KPN, POP3 en een "gelezen" markering

Gertjan Klein

Ik ben inmiddels ook overgezet naar KPN mail. Ik heb m'n verbinding wel
al via Freedom lopen, maar nog Xs4all Pack omdat ik opzie tegen het
wijzigen van m'n e-mailadres.

Iets dat me opvalt is dit. Ik lees mail via POP3 op m'n laptop. M'n
mobiel kijkt met IMAP mee. Ik laat mail een paar weken op de server
staan. Voorheen werd de mail op m'n mobiel als gelezen gemarkeerd zodra
ik het op m'n laptop had 'binnengehaald'. Dat is nu niet meer zo. Wat
zou daar de reden van kunnen zijn? (Ik heb eigenlijk geen idee waarom
dat voorheen zo werkte, maar vond het wel prettig.)

Ik zie trouwens ook dat de Delivered-To header nu een rare GUID is, dat
was voorheen 'gklein' 🙁. Hij is gelukkig wel elke keer hetzelfde (ik
gebruik hem voor filtering).

Groeten,
Gertjan.

Rob

Tja dat zijn implementatie details van de software, en aangezien
KPN met andere software werkt dan XS4ALL kunnen dit soort dingen
wijzigen.
In feite mag je al blij zijn dat je niet al je mail opnieuw moet
binnenhalen want dat is ook vaak een issue met POP3.
(of wellicht heb je dat zelfs wel moeten doen)

Voor eens iets voorspelbaarder gedrag is het beter om alles met IMAP
te doen...

Jan van den Broek

2022-04-21, Gertjan Klein <gkl...@parvos.nl> schrieb:

[Schnipp]

> Iets dat me opvalt is dit. Ik lees mail via POP3 op m'n laptop. M'n
> mobiel kijkt met IMAP mee. Ik laat mail een paar weken op de server

Waarom niet allebei met IMAP?

[Schnipp]
--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Gertjan Klein

Op 21-04-2022 om 11:39 schreef Jan van den Broek:

> Waarom niet allebei met IMAP?

Ik vind het prettig om elke mail tot, zeg, twee weken terug, op m'n
mobiel terug te kunnen zien. Ik wil niet m'n hele mailarchief (25 GB) op
m'n mobiel. Mail moet dus een paar weken op de server blijven staan, en
er dan weggehaald worden. Dat werkt op deze manier feilloos. Bij mijn
weten kan dat niet met IMAP.

Dirk T. Verbeek

Op 21-04-2022 om 17:33 schreef Gertjan Klein:
Op mijn Android gebruik ik BlueMail met IMAP en dat laad normaal voor
twee weken, wil je meer /oudere mail zien moet je even scrollen.

Gertjan Klein

Op 21-04-2022 om 11:23 schreef Rob:
> Gertjan Klein <gkl...@parvos.nl> wrote:
[...]
[...]
> Tja dat zijn implementatie details van de software, en aangezien
> KPN met andere software werkt dan XS4ALL kunnen dit soort dingen
> wijzigen.

Die gelezen-markering was ook niet volgens een standaard? Dat verbaast
me. Ik vraag me af hoe de Xs4all mailsoftware dat deed.

> In feite mag je al blij zijn dat je niet al je mail opnieuw moet
> binnenhalen want dat is ook vaak een issue met POP3.
> (of wellicht heb je dat zelfs wel moeten doen)

Nee, dat gelukkig niet. Alleen m'n Bcc naar mezelf mailtjes kwamen niet
meer in de juiste map terecht.

Rob

> [...]
>
> Die gelezen-markering was ook niet volgens een standaard? Dat verbaast
> me. Ik vraag me af hoe de Xs4all mailsoftware dat deed.

Details als "is het doen van een POP3 hetzelfde als lezen" dat kan
iedereen voor zichzelf beslissen denk ik. Als je beide computers
met IMAP connect dan zou het lezen op de een wel op de ander zichtbaar
moeten zijn.

> Nee, dat gelukkig niet. Alleen m'n Bcc naar mezelf mailtjes kwamen niet
> meer in de juiste map terecht.

De namen van mappen zijn bij IMAP niet gestandaardiseerd dus het komt
vaker voor dat "speciale mappen" het ineens niet meer doen. Dat moet
je dan configureren en/of mappen renamen.

Rob

Dat kan wel. Het zal van de applicatie afhangen of alle mail ongevraagd
wordt binnengehaald maar normaal gebeurt dat niet. Dwz je ziet alleen
de inhoudsopgave en alleen mail die je leest wordt opgehaald, wat er
daarna mee gebeurt dat wisselt wel per applicatie.
(dwz of ie het dan lokaal gaat opslaan en voor hoe lang)

richard lucassen

> [...]
> staan, en er dan weggehaald worden. Dat werkt op deze manier
> feilloos. Bij mijn weten kan dat niet met IMAP.

De OSS app K9 mail doet precies wat je wilt

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/

Gertjan Klein

Op 23-04-2022 om 20:11 schreef richard lucassen:
🙂 Die gebruik ik ook, met IMAP. De POP3 (Thunderbird) gebruik ik op m'n
laptop; daar staat alle mail op. Die haalt dus de mail weg, na twee weken.

Ik ga overigens, wanneer ik m'n e-mail ook definitief overzet, bij
Freedom ook maar over op IMAP. (Volgens mij hebben ze geen POP3?) Voor
het mail archief ga ik dan de "Lokale Mappen" van Thunderbird gebruiken.
Ik verwacht dan dat wat ik als gebruiksgemak ervaar kwijt te raken, maar
het is niet anders.

Verplichte XKCD:
https://xkcd.com/1172/

richard lucassen

On Sat, 23 Apr 2022 22:42:10 +0200

> 🙂 Die gebruik ik ook, met IMAP. De POP3 (Thunderbird) gebruik ik op
> m'n laptop; daar staat alle mail op. Die haalt dus de mail weg, na
> twee weken.

