Webhoster die ook systeembeheer doet

Rob

Ik ben voor iemand op zoek naar een webhoster die ook het systeembeheer
van de machine doet. Er moet een website op basis van Joomla op worden
gezet, waarbij de gebruiker alleen de content beheert en de webhoster
dus alle andere beheer doet:

- updates installeren, zowel volgens een schema als met prioriteit op
het moment dat er een lek bekend wordt
- de boel monitoren op beschikbaarheid en hacks
- maken van en eventueel terugzetten van backups

Met google vind ik "stiphosting.nl" die deze dienst levert.
Heeft iemand daar ervaring mee? Of kent iemand nog andere partijen die
dat doen en heeft men daar ervaring mee?

Let op: het gaat om professioneel gebruik, niet om wie er voor nog net
weer een euro minder per maand een VM levert. Hosters die alleen een
onbeheerde VM leveren waar je met cPanel Joomla op kunt zetten maar die
verder niet letten op wat er gebeurt daar heb ik voor deze case dus geen
belangstelling voor.

wim

Ik heb geen idee, maar ik vermoed dat dit niet de juiste plaats is om een
goed antwoord op deze vraag te krijgen. Deze groep is vrij rustig.
Wat dan wel een goede plaats zou ik niet weten.

Wim

Mark Huizer

The wise Rob enlightened me with:
040hosting.eu wellicht?

Mark

Rob

Heb je daar toevallig ervaring mee? Of kwam je die alleen tegen
nu je hier naar zocht?
In ieder geval zit die ook in de goede hoek ja, bedankt voor de tip.

Rob

Ik weet niet wat bij jou "deze groep" is maar het is me uiteraard bekend
dat er niet veel meer gebeurt op usenet. Op xs4all.general komt nog
wel eens antwoord op vragen.

Mark Huizer

The wise Rob enlightened me with:

> Heb je daar toevallig ervaring mee? Of kwam je die alleen tegen
> nu je hier naar zocht?
> In ieder geval zit die ook in de goede hoek ja, bedankt voor de tip.

Geen ervaring, wel Brabant

Mark

Saul van der Bijl

On 28 Jun 2022, Rob wrote
(in article <slrntbmhte...@xs9.xs4all.nl>):
Neem anders eens een kijkje op www.goodoldwebsites.com.

wim

Met deze groep bedoel in inderdaad xs4all.general.

Coen

Wat je zoekt is 'managed hosting'.

Zo maar wat namen die bekend zijn in deze markt:
* Uniserver
* Cyso
* Intermax
* Sentia
* Denit
* InternetNed Services
* Hostnet
* True
* Solvinity
* Schuberg Philis
* PC Extreme

Willekeurige volgorde.

(Voor geen van bovenstaande doe ik aanbevelingen, noch ontraad ik ze. Er
zit een grote mate van persoonlijk smaak en gevoel in de voorkeur voor
een hosting partner)

Maar feitelijk is het shared-hosting op een eigen server. En dan kan
Strato of Combell misschien ook opeens.

Sommige zijn misschien niet helemaal ingericht op een aanvraag voor 1
server. Maar anderen zeker wel. Een server worden er twee als
test/acceptance op een aparte server gaat doen (nodig voor het testen
van updates) en twee servers worden er drie als je productie redundant
gaat doen. En zo is een geen plafond aan wat je aan mogelijkheden
aangeboden zult krijgen.

Roger

Rob is op zoek naar 'managed Joomla hosting'. Dan krijg je heel andere lijstjes.

Groeten,
-Roger

Roger

Ik heb geen ervaring met stiphosting.nl, maar ik krijg sterk de indruk dat dit
een eenmanszaak is (vestingsadres = woonhuis, in elk geval is het een heel
kleine organisatie). Dat heb ik voor professioneel gebruik altijd een risico
gevonden (beheerder ziek, met vakantie of gewoon even heel druk; je snapt wat
ik bedoel).

Wat jij zoekt is 'managed Joomla hosting'. Hosters in deze categorie doen
allemaal wat jij noemt. Wat je in elk geval ook wilt, is dat extensies worden
geüpdatet (niet altijd standaard). Lastiger wordt wat tussen jouw lijstje en
"waarbij de gebruiker alleen de content beheert" zit: het functioneel beheer
van de Joomla site, bv. installeren/aanpassen van een template of access
control. Dat zal zo'n hoster in het algemeen niet doen.

Zo maar een lijstje met Joomla hosters: https://webtribunal.net/joomla-hosting/

Sommige zijn global players, maar bij geen van alle zal de telefoon denk ik
worden opgenomen in het Nederlands. Dan is zo'n eenmanszaakje ergens om de
polder misschien toch weer niet zo'n verkeerd idee.

Groeten,
-Roger

Joe

Joe

Rob

Bedankt!

Rob

Roger <nosuc...@example.com> wrote:

> [...]
> gevonden (beheerder ziek, met vakantie of gewoon even heel druk; je snapt wat

Ja dat is zeker een factor. Het bedrijf had vroeger een andere naam
(of dat bestaat ook nog) met de naam van de eigenaar. Ik weet niet of
er inmiddels meer werknemers zijn, maar dat is wel een goede inderdaad.

> [...]
> van de Joomla site, bv. installeren/aanpassen van een template of access
> control. Dat zal zo'n hoster in het algemeen niet doen.

