Glasvezel: wat komt in de meterkast?

wim

Gisteren is bij mij in de straat glasvezel aangelegd, en ik heb nu een
oranje kabel tegen de gevel aan.
Binnenkort wordt hij afgemonteerd in de meterkast.

Weet iemand welke apparatuur er nu in de meterkast komt, uitgaande van
internet van KPN (ex xs4all)?
Ik ben vooral benieuwd naar de maten van de apparatuur en het aantal
stopkontacten dat ik nodig heb.

Wat een drama is die aanleg trouwens. Ik heb niets tegen buitenlanders,
maar het is wel vervelend als er niet eentje tussen loopt die redelijk
Engels of Nederlands spreekt.
Ik heb heel veel moeite moeten doen om die kabel tegen de gevel laten
monteren zodat
hij daar naar de meterkast kan.
En niet ergens midden in de tuin zoals bij een aantal anderen in de straat.

Wim

Benno

voor zover ik weet (hier in ieder geval) word het bij iedereen in de
meterkast afgemonteerd met een dummy plaat.

ongeveer 30 x 30 cm

als je internet van kpn hebt dan krijg je adapter voor de media
converter en voor het modem. (in mijn geval voor de fritz)

Benno

wim

En heb je dan 1 of 2 stopkontacten nodig?

A. Dumas

wim <w...@news.local> wrote:

> En heb je dan 1 of 2 stopkontacten nodig?

Twee, zegt ie toch. Misschien lag het niet aan die "buitenlanders".

Roger

On 2022/11/11 10:48, wim wrote:
> [...]
> internet van KPN (ex xs4all)?
> Ik ben vooral benieuwd naar de maten van de apparatuur en het aantal

Je ISP maakt niet uit. In alle gevallen krijg een glasvezelkastje en een
XGS-PON ONT met een Ethernet poort.

In je meterkast wordt een kastje van ca 10 x 10 cm gemonteerd waarin de
glasvezel wordt afgewerkt (pigtail gelast aan de oranje invoerkabel).

Je kunt e.e.a. zien in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wX5FuxupWIk

In het filmpje wordt zo te zien een sjabloon gebruikt om ervoor te zorgen dat
er genoeg ruimte is om later de ONT te plaatsen (die wordt dacht ik over het
glasvezelkastje geschoven, daarvoor moet ook ruimte eronder vrij blijven).

De ONT heeft een netvoeding waarvoor je een stopcontact nodig hebt. Verder
zul je een stopcontact nodig hebben voor de netvoeding van je router.

> [...]
> hij daar naar de meterkast kan.
> En niet ergens midden in de tuin zoals bij een aantal anderen in de straat.

Zonder die buitenlanders had je nog jaren moeten wachten op glasvezel. Ik
ben bang dat het de komende jaren niet anders zal zijn.

Groeten,
-Roger

Peter X1

De instantie die de ONT of NTU komt afmonteren komt afmonteren, legt
indien nodig meestal ook een (dubbel)wandcontactdoos aan.
Twee stuks is handig zodat je router daar kan plaatsen.

wim

Ik heb er op dit moment 2 in de meterkast, maar behalve mijn Fritz heb ik
ook
een youless om de slimme meter uit te lezen. Moet ik dus iets aan doen.

Dirk T. Verbeek

Op 11-11-2022 om 18:02 schreef Roger:

> Zonder die buitenlanders had je nog jaren moeten wachten op glasvezel. Ik
> ben bang dat het de komende jaren niet anders zal zijn.

Ik zou willen dat Liander ook buitenlanders aan het werk zou zetten. In
april heb ik om een zwaardere hoofdzekering gevraagd en een paar dagen
geleden belden ze op om te zeggen dat ze een uitvoerder gingen aansturen.

Izak van Langevelde

Buitenlanders komen dan vragen hoeveel kilo zekering je wilt...

--
Grinnikend door het leven...

Peter X1

Je kunt proberen niets te doen en goed kans dat dan de ntu/ont
installlatie-partij er een derde Wandcontactdoos gaat neerzetten.
Verlengsnoeren en splitters, vanuit een installateur gezien, zijn in een
meterkast een nogo.

