Ex-ISDN lijn werkt beter met Fritzbox op Annex-B dan Annex-A

Daniel Dent

Situatie:
- Fritzbox 7490 met FRITZ!OS: 07.12
- Een frustrerend trage voormalige ISDN-lijn die nu DL: 5,4 Mbit/s, UL:
509 kbit/s, levert (ja je leest het goed!)
- Volgens helpdesk is de lijn nu Annex-A
- De Fritzbox staat ingesteld op Annex-B

Om nog iets meer snelheid uit de lijn te peuren, dacht ik er slim aan te
doen om de Fritzbox ook op Annex-A te zetten. Na contact met de helpdesk
werd voorspeld dat daar weinig, maar misschien toch iets winst mee was
te boeken.

Na omzetten zagen de snelheden er zo uit:
DL 5,6 Mbit/s, UL 216 kbit/s
Een marginale verhoging van de downloadsnelheid dus, maar een ruime
halvering van de uploadsnelheid, die al bedroevend was.

Ik heb het dus weer snel naar Annex-B teruggezet, want een mail met
flinke bijlage versturen, duurde erg lang, met 216 kbit/s.

Maar zit er nu een logica achter die vermindering van de UL-snelheid? Ik
vind het erg merkwaardig.

(Er wordt ons al enkele jaren glasvezel beloofd, maar volgens de laatste
prognoses gaat dat nog tussen 1 en 2 jaar duren, voordat we zijn
aangesloten. Nog ff doorbijten dus, en dat was de reden dat ik wilde
proberen om de huidige lijn te optimaliseren)

Maarten Carels

Daniel Dent <daan082...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
> 509 kbit/s, levert (ja je leest het goed!)
> - Volgens helpdesk is de lijn nu Annex-A
> - De Fritzbox staat ingesteld op Annex-B

Ik vraag me af aan de hand van een lijntest of je lijn echt wel op
annex-A staat. Ik zou dat nog eens laten verifieren, en zonodig
aanpassen.

Je lijn is trouwens barbaars lang, iets van 5 kilometer.

Zie geen straatkast gepland...

--maarten

Roger

On 2020/02/10 10:11, Daniel Dent wrote:
> [...]
> Een marginale verhoging van de downloadsnelheid dus, maar een ruime
> halvering van de uploadsnelheid, die al bedroevend was.

Heb je bij het opdoeken van de ISDN-lijn ook de splitter verwijderd? Die
zit in de weg voor Annex-A.

Groeten,
-Roger