Fetching news hangt bij nl.comp.virus

Adri Verhoef

Mijn newsserver post een artikel en probeert daarna artikelen uit diverse
nieuwsgroepen op te halen; hieronder volgt een deel van de debuginfo:

state: read togo
state: connecting
connecting to 127.0.0.1 port 119
connecting to 119 server at localhost
state: await greeting
<- 200 Welcome to KPN
OK, can post
state: read togo
state: post: reading article
reading …/nl/newsgroups/225541
state: find message-ID
state: post: issuing POST
->POST
<- 340 Start posting.
state: post: transfer article
state: post: send termination
(45 lines)
state: post: get status
<- 240 Message received.
state: locking log file
created lock: /var/tmp/newsx.log.LOCKnewsx
state: post: logging
unlocked: /var/tmp/newsx.log.LOCKnewsx
state: read togo
state: closing spool
fetching news
state: pull: opening host active
pull unseen group xs4all.offtopic
state: xs4all.offtopic
->GROUP xs4all.offtopic
<- 211 0 0 0 xs4all.offtopic
group selected xs4all.offtopic, 0-0
pull group nl.comp.virus
state: nl.comp.virus
->GROUP nl.comp.virus
<- 211 173 51077 51250 nl.comp.virus
group selected nl.comp.virus, 51077-51250
state: nl.comp.virus 51250
->STAT 51250

... en hier blijft het proces hangen.
Doordat ik geen news ontvang, zie ik op mijn newsserver ook geen antwoorden
van behulpzame lieden. Dat moet via een omweg. Maar als die hulpvaardige
lieden er zijn, laat hen dan vooral reageren!

Na een kwartier of zo volgt er dan:

state: alarm
newsx: timeout on server socket
transfer interrupted
no spool to flush
state: pull: cleanup
no news is good news!
state: aborting server
->QUIT

En ook daar blijft het proces weer een tijd hangen.

Coen

On 7-5-2023 10:37, Adri Verhoef wrote:

> [...]
> van behulpzame lieden. Dat moet via een omweg. Maar als die hulpvaardige
> lieden er zijn, laat hen dan vooral reageren!

Het probleem is reproduceerbaar en ligt dus aan de server kant:

$ telnet news.kpn.nl 119
Trying 2001:67c:174:101:0:65:ff02:171...
Connected to news.kpn.nl.
Escape character is '^]'.
200 Welcome to KPN
GROUP nl.comp.virus
211 173 51077 51250 nl.comp.virus
STAT 51250
^C^]
telnet> c
Connection closed.

[...]
STAT 51251
423 No such article.
STAT 51252
423 No such article.
STAT 51253
423 No such article.
STAT 51254
423 No such article.
STAT 51255
423 No such article.
STAT 51249
430 Article not available.
STAT 51248
^]
[...]

STAT 51240
430 Article not available.
STAT 51241
430 Article not available.
STAT 51242
430 Article not available.
STAT 51243
^]
telnet> c
Connection closed.

Het gaat dus niet alleen op 51250, maar ook op 51248 en 51243.

Het lijkt er op dat de newsserver niet met een antwoord komt.
Wellicht dat de storage voor deze artikelen in deze groep op tape staat.
Met multi-tier storage en nl groepen zou dat zomaar kunnen :)

Voor de zekerheid zal ik deze reply ook mailen.

Vroeger las de news admin in deze groep mee en kreeg je nog een serieus
onderzoek en antwoord. Ben bang dat we dat nu niet meer hoeven te
verwachten.

Groet,
Coen

Coen

On 8-5-2023 19:46, Coen wrote:

> Voor de zekerheid zal ik deze reply ook mailen.

De mail bounced...

Lidwien

Op Tue, 9 May 2023 18:13:41 +0200, schreef Coen:

> De mail bounced...

Als je eens uit het e-mailadres
news. weghaalt.

groetjes,

Lidwien

Miquel van Smoorenburg

On 08/05/2023 11:46, Coen wrote:

> Het probleem is reproduceerbaar en ligt dus aan de server kant:

Ik heb het gemeld bij xsnews, en ze konden het probleem reproduceren -
een aantal maal, en toen was het weg. Wat men een "heisenbug" noemt. Het
gaat wel verder onderzocht worden, en ze bedankten mij (en dus eigenlijk
jullie) voor het melden.

Mike.

