Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

sip_spoof en bbned probleempje

5 views
Skip to first unread message

Bart Westra

unread,
Jun 17, 2005, 6:40:09 AM6/17/05
to
Sinds het onderhoud door bbned afgelopen donderdagochtend wil mijn sip_spoof
config niet meer op komen.

Inmiddels heb ik ontdekt dat het instellen van het local IP in de PPP config
de boosdoener is. Laat ik het local IP op none staan, of op mijn externe
adres, dan lukt het om met PPP aan te melden. Zet ik er 1.2.3.4 in zoals
nodig is voor sip_spoof (of welk ander adres dan ook), dan wisselt de
verbinding elke 5 seconden van up naar trying en weer terug, en is er geen
verkeer mogelijk.

Wie weet een oplossing?


Miquel van Smoorenburg

unread,
Jun 17, 2005, 7:09:33 AM6/17/05
to
In article <42b2a7d6$0$13381$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Bart Westra <b.we...@xs4all.nl> wrote:
>Sinds het onderhoud door bbned afgelopen donderdagochtend wil mijn sip_spoof
>config niet meer op komen.

Dat was onderhoud van xs4all, niet van bbned .. de bandbreedte
naar bbned is verdubbeld, maar daarvoor moest je wel op andere
apparatuur gezet worden.

>Inmiddels heb ik ontdekt dat het instellen van het local IP in de PPP config
>de boosdoener is. Laat ik het local IP op none staan, of op mijn externe
>adres, dan lukt het om met PPP aan te melden. Zet ik er 1.2.3.4 in zoals
>nodig is voor sip_spoof (of welk ander adres dan ook), dan wisselt de
>verbinding elke 5 seconden van up naar trying en weer terug, en is er geen
>verkeer mogelijk.

Dat hebben wij ook gezien. SIP_SPOOF is, voor zover we met de
debugging logs kunnen zien, afhankelijk van een eigenaardigheid
in Cisco routers waar je voorheen tegen praatte (alle KPN ADSL
klanten praten ook tegen Cisco routers). Maar dat werkt niet meer
omdat je nu tegen een Juniper praat ..

Geld voor zover we weten alleen voor de SpeedTouch Home en de
510 met firmware ouder dan 4.2 (klopt dat?)

>Wie weet een oplossing?

We hebben alle lijnen met problemen - voor zover te zien was -
terug laten zetten op de oude apparatuur tot er een oplossing is.
Neem even contact op met netb...@xs4all.nl als dat voor jou
ook moet gebeuren.

Je kan eerst nog proberen of DHCP_SPOOF wel werkt, dat vinden we
eigenlijk wel interessant om te weten.

Mike.

Message has been deleted

Bart Westra

unread,
Jun 17, 2005, 7:57:31 PM6/17/05
to

"Miquel van Smoorenburg" <miq...@xs4all.invalid> wrote in message
news:d8ub1d$lde$1...@news.cistron.nl...
....

>>Inmiddels heb ik ontdekt dat het instellen van het local IP in de PPP
>>config
>>de boosdoener is. Laat ik het local IP op none staan, of op mijn externe
>>adres, dan lukt het om met PPP aan te melden. Zet ik er 1.2.3.4 in zoals
>>nodig is voor sip_spoof (of welk ander adres dan ook), dan wisselt de
>>verbinding elke 5 seconden van up naar trying en weer terug, en is er geen
>>verkeer mogelijk.
>
> Dat hebben wij ook gezien. SIP_SPOOF is, voor zover we met de
> debugging logs kunnen zien, afhankelijk van een eigenaardigheid
> in Cisco routers waar je voorheen tegen praatte (alle KPN ADSL
> klanten praten ook tegen Cisco routers). Maar dat werkt niet meer
> omdat je nu tegen een Juniper praat ..

Het ziet er voor mijn gevoel een beetje uit als een anti-spoofing maatregel
van de nieuwe router...

> Geld voor zover we weten alleen voor de SpeedTouch Home en de
> 510 met firmware ouder dan 4.2 (klopt dat?)

Hier inderdaad een SpeedTouch Home ISDN met firmware Gsv7aa3.281.

