Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Internet Onderweg gaat over op 097-nummers

388 views
Skip to first unread message

MM

unread,
Feb 9, 2017, 4:02:23 PM2/9/17
to
Vandaag een e-mail gehad dat het 06-nummer mijn huidige sim-kaart gaat
veranderen in een 097-nummer. Dit nieuwe nummer is ook meteen twaalf
cijfers lang.

De kaart wordt niet vervangen en kan blijven zitten waar die zit.
Opnieuw opstarten zal waarschijnlijk wel moeten om de wijziging ook door
te voeren mocht je geen verbinding meer krijgen.

Ik hoop dat na de 14de ook het aanvragen Internet Onderweg weer wordt
vrijgegeven voor nieuwe klanten of klanten die nog Internet Onderweg
hadden aangevraagd.

Hieronder een stukje uit de mail van Xs4all van vandaag.

> Waarom wijzigt uw nummer?
> Steeds meer apparaten zijn verbonden met het internet. Apparaten die ook buiten het bereik van WiFi online zijn, gebruiken een simkaart om online te zijn. Aan elke simkaart is een uniek 06-nummer gekoppeld en naarmate het aantal apparaten toeneemt raken de unieke 06-nummers op. Om die reden heeft de ACM (Autoriteit Consument & Markt) besloten dat alle simkaarten waarmee niet gebeld kan worden een nieuw uniek twaalfcijferig nummer krijgen. XS4ALL wijzigt dus uw nummer om te voldoen aan de wet.


Wouter Smaal

unread,
Feb 10, 2017, 5:45:03 AM2/10/17
to
On Thu, 09 Feb 2017 22:02:07 +0100, MM <m...@invalid.xs4all.nl> wrote:

> Vandaag een e-mail gehad dat het 06-nummer mijn huidige sim-kaart gaat
> veranderen in een 097-nummer. Dit nieuwe nummer is ook meteen twaalf
> cijfers lang.
>
> De kaart wordt niet vervangen en kan blijven zitten waar die zit.
> Opnieuw opstarten zal waarschijnlijk wel moeten om de wijziging ook door
> te voeren mocht je geen verbinding meer krijgen.
>
> Ik hoop dat na de 14de ook het aanvragen Internet Onderweg weer wordt
> vrijgegeven voor nieuwe klanten of klanten die nog Internet Onderweg
> hadden aangevraagd.

De roamingkosten in Europa (zone 1) verdwijnen binnenkort. Als dan
"internet onderweg" binnen de EU te gebruiken is, ben ik content ;-)

Dirk T. Verbeek

unread,
Feb 10, 2017, 9:13:57 AM2/10/17
to
Op 10-02-17 om 11:45 schreef Wouter Smaal:
Ah ja, ook een goed punt.

kees6238

unread,
Feb 10, 2017, 12:26:29 PM2/10/17
to
wordt het dan ook weer mogelijk om het aan te vragen ?
bij mijn weten is het al een tijd niet meer beschikbaar nl

op :
https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet-onderweg/gebruiken/wat-zijn-de-veelgestelde-vragen-over-internet-onderweg.htm

staat :
Internet onderweg tijdelijk niet beschikbaar

Wij zijn op dit moment bezig met het migreren van onze Internet
onderweg simkaarten naar een12 cijferig platform, daardoor is het op
dit moment niet mogelijk om Internet onderweg te bestellen.

Cotopaxi

unread,
Feb 11, 2017, 3:17:30 AM2/11/17
to
Op 09-02-2017 om 22:02 schreef MM:
Ook ik heb deze mail ontvangen.
Weet iemand of je zelf aanpassingen moet gaan doen naar aanleiding van
deze switch? Of werkt alles "gewoon" verder?

Hoe zit het met messengers als Whatsapp en Threema?
Moet je hier aanpassingen uitvoeren aangezien het nummer verandert?

Ik had deze vragen ook gemaild naar de helpdesk, maar daar heb ik (nog
steeds) geen reactie op ontvangen.
Op de site van XS4all staat er ook niets.

Misschien dat er hier iemand meer weet.

Dirk T. Verbeek

unread,
Feb 11, 2017, 9:53:36 AM2/11/17
to
Op 11-02-17 om 09:17 schreef Cotopaxi:
Gewoon even die brief lezen, het staat er allemaal in :)

Erik Baas

unread,
Feb 11, 2017, 10:06:49 AM2/11/17
to
Op 11-02-2017 om 15:53 schreef Dirk T. Verbeek:
KNIPPEN SVP!

--
Erik.

