errugggg rustig hier

kees6238

Werkt deze groep nog wel ?

Het laatste bericht wat ik zie in deze groep is :
Re: Glasvezel: wat komt in de meterkast?

Izak van Langevelde

On 01/12/2022 18:14, kees6238 wrote:
> Werkt deze groep nog wel ?
Het lijkt erop dat de laatste vergeten is het licht uit te doen...

(de kachel brandt ook nog)
--
Grinnikend door het leven...

Paul Slootman

Izak van Langevelde <eeza...@studiomestenmist.nl> wrote:
>Het lijkt erop dat de laatste vergeten is het licht uit te doen...

Vermoedelijk is iedereen inmiddels overgezet op KPN of weggegaan en
bijgekomen van de gewenning...

Einde tijdperk )-;

Paul

Wouter Smaal

Incidenteel reageerde Miquel, maar Rob niet meer. Idd einde tijdperk..

Henk de Jong

Dan gaan we toch verder op "free.nl.internet.providers.freedom"? ;-)

--
Met vriendelijke groet,
Henk de Jong

7 Sisters Restaurant
https://www.7sistersrestaurant.com

Coen

On 2-12-2022 18:05, Henk de Jong wrote:

> Dan gaan we toch verder op "free.nl.internet.providers.freedom"?   ;-)

Laatste bericht daar is van 10 oktober.
Dus nog rustiger dan hier...

Joe

Ik ben overgezet maar lees hier nog wel (en nog een paar andere groepen). Wel jammer dat er geen kennis meer gedeeld wordt.

Erik

On 02-12-2022 18:05, Henk de Jong wrote:

> Dan gaan we toch verder op "free.nl.internet.providers.freedom"?   ;-)

Hoi,

Neeee! Niet! :)

Als kpn4all lezen we deze groep nog wel!

Groet,
Erik

Lucien van Lint

> Dan gaan we toch verder op "free.nl.internet.providers.freedom"?   ;-)

Bij Freedom doen ze helemaal niet aan usenet.

Ik vrees dat Freedom niet verder gaat komen dan het leveren van internet
verbindigen aan gebruikers van Apple apparaten.

...Met het hart op de goede plek en een activistisch tintje, dat wel..

-eggie-

Op vrijdag 2 december 2022 om 13:24:37 UTC+1 schreef Paul Slootman:
Ben ook blijven 'plakken' en dus, probleemloos overigens, overgezet naar de techniek van KPN. Heb inmiddels een 1Gb. XDS-PON glasvezel verbinding met een bijpassend abonnement. En inderdaad, het blijkt dat KPN best een aantal goede zaken van XS heeft overgenomen. De aanloop begin dit jaar was best zorgelijk omdat een aantal systemen nog niet (goed) werkten, met name administratief. Inmiddels zijn deze functioneel, en ook de service van KPN is van een zodanig niveau dat ook de verwende internetgebruiker royaal bij KPN als provider uit de voeten kan. En zaken die XS wel leverde maar KPN niet (meer) zijn tegen een redelijke prijs, of zelfs gratis elders te verkrijgen.
Ik zal hier wel blijven lezen, immers "Learning All the Time". Ben best tevreden met mijn huidig abo bij KPN. Einde tijdperk? haak in bij een nieuwe!
-eggie-

Wouter Smaal

On 12/4/2022 11:46 AM, -eggie- wrote:

> [...]
> Ik zal hier wel blijven lezen, immers "Learning All the Time". Ben best tevreden met mijn huidig abo bij KPN. Einde tijdperk? haak in bij een nieuwe!

Eveneens probleemloos overgezet eerder dit jaar. Hoewel glasvezel voor
de deur blijf ik vooralsnog op VDSL2 (100/30 Mbit/s). T-Mobile (ODF)
vind ik geen alternatief. Wachten is op overname ODF door KPN
(https://nl.hardware.info/nieuws/83425/kpn-is-geinteresseerd-in-overname-delta-fiber-enof-open-dutch-fiber)
of andere provider (Freedom).

Mark Huizer

The wise Wouter Smaal enlightened me with:
Trieste bedoening toch, dat je gewoon onmogelijk kan vermijden om klant
te worden van een aantal bedrijven. Zolang ze Ziggo niet opkopen kunnen
ze altijd blijven roepen "we hebben geen monopolie" en de rest kopen ze
op.

Mark

Joe

Inderdaad, administratief is t soms niet in orde maar met een belletje naar An..k van KPN werd dat snel opgelost en heb ik een
black-friday 1Gb voor 35,-/maand. Helaas geen gratis meegeleverde Fritzbox dus zelf voor deze lijn maar een 5590 besteld (AON-PON).

Izak van Langevelde

de Nederlander krijgt de monopolist die 'ie verdient.

-eggie-

Op zondag 4 december 2022 om 18:20:54 UTC+1 schreef Izak van Langevelde:
T'ja, het zal de meeste consumenten een w.... zijn, monopolist of niet. Als internet en tv maar functioneel zijn en (bijna) storingsvrij werken. Dan maakt het 99% van de gebruikers niet uit wie het product levert. Mij inmiddels ook niet meer. Heb van KPN een 1GB/s XDS-PON glasvezelverbinding die (bedraad) 960/920 Mb/s levert. Met de FB7590 van XS en een eigen Fritz 3000 repeater heb ik een dijk van een Wifi netwerk, wat wil een mens dan nog meer
-eggie-

Mark Huizer

The wise -eggie- enlightened me with:
Niks mis mee dat het de meeste consumenten een worst zal wezen. Zolang
er voor de consumenten die het wel uitmaakt maar fatsoenlijke alternatieven
zijn. En dat wordt steeds moeilijker. Niet alleen voor aansluitingen,
ook voor apparatuur overigens.

