"shell gaat uit!" - ma 15 aug 2022

A. Dumas

Zag zojuist deze MOTD:

> [...]
> *
> * Wegens de integratie met KPN wordt deze server uitgezet,
> * en wel op:
> *
> * maandag 15 augustus 2022
> *
> ****************************************************************
>
> 😭
>

> Eigen backups maken van de mail via de shell kan met de tool 'imaptar'.
>
> ** slrn gebruikers: wijzig in de config (.slrnrc) de newsserver naam
> ** van 'news.xs4all.nl' naar 'usenet.xs4all.nl'.

Izak van Langevelde

Gelukkig verandert er niets.

--
Grinnikend door het leven...

Peter X1

De dag waarvan wij wisten dat die zou komen. Zelf voor mij reden om
zoveel mogelijk niets meer met KPN te maken te willen hebben.

Benieuwd wanneer de webpagina ook definitief uitgaat want nu nog iets
(daar) niet meer bestaat. Gelukkig is daar Freedom waar iemand gezellig
verder kan tokkelen over intenetvrijheden en hoe die wel tot stand te
brengen.

Adri Verhoef

Op moederschip aarde schreef iemand die zich identificeerde als
Peter X1 <pt...@invalidFreedom.nl>:
> [...]
_ . . . . /
____ / ___ | | ___. ___ ___ _/_ , . ` _/_ |
( |,---. .' ` | | .' ` / ` / ` | | | | | |
`--. |' ` |----' | | | | | | | | | | | | | |
\___.' / | `.___, /\__ /\__ `---| `.__/| `.__/| \__/ `._/| / \__/ `
\___/ '

*
> [...]

>(daar) niet meer bestaat. Gelukkig is daar Freedom waar iemand gezellig
>verder kan tokkelen over intenetvrijheden en hoe die wel tot stand te

Dat is toch aardig van ze om pas op maandag de shellserver uit te zetten,
want ik wil zeker nog t/m a.s. zondag 14 augustus die server gebruiken om grote
files (totaal ca. 7 gigabyte) over te hevelen.

Izak van Langevelde

On 12/08/2022 18:46, Adri Verhoef wrote:

> _ . . . . /
> ____ / ___ | | ___. ___ ___ _/_ , . ` _/_ |
> ( |,---. .' ` | | .' ` / ` / ` | | | | | |
> `--. |' ` |----' | | | | | | | | | | | | | |
> \___.' / | `.___, /\__ /\__ `---| `.__/| `.__/| \__/ `._/| / \__/ `
> \___/ '
>
> ****************************************************************
> *
> * Wegens de integratie met KPN wordt deze server uitgezet,
> [...]

Lijkt me dat 'desintegratie' hier de betere term zou zijn...

Peter X1

Kwestie van desinteresse en mninachting van gebruikers.
Ronduit triest hoe welbewust een merk de nek wordt omgedraaid.
Wel een leerschooltje om jezelf nooit meer te onderwerpen aan een
provider. :(

Izak van Langevelde

Ik vrees dat een zekere mate van afhankelijk onvermijdelijk is, of wou
jij dezelfde fout maken als xs4all 25 jaar geleden?

Roger

Je bedoelt dat ze zich lieten overnemen door KPN? Dat was pure noodzaak.

Groeten,
-Roger

Izak van Langevelde

Ik bedoel dat ze zelf wel 'ns even een provider wilden opzetten, om er
een jaar of 5 later achter te komen dat zulks niet haalbaar was...

Roger

'Zelf' kun je dat nauwelijks noemen: bij KPN was Internet in die dagen niet eens in
beeld. Internet was iets van de universiteiten, niet gebaseerd op internationale
standaarden en dus bij voorbaat ongeschikt voor algemeen gebruik. De telecomwereld
was in die tijd helemaal gericht op OSI (het verkeerde paard, met de kennis van nu).

Technisch was internet voor XS4ALL geen probleem. Hun grootste probleem zal, zoals
bij veel start-ups met een populair product, onstuimige groei zijn geweest met een
kost die (te) hard voor de baat uitging.

