Ervaringen met migratie van XS4ALL

Ariën

Just interesting, maar zijn er al mensen overgezet van XS4ALL naar KPN?
Ik heb vorige maand al wel een standaard waslijst gekregen met alle dingen die zullen gaan veranderen, maar nog niks gehoord over de omzetting.

Ik heb begrepen dat dit uitgesmeerd zal worden over een paar maandjes, dus toch even benieuwd of mensen al over zijn gegaan? Is dit zonder problemen gegaan? En hoelang duurde de downtime? En was alles ook direct administratief geregeld, zoals mail-migratie naar KPN en service.xs4all.nl naar mijn.kpn.com en de VOIP nummers?

Ben benieuwd!

Gerard Reijman

Long time ago, in a galaxy far far away, Ariën <clay...@gmail.com> wrote
these words:
Volgens de mail en brief die ik heb ontvangen word ik op de nacht van
maandag naar dinsdag overgezet naar een KPN verbinding toe.
In de brief wat ik had ontvangen staat ook mijn nieuwe ip adres.

--
Met vriendelijke groet,
Gerard Reijman

Miquel van Smoorenburg

In article <621796e2$0$4552$e4fe...@newszilla.xs4all.nl>,
Udo <udovdh@xs4all> wrote:

>Nog niet overgezet, wel pots ontvangen over e.e.a.
>Wat is dat voor onzin over DNS?
>Geen woord over newszilla.

Hoeft ook niet, newszilla is allang uitbesteed, en de dienst zoals die
nu is blijft gewoon werken.

>VRAAG: Kan ik nu gewoon de migratie naar freedom.nl initiëren?

Heb je daar toestemming van xs4all of kpn voor nodig, nee toch.

Mike.

Udo

> [...]

Wat is dat voor onzin over DNS?
Geen woord over newszilla.

VRAAG: Kan ik nu gewoon de migratie naar freedom.nl initiëren?

Groeten,
Udo

Rob

Hangt er vanaf wanneer KPN die wijziging daadwerkelijk in de orderstraat
zet volgens mij. Als die nu al ingepland hebben dat je op 30 maart
van XS4ALL naar KPN gaat (bijvoorbeeld) kun je volgens mij niet op een
eerdere datum naar Freedom overstappen. Je krijgt dan de melding dat
er al een order loopt.

Dirk T. Verbeek

Op 20-02-2022 om 14:58 schreef Gerard Reijman:
Was die brief va xs4all of KPN?

Udo

Net op freedom.nl gekeken.
Ze bieden nu alleen glasvezel als preorder produkt. (later dit jaar)
Ik kan dus niet zomaar van vdsl2 van xs4all naar vdsl2 van freedom.
De glasvezel is nog afhankelijk van de vraag in de wijk.

Dus da's weer `leuk`...

Rob

Ja zo gaat dat met glasvezel...
Het aankoppelen aan glasvezelnetten is niet zo vanzelfsprekend als
aan VDSL aansluitingen. Je kunt als ISP niet in een klap aan alle
glasvezelnetten van het land koppelen. Dat vergt keer op keer
onderhandelingen en investeringen...

Dan nog, als je op een glasvezelnet "van KPN" zit dan wordt het
economisch erg onantrekkelijk om een andere provider dan KPN te
gaan nemen. Je moet dan wel hart voor de goede zaak hebben wil
je dat gaan doen...

Miquel van Smoorenburg

In article <6218a3d7$0$3320$e4fe...@newszilla.xs4all.nl>,
Udo <udovdh@xs4all> wrote:
> [...]
>Ik kan dus niet zomaar van vdsl2 van xs4all naar vdsl2 van freedom.
>De glasvezel is nog afhankelijk van de vraag in de wijk.

Ik zie vast iets over het hoofd. Het eerste jaar zit je altijd aan
een provider vast. Daarna kan je per maand overstappen. Niemand
houdt je tegen - niemand _mag_ je tegenhouden.

Mike.

Rob

Miquel van Smoorenburg <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote:
Nouja wellicht had hij geen zin om eerst bij XS4ALL een migratie naar
KPN mee te maken en dan daarna nog weer een zelfgekozen migratie van
KPN naar Freedom. Dat zal voor het gemiddelde huisgezinnetje geen
probleem zijn allemaal maar als je op tig plekken je "vaste IP" in
configuraties hebt staan is het wel vervelend om dat 2 keer te moeten
aanpassen allemaal. Hoewel je er wel handig in wordt dan.

Als Freedom pas "later dit jaar" kan leveren heeft hij natuurlijk niet
noodzakelijk de keus om tot die tijd bij XS4ALL te blijven...

Udo

On 25-02-2022 13:32, Rob wrote:

> [...]
>
> Als Freedom pas "later dit jaar" kan leveren heeft hij natuurlijk niet
> noodzakelijk de keus om tot die tijd bij XS4ALL te blijven...

