Meerdere SSID's/Guest & Zendvermogen

Ivan Dil

Hallo,

Ik gebruik een Zyxel Modem-Router, waarbij je 4 SSID's en Guest Access
kunt configureren. Vraag me af of Guest Access, danwel meerdere SSID ten
koste gaat aan het zendvermogen, of te wel, wordt het zendvermogen
verdeeld over de SSID's?

Misschien een domme vraag :see_no_evil:

Alvast bedankt.

Rob

Niet ten koste van het zendvermogen maar wel ten koste van de beschikbare
airtime.

Coen

On 13-8-2020 19:14, Ivan Dil wrote:

> [...]
> kunt configureren. Vraag me af of Guest Access, danwel meerdere SSID ten
> koste gaat aan het zendvermogen, of te wel, wordt het zendvermogen

Nee, het signaal met alle inhoud (SSIDS en dergelijke) is altijd gelijk.

> Misschien een domme vraag :see_no_evil:

Alleen *niet* vragen is dom.

gr,
Coen

Ivan Dil

Oke, gaat dat dan op als er simultaan data gaat over meerdere SSID's?

Bedankt voor de reply's Rob en Coen!

Rob

Je raakt al meteen airtime kwijt want een access point stuurt (default)
10 keer per seconde een baken uit met daarin de SSID en andere parameters,
en dit gebeurt op de laagste bitrate van de betreffende band (1 of 6 Mbit/s).

Als je meerdere SSID's gaat uitzenden komen er dus ook meer bakens, dus
40 per seconde als je er 4 hebt. Dat wordt door de meesten wel als
het maximum reeele gezien, daarom is het aantal meestal ook in de router
al wel beperkt tot 4.
(dat van die lage snelheid geldt overigens ook voor broadcast en
multicast verkeer)

Dus maak het niet te gek...

Ivan Dil

On 2020-08-13, Rob <nom...@example.com> wrote:

[...]

> [...]
> al wel beperkt tot 4.
> (dat van die lage snelheid geldt overigens ook voor broadcast en

Het lijkt erop dat als ik de SSID's niet gebruik ze toch active zijn,
maar dan zonder BSSID.

$ nmcli device wifi list
IN-USE SSID MODE CHAN RATE SIGNAL BARS SECURITY
* ssid Infra 112 540 Mbit/s 99 ▂▄▆█ WPA2
ssid_guest Infra 112 540 Mbit/s 99 ▂▄▆█ WPA2
-- Infra 112 540 Mbit/s 99 ▂▄▆█ WPA2
-- Infra 112 540 Mbit/s 99 ▂▄▆█ WPA2
-- Infra 2 405 Mbit/s 82 ▂▄▆█ WPA2
ssid_guest Infra 2 405 Mbit/s 80 ▂▄▆_ WPA2
-- Infra 2 405 Mbit/s 80 ▂▄▆_ WPA2
ssid Infra 2 405 Mbit/s 79 ▂▄▆_ WPA2

Joe

Er is maar 1 zendvermogen. Een SSID geeft alleen maar adressering weer, alles gaat via 1 (of als je ook 5GHz hebt) een paar kanalen
waarbij alle SSID's hetzelfde kanaal delen. De maximale snelheid die je wia de wifi haalt is de optelsom van het verkeer van alle
aangesloten apparaten. Minder SSID's gebruiken heeft dus niet onmiddellijk effect op je snelheid want het aantal apparaten en het
verkeer blijft gelijk, maar dan met andere adressering.

Ik zie hieronder de opmerking over het aantal bakens dat wordt verzonden, ik dacht dat die konden worden uitgezet om het accesspoint
(standaard) onzichtbaar te maken? Ook de gebruikte tijd "varieert". Artikel uit 2013:
http://wifinigel.blogspot.com/2013/08/its-well-known-rule-of-thumb-when.html
Vooral de opmerking "lowest mandatory speed" zet me te denken.

Misschien kan ik ook nog iets leren ;-)

Rink

Op 13-8-2020 om 19:49 schreef Coen:
Klopt helemaal, domme vragen bestaan niet.
Iets niet weten is niet dom, je kan nu eenmaal niet alles weten.

Rink