Lab FW voor FRITZ!Box 7590 en 7490

ejva...@gmail.com

De nieuwste FRITZ! LAB FW voor de FRITZ!Box 7490 en 7590 staat online. Deze lab FW is ook geschikt voor internationale boxen. Wij wachten met spanning op jullie feedback. S.v.p. feedback voor AVM via de onderstaande link.

https://avm.de/fritz-labor/frisch-aus-der-entwicklung/ihr-feedback/

Hier zit o.a. in:

-WLAN: ondersteuning voor WPA3
-Mesh: verbeterde meshsturing verbetert de WLAN-prestaties van mobiele apparaten
-USB / geheugen: ondersteuning voor huidige SMB-versies (SMBv2 / v3)
-Telefonie: ondersteuning voor gecodeerde telefonie
-FRITZ! Fon: Smart Phone Book toont al tijdens het invoeren van nummers geschikte suggesties
-Internet: DNS via TLS voor de gecodeerde resolutie van domeinnamen
-Systeem: taalkeuze in de gebruikersinterface

https://avm.de/fritz-labor/frisch-aus-der-entwicklung/frisch-aus-der-entwicklung/

Groet,

AVM GmbH

Eric van Uden

BUSSIE

Ik zie hier maar 1 download, te weten voor de 7590.

Of is deze download ook voor de 7490 bedoeld?

Als ik de diverse bestanden bekijk in de zip is dit alleen voor de
7590.

Waar is de download voor de 7490?

Roger

On 2019/12/11 20:54, BUSSIE wrote:

https://avm.de/fritz-labor/frisch-aus-der-entwicklung/frisch-aus-der-entwicklung/

> Ik zie hier maar 1 download, te weten voor de 7590.
>
> Of is deze download ook voor de 7490 bedoeld?

Deze download is alleen voor de 7590. Wel voor het eerst voor zowel
de Duitse als de internationale editie. Eindelijk!

> Als ik de diverse bestanden bekijk in de zip is dit alleen voor de
> 7590.
>
> Waar is de download voor de 7490?

Voor de 7490 was er 7.12-74082, maar zo te zien heeft AVM deze terug
getrokken: via JUIS vind ik deze bèta ook niet meer.

Groeten,
-Roger

Roger

7.19-74082 uiteraard...

> Groeten,
> -Roger

ejva...@gmail.com

Klopt. De download voor de 7490 is tijdelijk terug getrokken. Dit n.a.v. feedback uit de markt.

Groet,

Eric

Roger

On 2019/12/12 07:27, ejva...@gmail.com wrote:
> Klopt. De download voor de 7490 is tijdelijk terug getrokken. Dit
> n.a.v. feedback uit de markt.

Inmiddels heeft AVM 7.19-74231 (7490) en 7.19-74232 (7590) gepubliceerd.
De release note voor beide:

> System:
> Behoben - unerwartet häufige Neustarts der FRITZ!Box im Mesh-
> Repeaterbetrieb mit speziellen Einstellungen

Groeten,
-Roger

Erik.jo32

On Thu, 12 Dec 2019 19:37:06 +0100, Roger <nosuc...@example.com> wrote:

>Inmiddels heeft AVM 7.19-74231 (7490) en 7.19-74232 (7590) gepubliceerd.

Hier komt die niet via push als je 74093 al hebt

Roger

Voor OEM=avm (Duitse editie) geeft de update server (JUIS) de update
wel, voor OEM=avme (internationale editie) niet. AVM heeft zo te zien
simpelweg vergeten om in JUIS aan te geven dat deze update voor beide
edities is. Dat gebeurt bij AVM helaas wel vaker.

Met de hand downloaden en installeren zou moeten werken.

Groeten,
-Roger

Roger

On 2019/12/13 07:12, Roger wrote:

> [...]
> simpelweg vergeten om in JUIS aan te geven dat deze update voor beide
> edities is. Dat gebeurt bij AVM helaas wel vaker.

AVM heeft het rechtgezet. De update wordt nu ook gevonden als je een
internationale 7490/7590 hebt.

Groeten,
-Roger

Erik.jo32

On Fri, 13 Dec 2019 07:12:55 +0100, Roger <nosuc...@example.com> wrote:

>Met de hand downloaden en installeren zou moeten werken.

Dat is ook gelukt.

Gelukkig kreeg ik in het begin al 4.53 versie in mijn C5
Die 4.52 heeft wat telefoons in de prak geholpen.

Erik

Maarten Carels

Ik zie met deze laatste firmware op tv problemen. STB start niet op,
begin gemist en opnames kijke gaat niet lekker.

Wees dus even voorzichtig tot we dat uitgezocht hebben

--maarten

Erik.jo32

7590 versie 07.19-74232
Tot nu toe draait het 4 dagen stabiel.
Geen TV problemen met opnames of terug kijken.

Dat deze versie een betere loopback detectie heeft is geen overbodige luxe.
Tussen de Fritzbox en de 1750E kan het soms behoorlijk spoken.
Maar dat is al langer zo.

Maarten Carels

Probleem gefixt, lag niet aan de fritzbox.

Kort, mijn netwerk in huis is wat exotisch (dat krijg je zo met
netwerkmensen), en deel van die exotische opzet is dat ik een server in
huis nameserver gebruik. Daar zat iets scheef, en (mede door die
exotische opzet) had eigenlijk alleen de STB er last van.

Waarom die exotische opzet? Tja, deels gegroeid, deels speeltuin, en
deels handiger zo, om de FQDN van mijn huisserver goed te laten resolven
(extern ip buiten, intern ip binnen). Dat is echt heel handig als je met
een laptop op verschillende plekken werkt, thuis en elders, direct of
via de VPN in de fritzbox. Maar als je in zo'n complexe opzet een fout
introduceert....

Eigenlijk, KISS (Keep It Simple, Stupid!)

Als je met deze versie wil testen, ga je gang, mijn gepruttel was loos
alarm....

--maarten