Newe FRITZ!OS 7.27 voor 7583 zonder infotmatie

Ruud Uphoff

Hi,

Leek dat een nieuwe OS is geinstalleerd voor de 7583, maar zonder enige
informatie. Deze link wordt gegeven:

https://www.avm.de/fritzbox-service-portal.php?hardware=239&oem=avme&language=en&country=031&version=167.07.27&subversion=

Die gaat alleen maar naar commerciele zwetsverhalen.

Iemand die meer zinnige informatie heeft?

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff

nb

AVM geeft info:

Rob

nb <n...@invalid-xs4all.nl> wrote:
> AVM geeft info:

... waar je niks aan hebt want dit is een soort algemene verzameling
van in de afgelopen 10 jaar veranderde features, NIET een change lijst
van de specifieke versie waar het om gaat.

Op de 7581 wordt nu een 7.15 aangeboden vlak nadat ik er 7.14 op gezet
heb maar de lijst met wijzigingen voor 7.15 is exact hetzelfde als voor
de 7.14 versie!

Hoe kom je er nu achter of het verstandig is of zin heeft om 7.15
erop te zetten? En idem dus voor die 7.27 op de 7583?

Volgens mij geeft AVM die info niet. Misschien iemand anders?

Roger

On 2021/06/12 14:46, Rob wrote:

> ... waar je niks aan hebt want dit is een soort algemene verzameling
> van in de afgelopen 10 jaar veranderde features, NIET een change lijst
> van de specifieke versie waar het om gaat.

Nou nee, het zijn toch echt wijzigingen t.o.v. 7.25. Maar de lijst is nog veel
en veel langer: ook de delen die over 7.25, 7.21 en 7.20 gaan horen erbij. Die
versies zijn er voor de internationale editie (OEM=avme) namelijk nooit geweest
(de laatste was 7.15). Voor de Duitse edities (OEM=avm en OEM=1und1) ligt het
net weer wat anders omdat daar de laatste versie 7.21 was. De release notes
zijn mede daardoor rommelig. Kennelijk zien ze bij AVM door de bomen soms ook
het bos niet meer.

https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7583/other/fritz.os/info_en.txt

> Op de 7581 wordt nu een 7.15 aangeboden vlak nadat ik er 7.14 op gezet
> heb maar de lijst met wijzigingen voor 7.15 is exact hetzelfde als voor
> de 7.14 versie!

Er is sinds 7.14 toch echt een stukje toegevoegd aan de release notes:

# New features with FRITZ!OS 7.15
## DSL:
- **improved** VDSL Bonding interoperability enhanced

## Wireless:

https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7581/other/fritz.os/info_en.txt

> Hoe kom je er nu achter of het verstandig is of zin heeft om 7.15
> erop te zetten? En idem dus voor die 7.27 op de 7583?
>
> Volgens mij geeft AVM die info niet. Misschien iemand anders?

De 'verstandig'-vraag is altijd moeilijk te beantwoorden. Behalve verbeteringen
en nieuwe functies kunnen natuurlijk er ook nieuwe bugs zijn.

Groeten,
-Roger

Joe

Zou deze ook nog uitkomen voor de 1750E repeaters? Die blijven ook nog op 7.21 hangen terwijl er echt wel iets mis is met de mesh
en/of stabilliteit (bedraad aangesloten, allemaal dezelfde SSID, eigen kanalen maar overnemen van apparaten werkt niet lekker. 1 vd
2 is ook bedraad soms moeilijk wakker te krijgen terwijl ze wel GB LAN hebben.

Roger

On 2021/06/12 20:47, Joe wrote:
> [...]
> apparaten werkt niet lekker. 1 vd 2 is ook bedraad soms moeilijk wakker te

Een nieuwe release voor de 1750E zit al een tijdje in de pijplijn, maar je
weet bij AVM helaas nooit wanneer iets daar ook uit komt.

Ik verwacht dat het voor de 1750E niet meer lang zal duren (deze maand nog).
Momenteel is er een beta (7.26-89003) die gezien de release notes vermoedelijk
een RC is, zie https://en.avm.de/fritz-lab/ of https://avm.de/fritz-labor/.

