Uw glasvezelaansluiting is gereed!

Daniel Dent

Hoera, na jaren van vertraging is eindelijk mijn glasvezelkabel
opgeleverd, zo meldde een mailtje met de tekst van de onderwerpregel.

Ik had mijn vertrek bij xs4all uitgesteld zodat ik dan in 1 keer de
juiste overstap naar een nieuwe ISP zou kunnen maken.

Nu blijkt echter dat de vrije providerkeus die aanvankelijk werd
beloofd, toch niet totaal vrij blijkt te zijn.
Het glasvezelproject is een project van UBRivierenland
(www.ubrivierenland.nl), dat is uitbesteed aan "Digitale Stad".
De providerkeuzeopties die Digitale Stad biedt, bestaan uit:

- KPN
- Tweak
- Solcon (= van KPN)
- T-Mobile
- Hallo,
- Budget Alles-in-1
- Tele2
- Kliksafe
- Youfone
- XS4ALL (=KPN)
- Online.nl
- Helden van.nu

(https://www.digitale-stad.nl/glasvezel/#providers)

Nu zou ik graag KPN voor de XS4ALL-ontbinding willen straffen door naar
een andere ISP over te stappen, maar als je op ervaringen gaat zoeken,
dan lijkt het wel of er überhaupt geen goede providers meer bestaan. Nu
zijn ontevreden klagers natuurlijk meer geneigd tot het publiceren van
reviews dan tevreden gebruikers, maar het is wel vaak een opsomming van
drama's, op die reviewsites.

Sommige uit de keuzelijst vallen al af omdat ze anno 2022 nog steeds
niet zoiets basaals als IPv6 ondersteunen. Het is overigens moeilijk zo
niet onmogelijk om bij iedere provider de technische info te achterhalen
van hetgeen er nu daadwerkelijk geleverd gaat worden.

Al met al lijkt KPN toch de beste papieren te hebben.

Voordat ik de keus maak, dacht ik eens terug te grijpen op de userbase
van deze nieuwsgroep. Wie heeft er goede ervaringen met glasvezel van de
niet-KPN providers uit bovenstaand lijstje?

Flibsy

Informeer eens bij Freedom Internet of ze wellicht met deze glasboer in
gesprek zijn.

--
Flibsy

Joe

Ahh, gisteren bij mij ook aangesloten. Nee, die vrije keuze is er niet echt. Toevallig vandaag toch maar een jaartje overgestapt
van VDSL naar 1GB glas bij XS4all. Niet voor de KPN prijs van 35,-/maand voor 1 jaar incl TV maar voor 56,50. Reden: Spotify
blijft en eenvoudig snel usenet met 30 dagen retentie. Verdere diensten zijn uitgekleed en/of niet relevant vanwege een eigen
domein. Wel begint de spamfiltering me tegen te staan dus meteen in de agenda gezet dat er volgend jaar naar een nieuwe aanbieding
gekeken moet worden.

Bellen met XS4kpn vergt geduld. zeker 2x 10 minuten in de wacht en moest teruggebeld worden omdat er een "probleem" was met het
inschieten van de order op het UBR netwerk.

Helaas, ik had nog Tweak in gedachten maar nu het glas beschikbaar is blijkt ook hun gesuggereerde prijs van 410 oid per jaar niet
te kloppen want "geen eigen netwerk". Ik heb niet veel tijd besteed aan zoeken, ga dat nog doen voor een 2e aansluiting (ja, dat
kan ook).

Weet iemand trouwens wat voor PON netwerk het UBR netwerk is en wat er nodig is om een Fritz 5590 rechtstreeks aan te sluiten? Dat
scheelt een mediaconverter (stekker met stopcontact en verbruik).

Joe

Tja, het is een "open" netwerk in beheer bij (maar niet van) KPN. Tarieven voor gebruik zijn voor alle providers gelijk, naast
eenmalige kosten om op het netwerk te komen of een klant aan te sluiten gaat het om 18.56 excl BTW/maand/aansluiting. Daarnaast nog
energiekosten/aansluiting. Dat legt dus een bodem van zo'n 23,- aansluiting/maand. Een klant die regelmatig gaat wisselen wordt
dan duur voor een provider.