Ik heb nu maar een order voor freedom glas ingeschiten.
Dat is een pre-order, afhankelijk van vraag uit de wijk, etc.
Dus de xs4all -> kpn downgrade komt gewoon.
Later komt dan wellicht dat glas er naast (!) zodat ik vrijwel naadloos
kan overstappen.
Helpdesk xs4all al gevraagd naar opzegprocedure.
Helpdesk freedom gevraagd naar indeling (vlans?) van glas.
En hier gevraagd naar voordelige hardware die zo'n vlan kan bridgen.
(euh: vlan op RJ45 plakken)

Udo

Rob

Ok nu begrijp ik dat je XS4ALL nog niet op glas hebt?
Want als je dat op VDSL hebt kun je heel simpel naar Freedom overstappen,
dat gaat verder zonder gedoe alleen een ander IP adres uiteraard.
Ik neem aan dat je eigen hardware hebt, een Fritzbox moet je wel terug
sturen naar XS4ALL maar bij Freedom kun je een abonnement zonder hardware
nemen, is dan weer goedkoper.

Hoe het met glas gaat hangt af van de lokale situatie. De meeste oudere
netten worden afgeleverd op een NTU module die er 1Gbit ethernet van maakt
met PPPoE over VLAN 6. Echter tegenwoordig is het GPON waarbij je dan
een geschikte router krijgt die direct op glas zit, wil je daar zelf
direct een router op aansluiten dan moet je zelf een GPON ONT als SFP
module voor in je router kopen. Via RJ45 is dan niet zo simpel.

Udo

On 25-02-2022 15:12, Rob wrote:

> Ok nu begrijp ik dat je XS4ALL nog niet op glas hebt?

Dat was nog niet leverbaar. Freedom glas is een pre-order glas product.

> [...]
> direct een router op aansluiten dan moet je zelf een GPON ONT als SFP
> module voor in je router kopen. Via RJ45 is dan niet zo simpel.

Euh.. Dat is nieuws voor mij.
Op
https://tweakers.net/pricewatch/1639452/avm-fritzbox-5530/specificaties/
zie ik onder 'Internet':
Modemtype (glas) AON, G.PON

Dus dat zal zijn wat je zonet benoemde.

Ik zie dat G.PON of AON iets van doen heeft met hoe het glas netwerk in
elkaar steekt.

Hoe herken ik een router met g.PON in de tweakers pricewatch?
Of zit zoiets in de SFP en hoe herken ik dat?

Vast domme vragen maar ik moet ergens beginnen dit te begrijpen. ;-)

Groeten,
Udo

Rob

Ik heb er niet zo veel zin in om hier een cursus glasvezel netwerken te
gaan geven, er is zat over te vinden met wat googlen...
(van mensen die dezelfde vragen stellen bijv op tweakers.net of KPN forum)

Udo

On 25-02-2022 16:46, Rob wrote:
> Ik heb er niet zo veel zin in om hier een cursus glasvezel netwerken te
> gaan geven,

Toch bedankt!

Roger

Alleen wie vragen stelt wordt wijzer :)

Glasvezel is niet helaas meer zo simpel als het ooit was. Je moet goed kijken naar de
specificaties van de lokale glasvezeloperater. AON gaat er uit voor FTTH, PON heeft
de toekomst.

Maar van PON zijn er verschillende smaken. En dat heeft gevolgen. Als je bv. in
een KPN PON-gebied zit, dan levert KPN vanaf 1 maart alleen nog XGS-PON voor nieuwe
aansluitingen, zie
https://www.kpn-wholesale.com/over-kpn-wholesale/over-kpn-wholesale/laatste-nieuws/aankondiging-end-of-sale-g-pon-in-wbavula-dienstverlening.htm

Als je je router daar rechtstreeks op aan wilt sluiten zal die dus ook XGS-PON moeten
ondersteunen (of op zijn minst XG-PON). De 5530 doet dat voor zover ik weet niet. De
handigere keuze is in zo'n geval de XGS-PON ONT te laten plaatsen en je router daarop
met een LAN-kabel aan te sluiten, zie
https://www.kpn.com/zakelijk/service/internet/eigen-apparatuur-aansluiten.htm

Voor je router heb je dan een lekker ruime keuze (geen ondersteuning van DSL of glas
nodig) en je hebt meteen ook een goede scheiding van beheerdomeinen: KPN beheert de
ONT (die is bij PON een stuk complexer dan bij AON) en jij je router. En je hebt ook
geen gedoe dat je je PON SPF bij de glasvezeloperater moet registreren (anders gaat
PON niet werken).

Groeten,
-Roger

S. Ubbink

Misschien kan
https://community.freedom.nl/t/terminologie-rondom-glasvezel/2287 je nog
helpen.

