Transparente modemverbinding met KPN

Dick Wesseling

Mijn IPv4 is er mee opgehouden nadat ik vannacht naar KPN ben omgezet.

Ik gebruikte tot dusverre zonder problemen een draytek Vigor 120, omdat
die als transparant modem kan werken, itt tot dat Duitse ding.

Maar die Vigor werkt heel erg mal. PPPoE passtrough werkt alleen als je
tevens de PPPoE client van de Vigor zelf aanzet. Dan heb je natuurlijk 2
PPP clienten op je netwerk. Als de Vigor er in zou slagen door PAP heen
te komen kan ie vervolgens met IPCP mijn externe IPnr inpiken.

Tot dusverre was dat geen probleem. Bij XS4all moesten de username en
password van PAP niet leeg zijn. Als je dus niets invult komt de Vigor
niet door PAP en speelt het niet.

Nadat ik vannacht naar KPN ben omgezet kan de Vigor wel toeslaan en
het externe IPnr inpikken, KPN accepteert blijkbaar lege credentials.

Wat te doen? Weet iemand hier een modem dat wel een fatsoenlijke
transparante verbinding kan maken?

Roger

Rob van der Putten

Hoi

On 24/03/2022 11:38, Dick Wesseling wrote:

> [...]
> PPP clienten op je netwerk. Als de Vigor er in zou slagen door PAP heen
> te komen kan ie vervolgens met IPCP mijn externe IPnr inpiken.

En je 'PPPoE Pass-through [v] For Wired LAN' staat aan?

Vr.Gr,
Rob
--
Google sux

Rob

Die heb ik ook ja. Weliswaar op een Freedom lijn maar deze kan wel
transparant PPPoE doorgeven (dit is de default setting).

Miquel van Smoorenburg

In article <nnd$2646cee4$2f163ddb@264766decf773926>,
Dick Wesseling <fr...@securityaudit.val.newsbank.net> wrote:
>Ik gebruikte tot dusverre zonder problemen een draytek Vigor 120, omdat
>die als transparant modem kan werken, itt tot dat Duitse ding.

Dat Duitse ding kan het ook.

Je kan in de Fritzbox ook PPPoE passthrough aanzetten. Zit onder
Internet -> Account Information -> Internet Connection -> Connection Settings.

Je hebt dan wel hetzelfde als met de Vigor ... dat zowel de Fritzbox
als het ding achter de Fritzbox een PPPoE connectie gaan opzetten.
Maar! Je kan de fritzbox in bridged en/of DHCP mode zetten. Dan kan
de box zelf geen PPPoE connectie meer maken ... maar de PPPoE
passthrough optie is er nog steeds in die setup.

Enige nadeel is dat je max. MTU 1492 is, ipv 1500.

Enne .. misschien kan dezelfde truuk ook met de Vigor?

Mike.

Dick Wesseling

In article <t1hmjb$egv$1...@dont-email.me>,
Rob van der Putten <r...@sput.nl> writes:
> Hoi

> En je 'PPPoE Pass-through [v] For Wired LAN' staat aan?

Dat staat aan, evenals "PPPoE/PPPoA Client Enable".

Dick Wesseling

In article <nnd$22cb0334$10036618@2bb9ae8c8268c6ad>,
Dank voor de pointer. Ik heb zojuist de documentatie gedownload, die
ga ik zo bestuderen. De pagina zegt:

> Deze bridge komt met een speciale KPN firmware en is daardoor
> alleen in het KPN WBA netwerk in te zetten.

De kreet "WBA" is nieuw voor me. Is dat wat ik nu tegen wil en dank
heb?

Rob van der Putten

Hoi
Wholesale Broadband Access;
https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/wba.htm
Vereist koekjes en scripting.

> Is dat wat ik nu tegen wil en dank
> heb?

Ik denk dat dat het KPN specifieke deel is.

Rob

Wat voor firmware gebruik je? Ik weet nog wel dat toen ik nog een 130
had de nieuwste firmware op dit gebied niet goed werkte, maar een of twee
versies ouder die deed het wel goed.

Roger

Inderdaad: L2-transport van de xDSL- of glasaansluiting bij de eindgebruiker
tot aan het netwerk van de ISP.

Annex 2 (technische specificaties) van de dienstbeschrijving geeft een aardig
beeld van hoe WBA in elkaar zit.