Paul van der Vlis

Op 15-09-2022 om 13:28 schreef Daniel Dent:
Ik heb wel een goede indruk van Tweak, maar er geen ervaring mee.

Groeten,
Paul

https://vandervlis.nl

Paul van der Vlis

Op 17-09-2022 om 22:18 schreef Paul van der Vlis:
Hmm, geen native IPv6. Wel een mogelijkheid voor een tunnel.

Groet,

Wouter Smaal

On 9/15/2022 5:40 PM, Flibsy wrote:

> Informeer eens bij Freedom Internet of ze wellicht met deze glasboer in
> gesprek zijn.

Bij mij ligt ODF (Open Dutch Fiber) glasvezel voor mijn erf, maar
T-Mobile (enige provider) vind ik geen optie. Ik (VDSL 100/30 Mbit/s
incl. Spotify en 1GB mobiel internet) blijf (vooralsnog) bij Xs4all/KPN.

Desgevraagd reageerde Freedom (Anco) dat zeker op het netwerk van ODF
wordt aangesloten. Wanneer is nog in onderhandeling. In principe heeft
T-Mobile het 1e jaar alleenrecht bedongen en deze overeenkomst wordt
momenteel aangevochten door Freedom in het kader van concurrentievervalsing.

Flibsy

Fijne club, Freedom. Blij dat ik erbij ben. Alleen jammer van de TV, KPN
blijft superieur t.o.v. CanalDigitaal.

--
Flibsy

Erik

Ik denk nog altijd met weemoed terug aan onze eerste glasvezel
leverancier Lijbrandt (geen IPv6), wel televisie in superieure kwaliteit
(12-16 Mbit/s streams voor alle HD kanalen, geen extra compressie) en
losse dvbc tv kanalen op de 2e glasvezel. IPv4 uit de muur zoals het hoort.

Wat tv betreft is KPN stukken minder, ik vrees voor de kwaliteit van de
andere providers...

Groet,
Erik

Flibsy

Het gaat mij om stabiliteit en bruikbaarheid user interface, en de
teletekst ondertiteling Nederlandstalig.

CD verandert steeds de werking van de user interface, sinds de laatste
update bijvoorbeeld start de stb standaard met een home screen en moet je
een variabel aantal keren op een sluitknopje drukken voor je op tv-kijken
zit en gewoon je zender kunt kiezen. En na de volgende update is dat vast
weer anders. Ik kom er wel uit hoor, maar je trekt er geen digibetische
klanten mee.

De teletekst-888 ondersteuning is ook naatje, die werkt alleen op de
live-uitzending, niet in gepauzeerde, begin-gemist en opnames. Voor mij een
ramp, ik kan niet zonder als ik Nederlandstalige programma's wil volgen.
Alleen het journaal lukt als ik het alleen met mijn audiovoorzieningen moet
doen.

Dat gezegd hebbende weet ik dat Freedom feitelijk geen keus heeft en aan CD
vastzit. Ze doen wat ze kunnen voor verbetering. Ik baal ervan dat KPN zijn
TV voorziening zo kan koppelen aan Internet voorziening.

--
Flibsy

Rink

Op 16-9-2022 om 16:06 schreef Joe:
> [...]

<knipje>

> Ahh, gisteren bij mij ook aangesloten. Nee, die vrije keuze is er niet echt.

Tuurlijk is er wel vrije keuze.
Alleen zit niet elke telecom provider er op.

Het is net als bij de bakker.
Je hebt vrije keuze welk brood je wilt kopen, maar je kunt alleen
kiezen uit de broden die de bakker heeft gebakken.
Je hebt ook de vrije keuze om naar een andere bakker te gaan.

Zo kun je ook naar Ziggo,
of terug naar een ADSL of VDSL verbinding van weet ik wie.

Rink

PS.
Tele2 is volgens mij van T-Mobile.

Izak van Langevelde

On 26/09/2022 13:28, Rink wrote:
> [...]
> kiezen uit de broden die de bakker heeft gebakken.
> Je hebt ook de vrije keuze om naar een andere bakker te gaan.

Er zijn genoeg mensen die hun eigen brood bakken, omdat ze het aanbod
van bestaande bakkers niet pruimen, maar in telecom wereld gaat deze
vlieger niet op...

