnews -U' resulteert in nog een kopie in dezelfde dir met een ander
naampje (alleen random id). Posten heb ik nog niet geprobeerd maar verwacht
soortgelijke problemen.

Doet rnews uit inn2-inews geen lokale bezorging of klopt er iets niet met
mijn config? De newsbatches zijn well formed, kan ze na sed -i en gzip -d
lezen, allen zou het een beetje jammer zijn om het wiel opnieuw uit te
moeten vinden.

Na het verplicht invullen van 'pathhost:' in /etc/news/inn.conf (gebruik
van 'domain: localhost', 'domain: xs4all.nl' of uitcommentariėren lijkt
verder niets uit te maken):

rnews: rejected connection What server?
of
rnews: cant open_remote: connection rejected

Dit afhankelijk van of 'server: hostname' in inn.conf gedefinieerd is.
Zo ja dan probeert rnews naar poort 119 te connecten, zo niet dan alleen
'What server?' foutmelding. debug op -x11 zetten in
/usr/lib/uucp/uudemon.hr genereert geen bruikbare extra info.

Alles wat ik hierover kan vinden zegt dat rnews lokaal zou moeten kunnen
bezorgen maar kon na uitgebreid docs lezen en Googlen geen werkend
voorbeeld hiervan vinden en kan mijn Amiga setup niet als voorbeeld
gebruiken :) Weet iemand wat ik mis? Ik wil voorlopig geen lokale INN
draaien..

Tevens zoek ik een goede X mail client (m.n. voor inline plaatjes, HTML
mail e.d.) die mbox (of evt. maildir) formaat snapt, Thunderbird b.v. lijkt
alleen SMTP/POP3/IMAP te doen.

En als ik toch al bezig ben, zelfde vraag voor een goede (NNTP) newsreader
met yenc ondersteuning en inklappen van multipart binary headers. Is tin
b.v. enigszins bruikbaar m.n. voor het laatste?

_ . Thomas Tavoly
. _ // . aTm...@amiga.xs4all.nl
. \X/ http://distributed.amiga.org
... 5.5

Miquel van Smoorenburg

In article <aTmos...@amiga.xs4all.nl>,
Thomas Tavoly <aTm...@amiga.xs4all.nl> wrote:
>Nieuwe setup (Kubuntu 10.04), packages geinstalleerd:

>Doet rnews uit inn2-inews geen lokale bezorging of klopt er iets niet met
>mijn config?

Nope. rnews post via NNTP naar de lokale newsserver. Verder niks.

Je moet dus het inn2 package installeren, configureren, etc

Succes.. dat ga je nodig hebben :)

Mike.

johan Wevers

On 16-09-2010 0:09, Miquel van Smoorenburg wrote:

> Nope. rnews post via NNTP naar de lokale newsserver. Verder niks.
>
> Je moet dus het inn2 package installeren, configureren, etc
>
> Succes.. dat ga je nodig hebben :)

Is uucp met usenet nog werkend te krijgen met een moderne Linux
distributie (zonder zeer diepgaande kennis van de gebruikte paketten)?
Ik heb een nog werkende opstelling in Slackware 10.0 maar in onderhoud
ging zoveel tijd zitten (ik moest een hoop scripts handmatig aanpassen
en libc4 op m'n systeem installeren) dat ik in dit tijdperk van
always-on verbindingen de moed opgegeven heb en mijn domein naar bSMTP
heb laten omzetten. Kan ik de mail van m'n subdomein in elk geval ook
makkelijk op m'n telefoon lezen.

--
Met vriendelijke groet,

Johan Wevers

Miquel van Smoorenburg

In article <4d02b0d3$0$81478$e4fe...@news.xs4all.nl>,

johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> wrote:

>Is uucp met usenet nog werkend te krijgen met een moderne Linux
>distributie (zonder zeer diepgaande kennis van de gebruikte paketten)?

Nou, volgens mij is het altijd zo dat je daarvoor zeer diepgaande
kennis moet hebben, het is nou niet echt heel gebruikersvriendelijk spul.
Maar goed, volgens mij heb je die kennis, de vraag is alleen hoeveel
zin/tijd je hebt :)

Maar ja, natuurlijk is dat aan de praat te krijgen. In de
pakketten inn2 en uucp zit als het goed is alles wat je nodig
hebt, kwestie van configureren.

Waarom wil je een eigen usenet server draaien via uucp, ipv gewoon
news.xs4all.nl te gebruiken ? Als het is om offline ook te
kunnen werken, dan is 'leafnode' misschien iets voor je.
(of 'sn' zie ik net .. maar goed, ik heb beide pakketten
nog nooit zelf gebruikt)

Mike.

Adri Verhoef

Aan het handschrift te zien was het johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> die schreef:

>Is uucp met usenet nog werkend te krijgen met een moderne Linux
>distributie (zonder zeer diepgaande kennis van de gebruikte paketten)?

Hier werkt het (Fedora 14):

Linux a3.xs4all.nl 2.6.35.9-64.fc14.x86_64 #1 SMP Fri Dec 3 12:19:41 UTC 2010 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

$ rpm -q uucp
uucp-1.07-23.fc14.x86_64

Cnews (met 32-bits binary's)

johan Wevers

On 11-12-2010 15:31, Miquel van Smoorenburg wrote:

> Waarom wil je een eigen usenet server draaien via uucp, ipv gewoon
> news.xs4all.nl te gebruiken ?

Inderdaad, om offline te kunnen werken. En zelf invloed te hebben op
expire tijden. Maar dat speelt tegenwoordig niet echt een rol meer nu
news.xs4all.nl textgroepen erg lang bewaart en textgroepen zo weinig
verkeer opleveren dat ik zelfs met mijn telefoon verbonden aan een
laptop usenet kan lezen.

Voor alleen mail vind ik de meerwaarde niet groot genoeg meer, dan heeft
tegenwoordig een always on verbinding juist meerwaarde omdat ik nu via
IMAP en ssl m'n mail overal veilig kan lezen en versturen vanaf een
eigen server. Die niet meedoet aan dataretentie.

Johan Wevers

C. Beerse

Blijkbaar heb je de dataretentie van jou box nog niet ervaren maar die
heeft ze wel degelijk: denk maar aan 'Murphy' en dergelijke. Net zoals
iedere harddisk ingebouwde quota heeft...

CBee