Nothing will change

Jan Ehrhardt

Ik wist niet dat ik 'm nog had, maar ik kreeg nu bericht dat XS4ALL
https://monitorv.home.xs4all.nl gaat uitbestsden, omdat er steeds minder
klanten zijn die hun homepage gebruiken.
--
Jan

Harmen van der Wal

Of http://www.xs4all.nl/~monitorv/ ook blijft werken, schrijven ze er
dan weer niet bij.

(Mijzelf maakt het overigens niet meer uit, ik zit sinds vandaag toch
niet meer bij xs4all/kpn.)

--
(setq message-signature (lambda ()
(end-of-buffer)

Joe

On Fri, 16 Jun 2023 13:54:15 +0200, Harmen van der Wal <nos...@invalid.invalid> wrote:

>Of http://www.xs4all.nl/~monitorv/ ook blijft werken, schrijven ze er
>dan weer niet bij.
>
>(Mijzelf maakt het overigens niet meer uit, ik zit sinds vandaag toch
>niet meer bij xs4all/kpn.)
Heb je goed(koper) alternatief? Ik denk er ook over om einde contract te vertrekken. Op basis van huidig gebruik is alleen gratis
Spotify nog een beetje zinvol, homepage staat (ook) elders, nieuws komt (ook) via elders, ik zou niet weten wat ik ga missen anders
dan de steeds hogere rekening.

Harmen van der Wal

Nou, ik kon over naar glasvezel, en waar ik woon kan je dan geen KPN
kiezen. Niet dat ik dat persoonlijk speciaal heel erg jammer vond.

Extra diensten hoef ik niet zo nodig meer: dat maakt overstappen maar
lastiger. Ik heb nu alleen kaal internet, zelfs met eigen router.
Ideaal!

Joe

On Fri, 16 Jun 2023 17:39:26 +0200, Harmen van der Wal <nos...@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>
>Extra diensten hoef ik niet zo nodig meer: dat maakt overstappen maar
>lastiger. Ik heb nu alleen kaal internet, zelfs met eigen router.
Tja, ik heb dit jaar dubbel 1GB abbo op glas - XS4all 56,50/maand en KPN 35/maand. Gebruik een Fritz 5590 rechtstreeks ipv
mediaconverter + losse router, scheelt weer een apparaat op de UPS.

Dit jaar gaat er minimaal 1 uit en mogelijk beiden als een andere provider een goeie deal heeft. Mail, nieuws en site zijn provider
onafhankelijk - alleen "gratis" Spotify maar het moet dus voor minder kunnen.

Toch ben ik over het netwerk wel tevreden, tot heden geen storingen (UBRrivierenland PON, uitbesteed via Digitale Stad en KPN als
netbeheerder) en de 1GB is sustainable bijvoorbeeld van een site als Eweka.

Ik wacht op black friday of eerder aanbiedingen ;-)

Mark Huizer

The wise Harmen van der Wal enlightened me with:

> Extra diensten hoef ik niet zo nodig meer: dat maakt overstappen maar
> lastiger. Ik heb nu alleen kaal internet, zelfs met eigen router.
> Ideaal!

En TV? Ik zoek nog steeds naar een geschikt alternatief voor IPTV van
Canal Digitaal

Mark

Harmen van der Wal

Wij kijken heel weinig TV. Kijken via een app+chromecast voldoet voor
ons, en ik vind het handig dat het maandelijks opzegbaar is zonder dat
je dan een kastje hoeft terug te sturen.

Peter

Op 17-6-2023 om 14:53 schreef Joe:

> Tja, ik heb dit jaar dubbel 1GB abbo op glas - XS4all 56,50/maand en KPN 35/maand. Gebruik een Fritz 5590 rechtstreeks ipv
> mediaconverter + losse router, scheelt weer een apparaat op de UPS.

waarom 2x glasvezel, 1 x ziggo en 1x glasvezel kan ik me nog voor
stellen als backup, naar bij de ze constructie lijkt me als er 1 uitvalt
de kans klein is dat de andere het nog blijft doen

mvg

Peter

Paul van der Vlis

Op 17-06-2023 om 15:41 schreef Mark Huizer:
Ik heb er geen ervaring mee (ik kijk geen TV), maar probeer misschien
dit eens: https://www.nlziet.nl/

Groet,
Paul

https://vandervlis.nl

Wouter Smaal

On 6/18/2023 12:08 AM, Paul van der Vlis wrote:

> Ik heb er geen ervaring mee (ik kijk geen TV), maar probeer misschien
> dit eens: https://www.nlziet.nl/

Terug kijken zonder reclame is een voordeel van NLZiet.

Paul van der Vlis

Op 18-06-2023 om 12:35 schreef Wouter Smaal:
Heb je er ervaring mee?

Een voordeel van TV via een internet provider lijkt me dat ze dat via
een VLAN laten lopen, voorrang geven, en misschien buiten de max
bandbreedte van de internet verbinding houden.

