Bonding 7581 hickups

Marc Amsterdam

Eerst leek het sproradisch, maar inmiddels komt het te vaak voor om te
negeren.

tijdens zoom/teams sessies, maar ook internet radio en netflix valt de
verbinding even weg. de Logfiles zeggen helemaal niets, en ik vermoed
onderusseneen beetje dat het aan de LAN kant van de FB 7581 ligt.

zijn daar meer gevalen van bekend?

Tot nu toe geprobeerd

Bonding een enkel ader paartje gebruikt, ander paartje gebruikt. geen
verschil.

Voeding modem vervangen, geen verschil

Cat kabel vervangen. geen verschil.

cat Kabel loopt een meter of zes langs de voedingskabel naar ons schip.
Modem bevind zich in een walkast

tijdelijk de buurvrouw internet gegeven, ( kpn liet het afweten) die
kabel liep NIET langs een voedingskabel, zelfde euvel.

Nu, Fritzbox omwisselen, maar ik meen me te herinneren dat die andere
ook zoiets had, of iig minder stabiel was.

Iemand ervaringen met de Drayteks op het KPN netwerk?

cheers

Marc

Rob

Marc Amsterdam <re...@newsgroup.only> wrote:
> [...]
> verbinding even weg. de Logfiles zeggen helemaal niets, en ik vermoed
> onderusseneen beetje dat het aan de LAN kant van de FB 7581 ligt.

Wat zeggen de logs cq de online tijden van de DSL verbindingen?

> Nu, Fritzbox omwisselen, maar ik meen me te herinneren dat die andere
> ook zoiets had, of iig minder stabiel was.

Ik had een keer een vaag probleem met een Fritzbox, toen bleek uiteindelijk
dat IPv4 wel werkte en IPv6 niet.
Dit gaf ook dit soort effecten omdat die diensten (nouja Teams niet
want Microsoft is niet zo vooruitstrevend) zowel op IPv4 als IPv6
zitten en zo nu en dan maken ze een nieuwe connectie en dan proberen
ze eerst weer IPv6, lukt niet, en dan weer IPv4. Met als gevolg een
onderbreking.

Dat heb ik toen opgelost door een andere Fritzbox neer te zetten maar
de originele box was na een factory reset ook gewoon weer OK.

> Iemand ervaringen met de Drayteks op het KPN netwerk?

Ik heb zelf een Draytek 130 en dat werkt goed maar die support
geen bonding, Draytek levert dat niet.

Miquel van Smoorenburg

In article <nnd$737a7654$3dda780a@7ad03f8a9aad1f93>,
Marc Amsterdam <re...@newsgroup.only> wrote:
>Eerst leek het sproradisch, maar inmiddels komt het te vaak voor om te
>negeren.

Heb je al contact opgenomen met de helpdesk? Misschien is je
modem gewoon gammel. Mogelijk sturen ze een nieuwe, dat wordt
dan een 7583 denk ik, die is wel beter.

Mike.

Koos van den Hout

Marc Amsterdam <re...@newsgroup.only> wrote in <nnd$737a7654$3dda780a@7ad03f8a9aad1f93>:

Als je de verbinding naar de fritz verdenkt, heb je die dan al langdurig
getest (ping laten lopen bijvoorbeeld) ?

> Iemand ervaringen met de Drayteks op het KPN netwerk?

Niet in combinatie met bonding, maar verder ok. Wel gemerkt dat het
duidelijk niet een referentie modem is voor KPN, en als ze daar besluiten
iets te veranderen aan de dslam waardoor het modem instabieler wordt dat
dat je eigen probleem is als de fritzbox het wel goed doet. Dus ik heb het
nodige gespeeld met firmware versies (eerst modem5, toen modem6, daarna
modem8, toen weer modem5 en nu modem6). Ik zit nu op iets wat stabiel werkt
maar iets hogere latency geeft dan de fritzbox.

Mijn reden om de draytek te gebruiken is dat ik het ppp eindpunt graag zelf
afhandel zodat ik daar eigen firewalling op kan doen en inzicht kan krijgen
in alle meuk aan portscans en ddos pogingen. Dat is met de draytek
makkelijker dan met de fritzbox.

Koos

--
Koos van den Hout PGP keyid 0x5BA9368BE6F334E4 via keyservers
https://idefix.net/

Koos van den Hout

Rob <nom...@example.com> wrote in <slrnseg2u7...@xs9.xs4all.nl>:

> Ik heb zelf een Draytek 130 en dat werkt goed maar die support
> geen bonding, Draytek levert dat niet.

Bij mij is een draytek 130 overleden en toen ik deze openmaakte was er
duidelijk ruimte voor een tweede DSL poort en chip. Maar als ik het
overzicht bij draytek bekijk hebben ze (nog) geen modems met bonding
support.