Coen

Hi Mike,

De testcase met 51250 van nl.comp.virus is hier nog onveranderd.

Ik hoop voor Adri en mogelijk anderen die er last van hebben dat het
gevonden kan worden.

Groet,
Coen

Patrick Vervoorn

In article <nnd$624ab4ac$5820d7ab@1030de0060d1fc3e>,
Bij mij loopt trn vast als ik deze newsgroup (xs4all.general) in
threading mode probeer te lezen.

Een poging tot logging, via trn -D16:

>XOVER 293794-293913
<224 Overview follows.
>XOVER 293914-294113
<224 Overview follows.
>XOVER 294114-294393
<224 Overview follows.
>XOVER 294394-294753
<224 Overview follows.
>XOVER 294754-295153
<224 Overview follows.
>XOVER 295154-295633
<224 Overview follows.
>XOVER 295634-296133
<224 Overview follows.
>XOVER 296134-296633
<224 Overview follows.
>XOVER 296634-297133
<224 Overview follows.
>XOVER 297134-297633
<224 Overview follows.
>STAT 296827

En daarna niks meer. Ik kan trn alleen afsluiten (afknallen) met Ctrl-\.

Enig idee wat hier aan de hand is? Indexen bij xsnews kaduuk?

>Mike.

Ciao, Patrick.

Patrick Vervoorn

In article <nnd$53d83432$72e53f41@373091ec0193710d>,
Na deze post van mij zie ik niets meer in deze newsgroup...
Is hij nu nog kapotter, of post niemand meer?

trn crasht nog steeds als ik deze newsgroup in threaded mode probeer te
lezen iig...

Ciao, Patrick.

A. Dumas

Patrick Vervoorn wrote:
> Na deze post van mij zie ik niets meer in deze newsgroup...
> Is hij nu nog kapotter, of post niemand meer?

Dat tweede.

Joe

Nou ja, niet helemaal want jullie posten nog.

Coen

On 27-5-2023 22:20, Patrick Vervoorn wrote:

> Na deze post van mij zie ik niets meer in deze newsgroup...
> Is hij nu nog kapotter, of post niemand meer?

Het is heel stil geworden op usenet sinds xs4all is afgebouwd.
Dat waren de laatste usenet gebruikers van Nederland. Voor tekst
berichten dan...

Izak van Langevelde

Ik denk dat dit teveel eer is voor xs4all: de neergang is al veel eerder
begonnen...

--
Grinnikend door het leven...

Martin Nevels

On 28/05/2023 18:10, Coen wrote:
> Het is heel stil geworden op usenet sinds xs4all is afgebouwd.
> Dat waren de laatste usenet gebruikers van Nederland. Voor tekst berichten dan...

Er zijn nog wat lurkers... ;-)

Erik

:)

Groet,
Erik

Oscar

In article <nnd$4d66a2bb$305add94@ec52c22b282cb989>,
Patrick Vervoorn <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> wrote:
>trn crasht nog steeds als ik deze newsgroup in threaded mode probeer te
>lezen iig...

FWIW, trn heeft geen problemen bij mij. Via een andere $NNTPSERVER
welliswaar, maar het ligt dus niet aan de inhoud van de groep of zo.
--
[J|O|R] <- .signature.gz

Stef

AOL

--
Stef

If you want to see card tricks, you have to expect to take cards.
-- Harry Blackstone

Patrick Vervoorn

In article <u54f4n$1ufej$1...@dont-email.me>,
Dat verwacht ik ook niet, er is 'iets' met de headers van deze groep mis
bij de newsserver die XS4KPN gebruikt...

Ciao, Patrick.

Patrick Vervoorn

In article <nnd$3e2dc660$60451126@a7b6ad0245237d06>,
Patrick Vervoorn <patrick....@NOSPAM.perihelion.demon.nl> wrote:

>Dat verwacht ik ook niet, er is 'iets' met de headers van deze groep mis
>bij de newsserver die XS4KPN gebruikt...
>
>Ciao, Patrick.

Deze artikelen zijn (bijna) expired dankzij de 30 dagen retentie die we
als XS4KPN gebruikers krijgen.

Maar als ik deze newsgroup in threaded mode wil lezen, klapt trn er nog
steeds bruut uit...

Is er iemand die hier naar kan/wil/mag/... kijken?

Ciao, Patrick.