Dirk T. Verbeek

unread,
Feb 11, 2017, 10:14:57 AM2/11/17
to
Op 11-02-17 om 16:06 schreef Erik Baas:
> KNIPPEN SVP!
>
> --
> Erik.

Oh?

Cotopaxi

unread,
Feb 11, 2017, 1:04:35 PM2/11/17
to
Op 11-02-2017 om 15:53 schreef Dirk T. Verbeek:
Interessant.
Dan heb jij zeker de versie waarin vermeld staat wat er met het
aanwezige WhatsApp of Threema (of ander messenger) account gebeurt
waarvoor tot nu toe een 10-cijferig 06 nummer nodig was. Of dat die dan
"gewoon" niet meer werken.
Copy en paste die alinea maar even hier in de nieuwsgroep. Thanx.

Rob

unread,
Feb 11, 2017, 3:19:42 PM2/11/17
to
Cotopaxi <bergto...@gmail.com> wrote:
> Interessant.
> Dan heb jij zeker de versie waarin vermeld staat wat er met het
> aanwezige WhatsApp of Threema (of ander messenger) account gebeurt
> waarvoor tot nu toe een 10-cijferig 06 nummer nodig was. Of dat die dan
> "gewoon" niet meer werken.
> Copy en paste die alinea maar even hier in de nieuwsgroep. Thanx.

Je WhatsApp account is gekoppeld aan je mobiele telefoonnummer, niet
aan het nummer wat hoort bij een data simkaart die je evt ook hebt.

A. Dumas

unread,
Feb 12, 2017, 4:37:44 AM2/12/17
to
On 11/02/2017 21:19, Rob wrote:
> Je WhatsApp account is gekoppeld aan je mobiele telefoonnummer, niet
> aan het nummer wat hoort bij een data simkaart die je evt ook hebt.

Ja, en ondanks dat data-SIMs ook 10-cijferige 06-nummers hadden, werkte
dat niet met Whatsapp, toch?

Cotopaxi

unread,
Feb 12, 2017, 4:41:19 AM2/12/17
to
Op 11-02-2017 om 21:19 schreef Rob:
Dank voor je reactie, Rob.
Nee, mijn WhatsApp account is gekoppeld aan de internet onderweg
datasimkaart van XS4all die tot nu toe een 10-cijferig mobiel nummer
heeft gehad (06-8.....blabla). Deze zit in een van de twee
simkaartenslots van mijn smartphone. Wat doe ik ermee? Beetje WhatsApp,
beetje Threema, beetje internetten. Klaar.

Mijn prepaidsimkaart voor mobiel bellen (ander 06 nummer) zit in het
andere simkaartslot. Waarom op deze wijze? Ik ben geen veelbeller en het
is op deze wijze ideaal. Bovendien was het op die wijze mogelijk
mobielcontacten en whatsapp een beetje te scheiden (verschillende nummers).

Maar goed: XS zegt de wet te gaan volgen en verandert het internet
onderweg 06 nummer in een 097 nummer.
Ik verwacht van hen gewoonweg wat meer info (via de mail of op de site)
hoe een en ander dan is op te lossen. In ieder geval meer dan wat ze nu
doen.
XS vraagt de hoofdprijs voor alles. De klantenservice kun je wat
mailbeantwoording / informatie betreft gewoon schudden.
Ik heb inmiddels een dommig "sjabloonantwoord" van een
klantenservicemedewerker wat mij verbaasd, zodanig, dat ik erover
nadenk of ik nog wel bij deze provider wil blijven. Zoals gezegd, voor
die prijs mag ik meer verwachten.

Voor the time being zal ik wel kijken of er een andere oplossing
mogelijk is: event, whatsApp andere messengers registreren op het mobiel
(bellen) nummer en gebruik maken van de datasim. Ben gewoon wat ontstemd
over hoe XS met hun info omgaat (of beter niet omgaat ;-)...).






Cotopaxi

unread,
Feb 12, 2017, 4:42:58 AM2/12/17
to
Op 12-02-2017 om 10:37 schreef A. Dumas:
Nee, dat werkte prima tot op heden en was voor mij een van de redenen
voor een internet onderweg sim.

