Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

van basis naar extra

41 views
Skip to first unread message

Marco (PE3M)

unread,
Oct 1, 2013, 5:10:29 PM10/1/13
to
Sinds vandaag ben ik van een basis naar een extra abbo gegaan.
Nu dacht ik direkt van de 4x hogere snelheid te gaan profiteren.
Maar dat blijkt toch niet zo.
M,n download is 2x, en m,n upload is 2x hoger geworden, zo ongeveer.
Dit getest met ftp.xs4all.nl, en speedtest.net.
Als ik in m,n modem kijk haal ik dit eruit.

Max. DSLAM throughput kbit/s 33024 3432
Min. DSLAM throughput kbit/s 3488 64
Attainable throughput kbit/s 23764 2848
Current throughput kbit/s 23688 2768

Latency 16 ms 7 ms
Bitswap on off
Impulse Noise Protection 4.0 2.0

Signal-to-noise ratio dB 6 6
Line attenuation dB 24 8
Carrier record A43 A43
Profile 8b

Mijn vraag is of dit nog verbeterd?
Of dat dit het maximaal haalbare is?
Dacht van 10/1 naar 40/4 te gaan nl.

Sylvester

unread,
Oct 1, 2013, 7:06:58 PM10/1/13
to
Op 01-10-13 23:10, Marco (PE3M) schreef:
Met een attenuation van dB 24 is dit heel netjes. Internet Extra is tot
40Mbit/s en je zit behoorlijk ver van de DSLAM. Mogelijk dat DLM het
nog iets omhoog haalt maar persoonlijk zou ik hier niet teveel van uit
gaan gezien je huidige noise margin van 6.

Marco (PE3M)

unread,
Oct 2, 2013, 3:25:50 AM10/2/13
to
>Met een attenuation van dB 24 is dit heel netjes. Internet Extra is tot
>40Mbit/s en je zit behoorlijk ver van de DSLAM. Mogelijk dat DLM het nog
>iets omhoog haalt maar persoonlijk zou ik hier niet teveel van uit gaan
>gezien je huidige noise margin van 6.

Okay, maar volgens speednet.nl zit ik 626 Mtr van de centrale, in rechte
lijn weliswaar.
Is dit dan een gangbare snelheid?

Casper H.S. Dik

unread,
Oct 2, 2013, 4:25:52 AM10/2/13
to
Sylvester <sylve...@xs4all.nl> writes:

>Met een attenuation van dB 24 is dit heel netjes. Internet Extra is tot
>40Mbit/s en je zit behoorlijk ver van de DSLAM. Mogelijk dat DLM het
>nog iets omhoog haalt maar persoonlijk zou ik hier niet teveel van uit
>gaan gezien je huidige noise margin van 6.

Toem mijn moeder net VDSL kreeg, begon het modem bij 33Mbps en na
een aantal dagen stond hij op 50/5. Ik zou het een aantal dagen
in de gaten houden.

Casper

Timo

unread,
Oct 2, 2013, 5:01:05 AM10/2/13
to
Er zit tussen de 1400 en 1500 meter koper tussen jou en de centrale.

> Is dit dan een gangbare snelheid?

Ja, dat is redelijk gangbaar op deze afstand.

--

Timo

Maarten Carels

unread,
Oct 2, 2013, 5:03:42 AM10/2/13
to
> Met een attenuation van dB 24 is dit heel netjes. Internet Extra is tot
> 40Mbit/s en je zit behoorlijk ver van de DSLAM. Mogelijk dat DLM het
> nog iets omhoog haalt maar persoonlijk zou ik hier niet teveel van uit
> gaan gezien je huidige noise margin van 6.

Als je een idee van de afstand wil krijgen, kijk dan hier:
http://adsl.hunen.net/, geeft je een lijst van alle centrales in NL (jij
zit aan deze: GV-BZH, Bezuidenhout. Zie je ook meteen hoe jouw centrale
eruitziet.

Meestal krijg je een redelijke indicatie door google maps een route te
laten verzinnen van jouw huis naar de centrale, en dan voor voetgangers.
Levert in jouw geval zo'n 800 meter op.

Zit zelf net iets verder weg (950 meter of zo), en haal 52 om 5.2 MBit.
Da's wel over kabels die er minder dan 10 jaar liggen, jouw omgeving
ziet er een stuk ouder uit, dus mogelijk zijn jouw kabels slechter.

Wacht dus wat DLM doet, en zorg in ieder geval dat je interne
bekabeling, tussen ISRA en Fritz in orde is (niet te lang, en goede
kabel, zeker niet die standaard platte telefoonaanknijpmeuk).

