abbonoment gaat eur 200 pm kosten bij opslag gegevens

1 view

Frank Gillebaard

Dat werd door de hr Sikkingen op de nederlandse tv bekend gemaakt in een van
de nieuws programma's (twee vandaag). Jaap Jongbloed had een
vertegenwoordiger van de nederlandse isp aan tafel (hr Sikkingen) om te
spreken over de gevolgen van het idee om verkeersgegevens op te slaan. En
hierbij werd uit de lossen pols voorgerekend dat een gemiddeld internet
account in prijs zou stijgen naar zo'n 200 euro per maand. Dit omdat er per
jaar 40.000 Tbyte gegevens moet worden opgeslagen.

Nu meen ik te weten dat ongeveer 70% van de nederlandse huishoudens toegang
hebben tot internet. Er van uitgaande dat dit neerkomt op ongeveer 5000000
internet aansluitingen leidt tot het volgende rekensommetje.

5000000 huishoudens X eur 200 per maand extra kosten X 12 maanden =
12000000000 euro kosten op jaar basis.

Uhh 12 miljard kosten per jaar dus. Ik zou graag van een isp die bezwaar
maakt tegen de opslag van verkeersgegevens een onderbouwing van die miz wel
heel ongeloofwaardige uitspraak zien.

Verder zou ik graag willen dat iemand de heer Jongbloed een basis opleiding
rekenen geeft zodat die tijdens een interview direct inziet wat voor onzin
aan tafel wordt verteld.

Ook adviseer ik ISP's om geen ongeloofwaardige argumenten te gebruiken. In
een kort gesprek scoort het natuurlijk wel als je zegt dat het abbenoment
stijgt naar eur 200 per maand. Maar het rekensommetje dat ik net voorreken
maakt e.e.a. wel heel ongeloowaardig. 12 miljard kosten op jaarbasis is
gewoon onzin.

Verder adviseer ik die ISP's om niet te vragen aan de overheid om het zelf
te betalen. Dat is ook zo'n onzinnig verhaal. De overheid heeft inkomsten
maar die hebben de naam belastingen en de burgers betalen die belastingen.
Als er 2400 euro internet account kosten per jaar moet worden gemaakt dan
begrijp ik werkelijk niet waarom die 30% van de mensen die geen gebruik
maken van internet daaraan moeten bijdragen.

Dit mede omdat waarschijnlijk in die groep bijvoorbeeld heel oude mensen
over vertegenwoordigd zijn. Waarom zouden bejaarden die het toch al niet zo
breed hebben en die worden gekort op ongeveer alles en nogwat en die in
verzorgingshuizen zitten waar ze heel slecht worden behandeld moeten
meebetalen aan het op peil houden van de inkomsten van xs4all?

Frank Gillebaard.

Frank Gillebaard

Onderwerp: Ik heb nog een rekenboekje van de lagere school liggen voor de
heer Jongbloed

En volgens mij kan hij dat wel gebruiken. In de uitzending van 2vandaag
waarin het onderwerp 'opslag verkeersgegevens internet' werd besproken hield
de heer Jongbloed een interview met de heer Sikkens, vertegenwoordiger
(kennelijk) van de Nederlandse Internet Service Providers. Hierbij werd
zowel bij de intro als tijdens het gesprek gezegd dat als de gegevens moeten
worden opgeslagen de kosten van toegang tot het internet zou stijgen naar
eur 200 per maand. Hier volgt de berekening wat die uitspraak betekend:

Ongeveer 70% van de Nederlandse huishoudens heeft toegang tot internet.

[...]

Uhh 12 miljard kosten per jaar dus. Dat verdient enige onderbouwing lijkt
mij.

Verder adviseer ik de heer Jongbloed om aan een vertegenwoordiger van het
bedrijfsleven de vraag te stellen wie precies de inkomsten betalen van de
overheid. De vertegenwoordiger van die ISP's stelt in het programma namelijk
voor dat de overheid de te maken kosten dan maar zelf moet betalen. Die
overheid heeft inkomsten maar die inkomsten staan bekend onder de naam
belastingen en die betalen wij dus.

Tenslotte adviseer ik de heer Jongbloed de informatie in een interview ook
te combineren. ALS het bedrijfsleven vind dat de overheid de kosten van
opslag moet betalen EN ALS dit bedrijfsleven een nota stuurt van 12 miljard
per jaar voor deze opslag DAN garandeer ik u dat de overheid zwaar wordt
getild. Een nieuwe parlementaire enquête in wording.

Met vriendelijke groet,

Frank Gillebaard

Thomas Knoop

[cut]
> [...]
> 5.000.000 huishoudens X eur 200 per maand *extra* kosten X 12 maanden =

> 12.000.000.000 euro kosten op jaar basis.

je vergeet wat...

Jochem van Dieten

Frank Gillebaard wrote:
> Dat werd door de hr Sikkingen op de nederlandse tv bekend gemaakt in een van
> de nieuws programma's (twee vandaag).

Voor degenen die willen weten wat er wel gezegd is:
http://www.2vandaag.nl/index.php?module=PX_Story&type=user&func=view&cid=2#

Jochem

Frank Gillebaard

"Jochem van Dieten" <nom...@devnull.invalid> wrote in message

> Voor degenen die willen weten wat er wel gezegd is:

http://www.2vandaag.nl/index.php?module=PX_Story&type=user&func=view&cid=2#

> Jochem

Ik heb even de letterlijke tekst overgenomen. hier volgt deze:

Jongbloed: ..'als je nou zegt uhh we gaan alle adresgegevens van alle
emailverkeer en de tijdstoppen waarop er geemailt wordt gaan we vastleggen
wat gaat dat dan meer kosten aan de consument want uiteindelijk zal de
consument dat moeten betalen natuurlijk'..
f. Sickingehe: ..'nou ja het komt uit de lengte of de breeedte we hebben
uitgerekend een voorlopige voozichtige schatting is dat tussen de honderd en
tweehonderd euro per klant per maand zou gaan kosten'..

====

miz heb ik in mijn berichten dus juiste informatie uit het gesprek
overgenomen. en dus is dat wat ik heb geschreven ook werkelijk gezegd.

Frank Gillebaard

Alexander Al

Frank Gillebaard schreef het volgende op 16-07-2005 17:46:

niet om het 1 of ander, maar je hebt het hoogste bedrag genomen

--
* Alexander Al
* E-mail: alexander@@scred.nl, E-mail: aal@@liacs.nl

Frank Gillebaard

"Alexander Al" <Zi...@pigearprod.cistron.nl> wrote in message

ten eerste noemt de heer sickinghe het een voorzichtige schatting, mijn
ervaring met het bedrijfsleven is dat het dan nog wel een paar keer wordt
verdubbeld en ten tweede zelfs als we van de lage inschatting uitgaan komt
het bedrijfsleven nog steeds met een prijskaartje van 6 miljard euro op jaar
basis structureel. of een half miljard per maand. even dat in perspectief
zetten. met een half miljard per maand kun je 200.000 keer een salaris van
2500 euro betalen.

om dat nog weer in perspectief te zetten. er zijn in nederland 12000
onderwijs instellingen met een totaal aantal docenten van slechts 100.000.

Het bedrag dat de isp's dus in rekening willen brengen komt overeen met het
oplossen van alle overheidsproblemen in het onderwijs en de zorg.

want laat duidelijk zijn. de vertegenwoordiger van de isp's komt met deze
schattingen. zij beweren dus dat dat de kosten zijn die zij moeten maken en
zij stellen dat de overheid het bedrag moet betalen. maar zelfs als de
overheid dat doet dan nog moet de isp's het werk doen.. ergo de consequentie
van de opstelling van de isp's is dat zij een bedrag van tussen de 6 en 12
miljard per jaar vragen. dat gaat dus af van het budget van de overheid.
lees van zaken zoals onderwijs en zorg. en ik weet wel zeker dat die 12
miljard onmogelijk hoog is.

de consequentie van deze claim gaat in de richting diefstal van de zwakste
in de samenleving.je zou dan ook verwachten dat ALS er al isp's zijn die
maatschappelijk verantwoord wensen te ondernemen zij direct afstand zouden
doen van de claim van de heer sickenghe namens de associatie telecom
operators.

Frank Gillebaard

Alex Priem

"Frank Gillebaard" <gri...@xs4all.nl> writes:

>Het bedrag dat de isp's dus in rekening willen brengen komt overeen met het
>oplossen van alle overheidsproblemen in het onderwijs en de zorg.

*hahahaha*

Groet, alex (waarom zou 12 miljard genoeg zijn?)

Alexander Al

je vergeet helemaal dat er ook nog bedrijven zijn die aan internet
hangen....

Miquel van Smoorenburg

In article <42d933cc$0$49709$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Frank Gillebaard <gri...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
>
>Het bedrag dat de isp's dus in rekening willen brengen komt overeen met het
>oplossen van alle overheidsproblemen in het onderwijs en de zorg.

Ik zie dat die Sickinghe van de Associatie van Competitieve Telecom
Operators (ACT) is. Ik kan geen website van de ACT vinden, maar het
is een vereniging van o.a. BT, Colt Telecom, Enertel, Versatel
en WorldCom. Een in stropdas geklede woordvoerder van een vereniging
van een aantal telco's heeft dit gezegd, dus, niet "de isps".

Mike.

Arjan Renting

Zo te zien hebben NITAM en ACT de krachten gebundeld http://www.nitam.nl/

Arjan

D.E.

"Frank Gillebaard" <gri...@xs4all.nl> schreef in bericht

Als jij beweert dat dat onzin is, dan zie ik graag een berekening die dat
weerlegt.
Stellen dat iets onzin is ia nauurlijk makkelijk, maar ik zou het eerst ens
onderbouwen.

> [...]
> verzorgingshuizen zitten waar ze heel slecht worden behandeld moeten
> meebetalen aan het op peil houden van de inkomsten van xs4all?

Omdat ook zij voordeel zouden moeten hebben aan de opslag van
die gegevens, tenminste, de regering beweerd dat dit nodig is voor de
veiligheid
en dus zouden die oudjes net zo goed moeten meebetalen.
Als het al nodig zou zijn, want ik denk dat het hele idee om alles maar op
te slaan
belachelijk is, maar goed.

> Frank Gillebaard.

D.E.

"Alex Priem" <apr...@xs4all.nl> schreef in bericht

Precies, het moet niet alleen opgeslagen worden, maar ook nog
eens geanalyseerd worden, dus reken er nog maar wat miljoentjes bij.

Frank Gillebaard

"D.E." <ask4myemail> wrote in message

> [...]

> weerlegt.
> Stellen dat iets onzin is ia nauurlijk makkelijk, maar ik zou het eerst

zie een onderzoek van KPMG op de website van xs4all dat deel uit maakt van
de procedure tegen de bewaarplicht.

http://www.bof.nl/docs/bewaarplicht_KPMG.pdf

daar komen per provider enige milionen per jaar uit en dus geen 12 miljard.