>>Wie weet een oplossing?
>
> We hebben alle lijnen met problemen - voor zover te zien was -
> terug laten zetten op de oude apparatuur tot er een oplossing is.
> Neem even contact op met netb...@xs4all.nl als dat voor jou
> ook moet gebeuren.

Gelukkig niet nodig, zie hier onder :)

> Je kan eerst nog proberen of DHCP_SPOOF wel werkt, dat vinden we
> eigenlijk wel interessant om te weten.

Nou het was een heel gedoe, want nog nooit met DHCP in Linux gewerkt. Op een
gegeven moment draaiden er meerdere dhclients en dat werd erg verwarrend,
ook al in combinatie met source-natting die goed moet staan om nog bij het
modem te kunnen, maar uiteindelijk is het gelukt en draai ik nu met
DHCP_SPOOF. Mijn devies is inmiddels om liever te rebooten dan de interface
down en up te zetten bij een wijziging van of naar DHCP.
Ondertussen heeft ook de hele telefoonlijn er een tijdje uitgelegen maar dat
lijkt iets aparts te zijn geweest. Ik heb zojuist SIP_SPOOF nogmaals
geprobeerd, die alterneert nog steeds tussen trying en up. Nu staat
DHCP_SPOOF weer ingesteld om deze reply te verzenden.

Bart


Miquel van Smoorenburg

unread,
Jun 17, 2005, 8:23:38 PM6/17/05
to
In article <42b362bb$0$13415$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Bart Westra <b.we...@xs4all.nl> wrote:
>
>"Miquel van Smoorenburg" <miq...@xs4all.invalid> wrote in message
>news:d8ub1d$lde$1...@news.cistron.nl...
>....
>>>Inmiddels heb ik ontdekt dat het instellen van het local IP in de PPP
>>>config
>>>de boosdoener is. Laat ik het local IP op none staan, of op mijn externe
>>>adres, dan lukt het om met PPP aan te melden. Zet ik er 1.2.3.4 in zoals
>>>nodig is voor sip_spoof (of welk ander adres dan ook), dan wisselt de
>>>verbinding elke 5 seconden van up naar trying en weer terug, en is er geen
>>>verkeer mogelijk.
>>
>> Dat hebben wij ook gezien. SIP_SPOOF is, voor zover we met de
>> debugging logs kunnen zien, afhankelijk van een eigenaardigheid
>> in Cisco routers waar je voorheen tegen praatte (alle KPN ADSL
>> klanten praten ook tegen Cisco routers). Maar dat werkt niet meer
>> omdat je nu tegen een Juniper praat ..
>
>Het ziet er voor mijn gevoel een beetje uit als een anti-spoofing maatregel
>van de nieuwe router...

Nee hoor, er staat SPOOF in de naam SIP_SPOOF maar dat is maar een
naam. Het heeft niets met "IP spoofing" ofzo te maken. Ik heb eigenlijk
geen idee waar het wel voor staat.

Er is inmiddels een reactie van Juniper, en die hebben gezien dat de
SIP_SPOOF hack in het Alcatel modem gebruik maakt van een PPP
feature die allang deprecated is - Cisco implementeert het nog,
maar verder niemand (althans iig Juniper niet).

>> Je kan eerst nog proberen of DHCP_SPOOF wel werkt, dat vinden we
>> eigenlijk wel interessant om te weten.
>
>Nou het was een heel gedoe, want nog nooit met DHCP in Linux gewerkt. Op een
>gegeven moment draaiden er meerdere dhclients en dat werd erg verwarrend,
>ook al in combinatie met source-natting die goed moet staan om nog bij het
>modem te kunnen, maar uiteindelijk is het gelukt en draai ik nu met
>DHCP_SPOOF.

Ah, dat dacht ik al. Mooi om te weten dat er een workaround is.

Mike.

Bart Westra

unread,
Jun 18, 2005, 7:02:57 AM6/18/05
to

"Miquel van Smoorenburg" <miq...@xs4all.invalid> wrote in message
news:d8vpia$clr$1...@news.cistron.nl...
> In article <42b362bb$0$13415$e4fe...@news.xs4all.nl>,

>
> Nee hoor, er staat SPOOF in de naam SIP_SPOOF maar dat is maar een
> naam. Het heeft niets met "IP spoofing" ofzo te maken. Ik heb eigenlijk
> geen idee waar het wel voor staat.