Groeten,
-Roger

Izak van Langevelde

OSI is een kapstok, en alles internet past daar prima in...

Flibsy

Izak van Langevelde <eeza...@studiomestenmist.nl> wrote:

> OSI is een kapstok, en alles internet past daar prima in...

Nee, TCP/IP paste niet in die kapstok.

--
Flibsy

Rob

> OSI is een kapstok, en alles internet past daar prima in...

Hij doelt op ISO OSI, de ISO/CCITT standaarden onder OSI paraplu.

Dat zijn zaken als X.25 en TP4 ipv IP en TCP.
Dit zijn de protocollen waar de telecombedrijven in die tijd op
inzetten als de wereldstandaard. Plus applicatie protcollen als
X.400 en X.500.

Echter tegen de tijd dat XS4ALL werd overgenomen was men er ook bij
KPN al wel achter dat dit niet veel kans meer had hoor. Ik heb zo
rond 1990 nog wel een project gedaan waarin men 100% voor deze
protocollen ging en inzet van TCP/IP taboe was.

Izak van Langevelde

On 13/08/2022 19:17, Rob wrote:

> Hij doelt op ISO OSI, de ISO/CCITT standaarden onder OSI paraplu.

Brrrr...

Roger

On 2022/08/13 19:17, Rob wrote:

> Hij doelt op ISO OSI, de ISO/CCITT standaarden onder OSI paraplu.

Inderdaad. En aan de ISO/OSI-kapstok hangen geen RFCs.

> [...]
> rond 1990 nog wel een project gedaan waarin men 100% voor deze
> protocollen ging en inzet van TCP/IP taboe was.

Dat doet mij denken aan een ervaring tijdens HCC-dagen in die tijd. KPN
promootte daar o.a. haar X.400 aanbod. Toen ik informeerde naar de stand
van zaken op het gebied van internet, was de reactie "Wat is dat?".

Met de overname van XS4ALL een paar jaar later kreeg KPN veel relevante
technische kennis aan boord. En XS4ALL kreeg toegang tot de benodigde
financiering voor verdere groei.

Groeten,
-Roger

Rob

Roger <nosuc...@example.com> wrote:

> Inderdaad. En aan de ISO/OSI-kapstok hangen geen RFCs.

Nee maar ze hebben evengoed wel standaarden hoor. Die staan in grote
boeken uitgegeven door CCITT en hebben zo'n X.nnn nummer ipv een RFC
nummer. Niet zo relevant dit.

> Dat doet mij denken aan een ervaring tijdens HCC-dagen in die tijd. KPN
> promootte daar o.a. haar X.400 aanbod. Toen ik informeerde naar de stand
> van zaken op het gebied van internet, was de reactie "Wat is dat?".

Over welk jaar gaat dat dan?
Rond 1990 was dat wel normaal maar ik denk dat toen veel andere HCC dagen
bezoekers ook nog niet van internet gehoord hadden. Dit was niet een
netwerk voor het soort markt waar PTT/KPN in opereerde: openbare
telecommunicatie netwerken.
Er waren toen ook andere concurrerende e-mail netwerken (o.a. UUCP).

Bij PTT/KPN dacht men meer aan een voorziening zoals telefoon en telex,
waar je als klant gewoon een abonnement op kon afsluiten en werkende
apparatuur bij kreeg.

> Met de overname van XS4ALL een paar jaar later kreeg KPN veel relevante
> technische kennis aan boord. En XS4ALL kreeg toegang tot de benodigde
> financiering voor verdere groei.

Ja maar dan zijn we al 10 jaar verder...

Roger

On 2022/08/14 12:06, Rob wrote:

> [...]
> bezoekers ook nog niet van internet gehoord hadden. Dit was niet een
> netwerk voor het soort markt waar PTT/KPN in opereerde: openbare

Geen idee welk jaar precies, maar het zal zo rond 1990 zijn geweest. Ik
was tijdens mijn studie al in aanraking gekomen met internet, o.a. doordat
ik in 1986-1987 bij een bedrijfje werkte dat SUN-spullen leverde aan het
CWI. Het was in elk geval een paar jaar voor 1993 (toen ik voor mijn
toenmalige werkgever firewall software heb geschreven).

