Na overstap xs4all->KPN ook een kpnmail adres?

Sander Bos

Ik ben omgezet naar KPN, en zat net eens naar de nieuwe webmail (die ik
niet echt gebruik) te kijken, toen ik zag dat er bij de instellingen
user...@kpnmail.nl stond ipv user...@xs4all.nl.

Dus mailtje naar mezelf@kpnmail gestuurd, en inderdaad kwam gewoon aan bij
mijn xs4all account.

Dus is dat nu een geldig alias, zou ik eventueel ook naar de kpn
mailservers kunnen verhuizen?
(dat ben ik verder niet van plan, en de xs4all servers en mail adres werken
nog prima, maar ik probeer te snappen wat nu de situatie is)

Dirk T. Verbeek

Op 16-03-2022 om 20:04 schreef Sander Bos:
Net ook even geprobeerd maar na 10 min. is er nog niks aangekomen, ook
geen reject dus misschien heeft iemand anders dat adres al.

Sander Bos

"Dirk T. Verbeek" <di...@example.com> wrote in

> Net ook even geprobeerd maar na 10 min. is er nog niks aangekomen, ook
> geen reject dus misschien heeft iemand anders dat adres al.

Je zou eens in kunnen loggen op webmail.xs4all.nl (dan wordt je
uiteindelijk geredirect naar een kpn site), en dan na de intro schermen
rechtsboven
Tandwieltje|Instellingen|Accounts|Email bewerken
volgen, daar zag ik mijn kpnmail.nl email adres staan.

A. Dumas

Sander Bos <san...@nowhere.com> wrote:
> [...]
> rechtsboven
> Tandwieltje|Instellingen|Accounts|Email bewerken
> volgen, daar zag ik mijn kpnmail.nl email adres staan.

Aha, ja je krijgt het ook bij de 1e keer inloggen te zien. Bij mij was een
"1" toegevoegd omdat mijn xs4all username kennelijk al bestond.

Rob

Tja je gaat uiteindelijk natuurlijk standaard gewoon een kpnmail.nl
adres krijgen waarvan je xs4all.nl adres alleen een alias is. En als
je geluk hebt mag je ook mail blijven sturen "vanaf" dat adres.

Maar wat ik me wel afvraag is: kunnen degenen die bij XS4ALL blijven
straks nog nieuwe @xs4all.nl mailboxen en/of aliassen aanmaken, en
kunnen ze daarbij adressen "overnemen" die zijn vrijgekomen doordat
er abonnees vertrokken zijn? Wellicht na de gebruikelijke periode
van een half jaar?

Of kun je na de migratie alleen nog je bestaande adressen gebruiken
en worden nieuwe adressen altijd @kpnmail.nl?

Dirk T. Verbeek

Op 17-03-2022 om 06:52 schreef Sander Bos:
Dat gebeurt bij mij (nog?) niet, ik blijf op een site genaamd
"https://ox-webmail.xs4all.nl/"
Een alternatief KPN adres wordt ook niet getoond.

Miquel van Smoorenburg

In article <XnsAE5CCC4556A5Daj...@94.232.116.172>,
> [...]
>mijn xs4all account.
>
>Dus is dat nu een geldig alias, zou ik eventueel ook naar de kpn

Je account is omgezet, dus bent al naar de KPN mailservers verhuisd.
Die webmail waar je op inlogt is ook de KPN webmail, en daarom zie
je user...@kpn.nl.

smtp.xs4all.nl / imap.xs4all.nl / webmail.xs4all.nl verwijzen allemaal
KPN servers, die je verbinding door proxy-en naar de oude xs4all
infrastructuur als je nog _niet_ gemigreerd bent.

Mike.

Jan Paagman

Op woensdag 16 maart 2022 om 20:04:51 UTC+1 schreef Sander Bos:
Helaas hier dezelfde ervaring, let maar op, over enige tijd verdwijnt xs4all helemaal uit de KPN systemen, wij zijn inmiddels na ruim 25 jaar onze emails aan het omzetten naar een gmail account met de bedoeling straks over te stappen naar Freedom. Maar het omzetten van al je emailadressen valt nog niet mee.....

