1e pair van pair-bonded VDSL2 is plotseling heel slecht

Duncan de Waal

Sinds gisteren 9 Juni is m'n snelheid ineens een stuk teruggevallen, en als ik kijk waardoor dat komt dan zie ik dat op het 1e aderpaar de lijnkarakteristiek plotseling enorm slecht is geworden; onderin het frequentiespectrum een veel lagere SNR en vanaf 3,5MHz helemaal niets meer.
Het 2e aderpaar zit er nog wel gewoon okee uit.

Nu weet ik toevallig dat die 1e lijn (van de wijkcentrale LIS naar KVD G hier in Lisse) zit op V stijl 12, cassette 6, stift 11 en ik vroeg me af of iemand kan zien of daar toevallig recentelijk aan geklust is? (2e aderpaar zit ernaast op stift 10 en dat werkt dus nog prima)

Ik zie de karakteristiek van de lijnen altijd wel een beetje varieren (ook met het weer of vocht in de grond wellicht) maar dit is wel enorm veel en ook maar op één van de aderparen.

Thanks

Eric van Uden

Op donderdag 10 juni 2021 om 21:08:50 UTC+2 schreef duncan....@gmail.com:
Kijk even aub welke fw je op de box hebt. Mogelijk dat daar een verband zit.
Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Rob

Oh wat is dat voor verband daar? Is er een firmware release waarbij
dit probleem kan optreden? Want ik heb dit ook ergens op een locatie,
echter dit is gelijk gebleken met meerdere boxen en meerdere verschillende
firmware releases.

Maarten Carels

On Jun 10, 2021 at 21:08:49 GMT+2, "Duncan de Waal" <duncan....@gmail.com>
wrote:
Wat ik als eerste test zou doen is je aderparen omwisselen. Zou dan naar het
andere interface moeten omgaan.

Kan je een duidelijker storingsmelding doen.

--maarten

Duncan de Waal

> Wat ik als eerste test zou doen is je aderparen omwisselen. Zou dan naar het
> andere interface moeten omgaan.
> Kan je een duidelijker storingsmelding doen.
Yep als ik pair 1 en 2 omwissel dan zie ik idd dat lijn 2 veel slechter is dan lijn 1.
Zou een flinke klap tegen de KVD "helpen"? als het een contact probleem is wellicht?
Of XS4ALL maar weer een monteur langs laten rijden om ff te meten?
Het was een maand prima nadat een monteur me op deze aderparen heeft gezet...
Duncan

Duncan de Waal

> Kijk even aub welke fw je op de box hebt. Mogelijk dat daar een verband zit.
> Eric
Hi Eric er zat 7.14 in en ik heb 'm naar 7.15 ge-upgraded maar dat maakt dus niets uit.
Ik heb ook voor de zekerheid nog eens een recovery image geladen zodat-ie echt helemaal 'clean' is maar het is echt de koperlijn, niet de Fritz...