Update 7360

Zeeburg99

Vandaag (20 oktober) zag ik dat er een update was voor mijn 7360.
Voor de zekerheid eerst even een backup gemaakt en daarna de
update gestart. Aanvankelijk gebeurde er van alles tijdens het
update proces (zichtbaar via de LED-lampjes), maar op een bepaald
moment viel alles stil. Na een minuut of 30 toch maar besloten
om de 7360 uit- en weer aan te zetten. Toen bleek er dus helemaal
niets ge-update was. De backup had ik niet nodig. De 7360 startte
normaal op en bleek nog gewoon onder de oude versie te draaien.
Wordt zo'n nieuwe versie eerst nog getest door XS4ALL of gewoon
over de muur gegooid? Voor mij voorlopig geen nieuwe updates
meer. Een stabiele Internet-verbinding behoort tegenwoordig
gewoon bij de infrastructuur van je woning.

Zeeburg / Amsterdam

Flibsy

Verbazingwekkend dat er nog een update is uitgebracht.
Als je de helpdesk hierover belt zou het me niet verbazen als je subiet een
recenter model toegezonden krijgt. De 7581 hier doet het uitstekend.

--
Flibsy

NB

> http://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7360-v1/other/fritz.os/

Versie 1...dat zijn die waar geen V2 op staat...aan de onderkant op het
etiket.

Product : FRITZ!Box Fon WLAN 7360
Version : FRITZ!OS 6.33
Language : English, French, German, Italian, Spanish
Annex : A and B
```

**New Features:**
- Improved interoperability for VDSL and expanded DSL diagnostics options
- Wizard for adopting telephone numbers when switching from a landline
to an IP-based line for Telekom and Vodafone
- Multiple telephone numbers can be added at one time for Telekom and
Vodafone

> http://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7360-v2/other/fritz.os/

Product : FRITZ!Box Fon WLAN 7360
Version : FRITZ!OS 6.86
Language : English, French, German, Italian, Spanish

```
**New features:**
- necessary telephony network changes
- Reservation of data rates
- Extended Smart Home functions and more for MyFRITZ!
- FRITZ!Fon: new start screens und a night service
- Extra security and network adjustments

Below you find a complete list and descriptions of the new functions in
the latest FRITZ!OS, along with a list of further improvements in this
version.

---
# new and improved in FRITZ!OS 6.86:

System:
- **improved** certificates renewed
- **improved** Stability increased
- **improved** automatic software update for FRITZ!Fon M2

Niet vergeten voor de zekerheid de recovery op te halen en een export te
doen.

HEEE AVM, super dat jullie nog security updates en aanpassingen doen
voor deze modems!!

Kees6238

On 20-10-19 12:57, Zeeburg99 wrote:
> Vandaag (20 oktober) zag ik dat er een update was voor mijn 7360.

Aha !
Dit zie ik voor mijn 7360 (NIET V2)
=
Found a new FRITZ!OS for your FRITZ!Box.
FRITZ!OS installed: 06.30
New FRITZ!OS: 06.33

[...]
Ik gebruik geen DSL en verder heb ik er denk ik ook geen belang bij,
deze 7360 is alleen voor telefoon via SIP
In het verleden heb ik met een 7360V2 van xs4all zeer vervelende DSL
problemen gehad, met een 2e hands 7360 werkte het wel goed, bleek na
veeeel gecommuniceer zonder oplossing van xs4all of AVM.

> Voor de zekerheid eerst even een backup gemaakt

Altijd verstandig

> [...]
> normaal op en bleek nog gewoon onder de oude versie te draaien.
> Wordt zo'n nieuwe versie eerst nog getest door XS4ALL of gewoon

Dat is AVM (de maker van de fritzboxen) die dat doet (lijkt mij), zou
xs4all daar nog tussen zitten eerst ?

> Voor mij voorlopig geen nieuwe updates meer.
Dat is de stelling "ik heb ooit iets geprobeerd, het ging niet goed, dus
dat doe ik niet meer".
Op die manier zou er nooit iets veranderd/verbeterd/uitgevonden worden.

> Een stabiele Internet-verbinding behoort tegenwoordig
> gewoon bij de infrastructuur van je woning.

Ja, zeker, maar om het signaal via draden te sturen die daar nooit voor
gemaakt zijn is al heel knap gedaan, maar eigenlijk houtje-touwtje werk.

> Zeeburg / Amsterdam
(nog) geen glasvezel daar ?

Julius Schwartzenberg

Flibsy wrote:
> Verbazingwekkend dat er nog een update is uitgebracht.