> Er waren toen ook andere concurrerende e-mail netwerken (o.a. UUCP).

Oh ja. Dan deed een mailtje er gerust een of twee weken over om aan te
komen (bv. doordat een computerkelder in Chicago onder water was komen
te staan na een hoosbui).

> Bij PTT/KPN dacht men meer aan een voorziening zoals telefoon en telex,
> waar je als klant gewoon een abonnement op kon afsluiten en werkende
> apparatuur bij kreeg.

> Ja maar dan zijn we al 10 jaar verder...

In IT-termen een eeuwigheid :)

Groeten,
-Roger

Rob

> [...]
> CWI. Het was in elk geval een paar jaar voor 1993 (toen ik voor mijn
> toenmalige werkgever firewall software heb geschreven).

Ik had al gebruik- en programmeer ervaring met TCP/IP vanaf 1988.
Dit was echter niet op internet maar op amateur packet radio.
De mensen die die software maakten hadden wel internet natuurlijk,
die werkten bij Bell Labs, HP, of bij Universiteiten.
Maar toen ik in 1990 op dat project zat en TCP/IP als oplossing voorstelde
(de OS leverancier kon dat standaard leveren en ik had al die DOS software)
werd dat weggelachen met "TCP/IP dat is maar een tijdelijk protocol
waar ze nu bij universiteiten mee bezig zijn maar het wereldwijde
telecom netwerk gaat ISO-OSI protocollen gebruiken!". De projectleiders
kwamen zelf uit die hoek, gingen naar CCITT vergaderingen, enz.
Het was een nogal geisoleerd project en volgens mij boeide het KPN
voor geen meter wat voor protcollen er precies gebruikt werden als het
maar werkte, maar deze mensen wisten hen aan te praten dat het TP4
moest worden en dat er speciaal een hele protocol stack gebouwd moest
worden voor dit project.
Daar heb ik later nog wel vaak aan gedacht, hoe anders is dit allemaal
gelopen...

> Oh ja. Dan deed een mailtje er gerust een of twee weken over om aan te
> komen (bv. doordat een computerkelder in Chicago onder water was komen
> te staan na een hoosbui).

Maar het kon wel omgaan met een netwerk wat niet realtime end-to-end
beschikbaar was! Dus met inbelmodems enzo.
Er waren ook andere systemen hoor, zo rond 1984 heb ik nog gewerkt met
een soort commercieel BBS (naam schiet me even niet te binnen) waar
bedrijven een account konden nemen en mail versturen over de hele wereld.
Dat was geloof ik van General Electric ofzo.
Daar had je gewoon een interactieve login via modem en kon je je mailtje
gaan tikken, dan was UUCP toch wel heel wat handiger en goedkoper.

> In IT-termen een eeuwigheid :)

Precies daarom noem ik dat ook. In die tijd gingen de ontwikkelingen
veel sneller en was in 10 jaar de situatie totaal anders.

Maar goed, nu gaat shell.xs4all.nl (ook op die manier begonnen) dus
uit, en daarmee tevens mijn gebruik van usenet. Het was leuk, zeker
in het begin, maar er is niks meer van over. Zeker niet de moeite
om het nog op een andere manier op te gaan zetten... Dus tot ziens
op andere media.

Izak van Langevelde

On 15/08/2022 06:17, Roger wrote:

> [...]
> ik in 1986-1987 bij een bedrijfje werkte dat SUN-spullen leverde aan het

Ha, hebben jullie toen de salisprin geleverd?

Henk de Jong

On 15-8-2022 9:48, Rob wrote:

> Maar goed, nu gaat shell.xs4all.nl (ook op die manier begonnen) dus
> uit, en daarmee tevens mijn gebruik van usenet.

Je hebt toch geen shell server nodig om usenet te gebruiken?