--
Stefan Ubbink

Miquel van Smoorenburg

In article <6218f2b5$0$3317$e4fe...@newszilla.xs4all.nl>,
Udo <udovdh@xs4all> wrote:

>Ik zie dat G.PON of AON iets van doen heeft met hoe het glas netwerk in
>elkaar steekt.
>
>Hoe herken ik een router met g.PON in de tweakers pricewatch?
>Of zit zoiets in de SFP en hoe herken ik dat?

Wat voor type SPF je nodig hebt moet je echt aan de glasleverancier
en de ISP vragen. Want tegenwoordig is het _ook_ nog mogelijk dat
op een en hetzelfde glas netwerk de ene ISP "gewoon" glas levert
(point-to-point) en een andere GPON.

Mike.

Roger

On 2022/02/25 22:34, Miquel van Smoorenburg wrote:

> Wat voor type SPF je nodig hebt moet je echt aan de glasleverancier
> en de ISP vragen.

Vandaag mijn advies (andere tak van deze discussie) om gewoon de ONT te laten
plaatsen (of de NTU bij AON, uiteraard mits de leverancier e.e.a. aanbiedt) en
je router via Ethernet aan te sluiten. Dan bespaar je je deze hoofdbrekens.

> Want tegenwoordig is het _ook_ nog mogelijk dat
> op een en hetzelfde glas netwerk de ene ISP "gewoon" glas levert
> (point-to-point) en een andere GPON.

Interessant. Dat moet dan betekenen dat ze voor AON een directe glaspatch
maken en voor PON een via de optische splitter. Als operationeel model zal
dat weinig toekomst hebben.

Groeten,
-Roger

richard lucassen

Udo <udovdh@xs4all> wrote:

> VRAAG: Kan ik nu gewoon de migratie naar freedom.nl initiëren?

Ja, neem /geen/ overstap, dan wordt de lijn "gekaapt" zoals het heet. Je
krijgt dan meestal 's ochtends vroeg de omzetting. Wel even de fritzbox
herstarten want die krijgt andere resolvers. Verder blijft het internet
gewoon werken. Je abonnement stopt ook op die dag, alleen moet je wel
even voor de creditnota zeuren want je kunt niet meer inloggen en ook
niet meer bij de facturen komen.

Telefoon en tv heb ik geen ervaring mee.

--
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/

Roger

On 2022/02/26 08:53, richard lucassen wrote:

> Ja, neem /geen/ overstap, dan wordt de lijn "gekaapt" zoals het heet.

Dat was misschien in het begin het geval. Freedom Internet maakt tegenwoordig deel
uit van het systeem van onderlinge afspraken om overstappen goed te regelen.

Ik heb gisteren mijn vertrek naar Freedom Internet in gang gezet. Daarbij maak ik
juist wel gebruik van de overstapservice. Ongeveer een half uur na de bestelling bij
Freedom kreeg ik van XS4ALL een e-mail met de bevestiging van mijn opzegging (door
Freedom namens mij gedaan met mijn instemming).

Van 'kapen' is geen sprake (meer).

Als je geen gebruik maakt van de overstapservice dan moet je zelf opzeggen en loop
je het risico dat de overgang niet (vrijwel) naadloos gaat.

Groeten,
-Roger

Rob

Roger <nosuc...@example.com> wrote:

> [...]
> je router via Ethernet aan te sluiten. Dan bespaar je je deze hoofdbrekens.

Ja ik wist niet dat deze mogelijkheid bestond, maar nu dat klaarblijkelijk
zo is zou ik dat ook zeker doen. ONT in de meterkast, ethernet kabel naar
je router waar die ook staat.

Zouden daar nog extra kosten aan verbonden zijn? (eenmalig en/of maandelijks)

Roger

On 2022/02/26 10:04, Rob wrote:
> [...]

'Vandaag' -> 'Vandaar'. Morgen zou ik nog steeds hetzelfde zeggen. Dikke vingers
vroeg in de ochtend ;)

> [...]
> je router waar die ook staat.
>
> Zouden daar nog extra kosten aan verbonden zijn? (eenmalig en/of maandelijks)

Nee, zie https://www.kpn.com/zakelijk/service/internet/eigen-apparatuur-aansluiten.htm

Uit de teksten op deze pagina blijkt dat het plaatsen van een ONT/NTU bij KPN
standaard is. In de tarievenlijst staat er dan ook niets over. Dat kan bij andere
providers anders zijn.

Uiteraard gebruikt zo'n kastje stroom. Bij de Nokia G-PON ONT is dat ca. 4W (35
kWh/jaar), bij de Genexis XGS-PON ONT ca. 8 W (70 kWh/jaar). Niet helemaal niets
dus, maar een glasvezel SFP in je router zal ook een paar watt verstoken.

https://www.kpnwebshop.com/zoeken/g-010g-q-gpon-ont-indoor-1ge-scapc2/2
https://www.kpnwebshop.com/zoeken/xgspon-ont/2

Veel belangrijker is echter dat je bv. een FRITZ!Box 5530 zonder ONT niet werkend
gaat krijgen aan een KPN XGS-PON aansluiting (de 5530 kan alleen G-PON). De
ontwikkelingen in FTTH-land gaan snel en dat houden de routerfabrikanten niet
bij. Directe koppeling van de router op glas heeft in de consumentenmarkt geen
toekomst.