Zo te zien gebruiken de 7360 en 7490 dezelfde VDSL chipset firmware. De
7490 modems krijgen nog veel updates, dus waarschijnlijk hebben ze
vooral de VDSL firmware bijgewerkt. Dat blijkt ook uit de changelogs in
de andere posts.

Met OpenWRT kan je de firmware uit de 7490 images vissen en die op de
7360 gebruiken. Zie:
https://openwrt.org/toh/avm/fritz.box.wlan.7360

BUSSIE

On Sun, 20 Oct 2019 12:57:31 +0200, Zeeburg99 <maile...@xs4all.nl>
wrote:
Tijd voor een recentere Fritzbox?

Voor een zacht prijsje koop je via bijvooorbeeld Marktplaats een 7490.

Wim

Julius Schwartzenberg

BUSSIE wrote:

> Voor een zacht prijsje koop je via bijvooorbeeld Marktplaats een 7490.

Een 7490 is dus juist niet slim als je extra features daarvan toch al
niet nodig hebt gezien je dan een identieke VDSL chipset krijgt als die
de 7490 al aan boord heeft en je dan geen OpenWRT optie meer hebt :D

Zeeburg99

to Julius Schwartzenberg
Vandaag zag ik dat de automatische update deze 'update' negeerde. Ik denk
dat ik dit dan ook maar doe. Het 'betere' is immers vaak de vijand van het
goede, nietwaar? Vooral de wat oudere systeembeheerders weten wat ik
hiermee bedoel...

Groeten,

Zeeburg

A_Alias

Op 20-10-2019 om 17:26 schreef NB:
als ik in mijn 7360 naar updates ga zoeken ......

FRITZ!OS is the FRITZ!Box software. The following version is currently
installed on your FRITZ!Box:

FRITZ!OS installed:06.32

Your FRITZ!OS is up to date.

A_Alias

Op 22-10-2019 om 7:11 schreef Wim:
of dat verstandig is met de KPN plannen om effe jaartje bij te tekenen ????
vraag me ook af of je je bruikleen modem wel moet inleveren als kpn
XS4ALL opdoekt je heb het immers van XS4ALL in bruikleen en niet van KPN.

Roger

On 2019/10/25 14:12, A_Alias wrote:
> als ik in mijn 7360 naar updates ga zoeken ......
>
> FRITZ!OS is the FRITZ!Box software. The following version is currently
> [...]

Dat is merkwaardig. De laatste versie voor de internationale editie van
de 7360v1 is bij mijn weten 6.33, de vorige was 6.30 (voor de v2 zijn
dat 6.86 en 6.85). Een versie 6.32 is mij niet bekend voor de 7360v1,
maar het is natuurlijk mogelijk dat XS4ALL op enig moment een speciale
release heeft gepusht die nooit op de AVM downloadserver heeft gestaan.

Kun je eens de uitvoer van http://fritz.box/jason_boxinfo.xml posten?

Groeten,
-Roger

Wil Taphoorn

On 25-10-2019 15:28, Roger wrote:

> Een versie 6.32 is mij niet bekend voor de 7360v1, maar het is natuurlijk
> mogelijk dat XS4ALL op enig moment een speciale release heeft gepusht die
> nooit op de AVM downloadserver heeft gestaan.

Dat laatste, 111.06.32 in januari gepusht. In deze versie zijn alleen
wat CA's toegevoegd (onder meer voor de ACS), de rest van de image is
gelijk aan die van 111.06.30.

--
Wil

Roger

Right! Wat ik dan vreemd vind is dat v6.33 niet wordt gevonden vanuit
v6.32 (een snelle test leert dat dat wel het geval zou moeten zijn).

Gelukkig kun je de nieuwe versie ook handmatig installeren mocht je dat
willen. Die staat hier:
https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7360-v1/other/fritz.os/

Groeten,
-Roger

Dirk T. Verbeek

Op 25-10-19 om 15:01 schreef A_Alias:

> of dat verstandig is met de KPN plannen om effe jaartje bij te tekenen ????
> vraag me ook af of je je bruikleen modem wel moet inleveren als kpn
> XS4ALL opdoekt je heb het immers van XS4ALL in bruikleen en niet van KPN.

Dat soort dingen worden bij een overname contractueel geregeld en daar
hoef je je geen zorgen over te maken,
Ik heb hier al een keer gelezen dat de Xs4all modems gewoon blijven, AVM
heeft KPN al toegevoegd als een klant.

Trouwens, tot nu toe heeft de KPN gezegd dat ze minstens zo goed willen
zijn (worden...) als het beste wat ze in huis hebben en dan moeten ze
inderdaad wel het een en ander van xs4all overnemen.