Groeten,
-Roger

Koos van den Hout

Dick Wesseling <fr...@securityaudit.val.newsbank.net> wrote in <nnd$2646cee4$2f163ddb@264766decf773926>:
Wat ik heb is een Vigor 130 die niet aan de vlan tags zit. Onder General
setup 'vlan tag insertion' op false voor adsl en vdsl2. Vervolgens de MTU
van de interfaces tussen het modem en het eerste device op 1508 met vlan
support, en daar vlan6 richting het proces wat pppoe afhandelt. Je pad
vanaf de Vigor tot aan het pppoe proces moet dus vlan tags en grotere mtu
aankunnen.

Op de vigor heb ik onder 'PPPoE / PPPoA' een MTU van 1500 staan maar toch
gaat het goed met 1500 bytes ppp + pppoe.

De verbinding werd daarmee bij xs4all ook nog eens sneller opgebouwd na een
hik.

Geen idee of dit bij de 120 in combinatie met KPN ook werkt, maar je kunt
het proberen.

Koos

--
Koos van den Hout PGP keyid 0x5BA9368BE6F334E4 via keyservers
https://idefix.net/

Rob

Koos van den Hout <koos+new...@idefix.net> wrote:
> [...]
> support, en daar vlan6 richting het proces wat pppoe afhandelt. Je pad
> vanaf de Vigor tot aan het pppoe proces moet dus vlan tags en grotere mtu

Dit kreeg ik met de meest recente firmware niet werkend. Wel met oudere.

Dick Wesseling

In article <slrnt3p397...@xs9.xs4all.nl>,
System Status
Model Name : Vigor130
Firmware Version : 3.8.4_m4
Build Date/Time : Sep 13 2018 13:26:26

Dick Wesseling

In article <nnd$71d5af41$6139860f@a670251ba8e7811f>,
"Miquel van Smoorenburg" <mik...@xs4all.nederland.invalid> writes:

> Dat Duitse ding kan het ook.
>
> Je kan in de Fritzbox ook PPPoE passthrough aanzetten. Zit onder
> Internet -> Account Information -> Internet Connection -> Connection Settings.

Ah, een paasei!

Als ik in mijn huidige configuratie naar die Connection Settings
ga dan staat daar alleen DHCP versus handmatig IPnr instellen.

Als ik het veld "internet service provider" van "other internet service
provider" naar "XS4ALL" verander, dan verschijnt inderdaad de PPPoE
passthrough optie. Nou, het verschijnt niet echt, je moet ook nog
naar beneden scrollen, vandaar dat ik het nooit opgemerkt heb.

Ik heb het uiteraard direct geprobeerd, en het resultaat leek verdacht
veel op een brick. Op dat punt gekomen besloot ik dat het tijd werd om
te te gaan slapen en het later met een helder hoofd nog een keer te
proberen.

Eenmaal uitgeslapen plugde ik de DSL weer in de Vigor en wisselde
de etherkabels om (1 interface voor intern en 1 voor uitgaand verkeer)
en gelukkig werkte de Fritzbox weer. En .... ik had weer IPv4!

De Vigor maakt nog steeds een PPPoE verbinding en komt door IPCP heen.
Maar nu komt er daarna ogenblikkelijk een LCP TermReq van de andere
kant. Dat herhaalt zich eindeloos, maar het netto effect is dat ie
er niet meer in slaagt het IPnr (langer dan 1ms) te stelen.

Ik denk dat dit een toevalstreffer is. Als de Vigor of mijn computer
rebooten, of de lijn gereset wordt, dan zal mijn probleem wel
terugkeren.

Daarom durf ik de PPPoE passtrough op de Fritzbox niet nogmaals te
proberen, althans niet nu. Er is nog zoveel meer kapot: ik krijg de
telefonie niet aan de praat en doordat m'n DNS A record nog steeds naar
het oude IPnr wijst krijg ik ook geen e-mail meer. M'n MX records
verwijzen naar die hostnaam. https://www.xs4all.nl/eigenmailserver/
heeft het alleen over versturen en de spamhaus blocklist. Hoe je
ooit mail ontvangt komt daar niet ter sprake.

Als dat allemaal is opgelost probeer ik de Fritzbox nog een keer,
en als ik dat niet aan praat krijg dan koop ik wel zo'n bridge.

> [...]
> passthrough optie is er nog steeds in die setup.
>
> Enige nadeel is dat je max. MTU 1492 is, ipv 1500.

Daar valt mee te leven.

> Enne .. misschien kan dezelfde truuk ook met de Vigor?

Nee. Er is maar 1 combinatie van checkboxes die tot dusver werkte,
en dat werkte alleen bij de gratie van het feit dat een leeg password
niet gepikt werd.

Rob

Ik had 3.8.3 modem 8 in gebruik.

Rob

> [...]
> heeft het alleen over versturen en de spamhaus blocklist. Hoe je
> ooit mail ontvangt komt daar niet ter sprake.

