Opheffen vaste lijn

Rob van der Putten

Hoi

Eea is al eerder ter sprake gekomen in "Alternatief voor XS4ALL
inbelnummer", door Tim op 2021-10-15 00:07;
https://xs4all.general.narkive.com/ESJlhC3L/alternatief-voor-xs4all-inbelnummer

Ik heb dus alleen maar een vaste lijn voor als de stroom uitvalt. Bellen
doe ik eigenlijk vooral met VOIP. Een alternatief voor een vaste lijn is
natuurlijk een UPS.
Ik was ervan uit gegaan dat POTS in 2025 opgeheven zou worden.

Ik kreeg net dus een brief dat dit dit jaar al is.
Nu heb je wat slimmer spul nodig als je bellen via glas wilt combineren
met een niet-KPN internet abonnement, maar je weet maar nooit hoe een
koe een haas vangt. En voor meer informatie, kan je dus bellen met
088-7751051.
Hier beweert men dus glashard dat er geen apparatuur nodig is om een
oude POTS telefoon op glas aan te sluiten (I kidd you not)!
Over een week word ik hier over terug gebeld.

Waarschijnlijk is het beste plan gewoon een UPS en mijn nummer
overzetten naar Freedom, maar ik ben toch wel benieuwt wat KPN denkt te
kunnen melden.

Vr.Gr,
Rob
--
Google search is unreliable
http://www.sput.nl/internet/google.html

Dirk T. Verbeek

Op 22-04-2022 om 17:27 schreef Rob van der Putten:
Ik heb m'n vaste nummer een aantal jaren geleden naar Cheapconnect
geporteerd en gebruik op dit moment VoipbusterPro om uit te bellen.
Cheapconnect is alleen thuis in de Fritzbox opgezet en ik vindt een UPS
is niet nodig voor die paar minuten (uren) dat de KPN lijn er uit ligt.
Het mooie is dat Voipbuster (out) via hun app vrijwel altijd werkt.

S. Ubbink

On 2022-04-22, Rob van der Putten <r...@sput.nl> wrote:
> Hoi

Hallo Rob,

[knip KPN zet bellen via koper eind 2022 uit als er glasvezel
beschikbaar is]

> [...]
>
> Waarschijnlijk is het beste plan gewoon een UPS en mijn nummer
> overzetten naar Freedom, maar ik ben toch wel benieuwt wat KPN denkt te

Ik ben ook wel benieuwd wat ze je allemaal kunnen vertellen.

--
Stefan Ubbink

Rob van der Putten

Theoretisch zou je telefonie via een aparte VLAN kunnen doen. Dan blijft
de rest gewoon transparant. Als je dan ook nog een klein UPSje inbouwt
in de apparatuur, dan werkt het ook als de stroom uitvalt.
Ik denk echter dat je gewoon vast zit aan KPN internet. En dat ga ik
natuurlijk niet doen.
Ik heb ze concreet gevraagd wat voor een apparatuur ze gaan installeren.
Als ze daar niet duidelijk over zijn houd het wat mij betreft sowieso op.

Rob

Rob van der Putten <r...@sput.nl> wrote:
> [...]
> oude POTS telefoon op glas aan te sluiten (I kidd you not)!
> Over een week word ik hier over terug gebeld.

Men bedoelt dan waarschijnlijk dat als je een glas abonnement hebt
met de apparatuur die men daar al bijlevert, je geen extra apparatuur
nodig hebt om daar een POTS telefoon op aan te sluiten, omdat er in
de standaard router al een ATA is ingebouwd.
Dat werkt dan uiteraard alleen als je er spanning op zet, maar dat
kan op allerlei manieren (niet noodzakelijk een UPS, want zo'n router
heeft genoeg aan 12V meestal).

> Waarschijnlijk is het beste plan gewoon een UPS en mijn nummer
> overzetten naar Freedom, maar ik ben toch wel benieuwt wat KPN denkt te
> kunnen melden.

Is het niet veel handiger om een mobieltje te nemen? Dat werkt denk
ik onder meer omstandigheden dan een constructie via vast internet,
zeker in de eerste tijd na een stroomuitval.
En je kunt het mee naar buiten nemen om een plek te zoeken waar
nog bereik is (bijvoorbeeld omdat de betreffende mast geen stroomuitval
heeft).

Arne

On Fri, 22 Apr 2022, Rob van der Putten wrote:

> Ik heb dus alleen maar een vaste lijn voor als de stroom uitvalt. Bellen doe
> ik eigenlijk vooral met VOIP. Een alternatief voor een vaste lijn is
> natuurlijk een UPS.

Een UPS is wel overkill. Een Battery Backup Unit (BBU) geintegreerd in
de ONT/CPE is een elegantere oplossing. Dit zie je helaas alleen in UK/US
en ook daar steeds minder.

Een simpele 12 V loodaccu met laadcircuit werkt denk ik prima voor bijv.
een Fritzbox.

Arne

Rob van der Putten

Hoi

On 22/04/2022 19:37, Rob wrote:

> [...]
> nodig hebt om daar een POTS telefoon op aan te sluiten, omdat er in
> de standaard router al een ATA is ingebouwd.

En men beweerd dat dat te combineren is met een andere provider dan KPN.
Misschien bedoelt men de provider die je al hebt.
Ik denk dat het vooral een truc is om meer KPN internet klanten te scoren.

In aan ATA ben ik niet echt geïnteresseerd. Ik heb hier een oude Unifoon
[1] en dat ding kraakt best wel. Dat ding heeft intern verzinkte ipv
vergulde connectors. Die trek ik eens in de zoveel los en dan duw ik ze
weer terug. Daarna is de de kraak weer een tijdje weg.
Een T65 [2] werkt waarschijnlijk beter.

[1]
https://dutchtelecom.files.wordpress.com/2022/01/nsem-unifoon-tdk-wit-1986.jpg
[2]
https://dutchtelecom.files.wordpress.com/2021/12/ptt_t65_telefoon_met_aardtoets_en_draaischijf-removebg.png

> Dat werkt dan uiteraard alleen als je er spanning op zet, maar dat
> kan op allerlei manieren (niet noodzakelijk een UPS, want zo'n router
> heeft genoeg aan 12V meestal).

Ik bedacht dat als POTS weggaat ik de telefoon kabel wel kan gebruiken
om de NTU (ook 12V) te voeden. Hangt die ook aan de UPS.

> [...]
> En je kunt het mee naar buiten nemen om een plek te zoeken waar
> nog bereik is (bijvoorbeeld omdat de betreffende mast geen stroomuitval

Is ook een overweging.
En dan een mast zoeken waarvan de voet niet onder water staat (om maar
eens wat te noemen).

Rob van der Putten

Hoi
Is strikt genomen 13.8 V.
Is, indien nodig, makkelijk 12 V van te maken.

Roger

On 2022/04/22 17:27, Rob van der Putten wrote:
> Ik heb dus alleen maar een vaste lijn voor als de stroom uitvalt. Bellen doe ik eigenlijk
> vooral met VOIP. Een alternatief voor een vaste lijn is natuurlijk een UPS.

Ja, maar met een kanttekening. Ik heb hier ook een UPS staan (ca 2,5 uur). Die
heeft zijn nut bewezen toen hier een paar jaar geleden de stroom grootschalig
uitviel (ca. 30.000 aansluitingen). Door de UPS kon ik de storing melden en
uitzoeken wat er aan de hand was. Maar na ruim 2 uur zei de UPS in de straatkast
van KPN tabee en zat ik alsnog zonder internet en telefoon. De mobiele netwerken
lagen er overigens al binnen het uur uit.

Groeten,
-Roger

Rob

Rob van der Putten <r...@sput.nl> wrote:
> Hoi

> Is strikt genomen 13.8 V.
> Is, indien nodig, makkelijk 12 V van te maken.

Is niet nodig, de meeste routers werken op een spanning zo tussen
de 8 en 25 volt zonder problemen.

