Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Vaarwel xs4all

288 views
Skip to first unread message

Flibsy

unread,
May 8, 2021, 10:15:02 AM5/8/21
to
Ik heb de knoop doorgehakt. In de loop van juni aanstaande gaat Freedom
Internet ons internet en TV leveren op de DSL verbinding.

Voor ik zover was hielden 2 punten die me van deze stap af:

1. Ik heb op mijn Synology NAS mijn mail-, http(s) en nog wat
serverdiensten draaien. Daarvoor zijn van belang:

- het vaste IP-adres
- de snelheid waarover in xs4all-kringen niet gesproken mag worden

2. De vrees dat we de combikortingen zouden verliezen op onze 2 KPN
mobiel abonnementen (da's 2x€5 per maand).


Op beide punten zijn mijn zorgen goeddeels weggenomen.

- Freedom Internet garandeert een vast IP-adres, en noteert in zijn
DSL-aanbod voor mijn adres een upload van ruim 30. Daarmee ga ik er niet
op achteruit.
- Door vooruitbetaling per jaar kost Freedom Internet net minder dan Xs4all.
- Een chatsessie met KPN leerde me dat de combikortingen op de mobiele
abonnementen blijven, omdat we 2 mobiele abonnementen hebben.


XS4ALL is heel lang mijn zeer betrouwbare internet en TV provider
geweest, waar ik volop gebruik heb mogen maken van de unieke xs4all
vrijheden en faciliteiten. Ook heb ik veel gehad aan de deskundigheid
van alle xs4all-medewerkers die in de xs4all nieuwsgroepen post(t)en.

Ik heb er vertrouwen in dat Freedom Internet een betrouwbare
voortzetting zal zijn van wat ik bij Xs4all al die jaren heb ervaren.

Xs4all, en alle medewerkers die deze nieuwsgroepen bevolken en hebben
bevolkt: heel veel dank.

--
Flibsy

Maurice

unread,
May 11, 2021, 2:29:37 PM5/11/21
to
Flibsy <fli...@flibsy.invalid> wrote:
>- Een chatsessie met KPN leerde me dat de combikortingen op de mobiele
>abonnementen blijven, omdat we 2 mobiele abonnementen hebben.

Weet je dat heel zeker? Mijn vrouw en ik zijn die korting kwijtgeraakt
bij de overstap naar Freedom. We hebben nog wel twee mobiele abonnementen
bij KPN, maar de korting is weg.
Als ik op de website zoek, zie ik ook alleen dat je die korting krijgt als
je een internet-abonnement op hetzelfde adres hebt.

groeten,
Maurice

PS: ook zonder die korting kan ik Freedom van harte aanbevelen ;-)

Flibsy

unread,
May 11, 2021, 5:20:12 PM5/11/21
to
Ik vertrouw het eigenlijk ook nog steeds niet. Ik startte de chat omdat de
facturen niet duidelijk zijn over welke korting waarvandaan komt. Ze zei
dat ik korting bleef houden vanwege kpn-compleet, waarop de
telefooncontracten oorspronkelijk waren afgesloten. Maar ik denk dat de
korting minimaal wat minder gaat worden. Enfin, we zullen wel zien. Je
aanbeveling sterkt me iig in het vertrouwen in Freedom.

--
Flibsy

Dirk T. Verbeek

unread,
May 12, 2021, 6:25:55 AM5/12/21
to
Op 11-05-2021 om 20:29 schreef Maurice:
KPN is allang wat onduidelijk met hun kortingen.
Ik heb meer dan tien jaar geleden eens een 50% korting gekregen op m'n
mobile abonnement en zo'n abonnement wensen ze niet mee te rekenen bij
de korting op compleet.

CaseYin

unread,
May 14, 2021, 6:00:03 PM5/14/21
to
Ik doe met je mee vanaf 10-juni verlaat ik xs4all na jaaaaaren. Scheelt
overigens 14 euro per maand. Freedom is bij jaarbetaling een stuk goedkoper.

Op 08-05-2021 om 16:02 schreef Flibsy:

A. Dumas

unread,
May 15, 2021, 3:55:34 AM5/15/21
to
On 14-05-2021 23:48, CaseYin wrote:
> Ik doe met je mee vanaf 10-juni verlaat ik xs4all na jaaaaaren. Scheelt
> overigens 14 euro per maand. Freedom is bij jaarbetaling een stuk
> goedkoper.

Het is minder geld, maar je krijgt ook minder. Als je die dingen niet
nodig hebt, of denkt te hebben, of niet weet welke dingen dat überhaupt
zijn, dan is dat prima natuurlijk.

A. Dumas

unread,
May 15, 2021, 4:07:27 AM5/15/21
to
Aan de andere kant krijg je ook andere dingen, zoals iets minder
rechtstreekse afhankelijkheid van KPN.

Rob

unread,
May 15, 2021, 4:22:25 AM5/15/21
to
Oh dan hoef ik het niet, levering via de KPN straatkasten is hier de
enig realistische mogelijkheid.

A. Dumas

unread,
May 15, 2021, 5:41:12 AM5/15/21
to
Ja psies, samen met de indirecte afhankelijkheid blijft de som voor mama
KPN allicht hetzelfde. Hun marketable inzichten in jou zullen weinig
veranderen.

Roger

unread,
May 15, 2021, 5:47:51 AM5/15/21
to
De afhankelijkheid van de WBA-dienstverlening is ook niet problematisch.
Deze infrastructuur werkt gewoon goed en veroorzaakt geen functionele
restricties. Het alternatief alhier is Ziggo (wat voor mij zou betekenen
dat ik van overwegend zonnig met zo nu en dan wat motregen in de drup zou
belanden).

Maar ik verwacht wel dat KPN op termijn de functionaliteit voor XS4ALL-
klanten steeds meer groen gaat verven (lees: beperken tot wat nu bij KPN
kan). Dat gaat denk ik voor sommigen wel wringen, ook financieel.

Zelf blijf ik vooralsnog bij XS4ALL, ook al kan ik bij Freedom een paar
Euro besparen. Bij Freedom hebben ze m.i. hun zaakjes nog niet voldoende
voor elkaar. Twee voorbeelden:

- Ik was in november 2019 Founding Member geworden (puur als steuntje in
de rug). Ik kreeg november 2020 netjes een mail dat mijn account zou
verlopen als ik niet zou verlengen. Ik verlengde niet, maar hield toch
toegang tot mijn mailbox. Een week of wat geleden kreeg ik een mail dat
het per 1 mei 2021 toch echt afgelopen zou zijn. Maar mijn Freedom
mailbox werkt nog steeds.

- Al zeker sinds oktober 2020 staat op freedom.nl bij 'Reverse DNS instellen'
dat je in de toekomst ook een FQDN in je eigen domein in kunt stellen.
Toen ik eind vorig jaar informeerde wanneer die toekomst zou zijn, kreeg
ik als antwoord "Binnenkort zal jij dit ook zelf kunnen. We zijn die
functionaliteit nog aan het bouwen". Tot dat moment zouden ze het graag
handmatig voor mij instellen (verzoek via de helpdesk). Inmiddels zijn
we ruim 5 maanden verder.

M.b.t. het laatste punt kan ik mij voorstellen dat ze urgentere zaken
te regelen hebben dan Reverse DNS. Zorgelijker is dat de helpdesk ruim
een week nodig had om de vraag te beantwoorden. Reverse DNS is kritiek
als je een eigen mail server draait en dan is zo'n responsetijd gewoon
niet acceptabel.

Het goede nieuws is dat Freedom de prijsverhoging van KPN/XS4ALL (en
andere providers) per 1 juli niet volgt. Ik ga er van uit dat KPN ook
de wholesale prijzen verhoogt (al zal dat vermoedelijk minder zijn dan
1 Euro per maand) en kennelijk heeft Freedom de financiële ruimte om
die verhoging zelf te absorberen. Dat geeft vertrouwen.

Groeten,
-Roger

Rob

unread,
May 15, 2021, 6:14:43 AM5/15/21
to
Roger <nosuc...@example.com> wrote:
>> Oh dan hoef ik het niet, levering via de KPN straatkasten is hier de
>> enig realistische mogelijkheid.
>
> De afhankelijkheid van de WBA-dienstverlening is ook niet problematisch.
> Deze infrastructuur werkt gewoon goed en veroorzaakt geen functionele
> restricties.

Dat zal wellicht van de plek en het toeval afhangen maar hier zijn de
enige storingen waar ik last van heb in het aansluitnetwerk.

> Het alternatief alhier is Ziggo (wat voor mij zou betekenen
> dat ik van overwegend zonnig met zo nu en dan wat motregen in de drup zou
> belanden).