Ik doelde niet op de naam die Alcatel hanteert. Zij noemen het gegoochel met
het externe adress zo omdat DHCP een nogal oneigenlijk adres uitdeelt.
Waar ik op doelde was dat je een ip adres krijgt toegewezen, maar dat niet
gebruikt in de communicatie omdat je een ander local address opgeeft in
SIP_SPOOF. Kon me voorstellen dat de Juniper dat niet pikt.

> Er is inmiddels een reactie van Juniper, en die hebben gezien dat de
> SIP_SPOOF hack in het Alcatel modem gebruik maakt van een PPP
> feature die allang deprecated is - Cisco implementeert het nog,
> maar verder niemand (althans iig Juniper niet).
>
>>> Je kan eerst nog proberen of DHCP_SPOOF wel werkt, dat vinden we
>>> eigenlijk wel interessant om te weten.
>>
>>Nou het was een heel gedoe, want nog nooit met DHCP in Linux gewerkt. Op
>>een
>>gegeven moment draaiden er meerdere dhclients en dat werd erg verwarrend,
>>ook al in combinatie met source-natting die goed moet staan om nog bij het
>>modem te kunnen, maar uiteindelijk is het gelukt en draai ik nu met
>>DHCP_SPOOF.
>
> Ah, dat dacht ik al. Mooi om te weten dat er een workaround is.

Jammer, maar helaas: qua adsl verbinding werkt het goed, maar nadat een
aantal keren de lease is vernieuwd (hij expired na 600 seconden) raakt mijn
router zonder default gateway. Dit is iets met de RedHat 9 dhclient wat ik
nader moet uitzoeken (tips welkom!).
Ik laat het modem nu weer standaard PPP met nat doen met mijn linux router
als default server.

Ik er trouwens over om maar vast een ADSL2+ modem aan te schaffen
(SpeedTouch 516i). Zou dat het ook oplossen?

Bart


Miquel van Smoorenburg

unread,
Jun 18, 2005, 7:15:59 AM6/18/05
to
In article <42b3febb$0$10453$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Bart Westra <b.we...@xs4all.nl> wrote:
>Ik er trouwens over om maar vast een ADSL2+ modem aan te schaffen
>(SpeedTouch 516i). Zou dat het ook oplossen?

Ik vermoed van wel. Als je op de SIP_SPOOF pagina kijkt
( http://jp.dhs.org/~jp/ ) dan zie je dat je alleen bij de
Speedtouch Home/Pro en de 510 (met firmware voor 4.2) dat
rare IP adres 1.2.3.4 moet instellen - bij de nieuwere modems
is dat niet nodig, daar staat er onder de PPP eigenschappen
"unnumbered=on", ipv "laddr=1.2.3.4".

Mike.

Jan Pieter

unread,
Jun 18, 2005, 8:05:04 AM6/18/05
to
Miquel van Smoorenburg wrote:

Je kunt in die oude ini file voor de 510 rustig 'laddr=1.2.3.4'
veranderen in 'unnumbered=on'. Alleen de ST Home/Pro kent geen
unnumbered interfaces.

Jan Pieter.

Jan Pieter

unread,
Jun 18, 2005, 8:06:29 AM6/18/05
to
Arne wrote:

> On Fri, 17 Jun 2005, Miquel van Smoorenburg wrote:
>
>> Dat hebben wij ook gezien. SIP_SPOOF is, voor zover we met de
>> debugging logs kunnen zien, afhankelijk van een eigenaardigheid
>> in Cisco routers waar je voorheen tegen praatte (alle KPN ADSL
>> klanten praten ook tegen Cisco routers). Maar dat werkt niet meer
>> omdat je nu tegen een Juniper praat ..
>>
>> Geld voor zover we weten alleen voor de SpeedTouch Home en de
>> 510 met firmware ouder dan 4.2 (klopt dat?)
>

> Dan zal het wel iets met 'laddr=1.2.3.4' i.p.v. 'Unnumbered=on' te maken
> hebben. Deze laatste optie vind je niet terug in de home/pro modems.
>
> Andere sip spoof configs gebruiken ook 'laddr', vooral pre 4.2.3 versies.
> Volgens mij is het vanaf versie 510v3 allemaal in de config te veranderen
> aangezien deze 'unnumbered' ondersteunen.