Groeten,
-Roger

Ruud Uphoff

Rob

Roger <nosuc...@example.com> wrote:

> [...]
> - **Fixed** Vulnerabilities in the processing of incoming fragmented
> frames and aggregated MPDUs (A-MPDU) fixed ("Fragatttack")

Ok ik had het over wat de Fritzbox zelf toont als je de update pagina
opent:

- Over 50 new features and improvements: more performance and convenience in the wireless network, Mesh and Smart Home
- Seamlessly connected in the Mesh: Mesh WiFi steering, shared telephone book and Smart Home
- Well informed: Important information arrives simply and directly at the email address of your MyFRITZ! account
- New in the internet: more information on DSL, faster LTE and expanded VPN functions
- Added value for FRITZ!Fon: easy sharing of access to the wireless guest access, direct blocking of telephone numbers, and much more
- Practical to operate: quick overview of updates for FRITZ! products, LEDs can be switched off
- Stronger support for new products: FRITZ!Repeater 3000 and FRITZ!DECT 400 Smart Home switch

Dit lijstje is iedere keer hetzelfde.

Maar inderdaad, als ik een link in die pagina aanklik krijg ik een
wat meer gedetailleerde lijst zoals jij al aangeeft.

Roger

Inderdaad. Het is marketingprietpraat voor de Jan met de Pet, maar die logt
nooit in op het modem (ik zie mensen vaak raar kijken als ik dat doe om een
probleem te onderzoeken). Die info is daar weinig zinvol.

Het lijkt mij lastig om daar wel wat zinnigs neer te zetten: de belangrijkste
verbeteringen/wijziging hangen immers af van wat de huidige versie is. Als ik
AVM was zou ik het laten bij een link naar de release notes.

> Maar inderdaad, als ik een link in die pagina aanklik krijg ik een
> wat meer gedetailleerde lijst zoals jij al aangeeft.

Dat document is het enige wat ik lees, al is het maar om te zien wat ze _niet_
gefixt hebben ;) De marketingprietpraat komt uit dat document (het deel tussen
de eerste twee streeplijnen).

Groeten,
-Roger

Rob

> [...]
> verbeteringen/wijziging hangen immers af van wat de huidige versie is. Als ik
> AVM was zou ik het laten bij een link naar de release notes.

Dit probleem is er ook bij MikroTik hoewel men daar wel de low-level
info toont, alleen dan wel altijd alleen de changes van de versie die
nu de nieuwste is t.o.v. de versie daarvoor. Dus als je meerdere
versies achter ligt dan is het nog niet correct. En mis je wellicht
belangrijke aanwijzingen mbt dingen die veranderd zijn en invloed hebben
op wat je zelf moet doen of wat beperkingen zijn.

Daarom snap ik niet waarom dit soort fabrikanten ipv een statische
pagina niet een dynamische pagina maken die aangeroepen wordt met
de huidige versie als parameter zodat die de relevante info kan tonen
voor een update van wat je nu hebt naar wat er nu klaar staat.

Lijkt me dat dit best te doen moet zijn als men de changes in een
database zet of desnoods in een tekstfile met een versie nummer op
iedere change regel zodat die dynamische pagina de juiste info bij
elkaar kan grabbelen.

Maarten Carels

On Jun 12, 2021 at 20:47:19 GMT+2, "Joe" <none@nowhere> wrote:
[...]
> [...]
> kanalen maar overnemen van apparaten werkt niet lekker. 1 vd
> 2 is ook bedraad soms moeilijk wakker te krijgen terwijl ze wel GB LAN

Je bedoelt 7.27 voor de repeaters? Die komt eraan, als je wilt testen alvast
zijn er op de AVM site
https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/
Labors (beta's).

Draaien hier probleemloos.