Dan heb je in een eerdere fase al de kans gemist om je hostnaam.xs4all.nl
domein te migreren naar een maildomein bij XS4ALL, wat dan mee gemigreerd
zou worden naar KPN.
Dat kan nu niet meer denk ik.

> Nee. Er is maar 1 combinatie van checkboxes die tot dusver werkte,
> en dat werkte alleen bij de gratie van het feit dat een leeg password
> niet gepikt werd.

Ik denk dat dit het probleem is waardoor ik 3.8.4 nooit werkend kreeg,
en 3.8.3 wel.

Miquel van Smoorenburg

In article <nnd$5c2014b9$5b478cd5@0b24bff99ebf6ccb>,
> [...]
>passthrough optie. Nou, het verschijnt niet echt, je moet ook nog
>naar beneden scrollen, vandaar dat ik het nooit opgemerkt heb.

Dat moet je juist op "other internet service provider" zetten, want
anders kan je de boel niet op DHCP zetten (dat doe je door "account
information required" op "no" te zetten). Je vindt de PPPoE passthrough
settings onder "Change connection settings".

>Daarom durf ik de PPPoE passtrough op de Fritzbox niet nogmaals te
>proberen, althans niet nu. Er is nog zoveel meer kapot: ik krijg de
>telefonie niet aan de praat

Als je de fritzbox in PPPoE passthrough mode gebruikt, kan je die nergens
anders meer voor gebruiken, ook niet voor telefonie vziw. Het probleem
is dat je geen default gateway hebt. Misschien kan je iets doen met
static routes, nooit geprobeerd. Hmm..

Hoe je je eigen apparatuur moet instellen voor VOIP bij KPN kan je hier
vinden, onder "Vast Bellen": https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Mike.

Dick Wesseling

In article <slrnt42rvm...@xs9.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> writes:

> [...]
> domein te migreren naar een maildomein bij XS4ALL, wat dan mee gemigreerd

Het gaat niet om de MX record voor hostnaam.xs4all.nl.

Het gaat om de A record voor eed.demon.nl. Die wijst nog naar het
oude IPnr. De MX records waar ik het over had zijn voor een ander
domein, maar MX records verwijzen naar een hostnaam, niet naar
een nummer, dus als de hostnaam maar correct resolved werkt de
rest vanzelf weer.

In het verleden ging een wijzing van IPnr altijd probleemloos, de
A record veranderde dan mee. Deze keer niet.

> Ik denk dat dit het probleem is waardoor ik 3.8.4 nooit werkend kreeg,
> en 3.8.3 wel.

Mogelijk, maar voor mij werkte het wel.

Rob

> [...]
>
> In het verleden ging een wijzing van IPnr altijd probleemloos, de
> A record veranderde dan mee. Deze keer niet.

Nee en dat gaat ook niet meer gebeuren. KPN ondersteunt geen hostnaam
voor je KPN IP adres, dat is een van de functies die verdwijnt met deze
migratie.
Uiteraard kun je de MX records in je eigen domein aanpassen naar iets
anders, bijvoorbeeld mail.eigendomein.nl, en dan voor die histnaam je
IP adressen (IPv4 en IPv6) van je eigen systeem instellen.

> Mogelijk, maar voor mij werkte het wel.

Ja omdat jij kennelijk die "truuk" ontdekt had met die lege usernaam...
Ik had in dat veld altijd mijn eigen usernaam staan en dat was dan de
reden dat het niet werkte denk ik. Maar in 3.8.3 werkte het wel, vandaar
de tip om die er in te zetten. Wellicht kon daar PPPoE uit staan, ik
weet het niet meer en ik heb die Draytek ook niet meer.

Dick Wesseling

In article <nnd$0779b4db$4c4c9b00@8a071966ffaf6ada>,
> [...]
> information required" op "no" te zetten). Je vindt de PPPoE passthrough
> settings onder "Change connection settings".

Zoals gezegd staat er indien je "other isp" selecteert geen passthrough
onder "Change connection settings". Maar goed:

> [...]
> anders meer voor gebruiken, ook niet voor telefonie vziw. Het probleem
> is dat je geen default gateway hebt. Misschien kan je iets doen met

Dat dacht ik al. Ik gebruik de fritzbox volop, als ethernet switch,
wifi access point en tot voor kort voor telefonie.
Einde van deze exercitie.

