Wat wordt er gedaan bij glasvezel?

wim

Geen idee of deze groep nog gelezen wordt, maar ik probeer het gewoon.

Ik ben oud xs4all klant, en afgelopen week is er glasvezel gemonteerd in
mijn huis.
In de meterkast is een kastje gemonteerd waarin een kabel is gemonteerd die
naar ik
aanneem de glasvezel bevat. Het kastje lijkt passief: gebruikt geen stroom.

Wat gaat er nu gebeuren als ik de switch maak naar glasvezel?
Welke kastjes/modems krijg ik er bij?
Hoeveel stopcontacten heb ik daar voor nodig?
Etc?

Wim

Peter

hallo,

toen er hier glasvezel werd aangelegd was dat ook het geval, later kwam
er nog een monteur die dat kastje weer openmaakte en er iets aan
toevoegde, dat had wel stroom nodig, daarnaast zat er aan dat kastje nu
een UTP uitgang, die gaat vervolgens naar een modem, en walla je hebt
glasvezel internet.

onder voorbehoud dat het wellicht niet overal op de zelfde manier gaat
heb je dus 2 stopcontacten nodig, 1 voor het glasvezel kastje en een
voor je modem

mvg

Peter

John Doe

Dat kastje bevat alleen maar de glasvezel (vergelijkbaar met je koperen ISRA
punt). Zit dus helemaal niets actiefs in, en dat heeft ook geen stroom nodig,
zoals je al gezien hebt.

Als je het gaat gebruiken, komt een monteur er een ONT op plaatsen, da's wel
actief, en dat gebruikt ook (een beetje) stroom, en dus een stopcontact.
Wat je krijgt is vrijwel zeker dit:
https://callvoip.shop/home/1295-genexis-glasvezel-mediaconverter-tk01-rj45-naar-ftth-type-xgs-pon.html

Die ONT schuiven ze van onderaf op het kastje dat je al hebt, en converteert
het glas naar UTP Ethernet. Daar sluit je je modem via een standaard UTP
kabeltje op aan (de meeste moderne Fritzboxen hebben daar een WAN poort voor).

Hopelijk helpt dit je

--maarten
(XS4ALL netwerkbeheerder toen XS4ALL nog bestond)

Erik

Ik vermoed zelfs dat je geen keus krijgt, je gaat vanzelf over naar
glasvezel zodra het kan.

Groet,
Erik (nog steeds xs4all^H^H^H^H^H^HKPN glasvezelklant).

Harmen van der Wal

Peter <petero...@gmail.com> writes:
> [...]
> kwam er nog een monteur die dat kastje weer openmaakte en er iets aan
> toevoegde, dat had wel stroom nodig, daarnaast zat er aan dat kastje

Dat heet een mediaconverter.

> die gaat vervolgens naar een modem, en walla je
> hebt glasvezel internet.

Ja, maar strikt genomen moet je dan misschien beter zeggen dat je dat
modem als router gebruikt, denk ik.

> onder voorbehoud dat het wellicht niet overal op de zelfde manier gaat

Inderdaad: er zijn ook zogenaamde glasvezelmodems die geen
mediaconverter nodig hebben.

> heb je dus 2 stopcontacten nodig, 1 voor het glasvezel kastje en een
> voor je modem

Ik heb dat zelf ook op die manier: een internet only abbonnement met een
eigen Fritzbox achter een mediaconverter van de provider (maar dat is
niet meer xs4all). De Fritzbox is geconfigureerd met "existing
connection over LAN".

Joe

Normaliter krijg je een mediaconverter -> stopcontact nodig.
Daarachter komt een router -> stopcontact nodig.

Alternatief:
Iets als een Fritz 5590 (model 5690 is in aantocht) met een interne SFP module voor jouw type glas -> stopcontact nodig.
Het beste kun je daarbij een dummy aansluiting gebruiken zoals
https://fritzshop.nl/zoeken?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=patch+cover
om je aansluiting makkelijk te maken. Let op stof op je glaskabel(s).

Qua verbruik lijkt er niet veel verschil te zijn tussen beide oplossingen maar een stopcontact minder was mij wat waard.... Zeker
als je AON glas hebt is dit erg simpel plug en pray, ik meen dat je bij andere typen je SFP module via serienummer moet aanmelden.

wim

Zo lijkt het inderdaad te gaan is me inmiddels verteld nadat ik contact heb
gehad met de helpdesk en de overgang in gang heb gezet.

Adri Verhoef

Op moederschip aarde schreef iemand die zich identificeerde als
Peter <petero...@gmail.com>:
>hallo,

>die gaat vervolgens naar een modem, en walla je hebt
>glasvezel internet.

"walla" = welkom in het Walhalla?

Joe

Nee, niet als je op 1Gb/s blijft steken. Walhalla begint vanaf 80Gb/s en dan ook pas als het achterland daar mee om kan gaan.