Als het helemaal fout loopt met die overname is dat van hun kant
contractbreuk en kun je alsnog opzeggen.

Rob

Dirk T. Verbeek <dver...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> zijn (worden...) als het beste wat ze in huis hebben en dan moeten ze
> inderdaad wel het een en ander van xs4all overnemen.

Nou nee hoor, ik las vandaag nog dat de nieuwe directeur van KPN wel
eens even met die lastige mensen van XS4ALL gaat praten om hem er van
te overtuigen dat hij met de techniek van KPN het functioneren van
XS4ALL zal gaan verbeteren.

Wim

Dirk T. Verbeek <dver...@xs4all.nl> wrote:
Ik ben heel benieuwd hoelang onze Fritzboxen blijven werken. Dat zal in het
begin vast wel zo zijn,
maar een kapotte Fritz zal dan vervangen worden door een Experia. Niet
iedereen zal dan zelf
een Fritz willen kopen, en het aantal gebruikers van Fritz zal dalen.
Totdat het te laag is,
en dan zal de stekker er wel uitgaan.

Wim

BUSSIE

Waar baseer jij je pessimistische verhaal op?

Wim

Persoonlijke inschatting. Niet meer en niet minder.

Frits

Op 26-10-2019 om 16:16 schreef Wim:
Bij de Fritzbox 7583 is KPN bij de provider keuze al aangegeven, dus ...
Frits

Flora

Op zaterdag 26 oktober 2019 16:55:44 UTC+2 schreef Frits:
> [...]
<knip>

> Bij de Fritzbox 7583 is KPN bij de provider keuze al aangegeven, dus ...
> Frits

In de 7583 zijn zelfs al twee opties voorgeprogrammeerd: KPN en KPN-Divider.
-eggie-

Wim

Dat klinkt leuk. Is er iemand die een Fritz heeft geprobeerd aan een KPN
aansluiting?
Ik zie dat mijn 7581 ook deze opties heeft.

Wim

Dirk T. Verbeek

Op 25-10-19 om 19:57 schreef Wim:
Ik meende dat er onlangs een rechterlijke uitspraak is geweest (of was
het een wettelijke eis?) dat de klant de vrijheid moet hebben zijn eigen
modem/router te kiezen.
Met andere woorden, de provider moet de aansluiteisen duidelijk
bekendmaken en geen barrières opwerpen.

Maarten Carels

Wim <w...@nomail.local> wrote:

> [...]
<-->8--->

> Dat klinkt leuk. Is er iemand die een Fritz heeft geprobeerd aan een KPN
> aansluiting?
> Ik zie dat mijn 7581 ook deze opties heeft.

Dat is alleen maar een profiel met settings dis vrijwel identiek zijn
aan XS4ALL.
Wat internet betreft zijn ze identiek
Wat TV betreft zijn ze identiek
Alleen voip is anders.

Dus, afgezien van telefoon doet een XS4ALL ingesteld modem het op een
KPN lijn en andersom.

Verschillen zitten in voip, KPN gebruikt een apart vlan, en geeft de
klant niet de voip credentials, XS4ALL laat dat over het internet vlan
lopen, en geeft de klant wel de credentials.

--maarten

Miquel van Smoorenburg

In article <5db5666b$0$10259$e4fe...@news.xs4all.nl>,
>bekendmaken en geen barriÚres opwerpen.

De ACM heeft de uitvoering momenteel opgeschort vanwege onduidelijkheid
over wat nou precies "het netwerk aansluitpunt" is waar de scheiding
operator / klant zit. Want dat heeft nogal een hoop gevolgen en neveneffecten,
meer dan je zou denken.

Je kan momenteel input geven bij BEREC (Body of European Regulators for
Electronic Communications) over de guidelines die ze aan het maken
zijn hiervoor.

Bij de laatste RIPE meeting heeft iemand wiens naam mogelijk bekend voorkomt
hier wat over gepresenteerd:
https://ripe79.ripe.net/wp-content/uploads/presentations/51-51-RIPE79-Connect-BEREC-NTPv2.pdf

Zie ook
https://berec.europa.eu/eng/document_register/subject_matter/berec/regulatory_best_practices/guidelines/8821-berec-guidelines-on-common-approaches-to-the-identification-of-the-network-termination-point-in-different-network-topologies

De PDF van berec is prima leesbaar. Staan interessante obverservaties in..
stel dat jouw modem een dikke storing veroorzaakt, dan zou je wel eens
verantwoordenlijk kunnen zijn voor de schade. Of, stel dat een provider-CPE
verplicht wordt .. als het wifi deel daarin zit, dan is dat onderdeel van
het netwerk van de _provider_ en moet dus tapbaar zijn. Oeps.