Nee maar daar is dan weer een webontwerper voor.
Die maakt de layouts en uitbreidingen van templates en extensies, en
de gebruiker plaatst er de teksten en plaatjes op. Dat doet ie nu al,
maar nu draait de site bij een hoster die niet specifiek Joomla beheer
doet en dit is toch wel een risico.

> [...]
> worden opgenomen in het Nederlands. Dan is zo'n eenmanszaakje ergens om de
> polder misschien toch weer niet zo'n verkeerd idee.

Ja dat was ik even vergeten, het moet wel een Nederlands bedrijf zijn,
anders wordt het allemaal veel te ingewikkeld.
(dwz waar je in het Nederlands mee communiceert en wat NL/EU regels mbt
privacy en data hanteert)

Rob

Bedankt voor het lijstje, ik zal ze eens bekijken of ze de gevraagde
dienst ook leveren (klopt wat Roger opmerkt, en toevoeging is nog dat
het wel een bedrijf moet zijn waar je in het Nederlands mee communiceert
en wat op zijn minst in de EU zit)

Roger

On 2022/06/29 10:15, Rob wrote:

> Ja dat is zeker een factor. Het bedrijf had vroeger een andere naam
> (of dat bestaat ook nog) met de naam van de eigenaar. Ik weet niet of
> er inmiddels meer werknemers zijn, maar dat is wel een goede inderdaad.

Volgens het handelsregister is de officiële bedrijfsnaam Beijes Webpublishing
(oprichter Iwan Beijes). Stip Hosting is daarvan een handelsnaam.

Ook iets om goed naar te kijken is hoe snel updates worden geïnstalleerd. Als
er een security update uitkomt, worden ongepatchte sites meestal heel snel
aangevallen (ik zag bij log4j de eerste [vergeefse] aanvallen op mijn obscuur
websiteje binnen 36 uur).

Grote hosters hebben het patchproces geautomatiseerd, maar bij de kleintjes
verwacht ik nog veel handwerk. En dat kost tijd. Als het updaten is uitbesteed,
heb je er ook controle meer over. Je wilt dan niet knarsetandend moeten toezien
hoe je site wordt gehackt omdat de technisch beheerder traag is met patchen.
Even naar het SLA vragen dus (het gaat tenslotte om een managed service).

Groeten,
-Roger

Rob

Ja dat ga ik zeker doen. Als je kijkt naar de "recensies" (maar je weet
niet of die fake zijn, dat mag niet meer vanaf 1 juli geloof ik) wordt het
allemaal snel en goed opgepakt, inclusief terugzetten van backups enzo.
Maar we weten allemaal dat in de verkoopfase alles veel mooier is dan
in de operationele situatie.

Voordeel van een eenmansbedrijf is wel dat die ene man een beter
overzicht heeft van speciale afspraken enzo. Mijn ervaring op het werk
met uitbesteden bij grotere bedrijven is dat er veel meer kans is op
"langs elkaar heen werken" en "niet volgen van de afgesproken werkwijze".

Als het een bevlogen persoon is die routinematig de diverse informatie
bronnen op het gebied van vulnerabilities en updates in de gaten houdt en
bij belangrijke problemen meteen in actie komt dan verwacht ik nou niet
dat dit bij een eenmansbedrijf zoveel trager gaat dan bij een bedrijf
van 100 man. Daar heb je veel meer overhead door standaard procedures
en autorisatiestructuren (overal moet eerst akkoord voor komen).

De "webontwerper" die gebruikt wordt is ook een eenmansbedrijf. Ik ga
die ook nog vragen of ie goede ervaringen heeft met een specifieke hoster
(degene waar het nu draait is hem in de mik geschoven).

Izak van Langevelde

Dan zou ik een paar dagen wachten met kijken ;o)

--
Grinnikend door het leven...

Rob

Ja even kijken of 1 juli de helft van de recensies ineens weg is :-)
Het is allemaal geen haastklus hoor...

Coen

On 29-6-2022 10:17, Rob wrote:

> [...]
> dienst ook leveren (klopt wat Roger opmerkt, en toevoeging is nog dat
> het wel een bedrijf moet zijn waar je in het Nederlands mee communiceert

Allen zitten in Nederland.

Kenmerk van managed hosting is dat je er elke applicatie op kunt draaien
die je maar wenst. Php/Java/.NET alle vormen van SQL en ga zo maar door.

Ik weet niet of er hosters zijn die specifiek iets aanbieden voor
Joomla. In het verleden hadden we wel klanten met Mambo/Joomla, maar
tegenwoordig is alles WordPress of als ze echt zin hebben Drupal.

Rob

Ja ok maar wat ik dus zoek is managed in zoverre dat die applicatie
(Joomla) gemanaged wordt, dus niet alleen de hosting. Dus een compleet
platform aanbieden waar een "publicist" zonder computerkennis gebruik
van kan maken zonder zich zorgen te maken over updates, backups, hacks,
etc. Met alleen een "ontwerper" standby die helpt met layouts enzo.

Ik heb toevallig zelf even een WordPress site proberen te beheren op
deze zelfde laag. WAT EEN DRAMA! Dit heb ik gauw weer terug gegeven.
Die site wordt voortdurend gehacked en (omdat die ook ergens hosted
draait) kom ik er niet achter wat er precies gebeurt (logs niet realtime
toegankelijk enzo). Op een gegeven moment is weer je index.php
overkladderd en redirect de site naar een goksite ofzo.
Dit is het soort gedoe waar ik die man die hier om vroeg dus verwijderd
van probeer te houden...