Groeten,
-Roger

Rob

> [...]
> bij. Directe koppeling van de router op glas heeft in de consumentenmarkt geen

Oh ik dacht dat men (hier en elders) over die 5530 begon omdat die
dan kennelijk door de ISP standaard geleverd werd. Men wil dan weten
hoe dat ding buitenspel te zetten om een eigen router te kunnen gebruiken.

Als die 5530 gebruikt wordt i.c.m. een ONT die er ethernet (UTP) van
maakt dan is dat natuurlijk simpel: doos met die router in de berging
gooien. Dat deed ik ook al met de VDSL fritzbox.

Maar waarom ze dan een router met glas interface leveren, snap ik nog
even niet...

Roger

Voor een KPN-glasvezelaansluiting: ik ook niet. Maar bij Freedom (en andere ISPs)
leveren ze ook via andere glasvezelproviders. Als die niet standaard een NTU/ONT
plaatsen kan een 5530 nog zinvol zijn. Maar ik zou in zo'n geval eerder een NTU
of ONT regelen (desnoods zelf kopen) en dan daar iets leuks van bv. Ubiquity of
Mikrotik aan hangen.

Groeten,
-Roger

Miquel van Smoorenburg

In article <nnd$3fa54482$3abbab49@037aa013cfeac399>,
Het is het model waar 1 partij een plaats verglaast, maar alleen als
L1 operator opereert (b.v. Glasdraad). Meestal wordt glas dan
point-to-point van huizen naar een centraal punt gelegd en sluiten
L2 operators daar op aan. De ene L2 operator kan besluiten voor elke
klant een SPF in een switch/router te plaatsen, de andere kan besluiten
om een groep klanten optisch te bundelen en die via 1 GPON / XGSPON
poort te ontsluiten. Dat laatste kan je zelfs nog weer backhaulen
naar een andere lokatie om actieve apparatuur meer te centraliseren.

(dank je Bart, voor de technische update)

Mike.

Roger

Verhelderend. Waarvoor dank!

Groeten,
-Roger

Udo

On 25-02-2022 19:25, S. Ubbink wrote:

> Misschien kan
> https://community.freedom.nl/t/terminologie-rondom-glasvezel/2287 je nog
> helpen.

Dank!

udo

richard lucassen

On Sat, 26 Feb 2022 09:25:12 +0100

> [...]
>
> Als je geen gebruik maakt van de overstapservice dan moet je zelf
> opzeggen en loop je het risico dat de overgang niet (vrijwel)

Nou, ik heb nu een aantal lijnen omgezet en dat gaat tot nu toe
vlekkeloos. Het gaat 2 weken sneller o.h.a. En zelf opzeggen hoeft dus
niet, het vervalt op de dag dat de lijn omgezet wordt. Ik heb dat
overigens geleerd van iemand bij de xs4all helpdesk, het was niet mijn
idee.

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/

Gerard Reijman

Long time ago, in a galaxy far far away, "Dirk T. Verbeek"

De brief wat ik kreeg was van XS4ALL.

--
Met vriendelijke groet,
Gerard Reijman

Dirk T. Verbeek

Op 01-03-2022 om 05:54 schreef Gerard Reijman:
> Long time ago, in a galaxy far far away, "Dirk T. Verbeek"

> De brief wat ik kreeg was van XS4ALL.

Ah, ik ben niet thuis en zag via de postnl app dat er een brief van
Xs4all is gekomen.
Ik zal m'n buurman vragen er even in te kijken om te zien of er een
nieuw IP adres in staat.
Want ik gebruik regelmatig de VPN verbinding naar de Fritzbox.

Dirk T. Verbeek

Op 01-03-2022 om 08:24 schreef Dirk T. Verbeek:
Ik heb ondertussen gehoord dat de brief een vooraankondiging was.
Een week voor de omzetting komt er nog een bericht met de tijd en het
nieuwe IP adres.

Walter Belgers

Op 2022-03-03, Dirk T. Verbeek schreef <di...@example.com>:
> Ik heb ondertussen gehoord dat de brief een vooraankondiging was.
> Een week voor de omzetting komt er nog een bericht met de tijd en het
> nieuwe IP adres.

