Waarom zijn berichten ouder dan een maand weg?

Dr. Bob

Waarom is de inhoud van berichten ouder dan een maand hier nog maar
sporadisch aanwezig? De headers zijn er nog wel vanaf 1-1-2020 maar de
inhoud op enkele wat recentere na niet. Het is TEKST nota bene. Geen
binaries. Dat neemt toch een verwaarloosbare ruimte in? Ik zie de
noodzaak hier dus niet van in. Mis ik iets?

Ik heb (nog) niet in andere nieuwsgroepen gekeken. Zal daar ook wel
zijn vermoed ik? Van ale nieuwsgroepen loopt het natuurlijk wel wat
meer op (zelfs dan), maar voor de XS nieuwsgroepen zou ik een iets
specialer behandeling verwachten op XS's eigen usenet server. Hoe
ingewikkeld kan dat zijn? Ingewikkelder dan ik zou denken? Of is dat
'gewoon' omdat het nu een KPN4All usenet server is?

Jullie zullen wel begrijpen dat ik hier een tijdje niet ben geweest.
;)

Izak van Langevelde

On 14/10/2022 15:22, Dr. Bob wrote:

> Waarom is de inhoud van berichten ouder dan een maand hier nog maar
> sporadisch aanwezig?

Waar is 'hier'?

--
Grinnikend door het leven...

Joe

Gratis externe nieuwsserver, wel headers geen inhoud ouder dan 30 dagen. Gebruik een alternatieve (tekst)nieuwsserver of sla alle
berichten regelmatig lokaal op (bijvoorbeeld in Forte Agent ;-)

Roger

Ik gebruik de NNTP server van external-september.org. Jarenlange retentie
voor tekstgroepen. Geen binaries.

Groeten,
-Roger

Roger

Oops! eternal-september.org ...

Groeten,
-Roger

Arie de Muijnck

De newsserver dienst (tekst en binary) is door KPN uitbesteed. Vanwege de binaries is de retentie op 30 dagen gezet, daarom de tekst ook.
Gebruik nu news.eternal-september.org voor een gratis betere tekst usenet service (inclusief de essentiële xs4all groepen).
Binaries via newszilla.xs4all.nl werken nog wel, alleen dus 30 dagen retentie.

Arie

A. Dumas

On 17-10-2022 10:31, Arie de Muijnck wrote:
> Gebruik nu news.eternal-september.org voor een gratis betere tekst
> usenet service (inclusief de essentiële xs4all groepen).

Ik was ook altijd grote fan, maar sinds een paar maandjes niet meer zo
heel erg. Iemand had mijn accountgegevens gestolen, volgens de
beheerder, en gebruikte die om onder zijn eigen naam te posten. Niet
eens heel rare dingen of spam, maar wel tegen een bepaalde regel op die
server, dat je geen bestaand emailadres mag gebruiken dat van iemand
anders is. Ik heb nog nooit in mijn 35-jarige "carrière" een virus
opgelopen of ben gehackt. Er was verder ook niks aan de hand met rare
activiteiten op wat voor account dan ook, alleen op
eternal-september.org. Ik weet vrijwel zeker dat het lek niet bij mij
was, maar hij wilde daar niet aan geloven, zijn systeem was onfeilbaar.
Heb hem uiteindelijk te vriend kunnen houden door mijn mailadres en
wachtwoord te wijzigen en laten weten vanaf welke IP-adressen en in
welke groepen ik post. Dus ik heb mijn account nog, maar het scheelde
niet veel. Vertrouw dus niet teveel op veiligheid van je account of
gegevens daar, is mijn conclusie.

Dr. Bob

Dank voor de toelichting.

Juist. Dit was in het XS4All tijdperk dus inderdaad anders met eigen
servers? Dat staat me bij maar zoals gezegd heb ik hier enkele jaren
geleden voor het laatst rondgekeken. Iets met pandemiebeleid en zo. :|
We leven ondertussen in knap vreemde tijden.

De retentie van Newszilla is nooit lang geweest dus dat lijkt niet
anders, maar om dan ook de tekstgroepen zo'n korte retentietijd te
geven, en met name de 'eigen' XS groepen is weer van een indrukwekkend
gebrek aan..... vul maar in.

Is het bekend bij welke externe partij deze usenettoegang uitbesteed
is? Voorspelt dit dat KPN dit als iets tijdelijks ziet en daarom niet
de moeite wil nemen om zelf iets op te tuigen? De know-how en hardware
moeten er toch wel zijn lijkt me. Zo heel moeilijk is het nou ook weer
niet. Of is dat omdat er te weinig gebruik van wordt gemaakt om dat
zelf te doen?

Is mail soms ook uitbesteed vraag ik me af nu ik dit over usenet
verneem? Ik heb met de 'transitie' drie problemen moeten verhelpen
waardoor het functiioneren van mijn mailclient telkens weer stuk werd
gemaakt (alles zou minstens even goed blijven... jaja) wat ik telkens
weer moest repareren. Alles werkt nu weer maar het was wel een hoop
(veel te veel) gedoe. Mag ik KPN daar uitsluitend voor 'bedanken' of
speelde hierbij ook nog een andere partij mee?

Arie de Muijnck

On 2022-10-17 13:50, Dr. Bob wrote:

> Dank voor de toelichting.

... snip ...

> [...]
> moeten er toch wel zijn lijkt me. Zo heel moeilijk is het nou ook weer
> niet. Of is dat omdat er te weinig gebruik van wordt gemaakt om dat

Uitbesteden in goedkoper, geen onderhoud aan petabyte disk arrays. In de xs4all groepen is ooit gemeld waar het was uitbesteed, kan dat niet meer vinden. Inloggen is gewijzigd, omdat die externe provider je xs4all password niet mag weten. Dus het 'xs4all usenet' zoals newszilla zijn voor zover ik begrepen heb alleen nog ingelogd via het KPN netwerk te bereiken.

> [...]
> (veel te veel) gedoe. Mag ik KPN daar uitsluitend voor 'bedanken' of
> speelde hierbij ook nog een andere partij mee?

Misschien niet uitbesteed, maar het werkt niet goed meer. 80% van de mails komt in de spamfolder terecht, en is dan alleen via webmail terug te vinden. Ik heb gelukkig al jaren een eigen domein en mailserver, dus het wijzigen van de paar xs4all adressen was niet zo'n werk. Alleen de KPN mail komt er nog binnen (onder het pseudoniem xs4all). En wordt vaak als spam gemarkeerd... :-)

Arie

boebels

Roger

On 2022/10/17 13:50, Dr. Bob wrote:
> Is het bekend bij welke externe partij deze usenettoegang uitbesteed
> is?

Abavia.

Groeten,
-Roger

Joe

On Mon, 17 Oct 2022 18:17:44 +0200, Arie de Muijnck <nor...@ademu.com> wrote:

>Misschien niet uitbesteed, maar het werkt niet goed meer. 80% van de mails komt in de spamfolder terecht, en is dan alleen via webmail terug te vinden. Ik heb gelukkig al jaren een eigen domein en mailserver, dus het wijzigen van de paar xs4all adressen was niet zo'n werk. Alleen de KPN mail komt er nog binnen (onder het pseudoniem xs4all). En wordt vaak als spam gemarkeerd... :-)

> [...]

Recent zelfs de KPN factuur in de spam....