Tja Ziggo is hier ook wel maar daar moet je ook een TV abbo voor hebben
en als je dat ongebruikt laat is het wel erg duur (komt 20 euro bij voor
die TV aansluiting).

> Maar ik verwacht wel dat KPN op termijn de functionaliteit voor XS4ALL-
> klanten steeds meer groen gaat verven (lees: beperken tot wat nu bij KPN
> kan). Dat gaat denk ik voor sommigen wel wringen, ook financieel.

Ja als men onder de XS4ALL tarieven steeds minder gaat leveren dan ga
ik ook wel rondkijken, al was het maar naar een standaard KPN abbo
met lagere prijs.

> Zelf blijf ik vooralsnog bij XS4ALL, ook al kan ik bij Freedom een paar
> Euro besparen. Bij Freedom hebben ze m.i. hun zaakjes nog niet voldoende
> voor elkaar. Twee voorbeelden:
>
> - Ik was in november 2019 Founding Member geworden (puur als steuntje in
> de rug). Ik kreeg november 2020 netjes een mail dat mijn account zou
> verlopen als ik niet zou verlengen. Ik verlengde niet, maar hield toch
> toegang tot mijn mailbox. Een week of wat geleden kreeg ik een mail dat
> het per 1 mei 2021 toch echt afgelopen zou zijn. Maar mijn Freedom
> mailbox werkt nog steeds.
>
> - Al zeker sinds oktober 2020 staat op freedom.nl bij 'Reverse DNS instellen'
> dat je in de toekomst ook een FQDN in je eigen domein in kunt stellen.
> Toen ik eind vorig jaar informeerde wanneer die toekomst zou zijn, kreeg
> ik als antwoord "Binnenkort zal jij dit ook zelf kunnen. We zijn die
> functionaliteit nog aan het bouwen". Tot dat moment zouden ze het graag
> handmatig voor mij instellen (verzoek via de helpdesk). Inmiddels zijn
> we ruim 5 maanden verder.
>
> M.b.t. het laatste punt kan ik mij voorstellen dat ze urgentere zaken
> te regelen hebben dan Reverse DNS. Zorgelijker is dat de helpdesk ruim
> een week nodig had om de vraag te beantwoorden. Reverse DNS is kritiek
> als je een eigen mail server draait en dan is zo'n responsetijd gewoon
> niet acceptabel.

Ja dit lijkt sterk op hoe het bij XS4ALL op een gegeven moment ook ging.
Ik snap dat wel, in een informele sfeer bouw je zo iets in een middag
maar als er formelere situaties ontstaan, alles eerst op een prioriteiten
lijst gezet moet worden en 3 keer over vergaderd en over beslist door
de manager dan gaat het ineens een jaar duren of komt het nooit voor
elkaar.

Kijk maar bij XS4ALL, daar hebben ze zelf instellen van domeinnaam
op IPv6 ook nooit werkend gemaakt ondanks vele malen "toezeggingen"
dat dat echt wel een keer zou komen, terwijl dat natuurlijk ook zo iets
simpels is als je het al hebt voor IPv4.

> Het goede nieuws is dat Freedom de prijsverhoging van KPN/XS4ALL (en
> andere providers) per 1 juli niet volgt. Ik ga er van uit dat KPN ook
> de wholesale prijzen verhoogt (al zal dat vermoedelijk minder zijn dan
> 1 Euro per maand) en kennelijk heeft Freedom de financiële ruimte om
> die verhoging zelf te absorberen. Dat geeft vertrouwen.

Tja die prijsverhogingen om te investeren in de toekomst daar ben ik
ook nooit zo blij mee, laten die klanten in de toekomst dat betalen
ipv de mensen in de huidige tijd die er geen profijt van hebben en
wellicht ook nooit krijgen...

Jassy

unread,
May 15, 2021, 6:38:38 AM5/15/21
to
Idem dito, vanaf 8 juni ben ik weg... Ik ga naar Budget Alles in 1, in
feite Telfort met een ander label. Ik ga van 67,50 naar 44 euro, en
betaal de eerste 6 maanden 18 euro. De keuze was snel gemaakt.

Het enige wat ik misschien ga missen is Newszilla, maar ik moet zeggen
dat ik nog een aantal block accounts heb die nog lang niet op zijn dus
daar kan ik nog jaren mee door.

De 1GB SIM kaart heb ik ook wel eens gebruikt maar daarvan hoorde ik
dat die ook op de nominatie staat om geschrapt te gaan worden. Het zij
zo.

Ik ben al met al ruim 10 jaar klant geweest maar vind het wel goed zo.

Flibsy drukte met precisie uit :

Dirk T. Verbeek

unread,
May 15, 2021, 7:10:02 AM5/15/21
to
Op 15-05-2021 om 12:14 schreef Rob:
> Ja als men onder de XS4ALL tarieven steeds minder gaat leveren dan ga
> ik ook wel rondkijken, al was het maar naar een standaard KPN abbo
> met lagere prijs.

Ik heb eens vanwege thuis werken (poot in gips) een tijdje meerder SCADA
servers in buitenlanden bedient via mijn basic abonnement (wel op glas)
en dat werkte prima.
Ook het gebruik van Newszilla, streamen van 4k video en dowmloaden van
software werkt daarmee goed.
>
> Tja die prijsverhogingen om te investeren in de toekomst daar ben ik
> ook nooit zo blij mee, laten die klanten in de toekomst dat betalen
> ipv de mensen in de huidige tijd die er geen profijt van hebben en
> wellicht ook nooit krijgen...

Ik begrijp je twijfels over het betalen voor de toekomst.
Aan de andere kant, een bedrijf als KPN heeft geld nodig om te
investeren en als ze dat niet uit hun eigen inkomsten kunnen doen dan
heb je meer kans op overname door een, vaak onfrisse, investeerder.
Daar zouden de klanten ook niet blij van worden.

Wouter Smaal

unread,
May 15, 2021, 7:50:02 AM5/15/21
to
On 5/15/2021 12:14 PM, Rob wrote:
> Roger <nosuc...@example.com> wrote:

>> Het alternatief alhier is Ziggo (wat voor mij zou betekenen
>> dat ik van overwegend zonnig met zo nu en dan wat motregen in de drup zou
>> belanden).

> Tja Ziggo is hier ook wel maar daar moet je ook een TV abbo voor hebben
> en als je dat ongebruikt laat is het wel erg duur (komt 20 euro bij voor
> die TV aansluiting).
>> Maar ik verwacht wel dat KPN op termijn de functionaliteit voor XS4ALL-
>> klanten steeds meer groen gaat verven (lees: beperken tot wat nu bij KPN
>> kan). Dat gaat denk ik voor sommigen wel wringen, ook financieel.

> Ja als men onder de XS4ALL tarieven steeds minder gaat leveren dan ga
> ik ook wel rondkijken, al was het maar naar een standaard KPN abbo
> met lagere prijs.

Zolang o.a. de 1GB databundel en Spotify inclusief zijn handhaaf ik mijn
xs4all DSL 100/30 abonnement naast mijn Ziggo (Go) TV basis abonnement.

Freedom Internet+TV is sowieso geen optie gezien de bovengemiddeld veel
klachten van de TV dienst (laagste score in recente provider "onderzoek"
CB).

>> Zelf blijf ik vooralsnog bij XS4ALL, ook al kan ik bij Freedom een paar
>> Euro besparen.
<knip>

Miquel van Smoorenburg

unread,
May 15, 2021, 9:07:49 AM5/15/21
to
In article <slrns9v7ne...@xs9.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:
>Roger <nosuc...@example.com> wrote:
>> - Al zeker sinds oktober 2020 staat op freedom.nl bij 'Reverse DNS instellen'
>> dat je in de toekomst ook een FQDN in je eigen domein in kunt stellen.
>> Toen ik eind vorig jaar informeerde wanneer die toekomst zou zijn, kreeg
>> ik als antwoord "Binnenkort zal jij dit ook zelf kunnen. We zijn die
>> functionaliteit nog aan het bouwen". Tot dat moment zouden ze het graag
>> handmatig voor mij instellen (verzoek via de helpdesk). Inmiddels zijn
>> we ruim 5 maanden verder.
>>
>> M.b.t. het laatste punt kan ik mij voorstellen dat ze urgentere zaken
>> te regelen hebben dan Reverse DNS. Zorgelijker is dat de helpdesk ruim
>> een week nodig had om de vraag te beantwoorden. Reverse DNS is kritiek
>> als je een eigen mail server draait en dan is zo'n responsetijd gewoon
>> niet acceptabel.
>
>Ja dit lijkt sterk op hoe het bij XS4ALL op een gegeven moment ook ging.
>Ik snap dat wel, in een informele sfeer bouw je zo iets in een middag
>maar als er formelere situaties ontstaan, alles eerst op een prioriteiten
>lijst gezet moet worden en 3 keer over vergaderd en over beslist door
>de manager dan gaat het ineens een jaar duren of komt het nooit voor
>elkaar.