Klopt.

Jan Pieter.

Jan Pieter

unread,
Jun 18, 2005, 8:14:33 AM6/18/05
to
Miquel van Smoorenburg wrote:

> We hebben alle lijnen met problemen - voor zover te zien was -
> terug laten zetten op de oude apparatuur tot er een oplossing is.

Kun jij zien hoeveel mensen SIP_SPOOF gebruiken?

Jan Pieter.

Message has been deleted

Miquel van Smoorenburg

unread,
Jun 18, 2005, 10:33:51 AM6/18/05
to

Nee, het enige wat we kunnen zien is dat er mensen niet online
komen. De PPP onderhandeling mislukt. Na controle blijken dat
allemaal mensen met een Speedtouch met SIP_SPOOF te zijn.

Omdat het er maar een handjevol zijn, zijn dat echt niet alle
klanten die SIP_SPOOF gebruiken, alleen die met een Speedtoch Home/Pro
denken we.

Mike.

Jan Pieter

unread,
Jun 18, 2005, 7:33:49 PM6/18/05
to
Arne wrote:

> On Sat, 18 Jun 2005, Jan Pieter wrote:
>
>> Je kunt in die oude ini file voor de 510 rustig 'laddr=1.2.3.4'
>> veranderen in 'unnumbered=on'. Alleen de ST Home/Pro kent geen
>> unnumbered interfaces.
>

> Was er niet een speciale firmware om de home/pro om te toveren in een
> 510v3? Ik kan me zoiets herinneren...

Ja staat op http://www.xs4all.nl/~pptp/alcatel/ . Maar is alleen
voor modems met Gv8 firmware. Dus alleen de latere POTS types STH.

Jan Pieter.

Jan Pieter

unread,
Jun 18, 2005, 7:58:28 PM6/18/05
to
Jan Pieter wrote:

Ik heb dit in de 'oude' ini file voor de 510 nu ook veranderd,
dus die werkt nu ook standaard met die nieuwe routers.
http://jp.dhs.org/~jp/sipspoof.ini .

Jan Pieter.

Kees Plonsz

unread,
Jun 19, 2005, 12:46:16 AM6/19/05
to
Jan Pieter wrote on Sunday 19 June 2005 01:58:

>
> Ik heb dit in de 'oude' ini file voor de 510 nu ook veranderd,
> dus die werkt nu ook standaard met die nieuwe routers.
> http://jp.dhs.org/~jp/sipspoof.ini .
>
> Jan Pieter.

Hoewel ik niet connected ben via een nieuwe router, heb ik'm
maar even geladen.
Echter, nu blijft het connect-ledje groen-oranje knipperen,
terwijl de verbinding gewoon goed werkt.

--
Key-ID = A6581435 E-mail: replace trap2 with kees

Timo

unread,
Jun 20, 2005, 9:27:24 AM6/20/05
to
On 2005-06-18, Jan Pieter <pp...@jp.dhs.orig> wrote:
>
> Ik heb dit in de 'oude' ini file voor de 510 nu ook veranderd,
> dus die werkt nu ook standaard met die nieuwe routers.
> http://jp.dhs.org/~jp/sipspoof.ini .

Heeft iemand dit al getest met zo'n oude 510?

--

Timo

Hans van Kranenburg

unread,
Jun 21, 2005, 8:52:07 AM6/21/05
to
Miquel van Smoorenburg wrote:
> In article <42b362bb$0$13415$e4fe...@news.xs4all.nl>, Bart Westra
> <b.we...@xs4all.nl> wrote:
>
>> "Miquel van Smoorenburg" <miq...@xs4all.invalid> wrote in message
>> news:d8ub1d$lde$1...@news.cistron.nl... ....
>>
>>>> Inmiddels heb ik ontdekt dat het instellen van het local IP in
>>>> de PPP config de boosdoener is. Laat ik het local IP op none
>>>> staan, of op mijn externe adres, dan lukt het om met PPP aan te
>>>> melden. Zet ik er 1.2.3.4 in zoals nodig is voor sip_spoof (of
>>>> welk ander adres dan ook), dan wisselt de verbinding elke 5
>>>> seconden van up naar trying en weer terug, en is er geen
>>>> verkeer mogelijk.
>>>
>>> Dat hebben wij ook gezien. SIP_SPOOF is, voor zover we met de
>>> debugging logs kunnen zien, afhankelijk van een eigenaardigheid
>>> in Cisco routers waar je voorheen tegen praatte (alle KPN ADSL
>>> klanten praten ook tegen Cisco routers). Maar dat werkt niet meer
>>> omdat je nu tegen een Juniper praat ..

