Internet connection cleared

Roger

Goedemorgen,

De laatste paar weken heb ik een paar keer gezien dat de PPPoE sessie
werd beëindigd ("Internet connection cleared" in de event log van de
FRITZ!Box). De verbinding was daarna heel snel weer terug (2 seconden),
waardoor de onderbreking in de praktijk niet merkbaar was. De VDSL-
verbinding met de DSLAM bleef gewoon bestaan.

De laatste keer gebeurde dit op 3 juli om 16:22:02. Daarna zat ik op
een andere BRAS (dr22.2f300 i.p.v. dr12.dr12). Was dit het gevolg van
een beheeractie? (bv. herverdelen van sessies over de BRAS-sen) Of is
er wellicht meer aan de hand?

Groeten,
-Roger

Wouter Smaal

3 juli meermalen zelfs. Zat/zit op dr24.2f300, eenmaal gedurende 6uur op
dr14.d12

Maarten Carels

Was een kabelstoring (glasvezel doormidden) in de route naar dr21-26.

Daardoor kwam iedereen die daar zat (Rotterdam dichterbij Amsterdam
volk) automatisch in Amsterdam terecht (dr11-16).
Dat is dus wat je gezien hebt. Daarna, toen die verbinding er weer was
zijn de klanten weer herverdeeld, zodat iedereen op zijn "natuurlijke"
BRAS terugkwam.
Storing begon 's morgens vroeg (tegen 8 uur), in de loop/eind van de
middag is de boel weer netjes herverdeeld.

--maarten

Roger

On 2020/07/06 13:20, Maarten Carels wrote:

> Was een kabelstoring (glasvezel doormidden) in de route naar dr21-26.

Dat hakt er wel in...

> [...]
> Storing begon 's morgens vroeg (tegen 8 uur), in de loop/eind van de
> middag is de boel weer netjes herverdeeld.

Bij het begin van de storing zat ik al op dr12. Dus niks van gemerkt :)
Na de storing was er kennelijk een reden mij over te zetten naar dr22.

Mijn aansluiting is in het verleden wel vaker van PoP veranderd. Soms
zit ik op dr12, soms op dr22. Het maakt van hieruit (Zuid-Limburg) ook
helemaal niks uit.

In elk geval bedankt voor dit inzicht. Leerzaam!

Groeten,
-Roger

Coen

On 6-7-2020 13:20, Maarten Carels wrote:

> Storing begon 's morgens vroeg (tegen 8 uur), in de loop/eind van de
> middag is de boel weer netjes herverdeeld.

Klopt als een bus:

Fri Jul 3 07:53:32 CEST 2020 ppp0 Stopped.

Fri Jul 3 07:53:48 CEST 2020 ppp0 Started.
Fri Jul 3 16:51:53 CEST 2020 ppp0 Stopped.

Fri Jul 3 16:52:03 CEST 2020 ppp0 Started.

Tim

Op 6-7-2020 om 11:09 schreef Roger:
Ik zat tot enkele weken terug op dr1X.dr1X, nu blijf hij sindsdien
blijkbaar hangen aan dr2X.2f300, zelfs na een paar reconnects en een
hersynchronisatie van DSL. Is dit normaal?

Jos Suanet

Op vrijdag 10 juli 2020 14:15:06 UTC+2 schreef Tim:
Ja hoor, dat is volledig normaal, de BRAS-sen zijn geografisch redundant uitgevoerd en je krijgt connectie met de eerste van de 2 BRAS-sen die reageert op je connectieverzoek, afhankelijk van de latency op de lijn is dat of die op dr12 of die op 2f300

Jos