> [...]
> en dus zouden die oudjes net zo goed moeten meebetalen.
> Als het al nodig zou zijn, want ik denk dat het hele idee om alles maar op

ik heb nergens beweerd dat ik het eens ben met het opslaan van dit soort
gegevens. ik vind het wel een voorspelbaar iets omdat de manier zoals isp's
omgaan met internet en de negatieve elementen daarin overeen komt met wat de
tabaksindustrie altijd heeft gedaan. makkelijk geld verdienen en de
veranwoordlijkheid afschijven op de gebruikers.

of het opslaan van dit soort gegevens een nuttige bijdrage geeft weet ik
niet. wel valt op dat de vergelijking met de tabaksindustrie door te trekken
is als het gaat om wie wat moet betalen. namelijk iedereen behalve de
tabaksindustrie (iedereen behalve de isp).

ik vindt dat als het zo duidelijk is waarvoor een financiele bijdrage nodig
is als in het voorbeeld van opslaan van gegevens van internet gebruik dat er
dan geen algemene belasting moet worden ingevoerd. wij de gebruikers moeten
er zelf dan voor opdraaien. en niet ook die mensen die helemaal geen
internet gebruiken.

bovendien zal dan ook blijken dat het heel wat goedkoper kan dan de 12
miljard euro die de bedrijven nu via de belasting kennelijk willen binnen
halen. verder is het ook redelijk dat als mensen alleen betalen als ze
internet gebruiken en daardoor ook kunnen besluiten om niet te betalen door
niet langer gebruik te maken van internet. het dwingt de isp's om gewoon een
beter product te maken dan het huidige internet. iets dat veilig is voor de
gebruikers, geen misbruikt mogelijk maakt en als ze dan toch bezig zijn
wellicht ook iets dat meer een eindgebruikers product is dan het huidige
internet.

de redenering dat de mensen die geen gebruik maken van internet en dus niet
deel nemen aan iets dat onveiligheid veroorzaakt er voordeel aan hebben aan
het dichten van de gaten die internet in de veiligheid schiet is onzinnig.
vanuit hun standpunt moet het dan ook bespreekbaar zijn om heel internet te
beeindigen. zij hebben er geen enkel voordeel aan. waarom moeten zij betalen
aan het veilig maken van iets dat ze niet gebruiken?

Als niemand internet gebruikt verdwijnt het en dan is er ook geen
mogelijkheid voor terroristen om het te misbruiken. is veel veiliger dan het
achteraf opsporen van misbruik. en ook veel goedkoper.

Frank Gillebaard.

Stk

"Frank Gillebaard" <gri...@xs4all.nl> wrote in message
De vergelijking met de tabaksindustrie is volledig onzin. Het gaat hier niet
over direct aanwijsbare schade aan de gezondheid.
Het vastleggen van verkeersgegevens vind ik een rare gedachte. Verder denk
ik niet dat wanneer deze opslagregel word toegepast er nog weinig rendement
te halen valt hieruit. Juist de bekendheid van de regel maakt hem meteen ook
nutteloos. Welke crimineel maakt gebruik van electronische
communicatiemiddelen als bij voorbaat al weet dat de gegevens van de
verbinding worden opgeslagen?

Bij een grote afname van opslagapparatuur zal de prijs daarvoor op termijn
wel dalen. Afgezien daarvan denk ik dat het vastleggen van verkeer de kosten
niet op kunnen wegen tegen de resultaten. Er zijn diverse manieren om te
communiceren via het net. Daarbij kunnen diverse (om)wegen gebruikt worden
die opsporing via standaard "van - naar" gegevens bijna onmogelijk maken.
Zeker als deze regel niet wereldwijd word ingevoerd. Hosting van
bijvoorbeeld mail, chat en andere services zal dan in de landen zonder
opslag goedkoper zijn, dus isp's gaan activiteiten naar deze landen
verplaatsen en hoppa opsporing is al niet meer mogelijk. Oh ja, als argument
hoorde ik spreken over dat verkeerspatronen zoals "uitwijken naar andere
landen zonder opslag kan een aanwijzing zijn", maar gaat dan vanwege de
factor goedkoper services draaien in het buitenland dus niet op.

Stephan

Miquel van Smoorenburg

In article <42d992ed$0$51194$e4fe...@news.xs4all.nl>,

> [...]
>tabaksindustrie altijd heeft gedaan. makkelijk geld verdienen en de
>veranwoordlijkheid afschijven op de gebruikers.

Tabaksindustrie ? Internet is infrastructuur, vergelijkbaar met
aan de ene kant water, gas en licht, aan de andere kant "de straat".

>of het opslaan van dit soort gegevens een nuttige bijdrage geeft weet ik
>niet.

Chip in je arm en op elke straathoek een detector om te bepalen
waar je bent, en dat dan 3 jaar bewaren. Geeft dat een nuttige
bijdrage voor het opsporen van misdadigers cq terroristen ?
(let wel: opsporen van, niet het voorkomen van!) Waarschijnlijk
wel. Maar doen, dan ?

> [...]
>beeindigen. zij hebben er geen enkel voordeel aan. waarom moeten zij betalen
>aan het veilig maken van iets dat ze niet gebruiken?

Dan moet je ook de telefoon, en de post opheffen. Je moet dan ook
verbieden dat mensen hun huis uitkomen. Stel je voor, ze konden wel
eens terroristische of misdadige plannen maken!

Mike.

Frank Gillebaard

"Miquel van Smoorenburg" <miq...@xs4all.invalid> wrote in message

ik ga niet in de discussie of het nuttig is of niet. ik ben een disccussie
begonnen over het misbruik maken van de isp's van gemeenschapsgelden. zij
willen een bedrag claimen bij de overheid, lees bij elke nederlander, van 12
miljard euro per jaar. ik verwacht van de isp's dat ze dat recht zetten of
ik verwacht vanuit de gebruikers tegenwerking. maar geen van die twee
gebeuren natuurlijk. isp's willen makkelijk geld verdienen zeker als het 12
miljard is van de overheid. en gebruikers willen graag bedonderd worden door
hun isp

FG

FG

Miquel van Smoorenburg

In article <42d9ab4c$0$51369$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Frank Gillebaard <gri...@xs4all.nl> wrote:
>"Miquel van Smoorenburg" <miq...@xs4all.invalid> wrote in message
[heel veel relevants, maar goed]
>ik ga niet in de discussie of het nuttig is of niet.ik ben een disccussie

>begonnen over het misbruik maken van de isp's van gemeenschapsgelden. zij

Ah, "zij".

Dat komt omdat de "ze" "de terroristen" willen bestrijden.

>willen een bedrag claimen bij de overheid, lees bij elke nederlander, van 12
>miljard euro per jaar.

Ik heb nog niemand horen zeggen dat de ISPs dat willen.

>ik verwacht van de isp's dat ze dat recht zetten

Waarom? "de ISPs" hebben dat helemaal niet gezegd.

Maar goed, het wordt tijd dat "ze" "er iets aan doen" !

Mike.

Stk

"Frank Gillebaard" <gri...@xs4all.nl> wrote in message
De grote vraag zal zijn wie er misbruik maakt van gemeenschapsgelden. De
overheid zal nooit zo maar een zak met 12 miljard op tafel gooien. Dat weten
de isp's ook best, dus ik vind de uitspraak dat de isp's misbruik maken van
de situatie erg vergezocht.
We spreken hier, als het werkelijk ook resultaat op gaat leveren, over een
algemeen veiligheidsbelang, dus dat de "rest van Nederland" op moet draaien
voor de internetkosten van enkelen is kolder. Overigens denk ik dat de
overheid het zelf de eerste jaren niet voor elkaar zou kunnen krijgen voor
12 miljard. Wat ik eigenlijk nog aan informatie mis is hoe strikt de isp's
verplicht zijn te zorgen voor het behoud en beveiligen van die gegevens,
daar bedoel ik backup en dergelijke mee. Ook ben ik benieuwd hoe omgegaan
zal worden met mini isp's zoals hotspots, scholen en internet cafees.

Stephan
.

D.E.

> [...]

> http://www.bof.nl/docs/bewaarplicht_KPMG.pdf
>
> daar komen per provider enige milionen per jaar uit en dus geen 12

Ik zal het even bedankt voor de link, dat bedelde ik dus, dank dat je het
begreep.

Het was dan ook een "sidenote" van mij.

> [...]
> tabaksindustrie altijd heeft gedaan. makkelijk geld verdienen en de
> veranwoordlijkheid afschijven op de gebruikers.

De vrantwoordelijkheid ligt ook bij de gebruikers, tenminste, met wat zij
doen
op het internet, KPN monitoort ook niet ale telefoongesprekken (zonder
toestemming/
noodzaak van de overheid.)

> [...]
> is als het gaat om wie wat moet betalen. namelijk iedereen behalve de
> tabaksindustrie (iedereen behalve de isp).

Tja zo werkt een bedrijf, kosten worden doorberekent.

> [...]
> moeten
> er zelf dan voor opdraaien. en niet ook die mensen die helemaal geen

Het is ook ten behoeve van mensen die geen internet gebruiken, zoals ik al
zei.
Dus waarom zouden die niet mee hoeven betalen?
Het betreft toch ook hun "veiligheid"

> [...]
> gebruikers, geen misbruikt mogelijk maakt en als ze dan toch bezig zijn
> wellicht ook iets dat meer een eindgebruikers product is dan het huidige

Mij bevalt de open structuur van het internet, en dat de overheid vind dat
alles opgeslagen dient te worden, voor de veiligheid is hun probleem waarmee
zij mij mee lastig vallen, gaan ze nu ook alle gesprekken die via KPN etc.
worden gevoerd
opslaan/opnemen? En als zij dat niet doen, waarom niet? Waar zit het
verschil in bij internet dan?

> [...]
> aan
> het dichten van de gaten die internet in de veiligheid schiet is onzinnig.

Internet brengt niets onveiligs, het is een hersenschim van de overheid, die
vind
dat je alles moet (kunnen) controleren. Ik betaal liever niet voor
hersenschimmen.

> [...]
> betalen
> aan het veilig maken van iets dat ze niet gebruiken?

Omdat het veiligheid betreft? Tenminste, dat beweerd de overheid, bij die
redenatie
zal het telefoonverkeer ook wel opgenomen moeten worden. en in alle straten
camera`s
en dat alles ook opnemen, en wij allemaal een geimplanteerde chip, dan weten
ze tenminste
waar iedereen zich bevind.
Ik betaal va belastingen zaken die ik ook niet gebruik, zo gaat dat nou
eenmaal.

> [...]
> het
> achteraf opsporen van misbruik. en ook veel goedkoper.

Ja als we met zijn allen niet meer de straat opgaan, dan is de straat
overbodig
en dat bespaard veel geld aan onderhoud dan. Etc.
Zo lust ik er nog wel een paar, trouwens voor het internet was er ook zoiets
als BBS`en
die komen dan gewooon weer terug en blijft de onveiligheid, wat denk je,
zullen we telefonie
ook maar afschaffen, nogal gevaarlijk he al die telefoons, en die auto`s ook
zo gevaarlijk.

> Frank Gillebaard.

D.E.

"Stk" <stk...@xs4all.nl> schreef in bericht

Genoeg, want je kan codes gebruiken, en veel info kan je verbergen in andere
bestanden zoals plaatjes, dus het is gewoon onzin.

Albert Zonneveld

Frank Gillebaard wrote:
> 5000000 huishoudens X eur 200 per maand extra kosten X 12 maanden =
> 12000000000 euro kosten op jaar basis.

Mijn eigen voorzichtige tegenberekening.
Dit is gebaseerd op het feit dat de opsporingsdiensten puur geinterresseerd
zijn op de verkeersgegevens van alle files/berichten die je binnenhaalt van
een internet server maar niet op de verkeersgegevens van alle individuele
blokken van elke file/bericht die je binnenhaalt.