--
Grinnikend door het leven...

Rink

Op 26-9-2022 om 14:28 schreef Izak van Langevelde:
Dat klopt, maar er is wel vrije keuze.
Je moet niet op glasvezel.
Je moet niet op de kabel van Ziggo.
Je moet niet op ADSL.
Dat is de eerste keuze.

En op de glasvezel zijn er enkele provider waar je uit kunt kiezen.
Zelfs bij ADSL kun je kiezen tussen verschillende aanbieders.
Op de kabel van Ziggo kan je niet kiezen, het is Ziggo of Ziggo.

Rink

Joe

On Fri, 16 Sep 2022 14:06:57 +0000, Joe <no...@nowhere.whereo> wrote:

>Weet iemand trouwens wat voor PON netwerk het UBR netwerk is en wat er nodig is om een Fritz 5590 rechtstreeks aan te sluiten? Dat
>scheelt een mediaconverter (stekker met stopcontact en verbruik).

Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Het UBR netwerk is geen (xx)PON maar een AON netwerk. Een Fritzbox 5590 zou zonder extra
modules rechtstreeks aangesloten moeten kunnen worden.

Daniel Dent

Op 5-10-2022 om 11:57 schreef Joe:
Overigens heb ik net bij Freedom.nl weer eens de postcode-check gedaan,
en die valt nu positief uit!

De Digitale Stad website vermeldt Freedom nog steeds niet als mogelijke
provider, dus ik ben nu met de Freedom-Helpdesk aan het bellen en
e-mailen om definitief uitsluitsel te krijgen.

Wordt vervolgd!

Erik

Op 17-9-2022 om 22:29 schreef Paul van der Vlis:
Gewoon even afwachten met Tweak.
Cambrium wordt door T-Mobile overgenomen.

Joe

Oefff... Wel prijzig... Heb nu 1GB bij xs voor 57.50/maand (overstap van VDSL, jaar vast) inclusief de resterende dingen als
nieuws en Spotify. Scheelt 213 euro in het eerste jaar. De Fritz (7583) is huurvrij blijven staan.

Hoeveel mag Freedom meer waard zijn?

Daniel Dent

Op 8-10-2022 om 12:42 schreef Joe:
Freedom is prijzig inderdaad, en kon ook slechts 1 VOIP telefoonnummer
leveren op dit moment. Navraag leerde dat het bij Freedom waarschijnlijk
pas in 2023 mogelijk wordt om meerdere telefoonnummers in gebruik te
nemen. Daarom nu maar een KPN "KleinZakelijk Hussel Internet 1 Gbit/s"
abonnement afgenomen. Wordt over een week geïnstalleerd.

Helaas vervallen nu wel de XS4ALL-mailboxen definitief, maar die waren
al nauwelijks meer in gebruik.

Paul Slootman

> [...]
>nemen. Daarom nu maar een KPN "KleinZakelijk Hussel Internet 1 Gbit/s"
>abonnement afgenomen. Wordt over een week geïnstalleerd.

Ik zou gewoon een losse VoIP provider gebruiken, waarom moet dat
gekoppeld zijn aan je internet provider?

Ik heb mijn KPN ISDN lijn (jaja) al jaren geleden naar cheapconnect
verhuisd naar volle tevredenheid, 8,95 per jaar voor het nummer.
Ik schakel dat nummer gewoon door naar mijn GSM, en gebruik ik verder
alleen om naar het buitenland te bellen (want dat zit niet in mijn GSM
bundel, en een heel stuk goedkoper via cheapconnect).

Paul

Joe

Dit -^ dus. Je telefoonnummers naar Cheapconnect en klaar. Bellen doe ik vooral via 12voip vooral vanwege bellen naar de USA. Heb
momenteel 3 nummers in de Fritzbox en 1 ("vast") regionaal nummer rechtsreeks op Android (SIP client).

kees6238

On 10/23/22 11:51, Joe wrote:
> On Fri, 21 Oct 2022 11:43:44 -0000 (UTC), Paul Slootman <paul+...@wurtel.net> wrote:

> . . . nummer rechtsreeks op Android (SIP client).

Aha, welk programma gebruik je daar voor ayb ?