A_Alias

Op 22-7-2022 om 18:27 schreef Jan Paagman:
waarom die tussen stap naar een gmail account... je kan nu al aleen
email afnemen bij freedom en direct daar ales onderbrengen en ook als je
ze nietmeer als ISP gebruikt kun je weer trug gaan naar email only.
(60 per jaar en als je het omzet naar een internet account krijg je de
resterende maanden retour)

https://www.freedom.nl/diensten/mail

ook kun je naar omzeting xs>kpn bij kpn het acount laten omzeten naar
email only 5 euro per maand...... in dit geval zech je dus niet op en
neem je freedom als nieuw account erbij

Peter X1

Waarom die omleiding en niet gwlijk naar Freedom (mail only) ?

Rob

A_Alias <remov...@xs4all.nl> wrote:

> waarom die tussen stap naar een gmail account... je kan nu al aleen
> email afnemen bij freedom en direct daar ales onderbrengen en ook als je
> ze nietmeer als ISP gebruikt kun je weer trug gaan naar email only.

Je kunt dit ook bij gmail doen (mail op eigen domein wat je later naar
Freedom kunt verhuizen).
Maar dat zal Jan vast niet gedaan hebben... doe je het met een @gmail.com
account dan moet je uiteraard nog een keer verhuizen.

A. Dumas

On 22-07-2022 22:40, Rob wrote:
> Je kunt dit ook bij gmail doen (mail op eigen domein wat je later
> [...] kunt verhuizen).

Ja. Email op eigen domein is al heel lang niet meer gratis te krijgen,
maar betaald wel en zelfs nog onbetaald als je dat eenmal had. Recent
hebben ze geprobeerd de "grandfathered free tier" om te zetten naar een
betaald plan, maar (voor mij gelukkig want ik gebruik het ook zo) er
kwam teveel verontwaardiging van eenvoudige persoonlijke gebruikers met
1, 2 of 3 familie-accounts. Was ooit begonnen als "Google Apps", toen "G
Suite", nu "Google Workspace".

Voor mij en mijn oude ouders is Gmail nog steeds de beste in
spamfiltering, in organisatie en doorzoekbaarheid van archieven, en in
(web-) clients. Als ik zou moeten gaan betalen, zou ik de parallelle
verkoop van mijn ziel & zaligheid niet meer voor lief nemen.

Rob

A. Dumas <alex...@dumas.fr.invalid> wrote:

> Ja. Email op eigen domein is al heel lang niet meer gratis te krijgen,

Oh het moet gratis? Het blijven toch die Hollanders!
Wie had het over gratis? Freedom is ook niet gratis!

> [...]
> (web-) clients. Als ik zou moeten gaan betalen, zou ik de parallelle
> verkoop van mijn ziel & zaligheid niet meer voor lief nemen.

Als je betaalt dan wordt je mail ook niet meer gescand.

Maar ik heb geen gmail hoor, ik wil alleen aangeven wat een mogelijk
traject is voor mensen die het niet zelf willen beheren en wel de
mogelijkheid willen hebben om heen en weer te verhuizen tussen allerlei
aanbieders.

Zelf heb ik erg lang gewacht met een eigen domein, ik had @xs4all.nl
adressen plus mailforwarders op 4 plekken zodat ik mail van bepaalde
adressen kon doorsturen naar verschillende aliassen van de XS4ALL box.

Echter dat begon een paar jaar geleden te verkruimelen. XS4ALL had
DMARC checks geimplementeerd waardoor dat doorsturen niet meer goed
werkte (en die je als gebruiker niet uit kon zetten), en er waren
ook andere problemen zoals het verwijderen van Roundcube ten gunste
van die bagger die ze later hadden. Daar kon je niet zelf je eigen
mail adressen (van die forwarders) in zetten als afzender. Grrrr.