Precies dat ja!

>Kijk maar bij XS4ALL, daar hebben ze zelf instellen van domeinnaam
>op IPv6 ook nooit werkend gemaakt ondanks vele malen "toezeggingen"
>dat dat echt wel een keer zou komen, terwijl dat natuurlijk ook zo iets
>simpels is als je het al hebt voor IPv4.

Was het maar zo simpel, het is net iets meer omdat je natuurlijk
meer dan 1 hostname kan instellen. En daardoor wordt het dan een
apart project. Moet er een scrum project komen, User Story, stake
holders, sprints, milestones. En dan zijn er altijd dingen die
voorgaan.

Zou je agile moeten maken, dat scrum. Maar als je meer projecten
hebt dan developer uren, dan helpt scrum ook niet.

Het vind het wel grappig dat ook bij Freedom het hostname instellen
een ondergeschoven kindje is. Hoe meer dingen veranderen, hoe meer
ze hetzelfde blijven :P

Mike.

Rob

unread,
May 15, 2021, 9:32:41 AM5/15/21
to
Dirk T. Verbeek <dver...@xs4all.nl> wrote:
> Op 15-05-2021 om 12:14 schreef Rob:
>> Ja als men onder de XS4ALL tarieven steeds minder gaat leveren dan ga
>> ik ook wel rondkijken, al was het maar naar een standaard KPN abbo
>> met lagere prijs.
>
> Ik heb eens vanwege thuis werken (poot in gips) een tijdje meerder SCADA
> servers in buitenlanden bedient via mijn basic abonnement (wel op glas)
> en dat werkte prima.
> Ook het gebruik van Newszilla, streamen van 4k video en dowmloaden van
> software werkt daarmee goed.

Ja maar "vroeger" had je bij XS4ALL het voordeel van een bevlogen
technisch team, de mogelijkheid om dingen te "ritselen", mensen die
aan het werk gingen moet goede ideeen uit een newsgroup, en dan zaken
als een mailsysteem waar je vanalles aan kunt tweaken, een shell server,
en zo verder.
Als dat allemaal ofwel wegvalt ofwel niet meer zo interessant is omdat
je het zelf apart kunt regelen voor 3 euro in de maand (zoals ik nu doe)
dan kun je je afvragen wat nog het voordeel is ten opzichte van willekeurig
welke andere aansluitprovider.

Ik denk dat veel ISPs daar wel min of meer mee zitten, dat alle toegevoegde
waarde bovenop een internet aansluiting pur sang op den duur ofwel
wegbezuinigd moest worden ofwel gewoon overbodig geworden is.

>> Tja die prijsverhogingen om te investeren in de toekomst daar ben ik
>> ook nooit zo blij mee, laten die klanten in de toekomst dat betalen
>> ipv de mensen in de huidige tijd die er geen profijt van hebben en
>> wellicht ook nooit krijgen...
>
> Ik begrijp je twijfels over het betalen voor de toekomst.
> Aan de andere kant, een bedrijf als KPN heeft geld nodig om te
> investeren en als ze dat niet uit hun eigen inkomsten kunnen doen dan
> heb je meer kans op overname door een, vaak onfrisse, investeerder.
> Daar zouden de klanten ook niet blij van worden.

Het probleem dat ik er mee heb is dat je jaar op jaar te horen krijgt
dat de prijs weer flink omhoog moet "om te investeren in de toekomst".
Als je al wat langer mee draait dan heb je de tijd van 30 gulden per
maand nog meegemaakt, dat zou nu nog geen 14 euro zijn. En ik betaal
nu 52 euro. Allemaal voor het investeren in de toekomst, wat kennelijk
een bodemloze put is, het is geen eenmalig bedrag wat je betaalt maar
een bedrag wat steeds weer BIJ het bedrag komt wat je er vorig jaar
al extra voor betaalde. En ondertussen verandert er voor jou als
klant helemaal NIKS. Dat houdt een keer op natuurlijk...

Roger

unread,
May 15, 2021, 10:31:22 AM5/15/21
to
Ofwel een hoeveelheid ballast waarmee je een supertanker tot zinken
brengt.

Eigenlijk heb je maar drie mensen nodig: een architect die het
grote geheel kent en kan aangeven hoe de nieuwe functie erin moet
worden gehangen, een programmeur die het zaakje bouwt en een
manager met ballen die die twee het benodigde vertrouwen geeft.

> Zou je agile moeten maken, dat scrum. Maar als je meer projecten
> hebt dan developer uren, dan helpt scrum ook niet.
>
> Het vind het wel grappig dat ook bij Freedom het hostname instellen
> een ondergeschoven kindje is. Hoe meer dingen veranderen, hoe meer
> ze hetzelfde blijven :P

De wereld van Freedom zal nauwelijks anders zijn dan de wereld van
XS4ALL. Dezelfde 'dynamiek' dus.

Dat ze Reverse DNS voor IPv6 nog even op de plank laten liggen snap
ik, maar voor IPv4 is 90% al aanwezig met de huidige functionaliteit.
Mits die een beetje fatsoenlijk is gebouwd (dat weet ik natuurlijk
niet en dat is misschien maar goed ook), zouden de aanpassingen voor
FQDN's in een eigen domein niet meer dan een dag werk mogen zijn.
Moet je die paar uur uiteraard wel nog ergens vinden, natuurlijk.

Groeten,
-Roger

Joe

unread,
May 15, 2021, 10:47:08 AM5/15/21
to
On 15 May 2021 13:07:46 GMT, "Miquel van Smoorenburg" <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:

> En daardoor wordt het dan een
>apart project. Moet er een scrum project komen, User Story, stake
>holders, sprints, milestones. En dan zijn er altijd dingen die
>voorgaan.
>
>Zou je agile moeten maken, dat scrum. Maar als je meer projecten
>hebt dan developer uren, dan helpt scrum ook niet.
>
>
>Mike.

En dit is zo jammer...... Toen al die methodes alweer zo'n 40 jaar geleden onder allerlei namen in zwang begonnen te komen ging het
al meteen fout. En nu nog steeds. Zelde meuk, nieuw sausje. SINO, AINO..... Hordes mensen die erop afstuderen maar de ballen
verstand hebben van wat automatiseren echt inhoud.

Waar is de tijd van gewoon mouwen opstropen en samen met de klant de oplossing realiseren gebleven.

Sorry - ik moest dit even kwijt.

Izak van Langevelde

unread,
May 15, 2021, 11:15:02 AM5/15/21
to
On 15/05/2021 16:47, Joe wrote:
> On 15 May 2021 13:07:46 GMT, "Miquel van Smoorenburg" <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:
>
>> En daardoor wordt het dan een
>> apart project. Moet er een scrum project komen, User Story, stake
>> holders, sprints, milestones. En dan zijn er altijd dingen die
>> voorgaan.
>>
>> Zou je agile moeten maken, dat scrum. Maar als je meer projecten
>> hebt dan developer uren, dan helpt scrum ook niet.
>
> En dit is zo jammer...... Toen al die methodes alweer zo'n 40 jaar geleden onder allerlei namen in zwang begonnen te komen ging het
> al meteen fout. En nu nog steeds. Zelde meuk, nieuw sausje. SINO, AINO..... Hordes mensen die erop afstuderen maar de ballen
> verstand hebben van wat automatiseren echt inhoud.
>
> Waar is de tijd van gewoon mouwen opstropen en samen met de klant de oplossing realiseren gebleven.
>
> Sorry - ik moest dit even kwijt.

Tsja, software ontwikkelen is lastiger dan je denkt, en eenvoudiger als
je denkt...

--
Grinnikend door het leven...

Izak van Langevelde

unread,
May 15, 2021, 11:15:02 AM5/15/21
to
Doe ook maar een tester en een documentalist...

richard lucassen

unread,
May 15, 2021, 4:03:23 PM5/15/21
to
On Sat, 15 May 2021 09:55:33 +0200
"A. Dumas" <alex...@dumas.fr.invalid> wrote:

Even iets heel anders: die nickname van je, is dat de vader of de zoon?

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/

A. Dumas

unread,
May 15, 2021, 11:20:02 PM5/15/21
to
On 15-05-2021 22:03, richard lucassen wrote:
> On Sat, 15 May 2021 09:55:33 +0200
> "A. Dumas" <alex...@dumas.fr.invalid> wrote:
>
> Even iets heel anders: die nickname van je, is dat de vader of de zoon?