--
Met vriendelijke groet,
Henk de Jong

7 Sisters Restaurant
https://www.7sistersrestaurant.com

Peter X1

:+1:
Mooi verhalen idd en jammer dat hoe iets eens was nu is verworden tot
afval(ligheid).
Zelf hou ik usenet nog wel wat in ere, al was het maar om niet te
vergeten waar de roots liggen van het netwerk.

Dat commerciële netwerk om mail te versturen, was dat niet Compuserve ?

Arie de Muijnck

On 2022-08-15 10:53, Peter X1 wrote:

> [...]
>
> Dat commerciële netwerk om mail te versturen, was dat niet Compuserve ?

Klopt. Een soort inbelserver systeem. Daar heb ik ook nog even op gezeten, totdat ik ontdekte dat het een eiland apart van het echte internet was, met een brakke gateway ertussen. Er waren wel veel technische discussiegroepen, maar internet mail met attachments was een ramp - met allerlei losse tools moest je de attachments decoderen en apart opslaan. Daarna maar een echte internet provider opgezocht.

Arie

Roger

On 2022/08/15 09:48, Rob wrote:

> Maar het kon wel omgaan met een netwerk wat niet realtime end-to-end
> beschikbaar was! Dus met inbelmodems enzo.

Dat kan met SMTP (message queueing door MTA's) en IP (dial-on-demand) ook.
Maar in deze tijden van always-on netwerken zal het laatste nauwelijks nog
ergens ter wereld worden gebruikt, en sommige partijen doen zelfs het eerste
niet meer (destination down => NDR).

E-mail was voor universiteiten best kostbaar ondanks (iemand vertelde mij
dat ooit, ik heb het niet uit de eerste hand) dat er afspraken waren met
telco's zoals AT&T om 's nachts niet gebruikte telefoonlijnen voor een
prikkie te kunnen gebruiken voor UUCP. Als ik mij goed herinner kregen
afdelingen binnen de TU Delft het versturen van e-mail midden jaren '80
doorbelast tegen tarieven die we nu als woeker zouden bestempelen: 10
cent/kB nationaal en 25 cent/kB internationaal. Misschien zouden we zoiets
weer moeten gaan doen: dat zou het spamprobleem in één klap oplossen :)

> [...]
> bedrijven een account konden nemen en mail versturen over de hele wereld.
> Dat was geloof ik van General Electric ofzo.

Bedoel je misschien CompuServe? Sommige collega's van mij hadden daar een
account. Maar dat was niet van GE (onafhankelijk, later opgekocht door AOL).

Groeten,
-Roger

Rob

> Bedoel je misschien CompuServe? Sommige collega's van mij hadden daar een
> account. Maar dat was niet van GE (onafhankelijk, later opgekocht door AOL).

Nee dat was het niet... het was een systeem van een "traditioneel bedrijf"
(volgens mij GE dus) wat maar een heel beperkte bekendheid had.
Wij gebruikten dat om te mailen met een Amerikaanse opdrachtgever.
We hadden ook een telex daar. En toen we een Japanse opdrachtgever
kregen ook een FAX, want dat was daar het gebruikelijke middel.

Roger

Geen idee (ik heb jouw oude post uit 2003 gevonden waaruit blijkt dat je
niet het gelijknamige voedingssupplement bedoelt; het internetgeheugen kan
soms onbarmhartig zijn). Ik heb daar wel een SUN server afgeleverd die
ingezet ging worden als router.

Groeten,
-Roger

Roger

Dan moet het GEnie zijn geweest (was inderdaad van GE).

Groeten,
-Roger

Izak van Langevelde

<giechel>

> Ik heb daar wel een SUN server afgeleverd die ingezet ging worden als router.

Ik herinner me dat we daar een interim systeemdinges hadden die kwam
vragen waarom ik een Sun workstation kreeg terwijl ik om een Sparc
gevraagd had...

Harmen van der Wal

harmwal@xs9:~$
Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15
16:59:00 CEST):

last rounds!
The system is going down for poweroff at Mon 2022-08-15 23:59:00 CEST!