> Hoe je je eigen apparatuur moet instellen voor VOIP bij KPN kan je hier
> vinden, onder "Vast Bellen": https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Daar zie ik niet zo snel iets over de fritzbox. De brieven van xs4all
gaven alleen een username en een wachtwoord. In het wachtwoord zat
uiteraard een character dat of de letter "O" of het cijfer "0" kon zijn
(anno 2022, leren ze het dan nooit?). Hoe je dat in de fritzbox invoert
stond er niet bij. Ik heb het voor de hand liggende gedaan:

Telephony>Telephone numbers>New telephone number

Op dat punt gekomen moest ik gokken, maar KPN leek me een voor de
hand liggende keuze voor "telephone provider". Op punt moet je
maar 3 dingen invoeren: telefoon nummer, username en password.

Telefoon nummer invoeren zal wel goed zijn gegaan. De brief had een 0
voor het netnumer, maar dat lijkt niet uit te maken.

Username en wachwoord uit de brief overgenomen. Laten controleren door
een 2e persoon. Als extra controle heeft een 3e persoon onafhankelijk
de gegevens ingevoerd. Beide entries machinaal vergeleken om tikfouten
te detecteren. Vervolgens met copy/paste in de fritzbox ingevoerd.

Ik weet uit ervaring dat de dubbele entry methode niet alle fouten
vangt. Ik ben 20+ jaar transgender geweest nadat de gemeente Utrecht
zijn papieren administratie in de computer had ingevoerd en ik van
M in V veranderde. Weinig problemen mee gehad, ik het de hele wereld
afgereist zonder dat ik aan de grens problemen kreeg met mijn
vrouwelijke paspoort..

Maar hier wordt blijkbaar iets strenger gecontroleerd:

SIP/2.0 403 Forbidden
Call-ID: DEF40114...@81.204.12.242
Via: SIP/2.0/UDP 81.204.12.242:5060;received=81.204.12.242;branch=z9hG4bK0513043EA7503506;rport=5060
To: <sip:+31302...@ims.imscore.net;user=phone>;tag=5d8bfaab-6240e76324fccf7a
From: <sip:+31302...@ims.imscore.net;user=phone>;tag=2682104380
CSeq: 3 REGISTER
Date: Sun, 27 Mar 2022 22:38:27 GMT
Reason: SIP;cause=403;text="Challenge Response Mismatch."
Server: Alcatel-Lucent-HPSS/3.0.3

Toch ook maar eens met "0" ipv "O" geprobeerd, maar dat maakte
niet uit.

Benieuwd wat de helpdesk zodadelijk gaat zeggen.

Coen

On 28-3-2022 05:02, Dick Wesseling wrote:

> System Status
> Model Name : Vigor130
> Firmware Version : 3.8.4_m4
> Build Date/Time : Sep 13 2018 13:26:26

Idem hier.
En de Vigor weet niks van het vlan. Dat zit op de router.
Dus hij mag zoveel PPP requests doen als hij wil, maar dat zal niemand
ooit horen.

Koos van den Hout

Rob <nom...@example.com> wrote in <slrnt3ro91...@xs9.xs4all.nl>:
Ik had het nog even opgezocht, dit is nu met firmware:

> sys version
Router Model: Vigor130 Version: 3.8.4.1_m6 English
Profile version: 3.0.0 Status: 1 (0x495137dc)
Router IP: 192.168.1.1 Netmask: 255.255.255.0
Firmware Build Date/Time: Oct 15 2019 17:58:48
Router Name:
Revision: 85484 V376
Current VDSL2 Firmware Version: 05-07-02-0D-00-07
ADSL Firmware Version: 05-07-00-0E-00-01 Annex A
VDSL2 Firmware Version: 05-07-02-0D-00-07

Dick Wesseling

Koos van den Hout <koos+new...@idefix.net> schreef 4 maanden geleden:

> [...]
>
> Op de vigor heb ik onder 'PPPoE / PPPoA' een MTU van 1500 staan maar toch
> gaat het goed met 1500 bytes ppp + pppoe.

Ik schaam me diep. Ik ben er indertijd in geslaagd om over deze reactie op
mijn vraag heen te lezen. Mogelijk omdat ik zelf al een slimmigheidje
had bedacht om om het probleem heen te hacken: als een gek PPPoE PADIs
sturen. Met een rate van 4 per seconde ben je vigor meestal te snel af.
Maar dat was niet echt robuust.

Inmiddels heb jouw reactie - en de reacties van anderen die mij hetzelfde
aan het verstand probeerden te peuteren - wel gelezen, en het werkt nu
als een trein. Mijn dank is groot.

> [...]
> hik.
>
> Geen idee of dit bij de 120 in combinatie met KPN ook werkt, maar je kunt

Die "120" was een vergissing. Ik had ooit een 120 voor ISDN, maar nu
heb ik een 130.