Mike.

Dirk T. Verbeek

Op 28-10-19 om 21:56 schreef Miquel van Smoorenburg:
Interessant en inderdaad goed leesbaar.
Toch ben ik dankbaar voor je samenvatting :)

Rob

Ik vind het prima dat een ISP de functie van modem zelf wil leveren en
beheren, maar dan moeten ze wel de optie bieden om de functie van router
uit te schakelen. (anderen vinden ook dit geen fijne situatie en willen
een modem/router zelf kiezen)

Voor mij is het prima als de ISP een ethernet koppelvlak biedt met daarop
native IP-over-ethernet, zonder router- of firewall functionaliteit in
het device. Het ISP device kan alle zaken als lijn-terminatie en modem,
en door de ISP gekozen link protocollen zoals MPoA, PPPoE oid zelf
uitvoeren. Als de fabrikant dat echt niet ziet zitten is ook een
transparante relay functie waarbij de klantrouter bijv PPPoE of PPTP
moet doen te overwegen, maar dan moeten de begrenzingen in bijv de
ethernet frame grootte wel zodanig zijn dat 1500 byte MTU via PPPoE
ook daadwerkelijk mogelijk is (dus minimaal 1512 byte MTU op ethernet!).

De oudgedienden zullen nog weten dat Thomson/Alcatel modems dit prima
voor elkaar hadden. Je kon zelf kiezen of je plain ethernet, al dan
niet met DHCP, of PPTP wilde gebruiken. Het ding kon zelfs als NAT
router werken maar dat stond bij de eerste types default disabled.
Toen latere types ook WiFi deden kon je dat keurig van internet scheiden,
bijv het modem gebruiken als voorzet voor je externe router/firewall,
en dan evengoed de WiFi (en telefoon aansluiting) gebruiken ACHTER je
router!

Daarna is het alleen maar slechter geworden, de nieuwe devices hadden
allemaal beperkingen op dit gebied en nu met de Fritzbox nog steeds.
Het gevolg daarvan is de vraag om vrije modem keuze.
Bij bijv Ziggo zie je ook dat de box standaard teveel doet, en als je
vraagt om "bridge mode" dan verlies je daarmee IPv6. Dat is natuurlijk
niet acceptabel.

Het zou goed zijn als er een beslissing genomen wordt dat je weliswaar
verplicht een dergelijke box moet gebruiken als modem maar dat je zelf
kunt kiezen wat je daar voor router bij wilt gebruiken. Dus de router
in je box kunt uitzetten zonder daar nadelen aan te koppelen.
(zoals kleinere MTU of kwijtraken van IPv6)

Miquel van Smoorenburg

In article <slrnqrgg08...@xs9.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:
>Het zou goed zijn als er een beslissing genomen wordt dat je weliswaar
>verplicht een dergelijke box moet gebruiken als modem maar dat je zelf
>kunt kiezen wat je daar voor router bij wilt gebruiken.

Da's scenario 'B' in het document.

>Dus de router
>in je box kunt uitzetten zonder daar nadelen aan te koppelen.
>(zoals kleinere MTU of kwijtraken van IPv6)

Dat is de beste optie voor eindgebruikers, en ook voor de mensen die
zo'n netwerk moeten uitrollen en beheren (denk ik).

Maar ook daar zitten nadelen aan:

- 2 kastjes zijn duurder dan 1. iemand met een spreadsheet gaat
daar wat van vinden.
- de router heeft dan geen idee wat voor type connectie het is
en wat de upload snelheid is, dus upstream verkeer shapen en
class-of-service gebruiken (bv voip of gaming) kan niet/slecht.

die laatste is op te lossen door meteen als eis te stellen dat
het modem bepaalde waardes via TR-064 moet beschikbaar stellen, oid.
Maar da's alweer een hele stap verder, zeker als je ziet dat zelfs
het type koppelvlak voor 'B' niet genoemd wordt in het BEREC document.

Mike.

Frans R

Op dinsdag 29 oktober 2019 16:17:07 UTC+1 schreef Miquel van Smoorenburg:
De fritzbox wordt getest door kpn ers.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/vrije-hardwarekeus-bij-kpn/

Op dit moment is het echter nog niet mogelijk om met een Fritzbox van vaste telefonie gebruik te maken. Alleen de diensten tv en internet werken probleemloos. De Fritzbox dient overigens wel door KPN-klanten zelf aangeschaft te worden.