7.27 (en de 7.26-blah labor) bevatten ook de fix voor de FragAttacks
problemen

--maarten

Maarten Carels

On Jun 14, 2021 at 09:09:48 GMT+2, "Maarten Carels" <mca...@xs4all.nl>
wrote:
En, dat is ook gefixt in de 7.15 voor de 7581, met wat andere bugfixes

--m

Rob

Weet je ook wat die Bonding bugfix precies inhoudt? Als je normaal
gesproken beide kanalen up hebt met ongeveer gelijke snelheid op een
Bonding connectie is er dan nog iets wat interessant is in die fix?

Joe

Ja, de Labor had ik al gevonden en hoewel ik meestal wel wat wil experimenteren heb ik daar met thuiswerken en steeds meer apparaten
die (bij voorkeur) verbonden moeten blijven op het huidige netwerk minder behoefte aan. Kwam die glasvezel nou maar, dan kan ik
alles opnieuw inrichten.

Vandaag wel de laatste firmware 4.67 op de Fritzfon C5 geinstalleerd.

nb

Op 13-6-2021 om 16:58 schreef Rob:

> [...]
>
> knip

> iedere change regel zodat die dynamische pagina de juiste info bij

Op deze pagina kun je wel redelijk doorlezen tot jouw oude versie en bij
gebruik van de "Expand" knop krijg je alles open in één keer.

> https://mikrotik.com/download/changelogs/stable-release-tree

> https://mikrotik.com/download/changelogs/long-term-release-tree

> https://mikrotik.com/download/changelogs/testing-release-tree

Een oudje uit 2013:

> https://mikrotik.com/download/changelogs/legacy-release-tree

En de komende versie:

Rob

nb <n...@invalid-xs4all.nl> wrote:
> Op deze pagina kun je wel redelijk doorlezen tot jouw oude versie en bij
> gebruik van de "Expand" knop krijg je alles open in één keer.

Ja dat klopt, je krijgt dan standaard de release notes te zien die
de router zelf ook toont maar je kunt er in zoeken.

Ik zou het handiger vinden als ze een parameter maakten om alle notes te
laten zien tussen de versie die je nu draait (die je als parameter
mee geeft aan zo'n pagina) en de versie die nu actueel is.

In theorie zou men dan zelfs notes kunnen weglaten die geen betrekking
hebben op die specifieke stap. Bijvoorbeeld in deze notes staat voor
de huidige versie (6.48.3) deze note:

*) webfig - fixed "PortMapping" button (introduced in v6.48.2);

Als je nou op versie 6.48.1 zit en je wilt updaten naar 6.48.3 dan
kunnen ze deze note weglaten want daar heb je niet mee te maken.

Als men ook nog een device type mee geeft kunnen er notes worden weg
gelaten die voor heel andere devices zijn (bijv al die crs3xx notes
als je geen crs3xx aan het updaten bent).

Door dit soort optimalisatie is de kans dat je die BELANGRIJKE note
ziet veel groter.

Maar goed, het is al met al heel wat beter dan "over 50 important
changes since the previous version" waarbij dat dan gaat over de
vorige major version dus niet over de update die klaar staat.

Maarten Carels

On Jun 14, 2021 at 09:54:43 GMT+2, "Rob" <nom...@example.com> wrote:
[...]
> Weet je ook wat die Bonding bugfix precies inhoudt? Als je normaal
> gesproken beide kanalen up hebt met ongeveer gelijke snelheid op een
> Bonding connectie is er dan nog iets wat interessant is in die fix?

Wat ik van mijn contacten hoor gaat het om een aantal tweaks, gebaseerd op
feedback van KPN-WBA en andere providers.

Belangrijkste item in 7.15 (en 7.27 voor de rest) zijn de FragAttack patches
op de wifi.

--maarten

Rob

> [...]
>
> Wat ik van mijn contacten hoor gaat het om een aantal tweaks, gebaseerd op
> feedback van KPN-WBA en andere providers.

Ok ik laat het er wel even bij, de lijn staat nu goed ingetrained en dan
blijf ik er maar het liefste vanaf want een re-train kan altijd weer de
helft van de snelheid opleveren en dan kan het weer weken duren voor die
weer goed is...

> Belangrijkste item in 7.15 (en 7.27 voor de rest) zijn de FragAttack patches
> op de wifi.

Ok die boeien me niet.