Stel 1 verkeersgegeven neemt 256 Byte in beslag.
Stel een gemiddelde internetter halt gemiddeld 4000 files/berichten binnen
(inculief ads en afzonderlijke p2p filedelen die komen van verschillende
servers)

Per gemiddelde internetter hoef er dan per dag 1000 kB aan verkeersdata te
worden vastgelegd.
Per 10 miljoen internetters in Nederland moet er dan 10 GB per worden
vastgelegd
Per jaar heb je dan 3,65 Terybyte aan verkeersgegevens nodig.
Dat is een lachertje. Zelfs een beetje nieuwsserver verwerkt elke 2 dagen al
zoveel data.

Stel om dat vast te leggen heb je voor alle ISP's nodig 30 miljoen initiele
investering en 4 miljoen per jaar operationele kosten.
Dan heb je over een periode van drie jaar 42 miljoen nodig.
Dat is verdeeld over 10 miljoen aansluitingen precies 20 eurocent per maand.

D.E.

"Albert Zonneveld" <Send.To.a...@tip.nl> schreef in bericht

Tja je gaat uit van...... verder weet ik er weinig van dus het kan zo zijn,
maar als ze nu eens meer willen?
Maar een doorzichtigere berekening van de zijde van de providers zou dus wel
makkelijker zijn.

Jochem van Dieten

Albert Zonneveld wrote:

> [...]
> een internet server maar niet op de verkeersgegevens van alle individuele
> blokken van elke file/bericht die je binnenhaalt.

Dat is geen feit, dat is een (onjuiste) aanname.

> Stel 1 verkeersgegeven neemt 256 Byte in beslag.

Veel te weinig.

> Per jaar heb je dan 3,65 Terybyte aan verkeersgegevens nodig.

Alleen voor email heeft één ISP dat al nodig.

> Dat is een lachertje. Zelfs een beetje nieuwsserver verwerkt elke 2 dagen al
> zoveel data.

Nieuwsservers zijn onvergelijkbaar: ze zijn slechts enkelvoudig
geindexeerd, hebben een OLTP access pattern, hebben geen backup,
worden niet beheerd door personeel met een AIVD-screening, hebben
geen SLA etc. etc. etc.

Het wensenlijstje van de opsporing staat op pagina 41 van "Wie
wat bewaart die heeft wat" [1]. Voor internetverkeer staat daar
onder meer "IP-adres" en "gebruikte poorten en nummers". De facto
komt dat voor Access Providers neer op de complete (niet
gesampelde) netflow data van de routers (zie ook "Onderzoek
Bewaren verkeersgegevens door Telecommunicatie-aanbieders" [2]).
Op basis van de ervaringen van Internet2 kunnen we concluderen
dat Netflow data een volume heeft dat bij benadering 2 promille
is van het volume van de originele verkeersstromen [3]. Als we
dan alleen maar naar de verkeersstatistieken van de AMS-IX kijken
[3] dan zien we dat de publieke peering daar ongeveer 50 Gbps is,
en dus een hoeveelheid logging van 100 Mbps zal genereren.

Zelfs als we alle andere logging weglaten (emailheaders, URLs,
authenticatie etc. etc.) kunnen we heel eenvoudig berekenen dat
we het over ruim 1 TB per dag hebben. Het voorstel van de hiudige
EU voorzitter is om die gegevens 3 jaar op te slaan. Dat geeft
een totale hoeveelheid data van 1.000 TB.

Om die hoeveelheid enigszins doorzoekbaar te maken zullen er een
aantal indexen aangemaakt moeten worden. Gezien de grootte van de
dataset en het feit dat de individuele eenheden van de dataset zo
klein zijn is zelfs dat ontzettend inefficient en kom je
makkelijk op een vervijfvoudiging van de grootte van de dataset.
Het is het waarschijnlijk zelfs handiger om de data simpelweg
viermaal op te slaan, eenmaal op (from-IP, timestamp) gesorteerd,
eenmaal op (to-IP, timestamp) gesorteerd, eenmaal op (timestamp,
from-IP) gesorteerd en eenmaal op (timestamp, from-IP) gesorteerd.
Laten we voor het gemak maar de factor 4 aanhouden zodat we het
over 4.000 TB hebben.

> Stel om dat vast te leggen heb je voor alle ISP's nodig 30 miljoen initiele
> investering en 4 miljoen per jaar operationele kosten.

Ik ben niet zo goed met kostprijzen als jij dat kennelijk bent,
dus zou jij je berekening overnieuw kunnen doen voor een
datacenter voor de opslag van 4.000 TB. En als jij daarbij backup
meerekent zal ik niet lullig doen over details zoals dat het fijn
zou zijn als een zoekopdracht binnen een jaar uit het systeem
komt rollen of dat snelheid en gebruik van internet een stuk
sneller stijgt dan de snelheid en capaciteit van opslag.

Jochem

[1]http://www.justitie.nl/images/20050620_5357934b%20aanbieding%20rapport%20erasmus%20universiteit_tcm74-75134.pdf
[2]http://www.justitie.nl/Images/20031215_5254683b%20Onderzoek%20Bewaren%20verkeersgegevens%20door%20Telecommunicatie-aanbieders_tcm74-39758.pdf
[3]http://www.osc.edu/oarnet/oartech/presents/netflow_trainingoct02.ppt
[4]http://www.ams-ix.net/technical/stats/

Cor Bosman

> [...]
>Dan heb je over een periode van drie jaar 42 miljoen nodig.
>Dat is verdeeld over 10 miljoen aansluitingen precies 20 eurocent per maand.

Als ik kijk naar onze maillogs alleen al, da's tussen de 5 a 10 GB per dag
aan nuttige logs. News logs wat meer. Website logs nog wat meer (stateless,
dus elke muisklik levert een logentry op die je moet bewaren).
Proxylogs, poplogs, authenticatielogs (wanneer was DSL lijn wel/niet up) enz.
Die logs groeien meer dan lineair. Niet alleen groeit aantal klanten,
maar hun dagelijkse gebruik groeit ook enorm.

Je kan dit niet zomaar vertalen in hoeveel een harddisk in de winkel kost.
Je moet nl. vergaande maatregelen nemen om te zorgen dat data niet verloren
gaat. Moet je je voorstellen. Proces van de eeuw, en de logentries zijn
verloren in een diskcrash of brand.

Dit betekent eigenlijk direkt al dat de huidige methode van hoe die logfiles
gecreeerd worden niet meer gebruikt kan worden (let wel, dat is nooit ontworpen
op doel wat de overheid nu nastreeft). Het proces wat dat doet genaamd
'syslog' is nl. inherent onbruikbaar voor dat doel. Ten eerst kunnen er bij
syslog entries verloren gaan, ten tweede heb ik in de praktijk situaties
gezien (zelfs bij een onderzoek) waarin de syslog processen 2 entries door
elkaar gemangeld had. Einde bewijslast dan.

Tenzij de overheid zegt 'doe ons maar die foutkans', dan moet je eigenlijk
alle software van alle ISPs wijzigen en een andere vorm van logging gaan
creeeren. Hoe dat er precies uit moet zien weet ik niet, maar het eind
resultaat moet op meerdere fysieke plaatsen aanwezig zijn op hard/software
van het type wat wij nu gebruiken voor onze opslag van email. De prijs per
GB is daarvan drastisch hoger dan van gewone harddisks zoals bv voor newszilla.
(we hebben onlangs in de orde van 1 miljoen euro uitgegeven voor een upgrade
van de email opslag, en toen hadden we een paar TB extra). Wij hebben nu
in de orde van 20 GB aan logs per dag. Da's zo'n 7TB per jaar. Het kan vast
allemaal wel iets efficienter, maar je gaat geen 10 keer zo weinig nodig
hebben. Reken even op verviervoudiging per jaar aan noodzakelijke capaciteit.
Je hebt het dus al gauw over enkele tientallen TBs, en da's alleen XS4ALL.
Nogmaals, de email opslag upgrade kostte rond de 1M voor een paar TB.

En dan ben je er niet. Ik doe even een testje. Het kostte mij net
3.5 minuut om door onze huidige logs van 1 dag te zoeken naar alle email
verkeersgegevens van mijzelf. Da's alleen email, dus tel er maar een aardig
aantal minuten bij op. Maw, als je door 3 jaar moet zoeken is dit onwerkbaar.
Je moet dus niet alleen opslag regelen, maar ook nog eens snel zoeken.
Dat moet enkele duizenden inserts per seconde aankunnen. Technology ala
Google. Geen idee of dat te koop is. Hoe dan ook, je hebt het over eng
veel geld.

En dan ben je er nog niet. De overheid wil nl. ook ongetwijfeld weten welke
websites jij bezoekt, en welke URLs op die websites. Dat zijn gegevens die er
nu niet zijn, en ook niet met 1 druk op de knop wel aanwezig zijn. Deze
gegevens passeren nergens onze servers, en dus zijn er geen logs. Het zit
in de datastroom die met enkele gigabits per seconde langs onze routers
loopt. Gegevens die wij als ISP ook helemaal niet hoeven te weten voor onze
bedrijfsvoering. Die gegevens daar uit vissen is verre van triviaal, en zal
ook enorme investeringen vergen. Het is eigenlijk gewoon hetzelfde als
aftappen, maar dan van alle klanten. Waarbij je de meeste data weer weggooit,
en een deel bewaart. De hoeveelheid data waar je het dan over hebt is een
veelvoud van wat we nu al hebben. Je hebt het dan over zo ongeveer elke
muisklik van al onze klanten bij elkaar opgeteld. Ik zou niet eens 1 2 3
weten of dit met de huidige technologie allemaal wel kan.

En dan als laatste zijn er ook stemmen die vinden dat eigenlijk gewoon alle
gegevens van IP pakketten bewaard moeten worden. Nog net niet de inhoud, maar
wel source/destination. Want stel je voor dat mensen via niet-standaard
protocollen ineens gaan communiceren. Als dat werkelijkheid wordt, dan
is de hoeveelheid data niet te overzien. Je hebt het dan echt over mega
data fabrieken. Onze email opslag (enkele TBs weet je nog), beslaat
enkele 19" kasten. Zeg 6. Reken maar uit hoeveel ruimte je nodig hebt om
dan 1000TB op te slaan. Alleen aan stroom al! Je hebt een kleine centrale
nodig om dat van stroom te voorzien. Om van koeling nog niet te spreken.
(geloof me, in koeling en stroom gaat enorm veel geld om).

Waar gaan ze al deze data voor gebruiken? Ze weten het zelf niet eens.
Dat zien we later wel. Voor de hand ligt natuurlijk datamining op een schaal
die we alleen kennen uit science fictie boeken. Maak profielen van wie
verdacht is, sla die op bij de gegevens van die persoon. Straks bevat jouw
persoonsdossier gegevens als 'bezoekt graag sex sites', 'emailt men mensen
uit afghanistan', enz. Voor je het weet krijg je de online versie van
Guantanamo. Na een terreuraanslag 100 man oppakken die aan een profiel voldoen
en 2 jaar vasthouden. Vergezocht? Wie had 5 jaar terug gedacht dat een
westerse overheid zomaar een paar honderd man jaren kon vasthouden zonder
proces? Gezeur altijd over vrijheden, niet waar?

Gelukkig heeft onze democratie (in de vorm van zowel de 1e als de 2e kamer)
Donner met z'n plannen weer naar huis gestuurd. Vooralsnog.