--
(setq message-signature (lambda () ; Harmen van der Wal
(end-of-buffer) ; http://harmen.vanderwal.eu

A. Dumas

Harmen van der Wal <nos...@invalid.invalid> wrote:
> [...]
> 16:59:00 CEST):
>
> last rounds!
> The system is going down for poweroff at Mon 2022-08-15 23:59:00 CEST!

Awww. En o ja, 'who' was uitgezet vanwege security/privacy, hè? Ik dacht,
nog even kijken wie online is, maar nee.

Rob

Dat is al jaren zo. "vroeger" kon je gewoon kijken wie er ingelogd
waren, wat voor programma's ze draaiden, etc. Je kon zelfs kijken wie
er allemaal klant van XS4ALL waren, en of ze leuke info over zichzelf
in het systeem gezet hadden.
Maar dat was in de loop der tijd allemaal al dichtgezet.

Oscar

In article <tddrev$3mqq2$1...@dont-email.me>,
A. Dumas <alex...@dumas.fr.invalid> wrote:
>Awww. En o ja, 'who' was uitgezet vanwege security/privacy, hè? Ik dacht,
>nog even kijken wie online is, maar nee.

jor@xs9:~$
Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15
18:59:00 CEST):

last rounds!
The system is going down for poweroff at Mon 2022-08-15
23:59:00 CEST!

Ik ben er nog!

Met `systemctl status' zie ik wel dat we niet de enigen zijn...
--
[J|O|R] <- .signature.gz

Julius Schwartzenberg

Op 15-08-2022 om 17:40 schreef Harmen van der Wal:
> [...]
> 16:59:00 CEST):
>
> last rounds!
> The system is going down for poweroff at Mon 2022-08-15 23:59:00 CEST!

Weet iemand toevallig het adres van de shell server bij KPN? :)

Oscar

In article <nnd$49ff76f7$675172bc@8bab8d806fa2d128>,
Julius Schwartzenberg <jul...@s.internetsyntax> wrote:
>Op 15-08-2022 om 17:40 schreef Harmen van der Wal:
>Weet iemand toevallig het adres van de shell server bij KPN? :)

De eerste die dat vindt krijgt een gratis jaarabonnement!

robert

Oscar <jornws...@xs4all.nl>:

> De eerste die dat vindt krijgt een gratis jaarabonnement!

Of een hele vieze KPN appeltaart.

--
robert

Izak van Langevelde

Je wilt 'm een kaartje sturen?

Izak van Langevelde

En een zelfaangebrande appeltaart!

wim

Izak van Langevelde <eeza...@studiomestenmist.nl> wrote:
Was er nog iemand ingelogd toen hij uit ging?

Wim

Peter X1

rm -rf

Izak van Langevelde

En is het waar dat er bij xs4all een geel papiertje hing met "Wil de
laatste die het pand verlaat de shell server uitzetten?"

wim

Ik vermoed dat dit met een cron job is gedaan.

Wim

Izak van Langevelde

KPN heeft geen gevoel voor decorum, ik had echt gehoopt op een
emotionele ceremonie, met xs4allers hand in hand in een grote kring,
zachtjes snikkend...

wim

Dat is wellicht ook gebeurt, alleen hebben “we” besloten dat er geen
binairies in deze
nieuwsgroep mogen, dus de foto’s gaan we niet zien.

wim

Moet natuurlijk gebeurd zijn.

Wim

Peter X1

Hiermee is denk ik alles weg wat het predicaat xs4all kon hebben.

Al het andere was al verplaatst onder het mom van.
Als KPN een beetje durf heeft, halen ze nu ook de de front-page weg.
Wat net doen alsof xs4all bestaat, is voor het publiek voor de gek
houden en willen blijven zuigen aan wat waarde had.

Julius Schwartzenberg

Op 20-08-2022 om 19:33 schreef Peter X1:
> Hiermee is denk ik alles weg wat het predicaat xs4all kon hebben.