Ik kreeg op dezelfde dag de vooraankondiging van de verhuizing van
XS4ALL in de bus, als ook de bevestiging van omzetting naar Freedom
Internet :)

Ik moet van XS4ALL mijn spullen terugsturen. Ik heb hun modem nooit
gebruikt, ik gebruik mijn eigen spullen. Ik heb nog een FritzBox liggen,
maar ben niet zeker dat dat degene van XS4ALL is. Hoe streng zijn die
m.b.t. teruggestuurde modems? Als ik die FritzBox terugstuuur en het
blijkt toch niet de juiste, wat gebeurt er dan?

Groet,
Walter.

Henk de Jong

On 7-3-2022 11:16, Walter Belgers wrote:
<cut>
> [...]
> m.b.t. teruggestuurde modems? Als ik die FritzBox terugstuuur en het
> blijkt toch niet de juiste, wat gebeurt er dan?

Bij mijn overstap van XS4ALL naar Freedom kreeg ik van XS4ALL een doos
toegestuurd om daar mijn door XS4ALL in bruikleen gegeven modem in te
retourneren.

Van Freedom kreeg ik een FRITZ!Box 7583. De 7581 die ik van XS4ALL had,
heb ik niet teruggestuurd. Die heb ik als reserve exemplaar gehouden.
Twee oudere modems (meer pasten er niet in de doos) die geen VDSL
spraken heb ik teruggestuurd. Ik heb daar nooit meer iets over vernomen.

Op het adreslabel voor de retourzending stond geen unieke code of
informatie waaruit af te leiden was door wie de modems zijn
teruggestuurd. Daarom denk ik dat er niet wordt geadministreerd wie wel
en wie niet zijn modem heeft teruggestuurd.
Maar heu, geen garantie. Misschien geldt dit niet voor anderen...

Ik ga er vanuit dat de modems na ontvangst worden vernietigd. Ik kan me
niet voorstellen dat XS4ALL tweedehands modems gaat inzetten bij klanten.

--
Met vriendelijke groet,
Henk de Jong

7 Sisters Restaurant
https://www.7sistersrestaurant.com

Walter Belgers

Op 2022-03-07, Henk de Jong schreef <news...@nospam-hsdejong.nl>:

> Ik ga er vanuit dat de modems na ontvangst worden vernietigd. Ik kan me
> niet voorstellen dat XS4ALL tweedehands modems gaat inzetten bij klanten.

Dat denk ik ook, refurbishen loont de moeite niet. Maar goed te weten
dat er waarschijnlijk geen boete volgt. Ik kijk het wel even aan. Als ze
graag een modem willen vernietigen, kan ik die fritzbox altijd nog
opsturen.

Bedankt,

Walter.

Joe

Er staat natuurlijk een uniek MAC adres op het modem zelf.

Rob

Ja maar de grote vraag is: heeft XS4ALL precies bijgehouden welk MAC
adres de Fritzbox van iedere klant heeft? Niet alleen bij de grotendeels
geautomatiseerde eerste uitgifte, maar ook als die klant later contact
had met de helpdesk en "men er niet uitkwam" en een nieuwe Fritzbox heeft
gestuurd "voor het geval dat het probleem oplost"?

En worden al die dozen die terug komen uitgepakt en de MAC adressen
opgezocht om te zien bij welke klant die horen?

Ik vond het ook vreemd dat er bij die retourdoos niks zat waaraan ze
kunnen zien wie het terugstuurt. Al was het maar een klantnummer op
de adres sticker, een formulier wat je er bij kunt doen, whatever.
Ik heb maar gewoon de brief waarmee die doos verstuurd was er bij gedaan
want daar stonden wel mijn gegevens op. En ik heb een verzendbewijs
van PostNL dat ik "een pakket" verstuurd heb.

Maar ik zou niet weten wat te doen als er ineens een brief komt met
"dat modem wat u terug stuurde dat klopt niet". En daar wordt wel mee
gedreigd in de brief die bij die doos zat.

Wat ze verder met die modems gaan doen dat boeit me niet zo (toen er nog
HCC dagen waren stond er een stand waar zo'n retour bedrijf de spulletjes
verkocht), het gaat er meer om dat de hele administratie niet sluitend
lijkt te zijn, en toch wordt er met een boete gedreigd.

Roger

On 2022/03/08 13:42, Rob wrote:
> [...]
>
> En worden al die dozen die terug komen uitgepakt en de MAC adressen
> opgezocht om te zien bij welke klant die horen?

Uitgepakt zullen die dozen wel worden (afvalscheiding ;)), maar ik heb
hier verhalen gelezen van mensen die een ander modem in de doos hadden
gestopt en daar nooit meer wat van hebben gehoord.

> [...]
> want daar stonden wel mijn gegevens op. En ik heb een verzendbewijs
> van PostNL dat ik "een pakket" verstuurd heb.

Altijd verstandig :)

> Maar ik zou niet weten wat te doen als er ineens een brief komt met
> "dat modem wat u terug stuurde dat klopt niet". En daar wordt wel mee
> gedreigd in de brief die bij die doos zat.