Update: KPN-woordvoerster René1 Schnitzler laat aan Totaal TV weten dat een selecte groep KPN-klanten het gebruik van Fritzbox op dit moment aan het testen zijn. Fritzbox wordt op dit moment nog niet door KPN officieel ondersteund. In twee onafhankelijk van elkaar uitgevoerde testen in opdracht van Totaal TV bleek echter dat ook zonder status als testpersoon de Fritzbox met succes geïnstalleerd kon worden.

Rob

Miquel van Smoorenburg <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:

> Da's scenario 'B' in het document.

> Dat is de beste optie voor eindgebruikers, en ook voor de mensen die
> zo'n netwerk moeten uitrollen en beheren (denk ik).

Dat lijkt me ook wel, ja. Hoewel er ook mensen zijn die zo energie-zuinig
mogelijk willen werken en daarom liever 1 kastje hebben.

> Maar ook daar zitten nadelen aan:
>
> - 2 kastjes zijn duurder dan 1. iemand met een spreadsheet gaat
> daar wat van vinden.

Maar voor diegene met dat spreadsheet is er toch maar 1 kastje in beeld?
De extra router die de klant wil is uiteraard voor rekening van de klant,
het gaat er hier alleen om dat de ISP geen spullen levert (bijv een Fritz)
waar je de router niet zonder nadelige gevolgen kunt uitzetten.

> - de router heeft dan geen idee wat voor type connectie het is
> en wat de upload snelheid is, dus upstream verkeer shapen en
> class-of-service gebruiken (bv voip of gaming) kan niet/slecht.

Dat is inderdaad jammer, maar als je snelheden redelijk constant zijn is
er nog wel mee te leven. Heb je een sterk wisselende lijn dan zou het
inderdaad mooi zijn als de router deze info doorkrijgt, maar dan moet
die nog wel in staat zijn om er wat mee te doen. Iets als flow control
op de ethernet verbinding om de queue in het modem te beperken is wellicht
handiger inzetbaar.

Roger

On 2019/10/29 16:17, Miquel van Smoorenburg wrote:
> [...]
> Maar da's alweer een hele stap verder, zeker als je ziet dat zelfs
> het type koppelvlak voor 'B' niet genoemd wordt in het BEREC document.

In Duitsland hebben ze een andere route gekozen: de BRAS vertelt
in de PPP Auth-Ack wat de uploadsnelheid (middels een stukje tekst
in het message veld dat eigenlijk voor menselijke consumptie is
bedoeld). De FRITZ!Box ondersteunt dat voor bepaalde providers.
Helaas is het formaat niet gestandaardiseerd, met alle gevolgen
van dien.

Groeten,
-Roger

Rob

Maar bovendien is dat natuurlijk niet de juiste timing! Zo direct na
de connectie establishment is de snelheid meestal nog wat lager, en
bovendien kan die in de loop der tijd varieren ook zonder dat je een
nieuwe PPP Auth doet. Lijkt me niet de goede oplossing, ALS je het
wilt oplossen doe het dan goed. Een broadcastberichtje op de netwerk
verbinding wat regelmatig herhaald wordt lijkt me dan slimmer.

Miquel van Smoorenburg

In article <slrnqrgnng...@xs9.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:

>Maar voor diegene met dat spreadsheet is er toch maar 1 kastje in beeld?

Tsja, ik heb natuurlijk in mijn hoofd het idee van "plaats
gewoon overal een NT" (net als vroeger met ISDN) en dan heb
je de boel gestandariseerd, ook voor jezelf (als ISP). Kan je
die 2 dingen los van elkaar upgraden. Klant gaat van DSL naar
glas? Vervang NT, verder blijft alles hetzelfde.

>De extra router die de klant wil is uiteraard voor rekening van de klant,
>het gaat er hier alleen om dat de ISP geen spullen levert (bijv een Fritz)
>waar je de router niet zonder nadelige gevolgen kunt uitzetten.

Dat is natuurlijk ook een optie, verplichten dat het apparaat
dat je levert in "domme" mode gezet kan worden waar het dan het
Network Termination Point wordt.

Mike.

Miquel van Smoorenburg

In article <5db880d1$0$1720$e4fe...@newszilla.xs4all.nl>,
Roger <nosuc...@example.com> wrote:
> [...]
>bedoeld). De FRITZ!Box ondersteunt dat voor bepaalde providers.
>Helaas is het formaat niet gestandaardiseerd, met alle gevolgen

Goh... exact dat heb ik nog ergens staan in een RFE aan AVM, echt al
jaren en jaren geleden, toen wilden ze daar absoluut niet aan.
Zal het eens vragen aan een AVM techneut als ik de kans heb.

Mike.

Roger

Het zal ook wel uitmaken wie het vraagt. Als de Telekom zoiets
wil, dan zeggen ze ook bij AVM gewoon "Jawohl, Herr Direktor".