Krijgen we op tijd een waarschuwing als de KPN bedenkt ook een keer wat
routers te vervangen? Ik weet ook nog een paar modems op xs4all lijnen
die SIP_SPOOF gebruiken...

>>> Je kan eerst nog proberen of DHCP_SPOOF wel werkt, dat vinden we
>>> eigenlijk wel interessant om te weten.
>>
>> Nou het was een heel gedoe, want nog nooit met DHCP in Linux
>> gewerkt. Op een gegeven moment draaiden er meerdere dhclients en
>> dat werd erg verwarrend, ook al in combinatie met source-natting
>> die goed moet staan om nog bij het modem te kunnen, maar
>> uiteindelijk is het gelukt en draai ik nu met DHCP_SPOOF.
>
> Ah, dat dacht ik al. Mooi om te weten dat er een workaround is.

Is het wel nodig om op de achterliggende computer een DHCP client te
draaien? Als je ADSL een vast ip heeft kan je dat toch gewoon vast
instellen op de computer achter het modem, ook bij DHCP_SPOOF?

Hans

johns

unread,
Jun 21, 2005, 10:11:07 AM6/21/05
to
Hans van Kranenburg in xs4all.adsl:

Juist. Met m'n alcatel 608 modem kreeg ik sip_spoof niet aan de praat.
Ik heb nog een tijd de linux doos pptp laten babbelen zodat het modem
niet meer hoefde te doen dan bridgen, maar sinds er een dhcp_spoof
template voor de 608/610 is draai ik dat. Ipadres, broadcast enz vast
gezet in bij het opstarten nog de default route en gateway opgeven want
op de een of andere manier snapt de dhcp client de dhcp server niet
helemaal. Onder windows geen probleem overigens.

Naar gehannes trouwens. Er zijn volgens mij wel logischer methodes dan
pppoa.

johns

--
is .sig has been modified. It has been reformatted to fit your scre
16:00:01 up 13 days, 1:07, 1 user, load average: 0.02, 0.04, 0.00

Hans van Kranenburg

unread,
Jun 21, 2005, 10:54:24 AM6/21/05
to
Hans van Kranenburg wrote:
> Miquel van Smoorenburg wrote:
>
>>>>Je kan eerst nog proberen of DHCP_SPOOF wel werkt, dat vinden we
>>>>eigenlijk wel interessant om te weten.
>>>
>>>Nou het was een heel gedoe, want nog nooit met DHCP in Linux
>>>gewerkt. Op een gegeven moment draaiden er meerdere dhclients en
>>>dat werd erg verwarrend, ook al in combinatie met source-natting
>>>die goed moet staan om nog bij het modem te kunnen, maar
>>>uiteindelijk is het gelukt en draai ik nu met DHCP_SPOOF.
>>
>>Ah, dat dacht ik al. Mooi om te weten dat er een workaround is.
>
> Is het wel nodig om op de achterliggende computer een DHCP client te
> draaien? Als je ADSL een vast ip heeft kan je dat toch gewoon vast
> instellen op de computer achter het modem, ook bij DHCP_SPOOF?

Of werkt dat niet omdat dan het modem geen lease aan de dhcp-server-kant
heeft? Misschien eens een keertje uitproberen hier dat dhcp_spoof zodat
ik weet hoe het werkt als het een keer nodig is...

Hans

--
"He who asks a question is a fool for five minutes;
he who does not ask a question remains a fool forever"

Bart Westra

unread,
Jun 21, 2005, 3:00:11 PM6/21/05
to

"Hans van Kranenburg" <f00...@xs4all.nl> wrote in message
news:42b82a21$0$31293$e4fe...@news.xs4all.nl...
> Hans van Kranenburg wrote:
>...

