Splitten pair bonding

Duncan de Waal

Ik heb hier een 7581 en een 7583.
De 7581 is 2x zo snel qua upstream tov de 7583 (5Mbit vs 2,5Mbit)
De 7581 viel eerst elke zoveel tijd uit (VDSL link weg) maar sinds ik voor WiFi losse APs gebruik en het heb afgezet op de 7581 is-ie stabiel.

Nu heb ik een illuster plan, en ik ben benieuwd wat het resultaat is;
Ik sluit aderoaar 1 aan op de 7581 en aderpaar 2 aan op de 7583;
Gaan beide fritzboxen een VDSL link krijgen? En een IP adres ( ik kan wellicht op de ene IPv4 uitzetten en op de andere IPv6)?

Ga ik gebeld worden door de helpdesk over wat ik in godsnaam aan het doen ben?

Thans
Duncan

Rob

Duncan de Waal <duncan....@gmail.com> wrote:
> [...]
> Gaan beide fritzboxen een VDSL link krijgen? En een IP adres ( ik kan wellicht op de ene IPv4 uitzetten en op de andere IPv6)?

Nee dat gaat niet, de pair bonding zit "onder" het PPPoE nivo.

Duncan de Waal

On Tuesday, 16 June 2020 20:02:25 UTC+2, Rob wrote:
> Nee dat gaat niet, de pair bonding zit "onder" het PPPoE nivo.

En als ik nou die fritzboxen instel als domme modems, en op een computer met meerdere NICs de PPPoE doe?
Dan is dat vanaf de XS4ALL kant toch helemaal niet zichtbaar?

"The client initiates a PPP session by encapsulating PPP frames into a MAC frame and then bridging the frame (over DSL) to the gateway router (NRP). From this point, the PPP sessions can be established, authenticated, addressed, etc. The client receives its IP address using IPCP from the PPP termination point (NRP)"

Miquel van Smoorenburg

In article <c801a56c-ebb1-4017...@googlegroups.com>,
Duncan de Waal <duncan....@gmail.com> wrote:

>En als ik nou die fritzboxen instel als domme modems, en op een computer
>met meerdere NICs de PPPoE doe?
>Dan is dat vanaf de XS4ALL kant toch helemaal niet zichtbaar?

Bonding is _niet_ multilink PPP. Het is wat anders. Het zit
op de laag eronder. Denk erover na: bij niet iedere provider
wordt PPPoE gedaan. Gewoon ethernet/DHCP over DSL zie je vaker.
Ook daar werkt bonding. Het ziet voor de laag erboven eruit als
1 verbinding.

Nou is er een interessant ding wat de DSLAMs doen als je
maar 1 van de lijnen aansluit van een bonding-set: dan gedraagt het
zich als een enkele lijn. Logisch, voor als er 1 stuk is. Maar bij
de KPN DSLAMs kan je dat inderdaad met beide lijnen doen, en
dan is het niet dat er 1 niet werkt. Dan krijg je dus 2 sessies
vanaf wat 1 verbinding lijkt. Dat werkt dus voor geen meter,
want ze kunnen niet allebei hetzelfde IP adres hebben. NCP
onderhandlingen op PPP nivo die daarom mislukken enzo. Soms
werkt dat de ene lijn, soms de andere, soms niks.

Mike.

Rob

Miquel van Smoorenburg <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:
> Bonding is _niet_ multilink PPP. Het is wat anders. Het zit
> op de laag eronder. Denk erover na: bij niet iedere provider
> wordt PPPoE gedaan. Gewoon ethernet/DHCP over DSL zie je vaker.

Ja wat zou het een gedoe gescheeld hebben als XS4ALL dat ook deed :-)

Rob

Koos van den Hout <koos+new...@idefix.net> wrote:

> Klinkt alsof dit scenario bij xs4all een keer uitgebreid onderzocht is, en
> dat mensen daar zich prima mee vermaakt hebben.

Dat lijkt me ook ja :-)
Zijn typisch van die dingen waar je dagen naar kunt zoeken als je maar
aan 1 kant zit (en helemaal niet weet dat er 2 modems staan ipv 1 bonded)...

Miquel van Smoorenburg

In article <slrnrejg4i...@xs9.xs4all.nl>,
Of dat er een kruisdraad verkeerd is aangesloten en 1 van de
2 lijnen opeens bij de buurman zit.

Mike.