Groeten,
-Roger

Roger

On 2019/10/29 19:28, Rob wrote:

> [...]
> wilt oplossen doe het dan goed. Een broadcastberichtje op de netwerk
> verbinding wat regelmatig herhaald wordt lijkt me dan slimmer.

In de PPP Auth-Ack zal de maximum snelheid conform abonnement staan.
De CPE moet verder ook rekening houden met de actuele syncrate (maar
die is lokaal bekend) en gebruikt dan het minimum van beide voor de
traffic shaping.

Zo'n broadcast zoals jij voorstelt zou van de BRAS moeten komen, maar
die heeft geen weet van de actuele syncrate.

Groeten,
-Roger

Rob

> [...]
> die 2 dingen los van elkaar upgraden. Klant gaat van DSL naar
> glas? Vervang NT, verder blijft alles hetzelfde.

Dat kun je doen, in feite was dat een tijdje zo bij glas en heb ik
daar goed gebruik van kunnen maken door op een glas locatie gewoon
de geleverde Fritzbox in de kast te gooien en de ethernet kabel van
de NTU direct in de eigen router te prikken. Dat was een perfecte
oplossing, maar nieuwere aansluitingen krijgen dan weer zo'n "lege"
NTU met glas direct naar de Fritzbox en dan kan dat weer niet meer.
Ja, je kunt nog zelf een SFP kopen voor je router. Maar dan kom je
weer op glas ijs voor wat betreft die "storingen veroorzaken" problematiek
waar je het over had.

Thuis gebruik ik nu een Draytek 130 VDSL modem in PPPoE relay mode
met daarachter een eigen router. Dat werkt prima, maar ook daar weer
die situatie dat als er wat met de lijnsnelheid is je in een discussie
terecht komt met de helpdesk over het gebruikte modem, en met Draytek
over verschillen in gehaalde snelheid met hun modem+firmware en de
door de ISP geleverde Fritzbox.

> Dat is natuurlijk ook een optie, verplichten dat het apparaat
> dat je levert in "domme" mode gezet kan worden waar het dan het
> Network Termination Point wordt.

Precies, dat is wat ik bedoel in mijn betoog. Echter, dan wel aan
die verplichting de voorwaarde koppelen dat dit niet ten koste mag
gaan van technische functionaliteit op netwerk nivo.
Bijvoorbeeld de Fritzbox kun je wel zo configureren dat hij als PPPoE
relay werkt (eigenlijk niet, maar als je hem voor DHCP instelt dan
werkt dit in de praktijk wel), echter dan verlies je de mogelijkheid
om RFC4638 te gebruiken dus je MTU gaat omlaag.
Bij Ziggo kun je wel je modem "in bridge mode laten zetten", maar
dan krijg je alleen nog IPv4 en geen IPv6 meer.
Dat soort side-effects is natuurlijk onacceptabel.

Rob

Nee nu begrijp je de issue niet!
Waar het om gaat is dat als je modem en router bij de klant gaat
scheiden (omdat de klant een eigen router wil en de ISP hun eigen
modem wil blijven inzetten), de router van de klant niet de snelheid
van de verbinding weet en daardoor niet goed kan omgaan met QoS enzo.

Om dat op te lossen moet het modem informatie aan de router verstrekken
over de snelheid. Dat moet zowel werken als het modem de PPPoE doet
als wanneer het modem de PPPoE van de router transparant doorgeeft.
(2 oplossingen die ieder hun voor- en nadelen hebben)

Als je de snelheid in de PPP Auth-Ack meegeeft werkt dat alleen in de
2e situatie (als het modem de PPPoE doet dan bereikt die info helemaal
niet de router), en het doorgeven van de maximale abonnement snelheid
heeft alleen zin als de werkelijke DSL snelheid hoger is. Op het
moment dat de DSL snelheid niet de abonnementsnelheid haalt is die
niet meer van belang en wordt de DSL snelheid bepalend.
Als de enig belangrijke snelheid de abonnementssnelheid is dan kun je
die ook statisch in de router configureren (als klant), een protocol
daarvoor is dan minder belangrijk. Maar bij DSL is de snelheid vaak
niet helemaal constant en dan wordt dat wel belangrijk.