I'm just another Dumas: https://www.youtube.com/watch?v=K9p9Yr1U2KA

Miquel van Smoorenburg

unread,
May 16, 2021, 4:40:02 AM5/16/21
to
In article <nbnv9g9i8hlmk3mlt...@4ax.com>,
Joe <none@nowhere> wrote:
>On 15 May 2021 13:07:46 GMT, "Miquel van Smoorenburg" <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:
>
>> En daardoor wordt het dan een
>>apart project. Moet er een scrum project komen, User Story, stake
>>holders, sprints, milestones. En dan zijn er altijd dingen die
>>voorgaan.
>>
>>Zou je agile moeten maken, dat scrum. Maar als je meer projecten
>>hebt dan developer uren, dan helpt scrum ook niet.
>
>En dit is zo jammer...... Toen al die methodes alweer zo'n 40 jaar geleden onder
>allerlei namen in zwang begonnen te komen ging het
>al meteen fout. En nu nog steeds. Zelde meuk, nieuw sausje. SINO, AINO..... Hordes
>mensen die erop afstuderen maar de ballen
>verstand hebben van wat automatiseren echt inhoud.
>
>Waar is de tijd van gewoon mouwen opstropen en samen met de klant de oplossing
>realiseren gebleven.

Dat _is_ agile, alleen zoveel mensen zijn dat uit het oog verloren.
Methodes als scrum en kanban zijn hulpmiddelen, geen doel op zich.

En management gaat op een gegeven moment eisen "doe eens een
planning" en dan worden de sprints een jaar vooruit gepland. Dat
is niet erg ... agile.

Mike.

richard lucassen

unread,
May 16, 2021, 5:05:14 AM5/16/21
to
On Sun, 16 May 2021 05:05:31 +0200
"A. Dumas" <alex...@dumas.fr.invalid> wrote:

> > Even iets heel anders: die nickname van je, is dat de vader of de
> > zoon?
>
> I'm just another Dumas: https://www.youtube.com/watch?v=K9p9Yr1U2KA

O ja, dat bestaat ook natuurlijk :)

Arnold

unread,
May 16, 2021, 8:25:02 AM5/16/21
to
Op 15-05-2021 om 16:47 schreef Joe:
> On 15 May 2021 13:07:46 GMT, "Miquel van Smoorenburg" <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:
>
>> En daardoor wordt het dan een
>> apart project. Moet er een scrum project komen, User Story, stake
>> holders, sprints, milestones. En dan zijn er altijd dingen die
>> voorgaan.
>>
>> Zou je agile moeten maken, dat scrum. Maar als je meer projecten
>> hebt dan developer uren, dan helpt scrum ook niet.

[knip]

> Waar is de tijd van gewoon mouwen opstropen en samen met de klant de oplossing realiseren gebleven.

Dit probleem ontstaat omdat de 'organisatie' op een gegeven moment
belangrijker wordt dan de klant. Dan moet er opeens inderdaad een jaar
vooruit gepland, projecten geprioriteerd omdat iemand ze belangrijk
vindt, of worden hele obvious dingen niet meer gedaan, want past niet
strategisch.

Volgens mij begint elk bedrijf in principe agile en de uitdaging is om
dat zo lang mogelijk vol te houden.

Arnold.


Dirk T. Verbeek

unread,
May 16, 2021, 8:25:03 AM5/16/21
to
Op 16-05-2021 om 10:39 schreef Miquel van Smoorenburg:
> En management gaat op een gegeven moment eisen "doe eens een
> planning" en dan worden de sprints een jaar vooruit gepland. Dat
> is niet erg ... agile.

Het volgende idee zal zijn de storingen ook (in een rooster) te plannen...

Jan Ehrhardt

unread,
May 16, 2021, 10:28:21 AM5/16/21
to
CaseYin in xs4all.general (Fri, 14 May 2021 23:48:42 +0200):
>Ik doe met je mee vanaf 10-juni verlaat ik xs4all na jaaaaaren. Scheelt
>overigens 14 euro per maand. Freedom is bij jaarbetaling een stuk goedkoper.

Bij mij is Freedom juist een stuk duurder. 50/50 XS4ALL glas, waarbij het
abo ook alleen maar via een KPN/Reggefiber vezel kan lopen.
--
Jan

Mark Huizer

unread,
May 16, 2021, 2:10:01 PM5/16/21
to
The wise Dirk T. Verbeek enlightened me with:
Oh? Deden we bij een satelliet ISP met enige regelmaat, storingen
vooraf aan de klanten melden.

Mark

Dirk T. Verbeek

unread,
May 16, 2021, 4:35:03 PM5/16/21
to
Op 16-05-2021 om 20:03 schreef Mark Huizer:
Dat klinkt meer naar niet te vermijden omstandigheden.

> Mark
>

Jan2

unread,
May 18, 2021, 2:45:03 PM5/18/21
to
On 2021-05-08 14:02:12 +0000, Flibsy <fli...@flibsy.invalid> said:

> Ik heb de knoop doorgehakt. In de loop van juni aanstaande gaat Freedom
> Internet ons internet en TV leveren op de DSL verbinding.

> [-]

> Xs4all, en alle medewerkers die deze nieuwsgroepen bevolken en hebben
> bevolkt: heel veel dank.

Het zou Xs4all toch te denken moeten geven
dat klanten van het eerste uur,
dus van vrijwel zolang als Xs4all bestaat,
met enige regelmaat afhaken.

Jan

Erik

unread,
May 18, 2021, 3:30:31 PM5/18/21
to
Waarom? Zijn ze a) liever kwijt dan rijk want zeuren over diensten die
KPN niet wil blijven bieden en b) is ingecalculeerd.

Groet,
Erik

Rob

unread,
May 18, 2021, 3:40:44 PM5/18/21
to
XS4ALL bestaat binnenkort niet meer dus die hoeft niet de denken,
en KPN boeit dat natuurlijk niet want die zijn blij dat ze geen
aparte toko met nietstandaard (niet-Microsoft) omgeving meer in de
lucht hoeven te houden.
Die paar klanten die ze kwijt raken die maken echt niet goed wat
ze daar mee besparen.

Vergelijk het met Ziggo die gewoon geen Formule 1 rechten koopt voor
volgend jaar. 60 cent per klant per maand bespaard, op de 20-60 euro
die de klanten per maand betalen.
Dat gaat ze ook vet klanten kosten, maar die 30 miljoen min die paar
klanten kun je toch maar wel weer mooi verdelen onder de grootverdieners
en de aandeelhouders!

Henk de Jong

unread,
May 19, 2021, 4:43:54 AM5/19/21
to
Ja, XS4ALL wel, maar KPN niet...


--
Met vriendelijke groet,
Henk de Jong

7 Sisters Restaurant
https://www.7sistersrestaurant.com

the Swampster

unread,
May 19, 2021, 4:51:11 AM5/19/21
to
Jan2 writes:

[Schnipp]

>Het zou Xs4all toch te denken moeten geven
>dat klanten van het eerste uur,
>dus van vrijwel zolang als Xs4all bestaat,
>met enige regelmaat afhaken.

Ik denk dat dat afgewogen wordt tegen het aantal nieuwe abonnees.
--
Jan van den Broek
balg...@xs4all.nl 0xAFDAD00D
http://huizen.dds.nl/~balglaas/

Jack van Brederode

unread,
May 19, 2021, 11:45:02 AM5/19/21
to
Ik ga jullie ook verlaten en stap over naar Ziggo.
Over XS4ALL ben en was ik zeer tevreden, maar wil eindelijk wel
eens wat meer upload.

De upgrade naar vectoring zou hier al 4 ...5 jaar terug komen.
Totdat KPN in haar wijsheid besloot daar niet meer in koper te investeren.

Voordat de oude infra structuur vervangen is door glas
kan ook nog jaren duren.

Ik ben het wachten zat.....


Groeten,

Jack

-eggie-

unread,
May 20, 2021, 2:33:21 AM5/20/21
to
Op woensdag 19 mei 2021 om 17:45:02 UTC+2 schreef Jack van Brederode:
Jammer Jack. Hier (1813) ligt, na ook héél lang wachten sinds 10 mei glas in de meterkast en dinsdag na Pinksteren komt XS4ALL mijn Fritz!box 7583 aansluiten. Ga dan van 35/2,5 Mb/s (het max. haalbare met VDSL2) naar 100/100. Blij toe! Vanwege CD bij Freedom stap ik ondanks mijn founding memberschap voorlopig toch niet over.
Gr. -Eggie-

Roger

unread,
May 20, 2021, 3:05:02 AM5/20/21
to
Dat kan ik mij goed voorstellen. Je hebt heel lang de moed erin
gehouden, maar het houdt uiteraard een keer op. Het ga je goed!

Groeten,
-Roger

A. Dumas

unread,
May 20, 2021, 3:35:02 AM5/20/21
to
-eggie- wrote:
> Vanwege CD bij Freedom stap ik ondanks mijn founding memberschap voorlopig toch niet over.