Joe

On Fri, 22 Apr 2022 19:37:01 +0200, Rob <nom...@example.com> wrote:

> [...]
>En je kunt het mee naar buiten nemen om een plek te zoeken waar
>nog bereik is (bijvoorbeeld omdat de betreffende mast geen stroomuitval

Neem er dan ook een auto of een fiets met verlichting bij om met je mobiel naar de naastbij gelegen regio te kunnen gaan waar zaken
nog wel werken.

Uit rapport Apache aanvaring 2007 https://crisislab.nl/wordpress/wp-content/uploads/stroomstoring_bommelerwaard.pdf blz 38:
"Particuliere en openbare verlichting valt uit, hetgeen ervoor zorgt dat het gehele gebied onmiddellijk aardedonker is. Ook
verkeerslichten, gemalen en een deel van het mobiele telefoonverkeer vallen uit. (Benadrukt wordt dat analoge telefoons, ‘de gewone’
telefoons die niet afhankelijk zijn van stroom, het blijven doen.)"

Blz 41:
Deels werd deze ‘chaotische fase’ veroorzaakt door de grote hoeveelheid berichtenverkeer, deels komt dit op het conto van de
stroomuitval, waardoor gsm-masten uitvielen. Dit leverde problemen op bij de telefonische alarmering en communicatie. Het
alarmeringssysteem voor de hulpdiensten bleef het wel doen, omdat C2000-masten zijn voorzien van accu’s en omdat deze masten vrij
snel voorzien werden van aggregaten, over het algemeen door spontane initiatieven van lokale brandweereenheden (zie ook hoofdstuk
4).

Misschien is een Starlink verbinding die zelfs in extreme omstandigheden lijkt te blijven werken een betere oplossing:
https://tweakers.net/nieuws/195950/pentagon-topman-starlink-kon-russische-internetverstoring-zeer-snel-verijdelen.html

Rob

Nee hoor je kunt in de router zelf een ander VoIP account configureren
dan dat van KPN.

> [...]
> vergulde connectors. Die trek ik eens in de zoveel los en dan duw ik ze
> weer terug. Daarna is de de kraak weer een tijdje weg.

Ok je weet niet wat een ATA is?
Dat is een "analoge telefoon adapter", een kastje of functie waarmee
je een ouderwetste telefoon bedoeld voor een POTS lijn kunt aansluiten
op een VoIP service. Dit kan een los kastje zijn of een functie die
in een internet router is ingebouwd.
De meeste ATA's ondersteunen alleen DTMF en geen pulse dialling, en
de belspanning is vaak ook niet zo hoog. Dus dergelijke oude toestellen
kun je beter niet gebruiken.

> Ik bedacht dat als POTS weggaat ik de telefoon kabel wel kan gebruiken
> om de NTU (ook 12V) te voeden. Hangt die ook aan de UPS.

Ja daar moet je ook nog aan denken. Alles wat bij de connectie betrokken
is moet gevoed worden. Dus moet je maar hopen dat de straatkast waarin
jouw fiber uitkomt ook weer van een UPS voorzien wordt, anders is jouw
internet toch nog weer down.

> Is ook een overweging.
> En dan een mast zoeken waarvan de voet niet onder water staat (om maar
> eens wat te noemen).

Of gewoon niet zo paniekerig doen.
Zo'n stroomstoring komt maar zelden voor en duurt meestal niet meer dan
een paar uur. Dus dan bel je gewoon een andere keer.

Rob

Ja precies, het blijft allemaal niet voortdurend werken.

Rob van der Putten

Hoi
En met Asterisk kan je meerdere VOIP providers gebruiken.
Ik heb nu een super goedkoop abonnement om uit te bellen. Ik kan dat dus
combineren met een ander abonnement om gebeld te worden.
Wat ik nu doe is als ik gebeld word mensen terugbellen. Want mijn POTS
beest kraakt nogal.
Is eigenlijk een beetje ene TODO ding.

> Ok je weet niet wat een ATA is?

ATA staat gewoon op Wikipedia;
https://en.wikipedia.org/wiki/Analog_telephone_adapter
AKA ab adapter.

> [...]
>
> De meeste ATA's ondersteunen alleen DTMF en geen pulse dialling, en
> de belspanning is vaak ook niet zo hoog. Dus dergelijke oude toestellen

Een T65 heeft dus schroefjes waar een unifoon stekkers heeft. En voor
zover ik het mij kan herinneren (ik heb lang niet meer een T65 van
binnen gezien), zit het haakcontact (ook een bron van problemen) ook
anders in elkaar.

Mijn punt was eigenlijk dat ik liever een SIP phone gebruik. Ik moet
anders een ATA scoren voor een slecht werkend toestel.
SIP phones hebben nog PoE ook. En een switch kan natuurlijk ook aan de UPS.
Nou nog een waar je een filetje met nummers naar kan uploaden en dan
door een lijstje bladeren. Je hebt dan het zelfde bedienings gemak als
met een softphone. Hetgeen is wat ik meestal gebruik.

> [...]
> Zo'n stroomstoring komt maar zelden voor en duurt meestal niet meer dan
> een paar uur. Dus dan bel je gewoon een andere keer.

Er kan zich altijd een nood situatie voordoen.
Better safe then sorry.

Rob van der Putten

Hoi
Dat is goed om te weten.

Rob van der Putten

Hoi
Als ik het wel heb was de norm voor POTS ooit 48 uur.

Coen

On 23-4-2022 12:14, Rob van der Putten wrote:

> Als ik het wel heb was de norm voor POTS ooit 48 uur.

Ja vroeger, toen Rusland nog een bedreiging vormde.
Oh wacht....

Ik heb niet de indruk dat er voor mobiele of vaste netwerken nog
dergelijk eisen zijn. Maar ik laat me positief verrassen als iemand dat
weet.

Rob

Rob van der Putten <r...@sput.nl> wrote:
> Mijn punt was eigenlijk dat ik liever een SIP phone gebruik. Ik moet
> anders een ATA scoren voor een slecht werkend toestel.

Oh ik dacht dat je zo verslaafd was aan POTS en die oude toestellen
dat je beslist niks nieuwers wilde hebben want "speelgoed en prutswerk".
Zelf heb ik ook al jaren een SIP telefoon (daarvoor twee ISDN toestellen
gehad), nergens meer iets met POTS in gebruik dus aan een ATA heb ik
niets. Er ligt er nog ergens een in de rommelbak.

> Er kan zich altijd een nood situatie voordoen.
> Better safe then sorry.

Tja er kan altijd iets gebeuren. Maar ik zie de combinatie van de op
dit moment vrij kleine (wellicht met al die milieunichten wel groter
wordende) kans dat de stroom in een flinke regio uitvalt niet zo snel
optreden in combinatie met een noodsituatie waarin er gebeld moet worden.

En zo ja, nou pech dan. Daar ga ik niet speciaal mijn installatie op
inrichten. Al die extra meuk kan het ook onbetrouwbaarder en gevaarlijker
maken (bijvoorbeeld een UPS die in brand vliegt).

richard lucassen

On Sat, 23 Apr 2022 12:10:07 +0200
Rob van der Putten <r...@sput.nl> wrote:

> Ik heb nu een super goedkoop abonnement om uit te bellen.

Welke is dat?

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/

richard lucassen

On Sat, 23 Apr 2022 15:24:18 +0200
Rob <nom...@example.com> wrote:

> [...]
> inrichten. Al die extra meuk kan het ook onbetrouwbaarder en
> gevaarlijker maken (bijvoorbeeld een UPS die in brand vliegt).

Zendamateur! Paar vrachtwagenaccu's onder de tafel met windmolen en
zonnepanelen op het dak en klaar ben je :-)

Rob

Ja van mijn Freedom internet aansluiting ben ik al onafhankelijk omdat
ik een backupverbinding via HAMNET heb, ook bellen gaat daar prima op.
Maar accu's heb ik in het verleden al eens gehad (een stuk of 6 van
die 12V/18Ah dingen) en die continue onder lading houden heb ik slechte
ervaring mee. Ook in een UPS gaan die maar een paar jaar mee meestal.