Dus toen heb ik het maar in eigen hand genomen en een eigen domein
geregistreerd en server geinstalleerd. Dan werkte het in ieder geval
met die forwarders, had ik mijn Roundcube terug, en kon ik gaan werken
aan het migreren van alle @xs4all adressen. Daar was ik gelukkig al
een jaartje mee bezig toen ik besloot om van XS4ALL naar Freedom te
gaan (ivm de voortgaande aftakeling). En daarna had ik nog een half
jaar die doorstuurservice. Tegen het eind daarvan wederom weer verder
gegaan met "omzetten mail adres" door met scriptjes door alle gearchiveerde
mail te lopen en alle afzenders te zoeken die ooit mail van/naar die
adressen gestuurd hadden, en geprobeerd die te informeren cq die
adressen aangepast te krijgen op websites enzo.

Maar evengoed, laatst had ik nog weer een geval waarbij ik op een site
een "recovery e-mail adres" had opgegeven wat dus mijn XS4ALL adres was!
Daar was nooit mee gemaild dus die had ik ook niet op mijn lijstje.
Zo zie je maar: veranderen van je e-mail adres is meer werk dan je denkt
en kan onverwachte problemen geven waar je niet aan gedacht had.

Gelukkig had ik na afloop van het half jaar doorsturen mijn oorspronkelijke
login naam en gebruikte alias geregistreerd bij een ander XS4ALL abbo
wat nog een tijdje in de lucht blijft, en wat op dat moment nog niet naar
KPN was gemigreerd. Dat kon meteen al op diezelfde dag na het verlopen
van het halve jaar! Dus geen extra wachttijd ofzo. Daar heb ik weer
een doorsturen naar mijn nieuwe adres op geconfigureerd en dat hele
zootje is mee gemigreerd naar KPN dus mijn oude XS4ALL adres werkt nog.

A. Dumas

On 23-07-2022 11:39, Rob wrote:

> Oh het moet gratis? Het blijven toch die Hollanders!
> Wie had het over gratis? Freedom is ook niet gratis!

Jezus man, doe relaxt. Het was wat extra info vanuit mijn perspectief.

En zoals ik schreef: ik weet dat ik betaal met mijn privacy, dus
betaling in geld *bij Google* zou dubbelop zijn, dus dan blijf ik niet
meer daar en zal ik op zoek moeten naar iets anders wat ongetwijfeld wat
kost. Maar ook ja: ik betaal al genoeg met al die losse services €5
hier, €7,50 daar. Eens houdt het op, en voor mij is dat nu toevallig hier.

Rob

> [...]
>
> En zoals ik schreef: ik weet dat ik betaal met mijn privacy, dus
> betaling in geld *bij Google* zou dubbelop zijn, dus dan blijf ik niet

Nee als je betaalt bij Google dan betaal je niet meer met je privacy.
Dat staat althans in je contract. Als je dat niet gelooft dan ben
je bij Freedom niks beter af want daar moet je hun beweringen ook
geloven.

> meer daar en zal ik op zoek moeten naar iets anders wat ongetwijfeld wat
> kost. Maar ook ja: ik betaal al genoeg met al die losse services €5
> hier, €7,50 daar. Eens houdt het op, en voor mij is dat nu toevallig hier.

Ja daarom heb ik ook geen Google maar een eigen server.
Kost 3 euro nog wat per maand en daar kan ik dan al mijn eigen services
op kwijt.

Izak van Langevelde

On 23/07/2022 10:53, A. Dumas wrote:
> Als ik zou moeten gaan betalen, zou ik de parallelle verkoop van mijn
> ziel & zaligheid niet meer voor lief nemen.

Heuh? Dat gitzwarte ding?

--
Grinnikend door het leven...