Rob

unread,
Feb 12, 2017, 5:01:31 AM2/12/17
to
Cotopaxi <bergto...@gmail.com> wrote:
> Op 11-02-2017 om 21:19 schreef Rob:
>> Cotopaxi <bergto...@gmail.com> wrote:
>>> Interessant.
>>> Dan heb jij zeker de versie waarin vermeld staat wat er met het
>>> aanwezige WhatsApp of Threema (of ander messenger) account gebeurt
>>> waarvoor tot nu toe een 10-cijferig 06 nummer nodig was. Of dat die dan
>>> "gewoon" niet meer werken.
>>> Copy en paste die alinea maar even hier in de nieuwsgroep. Thanx.
>>
>> Je WhatsApp account is gekoppeld aan je mobiele telefoonnummer, niet
>> aan het nummer wat hoort bij een data simkaart die je evt ook hebt.
>
> Dank voor je reactie, Rob.
> Nee, mijn WhatsApp account is gekoppeld aan de internet onderweg
> datasimkaart van XS4all die tot nu toe een 10-cijferig mobiel nummer
> heeft gehad (06-8.....blabla). Deze zit in een van de twee
> simkaartenslots van mijn smartphone. Wat doe ik ermee? Beetje WhatsApp,
> beetje Threema, beetje internetten. Klaar.

WhatsApp is alleen "indirect" gekoppeld aan je 06 nummer doordat ze
je voor activatie een SMS sturen met een code. Het is eigenlijk een bug
dat je met een data-only SIM een SMS kon ontvangen (anders dan van de
dienst zelf bijvoorbeeld om je te attenderen op bundel overschrijding).
Daardoor heb je op die SIM WhatsApp kunnen activeren, anders was dat
niet mogelijk geweest. Echter die bug komt veel voor, ik heb dit ook
op andere datakaarten (bijv T-Mobile) gezien, inclusief het probleem
van betaal-SMS op een nieuwe kaart met eerder gebruikt nummer.

Nu raak je dat nummer kwijt. In het begin verandert er niks want
WhatsApp weet dit helemaal niet. Dus blijft gewoon werken ondanks dat
je het nummer niet meer hebt. Echter het zou kunnen dat dit nummer
ooit aan iemand anders gegeven wordt, of dat WhatsApp wellicht in de
loop der tijd her-activatie gaat vragen via SMS, en dan gaat het fout.
Ik weet niet of WhatsApp dat doet, ik heb daar zelf geen account.

Rein

unread,
Feb 12, 2017, 6:43:04 AM2/12/17
to
Op zondag 12 februari 2017 11:01:31 UTC+1 schreef Rob:
Heel simpele oplossing is dus om nu al Whatsapp te verhuizen naar het nummer van die andere SIM, inderdaad alleen voor die activatie-toestanden. Er verandert dan verder niks en dataverkeer kan nog steeds via Internet Onderweg.
Is een simpele functie in Instellingen Whatsapp: Instellingen, Account, Wijzig nummer.

A. Dumas

unread,
Feb 12, 2017, 10:03:49 AM2/12/17
to
On 12/02/2017 10:42, Cotopaxi wrote:
> Op 12-02-2017 om 10:37 schreef A. Dumas:
>> Ja, en ondanks dat data-SIMs ook 10-cijferige 06-nummers hadden, werkte
>> dat niet met Whatsapp, toch?
>
> Nee, dat werkte prima tot op heden en was voor mij een van de redenen
> voor een internet onderweg sim.

Oh oke. Op een tablet of een telefoon met twee SIMs?

A. Dumas

unread,
Feb 12, 2017, 10:05:28 AM2/12/17
to
On 12/02/2017 16:03, A. Dumas wrote:
> Oh oke. Op een tablet of een telefoon met twee SIMs?

Never mind, zag het andere antwoord.

Cotopaxi

unread,
Feb 13, 2017, 2:09:36 AM2/13/17
to
Op 12-02-2017 om 12:43 schreef Rein:
Dank je Rein voor je reactie. Heb het op deze wijze gedaan nu. En idd
alleen voor activatie /verificatie. Threema werkt met een ID-code, daar
is een mobiel nummer in principe niet nodig, mag wel optioneel.