Eigenlijk zou je een internet provider willen die je laat kiezen wie er
via zo'n VLAN-met-voorrang binnenkomt.

Wouter Smaal

On 6/18/2023 1:00 PM, Paul van der Vlis wrote:

> Heb je er ervaring mee?

Inmiddels 2 jaar dagelijks lineair (journaal & Op1) en incidenteel terug
kijken commerciële zenders, haarscherp beeld (FB 7590, 100/30 Mbit/s).

Mark Huizer

> [...]
> ons, en ik vind het handig dat het maandelijks opzegbaar is zonder dat
> je dan een kastje hoeft terug te sturen.

Dat heb ik nu met Canal Digitaal ook. Gewoon een nvidia shield met apps.
Vandaar... ik houd niet zo van die koppelverkoop van Internet Provider,
met TV provider. En dan ook nog eens de koppelverkoop met ESPN erbij.

Mark

Mark Huizer

The wise Paul van der Vlis enlightened me with:

> Ik heb er geen ervaring mee (ik kijk geen TV), maar probeer misschien
> dit eens: https://www.nlziet.nl/

Mjah, daar mist helaas een aantal zenders die we wel gebruiken. Zoals
ESPN (wat niet afzonderlijk te krijgen is, lekker, die koppelverkoop, en
dat gaat nog erger worden als dat 'consortium' de rechten gaat proberen
te verkrijgen).

Mark

Mark Huizer

> [...]
> bandbreedte van de internet verbinding houden.
>
> Eigenlijk zou je een internet provider willen die je laat kiezen wie er

Aangezien heel veel setups zo zijn dat je een partij hebt die het
fysieke kabeltje beheert, en koppelpunten heeft met de verschillende
providers, zou ik liever hebben dat je meerdere abonnementen kan nemen.
En dan TV en Internet (en evt telefonie) los kan inkopen.

Mark

Mark Huizer

The wise Peter enlightened me with:

> waarom 2x glasvezel, 1 x ziggo en 1x glasvezel kan ik me nog voor
> stellen als backup, naar bij de ze constructie lijkt me als er 1 uitvalt
> de kans klein is dat de andere het nog blijft doen

Ik neem aan dat er ook plekken zijn waar de verschillende partijen
(reggefiber/kpn, delta fiber meen ik, lokale partijen) hun eigen
glasnetwerk hebben.

Klinkt wel ideaal.

Mark

Joe

Wij kijken naar de satelliet. Voordeel: ook BBC4 is daar aanwezig met veel voor ons interessante programma's. Geen streaming, da's
veel geld voor meer van t zelfde.

Paul van der Vlis

Op 18-06-2023 om 19:38 schreef Wouter Smaal:

> Inmiddels 2 jaar dagelijks lineair (journaal & Op1) en incidenteel terug
> kijken commerciële zenders, haarscherp beeld (FB 7590, 100/30 Mbit/s).

Is er ook DRM nodig, zoals bij Netflix en NPOstart?

Paul van der Vlis

Op 18-06-2023 om 21:48 schreef Mark Huizer:
Eigenlijk bedoelde ik dat ook. Maar dan wel via die VLAN-met-voorrang.

Wouter Smaal

On 6/19/2023 5:54 PM, Paul van der Vlis wrote:

> Is er ook DRM nodig, zoals bij Netflix en NPOstart?

Via GemistDownloader bv. zijn sommige streams DRM beveiligd (zie
https://www.helpdeskweb.nl/forum/showthread.php?tid=2435). Met de NLZiet
app/website (is incl. NPOstart) en Netflix app/website ervaar ik (na
inloggen) de DRM beperkingen (uiteraard) niet.

Paul van der Vlis

Op 20-06-2023 om 11:06 schreef Wouter Smaal:
Ik begrijp je niet goed, mijn vraag gaat niet over GemistDownloader.

NPOstart en Netflix hebben echt DRM nodig anders werkt het helemaal
niet. Firefox bijvoorbeeld download daarvoor iets wat widevine heet.

Mijn vraag is dus of NLZiet dat ook eist.

Sommige mensen (zoals ik) hebben liever geen DRM op hun computer...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management
https://developers.google.com/widevine/drm/overview

Groeten,

Wouter Smaal

On 6/20/2023 2:09 PM, Paul van der Vlis wrote:

> Ik begrijp je niet goed, mijn vraag gaat niet over GemistDownloader.

Dat heb ik als voorbeeld gebruikt en had ik beter achterwege kunnen
laten. Het was op een gegeven moment niet langer mogelijk content van
NPO en enkele commerciële zenders te downloaden vanwege implementatie
van DRM. Dat heeft er mede toe geleid dat ik de NLZiet app/web ben gaan
gebruiken.

> NPOstart en Netflix hebben echt DRM nodig anders werkt het helemaal
> niet. Firefox bijvoorbeeld download daarvoor iets wat widevine heet.

> Mijn vraag is dus of NLZiet dat ook eist.

NLZiet gebruikt inderdaad DRM