GRRZZZ! KPN Monteur

Marc Amsterdam

Mijn oude buuf gaat met een woonbootje wat verderop liggen. technisch
gezien is ze niet heel erg begaaft dus ze heeft me gevraagd om een en
ander te begeleiden. Molens draaien wat langzamer in deze tijden maar
alles is er nu.

Alles behalve de door KPN beloofde internetsnelheid. ze heeft zelf de
aanvraag gedaan en er is een monteur gekomen. die heeft de eerste beste
vrije paal met aansluitpunt gekozen en daar de aansluiting op gemaakt.
Niet de beloofde max 160 mbit maar een lijntje in amsterdam wat naar de
centrale in de singel gaat. max snelheid... 12/0,7 dit terwijl de
onderverdeelkast en bekabeling naar de overkant van de straat loopt.

We zijn nu bezig om dat alsnog geregeld te krijgen maar van veel
medewerking is geen sprake..... Ik ben werkelijk geneigd om de
bestaande lijn eens even stevig van hoog voltage te voorzien..

bah, wat een vervelende monopolist en ik kan nog niet weg ook.

Miquel van Smoorenburg

In article <606da6c4$0$27915$e4fe...@news.xs4all.nl>,
De monteur bepaalt niet waar de aansluiting uitkomt, als die op
een VDSL straatkast zou moeten uitkomen maar per ongeluk naar de
centrale gepatcht wordt, dan heb je gewoon geen internet. Dan is
er een lege poort in de straatkast die geprovisioned is waar niks
aan zit, en een loze verbinding naar de centrale.

Als wat je beschrijft het hele verhaal is, betekent het feit dat ze
internet heeft dat dit zo gepland is in de provisioning, en dat
de monteur het correct uitgevoerd heeft.

Mike.

Marc Amsterdam

De monteur, zo heb ik begrepen want ik was er niet bij, heeft gekeken
naar de aansluiting die NAAST het woonschip zit en daarvoor ook bedoeld
is. Die komt in een tussenkast uit waar een patch gemaakt moet worden
die weer in de straatkast uitkomt. Normaal zet een monteur daar een
zoekertje op, gaat naar de tussenkast, ( schipperstraat ASD) maakt de
verbinding, gaat naar de straatkast, maakt een verbinding en voila, VDSL.

hier heeft hij een kabel getrokken naar een paal verderop, ADSL 13/0,7
dat zijn de oude palen waar adsl over liep en die in de centrale Singel
uitkomen. Alle buren hebben netjes VDSL, zitten allemaal op hun
"eigen" paaltje aangesloten. Het was blijkbaar te veel moeite om even
naar de tussenkast te gaan.

de website van KPN verhaalt ook over een snelheid van wel 160 mbit,

Exact dat gebeurde overigens gisteren bij een ander adres. Monteur met
KPN jasje kijkt of er verbindign is op het israpunt. Wordt gewezen op
de tussenkast, rijdt er naar toe, kijkt er eens in en gaat weer weg met
de letterlijke woorden, dat de kabel stuk is.

Echt hoor, als dit het niveau is wat de KPN in dienst heeft dan is er
nog veel te winnen.

wat een bedrijf...

Miquel van Smoorenburg

In article <606ffec9$0$27913$e4fe...@news.xs4all.nl>,
Marc Amsterdam <re...@newsgroup.only> wrote:
> [...]
>zoekertje op, gaat naar de tussenkast, ( schipperstraat ASD) maakt de
>verbinding, gaat naar de straatkast, maakt een verbinding en voila, VDSL.

Alleen als van tevoren ook de poort op de DSLAM in de straatkast
geprovisioned is, en die heeft een provisioning die voor elke klant
uniek is - er staat een uniek ID in. Je kan niet zomaar op een
willekeurige poort inprikken, dan heb je gewoon geen verbinding.

Hetzelfde geld voor poorten in de DSLAM in de centrale natuurlijk.

Dus, als je een opdracht hebt als monteur om een bepaalde
verbinding te patchen, en je patcht hem verkeerd, bv door die
door te patchen naar de centrale ipv een straatkast, dan
is er geen internet. Dat werkt niet.

Dus het feit dat er wel internet is, geeft aan dat de monteur
gedaan heeft wat hij moest doen.

Dat er _ergens anders_ wat mis is gegaan en de aansluiting voor
dat woonschip via de centrale is gepland ipv via de straatkast,
dat lijkt me duidelijk. Maar het is niet de schuld van de monteur.

Nogmaals, als wat jij zegt het hele verhaal is. Misschien
is er meer aan de hand.

Mike.

Coen

On 9-4-2021 10:31, Miquel van Smoorenburg wrote:

> Nogmaals, als wat jij zegt het hele verhaal is. Misschien
> is er meer aan de hand.

misschien zit de straatkast wel vol.

Miquel van Smoorenburg

In article <60703eaa$0$27926$e4fe...@news.xs4all.nl>,
Dat kan. Ik weet niet of in dat geval tijdelijk niet geleverd wordt, of dat
dan terug gevallen wordt naar "langzaam uit de centrale". Ik hoop het
niet, maar het zou kunnen.

Verder, KPN heeft diverse databases van de koperlijnen en locaties
waar ze liggen, en die zijn niet allemaal helemaal in sync en/of 100%
correct. Dat is niet vreemd, dat soort database vervuiling bestaat echt
overal, bij alle bedrijven. Zou ook kunnen dat dat VDSL op die postcode
beschikbaar is, maar dat "woonboot" op de een of andere manier roet in
het eten gegooid heeft.

Mike.