CD?

-eggie-

unread,
May 20, 2021, 3:48:19 AM5/20/21
to
Op donderdag 20 mei 2021 om 09:35:02 UTC+2 schreef A. Dumas:
> -eggie- wrote:
> > Vanwege CD bij Freedom stap ik ondanks mijn founding memberschap voorlopig toch niet over.
> CD?

Canal Digital

A. Dumas

unread,
May 20, 2021, 4:20:03 AM5/20/21
to
Oh ja! En dan vooral vanwege verhalen over betrouwbaarheid, denk ik?
(Heb ik zelf niet gezien/opgezocht, maar hier wel eens vermeld gezien.)
Want het zenderaanbod lijkt me hetzelfde. Ook geen TV5 meer, en zelfs
France2 niet, is het enige wat me zo snel opvalt. En de stereotoon op
Duitse zenders voor originele taal zal ook wel niet werken. Bij Ziggo
nog wel; toen ik dat had, probeerde ik meestal eerst Frans op Arte en
soms Duits om het wat beter te begrijpen.

Maar goed, ik kijk toch veel minder TV dan vroeger, eigenlijk alleen
België voor fietsen (en Eurosport als het moet omdat Sporza de rechten
niet heeft, zoals nu met de Giro, wat trouwens best sympathieke
keuvel-commentatoren zijn), en BBC First/1/2. Ik haat al die reclame.

https://www.canaldigitaal.nl/zenderlijsten/zenderlijst-tv-via-internet/

Rob

unread,
May 20, 2021, 4:55:02 AM5/20/21
to
Als je dat soort eisen hebt kun je beter een schotel neerzetten, liefst
draaibaar maar anders met koppen voor 19,23 en 28 graden.

Dan kun je het meeste gewoon gratis kijken en de Nederlandse programma's
met een Canal Digitaal abonnement.

Jack van Brederode

unread,
May 20, 2021, 4:55:22 AM5/20/21
to Roger
Op 20-05-2021 om 08:54 schreef Roger:
Ach ik geef niet zo gauw op en heb de afgelopen jaren van alles
geprobeerd, tot de gemeente raad enthousiast te maken voor een eigen
glasvezel netwerk.

Sommige raadsleden vinden het een goed idee maar hebben toch andere
prioriteiten of ze snappen niet dat enig concurrentie gezond is

KPN is nu 3 dorpen verderop glasvezel aan het het aanleggen. Per dorp
doen ze daar ongeveer één jaar over. Maar wie weet maakt KPN
toch een tussen sprint... dan ben ik weer zo om.

Maar waarschijnlijk, maak ik dat in deze stad niet meer mee.

Groeten,

Jack







-eggie-

unread,
May 25, 2021, 6:54:25 AM5/25/21
to
Op donderdag 20 mei 2021 om 10:55:22 UTC+2 schreef Jack van Brederode:
> JackInternet

Sinds vanochtend van VDSL 34/3 naar 100/100 glasvezel.

Uit de FB7583:
Aanbieder: XS4ALL FTTH
verbonden via WAN sinds 25.05.2021, 10:19 uur
Snelheid: ​↓ 1000,0 Mbit/s ↑ 1000,0 Mbit/s, wijzigen
-eggie-

Dirk T. Verbeek

unread,
May 25, 2021, 8:10:02 AM5/25/21
to
Op 25-05-2021 om 12:54 schreef -eggie-:
> inds vanochtend van VDSL 34/3 naar 100/100 glasvezel.
>
> Uit de FB7583:
> Aanbieder: XS4ALL FTTH
> verbonden via WAN sinds 25.05.2021, 10:19 uur
> Snelheid: ​↓ 1000,0 Mbit/s ↑ 1000,0 Mbit/s, wijzigen
> -eggie-

Mooi hè!

Joe

unread,
May 27, 2021, 3:52:07 AM5/27/21
to
On Tue, 25 May 2021 03:54:24 -0700 (PDT), -eggie- <egbert.m...@gmail.com> wrote:

>Snelheid: ?? 1000,0 Mbit/s ? 1000,0 Mbit/s, wijzigen
>-eggie-

Sssssshhhhhhhh

Rob

unread,
May 27, 2021, 3:55:37 AM5/27/21
to
Dat is de link snelheid, die is altijd hetzelfde (meestal 1Gbps),
onafhankelijk van de abonnement snelheid.

-eggie-

unread,
May 27, 2021, 3:29:56 PM5/27/21
to
Op donderdag 27 mei 2021 om 09:55:37 UTC+2 schreef Rob:
Weet ik, had ook geschreven: van VDSL 34/3 naar 100/100 glasvezel.

Erik Baas

unread,
Jun 11, 2021, 3:23:36 PM6/11/21
to
Op 15-05-2021 om 13:48 schreef Wouter Smaal:
> Freedom Internet+TV is sowieso geen optie gezien de bovengemiddeld veel
> klachten van de TV dienst (laagste score in recente provider "onderzoek"

Wat voor mij de druppel was: ik ben terug bij XS4All. Werd gek van die
troep van Canal Digital. :-(

--
Erik.

Dirk T. Verbeek

unread,
Jun 11, 2021, 6:45:02 PM6/11/21
to
Op 11-06-2021 om 21:23 schreef Erik Baas:
Aauw, zo slecht?

nb

unread,
Jun 11, 2021, 7:27:38 PM6/11/21
to
Op 11-6-2021 om 21:23 schreef Erik Baas:
Hier geen TV van Freedom. CD is inderdaad om te huilen via het internet.

Samen met Freedom is nu een verbeter traject gestart om TV ook in de
buurt te brengen van de internet score van Freedom bij de Consumentenbond.

Gisteren de eerste grote update voor de set-top boxen, die helaas nog
een bug bevatte en die is alweer teruggedraaid door Freedom. Iets teveel
haast, en vertrouwen in de maker van de update lijkt mij.

De APP op Android is al een paar keer bijgewerkt ondertussen en die
werkt eigenlijk best goed.

Ik kan mij goed voorstellen dat klanten weggaan bij Freedom om zo de
vrede in huis te kunnen bewaren.
De tijd zal het leren of het traject ook daadwerkelijk zoden aan de dijk
gaat zetten en dat ook TV van CD eveneens een uithangbord wordt, om zo
ook met een gerust hart over te stappen naar Freedom.

Erik Baas

unread,
Jun 11, 2021, 8:45:02 PM6/11/21
to
Op 12-06-2021 om 00:33 schreef Dirk T. Verbeek:
>> Wat voor mij de druppel was: ik ben terug bij XS4All. Werd gek van die
>> troep van Canal Digital. :-(

> Aauw, zo slecht?

Ja. Beeld en geluid zijn gewoon wel goed, maar de bediening is hopeloos.
En ik heb te vaak begin of eind van programma's gemist omdat die gewoon
niet opgenomen zijn, maar het gebeurt ook vaak ook met "Begin Gemist".

Geen FF/REW met beeld. REW kan trouwens sowieso niet bij een live
uitzending, tenzij je eerder de pauzeknop gebruikt had.

Popup bij "Begin gemist" als er een ander programma begint: "Wilt u dit
programma verder bekijken?". Duh! En als je niet snel genoeg bevestigt
schakelt 'ie al om. Verder kijken gaat trouwens gepaard met een boel
rare storingen in beeld en geluid.

"Begin gemist" werkt niet binnen ca. 10 minuten na afloop van een
programma. Alsof er eerst nog een VHS-tape teruggespoeld moet worden...

Programma later bekijken faalt soms met een "Programma voorbereiden om
af te spelen", en daar lijkt een voorkeur voor F1 en F2-races te zijn. :-(

Geen zenderlijst, geen mogelijkheid om zenders te blokkeren. En, ook
heel fijn: met zappen moet je door _alle_ zenders heen, dus ook die
zenders waarop je niet geabonneerd bent. Dat zijn er vele tientallen, en
je moet dus evenzovele keren een foutmelding wegklikken. En dan nog de
zenders in vreemde talen, een paar zonder enige inhoud, 12 (!) met
kinderprogramma's, enz.

STB: Power-, standby- en resetknop zijn wegbezuinigd, ipv. de
Scart-connector zit er een mini-Dinplug op waar geen plug voor te koop is.
Allerlei verschillende menu's, chaotisch ingedeeld en allemaal
verschillend geplaatst en qua "look", onhandig en onlogisch, meer een
doolhof.

Gids: 4 programma's van 5 zenders tegelijk op het scherm, met plaatjes
én logo's er bij. Allerlei teksten moesten dus ingekort worden, zodoende
heb je 9 zenders die "NPO..." heten, 6 keer "Zigg...", enz. En in een
Formule1-weekend heten _alle_ programma's "Formule 1..."; of het om de
race gaat of om een herhaling van VT2 ontdek je pas nadat je op "OK'
gedrukt hebt.