Paul Slootman

In article <tjertl$2ri50$1...@dont-email.me>,
Ik weet niet wat Joe gebruikt, maar ik gebruik CSipSimple.
Op een eerdere Sony toestel kon ik SIP direct instellen.

Paul

Joe

CsipSimple (Android 7).

Joe

On Thu, 27 Oct 2022 23:07:01 +0200, kees6238 <kees...@xs5all.nl> wrote:

CsipSimple en zat nog even te kijken: Staat niet (meer?) in de playstore. Op F-Droid zie ik meerdere alternatieve open source sip
clients: https://search.f-droid.org/?q=sip&lang=en

richard lucassen

On Fri, 28 Oct 2022 17:02:01 +0000
Joe <no...@nowhere.whereo> wrote:

> CsipSimple en zat nog even te kijken: Staat niet (meer?) in de
> playstore. Op F-Droid zie ik meerdere alternatieve open source sip
> clients: https://search.f-droid.org/?q=sip&lang=en

Volgens mij wordt dat niet meer onderhouden, ik dacht dat je een
warning kreeg dat ie niet voor het huidige OS gebuild is.

Maar het ding werkt nog wel ;)

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/

Joe

Ik heb het "huidige" OS niet. Momenteel Android 7, kan wel aan de gang blijven met nieuwe telefoons omdat er weer een nieuw OS niet
op de oude werkt.... Zolang ie doet wat ie doen moet (bellen, Signal, K9Mail en wat klein grut) Is het me niet waard.

richard lucassen

On Sat, 29 Oct 2022 13:12:50 +0000
Joe <no...@nowhere.whereo> wrote:

> [...]
> de oude werkt.... Zolang ie doet wat ie doen moet (bellen, Signal,
> K9Mail en wat klein grut) Is het me niet waard.

Ik draai LineageOS op tweedehands OnePlus toestellen en dat bevalt me
uitstekend. Ok, je levert comfort in t.o.v. google gestuurde
toestellen, maar mijn data staat in ieder geval op de juiste plek.

Paul van der Vlis

Op 27-10-2022 om 23:07 schreef kees6238:
Toevallig las ik dat mijn telefoonprovider een open source SIP app
gemaakt heeft. Alleen Google doet moeilijk:
https://www.voys.nl/blog/hoe-google-ons-dwingt-onze-open-source-app-slechter-te-maken/

Ik heb (nog) geen ervaring met deze app. Maar hij wordt actief
onderhouden e.d.

Ze zijn aan het onderzoeken of ze hem ook in F-droid gaan stoppen.

richard lucassen

On Sun, 30 Oct 2022 15:41:18 +0100
Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> wrote:

> [...]
> onderhouden e.d.
>
> Ze zijn aan het onderzoeken of ze hem ook in F-droid gaan stoppen.

Dat kan, maar F-Droid doet dan het compilewerk IIRC. Het wordt hoog
tijd dat er wetgeving komt om dit monopolistengedrag te verbieden, maar
ja, als ik kijk wat er in de Tweede Kamer zit en dat ze allemaal GAFA
spullen gebruiken, dan zal het nog wel niet zo snel gebeuren vrees ik.

Dr. Bob

On Fri, 21 Oct 2022 11:43:44 -0000 (UTC), Paul Slootman
<paul+...@wurtel.net> wrote:

Het 'klassieke' ISDN-2 had standaard 4 telefoonnummers. Hoeveel kun je
er bij Cheapconnect onderbrengen voor dat bedrag? "het nummer"
suggereert dat je terug bent naar 1 nummer.

Toen KPN zeer klantonvriendelijk voor de particuliere ISDN klanten
geen adequate oplossing bood die de zakelijke klanten wel kregen
(d.m.v. een VOIP-gateway die de NT-1 simpelweg verving) heb ik mijn 4
nummers naar XS overgezet. Ik wil ze als daar een betere optie voor is
ergens anders onderbrengen. Ik hoef dus geen nieuw nummer maar breng
zelf mijn eigen nummers mee. Bij XS/KPN betaalde ik de afgelopen jaren
maar voor 1 nummer omdat de andere 3 telkens met de
contractverlenging-cadeautjesruimte verrekend konden worden.