--maarten

Marco (PE3M)

unread,
Oct 2, 2013, 7:11:01 AM10/2/13
to
>> Okay, maar volgens speednet.nl zit ik 626 Mtr van de centrale, in rechte
>> lijn weliswaar.

>Er zit tussen de 1400 en 1500 meter koper tussen jou en de centrale.

>> Is dit dan een gangbare snelheid?

>Ja, dat is redelijk gangbaar op deze afstand.

>--

>Timo

Dan weet ik genoeg, en ik maar denken dat de centrale een straat verder zat.

Marco (PE3M)

unread,
Oct 2, 2013, 7:11:55 AM10/2/13
to
>Toem mijn moeder net VDSL kreeg, begon het modem bij 33Mbps en na
>een aantal dagen stond hij op 50/5. Ik zou het een aantal dagen
>in de gaten houden.

>Casper

Doe ik.

Marco (PE3M)

unread,
Oct 2, 2013, 7:15:44 AM10/2/13
to
>Als je een idee van de afstand wil krijgen, kijk dan hier:
>http://adsl.hunen.net/, geeft je een lijst van alle centrales in NL (jij
>zit aan deze: GV-BZH, Bezuidenhout. Zie je ook meteen hoe jouw centrale
>eruitziet.

Leuke site, en ik maar denken dat de centrale een straat verder zat.

>Meestal krijg je een redelijke indicatie door google maps een route te
>laten verzinnen van jouw huis naar de centrale, en dan voor voetgangers.
>Levert in jouw geval zo'n 800 meter op.

>Zit zelf net iets verder weg (950 meter of zo), en haal 52 om 5.2 MBit.
>Da's wel over kabels die er minder dan 10 jaar liggen, jouw omgeving
>ziet er een stuk ouder uit, dus mogelijk zijn jouw kabels slechter.

>Wacht dus wat DLM doet, en zorg in ieder geval dat je interne
>bekabeling, tussen ISRA en Fritz in orde is (niet te lang, en goede
>kabel, zeker niet die standaard platte telefoonaanknijpmeuk).

>--maarten

Doe ik, en wat betreft de kabel inpandig, dat zit wel goed.
Heb uiteraard ook de nieuwste firmware in de FB7340 staan.

Sylvester

unread,
Oct 2, 2013, 2:44:42 PM10/2/13
to
Op 02-10-13 13:15, Marco (PE3M) schreef:
Maar verwacht niet teveel van DLM op deze afstand, hij staat met
33Mbit/s echt heel netjes voor deze afstand.

Mike

unread,
Oct 3, 2013, 9:18:13 AM10/3/13
to
Sylvester schreef op 2-10-2013 20:44:
Ik zit volgens wat berekeningen ongeveer 850 - 1000 meter van de
centrale. De Line attenuation geeft 18 dB aan. (Receive direction)
Ik haal(de) ook 'maar' 33 Mbit/s.

DLM heeft dit opgeschroefd naar 34,7 kbit/s. Maar nu is de SNR naar 5
gezakt. Ik dacht ook dat dit niet lager dan 6 kon zijn?
Ondanks wat veel FEC fouten heb ik wel een stabiele lijn. (denk ik)



Sylvester

unread,
Oct 3, 2013, 12:04:41 PM10/3/13
to
Op 03-10-13 15:18, Mike schreef:
Met att van 18 dB zou je een hogere snelheid verwachten. Gezien de lage
SNR van 5 is er ook geen ruimte voor DLM om omhoog te gaan.

- Heb je laatste firmware?
- Heb je een Fritzbox 7340 of 7360?
- Zit je modem niet verder dan 1 meter van het ISRA? (kan bij VDSL voor
problemen zorgen).

DLM schakeld niet op FEC fouten enkel op CRC fouten. FEC kan niet zoveel
kwaad over het algemeen.

Mike

unread,
Oct 4, 2013, 10:36:54 AM10/4/13
to
Sylvester schreef op 3-10-2013 18:04:
Ja
> - Heb je een Fritzbox 7340 of 7360?

Een 7360

> - Zit je modem niet verder dan 1 meter van het ISRA? (kan bij VDSL voor
> problemen zorgen).

Ik heb de kabel gebruikt die er bijzat, die is wel iets langer.
Zijn er van die korte kabels en wat voor een moet ik dan hebben?
>
> DLM schakeld niet op FEC fouten enkel op CRC fouten. FEC kan niet zoveel
> kwaad over het algemeen.

CRC fouten heb ik niet veel. Attainable is 34723 (en die krijg ik ook).
Ik denk dat het het komt omdat ik op een oude centrale met dito koper zit.
0 new messages