Inderdaad kan het dus wel zin hebben om een snelheid door te geven in
de PPP Auth-Ack, maar die moet dan:
- door het modem gerelayeerd worden naar de router als het modem zelf
de PPPoE doet, bijv als een broadcast bericht zoals ik noemde
- door het modem worden aangevuld met actuele info over de DSL snelheid
(of snelheid van een ander medium als die variabel is)

Je kunt denken "gebruik gewoon SNMP om dit soort informatie door de
router bij het modem te laten opvragen" maar dan krijg je weer de issue
dat het modem een IP adres moet hebben waarmee de router hem kan
bereiken, wat in dit soort oplossingen vaak tricky is. Uiteraard wil
je (zeker als ISP) een oplossing die "zero configuration" is voor wat
betreft je eigen spullen en die een goede kans maakt om in een keer
goed te werken met de spullen van de klant (minder helpdesk calls).

Jan Ehrhardt

Rob in xs4all.adsl (30 Oct 2019 08:35:13 GMT):
> [...]
>de geleverde Fritzbox in de kast te gooien en de ethernet kabel van
>de NTU direct in de eigen router te prikken.

Dat was destijd met mijn interNLnet / BBned aansluiting ook zo. De NTU
leverde gewoon ethernet. Laptop rechtstreeks in de NTU prikken en je had
internet.
--
Jan

Rob

Nou DAT is dan bij XS4ALL niet zo, want op die ethernet verbinding moet
je zelf nog PPPoE over VLAN 6 opzetten. Dus met een laptop met Linux
wel te doen, maar geen inprikken en werken.

Echter met een beetje router is dat simpel te configureren en je hebt
dan op die PPPoE subinterface je directe IPv4 adres en je kunt er
DHCPv6 PD op doen om IPv6 prefixen aan te vragen. Dus dat is allemaal
wel acceptabel.

(fijner zou het natuurlijk zijn als je gewoon IPv4 en IPv6 DHCP kon
doen direct op die aansluiting, maar daar heeft XS4ALL niet voor
gekozen. anderen doen dat inderdaad wel, hoewel dat nu waarschijnlijk
ook wel minimaal op een VLAN zal gaan)

Jan Ehrhardt

Rob in xs4all.adsl (30 Oct 2019 09:01:03 GMT):

>Nou DAT is dan bij XS4ALL niet zo, want op die ethernet verbinding moet
>je zelf nog PPPoE over VLAN 6 opzetten. Dus met een laptop met Linux
>wel te doen, maar geen inprikken en werken.

Met een Windows laptop is dat ook te doen. VLAN instellen in de (Intel)
Ethernet driver. Maar die discussie hebben jij en ik ooit al eens gehad.

Dat deed mijn aansluiting destijds.
--
Jan

Rob

> [...]
>
> Met een Windows laptop is dat ook te doen. VLAN instellen in de (Intel)
> Ethernet driver. Maar die discussie hebben jij en ik ooit al eens gehad.

Dan is het zeker geen kwestie meer van "inprikken en je had internet"...
VLAN dat werkt soms wel en soms niet (met Intel inderdaad vaak wel, maar
veelal alleen nadat je een van de Intel site gedownloaded driver geinstalleerd
hebt, niet als je de in Windows meegeleverde driver voor de Intel netwerk
kaart gebruikt), maar dat moet je dan dus wel configureren en vervolgens
daar nog weer PPPoE overheen. Anders werkt het niet.

Er zit trouwens nog wel een "leuke" bug in die driver: als je geen VLANs
configureert dan stript de driver inkomend alle VLAN tags van het verkeer
en dat gaat dan gewoon omhoog de netwerkstack in. Zelfs Wireshark ziet
ze niet meer. Maar uiteraard gaat ie niet corresponderend uitgaand een
VLAN tag invoeren. Dus je krijgt een asymmetrische situatie met de
vreemdste resultaten.

Ik had laatst een Windows PC aangesloten op een switchpoort waar untagged
het locale netwerk op zat en tagged een 3-tal gasten netwerken (dit is
op de normale user access poorten niet het geval maar dit was gedurende
een testje om het verschil tussen 100M en 1G te meten dus even op een
trunk poort geprikt, moet geen probleem zijn want LAN is untagged).

Gevolg: de PC had ineens de IPv6 RA's van die VLANs gezien en zich drie
IPv6 adressen en routes toegekend op de LAN interface, wat natuurlijk daar
niet werkte. Alles ineens heel traag. Met wireshark zag je inderdaad
die RA's binnenkomen zonder VLAN tag, en op een Linux laptop op diezelfde
poort waren ze keurig VLAN-tagged.
Dat strippen gebeurt kennelijk in Windows in de fabrikant netwerk kaart
driver en dat kan raar lopen.

Roger

Ah, ik zie wat je bedoelt. Goed punt.
QoS is een end-to-end probleem. Ik kijk daarom liever naar iets dat
ook end-to-end kan werken.