K9 haalt de mail niet weg van de server, hij laat het gewoon niet zien

> Ik ga overigens, wanneer ik m'n e-mail ook definitief overzet, bij
> Freedom ook maar over op IMAP. (Volgens mij hebben ze geen POP3?)

POP3 is toch wel iets uit de tijd van de inbelverbindingen IMHO. Ik zou
het heel simpel IMAP-only houden.

> Voor het mail archief ga ik dan de "Lokale Mappen" van Thunderbird
> gebruiken. Ik verwacht dan dat wat ik als gebruiksgemak ervaar kwijt
> te raken, maar het is niet anders.

Je archief is dan de IMAP server. Je kunt altijd een lokale kopie maken
uiteraard

> Verplichte XKCD:
> https://xkcd.com/1172/

:-)

Jan-Pieter Cornet

On 21-4-22 17:43, Gertjan Klein wrote:
> [...]
> [...]
>
> Die gelezen-markering was ook niet volgens een standaard? Dat verbaast me. Ik vraag me af hoe de Xs4all mailsoftware dat deed.

Het is een setting in dovecot. Zowel XS4ALL als KPN gebruiken dovecot voor imap/pop (en mail delivery, en sieve/managasieve).

Uit de default settings file:

# Don't try to set mails non-recent or seen with POP3 sessions. This is
# mostly intended to reduce disk I/O. With maildir it doesn't move files
# from new/ to cur/, with mbox it doesn't write Status-header.
#pop3_no_flag_updates = no

Bij KPN is die kennelijk op "yes" gezet, om wat DiskIO te besparen. Als er nog veel gebruikers zijn die POP gebruiken, en nooit IMAP, dan is dat idd een handige besparing. Degenen die pop en imap door elkaar gebruiken, zijn de enige die dit verschil merken.

--
Jan-Pieter Cornet
Any sufficiently advanced incompetence is indistinguishable from malice

Rob

Jan-Pieter Cornet <joh...@xs4all.nl> wrote:

> Het is een setting in dovecot. Zowel XS4ALL als KPN gebruiken dovecot voor imap/pop (en mail delivery, en sieve/managasieve).

Oh ik dacht dat KPN met Microsoft Exchange werkte? Is dat dan een van
de zaken die men van XS4ALL heeft overgenomen?

Frank Lekens

Op 28-4-2022 om 16:12 schreef Jan-Pieter Cornet:
Ik vind het toch ook irritant. IMAP als archief gebruiken is voor mij
simpelweg geen optie als ik alles bij elkaar wil houden, en nu blijft
mijn telefoon steeds zeuren over allemaal ongelezen mail terwijl ik die
allang gelezen en verwerkt heb. Moet ik weer een extra handeling
verrichten waar ik niet om gevraagd heb.

--
Frank Lekens

http://fmlekens.home.xs4all.nl/
https://franklekens.blogspot.nl/

Gertjan Klein

Op 28-04-2022 om 16:12 schreef Jan-Pieter Cornet:

> [...]
IMAP, dan is dat idd een handige besparing. Degenen die pop en imap door
elkaar gebruiken, zijn de enige die dit verschil merken.

Ah, dank je voor je uitleg! Dan weet ik nu dat Thunderbird dat niet zelf
deed. Hoef ik ook niet op zoek naar of ik dat terug kan krijgen. 🙂 Ik
vond het wel makkelijk: alles wat via pop al op m'n laptop is
binnengehaald hoef ik op m'n mobiel niet meer als nieuw te zien. Maar
heel belangrijk vind ik het niet.

Groeten,
Gertjan.

Julius Schwartzenberg

Op 23-04-2022 om 22:42 schreef Gertjan Klein:
> [...]
> het mail archief ga ik dan de "Lokale Mappen" van Thunderbird gebruiken.
> Ik verwacht dan dat wat ik als gebruiksgemak ervaar kwijt te raken, maar

Heb je zoveel mail dat het niet op de server zou passen? Thunderbird kan
bij IMAP ook gewoon een lokale kopie vasthouden.

Gertjan Klein

Op 08-05-2022 om 19:28 schreef Julius Schwartzenberg:
> Heb je zoveel mail dat het niet op de server zou passen? Thunderbird kan
> bij IMAP ook gewoon een lokale kopie vasthouden.

Ik gooi weinig weg. Ik heb wel eens geprobeerd om m'n archief naar
Xs4all over te zetten, omdat iedereen maar over IMAP bleef emmeren. Het
was geen succes, alles werd er enorm traag van (wat ik me herinner, het
is alweer een tijd geleden). Dat overzetten was een hoop gedoe, en
teruggaan naar m'n huidige inrichting ook. Dat laatste was voor mij
desalniettemin de moeite waard.

"Ook een lokale kopie" klinkt voor mij overigens precies verkeerd om,
maar ik ben niet meer van deze tijd.

Rob

> [...]
> is alweer een tijd geleden). Dat overzetten was een hoop gedoe, en
> teruggaan naar m'n huidige inrichting ook. Dat laatste was voor mij

Ik weet niet welke client software je gebruikte, maar bijvoorbeeld
Thunderbird heeft een optie voor het al dan niet bewaren van een kopie
onder "Synchronization & Storage" die volgens mij (helaas) nog altijd
default aan staat. Die moet je dus uit zetten, dan worden alleen de
headers lokaal bewaard en niet de hele berichten en is het veel sneller.

> "Ook een lokale kopie" klinkt voor mij overigens precies verkeerd om,
> maar ik ben niet meer van deze tijd.

Met POP3 heb je je mail lokaal, inderdaad niet meer van deze tijd.