Cotopaxi

unread,
Feb 13, 2017, 4:28:33 AM2/13/17
to
Op 12-02-2017 om 11:00 schreef Rob:
> Cotopaxi <bergto...@gmail.com> wrote:
>> Op 11-02-2017 om 21:19 schreef Rob:
>>> Cotopaxi <bergto...@gmail.com> wrote:
>>>> Interessant.
>>>> Dan heb jij zeker de versie waarin vermeld staat wat er met het
>>>> aanwezige WhatsApp of Threema (of ander messenger) account gebeurt
>>>> waarvoor tot nu toe een 10-cijferig 06 nummer nodig was. Of dat die dan
>>>> "gewoon" niet meer werken.
>>>> Copy en paste die alinea maar even hier in de nieuwsgroep. Thanx.
>>>
>>> Je WhatsApp account is gekoppeld aan je mobiele telefoonnummer, niet
>>> aan het nummer wat hoort bij een data simkaart die je evt ook hebt.
>>
>> Dank voor je reactie, Rob.
>> Nee, mijn WhatsApp account is gekoppeld aan de internet onderweg
>> datasimkaart van XS4all die tot nu toe een 10-cijferig mobiel nummer
>> heeft gehad (06-8.....blabla). Deze zit in een van de twee
>> simkaartenslots van mijn smartphone. Wat doe ik ermee? Beetje WhatsApp,
>> beetje Threema, beetje internetten. Klaar.
>
> WhatsApp is alleen "indirect" gekoppeld aan je 06 nummer doordat ze
> je voor activatie een SMS sturen met een code. Het is eigenlijk een bug
> dat je met een data-only SIM een SMS kon ontvangen (anders dan van de
> dienst zelf bijvoorbeeld om je te attenderen op bundel overschrijding).
> Daardoor heb je op die SIM WhatsApp kunnen activeren, anders was dat
> niet mogelijk geweest.

Dit was nieuw voor mij. Ik wist niet dat het om een bug ging, aangezien
ik idd van meer mensen met een data-only Sim wist dat ze messengers /
WhatsApp met SMS-activering gebruikten (geen XS4all onderweg).


> Nu raak je dat nummer kwijt. In het begin verandert er niks want
> WhatsApp weet dit helemaal niet. Dus blijft gewoon werken ondanks dat
> je het nummer niet meer hebt. Echter het zou kunnen dat dit nummer
> ooit aan iemand anders gegeven wordt, of dat WhatsApp wellicht in de
> loop der tijd her-activatie gaat vragen via SMS, en dan gaat het fout.
> Ik weet niet of WhatsApp dat doet, ik heb daar zelf geen account.

Heb het inmiddels zo aangepast dat ik het account aan mijn ander mobiel
nummer heb gekoppeld. Blijft dan lopen over de datasim.
Threema werkt met een ID-code en heeft geen verplicht mobiel nummer nodig.
Voorlopig opgelost dus. Dank voor je uitgebreide info.


Johan Wevers

unread,
Feb 13, 2017, 8:48:03 PM2/13/17
to
On 11-02-2017 21:19, Rob wrote:

> Je WhatsApp account is gekoppeld aan je mobiele telefoonnummer, niet
> aan het nummer wat hoort bij een data simkaart die je evt ook hebt.

Zolang je je Whatsapp installatie laat doordraaien blijft hij gewoon het
oude nummer gebruiken, hij checkt niet of je in de tussentijd een andere
simkaart of een ander nummer hebt. Mocht iemand anders dat nummer
krijgen en er Whatsapp op installeren dan ben je wel plotseling je
service kwijt.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

Rob

unread,
Feb 14, 2017, 3:44:44 AM2/14/17
to
Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> wrote:
> On 11-02-2017 21:19, Rob wrote:
>
>> Je WhatsApp account is gekoppeld aan je mobiele telefoonnummer, niet
>> aan het nummer wat hoort bij een data simkaart die je evt ook hebt.
>
> Zolang je je Whatsapp installatie laat doordraaien blijft hij gewoon het
> oude nummer gebruiken, hij checkt niet of je in de tussentijd een andere
> simkaart of een ander nummer hebt. Mocht iemand anders dat nummer
> krijgen en er Whatsapp op installeren dan ben je wel plotseling je
> service kwijt.

Dat schreef ik al. Wat ik zo raar vind is dat data-only kaarten wel
SMS kunnen en daardoor aan WhatsApp kunnen worden gekoppeld, met dit
soort bij-effecten.

Ik zou denken dat als een data kaart alleen data zou kunnen, er zelfs
niet eens een telefoonnummer op zou hoeven zitten waardoor het hele
issue rond het gebruik van 06 nummers er niet zou zijn.
(als het technisch nodig is er een nummer op te zetten kan dit een
"ongeldig" nummer zijn wat alleen significatie heeft binnen de provider,
zoals je dat ook wel ziet bij VoIP providers)

Nu heeft men er een onnodige extra service SMS op gezet en het geeft
alleen maar problemen. Als je bijvoorbeeld de kaart gebruikt in een
device wat geen SMS doet of waar nooit iemand naar kijkt, dan kan het
zomaar zijn dat er een duur SMS dienst abonnement op dat nummer zit
wat je helemaal niet weet...
(op het werk al wel eens meegemaakt, gelukkig niet zo heel duur maar
die dingen zijn er wel)

Hopelijk kan er op een 097 nummer geen dergelijk abonnement. De kans
dat het er toevallig op zit is veel kleiner natuurlijk.