Cor

Jan Ehrhardt

Cor Bosman in xs4all.general (17 Jul 2005 10:34:00 GMT):

>Tenzij de overheid zegt 'doe ons maar die foutkans', dan moet je eigenlijk
>alle software van alle ISPs wijzigen en een andere vorm van logging gaan
>creeeren.

Dat zal die overheid nooit zeggen. Want als die foutkans bestaat maakt
een slimme advocaat daar gebruik van. Bewijslast foetsie.

Jan
--
Spamfilters - http://cgi.monitor.nl/allstats.html
Spamhosters - http://cgi.monitor.nl/rblhosts.html

Ruben van der Leij

On 2005-07-17, Cor Bosman <c...@xs4all.nl> wrote:

> Reken maar uit hoeveel ruimte je nodig hebt om
> dan 1000TB op te slaan.

330TB in 4 racks, dus 12 in totaal. Doe er nog vier bij voor je taperobots.
16 racks, 3 controlframes a 9KW, en 9 storageframes a 7KW. 100KW. (De paar
honderd watt van de taperobots zijn te negeren..)

Je kunt volgens opgaaf ongeveer 68Gbyte/s kwijt op dat spul.

Dat kost ongeveer zoveel als Erik in z'n presentatie roept.

Bunkertje ergens in een zoutkoepel in Drenthe voor alle IPS's tezamen, en de
restwarmte gebruik je voor stoomproductie. Daar kun je dan AKZO blij mee
maken.

We hebben meer mensen als Erik nodig. http://webwereld.nl/articles/35288

--
Ruben
The motto should be : "It Just Wroks." Then a few years later

Cor Bosman

Ruben van der Leij <ruben...@nutz.nl> writes:

>330TB in 4 racks, dus 12 in totaal. Doe er nog vier bij voor je taperobots.
>16 racks, 3 controlframes a 9KW, en 9 storageframes a 7KW. 100KW. (De paar
>honderd watt van de taperobots zijn te negeren..)

Taperobots zijn denk ik niet voldoende. Want bij storingen mis je dan
heel snel een significant deel van je data. Je wilt denk ik op 2 plekken
tegelijk je data kwijt, dus gemirrorde datasets op 2 fysieke lokaties.
En die data ook zeer redundant opslaan. Ik denk dat je veel meer kasten nodig
gaat hebben. 100KW koelen op 4 m^2? Je moet eigenlijk relatief kleine arrays
maken. Een 300TB filesystem op raid5 wil je bv echt niet. De kans op uitval
van enkele disks tegelijk is dan veel te groot. Je moet je ook afvragen of
je wel spindles van bv 400GB wilt. Qua performance suckt dat natuurlijk.
Of je daar een beetje doorzoekbare database op kwijt kan vraag ik me af.

Om dit echt serieus te maken met goede performance, werkbare koeling,
zo klein mogelijk storingskans, heb je echt veel meer ruimte nodig.
Niet alleen nadenken over de opslag, maar juist ook over opvragen. Daar
zit veel meer ellende dan in de opslag alleen.

Cor

Rob van der Putten

Moguh

Cor Bosman wrote:

<Knip>

> [...]
> nodig om dat van stroom te voorzien. Om van koeling nog niet te spreken.
> (geloof me, in koeling en stroom gaat enorm veel geld om).

Eea doet denken aan de Forbidden planet;
http://www.imdb.com/title/tt0049223/
Een groot deel van de mantel van deze planeet is gevuld met computers en
kerncentrales om deze van energie te voorzien.

Iemand zou eens een soort milieu effect raportage moeten maken van eea.
Bv, gaat door het bovenstaande de buiten temperatuur op de Eekholt
merkbaar toenemen en wat doet dat dan met het milieu.

<Knip>

Vr.Gr,
Rob
| Intensieve Menshouderij |
| http://www.intensievemenshouderij.nl/ |

D.E.

"Rob van der Putten" <r...@sput.nl> schreef in bericht

> [...]
> Bv, gaat door het bovenstaande de buiten temperatuur op de Eekholt
> merkbaar toenemen en wat doet dat dan met het milieu.

Hmm en exra beveiliging want die centra`s worden natuurlijk doelwitten van
terroristen.
De koeling, de huur/aankoop van de ruimtes, ik denk dat dat alles behoorlijk
duur word.

Theo v. Werkhoven

The carbonbased lifeform Frank Gillebaard inspired xs4all.general with:
[..]

> [...]
> beeindigen. zij hebben er geen enkel voordeel aan. waarom moeten zij betalen
> aan het veilig maken van iets dat ze niet gebruiken?

Er is niemand (meer) die geen gebruik maakt van Internet. Misschien niet
rechtstreeks als klant van een ISP, maar zeker wel doordat nuts
bedrijven, telco's, winkelbedrijven ed /wel/ vollop gebruik maken van
Internet on data door te geven. Ik betaal ook aan het onderhouden van
waterwegen, hoewel ik geen boot of zelf water aan m'n tuin heb.

> Als niemand internet gebruikt verdwijnt het en dan is er ook geen
> mogelijkheid voor terroristen om het te misbruiken. is veel veiliger dan het
> achteraf opsporen van misbruik. en ook veel goedkoper.

Zelfde geldt voor elektriciteit, gemotoriseerd vervoer en ambtenaren.

Theo
--
theo at van-werkhoven.nl ICQ:277217131 SuSE Linux
linuxcounter.org: 99872 Jabber:muadib at jabber.xs4all.nl AMD XP2100+ 1024MB

Robert Paats

On Sun, 17 Jul 2005 03:32:12 +0200, "Stk" <stk...@xs4all.nl> wrote:

>Ook ben ik benieuwd hoe omgegaan
>zal worden met mini isp's zoals hotspots, scholen en internet cafees.

Ik zie het al voor me, je loopt een internet cafe binnen en bij de
ingang hangt er een bortje gebruik van data versleutelings technologie
is verboden. Je loopt verder vervolgens moet je een pasport afgeven
zodat je verstuurde data op jou persoonlijke naam opgeslagen kan
worden. En daarna mag je aan de gang.

Grootste probleem wat ik dan heb is dat die internet winkel over al
mijn passworden beschikt die ik op dat moment heb gebruik met
eventueel ook credit card nummers. En daarna wie heeft allenmaal
verder toegang tot die gegevens ??? Daarnaast is het natuurlijk erg
onverstandig om via een publieke PC je credit card nummer te
versturen!

Als dat de wereld is die onze regering voor ogen heeft dan is het denk
ik snel afgelopen met ze ......

--
Robert.

D.E.

"Robert Paats" <rpl...@xs4all.nl> schreef in bericht

> [...]
> is verboden. Je loopt verder vervolgens moet je een pasport afgeven
> zodat je verstuurde data op jou persoonlijke naam opgeslagen kan

Tja een iedere heet al verlicht dat ID dingetje bij zich, dus
het zou niet eens zo vreemd zijn als dat zou gebeuren.

> [...]
> verder toegang tot die gegevens ??? Daarnaast is het natuurlijk erg
> onverstandig om via een publieke PC je credit card nummer te

Klopt. Maar wie doet dat dan ook via publieke PC`s???

> Als dat de wereld is die onze regering voor ogen heeft dan is het denk
> ik snel afgelopen met ze ......

Nou ik merk er weinig van, het ziet er eerder naar uit dat zij het zelfs
veel sneller voor elkaar krijgen dan ik zelfs had kunnen vermoeden.

Michiel de Roo

Jan Ehrhardt wrote:
> Cor Bosman in xs4all.general (17 Jul 2005 10:34:00 GMT):

> Dat zal die overheid nooit zeggen. Want als die foutkans bestaat maakt
> een slimme advocaat daar gebruik van. Bewijslast foetsie.

Welke bewijslast ? Het zou ze me hoogst verbazen als al die opgeslagen
gegevens ooit een bewijslast gaan opleveren. Dat wordt een redenering in
de trant van "Mohammed B. checkte elke morgen om 9:00 zijn webmail,
verdachte checkte ook elke dag om 9:00 zijn webmail. Verdachte is dus ook
een terrorist." Of "U ontving email uit afghanistan, u bent dus een
terrorist.". Rechters zinken soms laag, maar zo laag kom je het niet tegen.

Bovendien, tegen de tijd dat dit allemaal in werking is, is de hype van
het moslim terrorisme allang weer vooorbij. Daarom denk ik dat de overheid
andere bedoelingen heeft dan het terrorisme te bestrijden. Ook het
argument dat je niets te vrezen hebt als je niks verkeerd doet gaat voor
mij niet op. Wat vandaag legaal is kan morgen illegaal zijn. En wat als
Filip de Winter en Michiel Smit hier over een paar jaar de dienst uitmaken
? Dan is het voor hun wel heel handig om te weten dat jij regelmatig met
buitenlanders mailt. En misschien genoeg voor een enkele reis A.......z ?

Is er trouwens enige aanwijzing dat terroristen afhankelijk zouden zijn
van internet ? 20 jaar geleden waren er ook al terroristen (meer dan nu
zelfs), die konden blijkbaar prima zonder internet. Is er in Tora Bora een
uitgebreid servercentrum gevonden ? Nee dus, Osama brengt zijn
boodschappen gewoon op een ouderwetse videoband. Zelfs de DVD is aan hem
voorbijgegaan. En als hij al emailt zal zijn adres vast niet
osama_b...@hotmail.com zijn.

Tel daarbij nog op de talloze manieren om deze opsporingsmethode te
omzeilen en je hebt het recept voor een complete mislukking. Maar wel één
die zoveel geld kost dat de voordelen van internet wel eens als sneeuw
voor de zon kunnen gaan verdwijnen. Wat onze maatschappij zo 20 jaar terug
in de tijd doet belanden. Hé, misschien is dat wel wat Donner voor ogen
staat !!! ??

j...@de.modem

D.E. typed:

> Tja een iedere heet al verlicht dat ID dingetje bij zich, dus
> het zou niet eens zo vreemd zijn als dat zou gebeuren.

Sterker nog, het concept van massa-ziekenzorg is binnenkort
afhankelijk van je bereidwilligheid een chip in je arm te
laten implementeren. Wil je geen chip? Dan kost ziekenzorg
voor jou twee keer zo veel, en krijg je geen terapod cadeau.
Zo wurgt men doorgaans dergelijke concepten de samenleving in.
Echt lang duurt dat niet meer.

Zorgwekkend nieuws:
http://www.zdnet.com.au/news/communications/0,2000061791,39202379,00.htm
"Although Cooper didn't host pirated recordings per se, the court
found he breached the law by creating hyperlinks to sites
that had infringing sound recordings."
WTF?

En dan dit:
http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=45202

> Nou ik merk er weinig van, het ziet er eerder naar uit dat zij het zelfs
> veel sneller voor elkaar krijgen dan ik zelfs had kunnen vermoeden.

Precies, per etmaal worden er al 200 mensen beboet
voor het niet bij zich dragen van dat ID.
Zie jij een revolutionair opstaan die dat aanpakt?
--
Julius
http://jult.net/

fhh

Michiel de Roo wrote:

> [...]
> een terrorist." Of "U ontving email uit afghanistan, u bent dus een
> terrorist.". Rechters zinken soms laag, maar zo laag kom je het niet

Misschien is het doel niet zo zeer het opslaan van hard bewijsmateriaal,
maar meer het verzamelen van informatie. De AIVD zou bijvoorbeeld leuk
kunnen snuffelen in de verkeersgegevens, daar verdachte patronen vinden van
bepaalde personen. Vervolgens zou dan een onderzoek naar die personen
gestart kunnen worden.