Dat gaat niet gebeuren. De restwaarde is zo laag dat een dergelijke actie
economisch niet zinvol is.

Voor XS4ALL gaat het er denk ik om dat ze in de boekhouding vroegtijdig
een asset mogen afschrijven. Het modem is immers hun eigendom en zal op
de balans staan. Of het om hetzelfde modem gaat boeit minder. Dozen tellen
volstaat. En wat niet terug komt, wordt ergens een keer afgeboekt als
'verloren gegaan'. Zo lang het percentage niet te hoog is, zal dat geen
probleem zijn voor de accountant.

> Wat ze verder met die modems gaan doen dat boeit me niet zo (toen er nog
> HCC dagen waren stond er een stand waar zo'n retour bedrijf de spulletjes
> verkocht),

De meeste retourmodems werken nog prima. Het zou mij niet verbazen als ze
na een fabrieksreset en een snelle controle ergens anders in de wereld als
refurbished een tweede leven krijgen.

> het gaat er meer om dat de hele administratie niet sluitend
> lijkt te zijn, en toch wordt er met een boete gedreigd.

Er moet een incentive zijn om het modem terug te sturen en niet wat anders.
Als die 'dreiging' 99 van de 100 keer volstaat, heb je je doel bereikt.

Groeten,
-Roger

Rob

> De meeste retourmodems werken nog prima. Het zou mij niet verbazen als ze
> na een fabrieksreset en een snelle controle ergens anders in de wereld als
> refurbished een tweede leven krijgen.

Tja mijn modem heeft hooguit een dag of 2 aan gestaan voor wat vergelijkingen
mbt de behaalde snelheid op de lijn (toen die ineens zwaar terugviel).
Ik heb zelf altijd een Draytek 130 gebruikt en nu een ZyXEL VMG4005-B50A
in combinatie met een ethernet router.
Het laatst geleverde en dus nu teruggestuurde modem was nog een 7360v2
dus daar wordt vast iemand heel gelukkig mee!

> Er moet een incentive zijn om het modem terug te sturen en niet wat anders.
> Als die 'dreiging' 99 van de 100 keer volstaat, heb je je doel bereikt.

Tja ik heb nooit gehoord dat iemand daadwerkelijk die boete moest betalen,
maar volgens mij herrinner ik me wel dat mensen (een paar jaar geleden)
een "herrinnering" kregen nadat ze hun modem niet terug gestuurd hadden.
Wellicht was er toen een betere markering van de terugzendingen, waardoor
ze in ieder geval konden bijhouden wie er "iets" terug gestuurd had en
wie niet.

Wim

Ik heb regelmatig mijn contract verlengd, met gratis modem. Ik heb dus een
stapel reserve modems waavan sommigen geen VDSL spreken. Als ik ooit
overstap zie ik wel.

Wim

Manuel Otto

Wat gebeurd er met mijn webruimte? https://otto2002.home.xs4all.nl/

Ik vermoed dat dat gewoon verdwijnt?

Wat wordt voor mij otto2002 de nieuwe url bij kpn?

Bedankt alvast!

On Thu, 17 Feb 2022 16:38:27 -0800 (PST)
posting-account=uShR8goAAAA46QHzWEgDLqNZ2T0_sPVO, Ariën

Rob

Manuel Otto <not-fo...@address.is.invalid> wrote:
> Wat gebeurd er met mijn webruimte? https://otto2002.home.xs4all.nl/
>
> Ik vermoed dat dat gewoon verdwijnt?
>
> Wat wordt voor mij otto2002 de nieuwe url bij kpn?
>
> Bedankt alvast!

Je kunt toch de hierover verspreide informatie lezen?
Daarin staat dat dit "blijft bestaan en u kunt deze blijven bewerken"
maar in ieder geval zal dit niet meer op alle manieren kunnen waarop
dit nu kan. Immers de shell server verdwijnt.

Manuel Otto

Je hebt gelijk, niet aan gedacht.

Dank voor je reactie, opgelost!

A. Dumas

On 21-03-2022 14:31, Manuel Otto wrote:
> Wat gebeurd er met mijn webruimte? https://otto2002.home.xs4all.nl/

Ik weet niet hoe geheim dit eigenlijk is, maar goed, hier op usenet
lezen toch nog maar 10 mensen het; als je van tevoren een
.authorized_keys bestand maakt dan blijf je gewoon toegang houden. Quota
nog steeds 10 GB. Als je niet weet waar ik het over heb, dan is dit niet
voor jou ;)

De kans blijft natuurlijk bestaan (c.q. lijkt me tamelijk reëel) dat op
het moment dat de allerlaatste klant overgezet is, de stekker er uit gaat.

Manuel Otto

On Tue, 22 Mar 2022 08:20:24 +0100, "A. Dumas"
<alex...@dumas.fr.invalid> wrote:

> [...]
>.authorized_keys bestand maakt dan blijf je gewoon toegang houden. Quota
>nog steeds 10 GB. Als je niet weet waar ik het over heb, dan is dit niet

Gewoon openbaar. M'n bladwijzers staan erop. En nog een paar
oninteressante dingen.