>> Is het wel nodig om op de achterliggende computer een DHCP client te
>> draaien? Als je ADSL een vast ip heeft kan je dat toch gewoon vast
>> instellen op de computer achter het modem, ook bij DHCP_SPOOF?
>
> Of werkt dat niet omdat dan het modem geen lease aan de dhcp-server-kant
> heeft? Misschien eens een keertje uitproberen hier dat dhcp_spoof zodat
> ik weet hoe het werkt als het een keer nodig is...

Dat klopt. Zolang er geen adres is gevraagd meent het modem je externe adres
nog zelf te beheren. Als de lease wordt uitgegeven past het de routing aan
op dezelfde manier als SIP_SPOOF.

Bart


Jan Pieter

unread,
Jun 21, 2005, 7:19:54 PM6/21/05
to
[dhcp-spoof]

>> Is het wel nodig om op de achterliggende computer een DHCP client te
>> draaien? Als je ADSL een vast ip heeft kan je dat toch gewoon vast
>> instellen op de computer achter het modem, ook bij DHCP_SPOOF?
>
> Juist. Met m'n alcatel 608 modem kreeg ik sip_spoof niet aan de praat.

Heb je een NAT template file voor die 608? Dan zal ik er een sipspoof
template voor maken.

> Ik heb nog een tijd de linux doos pptp laten babbelen zodat het modem
> niet meer hoefde te doen dan bridgen, maar sinds er een dhcp_spoof
> template voor de 608/610 is draai ik dat. Ipadres, broadcast enz vast
> gezet in bij het opstarten nog de default route en gateway opgeven want
> op de een of andere manier snapt de dhcp client de dhcp server niet
> helemaal.

Maar dan heb je dus wel een dhcp client draaien. Zonder gaat het
niet. Bij DHCP_SPOOF wordt/blijft de PPPoA verbinding alleen
opgebouwd wanneer de dhcp client op tijd een nieuwe lease vraagt
(en krijgt). Of je iets met die lease *doet* maakt niet uit.

Jan Pieter.

johns

unread,
Jun 22, 2005, 3:17:25 AM6/22/05
to
Jan Pieter in xs4all.adsl:

Eh nee. Op die interface draait geen dhcpclient.

johns
--
is .sig has been modified. It has been reformatted to fit your scre

09:10:01 up 13 days, 18:17, 2 users, load average: 0.04, 0.05, 0.01

johns

unread,
Jun 22, 2005, 3:26:16 AM6/22/05
to
Jan Pieter in xs4all.adsl:

>>
>> Juist. Met m'n alcatel 608 modem kreeg ik sip_spoof niet aan de praat.
>
> Heb je een NAT template file voor die 608? Dan zal ik er een sipspoof
> template voor maken.

Ik heb hier wel een pppoa/napt/dhcp ini file:
http://docs.yavin4.nl/files/608_pppoa_router_bbned_01.ini

johns
--
is .sig has been modified. It has been reformatted to fit your scre

09:20:01 up 13 days, 18:27, 2 users, load average: 0.04, 0.08, 0.03

Jan Pieter

unread,
Jun 22, 2005, 6:18:01 PM6/22/05
to
johns wrote:

> Jan Pieter in xs4all.adsl:
>>>
>>> Juist. Met m'n alcatel 608 modem kreeg ik sip_spoof niet aan de praat.
>>
>> Heb je een NAT template file voor die 608? Dan zal ik er een sipspoof
>> template voor maken.
>
> Ik heb hier wel een pppoa/napt/dhcp ini file:
> http://docs.yavin4.nl/files/608_pppoa_router_bbned_01.ini

Dit is routed. We hadden het toch over PowerADSL van XS4ALL?
Geen wonder dat je geen dhcp client nodig had. En dat je SIPSPOOF
niet aan de praat kreeg

Jan Pieter.