--
feike

Albert Zonneveld

Cor Bosman wrote:
> [...]
> up) enz. Die logs groeien meer dan lineair. Niet alleen groeit aantal
> klanten, maar hun dagelijkse gebruik groeit ook enorm.

Loggen jullie niet veel meer dan nu gevraagd wordt en bijvoorbeeld ook spam
en virus mails.
Het loggen van news verkeersgegevens is misschien zelfs wel helemaal zinloos
tenzij je ook de news bericht ID's vastlegt wat zowel een inhouds als
misschien ook een verkeersgegeven is. Ook is de vraag of je de gelogde
gegevens mag kan comprimeren natuurlijk relevant. Ascii logfiles comprimeren
vaak tot 10% of minder en zijn dan nog steeds even snel toegankelijk door de
afname van IO's

> Tenzij de overheid zegt 'doe ons maar die foutkans', dan moet je
> eigenlijk alle software van alle ISPs wijzigen en een andere vorm van
> logging gaan creeeren.

Zolang er geen kwaliteitsstandaard is gesteld voor de gewenste opslag zou
het best kunnen dat de overheid het wel accepteert als er geen redundante
systemen zijn en als dus bijvoorbeeld 95% of meer van de data maar
opgeslagen wordt. Voor een ISP is dat onverantwoord vanwege de kwaliteit
dienstverlening maar voor de opsporingsdoeleinden zou het best kunnen dat
95% voldoet.

> [...]
> Dat moet enkele duizenden inserts per seconde aankunnen. Technology
> ala Google. Geen idee of dat te koop is. Hoe dan ook, je hebt het over eng

Er zijn al veel standaard datamining tools te vinden.
Ik denk dat het ook een kwestie is van optimalisatie en de manier van
opslag.
Het eerste jaar is dat natuurlijk nog waardeloos.
Dat je 3,5 minuten nodig hebt om je eigen email verkeersgegevens te vinden
is natuurlijk flut. Dat klink als een sequentiele ongesorteerde opslag in
files. Het is natuurlijk het beste om dergelijke ongesorteerde info in een
georganiseerde datastructuur in te lezen zoals een database. Daarbij kun je
dan bijvoorbeeld ook filtering toepassen door de voor opsporing irrelavante
gegevens weg te laten. Het is bijvoorbeeld niet erg zinvol om ook alle
connects naar windowsupdate op te gaan slaan. Goede filtering kan misschien
al 90% van de ruwe verkeersdata laten vallen.

> [...]
> klanten bij elkaar opgeteld. Ik zou niet eens 1 2 3
> weten of dit met de huidige technologie allemaal wel kan.

Hoeveel sites bezoekt een gemiddelde klant per dag vraag ik me af. 10, 20,
...100 ?

> [...]
> centrale nodig om dat van stroom te voorzien. Om van koeling nog niet
> te spreken. (geloof me, in koeling en stroom gaat enorm veel geld om).

Elk IP pakket vastleggen is onzinnig. Het grootste gedeelte van het
dataverkeer wordt veroorzaakt door grote file(delen) die uit honderden IP
pakketjes bestaan met vrijwel identieke verkeersgegevens. Het lijkt me niet
dat dat nut heeft voor iemand.

> [...]
> terug gedacht dat een westerse overheid zomaar een paar honderd man
> jaren kon vasthouden zonder proces? Gezeur altijd over vrijheden,

Tja, de afweging tussen privacy en security.
Ik persoonlijk vind surveillance camera's veel meer inbreuk maken op je
privacy dan verkeersgegevens van internet. Bedrijven als met name google
hebben al enorme mogelijkheden om profielen van te leggen van gebruikers en
dergelijkebedrijven gebruiken deze gegevens ook nog eens veel intesiever dan
de overheid dat zal doen voor opsporingsdoeleinden.

Ik kan trouwens wel zat hele nuttige zaken bedenken voor dergelijke info.
Pak je bijvoorbeeld een kinderporno verspreider dan is het wel erg prettig
als je verkeersgegevens hebt waarin je kunt zoeken naar iedereen die die
kinderpornoserver bezocht heeft en bij die personen dan een huiszoeking doen
op hun computers.

Maurice Janssen

fhh wrote:
> [...]
>kunnen snuffelen in de verkeersgegevens, daar verdachte patronen vinden van
>bepaalde personen. Vervolgens zou dan een onderzoek naar die personen

Misschien wel. Dan moeten ze hun naam misschien ook maar aanpassen.
Stasi dekt de lading wel redelijk, lijkt me.

--
Maurice

j...@de.modem

Cor Bosman typed:

> Gelukkig heeft onze democratie (in de vorm van zowel de 1e als de 2e kamer)
> Donner met z'n plannen weer naar huis gestuurd. Vooralsnog.

We mogen van geluk spreken dat iemand in jouw positie
zijn hart op de goede plaats heeft zitten. Dit verhaal
van je te lezen maakt ons als gebruikers (ik denk dat ik
hierin niet alleen voor mezelf spreek) gewoon blij
bij deze provider te zitten. (Ook al hebben alle ISP's
hetzelfde probleem, ik mis hun 'grote mond' in dezen.)

j...@de.modem

Cor Bosman typed:

> [...]
> gegevens passeren nergens onze servers, en dus zijn er geen logs. Het zit
> in de datastroom die met enkele gigabits per seconde langs onze routers

Vraag me sowieso af aan wat voor rekencentrum-power men dacht
om dergelijke processen naar 1 collectief punt toe af te handelen.
Dat bezien is het inderdaad slim om hogere snelheden per gebruiker
zo snel mogelijk in te voeren, omdat dat logging van hun verkeer
(en onderzoek daarop) hoe langer hoe meer onmogelijk maakt ;)

Martin P. Hellwig

fhh wrote:
<knip>

> [...]
> kunnen snuffelen in de verkeersgegevens, daar verdachte patronen vinden van
> bepaalde personen. Vervolgens zou dan een onderzoek naar die personen

Ik denk dat het probleem met deze hoeveelheden "bewijslast" is niet het
vinden ervan is maar meer het weerleggen ervan, hoe meer data er is hoe
moeilijker het word om "vals" bewijs van het echte te onderscheiden maw
het is waarschijnlijk makkelijk om bewijsstukken te planten zonder dat
dit opvalt.

--
mph

j...@de.modem

Miquel van Smoorenburg typed:

> Dan moet je ook de telefoon, en de post opheffen. Je moet dan ook
> verbieden dat mensen hun huis uitkomen. Stel je voor, ze konden wel
> eens terroristische of misdadige plannen maken!

Weet je wat, we schaffen gewoon 'de maatschappij' af,
of waarom niet meteen 'de mens'! Wat is er nou zo belangrijk
aan ons mensen dat we onszelf niet even kunnen opheffen ;)

http://ned.ucam.org/~sdh31/misc/destroy.html
--
Julius
http://jult.net http://jthz.com

Reacher

j...@de.modem schreef:

> [...]
> bij deze provider te zitten. (Ook al hebben alle ISP's
> hetzelfde probleem, ik mis hun 'grote mond' in dezen.)

(Omroep Zeeland:)
"Internetprovider Zeelandnet heeft
positief gereageerd op het plan voor
een database van de Algemene
Inlichtingen en Veiligheidsdienst
(AIVD) en de politie. In die databank
staat precies wie bij een bepaald
internetnummer of e-mailadres hoort.
Met die gegevens hopen de AIVD en de
politie terrorisme en kinderporno
beter te kunnen bestrijden.

Als Zeelandnet benaderd wordt, zal het
bedrijf zeker meewerken. Zeelandnet
vindt wel dat er afspraken moeten
komen over privacy van internetters."

fhh

Maurice Janssen wrote:

Vrijdag las ik in de NRC op pagina 3:

| AIVD wil dataverkeer doorzoeken
|
| Door een onzer redacteuren
|
| Maatregel tegen terrorisme
|
| ROTTERDAM, 15 JULI. De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD)
| wil vrije zoekopdrachten kunnen uitvoeren in een bestand met al het
| telefoon- en dataverkeer. Dat bevestigt een woordvoerder van de AIVD.
|
| [...]
| De AIVD benadrukt dat het gaat om een voorlopig plan. ,,Maar het is wel de
| bedoeling dat het plan uiteindelijk wordt uitgevoerd'', zegt een
| woordvoerder.
| [...]

Als dit echt klopt, dan wil de AIVD dus daadwerkelijk "vrije" zoekopdrachten
kunnen uitvoeren in opgeslagen verkeersgegevens.

--
feike

Ruben van der Leij

On 2005-07-17, Cor Bosman <c...@xs4all.nl> wrote:

> En die data ook zeer redundant opslaan. Ik denk dat je veel meer kasten nodig
> gaat hebben. 100KW koelen op 4 m^2?

Als we even uitgaan van een rack per vierkante meter is het 8KW per rack, en
da's te doen. Met moeite. :)

Het punt was dat de techniek er eigenlijk wel zo'n beetje klaar voor is. Qua
opslag, dan. Indexeren en doorzoeken is een heel ander probleem.

> Je moet eigenlijk relatief kleine arrays maken.

Het is een commercieel te bestellen product. Sunstore 9980. Ik weet niet of
er kaarten zijn met een kreditlimiet wat hoog genoeg is, maar je kunt 'm
gewoon bijeenklikken bij Sun. Is er een rhodium-kaart van Visa?

> [...]
> Niet alleen nadenken over de opslag, maar juist ook over opvragen. Daar
> zit veel meer ellende dan in de opslag alleen.

Ik zou zo zeggen dat er vele tientallen miljoenen en jaren research voor
nodig zullen zijn. Iemand riep het bedrag van 200 euro per gebruiker per
maand voor volledige opslag van verkeersgegevens. Volgens mij dekt dat
hooguit de pure opslag. De research, de technologie en de hardware om
zinnige dingen met opgeslagen gegevens te kunnen doen moet daar nog bij.
Want aan een noord-oostpolder vol harddisks of tape heeft niemand iets. Er
kan dus best een bedragje bij voor het ontsluiten van de data. Als dat
ueberhaupt al iets op gaat leveren.

Ruben van der Leij

On 2005-07-17, D.E. <> wrote:

> Hmm en exra beveiliging want die centra`s worden natuurlijk doelwitten van
> terroristen.

Dat kan veel simpeler. Een goedgeschreven virusje vult het systeem vanzelf
met zoveel bullshit dat er nooit meer iets zinnigs uit de resulterende poep
te filteren valt. Geen bom voor nodig.

Michiel de Roo

Albert Zonneveld wrote:
> Hoeveel sites bezoekt een gemiddelde klant per dag vraag ik me af. 10, 20,
> ...100 ?

Hoeveel http requests, daar gaat het om. Dat kunnen er zo vele duizenden
per dag zijn. Vele malen meer nog voor een bedrijfsnetwerk.

> [...]
> kinderpornoserver bezocht heeft en bij die personen dan een huiszoeking doen

Op die manier pak je alleen de allerdomste gebruikers. De hersens achter
het netwerk blijven vrijwel zeker buiten schot omdat ze tor o.i.d.
gebruiken. Bij tor reist elk pakketje volgens een steeds weer andere keten
van ip adressen naar zijn einddoel. Dit maakt het pakketje vrijwel niet
meer traceerbaar. Het nadeel is dat het een stuk trager is. Bovendien
veroorzaakt het een explosie aan requests, die natuurlijk allemaal weer
opgeslagen moeten worden voor Piet Hein ... :-(

Michiel de Roo

Ruben van der Leij wrote:

> Dat kan veel simpeler. Een goedgeschreven virusje vult het systeem vanzelf
> met zoveel bullshit dat er nooit meer iets zinnigs uit de resulterende poep
> te filteren valt. Geen bom voor nodig.