Mark

Roger

On 2022/12/05 15:15, Mark Huizer wrote:
> [...]
> er voor de consumenten die het wel uitmaakt maar fatsoenlijke alternatieven
> zijn. En dat wordt steeds moeilijker. Niet alleen voor aansluitingen,

Voor wat betreft dat laatste zou het eigenlijk juist gemakkelijker moeten
worden. Nu aansluitingen steeds vaker glasvezel met een Ethernet koppelvlak
zijn, vermindert de afhankelijkheid van fabrikanten die spullen leveren met
een fatsoenlijk werkende xDSL-implementatie. Een Ethernet WAN-interface met
PPPoE volstaat. Om b.v. een Mikrotik aan te sluiten op VDSL heb je nog
altijd een VDSL-modem nodig. Bij XGS-PON kun je simpel daarop inprikken.

Of mis ik hier iets?

Groeten,
-Roger

Mark Huizer

The wise Roger enlightened me with:
Het is er wel inderdaad, maar winkels hoef je er niet meer voor binnen
te lopen. Accesspoints vinden is een ramp, alles is "router met wifi"
etc. En dan zie je de reclames dat het zo logisch zou zijn om telefoon,
tv, energie en internet bij 1 provider af te nemen... wat bezielt die
mensen om zich voor zoveel verschillende dingen bij 1 partij vast te
leggen?

Mark

Roger

On 2022/12/05 20:35, Mark Huizer wrote:
> The wise Roger enlightened me with:

> Het is er wel inderdaad, maar winkels hoef je er niet meer voor binnen
> te lopen. Accesspoints vinden is een ramp, alles is "router met wifi"
> etc.

In het winkelschap vind je alleen wat goed verkoopt. Voor producten die
minder goed lopen is niet alleen dat stukje schap te duur, maar ook de
financiering van de producten die er (te) lang in liggen. Met ook nog
eens het risico dat je de investering uiteindelijk moet afschrijven. De
markt voor incourant spul dat vooral kenners kopen is daardoor vrijwel
100% online. Daar is het bereik van een meter rek veel groter dan in de
fysieke winkel. Die meter is ook nog eens een stuk goedkoper.

> [...]
> tv, energie en internet bij 1 provider af te nemen... wat bezielt die
> mensen om zich voor zoveel verschillende dingen bij 1 partij vast te

Gemak (minder contracten), financieel voordeel (alles-in-1 is goedkoper dan
alles los). Die bezieling zie ik eerder als logisch dan als verwonderlijk.

Groeten,
-Roger

Joe

Tja, ik wil graag de extra aansluiting van de mediaconverter vermijden. De ondersteuning om rechtstreeks op glas in te prikken is
abominabel. Sterker, waar KPN4all (en KPN) oorspronkelijk daar nog spullen voor leverden was de laatste opmerking die ik kreeg: "We
zijn al die apparaten aan het terughalen", alles met losse mediaconverter. Zelfs de dummy's zijn moeilijk te vinden.

Ik heb gisteren wel een 5590 aangesloten (2e aansluiting) en ingericht, nu even wachten tot eind vd week het abbo gaat starten om te
zien of dat ook echt gaat werken. Hij geeft wel al wel een strakke 1GB (AON-PON) naar de fiber exchange. Scheelt 1 WCD, als t
werkt en stabiel blijft gaat ook de 7583 eruit voor een 5590, scheelt weer een WCD. 2 of 4 apparaten op de UPS die maar 4 WCD's
heeft en nog wat meer apparatuur moet ondersteunen scheelt weer. De meterkast is al zo vol.......

Mark Huizer

En als 1 van de onderdelen waardeloos wordt, heb je een probleem. Ieder
zijn feestje. Maar energie en netwerk houd ik liever gescheiden. De rest
ook, maar daar kan ik op zich wel inkomen, al is de koppelverkoop rondom
TV zenders ook idioot.

Mark

Roger

Vast wel :)

> [...]
> UPS die maar 4 WCD's heeft en nog wat meer apparatuur moet ondersteunen
> scheelt weer. De meterkast is al zo vol.......

De inrichting van de meterkast is een andere discussie, maar wel een relevante.
Zeker als je ook kijkt naar het stroomverbruik van zo'n kastje.

Een simpele media converter voor AON zal niet veel stroom gebruiken, maar
de XGS-PON ONT van KPN verstookt ca. 8W. Bij 60 cent/kWh is dat 42 Euro per
jaar. Een XGS-PON OLT SFP zal ca. 2W gebruiken. Zo'n SFP betaalt zich dus
zelf terug.

Je moet dan wel op zoek naar compatibele apparatuur (op dit punt zijn we hier
weer terug bij af). De specificaties voor aan te sluiten eigen spul vind je
tegenwoordig ook bij KPN: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm.

Groeten,
-Roger

Roger

On 2022/12/06 14:44, Roger wrote:
> [...]
> jaar. Een XGS-PON OLT SFP zal ca. 2W gebruiken. Zo'n SFP betaalt zich dus

OLT => ONT (tenzij je zelf provider wilt spelen).

Groeten,
-Roger