Paul Slootman

unread,
Feb 14, 2017, 4:39:41 AM2/14/17
to
Rob <nom...@example.com> wrote:
>
>Ik zou denken dat als een data kaart alleen data zou kunnen, er zelfs

Tja, strict gezien is SMS ook gewoon data, 160 bytes...


Paul

Rob

unread,
Feb 14, 2017, 4:59:18 AM2/14/17
to
Strict gezien is spraak ook gewoon data, dus dit soort argumenten
levert weinig op.

Data-only op een 3G/4G kaart is naar mijn mening geen SMS.

Jaap Keuter

unread,
Feb 14, 2017, 5:42:22 AM2/14/17
to
Als je je wat verdiept in de (geschiedenis van) de GSM technology krijg
je een beter beeld waar dit vandaan komt.
'In den beginne' was er een (digitale) technology om spraak via een
netwerk met mobiele terminals verbinden.
Om dit mogelijk te maken is 'singalering' nodig, voor het opzetten van
gesprekken, ed. In de schaduw daarvan is een 'hack' gemaakt om over dat
pad ook korte tekst berichtjes te kunnen versturen. Dat is uitgegroieid
tot SMS, een service welke (onbedoeld) uitgroeide tot de grootste
cash-cow van het GSM net.
Toen kwam er data bij, d.w.z. met behulp van 'dezelfde' signalering
worden verbindingen gemaakt, en i.p.v. spraak-data wordt
applicatie-data uitgewisseld. Dus in de basis is dit nog steeds een GSM
service, met alle basis faciliteiten van dien. Alleen de toepassing is
beperkt tot applicatie-data.
Voordat ierdereen begint te schieten, dit is allemaal heel simplistisch
voorgesteld, maar geeft (hopelijk) wel de essentie weer.

Johan Wevers

unread,
Feb 14, 2017, 5:54:33 AM2/14/17
to
On 14-02-2017 9:44, Rob wrote:

> Dat schreef ik al.

Dat zag ik pas nadat ik dat geschreven had.

> Wat ik zo raar vind is dat data-only kaarten wel
> SMS kunnen en daardoor aan WhatsApp kunnen worden gekoppeld, met dit
> soort bij-effecten.

Dat is helemaal niet raar: providers kunnen via sms allerlei
instellingen naar simkaarten sturen, bv. lijsten welke roaming providers
bij voorkeur gebruikt moeten worden. Dat wil je niet dicht zetten. SMS
wordt voor veel meer gebruikt dan het sturen van tekstberichten tussen
gebruikers.

> (op het werk al wel eens meegemaakt, gelukkig niet zo heel duur maar
> die dingen zijn er wel)

Ik heb al mijn nummers aangemeld op www.payinfo.nl om dat soort ongein
te blokkeren.

Rob

unread,
Feb 14, 2017, 9:49:18 AM2/14/17
to
Het gaat me niet zozeer om de werking in het interne netwerk, maar om
de diensten die een gebruiker aangeboden worden. Als je internet
afneemt is het wat raar dat er meteen ook SMS bij zit, en het geeft
ook nog eens problemen. Het lijkt me dat het eenvoudig moet zijn voor
een provider om de diensten aan te bieden die de klant nodig heeft, het
lukt ze ook al om spraak daar uit te halen.
Zelfs al zit het technisch wel in het pakket dan nog kun je zorgen dat
er nooit een SMS naar die klanten gaat (behalve eventuele eigen SMS zoals
voor configuratie en bunder alerts). Dan heb je ook geen nummer nodig.

Rob

unread,
Feb 14, 2017, 9:51:48 AM2/14/17
to
Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> wrote:
> On 14-02-2017 9:44, Rob wrote:
>
>> Dat schreef ik al.
>
> Dat zag ik pas nadat ik dat geschreven had.
>
>> Wat ik zo raar vind is dat data-only kaarten wel
>> SMS kunnen en daardoor aan WhatsApp kunnen worden gekoppeld, met dit
>> soort bij-effecten.
>
> Dat is helemaal niet raar: providers kunnen via sms allerlei
> instellingen naar simkaarten sturen, bv. lijsten welke roaming providers
> bij voorkeur gebruikt moeten worden. Dat wil je niet dicht zetten. SMS
> wordt voor veel meer gebruikt dan het sturen van tekstberichten tussen
> gebruikers.

Daar zit wat in, maar dat zou dus met eigen nummers kunnen die alleen binnen
de provider werken, dit hoeven geen 06 of 097 nummers te zijn en dan zijn
ze dus ook niet bereikbaar voor uitbuiters of WhatsApp.