Wat te denken van een ddos aanval. Maar dan niet op één specifiek adres,
maar op een random adres uit een lijst van adressen die een terrrorist
graag zou willen verduisteren. De terrorist installeert het virus
uiteraard ook op zijn eigen computer en is zo niet meer te onderscheiden
van de andere besmette computers. Mits goed uitgevoerd, veroorzaakt zo'n
virus zeker genoeg ruis om het signaal van een handvol terroristen te
overstemmen.

Nee, er zijn gewoon teveel manieren om een dergelijk systeem te
torpederen. Je krijgt vanzelf cyber-terrorisme, en er zullen meer dan
genoeg mensen zijn die daar hun steentje aan bij willen dragen.

Bird

On Sat, 16 Jul 2005 09:49:59 +0200, "Frank Gillebaard"
<gri...@xs4all.nl> wrote:

> [...]

"Ook adviseer ik ISP's om geen ongeloofwaardige argumenten te
gebruiken. In een kort gesprek scoort het natuurlijk wel ...."

Beste Frank, je maakt jezelf schuldig aan goedkope slogans, die niet
misstaan aan een borreltafel. Ik zou jouw advies graag willen
terugkaatsen, gebruik geen ongeloofwaardige argumenten.

We betalen belasting, o.a. voor onze veiligheid. Het heeft er niets
mee te maken in hoeverre je zelf bloot staat aan gevaren, ieder
betaalt zijn / haar deel mee aan die belasting. (en dat ook nog eens
evenredig aan je inkomen)

Veiligheid op straat, veiligheid op het station of vliegveld,
veiligheid in de trein etc.. Zelfs als je nooit op straat komt, betaal
je daar aan mee. in de visie van de overheid draagt het bijhouden van
gegevens van internetverkeer ook bij aan die veiligheid. Veiligheid
voor iedereen, niet alleen voor het groepje internetgebruikers. Dus
betaalt ieder daar aan mee.

Gr,
Arne Vogel.

Michiel de Roo

IK heb in ieder geval geen zin om een hoop geld neer te leggen voor iets
dat technisch onuitvoerbaar is en in zijn geheel volkomen zinloos. Mijn
oma heeft er ook geen zin in, want zij heeft de oorlog nog meegemaakt.

ikke

Michiel de Roo wrote:

of nog simpeler zoals de romeinen al deden
de ontvanger heeft een digitaal papier met gaten
en de zender stuurt hem een volkomen normaal uitziend bericht
de ontvanger gebruikt dan de digitale mal om de werkelijke boodschap te
lezen
en de mal word uiteraard via de oude bekende (snail mail) post verstuurd
op een flop

Michiel de Roo

Cor Bosman wrote:
> Alleen aan stroom al! Je hebt een kleine centrale
> nodig om dat van stroom te voorzien. Om van koeling nog niet te spreken.
> (geloof me, in koeling en stroom gaat enorm veel geld om).

En gezien de ontwikkelingen op de energie markt kun je zoiets alleen met
kerncentrales oplossen. De bouw van één centrale kost drie miljard euro en
duurt tien jaar. Voorlopig hoeven we dus nog niet te beginnen met opslaan.
Laat ze eerst die centrales maar eens bouwen !

j...@de.modem

Michiel de Roo typed:

Precies, en dan ook redundant, dus geen uitval van de opslag
bij uitval van de stroom, want dan zorgen moderne terroristen
eerst wel even voor wat haperende electricteitscentrales,
en gaan dan het net op..

Reacher

j...@de.modem schreef:

Om aan Kyoto (bedacht en nu prestige) te voldoen,
is het kabinet alvast begonnen na te denken over
locaties en de meest logische was naast de
huidige; Borssele.
Ik woon er hemelsbreed ongeveer 10 km. vandaan, ik
zeg "zetten en rap!"
Greenpeace zal ons jeuken! /rant off

Michiel de Roo

Spacebug wrote:

> Vertaalt:
>
> BIG BROTHER IS WATCHING US.

Het is pas het begin:
http://www.novatv.nl/index.cfm?fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=3523

Jan Pieter

> Vertaalt:
>
> BIG BROTHER IS WATCHING US.

Dat wisten we al lang. Maar nu wil z'n kleine broertje (NL)
ook mee doen. Ik vraag me trouwens af of 'ze' wel kunnen
overzien hoeveel resources zo'n zoekopdracht kost, in zo'n
enorme database. Ik ook niet, daar niet van. Je zou de data
waarschijnlijk comprimeren door alleen verkeer met 'verdachte'
data te bewaren. Of in ieder geval al vast apart te houden om
daar eerst in te zoeken. Technisch ook wel interressant dit.

Jan Pieter.

j...@de.modem

Jan Pieter typed:

> data te bewaren. Of in ieder geval al vast apart te houden om
> daar eerst in te zoeken. Technisch ook wel interressant dit.

Vooral verschrikkelijk eng en gevaarlijk, volgens mij.
Een soort google, maar dan voor en door foute lieden.

Zodra iets dergelijks hier werkelijk in wordt gevoerd, is
dat voor mij wel de druppel die de emmer doet overlopen,
dan kan dit land mij verder gestolen worden.
Ik voel er wel wat voor om ergens met een grote groep mensen
een soort eiland 'off the grid' op te bouwen. Moet er wel een
internet-link komen, en gevreesd mag worden dat er geen verkeer
in of uit zou zijn wat unmonitored de wereld bereikt, maar
als je groep groot genoeg is heb je op een zeker moment
die link niet eens meer nodig...

Het is best triest, hoe iets wat heel erg OK had kunnen zijn
(de mens op aarde) zo naar de verdoemenis geholpen wordt
door werkelijk de meest stupide malloten macht te gunnen.
En het verbaast mij hoe veel mensen 'het allemaal wel best'
vinden en menen er niets aan te kunnen doen. De truuk
is nu juist om met grote aantallen iets te weigeren.
Als niemand een ID bij zich draagt, men dat massaal
zou weigeren, dan is die plicht zo verdwenen, bijv.
Belachelijk dat men zich die onzin heeft laten aanpraten!
"What were you thinking???" (zullen ze ons later vragen..)
--
Adios

Julius Thyssen
man van een boel media

Winfried Tilanus

On Sun, 17 Jul 2005 21:42:06 UTC, ikke <ik...@daaro.org> wrote:

> en de mal word uiteraard via de oude bekende (snail mail) post verstuurd
> op een flop

En Al-Quida maakt nu toch ook al gebruik van floppy-net ;-)

Winfried

--
"If anything existed, it could not be known"
(Gorgias)

Adriaan

Michiel de Roo wrote:

> http://www.novatv.nl/index.cfm?fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=3523

Help! Dit is heel erg eng.

Die man gaat na een minuut of negen in het filmpje wel behoorlijk de
mist in: "In Londen is dat soort zaken al de gewoonste zaak van de
wereld" (over zeer ver gaande Big Brother praktijken).

--
Adriaan

Alex Priem

> [...]
>nodig zullen zijn. [..] Er kan dus best een bedragje bij voor het

>ontsluiten van de data. Als dat >ueberhaupt al iets op gaat leveren.

Dat gaat zeker iets opleveren, want die technologie is hartstikke bruikbaar.
De overheid is niet de enige sector die dit probleem heeft. Wat je je
alleen wel kunt afvragen, of 't slim idee is om dit probleem te laten
tacklen door ambtenaren^WAIVD'ers.

Het kan ook geen kwaad om in je achterhoofd te houden dat de AIVD momenteel
een groeistuip heeft, wat op termijn wel organisatorisch gezeik op *moet*
gaan leveren.

Groets, alex

Alex Priem

"D.E." <ask4myemail> writes:
>"Alex Priem" <apr...@xs4all.nl> schreef in bericht

>Precies, het moet niet alleen opgeslagen worden, maar ook nog
>eens geanalyseerd worden, dus reken er nog maar wat miljoentjes bij.

Nee gekkie, zorg en onderwijs zijn zwarte gaten. Probeer maar eens minder
uit te geven dan je gepland had aan zorg, en ziekenhuizen komen met een
jammerklacht in de media, of een verpleeghuis laat bejaarden 2 dagen in hun
poep liggen, om daarna de media erbij te halen met de boodschapp 'we hebben
er het geld niet voor, dus het moet wel zo. Issutnieterrug? Hebben we geen
stoute minister?'

En daarnaast moeten al die uitgaven natuurlijk allemaal gecontroleerd worden.
Want stel je voor dat iemand teveel of teweinig zorg krijgt.

Groet, alex (is zelf ook nooit gezond genoeg)

Jochem van Dieten

Hoezo op termijn? De AIVD is toch die organisatie die een te
complexe interne structuur heeft, slecht samenwerkt met de
politie, terroristen op de loonlijst heeft en driekwart van de
gegevens weggooit omdat ze nu al niet voldoende de capaciteit
hebben om de gegevens te analyseren?

Jochem

Ruben van der Leij

On 2005-07-18, Alex Priem <apr...@xs4all.nl> wrote:

> Dat gaat zeker iets opleveren, want die technologie is hartstikke bruikbaar.

> Wat je je alleen wel kunt afvragen, of 't slim idee is om dit probleem te

> laten tacklen door ambtenaren^WAIVD'ers.

Natuurlijk. Echter: het eerste wat ze zullen doen is ieder denkbaar detail
tot staatsgeheim verklaren. Dat is een voordeel wat ze hebben op een
bedrijf. Een patent leidt tot publikatie, een staatsgeheim niet.

Alex Priem

> [...]
>tot staatsgeheim verklaren. Dat is een voordeel wat ze hebben op een
>bedrijf. Een patent leidt tot publikatie, een staatsgeheim niet.

Dat hangt ervanaf hoe bekrompen de AIVD denkt. De NSA patenteert
sommige vindingen.

Groets, alex

Jochem van Dieten

Ruben van der Leij wrote:

> Natuurlijk. Echter: het eerste wat ze zullen doen is ieder denkbaar detail
> tot staatsgeheim verklaren. Dat is een voordeel wat ze hebben op een
> bedrijf. Een patent leidt tot publikatie

Niet noodzakelijkerwijs. Bijna elk IP systeem heeft bepalingen
waarmee patenten geheim gehouden kunnen worden als de overheid
dat van belang voor bijvoorbeeld de staatsveiligheid vindt.

Jochem

D.E.

<j...@de.modem> schreef in bericht
> [...]
> "Although Cooper didn't host pirated recordings per se, the court
> found he breached the law by creating hyperlinks to sites

Zou die rechter een gratis zwenbad hebben deze zomer? ;o)

> Precies, per etmaal worden er al 200 mensen beboet
> voor het niet bij zich dragen van dat ID.

Wat dus duidelijk gezegd was dat dat niet de bedoeling was, maar wat doet
de minister van justitie nu? Tikt die de politie op de vingers? Nee dus,
eindelijk
kunnen ze ook fietsers beboeten, dus zijn loonsverhoging is weer veilig
gesteld.

> Zie jij een revolutionair opstaan die dat aanpakt?