>De kans blijft natuurlijk bestaan (c.q. lijkt me tamelijk reëel) dat op
>het moment dat de allerlaatste klant overgezet is, de stekker er uit gaat.

Dat geloof ik zeker. Heb dus gisteren gecheckt of wat ik daar heb
staan ik ook thuis heb.

A. Dumas

On 22-03-2022 10:31, Manuel Otto wrote:
> On Tue, 22 Mar 2022 08:20:24 +0100, "A. Dumas":
>
> Gewoon openbaar. M'n bladwijzers staan erop. En nog een paar
> oninteressante dingen.

Ik bedoelde niet jouw website, maar de ~/.ssh/authorized_keys "hack".
(Per ongeluk een puntje gezet in mijn eerdere bericht.)

Manuel Otto

Ben daarvan niet zo op de hoogte, zeg ik eerlijk.

Maar als je bedoelt of ik een server draai dan is het antwoord nee.

Mark Huizer

The wise Manuel Otto enlightened me with:
Wat hij bedoelt is dat als je met ssh werkt, daar een key pair genereert, en
op de shell server de public key neerzet als "authorized om in te
loggen" en dan met de bijbehorende private key probeert in te loggen, je
"als vanouds" bij de shell server kan.
Vermoedelijk omdat de authenticatie zegt "check private key
authentication, als dat niet werkt probeer dan passwd via
ldap/nis/whateverzegebruiken".

Mark

Manuel Otto

Dank je, Mark.

Vele, vele jaren geleden heb ik wel eens wat op de shel server gedaan,
maar op dit moment niet.

Roger

Zo lang het duurt. De stekker van de shell server zal er ongetwijfeld uit gaan
als de migratie van XS4ALL-klanten naar de KPN-infrastructuur is voltooid. Ik
kreeg een brief dat de migratie van mijn account voor het tijdvak half april
tot half juni in de planning staat. Ik durf niet te zeggen of dit betekent dat
alle klanten per half juni over zijn. De migratie zal wel in batches gaan.

Het kan voor gemigreerde klanten nog eerder afgelopen zijn als KPN besluit om
shell server accounts en home directories van gemigreerde klanten al eerder op
te ruimen. Maar misschien gaat men dat ook niet doen (extra werk en kans op
fouten die weer voor een heel beperkte termijn moeten worden hersteld). Die
server gaat er toch uit.

Groeten,
-Roger

Rob

Maar hoe bewerk je dan je home pagina?

Manuel Otto

Dat zou ik lokaal kunnen doen en dan uploaden. Hebben we het wel over
hetzelfde?

Ik gebruik m'n ruimte op de server om m'n bladwijzers neer te zetten,
en nog zo een paar dingen. Veel is het allemaal niet.

Rob

Nou waar het om gaat is hoe doe je dat uploaden.
Met scp? Dat werkt straks niet meer.
Met ftp? Dat werkt nu geloof ik al niet meer.
Met rsync? Dat kan straks ook niet meer.

Het zou me niet verbazen als uiteindelijk alleen webdav blijft werken.

Manuel Otto

Sftp

>Het zou me niet verbazen als uiteindelijk alleen webdav blijft werken.

Dat zou jammer zijn. Daarom vroeg ik me ook af of we bij KPN ook
ruimte op de server krijgen.

Miquel van Smoorenburg

In article <slrnt3k6ia...@xs9.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:
> [...]
>Met rsync? Dat kan straks ook niet meer.
>Het zou me niet verbazen als uiteindelijk alleen webdav blijft werken.

sftp en webdav, denk ik.

Mike.

A. Dumas

On 22-03-2022 18:16, Roger wrote:
> Zo lang het duurt. De stekker van de shell server zal er
> ongetwijfeld uit gaan als de migratie van XS4ALL-klanten naar de
> KPN-infrastructuur is voltooid.
Ja, dat schreef ik al, maar zonder "ongetwijfeld". Ik weet het niet, ik
denk dat ie misschien nog wel een tijdje in de lucht blijft als tool
voor de opruimcrew.

> Het kan voor gemigreerde klanten nog eerder afgelopen zijn als KPN
> besluit om shell server accounts en home directories van gemigreerde
> klanten al eerder op te ruimen.
Nee, ik kreeg bevestiging: "tot het einde der tijden". Dus tot het licht
echt uit gaat. Wanneer dat precies is, weet misschien niemand.

Oscar

In article <slrnt3h2qh...@xs9.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:
>Daarin staat dat dit "blijft bestaan en u kunt deze blijven bewerken"
>maar in ieder geval zal dit niet meer op alle manieren kunnen waarop
>dit nu kan. Immers de shell server verdwijnt.

