VDSL pair bonding, toch maar 1 pair actief?

Duncan de Waal

Ik heb een VDSL pair bonding verbinding, maar sinds een paar dagen doet het 2e pair zo te zien helemaal niets meer. Ik heb zelf de Fritzbox al eens uit en weer aangezet, zelfs factory resetted maar ik krijg alleen maar een link over het 1e aderpaar.
Overigens is hierdoor m'n upstream snelheid iets vooruit gegaan, van 2.8Mbit naar 3.1Mbit. Downstream is wel van 55Mbit terug naar 32Mbit gegaan.
Het 2e pair was altijd al slechter, maar maakt nu dus helemaal geen verbinding meer.
Is er nog iets mogelijk om het weer aan de gang te helpen? Is dit iets waar XS4ALL inzicht in heeft of is dat echt de KPN koperlijn waar iets in zit?
Aan mijn kant zit het wel goed, ISRA punt is direct de dikke blauwe kabel uit de grond en het modem zit daar direct aan met een kabeltje van 50cm ofzo.

Miquel van Smoorenburg

In article <c871ea50-eca4-4a2e...@googlegroups.com>,
Duncan de Waal <duncan....@gmail.com> wrote:
> [...]
>Is er nog iets mogelijk om het weer aan de gang te helpen? Is dit iets
>waar XS4ALL inzicht in heeft of is dat echt de KPN koperlijn waar iets

Wat je nog kan doen is de 2 aderparen omdraaien. Als in de fritzbox
dan het andere aderpaar gaat werken, dan is de Fritbox OK en zit
het ergens in de koperlijn naar de DSLAM, of in de DSLAM.
Als dan nog steeds hetzelfde aderpaar in de fritzbox actief is,
dan is de Fritzbox stuk.

In beide gevallen zal je de storing moeten aanmelden bij XS4ALL,
natuurlijk, hetzij om de lijn te laten fixen, hetzij voor een ander
modem.

Mike.

Duncan de Waal

> [...]
> het ergens in de koperlijn naar de DSLAM, of in de DSLAM.
> Als dan nog steeds hetzelfde aderpaar in de fritzbox actief is,
Thanks Mike;
Ik heb met wat van die handige kabeltjes uit de doos de aderparen omgewisseld, en dan wisselt ook de werkende lijn op de Fritbox mee. Die Fritzbox lijkt dus wel te werken maar die lijn of de DSLAM poort daarachter niet meer.

Overigens krijg ik als ik de paren omwissel wel een VDSL link (op die lijn die wel werkt) maar geen IP adres. Het lijkt er op dat alleen het eerste pair dat doet?
Anders zou het interresant zijn om de pairs eens in verschillende Fritboxen aan te sluiten :-)

Duncan

Miquel van Smoorenburg

In article <554005be-6354-432a...@googlegroups.com>,
Duncan de Waal <duncan....@gmail.com> wrote:
Het gebruiken van de aparte aderparen uit een VDSL bundle levert
rare effecten op; als de DSLAM het al accepteert, dan is het aan
de XS4ALL kant nog steeds dezelfde verbinding. En als je al online
komt, dan delen beide modems het IP adres. Dus 1 van de 2 krijgt alle
IP pakketjes .. of allebei de helft .. of allebei niet ..

Mike.

Duncan de Waal

> [...]
> komt, dan delen beide modems het IP adres. Dus 1 van de 2 krijgt alle
> IP pakketjes .. of allebei de helft .. of allebei niet ..
Het klinkt rete interresant maar om nou thuis te experimenteren met wat inmiddels een 'lifeline' is geworden door al het thuiswerken/thuistuderen, liever niet.

Ik heb inmiddels de XS4ALL helpdesk gesproken en er komt woensdag een monteur langs. Ik weet niet of dat dan een monteur van KPN is, want hier thuis valt niet zoveel te zien vrees ik. Het ISRA punt is een RJ45 connector direct op de blauwe STAP68 kabel zit.
Als hij (zij?) wil kan ik het luik van de kruipruimte opendoen en de kabel aanwijzen maar alleen de eerste 6 meter ligt onder m'n huis en de issues zitten denk ik toch iets verderop in de lijn.

Ik neem aan dat er in die pakweg 1400 meter van mijn huis naar de wijkcentrale nog wel ergens een kabelverdeler zit (zijn daar kaarten van eigenlijk?). En wellicht kan de monteur dat soort lassen controleren? Of omzetten naar een ander aderpaar wellicht?
In mijn kruipruimte liggen meedere van die STAP68 blauwe kabels met zo'n wit/rode streep, ik neem aan dat die doorgaan naar de laatste woningen verderop in de straat, maar daar mag ik vast niet zomaar een tang inzetten, hehe.
Ik ga het wel zien of ze het opgelost krijgen...

Rob

> [...]
> Ik heb inmiddels de XS4ALL helpdesk gesproken en er komt woensdag een monteur langs. Ik weet niet of dat dan een monteur van KPN is, want hier thuis valt niet zoveel te zien vrees ik.

Als er ineens 1 aderpaar uitvalt dan is het meestal een probleem met
een kruisdraad in de centrale of wijkkast. Iemand in de buurt heeft
een aansluiting genomen of opgezegd en bij het aanpassen hebben ze
per ongeluk een ader van jouw draad los getrokken of maakt die nu
slecht contact.

Wees blij dat het helemaal niet meer werkt! Als de verbinding alleen
trager is dan is het lastiger om ze in actie te krijgen.

Joe

On Mon, 26 Apr 2021 02:57:38 -0700 (PDT), Duncan de Waal <duncan....@gmail.com> wrote:

> [...]
>Ik ga het wel zien of ze het opgelost krijgen...

De monteur(s) die bij mij geweest zijn hadden voldoende spulletjes (de juiste apparatuur) om storingen te kunnen vinden. Een enkele
ZZP'er met nog iets meer autorisaties om diep te kijken dan de KPN monteur.

Duncan de Waal

> De monteur(s) die bij mij geweest zijn hadden voldoende spulletjes (de juiste apparatuur) om storingen te kunnen vinden. Een enkele
> ZZP'er met nog iets meer autorisaties om diep te kijken dan de KPN monteur.
De monteur is inmiddels geweest, de oorzaak was een rotte lijn vanaf de verdeelkast hier 200m verderop naar de wijkcentrale.
Ik moet zeggen dat ik wel impressed ben wat die meneer kon zien en doen. Uiteindelijk heeft ie beide aderparen vanaf m'n huis naar de verdeelkast apart gemeten en daarna de aderparen vanaf de verdeelkast naar de centrale. Eén van die paren was rot, de weerstand tusen de aders was 200k ohm ofzo terwijl dat in de M ohms zou moeten zijn.
Die rotte lijn heeft-ie toen omgezet naar een andere, direct naast de goed werkende lijn en nu zien beide lijnen er veel meer identiek uit. In totaal is-ie er wel zo'n 2 uur druk mee geweest.
En ik weet nu ook precies hoe m'n lijnen lopen, via welke stijl/cassette/stift etc (zodat ik indien nodig nog eens bijdehand kan doen in de toekomst, haha).

Het zal denk ik wel een paar dagen duren voordat eea weer op de volle snelheid werkt vanwege alle onderbrekingen maar vooralsnog krijg ik op beide paren een goede link, in totaal 58Mbit down en 5Mbit up; over een lijn van pakweg 1400m lijkt me dat acceptabel; vooral als het nu stabiel blijft (dat is nog even afwachten natuurlijk).
@XS4ALL/KPN: Kudos voor deze monteur!