Ruud Uphoff

On 22-07-22 18:27, Jan Paagman wrote:

> Helaas hier dezelfde ervaring, let maar op, over enige tijd verdwijnt xs4all helemaal uit de KPN systemen, wij zijn inmiddels na ruim 25 jaar onze emails aan het omzetten naar een gmail account met de bedoeling straks over te stappen naar Freedom. Maar het omzetten van al je emailadressen valt nog niet mee.....

Je bent toch hoop ik geen klassieke Drenth? Volgen Leonard Huizinga
gewrochten uit Turf, jenever en wantrouwen? :-)

Ik scheld KPN met plezier de huid vol als ze kwaliteitsloos prutsen,
maar wel alleen als het om gegronde kritiek gaat. Je verwachting dat
XS4ALL mogelijk gaat verdwijnen als e-maildomain slaat echt helemaal
nergens op.

Providers die bedrijven overnemen zijn uit eigen belang zuinig op oude
domeinen. Heb je nog een adres bij "hetnet", (Oud gratis speeltje van
KPN) of bij Telekabel (Oertijd 1998, nu via UPC naar Ziggo) dan werkt
dat nog steeds.

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff

Erik

Op 22-7-2022 om 18:27 schreef Jan Paagman:
> een gmail account

Zoals ze het eerder gedaan hebben.
Je kunt op een gegeven moment dan geen nieuw xs4all adres meer aan maken.

Ik zit al langer te denken om een filter op mijn mail te zetten.
Als je me dan met hotmail of gmail mailt, krijg je een afwijzing.

541 Scrooge Error

Paul Slootman

Ruud Uphoff <news...@uphoff.eu> wrote:

> [...]
>domeinen. Heb je nog een adres bij "hetnet", (Oud gratis speeltje van
>KPN) of bij Telekabel (Oertijd 1998, nu via UPC naar Ziggo) dan werkt

Of freeler.nl, worldonline.nl, concepts.nl, tiscali.nl, enz...
Werkt nog allemaal en loopt allemaal via de kpn mailservers.
Wat dus weer een probleem is omdat als een mij bekend bedrijf een
mailing verstuurt, die mailservers tegen het eind van de run de rest
blokkeert omdat er zoveel hun kant op gestuurd wordt. Tja als je de
helft van de NLse providers overneemt dan is het ook niet raar dat er
veel mail jullie kant op komt...

Paul

Flibsy

Ruud Uphoff <news...@uphoff.eu> wrote:

[..]

> Heb je nog een adres bij "hetnet", (Oud gratis speeltje van
> KPN)

Nou, dat "gratis" was er destijds opeens van af.

Daar kwam ik achter toen ik op een dag ontdekte dat ik al maandenlang 2
kpn-internet-nota's betaalde, waarvan 1 mijn totaal ongebruikte
hetnet-account betrof. Mijn verontwaardiging heeft dacht ik niet geleid tot
restitutie.

--
Flibsy

Izak van Langevelde

On 23/07/2022 13:34, Ruud Uphoff wrote:
> [...]
> maar wel alleen als het om gegronde kritiek gaat. Je verwachting dat
> XS4ALL mogelijk gaat verdwijnen als e-maildomain slaat echt helemaal
Een maand na het opheffen van mijn vaste kpn lijn belden ze me op over
deze zelfde lijn. Wisten ze niet. Sukkels.

Julius Schwartzenberg

Op 23-07-2022 om 13:34 schreef Ruud Uphoff:
> [...]
> domeinen. Heb je nog een adres bij "hetnet", (Oud gratis speeltje van
> KPN) of bij Telekabel (Oertijd 1998, nu via UPC naar Ziggo) dan werkt

Meestal wel, een uitzondering is 'wanadoo.nl' enkele jaren nadat het
'online.nl' werd. De meeste ISPs zijn daar gelukkig wel netter in.

Rink

Op 23-7-2022 om 13:34 schreef Ruud Uphoff:
Ik heb nog twee planet mailadressen, werkt nog steeds.
Ergens uit de vorige eeuw.
Garantie heb je nooit, maar deze werken nog.

Jammer genoeg met het beroemde KPN spamfilter....

Rink