(in betere UPS'en zoals MGE/Eaton en Powerware langer, in bagger zoals
APC korter)

richard lucassen

On Sat, 23 Apr 2022 20:34:25 +0200
Rob <nom...@example.com> wrote:

> [...]
> die 12V/18Ah dingen) en die continue onder lading houden heb ik
> slechte ervaring mee. Ook in een UPS gaan die maar een paar jaar mee

Ja, niet aan gedacht: Hamnet :-)

> (in betere UPS'en zoals MGE/Eaton en Powerware langer, in bagger zoals
> APC korter)

Ik schrijf altijd de datum van vervanging van mijn APC in de agenda.
Uit ervaring weet ik dat 3 jaar een kritische grens is. Binnenkort
vervang ik 'm dus. Het is een kleintje (APC420)

kees6238

On 4/23/22 20:07, richard lucassen wrote:

> Welke is dat?

Zoek er maar 1 uit hier :
<https://www.voipkredi.com/page.php?page=betamax-dellmont>
Ik heb al jaaaren dezelfde, maar het hangt er van af naar welk land je belt.

richard lucassen

On Sat, 23 Apr 2022 22:45:43 +0200
kees6238 <kees...@xs5all.nl> wrote:

> Zoek er maar 1 uit hier :
> <https://www.voipkredi.com/page.php?page=betamax-dellmont>
> Ik heb al jaaaren dezelfde, maar het hangt er van af naar welk land
> je belt.

Interessant :-) Thnx!

Rob

richard lucassen <mailin...@lucassen.org> wrote:

> Ik schrijf altijd de datum van vervanging van mijn APC in de agenda.
> Uit ervaring weet ik dat 3 jaar een kritische grens is. Binnenkort
> vervang ik 'm dus. Het is een kleintje (APC420)

Ja maar dat komt dus omdat de electronica in die APC UPS'en zo waardeloos
is. Na 3 jaar zijn de accu's al op, terwijl ze in een MGE wel 8 of
meer jaar mee gaan en in een Powerware wel 10.

nb

Op 22-4-2022 om 17:56 schreef Dirk T. Verbeek:

> [...]
> is niet nodig voor die paar minuten (uren) dat de KPN lijn er uit ligt.
> Het mooie is dat Voipbuster (out) via hun app vrijwel altijd werkt.

VoipbusterPro is wel duur zeg:
> Netherlands (Landline) SuperDeal!** FREE* FREE*
Na Freedays: € 0.020 € 0.024
> Netherlands (Mobile) € 0.250 € 0.303

Frynga (geen Freedays):

> Netherlands (Landline) € 0.005 € 0.006
> Netherlands (Mobile) € 0.028 € 0.034

De Freedays vond ik maar lastig en je kunt natuurlijk 3 x per jaar een
aankoop doen om bijna het gehele jaar Freedays te hebben.

Rob

Sommige mensen kijken niet alleen naar of iets 2 cent of een halve
cent kost, maar ook naar hoe betrouwbaar het is en hoe goed het werkt.

Die vage VoIP providers werken meestal met heel lage bitrates en
zwaar comprimerende CODEC's waardoor je GSM kwaliteit hebt op je
vaste lijn telefoontjes enzo.

Bovendien is "wat kost het per minuut" helemaal niet zo relevant als
je niet de hele dag aan de telefoon hangt. Niet iedereen doet dat.

richard lucassen

On Sun, 24 Apr 2022 10:37:48 +0200
Rob <nom...@example.com> wrote:

> Ja maar dat komt dus omdat de electronica in die APC UPS'en zo
> waardeloos is. Na 3 jaar zijn de accu's al op, terwijl ze in een MGE
> wel 8 of meer jaar mee gaan en in een Powerware wel 10.

Tsja, een gegeven paard he? Maar een accu werkloos wegzetten of continu
op 100% houden is het ergste wat je zo'n ding kunt aandoen inderdaad.

Rob van der Putten

Hoi

On 23/04/2022 20:07, richard lucassen wrote:

> Welke is dat?

https://www.internetcalls.com/
Maar misschien zijn er inmiddels wel weer goedkopere.

kees6238

Zo af en toe denk ik er ook over een noodvoeding voor wat
"noodzakelijke" spullen, modem en glasvezel omzetter.
Al is het maar om te zien of de verbinding dan nog blijft werken.

Dan kom je tegenwoordig als snel terecht op 3,7V cellen.
Een paar in serie.
Zorgen dat de netvoeding ietsje minder spanning geeft en dan beiden met
een diode naar de gebruiker(s).
Als de netspanning weg valt dan merkt het modem daar niets van, nou een
iets lagere spanning maar die hebben genoeg marge.

En dan de 3,7V cellen in serie met een hele lage stroom bijladen.
Of af en toe wisselen en in een echte lader stoppen.

Wie vult aan ?

richard lucassen

On Sun, 24 Apr 2022 12:48:13 +0200

> https://www.internetcalls.com/
> Maar misschien zijn er inmiddels wel weer goedkopere.

Ik heb ooit wel eens gezocht naar een flat fee abonnement maar dat is
kennelijk niet ingeburgerd.

richard lucassen

On Sun, 24 Apr 2022 13:57:34 +0200

> [...]
>
> En dan de 3,7V cellen in serie met een hele lage stroom bijladen.
> Of af en toe wisselen en in een echte lader stoppen.

Autoaccu? Of twee autoaccu's in serie met een 24-12 converter voor de
nodige stabilisatie? En dan met een zonnepaneel? En dan heb je
natuurlijk ook dingen die weer op 9V of 5V werken.

Rob van der Putten

Hoi

On 24/04/2022 13:57, kees6238 wrote:

> [...]
> Al is het maar om te zien of de verbinding dan nog blijft werken.
>
> Dan kom je tegenwoordig als snel terecht op 3,7V cellen.

Wat voor een cellen heb je in gedachten? Er zijn er nogal wat.
Rob noemde brand. Cellen die never nooit niet whiskers vormen hebben dus
de voorkeur lijkt me.

> [...]
>
> En dan de 3,7V cellen in serie met een hele lage stroom bijladen.
> Of af en toe wisselen en in een echte lader stoppen.

Volgens mij zijn er ICtjes die lief laden.
Maar wellicht alleen voor dure cellen.

Rob van der Putten

Hoi
Vrachtwagen accu. Die dingen zijn tegenwoordig ook 12 V. Je hebt dan een
hoop energie voor relatief weinig geld.
Maar hoe laad je lood accu's eigenlijk netjes?

Joe

Tja, ik koop bij 12voip zo af en toe 10 euro bij (wordt met tax etc 12.50), heb dan weer 90 freedays. Daarna kun je die 10 euro
opmaken, da's dan nog 500 minuten bellen. Let wel op: 0800 nummers zijn niet gratis.

Izak van Langevelde

On 24/04/2022 14:10, richard lucassen wrote:

> Ik heb ooit wel eens gezocht naar een flat fee abonnement maar dat is
> kennelijk niet ingeburgerd.

Voor de enkele flatbewoner zal het niet commercieel aantrekkelijk zijn ;o)

--
Grinnikend door het leven...

Peter X1

Klinkt ingewikkeld.

Voor dit heb ik (ooit) een simpele APC ES400 gekocht (destijds €100) die
ik nadat de batterij defect (4jr) ging heb uitgehold door de
batterijhouder uit te frezen en daarmee passend heb gemaakt voor een wat
dikkere 12V/7Ah (ipv 6Ah) en goedkoper €25 (ipv 65) loodaccu Ding voedt
al jaren mijn meterkastzooi (4x spanningsbeveiliging & 4xUPS).