Jan Pieter

unread,
Jun 22, 2005, 6:36:58 PM6/22/05
to
johns wrote:

> Jan Pieter in xs4all.adsl:
>> [dhcp-spoof]
>>
>>>> Is het wel nodig om op de achterliggende computer een DHCP client te
>>>> draaien? Als je ADSL een vast ip heeft kan je dat toch gewoon vast
>>>> instellen op de computer achter het modem, ook bij DHCP_SPOOF?
>>>
>>> Juist. Met m'n alcatel 608 modem kreeg ik sip_spoof niet aan de praat.
>>
>> Heb je een NAT template file voor die 608? Dan zal ik er een sipspoof
>> template voor maken.
>>
>>> Ik heb nog een tijd de linux doos pptp laten babbelen zodat het modem
>>> niet meer hoefde te doen dan bridgen, maar sinds er een dhcp_spoof
>>> template voor de 608/610 is draai ik dat. Ipadres, broadcast enz vast
>>> gezet in bij het opstarten nog de default route en gateway opgeven want
>>> op de een of andere manier snapt de dhcp client de dhcp server niet
>>> helemaal.
>>
>> Maar dan heb je dus wel een dhcp client draaien. Zonder gaat het
>> niet. Bij DHCP_SPOOF wordt/blijft de PPPoA verbinding alleen
>> opgebouwd wanneer de dhcp client op tijd een nieuwe lease vraagt
>> (en krijgt). Of je iets met die lease *doet* maakt niet uit.
>
> Eh nee. Op die interface draait geen dhcpclient.

Vreemd. We hebben het toch over PowerADSL van KPN? De reden dat
SIP_SPOOF is bedacht was nou juist dat dhcp clients problemen
gaven met DHCP_SPOOF. DHCP_SPOOF heeft echt een dhcp client
nodig. Op een ST Home/Pro tenminste.

Jan Pieter.


Jan Pieter

unread,
Jun 22, 2005, 6:52:05 PM6/22/05
to
johns wrote:

> Jan Pieter in xs4all.adsl:
>>>
>>> Juist. Met m'n alcatel 608 modem kreeg ik sip_spoof niet aan de praat.
>>
>> Heb je een NAT template file voor die 608? Dan zal ik er een sipspoof
>> template voor maken.
>
> Ik heb hier wel een pppoa/napt/dhcp ini file:
> http://docs.yavin4.nl/files/608_pppoa_router_bbned_01.ini

Op http://jp.dhs.org/~jp/sip608.ini staat een SIP_SPOOF ini file.
Je moet wel zelf met de webinterface van je modem je ADSL username
en password invullen, en een route toevoegen. Dat gaat net als bij
de 510v3, zie http://jp.dhs.org/~jp/510_v3.html. Laat even weten
of het werkt, en of de instrukties op de 510v3 pagina kloppen.

Jan Pieter.

johns

unread,
Jun 23, 2005, 2:56:26 AM6/23/05
to
Jan Pieter in xs4all.adsl:

> johns wrote:
>
>> Jan Pieter in xs4all.adsl:
>>>
>>> Maar dan heb je dus wel een dhcp client draaien. Zonder gaat het
>>> niet. Bij DHCP_SPOOF wordt/blijft de PPPoA verbinding alleen
>>> opgebouwd wanneer de dhcp client op tijd een nieuwe lease vraagt
>>> (en krijgt). Of je iets met die lease *doet* maakt niet uit.
>>
>> Eh nee. Op die interface draait geen dhcpclient.
>
> Vreemd. We hebben het toch over PowerADSL van KPN? De reden dat
> SIP_SPOOF is bedacht was nou juist dat dhcp clients problemen
> gaven met DHCP_SPOOF. DHCP_SPOOF heeft echt een dhcp client
> nodig. Op een ST Home/Pro tenminste.

Klopt, via BBNed. Ik heb die half statische instelling sinds eind vorig
jaar lopen, zonder enig probleem. Misschien dat een 608 er anders mee om
gaat.

Overigens heb ik gisteren het spul weer op dhcp gezet en dat maakt geen
verschil. Ook dan moet ik handmatig default gateway en gatewaydevice
opgeven.

johns
--
is .sig has been modified. It has been reformatted to fit your scre

08:50:01 up 14 days, 17:57, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00

johns

unread,
Jun 23, 2005, 3:07:21 AM6/23/05
to
Jan Pieter in xs4all.adsl:

Mooi, ik zal het proberen zodra er tijd voor is.

johns
--
is .sig has been modified. It has been reformatted to fit your scre

09:00:01 up 14 days, 18:07, 1 user, load average: 0.11, 0.05, 0.01

0 new messages