Mocht je zelf vaardig zijn, raad ik je aan om zelf een extra WCD te
plaatsen zodat je zelf bepaalt met, wat, waar en precies hoe.

NB: het kan ook zijn dat afhankelijk van belichter, er geen ONT/NTU
nodig hebt en de inkomende glasvezel rechtstreeks vanaf de FTU in een
geschikte router (met sfp) kan duwen. Zelf opteer ik voor een ethernet/C
connectie omdat hiermee alles mogelijk is.

Roger

On 2022/11/11 23:52, Peter X1 wrote:
> NB: het kan ook zijn dat afhankelijk van belichter, er geen ONT/NTU nodig hebt en de
> inkomende glasvezel rechtstreeks vanaf de FTU in een geschikte router (met sfp) kan duwen.

Met AON is dat sowieso geen probleem. Bij x-PON kun je in elk geval bij KPN je eigen
glasvezelapparatuur aansluiten (bv. een FRITZ!Box 5590 met een XGS-PON SFP). Je moet
die SFP dan wel bij de belichter registreren, anders werkt het niet.

AON wordt (vrijwel?) nergens meer nieuw aangelegd.

> Zelf opteer ik voor een ethernet/C connectie omdat hiermee alles mogelijk is.

Mee eens, ook omdat je dan een ondersteunde configuratie hebt en je bij problemen
niet zo gemakkelijk van het kastje naar de muur kunt worden gestuurd. Maar met de
huidige energieprijzen is het stroomverbruik van de ONT (bij de KPN XGS-PON ONT
ca. 8W) ook een factor om rekening mee te houden.

Groeten,
-Roger

Maurice

Peter X1 <pt...@invalidfreedom.nl> wrote:
>De instantie die de ONT of NTU komt afmonteren komt afmonteren, legt
>indien nodig meestal ook een (dubbel)wandcontactdoos aan.
>Twee stuks is handig zodat je router daar kan plaatsen.

Voor zover ik weet doen ze dat alleen als je een hoofdschakelaar in je
groepenkast hebt, zodat je de hele kast spanningsloos kunt maken.
Als je nog een oudere kast hebt zonder hoofdschakelaar, dan heb je
wellicht minder geluk.

--
Maurice

Peter X1

Liander legde hier een wcd aan in de leiding naar de vaatwasser (al vv
aparte zekering aka. installatieautomaat). Ze wilde voor voor hun eigen
apparaatje geen gebruik maken van de aanwezige rackstrip.
Iets met formele inrichting en indeling van de meterkast.

Ik denk dat je gelijk hebt wanneer een "monteur" in de groepenkast zelf
moeten gaan rommelen of die intern aftakken. Dit laatste ook af te raden
voor mensen die met twee handen op spanning willen komen.

wim

Ik heb een hoofdschakelaar in de meterkast, dus dat zou goed moeten gaan.

Henk de Jong

On 11-11-2022 13:21, Benno wrote:
<knip>
> voor zover ik weet (hier in ieder geval) word het bij iedereen in de
> meterkast afgemonteerd met een dummy plaat.
>
> ongeveer 30 x 30 cm
<knip>
30 x 30 cm ?

Ik zie na afmonteren door KPN in Nieuwegein de afgelopen maanden alleen
een wit klein kastje met opschrift "Glasvezelaansluitpunt".
Ik schat de afmetingen op 10 x 10 cm.

--
Met vriendelijke groet,
Henk de Jong

7 Sisters Restaurant
https://www.7sistersrestaurant.com

Dirk T. Verbeek

Op 11-11-2022 om 21:22 schreef Izak van Langevelde:
De goeie wel, de verkeerden (die met ringleidingen in huis) vragen
hoeveel pond het moet zijn.

Miquel van Smoorenburg

On 11/11/2022 19:34, Dirk T. Verbeek wrote:
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/mogelijk-langere-levertijden

"Vanwege een tekort aan 3-fasenmeters duurt het naar verwachting
minimaal zeven maanden voordat klanten een afspraak kunnen maken om de
verzwaring uit te laten voeren."

Mike (zal ook wel 7 maanden moeten wachten).