Afstandsbediening: goedkoop prul, te licht, ronde (!) onderkant, iele
knopjes, meerdere knoppen die hetzelfde doen, knoppen die verschillende
functies hebben, en een paar die helemaal niets doen.

Voor programmainfo moet je altijd via de gids, in totaal 8 of 9 toetsen
indrukken. En dat terwijl er een knop "i" op zit. Terug met de knop die
anders altijd als "Exit" werkt gaat niet, je moet drie keer op "terug'
drukken.

Play en Pause werken ook als Pause resp. Play, Stop heeft eens de
melding "Opname mislukt" gegeven, en (toppertje!): de volumeknop
beëindigt meteen ook FF en REW (werkt dan dus als Play).

Tot zover maar voor nu, meer weet ik uit m'n hoofd niet meer. En ik ga
niet meer zeuren over een paar rare bugs uit het verleden, maar er ik
weet er een paar die er op wijzen dat mn. de software door prutsers
ontworpen en gebouwd is, en onvoldoende getest. En ik lees net dat er
gisteren een onverwachte en niet aangekondigde update is uitgevoerd die
meteen weer teruggedraaid is: ook weer een veeg teken....

Freedom heeft volgens mij geprobeerd op alle fronten te bezuinigen. Dat
blijkt uit de STB, de a.b. en de software, maar ook uit het uitbesteden
van IMAP, SMTP en DNS aan een bedrijf uit de USA (11 á 12 hops vgs.
tracert) met té veel storingen als gevolg. En dat wreekt zich nu.

--
Erik.

Erik Baas

unread,
Jun 11, 2021, 9:10:02 PM6/11/21
to
Op 12-06-2021 om 01:27 schreef nb:
> CD is inderdaad om te huilen via het internet.
> Samen met Freedom is nu een verbeter traject gestart om TV ook in de
> buurt te brengen van de internet score van Freedom bij de Consumentenbond.

Alweer? In september 2020 is de STB (van juni 2020) al eens vervangen
door een die niet zo gloeiend heet werd, incl. nieuwe - maar nog steeds
waardeloze - software.

> Gisteren de eerste grote update voor de set-top boxen, die helaas nog
> een bug bevatte en die is alweer teruggedraaid door Freedom. Iets teveel
> haast, en vertrouwen in de maker van de update lijkt mij.

De bugs hadden mi. in oktober 2020 opgelost geweest moeten zijn, het
fixen van de belabberde menustructuur had maximaal nog een of twee
maanden mogen duren. Het is nu half juni, 7 maanden later, en de eerste
grote update is er nu pas? En die blijkt ook nog eens niet te deugen?
Mijn hemel, wat een afgang...

--
Erik.

Roger

unread,
Jun 12, 2021, 1:25:02 AM6/12/21
to
En ik maar denken dat TV van XS4ALL prut was (een vriendin klaagt er in elk geval
voortdurend over).

Ik zit nu voor TV bij Ziggo (TV met CI+ en een Humax recorder), en mocht ik ooit
voor internet en bellen overstappen naar Freedom dan kan ik dat zo te zien ook maar
beter zo laten... Niet dat Ziggo ideaal is: de merge met UPC heb ik met gemengde
gevoelens beleefd. Maar ik heb weten te ontsnappen aan de Horizon box. Dat scheelt.

> Freedom heeft volgens mij geprobeerd op alle fronten te bezuinigen. Dat blijkt uit de STB,
> de a.b. en de software, maar ook uit het uitbesteden van IMAP, SMTP en DNS aan een bedrijf
> uit de USA (11 á 12 hops vgs. tracert) met té veel storingen als gevolg. En dat wreekt
> zich nu.

De maildienst van Freedom wordt geleverd door Soverin B.V., gevestigd in Amsterdam.
Naar de eigenaar(s) daarvan heb ik geen onderzoek gedaan. De servers staan zo te zien
bij Hetzner Online GmbH in Nürnberg, Duitsland (11 hops van hier). Ik kan daar niets
USA-gerelateerds aan ontdekken.

Groeten,
-Roger

nb

unread,
Jun 12, 2021, 2:26:41 AM6/12/21
to
> Op 12-6-2021 om 02:33 schreef Erik Baas:
>> Op 12-06-2021 om 00:33 schreef Dirk T. Verbeek:
>>>> Wat voor mij de druppel was: ik ben terug bij XS4All. Werd gek van
>>>> die troep van Canal Digital. :-(
>>
>>> Aauw, zo slecht?
>>
>> Ja. Beeld en geluid zijn gewoon wel goed, maar de bediening is hopeloos.
> knip
>> meteen weer teruggedraaid is: ook weer een veeg teken....
>>
>> Freedom heeft volgens mij geprobeerd op alle fronten te bezuinigen. Dat
>> blijkt uit de STB, de a.b. en de software, maar ook uit het uitbesteden
>> van IMAP, SMTP en DNS aan een bedrijf uit de USA (11 á 12 hops vgs.
>> tracert) met té veel storingen als gevolg. En dat wreekt zich nu.
>>

Kijk de KPN heeft decenia de tijd gehad om het op te bouwen en Freedom
heeft in een korte tijde moeten starten omdat de KPN rare dingen doet.

Freedom gebruikt diensten van derden, zoals ook van de KPN, en hadden
zij de kans gehad om een andere aanbieder dan CD te kiezen dan hadden
zij dat ongetwijfeld gedaan. Helaas is er geen keuze en geen vrijheid
voor klanten om zelf hun aanbieder van TV bij hun internet verbinding.
Het is allemaal koppelverkoop, bij Ziggo is het al moeilijk om een
andere aanbieder van telefonie te nemen.

Zo is het bij iedere aanbieder wel iets wat afgedwongen wordt. Bij
Xs4all en Freedom heb je de keuze maar het aanbod van derden is er soms
gewoonweg niet zoals bij TV.

Het probleem met de update was dat het pauzeren tijdens een uitzending
niet meer werkte en daarom is de gehele update teruggedraaid.
KPN had ook zoiets een tijdje terug en hun instelling was, leer ermee
leven mensen en zeur vooral niet. Niet veel later hebben ze toch het
weer terugzet zoals het was. Freedom weet dat ze op eieren lopen met CD
en ze hebben eenvoudig geen alternatief. Verder is CD geen kleinen
speler en bestaat al tientallen jaren als aanbieder van satelliet TV. Nu
bieden zij ook internet en telefonie aan en een online platform voor TV.
Dat kopen zij ook weer in bij een andere aanbieder en leggen daarboven
op hun informatie.

In ieder geval heeft Freedom goed aan de bel getrokken zijn nu nauw
betrokken bij het verbeteren van wat CD heeft laten liggen. Ze hebben
gewoonweg ook geen keuze hierin omdat de overige diensten van Freedom op
een veel hoger niveau liggen.

Over de hops naar de servers. DNS freedom is 3 hops en imap en smtp is 6
a 8 hops voordat in het netwerk van Hetzner zit....in Duitsland en je
gaat via van Amsterdam naar Frankfurt. Geen afsteker naar de USA zoals
die dat graag zouden zien.

b...@woontthuis.invalid

unread,
Jun 13, 2021, 8:19:48 AM6/13/21
to
On 12 Jun 2021, Erik Baas wrote
(in article<60c400e0$0$22709$e4fe...@news.xs4all.nl>):
Ik neem aan dat je die kritiek ook hebt gedeeld met Freedom? Getuige de
klachten en de reactie daarop van Freedom en CD in de Freedom community heb
ik namelijk de indruk dat er keihard gewerkt wordt aan oplossingen. Kom daar
maar eens om bij de grote Internet-boeren.
Overigens begrijp ik ook uit de reacties van eindgebruikers op de laatste
update dat het sterk verbeterd is, dus je reactie hier is volgens mij alweer
achterhaald door de werkelijkheid.


Rob

unread,
Jun 13, 2021, 11:00:02 AM6/13/21
to
b...@woontthuis.invalid <b...@woontthuis.invalid> wrote:
> Ik neem aan dat je die kritiek ook hebt gedeeld met Freedom? Getuige de
> klachten en de reactie daarop van Freedom en CD in de Freedom community heb
> ik namelijk de indruk dat er keihard gewerkt wordt aan oplossingen. Kom daar
> maar eens om bij de grote Internet-boeren.

Nou ik krijg de indruk dat Freedom vooral een winkel is die spullen
doorverkoopt die ze zelf ook weer kopen bij grote boeren.
Ook dit: men wederverkoopt Canal Digitaal abonnementen.