Uitbellen doe ik al heel lang niet meer met KPN -> XS -> KPN omdat
VOIP providers zo gigantisch veel goedkoper zijn. FreeVoipDeal met 120
Freedays voor eke keer dat ik €10 ex. BTW (€12,71 incl. BTW + iDeal
kosten meen ik) aan beltegoed koop is bijna niet te verslaan met waar
je dan allemaal gratis 4 maanden lang naartoe kunt bellen. Als je niet
heel veel belt ben je met ongeveer twee keer dat bedrag per jaar klaar
voor uitbellen. Anders al gauw met drie keer, want dan 360 Freedays.
Nog steeds niet veel.

Ik moet die 4 nummers dus alleen ergens voordelig kunnen onderbrengen
voor inbellen. Suggesties welkom. Nu zijn de kosten voor 4 nummers
voor 1 klant voor zo'n VOIP boer niet significant hoger dan voor 1
nummer dus ze moeten alleen niet willen proberen me voor gebakken
lucht te laten betalen. Meer vraag ik niet. ;)

Met Android gebruik ik overigens ook wel hun eigen FreeVoipDeal appje
om te bellen. Kan ik meteen mijn account met o.a. resterend beltegoed
en Call History inzien. Verder kunnen mensen misschien naar Zoiper
kijken.

Miquel van Smoorenburg

On 30/10/2022 20:09, richard lucassen wrote:

> Dat kan, maar F-Droid doet dan het compilewerk IIRC. Het wordt hoog
> tijd dat er wetgeving komt om dit monopolistengedrag te verbieden

The Digital Markets Act gaat zoiets doen:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/QANDA_20_2349

Google en Apple gaan daar niet onderuit komen.

Mike.

Joe

Ik heb 4 nummers bij cheapconnect. Had er 6 maar 2 stuks werden eigenlijk nooit gebruikt en heb ik laten verlopen. Sterker, van de
4 worden er eigenlijk maar 2 gebruikt waarvan 1 om te gebruiken bij wegwerp (voorbeeld: Marktplaats) contacten.

Coen

On 31-10-2022 17:51, Miquel van Smoorenburg wrote:

> The Digital Markets Act gaat zoiets doen:
>
> https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/QANDA_20_2349
>
> Google en Apple gaan daar niet onderuit komen.

Vandaag in het nieuws:
<https://tweakers.net/nieuws/202920/europese-bigtechwet-digital-markets-act-is-in-werking-getreden.html>

jaouad zarrabi

Zet uw facturen om in geld Of Koop nu - betaal 120 dagen later!
Met ons kantoor Geregistreerd BTW-nummer: GB301 5476 35 / Bedrijfsnummer: 9488169 En Gevestigd in Londres - UK kan bieden:
1- Handelsfinanciering voor IMPORTEURS
Koop nu - betaal 120 dagen later!
Factuurfinanciering voor uw aankopen - kredietlimieten tot $ 10 miljoen (USD) binnen 48 uur.
2- Als uw bedrijf contant geld nodig heeft...Zet uw facturen om in contant geld bij een toonaangevende online geldschieter. ( Hoge limiet Tot $ 10 miljoen (USD) - Hoge snelheid 48 uur - Handig
Slechts 2 documenten)
Ons kantoor is het grootste en snelst groeiende online platform voor het financieren van kleine en middelgrote ondernemingen die zich bezighouden met internationale handel. Stenn is gevestigd in Londen, biedt financieringsdiensten in 74 landen en wordt ondersteund door financiële reuzen zoals HSBC, Barclays, Natixis en vele anderen. Voor 2022 staan we gerangschikt in de Financial Times-lijst van 1000 Europa's snelst groeiende bedrijven.
Ons kantoor verbindt internationale MKB-bedrijven met het wereldwijde financiële systeem. Onze klanten zijn kleine en middelgrote bedrijven die handel drijven tussen het ene land en het andere, bijvoorbeeld tussen China en de Verenigde Staten of tussen Vietnam en Duitsland. Op ons kantoor kunt u binnen 48 uur financiering en handelskredietbescherming aanvragen van $ 10.000 tot $ 10 miljoen (USD).
https://app.stenn.com/referral-space/personal-sales-page/ES04699