Telt de nieuwsbrief niet? :P

Speciaal voor XS4ALL-klanten (en niet voor de andere KPN-klanten :D)

Harmen van der Wal

wim <w...@news.local> writes:

> Was er nog iemand ingelogd toen hij uit ging?

Niemand? Er zal vast een laatste broadcast message van root geweest zijn
kort voor 23:59 uur. Persoonlijk ben ik benieuwd wat het was, en het
hoort sowieso bij wijze van geschiedschrijving in deze groep te staan.

Peter X1

On 20-08-2022 22:34, Harmen van der Wal wrote:

> Niemand? Er zal vast een laatste broadcast message van root geweest zijn
> kort voor 23:59 uur. Persoonlijk ben ik benieuwd wat het was, en het
> hoort sowieso bij wijze van geschiedschrijving in deze groep te staan.

Als gezegd heeft KPN weinig met decorum.
De geschiedenis is dat xs4all bij het straatvuil is gezet.

Harmen van der Wal

Nou, dan heeft iemand misschien alleen de laatste "the system is going
down for system halt NOW" o.i.d. gecopypaste, en dan wil diegene
misschien zo vriendelijk zijn dat ook even hier in de groep te
copypasten. Een link naar een screenshot kan ook.

Want KPN zal toch niet gewoon (letterlijk) de stekker uit het
stopcontact getrokken hebben?

Oscar

In article <87y1vi1...@emacs.harmwal.nl>,
> [...]
>kort voor 23:59 uur. Persoonlijk ben ik benieuwd wat het was, en het
>hoort sowieso bij wijze van geschiedschrijving in deze groep te staan.

Ja hiero.

Ik had een 'script(1)' meelopen.

Erg grappig was dat iemand ontdekte dat 'wall(1)' nog/weer werkte.

Op het laatst hebben een aantal ingelogde gebruikers nog een afscheidje
ge'wall'd. Ik zal eens kijken of die 'typescript' een beetje leesbaar te maken
is. Ik had een terminal klokje meelopen dat de output nogal vervuilt met fancy
ANSI codes.

Oscar

In article <tdrkoi$23gfl$1...@dont-email.me>,
Oscar <jornws...@xs4all.nl> wrote:
>Ik had een 'script(1)' meelopen.

Okay, hier is ie dan. Enigszins geredigeerd omdat ik niet weet of de
usernamen in de output herkenbaar op usenet willen komen.

--8<-- knip hier --8<--
Script started on 2022-08-15 17:09:15+0200
linux@thuis:~$ ssh xs
_ . . . . /
____ / ___ | | ___. ___ ___ _/_ , . ` _/_ |
( |,---. .' ` | | .' ` / ` / ` | | | | | |
`--. |' ` |----' | | | | | | | | | | | | | |
\___.' / | `.___, /\__ /\__ `---| `.__/| `.__/| \__/ `._/| / \__/ `
\___/ '

*
[...]

Last login: Mon Aug 15 17:08:29 2022 from 2a02:...
jor@xs9:~$
Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15 17:59:00 CEST):

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15 18:59:00 CEST):

last rounds!
The system is going down for poweroff at Mon 2022-08-15 23:59:00 CEST!

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15 19:59:00 CEST):

[.... many snipped ....]

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15 23:54:00 CEST):

last rounds!
The system is going down for poweroff at Mon 2022-08-15 23:59:00 CEST!

Broadcast message from rj***@xs9.xs4all.nl (pts/33) (Mon Aug 15 23:54:13 202

wut?!

Broadcast message from rj***@xs9.xs4all.nl (pts/33) (Mon Aug 15 23:54:28 202

doet `wall` het weer?!

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15 23:55:00 CEST):

last rounds!
The system is going down for poweroff at Mon 2022-08-15 23:59:00 CEST!

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl (pts/25) (Mon Aug 15 23:55:13 2022):

the end of an era

jor@xs9:~$ echo Goodbye, dear xs2..shell | wall

Broadcast message from j...@xs9.xs4all.nl (pts/55) (Mon Aug 15 23:55:18 2022):

Goodbye, dear xs2..shell

jor@xs9:~$
Broadcast message from da***@xs9.xs4all.nl (pts/65) (Mon Aug 15 23:55:38 2022):

Ja, doet het.