Als het niet goed werkt kun je wel bij Freedom klagen maar die zullen
er zelf niks anders aan kunnen doen dan Canal Digitaal bellen, hetzelfde
dus als wanneer je daar zelf een abonnement neemt.
Je zou kunnen hopen dat ze meer luisteren naar zo'n partij als Freedom
dan naar individuele klanten, maar aan de andere kant krijgen ze daar
wel vaker scheppen met klanten naar binnen (zoals nu weer met het
failissement van Joyne) dus er bijzonder zal Freedom ook weer niet voor
hen zijn.

Erik Baas

unread,
Jun 13, 2021, 9:35:02 PM6/13/21
to
Op 12-06-2021 om 08:26 schreef nb:
> Kijk de KPN heeft decenia de tijd gehad om het op te bouwen en Freedom
> heeft in een korte tijde moeten starten omdat de KPN rare dingen doet.

True. Daarom heb ik mn. in de eerste paar maanden een aantal vervelende
dingetjes voor lief genomen, zoals twee keer een urenlange uitval van
SMTP (*) en twee halve dagen een niet-werkende DNS (**).
*: Even een oude IIS opnieuw aangezet.
**: Meegelift op een DNS van een andere ISP.
En alle problemen met TV gemeld aan de HD, maar meer dan "we hebben het
doorgegeven" kreeg ik eigenlijk niet, mn. aan de TV veranderde niets.

> Helaas is er geen keuze en geen vrijheid
> voor klanten om zelf hun aanbieder van TV bij hun internet verbinding.
> Het is allemaal koppelverkoop,

Dat was in mijn geval het grote breekpunt: als ik voor een beter
TV-systeem had kunnen kiezen was ik gewoon Freedom-abo gebleven en zou
ik de verdere groei afgewacht hebben. Ik vraag me ook af: is het
technisch onmogelijk, of alleen maar beleid?

> Het probleem met de update was dat het pauzeren tijdens een uitzending
> niet meer werkte en daarom is de gehele update teruggedraaid.

Daar waren altijd al problemen mee. Over die update kan ik kort zijn:
kennelijk _weer_ niet goed getest. Blunder. Wel grappig dat 'ie komt op
de dag nadat ik overgestapt was. ;-)

> KPN had ook zoiets een tijdje terug en hun instelling was, leer ermee
> leven mensen en zeur vooral niet.

Yep. De arrogantie van de grote speler.

> In ieder geval heeft Freedom goed aan de bel getrokken zijn nu nauw
> betrokken bij het verbeteren van wat CD heeft laten liggen.

Nounou, na bijna een heel jaar. Wauw.

> Over de hops naar de servers. DNS freedom is 3 hops en imap en smtp is 6
> a 8 hops voordat in het netwerk van Hetzner zit....in Duitsland en je
> gaat via van Amsterdam naar Frankfurt. Geen afsteker naar de USA zoals
> die dat graag zouden zien.

Ik zie dat de DNS inderdaad verhuisd is. Ik wist dat niet, kennelijk
vond Freedom dat niet belangrijk genoeg om even te melden. Bah.

--
Erik.

Erik Baas

unread,
Jun 13, 2021, 10:00:02 PM6/13/21
to
Op 13-06-2021 om 14:19 schreef b...@woontthuis.invalid:
>>>> Wat voor mij de druppel was: ik ben terug bij XS4All. Werd gek van die
>>>> troep van Canal Digital. :-(
>>> Aauw, zo slecht?
>> Ja. [KNIP]

> Ik neem aan dat je die kritiek ook hebt gedeeld met Freedom?

Ja, met alle details, en indien nodig met een foto of videootje er bij,
bv. als het te ingewikkeld was om in tekst uit te leggen.

> Getuige de
> klachten en de reactie daarop van Freedom en CD in de Freedom community heb
> ik namelijk de indruk dat er keihard gewerkt wordt aan oplossingen.

Dat zal ook gerust wel, maar er blijven mij teveel klachten open staan.
En de laconieke antwoorden van de HD konden mijn ergernis over mn. de TV
ook niet wegnemen.

> Overigens begrijp ik ook uit de reacties van eindgebruikers op de laatste
> update dat het sterk verbeterd is, dus je reactie hier is volgens mij alweer
> achterhaald door de werkelijkheid.

Ik zou het niet weten: zoals gezegd gebruikte ik al enige tijd de DNS
van een andere ISP, en draaide ik een eigen SMTP. Met IMAP (op
smartphone, noodgedwongen) heb ik tot en met de laatste week problemen
gehad. Als internet functioneert improviseer ik de rest er wel bij. ;-)

De TV is het breekpunt geweest, dat was echt een dagelijkse bron van
ergernis. En daar is de laatste maanden echt niets aan verbeterd! En
toen er dan vorige week eindelijk een update kwam zat daar een bug in en
moest die hals-over-kop teruggedraaid worden.

--
Erik.

Henk de Jong

unread,
Jun 14, 2021, 1:38:53 AM6/14/21
to
On 14-6-2021 3:24, Erik Baas wrote:
<cut>
> Ik zie dat de DNS inderdaad verhuisd is. Ik wist dat niet, kennelijk
> vond Freedom dat niet belangrijk genoeg om even te melden. Bah.

Freedom nieuwsbrief 27 van 23 april 2021:

3. Nieuwe DNS servers ­
­ ­ ­
­ Onlangs heeft Freedom nieuwe DNS servers geïnstalleerd. Als klant
merk je hier in principe niet veel van; het zorgt er onderaan de streep
voor dat je nét even wat sneller een website in beeld krijgt wanneer je
een URL intypt in je browser en hier naartoe surft.

Wat moet je doen?
Heb je een modem (FRITZ!Box) van Freedom gehuurd? Dan hoef je helemaal
niks te doen! Heb je een eigen modem (die niet in het beheer is van
Freedom) of heb je zelf de IP-adressen van je modem handmatig gewijzigd?
Lees in dat geval verder… ­

https://freedom.nl/nieuwsartikel/nieuwe-dns-servers­


--
Met vriendelijke groet,
Henk de Jong

7 Sisters Restaurant
https://www.7sistersrestaurant.com

Erik Baas

unread,
Jun 14, 2021, 9:35:02 AM6/14/21
to
Op 14-06-2021 om 07:38 schreef Henk de Jong:
>> Ik zie dat de DNS inderdaad verhuisd is. Ik wist dat niet, kennelijk
>> vond Freedom dat niet belangrijk genoeg om even te melden. Bah.

> Freedom nieuwsbrief 27 van 23 april 2021:

Niet ontvangen.

> https://freedom.nl/nieuwsartikel/nieuwe-dns-servers­

O wacht, ik moet dus zelf elke dag kijken of er nieuws is? Heet dat
tegenwoordig ook al een nieuwsbrief?

--
Erik.

Henk de Jong

unread,
Jun 14, 2021, 9:53:44 AM6/14/21
to
On 14-6-2021 15:33, Erik Baas wrote:
> Op 14-06-2021 om 07:38 schreef Henk de Jong:
>>> Ik zie dat de DNS inderdaad verhuisd is. Ik wist dat niet, kennelijk
>>> vond Freedom dat niet belangrijk genoeg om even te melden. Bah.
>
>> Freedom nieuwsbrief 27 van 23 april 2021:
>
> Niet ontvangen.

Ik wel, gewoon per e-mail.
Bovendien ook nog te lezen op de Freedom RSS Nieuws Feed.
https://www.freedomnet.nl/rss/feed.xml

>> https://freedom.nl/nieuwsartikel/nieuwe-dns-servers­
>
> O wacht, ik moet dus zelf elke dag kijken of er nieuws is? Heet dat
> tegenwoordig ook al een nieuwsbrief?

Doe niet zo negatief.
Dit is gewoon een link naar het archief van verstuurde nieuwsbrieven.

Flibsy

unread,
Jun 14, 2021, 11:15:59 AM6/14/21
to
Nieuwsbrieven worden misschien naar je @xs4all.nl gestuurd omdat je je
daarmee hebt geabonneerd?

--
Flibsy

Dirk T. Verbeek

unread,
Jun 14, 2021, 12:05:02 PM6/14/21
to
Op 14-06-2021 om 18:03 schreef Dirk T. Verbeek:
>> Nieuwsbrieven worden misschien naar je @xs4all.nl gestuurd omdat je je
>> daarmee hebt geabonneerd?
>>
> Nou je het zegt...
> Ik zie tot en met no. 25 in de inbox van de zelfgekozen domeinnaam,
> daarna niks...

Oeps, met ingang van no. 26 staat het nummer niet meer in het onderwerp,
ze zijn er dus wel.

