Fritz!Box 7581-update

Michael Schaap

Ik zag net dat mijn telefoon (Fritz!Fon) knippert, vanwege een
Fritz!OS-Update. Deze blijkt voor mijn Fritz!Box 7581 te zijn:

-----

Found a new FRITZ!OS for your FRITZ!Box.

FRITZ!OS installed: 07.12
Installed on: 22.08.2019 23:03
New FRITZ!OS: 07.13

Over 50 new features and improvements: more performance and convenience
in the wireless network, Mesh and Smart Home
Seamlessly connected in the Mesh: Mesh WiFi steering, shared telephone
book and Smart Home
Well informed: Important information arrives simply and directly at the
email address of your MyFRITZ! account
New in the internet: more information on DSL, faster LTE and expanded
VPN functions
Added value for FRITZ!Fon: easy sharing of access to the wireless guest
access, direct blocking of telephone numbers, and much more
Practical to operate: quick overview of updates for FRITZ! products,
LEDs can be switched off
Stronger support for new products: FRITZ!Repeater 3000 and FRITZ!DECT
400 Smart Home switch

-----

Iemand al ervaringen met deze versie? Is 'ie stabiel, en veilig om te
installeren?

Dank,

- Michael

anf...@gmail.com

Hopelijk wel, staat er nu een dag op. Zou fijn zijn als mijn bonding lijntje nu wel stabiel blijft.

Dock B

On 2020-03-04 18:11:32 +0000, anf...@gmail.com said:

> Hopelijk wel, staat er nu een dag op. Zou fijn zijn als mijn bonding
> lijntje nu wel stabiel blijft.

IJdele hoop, de enige wijziging betreft Wifi, verbeterde beveiliging na
disconnects.

Ik houd het voorlopig nog steeds bij versie 7.01, DSL stabiel als een huis.
--
Dick.

Roger

Net zo stabiel als 7.12. Het enige verschil met 7.12 is een fix voor
Kr00k, zie https://en.avm.de/service/current-security-notifications/
(waar AVM eerst roept dat AVM-producten het probleem niet hebben, en
zich zelf een paar dagen later corrigeert).

Het lijstje met nieuwe features en verbeteringen is voor de hele 7.1x
familie. De release notes zijn misleidend.

In 7.13 zit helaas niet de verbeterde VDSL-driver die in 7.12-72473M
TEST zit (waarom eigenlijk niet, AVM?). Als je die bèta draait i.v.m.
syncproblemen, dan ga je die met 7.13 weer terug krijgen.

Voor de 7581 heb je feitelijk de keuze uit 3 kwaden:

* 7.01: zeer stabiele VDSL-sync, geen nieuwe functies en fixes van
7.1x, wel kwetsbaar voor Kr00k.

* 7.12-72473M TEST: stabielere VDSL-sync dan 7.12/7.13 (maar minder
goed dan 7.01), wel nieuwe functies en fixes van 7.1x, wel kwetsbaar
voor Kr00k.

* 7.13: (bij sommigen) instabiele VDSL-sync, wel nieuwe functies en
fixes van 7.1x, niet kwetsbaar voor Kr00k.

Iets als 7.14 (7.13 met stabiele VDSL-sync op het niveau 7.01), gaat
er helaas vrijwel zeker niet komen.

Groeten,
-Roger

Rob

Waarbij natuurlijk moet worden aangetekend dat "kwetsbaar voor Kr00k"
totaal irrelevant is. Dit is weer zo'n "kwetsbaarheid voor een
onderzoeker om mee te scoren" die er alleen is om te pochen met "kijk
eens wat ik nu toch gevonden heb" en heeft verder niks te maken met
een daadwerkelijk probleem of kwetsbaarheid "in real life".

Maarten Carels

Roger <nosuc...@example.com> wrote:

[...]
> [...]
> (waar AVM eerst roept dat AVM-producten het probleem niet hebben, en
> zich zelf een paar dagen later corrigeert).

Klopt, kr00k gaat om bepaalde wifi chips (Broadcom, Cypress). EN die
gebruikt AVM niet, behalve in de twee buitenbeentjes 7581/7582)....

--maarten

Ruud Uphoff

Op 04-03-20 om 18:23 schreef Michael Schaap:
> [...]
> Fritz!OS-Update.  Deze blijkt voor mijn Fritz!Box 7581 te zijn:

> Iemand al ervaringen met deze versie?  Is 'ie stabiel, en veilig om te

Werkt hier probleemloos.

--
Met vr. gr,
Ruud Uphoff

Roger

Saillant detail is dat Apple het al in October had verholpen in IOS
13.2 (en mogelijk ook 12.4.5). Het zou niet de eerste keer zijn dat
ze bij AVM hebben zitten slapen.

Groeten,
-roger

Roger

On 2020/03/05 11:05, Rob wrote:
> [...]
> eens wat ik nu toch gevonden heb" en heeft verder niks te maken met
> een daadwerkelijk probleem of kwetsbaarheid "in real life".

Kr00k is inderdaad een kwetsbaarheid van in de categorie laag (CVSS
base score 3.1 LOW: https://nvd.nist.gov/vuln/detail/CVE-2019-15126)

Groeten,
-Roger

A. Dumas

On 05/03/2020 12:29, Ruud Uphoff wrote:

> Werkt hier probleemloos.

Bij mij ook, maar ik had al een stabiele 111/33 lijn. Waar ik tijdens
heel 7.12 last van had, lijkt nu gelukkig opgelost: een RPi 3B+ op 5 GHz
maakt weer stabiel contact met Fritz. Maar wie weet ligt het toevallig
aan een Raspbian update. In ieder geval hoef ik nu niet meer bij zowat
elk commando nohup te gebruiken.

Michael Schaap

On 05-Mar-20 7:19, Roger wrote:

> [...]
>
> Het lijstje met nieuwe features en verbeteringen is voor de hele 7.1x
> familie. De release notes zijn misleidend.

Bedankt iedereen voor de feedback. Erg misleidend, inderdaad, die
release notes...

Mijn verbinding is stabiel en snel op 7.12 (ik heb dan ook geen
bonding), dus ik zal t.z.t. de upgrade wel een keer uitvoeren. Geen
haast, want Kr00k maak ik me niet zo druk om.

- Michael

BUSSIE

On Thu, 5 Mar 2020 07:19:16 +0100, Roger <nosuc...@example.com>
wrote:
Release notes zijn niet misleidend.

Het is een kwestie van goed lezen......

A. Dumas

On 05/03/2020 15:36, A. Dumas wrote:
> [...]
> maakt weer stabiel contact met Fritz. Maar wie weet ligt het toevallig
> aan een Raspbian update. In ieder geval hoef ik nu niet meer bij zowat

Het is echt een groot verschil: elke +/- 20 sec de verbinding verbroken
tegenover nu: een uur up zonder problemen.

Jassy

A. Dumas gebruikte zijn klavier om te schrijven :
Ik ben ook heel erg tevreden met deze update.... Eindelijk doet de 7581
zelf ook actief mee in de WiFi Mesh. Eerder weigerde hij met de Fritz!
zelf verbinding te maken en werd al het verkeer over de repeaters
afgewikkeld.