Broadcast message from ra***@xs9.xs4all.nl (pts/5) (Mon Aug 15 23:55:55 2022):

snik

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl (pts/25) (Mon Aug 15 23:55:56 2022):

It's been a pleasure

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15 23:56:00 CEST):

last rounds!
The system is going down for poweroff at Mon 2022-08-15 23:59:00 CEST!

Thank
Broadcast message from da***@xs9.xs4all.nl (pts/65) (Mon Aug 15 23:56:09 2022):

Na 28,5 jaar heb ikj mijn h

Broadcast message from jv***@xs9.xs4all.nl (pts/64) (Mon Aug 15 23:56:31 202

houdoe

Broadcast message from da***@xs9.xs4all.nl (pts/65) (Mon Aug 15 23:56:49 2022):

omedir leeggemaakt...

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15 23:57:00 CEST):

last rounds!
The system is going down for poweroff at Mon 2022-08-15 23:59:00 CEST!

Broadcast message from da***@xs9.xs4all.nl (pts/65) (Mon Aug 15 23:57:42 2022):

Tot ziens allemaal!

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15 23:58:00 CEST):

last rounds!
The system is going down for poweroff at Mon 2022-08-15 23:59:00 CEST!

Broadcast message from jv***@xs9.xs4all.nl (pts/64) (Mon Aug 15 23:58:01 202

ik check je later, homies for life. later!

Broadcast message from da***@xs9.xs4all.nl (pts/65) (Mon Aug 15 23:58:20 2022):

Later!

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl (pts/25) (Mon Aug 15 23:58:53 2022):

it's time, goodbye

Broadcast message from ro...@xs9.xs4all.nl on pts/61 (Mon 2022-08-15 23:59:00 CEST):

last rounds!
The system is going down for poweroff NOW!

Broadcast message from jv***@xs9.xs4all.nl (pts/64) (Mon Aug 15 23:59:00 202

shell.***.*** ooit een keer binnenkort misschien

Bye.Connection to shell.xs4all.nl closed by remote host.
Connection to shell.xs4all.nl closed.
linux@thuis:~$ ssh xs
ssh: connect to host shell.xs4all.nl port 22: Connection refused
linux@thuis:~$ exit

Script done on 2022-08-15 23:59:32+0200

--8<-- knip hier --8<--

Oscar

In article <tdrm9h$242b7$1...@dont-email.me>,
Oscar <jornws...@xs4all.nl> wrote:
>Broadcast message from jv***@xs9.xs4all.nl (pts/64) (Mon Aug 15 23:59:00 202
>
>shell.***.*** ooit een keer binnenkort misschien

Ben ook wel benieuwd wat jv***@xs9.xs4all.nl hiermee bedoelde en of
deze hostname zichtbaar mag worden in deze groep...

Julius Schwartzenberg

Op 21-08-2022 om 00:15 schreef Oscar:
Er draait al wel een SSH daemon op die host. (Niet mijn host, maar ik
heb hier dezelfde laatste log, dus kon het proberen.)

Harmen van der Wal

jornws...@xs4all.nl (Oscar) writes:

> Okay, hier is ie dan. Enigszins geredigeerd omdat ik niet weet of de
> usernamen in de output herkenbaar op usenet willen komen.

Dank!

richard lucassen

On Sun, 21 Aug 2022 08:16:50 +0200

> Er draait al wel een SSH daemon op die host. (Niet mijn host, maar ik
> heb hier dezelfde laatste log, dus kon het proberen.)