>> (op het werk al wel eens meegemaakt, gelukkig niet zo heel duur maar
>> die dingen zijn er wel)
>
> Ik heb al mijn nummers aangemeld op www.payinfo.nl om dat soort ongein
> te blokkeren.

Ja maar dat wordt een beetje veel werk als je honderden kaarten hebt.
Het wordt wel gedaan bij kaarten die in telefoons van mensen gaan van
wie te verwachten is dat het problemen gaat geven.

Paul Slootman

unread,
Feb 15, 2017, 2:41:35 AM2/15/17
to
Rob <nom...@example.com> wrote:
>
>Data-only op een 3G/4G kaart is naar mijn mening geen SMS.

Voor zo lang als ik met data-only dongles enz. gewerkt heb (zeker 10
jaar) is er altijd bij de software van de dongle ook een mogelijkheid
geweest om smsjes te versturen en te ontvangen.

Ik geloof ook dat veel apparaten met een GSM verbinding op basis van SMS
werken, dan hebben ze geen IP stack nodig.


Paul

Rob

unread,
Feb 15, 2017, 5:00:31 AM2/15/17
to
Paul Slootman <paul+...@wurtel.net> wrote:
> Rob <nom...@example.com> wrote:
>>
>>Data-only op een 3G/4G kaart is naar mijn mening geen SMS.
>
> Voor zo lang als ik met data-only dongles enz. gewerkt heb (zeker 10
> jaar) is er altijd bij de software van de dongle ook een mogelijkheid
> geweest om smsjes te versturen en te ontvangen.

Ja tuurlijk, maar moet de SIM card die dienst dan ook aanbieden??
Ik heb volgens mij wel eens een data-only simcard gezien op het werk
die NIET kon SMS'en. Weet niet meer welke provider dat was.
Waarschijnlijk T-Mobile. Daar kun je overigens enorm veel configureren
aan wat er wel/niet mag met een kaart. (binnen een zakelijk contract dan)

> Ik geloof ook dat veel apparaten met een GSM verbinding op basis van SMS
> werken, dan hebben ze geen IP stack nodig.

Dat zal best, maar dan moeten ze een SMS-only SIM gebruiken, geen data-only
lijkt me.

Erik

unread,
Feb 15, 2017, 7:11:11 AM2/15/17
to

Het nieuwe nummer is actief en ik kan weer sms ontvangen vanuit Nederland.
Hoe lang gaat het duren, dat 'Open Whisper Signal' mij een sms kan sturen om een account te actveren?

Johan Wevers

unread,
Feb 15, 2017, 9:36:41 AM2/15/17
to
On 15-02-2017 13:11, Erik wrote:

> Het nieuwe nummer is actief en ik kan weer sms ontvangen vanuit Nederland.
> Hoe lang gaat het duren, dat 'Open Whisper Signal' mij een sms kan sturen om een account te actveren?

Signal gebruikt een internationale dienst voor het versturen van dit
soort berichten, gewoonlijk kunnen je daar meteen berichten van ontvangen.

Erik

unread,
Feb 15, 2017, 9:57:32 AM2/15/17
to
On Wed, 15 Feb 2017 15:36:03 +0100, Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> wrote:

>On 15-02-2017 13:11, Erik wrote:
>
>> Het nieuwe nummer is actief en ik kan weer sms ontvangen vanuit Nederland.
>> Hoe lang gaat het duren, dat 'Open Whisper Signal' mij een sms kan sturen om een account te actveren?
>
>Signal gebruikt een internationale dienst voor het versturen van dit
>soort berichten, gewoonlijk kunnen je daar meteen berichten van ontvangen.

Het is nu een dag later en ik kan Signal nog steeds niet registreren.
Het is ook mogelijk dat signal de +3197 helemaal nog niet erkent als toegestaan nummer.

Rob

unread,
Feb 15, 2017, 10:46:33 AM2/15/17
to
Kun je in Signal normaal gesproken een vast nummer registreren?

Erik

unread,
Feb 15, 2017, 12:31:18 PM2/15/17
to
dat kan ook, via spraak.

Rob

unread,
Feb 15, 2017, 12:32:57 PM2/15/17
to
Ik weet dat je een SMS naar een vast nummer kunt sturen, maar de vraag
is of Signal dat accepteert (of nummers die niet met (0)6 beginnen weigert).

Erik

unread,
Feb 15, 2017, 12:37:07 PM2/15/17
to
Net een alternative test gedaan. vanaf voipbuster een sms sturen.
Die knipt de laatste 2 getallen er af.
Komt dus niets aan.