Nou ben ik gisteren ook overgezet. Ik weet nog steeds niet hoe ik de
content van ~/WWW kan bewerken als mijn shell access wordt uitgezet.

Gelukkig kan ik nog op de shell komen, maar dat zal vast te maken hebben
met mijn authorized_keys. Met mijn wachtwoord kom ik niet meer binnen.
En als ik met mail(1) een mailtje wil versturen, krijg ik een Segfault.

Ik besta nog, maar niet helemaal meer...
--
[J|O|R] <- .signature.gz

Rob

Oscar <jornws...@xs4all.nl> wrote:

> Nou ben ik gisteren ook overgezet. Ik weet nog steeds niet hoe ik de
> content van ~/WWW kan bewerken als mijn shell access wordt uitgezet.

Nouja zie de reactie van Miquel. Direct op de shell server editen
of technieken gebruiken die via de shellserver lopen (scp, rsync)
dat werkt natuurlijk straks niet meer.

Maar sftp en webdav kennelijk wel. Geen idee wat voor authenticatie
info je dan moet gebruiken, wellicht een kpn login en password?
(de 2 lijnen van mijn werk zijn nog niet overgezet en zelf ben ik
naar Freedom overgestapt, mijn homepage is er niet meer)

Miquel van Smoorenburg

In article <slrnt3lqg8...@xs9.xs4all.nl>,
Rob <nom...@example.com> wrote:

> [...]
>
>Maar sftp en webdav kennelijk wel. Geen idee wat voor authenticatie
>info je dan moet gebruiken, wellicht een kpn login en password?

Xs4all login en password. KPN heeft geen homepages. Er wordt
een soort xs4all-homepages-in-a-box dienst gebouwd. Ik snap ook
niet dat dat nog niet af is terwijl er wel al klanten worden
gemigreerd.

Mike.

Daniel Dent

Op 23-3-2022 om 11:15 schreef Miquel van Smoorenburg:
> KPN heeft geen homepages.

Jawel hoor. Zie:
https://www.google.nl/search?q=home.kpn.nl+homepage

Dan vind je bijvoorbeeld als eerste resultaten:
https://home.kpn.nl/h.bruning/index.htm
https://home.kpn.nl/cees.kooi/

richard lucassen

> [...]

> .authorized_keys bestand maakt dan blijf je gewoon toegang houden.
> Quota nog steeds 10 GB. Als je niet weet waar ik het over heb, dan is

Ik ben al ruim een half jaar weg maar ik kom er niet meer in en er
stond een authorized_keys. Dus uiteindelijk gaat het weg. Ik heb geen
pack.

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/

Rob

richard lucassen <mailin...@lucassen.org> wrote:
> Ik ben al ruim een half jaar weg maar ik kom er niet meer in en er
> stond een authorized_keys. Dus uiteindelijk gaat het weg. Ik heb geen
> pack.

Er zal wellicht verschil zijn tussen de situatie dat je opgezegd hebt
en de situatie dat je account van XS4ALL naar KPN gemigreerd is...
In het eerste geval wordt natuurlijk je home directory een keer
weggegooid en dan werkt het niet meer.

A. Dumas

Ja, ruim een half jaar weg klinkt als opgezegd, niet automatisch omgezet
naar kpn.

Jan Ehrhardt

A. Dumas in xs4all.adsl (Tue, 22 Mar 2022 08:20:24 +0100):

> [...]
>.authorized_keys bestand maakt dan blijf je gewoon toegang houden. Quota
>nog steeds 10 GB. Als je niet weet waar ik het over heb, dan is dit niet

Dat zal wel zijn tot de stekker uit XS4ALL Drive wordt getrokken. Net weer
een brief over gehad dat ik alles moet veiligstellen voor 31 maart 2022.
T.z.t. komt er "een nieuwe, toekomstbestendige online opslagdienst voor u
beschikbaar. De werking van deze dienst is vergelijkbaar met XS4All
Drive."
--
Jan

Rob

Volgens mij is XS4ALL Drive heel wat anders dan je home website ruimte
zoals die in de subdirectory WWW van je home directory op de shell servers
staat/stond. Daar kon je ook bij met webdav maar dat is niet XS4ALL Drive.

Miquel van Smoorenburg

In article <slrnt3tn1p...@xs9.xs4all.nl>,
Correct.

XS4ALL webdisk is gewoon de data in je homedirectory, benaderbaar via
webdav of sftp (en als je shell toegang hebt aanstaan, scp en rsync).

XS4ALL Drive is de opslag oplossing van Open Exchange, je kan er dus ook
bij via de Open Exchange webinterface (aka "de nieuwe webmail") en via
een aantal apps. Oh, en via webdav.

XS4ALL Drive heeft een tijdje in experimentele/beta mode aangestaan en
een handjevol klanten heeft er gebruik van gemaakt.

Mike.