Jack Raats

Op 09-07-2021 om 10:25 schreef Marc Amsterdam:
> [...]
>
> tijdelijk de buurvrouw internet gegeven, ( kpn liet het afweten)   die
> kabel liep NIET langs een voedingskabel,  zelfde euvel.

Ik had ook zoiets.
Mijn oplossing was:

Log in op de fritzbox en ga naar Internet - DSL-informatie -
Lijninstellingen

Klik op Instellingen storingsongevoeligheid.
Zet hem eens halverwege max. stabiliteit en max. performance.

Gr.,
Jack

Rob

Koos van den Hout <koos+new...@idefix.net> wrote:

> Bij mij is een draytek 130 overleden

Hij kan niet tegen de warmte, op van die dagen dat het 30+ graden is
wordt het ding te heet in mijn kamer en dan gaat ie raar doen.

Ik heb er een blowertje naast gezet (die meteen ook voor de router en
de switch wat koele lucht verzorgt) en dat helpt.

Dit is alleen in de zomerperiode nodig.

Rob

> [...]
> modem8, toen weer modem5 en nu modem6). Ik zit nu op iets wat stabiel werkt
> maar iets hogere latency geeft dan de fritzbox.

Ja die ervaring heb ik ook, maar ik heb nu wel een modem in gebruik wat
lage latency geeft. Wel asymmetrische latency helaas.

> [...]
> afhandel zodat ik daar eigen firewalling op kan doen en inzicht kan krijgen
> in alle meuk aan portscans en ddos pogingen. Dat is met de draytek

Inderdaad, je kunt de Fritzbox wel "in bridge mode zetten" door het internet
account als DHCP te configureren ipv PPPoE en dan kun je PPPoE vanaf
je eigen router doen, maar helaas support ie dan geen RFC4638 dus zit
je weer met die MTU van 1492.

Met de Draytek is dat geen probleem.

Coen

On 9-7-2021 10:41, Koos van den Hout wrote:

> [...]
> modem8, toen weer modem5 en nu modem6). Ik zit nu op iets wat stabiel werkt
> maar iets hogere latency geeft dan de fritzbox.

Hier ook een Draytek 130.
In mijn geval met modem4 firmware. (3.8.4_m4)

Dat is stabiel en snel.
En de path mode is Fast voor zowel up- als down-stream. De andere path
mode is interleave en dat geeft inderdaad hogere latency.

Tegenwoordig is er een Draytek 165/166/167.
Die ondersteunen ook Vplus/Super vectoring.

Wat het verschil tussen deze drie modellen is, is zoals een goed
fabrikant tegenwoordig betaamt, nergens terug te vinden.

Tp-link heeft daar ook een handje van. Per internationale site andere
specs en verschillende versies van het zelfde type met verschillende
specs verkopen.

gr,
Coen

Rob

Coen <newstr...@rosdorff.dyndns.org> wrote:

> [...]
> En de path mode is Fast voor zowel up- als down-stream. De andere path
> mode is interleave en dat geeft inderdaad hogere latency.

Ik gebruik de 3.8.3_m8 firmware.
Daarmee heb ik fast mode up en down, maar er is ook een of andere nieuwere
anti-storing mode actief waardoor ik up iets van 2ms meer latency heb
dan down. Dat was vroeger niet maar dat is erin gekomen na een DSLAM
update.

De 3.8.4 firmware werkt bij mij niet goed, ik krijg geen PPPoE verbinding.
(ik heb de PPPoE in de router zitten en het modem in PPPoE relay mode)

> Tegenwoordig is er een Draytek 165/166/167.
> Die ondersteunen ook Vplus/Super vectoring.

Ja maar helaas geen bonding...

richard lucassen

Coen <newstr...@rosdorff.dyndns.org> wrote:

> Tegenwoordig is er een Draytek 165/166/167.
> Die ondersteunen ook Vplus/Super vectoring.

Heb je die? Zo ja, wat is de max MTU van de ethernet poort? Is dat 1512
of groter? Bij de 130 is dat 1508 namelijk...

R.

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/

Rob

richard lucassen <mailin...@lucassen.org> wrote:

> Heb je die? Zo ja, wat is de max MTU van de ethernet poort? Is dat 1512
> of groter? Bij de 130 is dat 1508 namelijk...

Tja beter dan de Fritzbox waar het 1500 is...
Maar je moet inderdaad opletten dat als je PPPoE relay in de 130
configureert je de VLAN (6) in de Draytek zelf instelt en het PPPoE
verkeer untagged over ethernet stuurt, dus niet PPPoE in VLAN6 naar
de Draytek sturen en daar dan "geen VLAN" instellen. Want dan haal
je de 1500 byte netto MTU niet meer.