Henk de Jong

On 24-4-2022 14:19, Rob van der Putten wrote:
<knip>
> Vrachtwagen accu. Die dingen zijn tegenwoordig ook 12 V. Je hebt dan een
> hoop energie voor relatief weinig geld.
> Maar hoe laad je lood accu's eigenlijk netjes?

(druppel)laden door constante spanning.

Instellen tussen 13,5 tot 13,8V bij een 12V loodaccu.
Er vindt vanzelf een evenwicht plaats tussen de constante spanning en de
toegevoerde (kleine) laadstroom. De hoogte van de spanning komt overeen
met een volledig geladen loodaccu in rust.

Als je kiest voor een onderhoudsvrije (gasdichte) accu speciaal voor
noodstroom toepassingen gaat die makkelijk 8 jaar mee.
Die heb je in kleine en grote capaciteiten, afhankelijk van de tijd die
je wilt overbruggen.

Zelf had ik ooit een APC UPS. Totdat ik op een zondagochtend een plastic
brandlucht rook. Een van de twee accu's stond helemaal bol en het hele
apparaat was bloedheet. Het apparaat direct buiten gezet en die is nooit
meer (ook niet met nieuwe accu's) binnengekomen, maar als
elektronica-afval regelrecht naar de gemeentewerf gegaan.

--
Met vriendelijke groet,
Henk de Jong

7 Sisters Restaurant
https://www.7sistersrestaurant.com

Henk de Jong

On 24-4-2022 16:10, Henk de Jong wrote:

> Er vindt vanzelf een evenwicht plaats tussen de constante spanning en de
> toegevoerde (kleine) laadstroom. De hoogte van de spanning komt overeen
> met een volledig geladen loodaccu in rust.

Nou ja "in rust"? Met kleine druppellaadstroom bedoel ik.

Dirk T. Verbeek

Op 24-04-2022 om 10:44 schreef nb:
Ik vindt de Freedays prima, het is gewoon een deel van het contract. Ik
heb deze provider gekozen vanwege een bepaald aantal landen wat goedkoop is.
Voor die tijd had ik Voipbuster (zonder Pro) omdat ik toen belang had
bij andere landen.
Na die 120 (vier maanden) Freedays betaal ik voor mijn belangrijkste
bestemmingen 1,5 cent en dat betekend dat ik met een keer betalen bijna
een jaar uit kom.
En het werkt vanuit de hele wereld wat voor mij ook belangrijk is.

boebels

On 24-4-2022 21:21, Dirk T. Verbeek wrote:
> het werkt vanuit de hele wereld
klinkt als xs4all

Stef

On 2022-04-24 Rob van der Putten wrote in xs4all.general:

> Vrachtwagen accu. Die dingen zijn tegenwoordig ook 12 V. Je hebt dan een
> hoop energie voor relatief weinig geld.

Die zijn altijd al 12V geweest, alleen worden er altijd 2 in serie
gezet. ;-)

--
Stef

Experience is the worst teacher. It always gives the test first and
the instruction afterward.

Roger

Dan heb je het denk ik wel over een andere klasse van UPSen. Of geldt dit
ook voor kleine modellen? En zo ja, heb een aanbeveling voor thuisgebruik?
Momenteel heb ik een oude APC SMT750i en die eet inderdaad accu's. De accu
in mijn auto doet het daarentegen na 7 jaar nog steeds prima.

Groeten,
-Roger

Roger

On 2022/04/24 15:25, Peter X1 wrote:
> [...]
> loodaccu  Ding voedt al jaren mijn meterkastzooi (4x spanningsbeveiliging & 4xUPS).

Doe je ook wel eens een runtime test? Die doe ik jaarlijks waarbij ik elke minuut de
accutoestand log (lading en resterende runtime).

Bij de meest recente test (ca. 2,5 jaar oude accu's) zag ik de eerste 1 3/4 uur waardes
die ik met nieuwe accu's ook zag, maar daarna zakten ze hard in: de laatste 80 minuten
waren binnen 10 minuten voorbij. Kennelijk is er al ergens een accucel aan het sneuvelen.
Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt eer de UPS "replace battery" aangeeft.

Maar goed, verreweg de meeste stroomstoringen duren minder dan een uur en het gaat mij
er vooral om dat mijn server in geval van nood netjes kan afsluiten.

Groeten,
-Roger

Rob

Tja bij het hobbyproject in Lopik toren hebben we ook zo'n "gegeven
paard" van APC en daar hebben we nu al 2 keer nieuwe accu's in gedaan
en dan gaat het wel in de papieren lopen. Dus hopen we nu dat iemand
een MGE/Eaton of Powerware paard geeft :-)

Rob

Het geldt voor alle klassen waar ik mee te maken gehad heb.
Bijvoorbeeld die APC "schoenendoos" dingen in vergelijking met dezelfde
formfactor "Compaq" UPS wat dan in werkelijkheid Powerware is, en ook
de 2U/3U 19" UPS'en van APC (diverse types) en vergeleken met MGE/Eaton
types.

Ik denk dat APC ze gewoon voortdurend laadt met een bepaalde stroom
terwijl die andere merken meer cyclisch iets doen (stukje ontladen
en weer laden) net als je auto.

Rob

Ja maar dit soort oplossingen werkt nou juist zo waardeloos. Dat is
wat ik ook deed met die accu's. Je moet echt een actieve controller
hebben die de accu's bezig houdt en niet te vol gaat laden als er
gewoon netspanning is.
Er bestaan wel speciale laders voor gebruik icm zonnepanelen maar
je moet dan dus opletten dat er wel iets van een microcontroller en
aanstuurbare switchmode supply in zit, niet "een paar diodes".

Rob

Maare haal je de netspanning er wel eens af? Want na een paar jaar
werken die accu's nog maar 10 seconden en dan gaat ie uit.

Rob

Rob van der Putten <r...@sput.nl> wrote:
> Vrachtwagen accu. Die dingen zijn tegenwoordig ook 12 V. Je hebt dan een
> hoop energie voor relatief weinig geld.
> Maar hoe laad je lood accu's eigenlijk netjes?

Nou in ieder geval niet met een schakeling waar alleen klassieke
componenten in zitten! Minimaal moet je iets hebben van een microcontroller
waar een zeker "klokprogramma" mee wordt afgedraaid, dus niet voortdurend
druppelladen met een constante stroom ofzo.

Probleem is ook dat er altijd een zekere zelfontlading is dus als je
druppellaadstroom te klein is gaat ie toch nog leeg, en als ie te groot
is dan wordt ie overladen. Dus monitoren van de spanning (wat weer moet
gebeuren met een kleine ontlaadstroom, niet tijdens laden) en dan een
tijdje laden en weer meten dat is het devies.

Dat geldt overigens voor alle accutypes, alleen het algorithme en de
spannings/stroom waardes die je moet volgen is wel weer heel anders
voor loodaccu's dan voor nikkel-metaalhydride en lithium-ijzerfosfaat
en dat soort types.

Paul Slootman

Grootste voordeel van de APC's is dat die altijd wel goed uit te lezen
zijn vanuit linux. Bij andere UPS merken wil dat nog weleens wisselen
(alleen windows software beschikbaar, bijvoorbeeld). Kan iemand wat
vertellen over het monitoren van de verschillende merken UPS'en?

Zo werkte ik rond 2001 bij een instelling die een server bij CWI
in het rack had hangen. Het viel toen op dat die elke 2 weken gereboot
werd, waarom was een raadsel. Totdat iemand daar eens op locatie was, en
bleek dat de APC UPS een alarm gaf: replace batteries. Zo'n ding doet
standaard elke 2 weken een selftest waarbij die een minuutje op accu's
overschakelt. Alleen als die accu's stuk zijn is dat niet slim :-)
Die was dus ook niet aangesloten om gemonitored te worden door het
(openbsd) systeem.