Erik

unread,
Feb 15, 2017, 1:38:11 PM2/15/17
to
On Wed, 15 Feb 2017 15:36:03 +0100, Johan Wevers <joh...@vulcan.xs4all.nl> wrote:

>On 15-02-2017 13:11, Erik wrote:
>
>> Het nieuwe nummer is actief en ik kan weer sms ontvangen vanuit Nederland.
>> Hoe lang gaat het duren, dat 'Open Whisper Signal' mij een sms kan sturen om een account te actveren?
>
>Signal gebruikt een internationale dienst voor het versturen van dit
>soort berichten, gewoonlijk kunnen je daar meteen berichten van ontvangen.

Heb een melding gemaakt bij de ontwikkelaar.
Ze vragen nu bewijs, dat de nummmers uitgebreid zijn in Nederland.
Even afwachten tot ze dat gelezen hebben.

Erik

Dirk T. Verbeek

unread,
Feb 15, 2017, 2:19:22 PM2/15/17
to
Op 15-02-17 om 18:32 schreef Rob:
>>> >>Kun je in Signal normaal gesproken een vast nummer registreren?
>> >
>> > dat kan ook, via spraak.
> Ik weet dat je een SMS naar een vast nummer kunt sturen, maar de vraag
> is of Signal dat accepteert (of nummers die niet met (0)6 beginnen weigert).

Ik had de eerste keer met Signal m'n vaste nummer gekozen, omdat daar
voor zover ik weet geen SMS dienst op zit kwam er geen werkende
registratie uit.

De spraak optie heb ik niet gezien.

Dirk T. Verbeek

unread,
Feb 15, 2017, 2:19:43 PM2/15/17
to
Op 15-02-17 om 19:38 schreef Erik:
Da's mooi!

A. Dumas

unread,
Feb 15, 2017, 3:58:42 PM2/15/17
to
On 15/02/2017 19:38, Erik wrote:
> Heb een melding gemaakt bij de ontwikkelaar.
> Ze vragen nu bewijs, dat de nummmers uitgebreid zijn in Nederland.
> Even afwachten tot ze dat gelezen hebben.

Huh, een snelle search suggereert dat 097-nummers al sinds 2011 in
gebruik zijn, en ze noemden dat die nummers mogelijk een afwijkend
aantal cijfers hebben, maar een specifiek aantal stond er niet.

Arnold

unread,
Feb 15, 2017, 5:39:03 PM2/15/17
to
0970 heeft 12 cijfers, zie
http://wetten.overheid.nl/BWBR0010198/2015-07-15#Bijlage1

Arnold

Rob

unread,
Feb 16, 2017, 3:41:27 AM2/16/17
to
Als je een vast nummer hebt bij een goede provider dan kun je er gewoon
een SMS heen sturen en dan wordt er gebeld en leest een spraak synthesizer
het bericht voor.

Julius Schwartzenberg

unread,
Feb 16, 2017, 5:04:57 AM2/16/17
to
Rob wrote:
> Als je een vast nummer hebt bij een goede provider dan kun je er gewoon
> een SMS heen sturen en dan wordt er gebeld en leest een spraak synthesizer
> het bericht voor.

Bij Vodafone gebeurt dit ook de helft van de tijd. De andere keren komt
het bericht wel gewoon aan als tekst op de telefoon. Ik weet niet of ik
nu blij moet worden van die spraakvariant, want soms belt die en hoor je
niets.

Waarom zouden ze het niet altijd naar een telefoon doorsturen als dat kan?

A. Dumas

unread,
Feb 16, 2017, 5:41:59 AM2/16/17
to
Ja, nu. Document van 2011 noemde dat niet. Ik bedoel: misschien is
alleen die twaalf nieuw, zoals Erik en Rob zich afvroegen gisteren om
15:57 en 18:32, en kan Signal (en anderen?) er daarom niet mee omgaan,
zoals Erik suggereerde gisteren om 18:36. Vanwege mijn zoekresultaten
uit 2011 zou ik inderdaad denken dat 097(0) ipv. 06 al wel langer bekend
is, maar ik had er nog nooit van gehoord.