Dirk T. Verbeek

unread,
Jun 14, 2021, 12:05:02 PM6/14/21
to
Op 14-06-2021 om 17:15 schreef Flibsy:

Rob

unread,
Jun 14, 2021, 12:05:58 PM6/14/21
to
Henk de Jong <news...@nospam-hsdejong.nl> wrote:
> On 14-6-2021 3:24, Erik Baas wrote:
> <cut>
>> Ik zie dat de DNS inderdaad verhuisd is. Ik wist dat niet, kennelijk
>> vond Freedom dat niet belangrijk genoeg om even te melden. Bah.
>
> Freedom nieuwsbrief 27 van 23 april 2021:
>
> 3. Nieuwe DNS servers ­
> ­ ­ ­
> ­ Onlangs heeft Freedom nieuwe DNS servers geïnstalleerd. Als klant
> merk je hier in principe niet veel van; het zorgt er onderaan de streep
> voor dat je nét even wat sneller een website in beeld krijgt wanneer je
> een URL intypt in je browser en hier naartoe surft.

Beetje amateuristisch is het wel dat uitgerekend een nieuw opgerichte
provider nu al IP addressen moet aanpassen van core infrastructuur
zoals een DNS resolver. Je zou toch hopen dat men dat bij de opzet
had meegenomen en geregeld had dat als deze ooit fysiek verplaatst
moeten worden, deze toch hetzelfde adres kunnen houden.

Kijk, dat een provider als XS4ALL ooit de "fout" gemaakt heeft om DNS
resolves en autorative DNS servers op hetzelfde adres neer te zetten dat
kan ik me goed voorstellen, op dat soort gebied veranderen nou eenmaal
de inzichten. Op dezelfde manier kan het voorkomen dat je ooit begonnen
bent met 1 server die allerlei taken had, en bij splitsen er mee zit
dat je IP adressen moet aanpassen.

Maar een in 2020 opgerichte provider (was het toch?) die had dat goed
kunnen opzetten.

Erik

unread,
Jun 14, 2021, 1:05:02 PM6/14/21
to
Je neemt het ip adres van de oude resolver toch gewoon mee naar de
nieuwe als alias adres. Zo deden wij dat indertijd met zowel resolvers
als authoritative DNS servers. Klanten hadden er geen last van, en zo
hoort het ook.

Groet,
Erik

A. Dumas

unread,
Jun 14, 2021, 1:07:29 PM6/14/21
to
Erik <noname@invalid> wrote:
> Je neemt het ip adres van de oude resolver toch gewoon mee naar de
> nieuwe als alias adres. Zo deden wij dat indertijd met zowel resolvers
> als authoritative DNS servers. Klanten hadden er geen last van, en zo
> hoort het ook.

Ik neem dat ze niks mee konden nemen omdat ze alles inkopen bij derden.

Rob

unread,
Jun 14, 2021, 3:26:21 PM6/14/21
to
Dat zou het kunnen zijn ja.

Erik Baas

unread,
Jun 16, 2021, 12:05:02 PM6/16/21
to
Op 14-06-2021 om 17:15 schreef Flibsy:
> Nieuwsbrieven worden misschien naar je @xs4all.nl gestuurd omdat je je
> daarmee hebt geabonneerd?

Nee, natuurlijk niet.

--
Erik.

Flibsy

unread,
Jun 16, 2021, 3:12:33 PM6/16/21
to
Waarom natuurlijk?

--
Flibsy

Machiel de Wit

unread,
Jun 16, 2021, 5:13:21 PM6/16/21
to
Erik Baas schreef op 14-06-2021
in <60c75a8e$0$22713$e4fe...@news.xs4all.nl>:
> Op 14-06-2021 om 07:38 schreef Henk de Jong:
>>> Ik zie dat de DNS inderdaad verhuisd is. Ik wist dat niet,
>>> kennelijk vond Freedom dat niet belangrijk genoeg om even te
>>> melden. Bah.
>
>> Freedom nieuwsbrief 27 van 23 april 2021:
>
> Niet ontvangen.

Deze niet of veel andere nieuwsbrieven ook niet?
Vandaag is nummer 30 binnen gekomen.
Ik heb er nog geen een gemist.
Wellicht dat je beter je nog eens kan aanmelden.

--
MdW.

Dirk T. Verbeek

unread,
Jun 16, 2021, 6:40:02 PM6/16/21
to
Op 16-06-2021 om 23:13 schreef Machiel de Wit:
Ik weet niet of het no. 30 is, er staat bij mij boven "Speciale
nieuwsbrief" en het is een verzoek tot financiële ondersteuning via
crowdfunding.

A. Dumas

unread,
Jun 17, 2021, 4:24:53 AM6/17/21
to
On 17-06-2021 00:30, Dirk T. Verbeek wrote:
> Ik weet niet of het no. 30 is, er staat bij mij boven "Speciale
> nieuwsbrief" en het is een verzoek tot financiële ondersteuning via
> crowdfunding.

Aiiii. Met alleen maar repackaging komen ze er dus niet.

Erik Baas

unread,
Jun 17, 2021, 5:15:02 PM6/17/21
to
Op 16-06-2021 om 21:12 schreef Flibsy:
>>> Nieuwsbrieven worden misschien naar je @xs4all.nl gestuurd omdat je je
>>> daarmee hebt geabonneerd?
>> Nee, natuurlijk niet.

> Waarom natuurlijk?

Ten eerste omdat je een verkeerde aanname doet, ten tweede omdat ik niet
zo stom ben.

--
Erik.

Flibsy

unread,
Jun 17, 2021, 6:55:54 PM6/17/21
to
Het was een vraag, geen aanname.

--
Flibsy

Jan Ehrhardt

unread,
Jun 18, 2021, 5:20:02 AM6/18/21
to
Henk de Jong in xs4all.general (Mon, 14 Jun 2021 07:38:52 +0200):
>On 14-6-2021 3:24, Erik Baas wrote:
><cut>
>> Ik zie dat de DNS inderdaad verhuisd is. Ik wist dat niet, kennelijk
>> vond Freedom dat niet belangrijk genoeg om even te melden. Bah.
>
>Freedom nieuwsbrief 27 van 23 april 2021:

Wat mij bij die Freedom nieuwsbrieven altijd opvalt is het gebruik van een
remote image:
http://newslettertogo.com/qp1sq8qr/s_wm5ovagz/files/Rafelrand.png
Dat riekt sterk naar een tracking 'pixel' (nog afgezien van het gebruik
van http ipv https). Nu laad ik externe images nooit in al mijn
mailclients, maar toch.
--
Jan

Joe

unread,
Jun 18, 2021, 5:50:02 AM6/18/21
to
Heb je daar al een vraag over gesteld? Als ik het goed begrijp hecht men daar ook aan privacy.

Flibsy

unread,
Jun 26, 2021, 8:32:25 AM6/26/21
to
Flibsy <fli...@flibsy.invalid> wrote:
> Ik heb de knoop doorgehakt. In de loop van juni aanstaande gaat Freedom
> Internet ons internet en TV leveren op de DSL verbinding.

Op 25-6-2021 ging om 8:14 de knop om.

1. Blije verrassing: de (xs4all) FB7581 bleek de wijziging volautomatisch
op te pikken, gewoon (DSL) internetverbinding dus. TV was uiteraard wel
weg.
Daarna kalmpjes de internet server (Synology ds218+) downgebracht, TV
ontvanger en FB7581 op fabrieksinstellingen gezet en ingepakt in de xs4all
retourdoos. De (Freedom) FB7590 DSL verbinding werkte uiteraard meteen.

2. Blije verrassing: de Synology kreeg hetzelfde IPv4-adres als hij al had,
zodat de enig mogelijke oorzaak van problemen niet bestond. Adres nog wel
even in de FB vastgezet.
In FB port forwards voor de internet services naar Synology gemaakt, en
daarna A-record in DNS omgezet. Even later kwam het mailverkeer
probleemloos op gang.

Het werkte allemaal meteen, dat is vandaag de dag toch wel erg goed
geregeld hoor.

Mijn HP2542 printer kostte wel moeite, wilde op geen enkele manier op het
WiFi netwerk. Uiteindelijk zag ik dat er eind 2020 een firmware update was
gemaakt, na installatie was ook dat okee.

Met 180/30 Mbps (gemeten bij xs4all speedtest) ben ik heel blij. Aan de
TV-ui moet ik uiteraard nog wennen, irritant is dat opnames steevast te
laat beginnen. Overleef ik wel, en gaat wel goed komen.
En usenet haal ik al een tijd bij news.aioe.org. Gaat ook goed.

Weet je wat wél ergerlijk is? Dat ik voor elke nieuwe Fritz!box weer een
nieuw gat in de muur moet boren. Ik heb er nu 3 gehad, en alle 3 andere
afstanden tussen de gaten. Waar is dat nou voor nodig?

--
Flibsy
0 new messages