Niet te vroeg iets doen, zoals zovele hackers al hun kunstjes prijsgeven en
zo het systeem
alleen maar sterker maken, en als het dan nodig is om in te grijpen, hebben
ze hun kruit
al voor een groot deel verschoten. Als het systeem wat uitgebreider is dan
is het effect het grootst.

D.E.

"Ruben van der Leij" <ruben...@nutz.nl> schreef in bericht

> Dat kan veel simpeler. Een goedgeschreven virusje vult het systeem vanzelf
> met zoveel bullshit dat er nooit meer iets zinnigs uit de resulterende
> [...]

Ja maar dterroristen houden van effect, en een virus geeft niet het
gewenste effect en is makkelijker geheim te houden.

D.E.

"ikke" <ik...@daaro.org> schreef in bericht

Ach encryptie van bericht en dat bericht dan zelfs inweven in een plaatje is
er al lang.
Ga daar maar eens naar zoeken.

D.E.

> Loggen jullie niet veel meer dan nu gevraagd wordt en bijvoorbeeld ook
> spam
> en virus mails.

Hahaha berichten verstoppen in bekende virussen, die worden dan afgevangen
en vernietigt door het systeem zelf hahaha.

D.E.

"Reacher" <reac...@mp.mil> schreef in bericht

> (Omroep Zeeland:)
> [...]

Hmmm eerst al toestemmen en dan eens gaan nadenken
over privacy van gebruikers, of eigenlijk vraag naar regels zodat
zij zich in kunnen dekken als klanten hun erop gaan aanspreken.

D.E.

<j...@de.modem> schreef in bericht

En terroristen zijn altijd erg blij met targets als kerncentrales,
hoe meer er van zijn, des te liever het hen is.

D.E.

"Reacher" <reac...@mp.mil> schreef in bericht

Ik ben lid van greenpeace, dus je zegt dat mijn mening je kan jeuken,
Nou reken maar dat het je gaat jeuken.
(hmm even een cirkeltje om die kerncentrale gaan zetten en gaan zoeken
is het precies 10 km? ;o) )

D.E.

> [...]
> voor jou twee keer zo veel, en krijg je geen terapod cadeau.
> Zo wurgt men doorgaans dergelijke concepten de samenleving in.

Klopt, dat gaat al snel gelden voor het openbaar vervoer, dan moet je een
kaart
hebben op naam waarna ze het verschuldigde bedrag van je rekening kunnen
afschrijven.
Je kunt ook een kaart aanschaffen (eigenlijk dus omdat er toeristen zijn in
dit land ;o) )
die niet op naam is, maar een prepaid idee heeft, maar die kost dan
natuurlijk duurder.
(Ik vraag mij af wat er gebeurt als een van die poortjes niet werkt en ze
dus automatisch
de hoogste prijs aan je doorberekenen, omdat je niet uitgelogd bent toen je
met de trein ging)

Maar ik ken het verhaal van de geimplanteerde chip. Met allemaal gegevens
erop
die god weet wie kan aflezen.

> [...]
> "Although Cooper didn't host pirated recordings per se, the court
> found he breached the law by creating hyperlinks to sites

Ja ja, de vrije markt dictatuur is al aardig op stoom. Geld is heer en
meester.
Volgens mij spoort die rechter echt niet helemaal.
Dus als een agent je vraagt of je weet waar een crack house is, dan kan je
beter je
mond houden, anders hyperlink je de agent naar het crackhouse en ben je mede
schuldig
aan drugsverkoop. De wereld op zijn kop zou ik zo zeggen.(even een vergelijk
natuurlijk)

> Precies, per etmaal worden er al 200 mensen beboet
> voor het niet bij zich dragen van dat ID.

> Zie jij een revolutionair opstaan die dat aanpakt?

Rob van der Putten

Moguh

"D.E." wrote:

> En terroristen zijn altijd erg blij met targets als kerncentrales,
> hoe meer er van zijn, des te liever het hen is.

Volgens mij zijn kerncentrales heel moeilijk stuk te maken.
Maar je kan zoiets natuurlijk ook als een uitdaging zien.

Reacher

D.E. schreef:

> [...]
> Nou reken maar dat het je gaat jeuken.
> (hmm even een cirkeltje om die kerncentrale gaan zetten en gaan zoeken

Grinnik. Scheelt berrie weinig.
En jouw en Greenpeace's mening kunnen mij en
bakken mensen hier totaal jeuken.
Wij wonen hier. Nofi, maar Greenpeace
vertegenwoordigt mij nog net iets te veel de
gedachtenpolitie. Met nu die übergeek Samson in de
Kamer. Get real.
Autochtonen, uitzonderingen daargelaten, dondert
heel die centrale niks.
Nogmaals, nofi, maar hoe raar is het om te ranten
(Samson) tegen iets dat je geen drol aangaat en
waarvan het afval ook nog netjes letterlijk een
paar meter verderop wordt opgeslagen. Werk! (Dus:
1 of 2 erbij, en snel!)
(Tip: Zeggen dat het iedereen aangaat is flauw,
grijns...;))

Michiel de Roo

Rob van der Putten wrote:
> Moguh

> Volgens mij zijn kerncentrales heel moeilijk stuk te maken.
> Maar je kan zoiets natuurlijk ook als een uitdaging zien.

Volgens mij hoef je alleen maar een paar verkeerde knopjes in te drukken
en dan gaat het helemaal loos...

D.E.

> Grinnik. Scheelt berrie weinig.
> En jouw en Greenpeace's mening kunnen mij en bakken mensen hier totaal
> jeuken.

Neah, dat lijkt alleen maar zo.

> Wij wonen hier.

Ja en? Heb je wel eens het cirkeltje gezien (bij veel wind zelfs
langwerpiger) dat zo`n onding vervuild als het misgaat?
Juist, is hel wat breder dan die miezerige 10 km die jij ervan afzit.

> Nofi, maar Greenpeace vertegenwoordigt mij nog net iets te veel de
> gedachtenpolitie. Met nu die übergeek Samson in de Kamer. Get real.

Oh ik ben real, greenpeace heeft leden en dus zeggenschap.

> Autochtonen, uitzonderingen daargelaten, dondert heel die centrale niks.

Welke autochtonen, over welke straal heb je het nu?

> [...]
> paar meter verderop wordt opgeslagen. Werk! (Dus: 1 of 2 erbij, en snel!)
> (Tip: Zeggen dat het iedereen aangaat is flauw, grijns...;))

Nou het laatse is in zulk steno geschreven dat het bijkans niet
vertaalbaar is, probeer het nog eens.

D.E.

> Moguh

> Volgens mij zijn kerncentrales heel moeilijk stuk te maken.
> Maar je kan zoiets natuurlijk ook als een uitdaging zien.

Nee die zijn moeilijk kapot te krijgen als je niet weet waar de achilles
hielen zitten.
Een vliegtuig erop storten zal wel wat schade veroorzaken maar niet het
gewenste
resultaat.(voor hen dan) en dan hebben we het niet eens over het opgeslagen
materiaal.
(dat ook vervoerd moet worden.)

D.E.

"Michiel de Roo" <your...@welovespam.nl> schreef in bericht

Of wat afsluiters blokkeren, en het afval moet ook vervoerd worden,
dus genoeg gevaarlijke situaties die terroristen echt zien zitten.

Reacher

D.E. schreef:
> "Reacher" <reac...@mp.mil> schreef in bericht

> Neah, dat lijkt alleen maar zo.

Met respect, dat kun je niet weten. Met evenveel
respect: Ik wel. Ach ja.

> Ja en? Heb je wel eens het cirkeltje gezien (bij veel wind zelfs
> langwerpiger) dat zo`n onding vervuild als het misgaat?
> Juist, is hel wat breder dan die miezerige 10 km die jij ervan afzit.

Mis? Hoe? Wanneer? (Slecht geïnformeerd, as usual.)
Er is in Borssele in heel de tijd dat ie er staat
niets vermeldenswaardigs gebeurd en de kans erop
is verwaarloosbaar. De enige ophef kwam
(surprise...) van mensen die uit de rest van NL
hier kwam protesteren en ons verwijten dat het ons
jeukt. En ook nog oprecht verontwaardigd doen als
we zeggen dat ze weg moeten wezen.

> Oh ik ben real, greenpeace heeft leden en dus zeggenschap.

Ik lach me rot. "Leden en *dus* zeggenschap..." Nu
weer even serieus graag.
Begin eens met wat er zo vanzelfsprekend aan die
zeggenschap is.
Tip: Waarom is Samson de kamer ingegaan?

> Welke autochtonen, over welke straal heb je het nu?

Ik heb het over Zeeuwen en jij over stralen. Tekenend.

> Nou het laatse is in zulk steno geschreven dat het bijkans niet
> vertaalbaar is, probeer het nog eens.

Tsja, aan wie ligt dat? Mijn docenten vroegen dan
wat ik precies niet begreep...
Die centrales leveren fijn werk op en daarom graag
liever 2 dan 1 erbij. Zo beter? ;)

Dirk T. Verbeek

Ruben van der Leij wrote:

> Want aan een noord-oostpolder vol harddisks of tape heeft niemand iets.

Hoho niet te snel!
Ikke als Echte Polderbewoner wil best een paar van die disks hebben :)

Dirk T. Verbeek

Cor Bosman wrote:

> Dat moet enkele duizenden inserts per seconde aankunnen. Technology ala
> Google. Geen idee of dat te koop is.

Zeer zeker, dat is een van de kern activiteiten van Google.

Richard Bos

Cor Bosman <c...@xs4all.nl> wrote:

> Taperobots zijn denk ik niet voldoende. Want bij storingen mis je dan
> heel snel een significant deel van je data. Je wilt denk ik op 2 plekken
> tegelijk je data kwijt, dus gemirrorde datasets op 2 fysieke lokaties.

En natuurlijk moeten die locaties ver apart zijn, en op stevige,
beveiligbare plaatsen - dus niet aan beide zijden van de weg, en ook
niet een in Scheveningen en een in Voorburg, maar een in een oude mijn
in Boekelo en een onder de Pietersberg. En liefst nog een derde in,
bijvoorbeeld, zo'n oud fort uit de Hollandse linie. Nou alleen de
realtime verbinding met alle ISPs van Nederland tegelijk nog.

Volgens mij heeft er iemand niet erg over de benodigde infrastructuur
nagedacht. En heeft diezelfde persoon ook niet bijster veel verstand van
computers en netwerken, of zeg maar uberhaupt enig verstand. Met andere
woorden, par for the course voor onze huidige regering.

Richard

Richard Bos

Alex Priem <apr...@xs4all.nl> wrote:

> Dat gaat zeker iets opleveren, want die technologie is hartstikke bruikbaar.
> De overheid is niet de enige sector die dit probleem heeft.

Mja. Spammers, bijvoorbeeld. Verzekeraars. Adverteerders. Allemaal zeer
respectabele, integere lui die ik heel graag mijn internet-gegevens zou
toevertrouwen.

Richard

Richard Bos

Die disks wel. De inhoud hoef ik niet zo. En voor je het weet loopt het
hier ook nog vol van Hagenezen van de AIVD en JP's gezellige regerings-
clubje. Alsof Lelystad niet lastig genoeg is...

Richard

Richard Bos

Rob van der Putten <r...@sput.nl> wrote:

> Volgens mij zijn kerncentrales heel moeilijk stuk te maken.