Paul

richard lucassen

Rob <nom...@example.com> wrote:

> Maare haal je de netspanning er wel eens af? Want na een paar jaar
> werken die accu's nog maar 10 seconden en dan gaat ie uit.

Die APC's doen iedere week een zelftest. Als de accu's rot zijn krijg
je iedere week een reboot omdat de zaak dan binnen een paar seconden
instort.

richard lucassen

Rob <nom...@example.com> wrote:

> [...]
> je moet dan dus opletten dat er wel iets van een microcontroller en
> aanstuurbare switchmode supply in zit, niet "een paar diodes".

Uiteraard moet je een regelaar hebben, ook liefst nog een die op de
netspanning overschakkelt als de panelen een tijd onder een dikke laag
sneeuw liggen.

Rob

Ja dat hadden we van de week in Lopik ook, spanning viel even weg dus
allerlei zaken die er op hingen ook. Gelukkig ging ie wel vanzelf weer
aan. Voor die tijd gaf ie al een tijd alarm dat de accu's vervangen moeten
worden, maar ja dat kost weer geld wat allemaal uit donaties moet komen.
(liefst)

Ik ga er nu maar eens een hotswap schakelaar voor zetten denk ik, dan kun
je er tenminste rustig aan werken.

Rob

Paul Slootman <paul+...@wurtel.net> wrote:

> [...]
> (alleen windows software beschikbaar, bijvoorbeeld). Kan iemand wat
> vertellen over het monitoren van de verschillende merken UPS'en?

De MGE/Eaton UPS'en hebben een optionele netwerkmodule (is ondertussen
denk ik standaard) waar je met een webinterface alles kunt bekijken en
configureren en die allerlei vormen van alarmering kan doen, met e-mail,
SNMP en ook wel een "eigen protocol" geloof ik, er zijn in ieder geval
agents die je dan op je systeem kunt zetten.
Zelf gebruik ik dat nooit, alleen alarmering maar geen shutdown.

> [...]
> overschakelt. Alleen als die accu's stuk zijn is dat niet slim :-)
> Die was dus ook niet aangesloten om gemonitored te worden door het

Ja inderdaad dat kan een probleem zijn. Wat ik wel weer zwakjes vind,
want het zou toch zo gebouwd moeten kunnen worden dat ie op tijd weer
terug gaat naar lichtnet als de accu's te slecht zijn.

Peter X1

On 25-04-2022 08:31, Roger wrote:
> [...]
> en het gaat mij
> er vooral om dat mijn server in geval van nood netjes kan afsluiten.

UPS hier, thuis, is vooral dat als de stroom even dipt - soms door mijn
eigen schuld - ik niet alle zooi opnieuw moet opstarten.

Ik heb verschillende UPS'en. De grotere APC1500's doen idd zelf
wekelijks een runtimetest. Die kleinere (in de meterkast) check ik eens
in de zoveel tijd met het knopje.

Coen

On 25-4-2022 10:52, Paul Slootman wrote:

> [...]
> (alleen windows software beschikbaar, bijvoorbeeld). Kan iemand wat
> vertellen over het monitoren van de verschillende merken UPS'en?

Nou APC is daar eigenlijk een beetje een drama in.
APC is helemaal closed en wil niks delen.
Ze zijn wel zo wijd verspreid dat het goed reverse-engingeerd is.

MGE daarentegen was een van de grote sponsoren van het NUT project.
(Dikke aanrader die software. 1 server met serieel/usb aan de ups, de
rest met de nut client)

Maar ja, MGE bestaat inmiddels ook niet meer.
https://networkupstools.org/acknowledgements.html

Rob

Nee maar die spullen worden nu verkocht als Eaton.
Volgens die URL dragen ze niet meer bij aan NUT (kende ik niet) maar
die UPS'en doen het wel goed.

Joe

Mijn APC ES700 accu heb ik dit jaar na meer dan 6 jaar vervangen. Voor t geld van een nieuwe accu kon ik geen nieuwe UPS kopen. Heb
getwijfeld vanwege de slechte berichten op internet maar mijn ervaring is dus anders.

Rob van der Putten

Hoi

On 22/04/2022 17:27, Rob van der Putten wrote:

> [...]
> oude POTS telefoon op glas aan te sluiten (I kidd you not)!
> Over een week word ik hier over terug gebeld.

Ben gisteravond dus niet teruggebeld. Heb zelf maar gebeld. Men verwees
mij nu naar klanten service. Deze verbond mij door met de afdeling PTSN.
Deze verwijzen naar het KPN forum.

> Waarschijnlijk is het beste plan gewoon een UPS en mijn nummer
> overzetten naar Freedom, maar ik ben toch wel benieuwt wat KPN denkt te
> kunnen melden.

De term Experiabox valt vaak. Ik heb er niet over doorgevraagd, maar ik
vermoed dat als je wel glas hebt maar dit niet gebruikt voor internet er
een Experiabox word geïnstalleerd en dat je dan het zelfde blijft
betalen voor je telefoon abonnement.
Het onderhoud van PTSN (de technologie dus) is te duur.

PTSN (de afdeling dus) was nogal verbaasd dat ik via een softphone met
headset belde.
KPN gaat er dus domweg vanuit dat je iets in huis hebt met ATA
functionaliteit. Het idee dat dit niet zo is komt gewoon niet bij ze op.
Vandaar het idee dat er wel een monteur langs komt maar er geen extra
hardware word geïnstalleerd. Hetgeen zonder reeds aanwezige ATA
natuurlijk niet kan.
Erg vaag allemaal.

Rob

> [...]
>
> Ben gisteravond dus niet teruggebeld. Heb zelf maar gebeld. Men verwees
> mij nu naar klanten service. Deze verbond mij door met de afdeling PTSN.

het is PSTN (Public Switched Telephone Network).
idioot om deze Engelse term te gebruiken in Nederland, maar goed dat
zal wel de moderne manier van werken zijn.

> [...]
> Vandaar het idee dat er wel een monteur langs komt maar er geen extra
> hardware word geïnstalleerd. Hetgeen zonder reeds aanwezige ATA

Ik denk dat de oorzaak van de problemen is dat je verhaal zo warrig is.
Je snapt toch wel dat als je iemand die alleen aan de telefoon zit
om vaste lijn -> VoIP migraties te regelen en die jouw praatje aanhoort
totaal in de war brengt?

Het is gewoon geen normale situatie dat iemand belt via een vaste lijn
dmv "een softphone met headset". Dergelijke gebruikers hebben een
vaste lijn telefoon (een T-65 of een van de opvolgers, danwel een of
andere "koordloze" telefoon zoals men dat noemt bijv gebaseerd op DECT)
en dat ding heeft 2 aansluitingen die nu direct in de muur zitten en
die bij hun oplossing op een modem/router met ingebouwde ATA komen.

Als dat je situatie is dan snappen ze dat goed. Maar jij draait (ook
met je requirements) alle kanten op en dan gaat het mis natuurlijk.

Rob van der Putten

Hoi

On 01/05/2022 09:37, Rob wrote:

> het is PSTN (Public Switched Telephone Network).

Typo.
Sorry!

> [...]
> Je snapt toch wel dat als je iemand die alleen aan de telefoon zit
> om vaste lijn -> VoIP migraties te regelen en die jouw praatje aanhoort

De brief verwijst naar;
https://www.kpn.com/internet/glasvezel/verander-glasvezel.html
En dan moet ik maar raden wat KPN in gedachten heeft?
Het telefoon abonnementsprijzen overzichtje heeft een hoog 'er veranderd
niets' gehalte. Hoezo er veranderd niets?
En als ik dan bel voor meer informatie word ik geconfronteerd met een
ronduit surrealistisch verhaal!

> Het is gewoon geen normale situatie dat iemand belt via een vaste lijn
> dmv "een softphone met headset".

Het had ook een SIP phone kunnen zijn i.p.v. een softphone. Met of
zonder headset. Met of zonder DECT.