Erik

Op 14-11-2022 om 16:15 schreef Dirk T. Verbeek:
> In april heb ik om een zwaardere hoofdzekering gevraagd en een paar
> dagen geleden belden ze op om te zeggen dat ze een uitvoerder gingen
> aansturen.

Ze waren pas geleden hier in de buurt in de grond aan het wroeten.
Heel veel straten hebben hier een 10mm² hoofdkabel.
En dan 1 hoofdzekering kastje per 2 huizen.
Dat is beregoed, is al bijna 100 jaar zo.

Als je dan om die dikke zekering vraagt, gaat het wat langer duren.

Paul Slootman

Miquel van Smoorenburg <mik...@xs4all.nederland> wrote:

> [...]
>
>"Vanwege een tekort aan 3-fasenmeters duurt het naar verwachting
>minimaal zeven maanden voordat klanten een afspraak kunnen maken om de

Ik wilde van 1 x 35A naar 3 x 25A, ivm. toekomstige zonnepanelen.
In september aangevraagd, 18 oktober uitgevoerd... Blijkbaar heb ik
geluk dat ik in Coteq gebied woon.

De grootste uitdaging nu is een installateur die mijn groepenkast wilt
komen aanpassen / vervangen tbv. een nette verdeling over de fases.
Ik heb er al een paar gebeld, maar nog niet echt een reactie gehad.
Ik heb nu 2 x aardlekschakelaar met achter eentje de groepen van alles
zware verbruikers (wasmachine, vaatwasser, oven, ceramische kookplaat)
en achter de andere de verlichting en andere stopcontacten... Ik heb wel
de ene groep op 1 fase en de andere groep op een andere fase kunnen
zetten (1 draad verplaatsen) maar ik moet nu dus wel opletten dat ik de
25A niet overschrijft op de eerste groep.

Paul

Erik

Op 15-11-2022 om 12:32 schreef Paul Slootman:
Had je dan wel een 3 fasen hoofdschakelaar?
Zover ik weet, zetten ze hier de meter niet om als je die niet hebt.

Erik

Hoi,

De norm is veel dikkere hoofdkabel hoor. Hier is een verzwaring gedaan
van 3x25A naar 3x 50A en daarbij is de kabel naar de hoofdkabel
vervangen van 6 mm2 naar 16 mm2 (is de eis tegenwoordig). De hoofdkabel
was iets van 50 mm2. Gewoon woonhuis, nieuwbouw. En ja, we gebruiken 48A
in piek per fase. (2 EV's, warmtepompen, zwembad etc). Werd binnen een
maand gedaan.

Je kan en mag echt geen grote stromen door een 10 mm2 kabel sturen, dat
is geen hoofdkabel.

Groet,
Erik

Erik

Op 16-11-2022 om 7:36 schreef Erik:
> Je kan en mag echt geen grote stromen door een 10 mm2 kabel sturen, dat
> is geen hoofdkabel.

Het waren de mensen van netbeheer, die me de kabel lieten zien.
De kabel door die vooroorlogse straat is echt 10 mm2.
En het is ook nog een plek, waar 2 fabrieken hebben gestaan.
Die kunnen natuurlijk wel een eigen kabel gehad hebben.
Een paar straten verderop, zijn de bezemsteel dikke kabels vervangen
door arm dikke kabels een paar weken terug.
Er is ook niemand die op het idee komt, als ze straten renoveren er een
nieuwe kabel naast te leggen.
De kabel in mijn straat is een beetje dikker, maar niet veel meer.(GPLK)
Ik weet dat, omdat de hele kabel los lag tijdens werkzaamheden in de straat.

Erik

Hoi,

Voor 35A is de norm 6 mm2, voor 50A is dat 16 mm2 vertelde Netbeheer
(Enexis) me. Het lijkt me dus dat de huizen in jouw straat echt
kleinverbruikers zijn. ;)

Overigens was de upgrade naar 50A inclusief het vervangen van de kabel
voor een paar honderd euro. Daar leggen ze dik op toe.