Behoorlijk wat moeilijker dan een gewone kolencentrale, in ieder geval.
En of je nou doodgaat aan de radioactiviteit of aan een brandende wolk
kolenstof, dat lijkt me niet zoveel te verschillen...

Richard

Alex Priem

Jochem van Dieten <nom...@devnull.invalid> writes:

>Hoezo op termijn? De AIVD is toch die organisatie die een te
>complexe interne structuur heeft, slecht samenwerkt met de

>politie, terroristen op de loonlijst heeft [...]

Da's een uitvloeisel van het idee om de nieuwe aanwas te gebruiken om een
AIVD binnen de AIVD op te zetten, die bedoeld is om terroristen te lokken.
Na een paar jaar gooi je iedereen in de nieuwe AIVD de cel in. Klaar.

Groets, alex (was alles maar zo simpel)

D.E.

> Met respect, dat kun je niet weten. Met evenveel respect: Ik wel. Ach ja.

Oh heb je bakken mensen erop geraadpleegd?
Nee dus, dus......

> Mis? Hoe? Wanneer? (Slecht geīnformeerd, as usual.)

Ik dacht het niet he.

> Er is in Borssele in heel de tijd dat ie er staat niets vermeldenswaardigs
> gebeurd en de kans erop is verwaarloosbaar.

Volgens wie? bron.

> De enige ophef kwam (surprise...) van mensen die uit de rest van NL hier
> kwam protesteren en ons verwijten dat het ons jeukt. En ook nog oprecht
> verontwaardigd doen als we zeggen dat ze weg moeten wezen.

Nou ik zou niet verontwaardigt zijn, ik zou je allen in je gezicht
uitlachen, hahaha.

> Ik lach me rot. "Leden en *dus* zeggenschap..." Nu weer even serieus
> graag.
> Begin eens met wat er zo vanzelfsprekend aan die zeggenschap is.
> Tip: Waarom is Samson de kamer ingegaan?

Omdat eat nu eenmaal zo is in een democratie, jammer he.

> Ik heb het over Zeeuwen en jij over stralen. Tekenend.

Ah een aparte staat, ik wist niet dat jullie afgescheiden zijn.

> Tsja, aan wie ligt dat? Mijn docenten vroegen dan wat ik precies niet
> begreep...

Ik denk dat het aan jou ligt.

> Die centrales leveren fijn werk op en daarom graag liever 2 dan 1 erbij.
> Zo beter? ;)

Veel dingen leveren werk op, dus liever een minder.

D.E.

"Richard Bos" <ral...@xs4all.nl> schreef in bericht

Nee op een persoon gericht niet nee, alleen radioactieve straling
blijft wat langr hangen en is wat langer actief.

Reacher

D.E. schreef:
> "Reacher" <reac...@mp.mil> schreef in bericht

> Oh heb je bakken mensen erop geraadpleegd?
> Nee dus, dus......

Typisch. Neerbuigend. Flauw. Voorspelbaar.

> Ik dacht het niet he.

Typisch. Neerbuigend. Flauw. Voorspelbaar. Hooghartig.

> Volgens wie? bron.

Volgens mij, en ik vind mezelf betrouwbaarder dan
Greenpeace. ;) (Ironie zegt jouw soort niet zo
veel hč?)

> Nou ik zou niet verontwaardigt zijn, ik zou je allen in je gezicht
> uitlachen, hahaha.

Typisch. Neerbuigend. Flauw. Voorspelbaar. Arrogant.

> Omdat eat nu eenmaal zo is in een democratie, jammer he.

Nu even heel flink zijn en precies vertellen waar
in onze grondwet staat dat we naar NGO's *moeten*
luisteren. Je zet jezelf volledig klem door
'democratie' in dit verhaal er bij de haren bij te
slepen. In die democratie, (althans in de manier
die wij bedrijven,) mogen clubs als Greenpeace en
de FNV soms wat zeggen. Maar ik heb nog nooit op
ze kunnen stemmen.
Het grappige is dat ik op de één of andere manier
nu al voel dat jou dat niks kan schelen en dat je
toch vindt dat je gelijk hebt. En da's dan weer
erg typisch!

> Ah een aparte staat, ik wist niet dat jullie afgescheiden zijn.

Typisch. Neerbuigend. Flauw. Voorspelbaar. Erg
arrogant en nu dus ook nog beledigend. Zo typisch!

D.E.

> Typisch. Neerbuigend. Flauw. Voorspelbaar.

> Typisch. Neerbuigend. Flauw. Voorspelbaar. Hooghartig.

Nou ik moet toegeven U heeft zelfkennis.

> Volgens mij, en ik vind mezelf betrouwbaarder dan Greenpeace. ;) (Ironie
> zegt jouw soort niet zo veel hč?)

Welke soort is dat? Ik wist niet dat ik al geklassificeerd was?
In welk hokje ben ik nu weer beland (waarschijnlijk de killfile heel snel
;o) )

> Typisch. Neerbuigend. Flauw. Voorspelbaar. Arrogant.

Wederom wat een zelfkennis, ik heb je onderschat.

> Nu even heel flink zijn en precies vertellen waar in onze grondwet staat
> dat we naar NGO's *moeten* luisteren.

lees artikel 1 maar eens eerst om te beginnen, als je die begrijpt
mag je verder gaan.

> Je zet jezelf volledig klem door 'democratie' in dit verhaal er bij de
> haren bij te slepen.

Ik sleep wat erbij? Wat een beeldspraak zeg, kostelijk.

> In die democratie, (althans in de manier die wij bedrijven,)

Welke wij?

> mogen clubs als Greenpeace en de FNV soms wat zeggen.

Ja? Goh wat aardig, en met wat meer referendums misschien
zelfs veel meer, omdat zij een oranisatie zijn dus makelijker aan
de benodigde handtekeningen kunnen komen. Dus ik wacht op de ware
democratie.

> Maar ik heb nog nooit op ze kunnen stemmen.

Het is een vereniging, dus er is inspraak hoor.

> Het grappige is dat ik op de één of andere manier nu al voel dat jou dat
> niks kan schelen en dat je toch vindt dat je gelijk hebt.

Tsss ongelofelijk, naast enorme zelfkennis ook nog en klein
beetje empathie, er is nog hoop voor je.

> En da's dan weer erg typisch!

typisch voor wat?

> Typisch. Neerbuigend. Flauw. Voorspelbaar.

Ja ja ja ja, dat weten we nu wel van je, die zelfkennis
van je begint bijna op eigen geilen te lijken nu.

> Erg arrogant en nu dus ook nog beledigend. Zo typisch!

Fijn dat je inziet wat je aan het doen bent.

Richard Bos

"D.E." <ask4myemail> wrote:

Och. Wie weet hoelang aromatische koolwaterstoffen uit een massieve,
abrupte, incomplete verbranding kunnen blijven hangen in de levers van
de plaatselijke vissen?

Richard

Richard Bos

Reacher <reac...@mp.mil> wrote:

> Volgens mij, en ik vind mezelf betrouwbaarder dan Greenpeace.

Ik wil niet lullig doen, maar ik ken jou helemaal niet, en _ik_ vind je
betrouwbaarder dan Greenpeace.

> (Ironie zegt jouw soort niet zo veel hč?)

Ironie? Is dat geen indianenstam?

Richard

Albert Zonneveld

Richard Bos wrote:

> [...]
> van computers en netwerken, of zeg maar uberhaupt enig verstand. Met
> andere woorden, par for the course voor onze huidige regering.

Het computercentrum van het voormalige RijksComputerCentrum is groot zat.
Daar is een idioot grote computervloer van 50 bij 50 meter en die is bijna
leeg.
Het gebouw (PinkRoccadeMegaplex) is bovendien net een bunker en er is een
tweede locatie voor een mirror niet ver uit de buurt.
Het is bovendien een high security omgeving waar ze ook de root certificaten
kunnen bewaren en beveiligen bijvoorbeeld van de overheid en/of banken.

D.E.

"Richard Bos" <ral...@xs4all.nl> schreef in bericht

Goh iemand die iets weet van aromatische koolwaterstoffen, leuk liesbeth
verbeek
had daar een leuke studie naar gedaan in groningen voor de nieuwe grote
vuilverbrandingsinstallatie daar kwam. Dat was in het begin van de jaren
tachtig.
Ik heb heel wat kopetjes gemaakt van dat artikel, en rongedeld bij mensen
die
in de buurt woonden van vuilverbrandingsinstallaties.
Dus vertel mij niets. Ik weet het.

Sledge HaMMeR

Op 17 Jul 2005 10:34:00 GMT schreef Cor Bosman:

> [...]

> (geloof me, in koeling en stroom gaat enorm veel geld om).
>

> Waar gaan ze al deze data voor gebruiken? Ze weten het zelf niet eens.

Tis een beetje moeite, maar dan hebben we wel een knappe proxy-server erbij
:D

1x backup van 'het internet' bij XS4all :P

--
There are 10 kinds of people in the world...
Those that understand binary...

Greetinx Sledge
Web : www.USRForce.com
Email : Sle...@UnitedStarsResitanceForce.com
[use @USRForce.com to mail me]

j...@de.modem

Cor Bosman typed:

> Die logs groeien meer dan lineair. Niet alleen groeit aantal klanten,
> maar hun dagelijkse gebruik groeit ook enorm.

http://www.ams-ix.net/technical/stats/
voor degenen die een idee willen hebben van de groei.
Van 14 TeraByte in juli 2004 naar 32 TB in juli 2005...
Willen 'ze' die 32 TeraBytes per maand ook gaan bewaren ?
(en da's alleen nog de AMS-IX) Wat bezielt die mensen ?
Van het geld dat die onzin (ons allemaal) kost
kun je de staatsschuld van de US of A opheffen, of
van heel de derde wereld een tweede wereld maken.

Marco van Loon

In article <l6f0e1ljvrjlrvoda...@jult.nl>, <j...@de.modem> wrote:
> [...]
>Van 14 TeraByte in juli 2004 naar 32 TB in juli 2005...
>Willen 'ze' die 32 TeraBytes per maand ook gaan bewaren ?

s/TB/PB/g
s/Tera/Peta/g
?

(newsgate.cistron.nl doet in z'n eentje zo te zien al 9TB/dag oftewel
zo'n 270Tbyte/maand...)

--
Marco van Loon

ikke

tel alle data van alle providers bij elkaar op
en haal die 32Tb van ams-ix daar vanaf
en je weet wat de nationale consumptie is

Maarten te Paske

On Sat, 16 Jul 2005 18:20:45 +0200, Frank Gillebaard <gri...@xs4all.nl>
wrote:

> [...]
> maatschappelijk verantwoord wensen te ondernemen zij direct afstand zouden
> doen van de claim van de heer sickenghe namens de associatie telecom

Diefstal ? Als het aan de gemiddelde ISP ligt komt die hele bewaarplicht
er niet in de eerste plaats. Als dat vervolgens toch zo nodig moet en
het bijkomende kostenplaatje is (los van de huidige technologische
beperkingen) dermate hoog, dan lijkt het mij niet onredelijk dat dit
inderdaad voor rekening van de overheid komt. Immers, als het al een
belang dient dan is het die van de overheid (veiligheid) en niet die van
de ISP's.

Jij doet alleen voorkomen alsof die 12 miljard een volstrekt
onrealistisch bedrag is. Maar zoals je in deze groep kan lezen is de
gemiddelde techneut dat niet met je eens.

Maarten
--
Web: http://maarten.tepaske.net/
GPG: 0x6877770