Newzilla via ipv6 vraag om username/password?

Patrick Vervoorn

Aloha,

Zie subject, is er een setting aangepast op Newszilla?

Ciao, Patrick.

Dirk T. Verbeek

Op 08-12-2020 om 18:08 schreef Patrick Vervoorn:
> Aloha,

Tja als je vanaf Hawaï verbinding maakt...

Miquel van Smoorenburg

In article <5fcfb308$0$302$e4fe...@news.xs4all.nl>,
Patrick Vervoorn <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> wrote:

>Aloha,
>
>Zie subject, is er een setting aangepast op Newszilla?

Het is heel lang mogelijk geweest om zonder login/ww vanaf een willekeurig
IPv6 adres te connecten met newszilla, om het gebruik van IPv6 te
bevorderen. Dat doel is niet meer van toepassing, het moest ooit eens uit,
en dat is dus vandaag uitgezet.

Als je van _binnen_ het xs4all netwerk komt, over IPv4 of IPv6, dan
is er niks gewijzigd, geen login/ww nodig.

Van buiten xs4all moet je dus wel login/ww geven, dat was voor IPv4
altijd al zo, en nu dus voor IPv6 ook.

Tip: connect wel met TLS (SSL) op poort 563.

Ik kan nu ook veel beter zien wie er nog van buitenaf op poort 119
connect en een login/ww stuurt. Dat moet ook eens een error gaan
geven a la "please connect via TLS / port 563 to login" ofzo.

Mike.

richard lucassen

On 08 Dec 2020 18:10:14 GMT
"Miquel van Smoorenburg" <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:

> Ik kan nu ook veel beter zien wie er nog van buitenaf op poort 119
> connect en een login/ww stuurt. Dat moet ook eens een error gaan
> geven a la "please connect via TLS / port 563 to login" ofzo.

Had dat niet allang uitgeschakeld moeten zijn?

R.

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/

Patrick Vervoorn

In article <5fcfc186$0$298$e4fe...@news.xs4all.nl>,
> [...]
>IPv6 adres te connecten met newszilla, om het gebruik van IPv6 te
>bevorderen. Dat doel is niet meer van toepassing, het moest ooit eens uit,

Aha, dat verklaart een hoop. Jammer. End of an era...

Login gegevens ingevuld (ik connect vanaf een Ziggo verbinding), en
overgestapt op het IPV4 front-end, en alles werkt het weer.

>Als je van _binnen_ het xs4all netwerk komt, over IPv4 of IPv6, dan
>is er niks gewijzigd, geen login/ww nodig.

Check.

> [...]
>connect en een login/ww stuurt. Dat moet ook eens een error gaan
>geven a la "please connect via TLS / port 563 to login" ofzo.

Volgens mij connect ik nog meestal met 119, maar zal eens kijken of ik
over kan stappen op 563.

>Mike.

Ciao, Patrick.

Miquel van Smoorenburg

In article <20201208220733.867d...@lucassen.org>,
richard lucassen <mailin...@lucassen.org> wrote:

>Had dat niet allang uitgeschakeld moeten zijn?

Ja maar dat is nog niet gebeurd want redenen.

Is voor pop/imap/smtp overigens wel gebeurd in het afgelopen jaar,
dat was een enorm project maar dat is verder niet heel zichtbaar
geweest, helaas is usenet over het hoofd gezien.

Mike.

Jan2

On 2020-12-08 18:10:14 +0000, "Miquel van Smoorenburg"
Ik heb hier voor de Email wel een probleem mee.
Mijn antieke Email software heeft wel TSL, maar dat werkt niet met
pop.xs4all.nl
(verouderd protocol ofzo)

Maar aan de andere kant staat het antiek mij wel toe
om heel efficient grote volumes mail weg te werken.
(Veel beter dan Apple's Mail of webmail dat kunnen)

Ik hoop dus heel erg dat je die foutmelding achterwege kan laten,
want ik kan niet met TSL (SSL) connecten.

Jan

Miquel van Smoorenburg

In article <5fd53057$0$7570$e4fe...@newszilla.xs4all.nl>, <Jan2> wrote:

>Ik heb hier voor de Email wel een probleem mee.

Dat heeft niks met de newsserver te maken, dat is een ander project
van de mail beheerders.

> [...]
>
>Ik hoop dus heel erg dat je die foutmelding achterwege kan laten,
>want ik kan niet met TSL (SSL) connecten.

Tsja daar kan ik niks aan doen, maar ik denk niet dat het ooit
weer toegestaan wordt om plain-text wachtwoorden te versturen
via pop/imap/smtp.

Het is daarom beter een workaround te gebruiken. Je kan
"stunnel" installeren, en die configureren om connecties naar
localhost:110 door te tunnelen naar pop.xs4all.nl:995.
Idem voor smtp localhost:25 naar smtp.xs4all.nl:587.

Vervolgens vertel je je client om naar localhost:110 te
connecten en voila - je oude client gebruikt moderne crypto.

Hier staat een voorbeeld - het is niet heel recent, maar ik
denk dat het nog wel werkt. Vervang pop.mail.microsoftonline.com:995
door pop.xs4all.nl:995 en Smtp.mail.microsoftonline.com:587 door
smtp.xs4all.nl:587.

https://messageops.com/connecting-non-ssl-pop3-and-smtp-clients-to-microsoft-online/

Mike.