Er bestaat wel een shell.freedomnet.nl maar daar draait een firewall
voor:

$ telnet shell.freedomnet.nl 22
Trying 2a10:3780:2:52:185:93:175:28...
^C

(ipv4 hetzelfde)

$ host shell.freedomnet.nl
shell.freedomnet.nl is an alias for
shell.proclu01.fi001.nl.freedomnet.nl.
shell.proclu01.fi001.nl.freedomnet.nl has address 185.93.175.28
shell.proclu01.fi001.nl.freedomnet.nl has IPv6 address
2a10:3780:2:52:185:93:175:28

Vanaf een freedom lijn geprobeerd. Het zal trouwens wel geen sinecure
zijn om een shell-server een beetje hufterproof te maken.

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/

Izak van Langevelde

On 20/08/2022 23:11, Harmen van der Wal wrote:
> Want KPN zal toch niet gewoon (letterlijk) de stekker uit het
> stopcontact getrokken hebben?

Ze konden de uit-knop niet vinden?

Peter X1

On 21-08-2022 09:31, richard lucassen wrote:
> Vanaf een freedom lijn geprobeerd. Het zal trouwens wel geen sinecure
> zijn om een shell-server een beetje hufterproof te maken.
De vraag is wmb weer, of dat in welke mate nodig is en/of de shellserver
buiten dat het kan dienen als hopon - net als dat ding van freedom -
verbonden is met (intern) kritische services.

Mensen die omdat het kan, stout willen doen trap je er vanaf.
Ook bij xs4all was de server, ook niet foolproof en gold dat je je
netjes moest gedragen. Juist een sfeertje van van samen in werking
houden, maakt een commerciële service tot club.
Ik heb elders ook diverse opstapservertjes waar doorgaans geldt dat er
geen garanties zijn en iemand die zich niet weet te beheer(s)en, gedag
kan komen zeggen.

Het is ook niet erg dat er 's een keer wat fout gaat mits dat ter
(af)lerende vermaakt wel komt melden met bericht hoe dat te voorkomen.

A. Dumas

Peter X1 <pt...@invalidFreedom.nl> wrote:
> De vraag is wmb weer, of dat in welke mate nodig is en/of de shellserver
> [...] verbonden is met (intern) kritische services.

Ja, zolang je bijv. geen mail, news of homepage kan doen omdat alles
uitbesteed is, voegt het niks toe.

Paul Slootman

Oscar <jornws...@xs4all.nl> wrote:

>Erg grappig was dat iemand ontdekte dat 'wall(1)' nog/weer werkte.

Waarschijnlijk weer aangezet zodat de shutdown messages doorkwamen.

Paul

Oscar

In article <20220821093156.34a8...@lucassen.org>,
richard lucassen <mailin...@lucassen.org> wrote:
>Er bestaat wel een shell.freedomnet.nl maar daar draait een firewall

Die was het dan ook niet.

Het klonk (qua hostname) meer als een priveproject, dus daarom hang ik
het niet zonder toestemming aan de grote usenet-klok.

Oscar

In article <tdvd6o$2k6a4$1...@dont-email.me>,
Daarvoor hoeven users toch niet te kunnen wallen?

Paul Slootman

De shutdown script wel, en het was vast niet de moeite waard om te
regelen dat alleen root kon wall'en.

Paul

Peter X1

:+1:

Jan-Pieter Cornet

Nee hoor, wall is bewust weer open gezet voor iedereen, om nog een beetje een "samen" gevoel te krijgen de laatste uren.

--
Jan-Pieter Cornet
Any sufficiently advanced incompetence is indistinguishable from malice

Oscar

In article <te215m$2uhtj$1...@dont-email.me>,
Jan-Pieter Cornet <joh...@xs4all.nl> wrote:

>Nee hoor, wall is bewust weer open gezet voor iedereen, om nog een beetje een "samen" gevoel te krijgen de laatste uren.

Het duurde dan alleen wel lang voordat rj*@ het ontdekte met z'n
"wut?!". Was hij ingefluisterd? Onderdeel van unixbeheer@? De naam komt
me wel bekend voor. Van vroeger. Ik weet niet of hij hier meeleest..

Ik zou het niet zelf ontdekt hebben. Maar leuk dat jullie zo nog iets
hebben gedaan om de laatste clockticks nog een beetje speciaal te maken.