Coen

On 10-7-2021 11:22, Rob wrote:

> [...]
> verkeer untagged over ethernet stuurt, dus niet PPPoE in VLAN6 naar
> de Draytek sturen en daar dan "geen VLAN" instellen. Want dan haal

Volgens mij is op dit punt wat verschil in de firmwares.

Ik stuur PPPoE vanuit de router in Vlan 6.
Op de Vigor is niets ingesteld voor Vlans.

Op het "PPPoE / PPPoA Client Mode" scherm is "PPPoE/PPPoA Client"
ingeschakeld samen met "PPPoE Pass-through For Wired LAN"

"MPoA / Static or dynamic IP" is disabled.

Ik heb hier ooit een post geschreven met de verschillende opties en de
effecten daarvan op de MTU.

In de 'andere' optie kwam ik tot een MTU over de internet verbinding van
1496 bytes.

Rob

Ik denk dat je ze verwisselt, 1496 krijg je als je de router een
VLAN laat sturen en in de Draytek niets doet, 1500 krijg je als je
de router untagged laat sturen en de Draytek het VLAN laat toevoegen.

Die 4 verschil is net de lengte van een VLAN header.

Overigens is MTU icm VLAN altijd een wat vage situatie want er zijn
ook zat devices die weliswaar een MTU van 1500 hebben maar dan toch nog
VLAN-tagged frames van 1504 ondersteunen. Alsof een VLAN tag niet wordt
meegeteld in de MTU, zeg maar.

Coen

On 10-7-2021 13:08, Rob wrote:

> [...]
> de router untagged laat sturen en de Draytek het VLAN laat toevoegen.
>
> Die 4 verschil is net de lengte van een VLAN header.

Jammer dat ik hier geen screenshots mee kan sturen. Maar ik verwar ze
zeker niet:

$ ping -4 -M do ping.xs4all.nl -s 1472 -c 3
PING ping.xs4all.nl (194.109.6.8) 1472(1500) bytes of data.
1480 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=1 ttl=61 time=8.07 ms
1480 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=2 ttl=61 time=8.34 ms
1480 bytes from ping.xs4all.nl (194.109.6.8): icmp_seq=3 ttl=61 time=8.09 ms

--- ping.xs4all.nl ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2002ms
rtt min/avg/max/mdev = 8.076/8.170/8.342/0.121 ms

$ ifconfig eth3.6
eth3.6: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 9000
inet6 fe80::6a05:caff:fe2f:c991 prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether 68:05:ca:2f:c9:91 txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 5260629327 bytes 6631531707445 (6.6 TB)
RX errors 0 dropped 22 overruns 0 frame 0
TX packets 2783917998 bytes 524675080592 (524.6 GB)
TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0

$ cat /etc/ppp/peers/vdsl
plugin rp-pppoe.so modem
user xxxxxx...@xs4all.nl
noipdefault
ipv6 ,
ipv6cp-use-persistent
defaultroute
persist
maxfail 0
noproxyarp
ipparam xs4all
lcp-echo-interval 6
lcp-echo-failure 5
pty "pppoe -I eth3.6"
mtu 1500
mru 1500
noauth
holdoff 10

/etc/network/interfaces:

auto eth3
iface eth3 inet static
address 192.168.1.2
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
mtu 9000
post-down poff vdsl
post-up pon vdsl

auto eth3.6
iface eth3.6 inet manual
post-up ifconfig $IFACE up
pre-down ifconfig $IFACE down
mtu 9000

Dus echt vlan 6 met de PPPoE configuratie er op.

gr,
Coen

Marc Amsterdam

On 9 Jul 2021 at 10:45:35 CEST, ""Miquel van Smoorenburg""
Inmiddels een 7583.... die was niet DSL stabiel te krijgen. totdat ik dat Y
kabeltje maar eens vervangen heb voor een eigen fabrikaat. Kijkend naar het
oude kabeltje was het eigenlijk een klein wondertje dat het uberhaupt werkte.
Wat me opvalt is dat en instelling "Vorige DSL versie" een hogere snelheid
geeft.

Voor wie wil weten.
Men neme een UTP kabel, knipt het ene eind af, Blauw/Blauwwit is de eerste
lijn, en Groen/Groenwit voor de tweede lijn. de overige aders kan je
afknippen. Daar kan je een RJ11 ( middelste pinnetjes ) aan krimpen, of zoals
ik nu gedaan heb, het ISRA punt vervangen voor klemmetjes.

Rob

Ik heb zelf gewoon in de RJ11 muurdoos de rood/blauw lijn op de middelste
en de oranje/wit lijn op de buitenste klemmetjes aangesloten, dan kun
je gewoon een RJ11 kabel gebruiken met twisted pairs, zoals je die soms
wel aantreft in verpakkingen van routers of in installatiesetjes van
DSL lijnen vroeger. Geen Y-kabel en geen 2 RJ11 doosjes nodig.