> [...]
> en dat ding heeft 2 aansluitingen die nu direct in de muur zitten en
> die bij hun oplossing op een modem/router met ingebouwde ATA komen.

Een verwachtingspatroon dus.
SIP phones doen niet aan ATA's. Waarom zou ik dan een ATA in huis hebben?
Men neemt van alles aan. Aannames die niet noodzakelijkerwijs in
overeenstemming zijn met de feitelijke situatie. En dan moet ik maar
andermans aannames gaan decoderen.
Misschien gaat KPN er van uit dat als je glas en PSTN hebt, je glas niet
gebruikt voor internet.
Of wel, maar dat je niet aan VOIP doet. Terwijl VOIP toch heel goedkoop is.
Ik heb helemaal geen zin om aannames te doen over andermans aannames. Ik
wil gewoon weten hoe het zit.

> Als dat je situatie is dan snappen ze dat goed. Maar jij draait (ook
> met je requirements) alle kanten op en dan gaat het mis natuurlijk.

Dat zie ik even niet.
Mijn verhaal is toch redelijk consistent:
Ik bel via internet een heb een oude analoge telefoon (zonder
netvoeding) voor als de stroom uitvalt (of een computer stuk gaat).
Niet echt ingewikkeld dacht ik zo.

Tony

Op Sun, 01 May 2022 10:40:02 +0200, schreef Rob van der Putten:

> Ik bel via internet een heb een oude analoge telefoon (zonder
> netvoeding) voor als de stroom uitvalt (of een computer stuk gaat).
> Niet echt ingewikkeld dacht ik zo.

Waar het (zeer waarschijnlijk) mis gaat is dat men niet in beeld heeft dat
je blijkbaar meerdere telefoonnummers hebt waarvan er (met een voor jouw
speciale reden) eentje via PSTN loopt en een ander via VoIP, dat is een
situatie die ze nooit hebben bedacht en dus niet in het script staat.

Net zo min als ze (KPN, Freedom en XS4ALL) bij mij niet begrepen waarom er
op één adres een tweede VDSL aansluitingen binnen moesten komen die
onafhankelijk van elkaar moesten kunnen werken (omdat in het gebouw gewoon
twee bedrijven zitten die niets met elkaar te maken hebben), ze wilden
allemaal migreren terwijl dat niet gewenst was en er gewoon drie aderparen
binnen komen, er kwam zelfs iemand van KPN om het isra punt te
controleren. Freedom was overigens de partij die als eerste begreep wat er
moest komen nadat ik had aangegeven dat er twee juridisch compleet van
elkaar losstaande bedrijven in het pand zitten die beiden een internet
aansluiting moesten hebben.

Op die zelfde manier zal KPN niet begrijpen waarom jij een PSTN
aansluiting wilt behouden (afgezien van de discussie of het zonvol is over
dezelfe infra je backup systeem te laten lopen, kabel kapot bijvoorbeeld
bij graven en je hebt niets meer)

Rob

> Het had ook een SIP phone kunnen zijn i.p.v. een softphone. Met of
> zonder headset. Met of zonder DECT.

NEE!
Dat is GEEN normale situatie.
Mensen met een dergelijke setup bellen normaalgesproken niet via een
vaste lijn, maar via internet.

> Een verwachtingspatroon dus.

Ja dat leg ik je toch uit?
Snap je dat nou echt niet?

> SIP phones doen niet aan ATA's. Waarom zou ik dan een ATA in huis hebben?

Omdat je "via een vaste lijn belt".
ATA's kunnen ook wel eens reversed werken, dus met de vaste lijn aan
de ATA en dan een SIP phone "aan de binnenkant". Maar dat komt alleen
voor als degene die dat opgezet heeft dat zelf al snapt, niet bij
een aanmerkelijk percentage van de klanten die men wil omzetten.

> Men neemt van alles aan. Aannames die niet noodzakelijkerwijs in
> overeenstemming zijn met de feitelijke situatie. En dan moet ik maar
> andermans aannames gaan decoderen.

Nee je moet niet met je eigen situatie die niet normaal is gaan bellen
naar een laag-opgeleide medewerker die heel andere situaties moet
afhandelen volgens een belscript.

> [...]
> Ik heb helemaal geen zin om aannames te doen over andermans aannames. Ik

Dat is je allang uitgelegd, maar je wilt het van iemand horen die je
dat niet kan vertellen.
Je kunt ook bij de AH servicebalie gaan vragen hoe het artikel wat je
in je handen hebt geproduceerd wordt. Maar dan kom je in dezelfde
situatie terecht. Kijk maar eens naar "de keuringsdienst van waren".

> [...]
> Ik bel via internet een heb een oude analoge telefoon (zonder
> netvoeding) voor als de stroom uitvalt (of een computer stuk gaat).

Daarvan hebben we al aangegeven dat dit in de toekomst (en wellicht
in het heden) niet meer gaat werken en dat je daar vanaf moet.

Rob van der Putten

Hoi

On 01/05/2022 14:08, Tony wrote:

> [...]
> speciale reden) eentje via PSTN loopt en een ander via VoIP, dat is een
> situatie die ze nooit hebben bedacht en dus niet in het script staat.

Vandaar dus mijn concrete vraag wat voor een apparatuur er geïnstalleerd
zou worden. Als ik dan te horen krijg 'geen' word raden wat er hand is
wel erg lastig.
Pas een week later werd Experiabox genoemd. Dat wijst op VOIP, maar dat
was in het begin absoluut niet duidelijk.

> [...]
> allemaal migreren terwijl dat niet gewenst was en er gewoon drie aderparen
> binnen komen, er kwam zelfs iemand van KPN om het isra punt te

Wat dacht je van meerdere invoeren.
Meerdere lijnen bijbestellen. Duidelijk melden dat er meerdere invoeren
zijn. En dan zitten ze toch naar de verkeerde invoer te kijken. En de
juiste blijkt dan vol te zitten.
Is uiteindelijk wel goed gekomen, maar het geeft een hoop heisa.

> [...]
> dezelfe infra je backup systeem te laten lopen, kabel kapot bijvoorbeeld

Ik ga er van uit glas en koper andere routes volgen. Is vast wel veel te
optimistisch.
Een cell phone is vast wel redundanter in deze. Is volgens vrienden ook
goedkoper. Gaat er ook komen. Ik moet nog even kijken wat.

Rob

> [...]
> Pas een week later werd Experiabox genoemd. Dat wijst op VOIP, maar dat
> was in het begin absoluut niet duidelijk.

Jij bent op zoek naar "een nieuwe PSTN aansluiting in de plaats van mijn
bestaande PSTN aansluiting". Maar die gaat er niet meer komen!

Die mensen aan de andere kant zijn op zoek naar "hoe kunnen we mensen
met een PSTN aansluiting migreren naar een nieuwe oplossing". Dat gaat
ook wel werken voor als je gewoon wilt bellen maar niet voor de eisen
die jij stelt. Jammer voor jou maar dat wordt niet opgelost!

Het beste wat je kunt doen is een mobiel toestel nemen (heb je natuurlijk
allang) om te gebruiken voor de zeldzame gevallen dat de stroom uitvalt
EN je wilt bellen. En als dat dan ook niet blijkt te werken, dan bel
je gewoon even niet. Denk aan de mensen in 1800, die konden ook niet
bellen in geval van nood.

Rink

Op 23-4-2022 om 11:21 schreef Joe:

> [...]
> blz 38: "Particuliere en openbare verlichting valt uit, hetgeen
> ervoor zorgt dat het gehele gebied onmiddellijk aardedonker is.

Als de maan schijnt is dat "aardedonker" flauwekul.
Een beetje minder licht van straatlantaarns etc. is welkom!
Hier in de wijk is het 24 uur per dag licht, dat mag wel wat minder.
Zou ook goed zijn voor het (Russische) gasverbruik!