Groet,
Erik

Arie de Muijnck

On 2022-11-16 13:57, Erik wrote:

> [...]
> Overigens was de upgrade naar 50A inclusief het vervangen van de kabel voor een paar honderd euro. Daar leggen ze dik op toe.

Halen ze dat niet terug in de loop der tijden door een hoger vastrecht tarief?

Arie

Erik

Hoi,

Jazeker gaat dat via het vast-recht tarief. Heel vals kun je natuurlijk
weer verlagen naar 3x35A, en dan komen ze echt de kabel niet weer
vervangen. Wij hebben behoefte aan die 3x50 A, dus dat verlagen gaat
niet gebeuren.

Groet,
Erik

Paul Slootman

>Had je dan wel een 3 fasen hoofdschakelaar?
>Zover ik weet, zetten ze hier de meter niet om als je die niet hebt.

Klopt, die had ik wel.

Paul

Dirk T. Verbeek

Op 16-11-2022 om 13:57 schreef Erik:
> [...]

Da's niet best!
Maar wel een perfecte reden om de zaak op te graven.

> Hoi,
>
> Voor 35A is de norm 6 mm2, voor 50A is dat 16 mm2 vertelde Netbeheer
> (Enexis) me.

Ah, Liander gaat bij mij ook de 6 mm² vervangen omdat "te dun".
Ze praatten ook over een 40 Amp automaat vóór de 25 Amp hoofdzekeringen.

> Het lijkt me dus dat de huizen in jouw straat echt
> kleinverbruikers zijn. ;)
>
> Overigens was de upgrade naar 50A inclusief het vervangen van de kabel
> voor een paar honderd euro. Daar leggen ze dik op toe.

Inderdaad gaat Liander ook betalen voor de nieuwe kabel van de straat
naar m'n huis.

M'n auto kan al 3x 32 Amp trekken, als je dan ook de keuken elektrisch
maakt en een warmtepomp aanschaft zit je aan die 3x 40 of 50 Amp.

Nu nog een paar windmolenparken en kerncentrales om het allemaal te voeden.

> Groet,
> Erik

Dirk T. Verbeek

Op 14-11-2022 om 18:33 schreef Miquel van Smoorenburg:
Ah, dat van die meters had ik nog niet gehoord c.q. gelezen.

Dirk T. Verbeek

Op 15-11-2022 om 15:47 schreef Erik:
Inderdaad wordt dat nu geëist, bij mij zal die schakelaar op dezelfde
dag door een elektricien gemonteerd worden.
Als ik thuis zou zijn zou ik het zelf doen.

Ruud Uphoff

On 11-11-22 10:48, wim wrote:
> [...]
> hij daar naar de meterkast kan.
> En niet ergens midden in de tuin zoals bij een aantal anderen in de straat.

In onze flat is begin dit jaar al een karakter in een jas van KPN langs
geweest. Meterkast (zit buiten op de galerij) is geen optie. Maar naast
de telefoonaansluiting in de woonkamer werd een soort maxi-sticker
gehangen. Daar staat ook de FRITZ!

Desgevraagd: de bedoeling was dat de aansluiting op dezelfde plaats komt
waar nu DSL (PSTN aansluiting) binnen komt.

De planning was augustus, maar dat ging uit van een land waar mensen nog
werken. Met ons deeltijd- en ADV volkje was dat onhaalbaar, en gelukkig
willen buitenlanders hard werken zodat december wel haalbaar wordt.

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff

Erik

Op 16-11-2022 om 21:52 schreef Dirk T. Verbeek:

> Da's niet best!
> Maar wel een perfecte reden om de zaak op te graven.

Ik kan me ook herinneren dat die huizen 2 groepen van 6A hadden in het
verleden.

Mijn huis, had bij de oplevering 3 groepen van 10A en een hoofdzekering
van 20A. Toen het nog voordelig was, heb ik de aansluiting in 3 X 25A
veranderd.
Er is ook wel een periode geweest, dat er regelmatig 1 fase uit lag.
Ook de hoogspanning en de middenspanning is al een keer ontploft wegens
ouderdom. Dan zit je een paar uur zonder stroom.

Het gaat er om, de netbeheerder is niet met de tijd mee gegaan.