Erik

unread,
Feb 16, 2017, 6:27:48 AM2/16/17
to
Kreeg deze link door.
Blijkbaar gebruiken ze dat, om het nummer te contoleren.
Mijn nummer komt niet door de test.
https://www.twilio.com/lookup

kees6238

unread,
Feb 16, 2017, 11:32:00 AM2/16/17
to
On Thu, 16 Feb 2017 12:27:22 +0100, Erik <id.4...@xs4all.nl> wrote:
>
>Kreeg deze link door.
>Blijkbaar gebruiken ze dat, om het nummer te contoleren.
>Mijn nummer komt niet door de test.
>https://www.twilio.com/lookup

aha
internationale site, welke landen ?
welke database zou daar aan hangen en hoe vaak wordt die bijgewerkt ?

ik kijk altijd hier :
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/nummers-doorzoeken/
die is tegenwoordig redelijk actueel, tenmiste wat ik zo zie na een
nummerportering

Dirk T. Verbeek

unread,
Feb 16, 2017, 5:55:12 PM2/16/17
to
Op 16-02-17 om 09:41 schreef Rob:
>> > De spraak optie heb ik niet gezien.
> Als je een vast nummer hebt bij een goede provider dan kun je er gewoon
> een SMS heen sturen en dan wordt er gebeld en leest een spraak synthesizer
> het bericht voor.
Ah OK, bij Cheapconnect gebeurt er dus niks.

Paul Slootman

unread,
Feb 17, 2017, 5:39:45 AM2/17/17
to
Dirk T. Verbeek <dver...@xs4all.nl> wrote:
Ik zou mij niks verbazen als cheapconnect de sms gewoon over de SIP
verbinding probeert af te leveren... het is dan jouw
verantwoordelijkheid om er iets te doen.


Paul

Johan Wevers

unread,
Feb 18, 2017, 7:23:22 AM2/18/17
to
On 15-02-2017 15:57, Erik wrote:

> Het is nu een dag later en ik kan Signal nog steeds niet registreren.
> Het is ook mogelijk dat signal de +3197 helemaal nog niet erkent als toegestaan nummer.

Dat lijkt me zelfs uiterst waarschijnlijk omdat ze een of andere library
van Google gebruiken om wereldwijd mobiele nummers te herkennen. Je zou
een issue kunnen aanmaken op hun Github pagina
(https://github.com/WhisperSystems/Signal-Android/issues).

Ik zie dat je het al gemeldt hebt al kan ik het op Github nergens
terugvinden.

Johan Wevers

unread,
Feb 18, 2017, 7:25:51 AM2/18/17
to
On 16-02-2017 12:27, Erik wrote:

> Kreeg deze link door.
> Blijkbaar gebruiken ze dat, om het nummer te contoleren.
> Mijn nummer komt niet door de test.
> https://www.twilio.com/lookup

Er zijn wel vaker meldingen van dit soort issues, meestal met nummers
uit Caribische landen, Azie of Oost-Europa.

Jassy

unread,
Feb 28, 2017, 1:43:45 PM2/28/17
to
kees6238 drukte met precisie uit :
> wordt het dan ook weer mogelijk om het aan te vragen ?
> bij mijn weten is het al een tijd niet meer beschikbaar nl
>
> op :
> https://www.xs4all.nl/service/diensten/internet-onderweg/gebruiken/wat-zijn-de-veelgestelde-vragen-over-internet-onderweg.htm
>
> staat :
> Internet onderweg tijdelijk niet beschikbaar
>
> Wij zijn op dit moment bezig met het migreren van onze Internet
> onderweg simkaarten naar een12 cijferig platform, daardoor is het op
> dit moment niet mogelijk om Internet onderweg te bestellen.

Ik heb zojuist weer een SIM kaart aangevraagd..

Hans Nelisse

unread,
Jul 8, 2017, 8:03:53 AM7/8/17
to
Zo.

De SIM kaart zit al bijna een jaar in de telefoon van onze dochter.
Vanochtend hebben we een systeem-herstel gedaan (was nodig omdat wifi niet meer werkte; daarna weer wel).
En nu willen we dus Whatsapp weer terug zetten. Eerst het oude nummer ingevoerd, en toen kwam het SMSje dus niet aan. Met het nieuwe nummer wel, maar daar zat dus geen account aan gekoppeld. Hoe krijgen we dit nu weer goed? Op de site is niks te vinden. :(

A. Dumas

unread,
Jul 8, 2017, 8:19:54 AM7/8/17
to
On 08/07/2017 14:03, Hans Nelisse wrote:
> En nu willen we dus Whatsapp weer terug zetten. Eerst het oude nummer
> ingevoerd, en toen kwam het SMSje dus niet aan. Met het nieuwe nummer
> wel, maar daar zat dus geen account aan gekoppeld. Hoe krijgen we dit
> nu weer goed? Op de site is niks te vinden. :(

Zonder toegang tot het oude nummer kun je niet (meer) migreren. Je zult
met een nieuw account moeten beginnen. Zie
https://faq.whatsapp.com/en/s40/28030001/?category=5245246
0 new messages