> [...]
> vallen uit. (Benadrukt wordt dat analoge telefoons, ‘de gewone’
> telefoons die niet afhankelijk zijn van stroom, het blijven doen.)"

Die "analoge" telefoons bestaan niet meer, althans het netwerk dat die
beschikbaarheid gaf, bestaat niet meer.
KPN heeft vrijwel overal de directe analoge tweedraads lijn naar de
telefooncentrale vervangen door een glasvezel met vlak bij jouw huis een
omzetter van glasvezel naar tweedraads koper. Die omzetters werken
gewoon op 230VAC en als er al een klein accuutje in die kast zit (ik
denk het niet), dan is dat maar voor een korte tijd of die accu is gestolen.

Daarnaast heeft bijna niemand meer een analoge telefoon die thuis geen
stroom nodig heeft. Een DECT toestel valt ook uit als de stroom uitvalt.

Ik heb nog wel zo'n toestel dat geen stroom nodig heeft,
maar als de Ziggo router uitvalt, doet ie het ook niet meer.

Peter X1

On 01-05-2022 17:12, Rob wrote:

> [...]
> EN je wilt bellen. En als dat dan ook niet blijkt te werken, dan bel
> je gewoon even niet. Denk aan de mensen in 1800, die konden ook niet
+1 hahahaha playing the tradition argument.

In dat jaar hadden ze ook geen last van stroomuitval, kapot internet,
niet rijdende treinen, aankomst/vertrek van Schiphol, BTW-aangifte laat
staan een vastgelopen router die Netflix niet doorgeeft.

Vroeger waren veel dingen niet wmb beter omdat het met alle andere
zorgen, ook niet eens mogelijk was.

Rob van der Putten

Hoi

On 01/05/2022 17:04, Rob wrote:

> NEE!
> Dat is GEEN normale situatie.
> Mensen met een dergelijke setup bellen normaalgesproken niet via een
> vaste lijn, maar via internet.

Ik bel doorgaans ook via internet.

> Ja dat leg ik je toch uit?
> Snap je dat nou echt niet?

Ik krijg een alarmerende brief.
Verwijst naar een voor mij nietszeggende website.
En een telefoon nummer.
Wat kan ik dan nog anders dan naar dat nummer bellen?

> [...]
> voor als degene die dat opgezet heeft dat zelf al snapt, niet bij
> een aanmerkelijk percentage van de klanten die men wil omzetten.

Op zich inhoudelijk juist.

> Nee je moet niet met je eigen situatie die niet normaal

Niet gemiddeld wellicht.
Op wat meeste andere mensen doen heb ik heel weinig zicht. Blijkbaar
word geacht daar naar te raden. Ben ik geen ster in. Nooit geweest ook.

> is gaan bellen
> naar een laag-opgeleide medewerker die heel andere situaties moet
> afhandelen volgens een belscript.

Er was geen ander nummer vermeld.
En ik weet te weinig van de interne organisatie structuur van KPN om dan
zelf te bedenken wie te bellen.
Ik heb hier geen interne telefoongids van KPN o.i.d.. En je moet toch
ergens beginnen.

> Dat is je allang uitgelegd,

Eea werd pas later duidelijk.

> maar je wilt het van iemand horen die je
> dat niet kan vertellen.

Ik denk niet dat dit mogelijk is.
Maar een doorverwijzing weer wel. Hetgeen later ook is gebeurt.

> [...]
>
> Daarvan hebben we al aangegeven dat dit in de toekomst (en wellicht
> in het heden) niet meer gaat werken en dat je daar vanaf moet.

Eea was in eerste instantie best wel vaag.
Is nu veel duidelijker.
Dank voor alle bijdragen.

Rob van der Putten

Hoi

On 01/05/2022 17:12, Rob wrote:

> [...]
> ook wel werken voor als je gewoon wilt bellen maar niet voor de eisen
> die jij stelt. Jammer voor jou maar dat wordt niet opgelost!

Er hoeft niks voor mij te worden opgelost.
Weten dat ik zelf een oplossing moet bedenken volstaat voor mij volledig.
Maar dat was dus niet meteen duidelijk. Nu wel.
En dat KPN graag een oplossing bedenkt zie ik ook wel. Maar ik zal toch
eerst een beetje een idee moeten hebben van wat voor een oplossing ze in
gedachten hebben, voordat ik weet wat er aan de hand is.

> Het beste wat je kunt doen is een mobiel toestel nemen (heb je natuurlijk
> allang)

Ik heb een hekel aan die dingen.
Is dus zo'n tegenaanhik todo.
Net als verse bril (scheelt weer typo's).

> [...]
> EN je wilt bellen. En als dat dan ook niet blijkt te werken, dan bel
> je gewoon even niet. Denk aan de mensen in 1800, die konden ook niet

Volgens mij was de levensverwachting toen ook wat lager.
Maar niet alleen omdat ze niet konden bellen natuurlijk.

Rob

> [...]
> eerst een beetje een idee moeten hebben van wat voor een oplossing ze in
> gedachten hebben, voordat ik weet wat er aan de hand is.

De KPN is bezig PSTN uit te faseren en ziet dus de overstap naar VoIP
via een internet aansluiting die geleverd is met router waar een ATA
is ingebouwd als een oplossing. Ze hebben personeel om de klanten te
begeleiden in die oplossing en dat werkt goed.
Op andere situaties zijn ze niet voorbereid en dat hoeft ook niet.

Rob

Rink <rink.haal...@invalid.com> wrote:

> [...]
> Hier in de wijk is het 24 uur per dag licht, dat mag wel wat minder.
> Zou ook goed zijn voor het (Russische) gasverbruik!

Volgens mij was het tijdens dat ongeluk heel slecht weer en dan is
het best wel donker hoor... inderdaad is er veel te veel licht buiten
dat wel.

> [...]
> gewoon op 230VAC en als er al een klein accuutje in die kast zit (ik
> denk het niet), dan is dat maar voor een korte tijd of die accu is gestolen.

Dat was ooit wel het plan maar dat is niet door gegaan, door een combinatie
van "het kost toch meer dan we gedacht hadden en geld uitgeven kan nu
niet want dan gaan de aandeelhouders huilen" en ook protesten over het
neerzetten van allemaal extra kasten in de wijken.

Inmiddels zijn er wel kasten geplaatst voor VDSL in wijken die ver van
de centrale liggen, maar die doen GEEN analoge telefonie, er zit gewoon
een splitter in die het telefoonsignaal door stuurt naar de klassieke
centrale.
En die kasten hebben wel een accu, die het VDSL gebeuren nog een uur
of wat in de lucht houdt bij stroomuitval zodat de VoIP bellers die
thuis iets geregeld hebben nog even kunnen bellen. Maar niet heel lang.

> [...]
>
> Ik heb nog wel zo'n toestel dat geen stroom nodig heeft,
> maar als de Ziggo router uitvalt, doet ie het ook niet meer.

Precies, en met Ziggo heb je hetzelfde: die hebben ook ergens in de
wijk een kast staan met wat kleine noodaccu's dus al zet je zelf een
UPS neer die het uren vol houdt dan nog ligt na een tijdje je internet
eruit en kun je niet meer bellen.

Rob van der Putten

Hoi

On 01/05/2022 18:13, Rob wrote:

> De KPN is bezig PSTN uit te faseren en ziet dus de overstap naar VoIP
> via een internet aansluiting die geleverd is met router waar een ATA
> is ingebouwd als een oplossing.

Dat is voor mij sinds eergisteren (vrijdag) duidelijk.
Maar blijkbaar was ik daarover niet helemaal duidelijk.

> Ze hebben personeel om de klanten te
> begeleiden in die oplossing en dat werkt goed.
> Op andere situaties zijn ze niet voorbereid en dat hoeft ook niet.

Nee, dat hoeft ook niet.
En als ze ergens in de webpage het woordje 'VOIP' hadden gezet, was deze
hele thread er ook niet geweest.