Ik zit dan ook te denken aan het gebruik van DSCP. Dat kun je gebruiken
voor shaping waar verkeer de PPP-tunnel in gaat, en een modem dat PPPoE
transparant doorlaat zou het ook kunnen gebruiken voor shaping door iets
dieper in het PPP-frame te kijken.

DSCP-configuratie is complex, maar is denk ik in elk geval voor wat
betreft het modem (ISP) goed te automatiseren. In de router (klant)
kan e.e.a. worden verwerkt in een ISP-profiel (wat de FRITZ!Box nu
ook al doet). Maar eenvoudig is het natuurlijk allemaal niet (wat
waarschijnlijk voor alle oplossingen geldt).

Groeten,
-Roger

Rob

> [...]
> ook al doet). Maar eenvoudig is het natuurlijk allemaal niet (wat
> waarschijnlijk voor alle oplossingen geldt).

Dat is zo, ik gebruik ook altijd DSCP, maar je gaat er hierboven van
uit dat het modem er ook iets mee doet en dat is helaas ijdele hoop.

Dus in de praktijk doe je DSCP in je systemen (voor zover mogelijk)
en voor de rest in prerouting mangle rules in je router (het goed
zetten van DSCP voor LAN pakketjes op basis van lokale IP of van
protocol- en poortnummers), en postrouting moet je dan de volgorde
van je uitgaande pakketjes richting modem gaan bepalen aan de hand
van de DSCP waardes. Ik doe dat normaal gesproken met een 8-level
prioriteitsqueue op basis van 3 bits van DSCP, maar die constructie
werkt alleen goed als je daar een overall maximum snelheid aan kunt
hangen van iets minder dan je lijnsnelheid zodat er geen buffer queue
in het modem onststaat. Daarvoor moet je die snelheid wel weten.
(hetzelfde geldt als er "verderop" een kunstmatige bottleneck zit
zoals een shaper die je snelheid terug brengt tot abonnements waarde.
XS4ALL heeft die zoals bekend niet, maar anderen wel!)

Het mooiste zou inderdaad zijn als het modem een dergelijke queueing
deed op basis van DSCP. Dan is het wellicht niet meer nodig om dat
in de router ook nog eens te doen (als het modem redelijk omgaat
met allerlei extreme situaties tenminste). In ieder geval zou dan
die abonnements snelheid shaper ook naar DSCP moeten kijken. Wordt
steeds minder waarschijnlijk dat dat allemaal goed gaat werken...

Maurice Janssen

Rob <nom...@example.com> wrote:
> [...]
>oplossing, maar nieuwere aansluitingen krijgen dan weer zo'n "lege"
>NTU met glas direct naar de Fritzbox en dan kan dat weer niet meer.

Inmiddels is XS4ALL weer afgestapt van die lege NTU en krijg je weer
een NTU waar ethernet over koper uitkomt. Of het moet in de afgelopen
maanden wederom veranderd zijn, maar op mijn glas-aansluiting die eind
april is opgeleverd zit in ieder geval een NTU waar een RJ45 in past.
En dat is inderdaad ideaal als je je eigen router wilt gebruiken.

--
Maurice

A_Alias

Op 29-10-2019 om 16:45 schreef Frans R:
KPN zou toch het beste uit XS4all aan hun (brakke) internet toe voegen
zodat er nix veranderd en voor KPN klanten het aleen maar beter zou
worden... waarom gaan ze dan zelf met fritz testen doen als XS4all de
kennis al in huis heeft.

rare jongens bij KPN

ben eigenlijk voorstander dat XS4all KPN overneemt zodat er zonder
achterstand er en goed product voor alle kpn klanten kan worden uitgerold.

...maar ja berichten van vandaag lijkt plan B dichterbij te komen dan
een oplossing met KPN.

Ruud Uphoff

On 29-10-19 14:35, Rob wrote:

> [...]
> in je box kunt uitzetten zonder daar nadelen aan te koppelen.
> (zoals kleinere MTU of kwijtraken van IPv6)

Ik vind dat eigenlijk het enig logische.
Hoe de ISP internet naar je toe transporteert, kan op veel verschillende
manieren. Alle varianten van DSL, Glasvezel, Coax van Ziggo etc. Hoe ze
dat doen boeit me totaal niet.

En dan is er natuurlijk één kastje nodig, een "black box", die het
signaal, kan niet verdommen hoe, omzet naar een UTP aansluiting.

Dan is ook een router die kan werken in de bridged mode, maar dan wel
écht bridged mode, bruikbaar.

En laat de FRITZ!box op DSL er nu net iets moeilijks van maken. Prachtog
apparaat, maar modem en router moeten volledig te scheiden zijn!

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff

hamid.fa...@gmail.com