Rob

Rob van der Putten <r...@sput.nl> wrote:
> En als ze ergens in de webpage het woordje 'VOIP' hadden gezet, was deze
> hele thread er ook niet geweest.

Maar dan hadden ze weer bejaarden die al 50 jaar een telefoon op
een KPN lijn hebben en die niet weten wat VOIP betekent in de war
gebracht. En daar zijn er vast veel meer van.

Rob van der Putten

Hoi

On 01/05/2022 18:28, Rob wrote:

Dat is natuurlijk een overweging. Maar voor mij een bron van verwarring.
Iets anders: KPN bied hiermee in feite VOIP aan tegen PSTN prijzen. De
bejaarden in kwestie kunnen dus beter iets laten regelen door slim
kleinkind, (achter)neefje of -nichtje, anders zijn ze relatief duur uit.

Miquel van Smoorenburg

In article <t4trl2$obe$1...@dont-email.me>,
> [...]
>bejaarden in kwestie kunnen dus beter iets laten regelen door slim
>kleinkind, (achter)neefje of -nichtje, anders zijn ze relatief duur uit.

Maar dan moet je eerst weer een internet aamsluiting hebben..

Mike.

Rob

> [...]
> bejaarden in kwestie kunnen dus beter iets laten regelen door slim
> kleinkind, (achter)neefje of -nichtje, anders zijn ze relatief duur uit.

Oh ik heb niet gekeken wat de prijzen zijn maar als die gelijk zijn
aan PSTN inclusief de schandalige stijgingen van de afgelopen tijd
dan is het inderdaad wel erg duur...
Het is "uiteraard" de bedoeling om PSTN gebruikers naar VoIP te migreren,
wellicht zijn de prijzen die je kennelijk ziet alleen voor degenen
die niet al internet hebben en dus in feite een internet verbinding
EN een VoIP account gaan krijgen (waarbij ze internet wellicht niet
gebruiken).

Rob van der Putten

Hoi
Ik vermoed dat KPN die brief naar iedereen gestuurd heeft met een
analoge lijn zonder eerst te checken of er al internet is.
Kabel internet zien ze natuurlijk niet, maar of er KPN infrastructuur
word gebruikt kunnen ze wel achterhalen lijkt me.

Rob van der Putten

Hoi

On 04/05/2022 18:24, Rob wrote:

> [...]
> dan is het inderdaad wel erg duur...
> Het is "uiteraard" de bedoeling om PSTN gebruikers naar VoIP te migreren,

Zal zeker kosten besparen. Je hebt nu twee netwerken naast elkaar.

> [...]
> die niet al internet hebben en dus in feite een internet verbinding
> EN een VoIP account gaan krijgen (waarbij ze internet wellicht niet

Experiabox, monteur en software om SIP aan PSTN achtige tarifering te
knopen. In hoeveel tijd verdien je dat terug? Een jaar? Twee?
En misschien hebben sommigen internet _EN_ analoge telefonie. Een ATA is
dan vaak al in huis. En dan is dat neefje best wel handig.

Rob van der Putten

Hoi

On 23/04/2022 12:10, Rob van der Putten wrote:

> [...]
> door een lijstje bladeren. Je hebt dan het zelfde bedienings gemak als
> met een softphone. Hetgeen is wat ik meestal gebruik.

Voor de liefhebbers een update:
Panasonic kx-hdv130ne gescoord bij https://www.voipshop.nl/
Heeft inderdaad een phonebook. Met scriptje uit .linphonerc gepeuterd en
vervolgens met ander scriptje omgezet in formaat dat de kx-hdv130 kan
lezen (formaat staat beschreven in de administrator guide).

Rob

> [...]
> vervolgens met ander scriptje omgezet in formaat dat de kx-hdv130 kan
> lezen (formaat staat beschreven in de administrator guide).

Ok ik heb al jaren een Grandstream GXP2100, een VoIP telefoon van
vergelijkbaar kaliber. Dat werkt uiteraard goed.

Maar ik snap nog even niet hoe dit je probleem met "het werkt niet
meer als er geen 230V is" oplost. Heb je je daar maar bij neergelegd
of heb je nog een of andere UPS erbij gezet die modem en telefoon voedt?

Rob van der Putten

Hoi
Mobiel gescoord. Domste apparaat dat ik kon vinden dat G4 doet. En dan
een pre-paid sim.
Leek me goedkoper en effectiever dan UPS.

Rob

> [...]
> een pre-paid sim.
> Leek me goedkoper en effectiever dan UPS.

Ja dat lijkt me ook wel. Zeker omdat je dan tenminste 2 geheel
onafhankelijke kanalen gebruikt die niet gauw allebei plat zullen zijn.

(met een UPS kun je wel de 230V backuppen maar wat als je internet
het niet doet of er gaat gewoon wat stuk?)

Rob van der Putten

Hoi
Dat waren precies de overwegingen.

Ik heb bij het experimenteren met de SIP phone ook nog ontdekt dat de
standaard bij Asterisk geleverde muziek voor music on hold best wel
flauw is. Heb ik dus ook maar vervangen. Niet met GSM maar met SLN
files. Een formaat dat ik toevallig in een Sox man page ontdekte (man
soxformat). Deze klinken veel beter.
Niet dat ik verwacht dat mensen veel bij mij in de wacht zullen staan,
maar als je toch bezig bent.

Erik

Hier ging gister anders zowel mobiel (5G) als internet er uit gedurende
10 minuten. Ik gok een blikseminslag en rerouting. Tot zover de
onafhankelijke kanalen. Daarna kwam het beide weer braaf terug.

Groet,
Erik

Rob

Je moet je mobiel natuurlijk wel bij een ander netwerk dan je vaste
verbinding nemen... Dus heb je KPN internet dan T-Mobile of Vodafone
dan wel een van de aanbieders die via die mobiele netwerken gaan.

Dan is de kans dat het beiden plat gaat veel kleiner.

Erik

En toch gebeurde precies dat...

Kans klein is niet kans nul.

Groet,
Erik

jeroen

Veel mobiele netwerken zijn voor de backbone afhankelijk van kpn, als
daar iets gebeurd is het alsnog einde oefening.

/jeroen

Rob van der Putten

Hoi
En daar heb ik dan weer een fiets voor of tegen.

Erik

Helaas lukt het die fiets niet om in 10 minuten 120*2 km te fietsen naar
het werk en weer terug. :P

Koffie of thee drinken in die verder onvoorspelbare 10 minuten lukt dan
weer wel. :)

Groet,
Erik

Rob

Erik <non...@invalid.nl> wrote:

> Helaas lukt het die fiets niet om in 10 minuten 120*2 km te fietsen naar
> het werk en weer terug. :P

Volgens mij ging dat niet om woon-werk verkeer maar om het idee om
altijd 24 uur per dag gegarandeerd te kunnen bellen, ook als de stroom
of het internet uitvalt ofzo.

Dan zou de fiets een manier kunnen zijn om naar de dichtsbijzijnde
plek te gaan waar nog wel gebeld kan worden.

Erik

Dan moet je wel weten waar het nog werkt he? Dat kun je niet online even
opzoeken, dus nee, dat is geen oplossing.

Groet,
Erik

Rob van der Putten

Hoi
Het is dan ook gewoon domweg uitproberen. Antennes staan hier zo'n
beetje op elke flat, dus dat lijkt me redelijk te doen. Gewoon
doorfietsen totdat je mensen ziet bellen.

Dirk T. Verbeek

Op 02-06-2022 om 20:55 schreef Rob van der Putten:
> Gewoon doorfietsen totdat je mensen ziet bellen.
LOL!

A. Dumas

Tring tring!

Rink

Op 3-6-2022 om 20:48 schreef A. Dumas:
Max van Praag - Als ik tweemaal met m'n fietsbel bel (1949)

https://www.youtube.com/watch?v=IxgWyQitCGo