FritzOS 7.14 voor Fritzbox 7581

Paul van der Vlis

Toch nog een update. Iemand al ervaring?

-----
Over 50 new features and improvements: more performance and convenience
in the wireless network, Mesh and Smart Home

Seamlessly connected in the Mesh: Mesh WiFi steering, shared telephone
book and Smart Home

Well informed: Important information arrives simply and directly at the
email address of your MyFRITZ! account

New in the internet: more information on DSL, faster LTE and expanded
VPN functions

Added value for FRITZ!Fon: easy sharing of access to the wireless guest
access, direct blocking of telephone numbers, and much more

Practical to operate: quick overview of updates for FRITZ! products,
LEDs can be switched off

Stronger support for new products: FRITZ!Repeater 3000 and FRITZ!DECT
400 Smart Home switch
-----

https://www.vandervlis.nl/

Rob

Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> wrote:
> Toch nog een update. Iemand al ervaring?

Bedankt voor de tip - auto update gauw even uit gezet :-)

Ik wacht ook de ervaringen even af...

Maarten Carels

Ik wist dat ie eraan kwam, had al wel een 7.13-blah labor om mee te
spelen.

Ik zal ook hier laten weten wat ik zie, met (uiteraard) een disclaimer
erbij:
Wat in vind is gebaseerd op een (n=1) sample, mijn exemplaar, op mijn
bonded vectored VDSL lijn, van ergens tussen de 250 en 280 meter, in
mijn opzet (die op een bepaalde manier best wel exotisch is).

Als we (XS4ALL) hem goedkeuren, wordt ie via de ACS over de installed
base geinstalleerd.

--maarten

Rob

Ik ben wel geinteresseerd of er wijzigingen zijn geweest in de modem
software of dat die gelijk is. Helaas zijn verbeteringen in dergelijke
software niet altijd voor iedereen een verbetering, leert de ervaring.

Ik heb nu op een locatie waar zo'n ding staat EINDELIJK weer een goede
stabiele verbinding na een jaar van "seamless rate adaption: off" en
niet gebruiken van een deel van het spectrum en daardoor 1/2 snelheid.

Dus geen zin om weer nieuwe problemen open te trekken...

Maarten Carels

Rob <nom...@example.com> wrote:
[...]
> [...]
> niet gebruiken van een deel van het spectrum en daardoor 1/2 snelheid.
>
> Dus geen zin om weer nieuwe problemen open te trekken...

Mijn korte oordeel:
Twee bugs gefixt in ieder geval:
* gastnet in mesh met repeater, gasten aan repeater associeren wel, maar
hebben geen werkende verbinding

* vpn clients kregen geen nameserver gepusht, en hebben daardoor geen
werkende verbinding

In vergelijking met de vorige (7.13) is de DSL driver wel nieuw:
7.13: A2pvfbH045l.d27f
7.14: A2pvfbH046w.d27f

Beiden werken goed op mijn lijn (250 meter, broadcom DSLAM BVVDSL,
versie gemeld als 178.30, of ook wel genoemd 11.4.30).

--maarten

Rob

Maarten Carels <mca...@xs4all.nl> wrote:
> [...]
>
> Beiden werken goed op mijn lijn (250 meter, broadcom DSLAM BVVDSL,
> versie gemeld als 178.30, of ook wel genoemd 11.4.30).

Ok bedankt voor de info! Ik kijk het even aan hier, die 2 bugs daar
heb ik niet mee te maken en er zijn op het moment ook geen andere bekende
openstaande problemen.

(die heb ik wel gehad maar die zijn toen opgelost door een factory reset
en restore van de backup)

Paul van der Vlis

Op 26-03-2021 om 09:16 schreef Paul van der Vlis:
Het zou kunnen dat een carddav adresboek nu werkt, dat zou heel mooi zijn.

Maar stabiliteit is natuurlijk belangrijker.

Groet,
Paul

richard lucassen

Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> wrote:

> Het zou kunnen dat een carddav adresboek nu werkt, dat zou heel mooi
> zijn.

Carddav en caldav:

apt install radicale

R.

--
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/

Maarten Carels

richard lucassen <mailin...@lucassen.org> wrote:

> Carddav en caldav:
>
> apt install radicale

Of NextCloud

--maarten

Maarten Carels

Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> wrote:
> Het zou kunnen dat een carddav adresboek nu werkt, dat zou heel mooi zijn.

CardDAV aphonebook is iets van 7.20...

> Maar stabiliteit is natuurlijk belangrijker.

Zeker.

--maarten

richard lucassen

On Sat, 27 Mar 2021 13:30:16 +0100
mca...@xs4all.nl (Maarten Carels) wrote:

> Of NextCloud

Uiteraard. Maar ik denk dat nextcloud ietsje groter is ;-)

En ook veel meer biedt natuurlijk.

Jack van Brederode

to Rob
Op 26-03-2021 om 09:37 schreef Rob:
Geen verschil gemerkt met 7.13+ afstand tot de centrale ruim 1600 meter
VDSL pair-bonding

Jack

Paul van der Vlis

Op 27-03-2021 om 13:30 schreef Maarten Carels:

> CardDAV aphonebook is iets van 7.20...

Dus het zit niet in 7.14?

Eigenlijk zat het ook al een beetje in 7.13, maar alleen voor bepaalde
providers.

Maarten Carels

Paul van der Vlis <pa...@vandervlis.nl> wrote:

> Dus het zit niet in 7.14?
>
> Eigenlijk zat het ook al een beetje in 7.13, maar alleen voor bepaalde
> providers.

Precies dat, alleen voor bepaalde (duitse) providers, niet een CardDAV
server van eigen keuze.

--maarten

Duncan de Waal

> Toch nog een update. Iemand al ervaring?
Ik weet niet of het met de 7.14 update te maken heeft, maar mijn verbinding gebruikt nu nog maar 1 aderpaar, het tweede aderpaar komt niet meer tot leven.

Rob

Duncan de Waal <duncan....@gmail.com> wrote:
> Ik weet niet of het met de 7.14 update te maken heeft, maar mijn verbinding gebruikt nu nog maar 1 aderpaar, het tweede aderpaar komt niet meer tot leven.

Ik heb van de week een update gedaan en beide aderparen doen het nog.
Wel is er 1 die weer net iets minder snelheid haalt dan voor de update
maar meer dan het soms wel is, de ervaring is dat iedere reboot in
principe weer een iets andere snelheid kan opleveren ook al ie niet
geupdate is, dus daar maak ik me nog niet druk over.

Arian van der Pijl

On Saturday, April 24, 2021 at 6:33:35 PM UTC+2, duncan....@gmail.com wrote:
> Ik weet niet of het met de 7.14 update te maken heeft, maar mijn verbinding gebruikt nu nog maar 1 aderpaar, het tweede aderpaar komt niet meer tot leven.

Geen issues gezien sinds de update naar 7.14 met pairbonding;

Down 79,49 Mbit/s - up 13,70 Mbit/s
FRITZ!Box: DSL version: A2pvfbH046w.d27f
1. DSL active since: 1 day, 20 hours, 37 minutes VDSL2 17a G.Vector (ITU G.993.5)
2. DSL active since: 1 day, 20 hours, 37 minutes VDSL2 17a G.Vector (ITU G.993.5)
DSL Central Exchange: Nokia Broadcom: 178.30

En als je ze omdraait kwa aansluiting?

Jack van Brederode

to Duncan de Waal
Op 24-04-2021 om 18:33 schreef Duncan de Waal:
> Ik weet niet of het met de 7.14 update te maken heeft, maar mijn verbinding gebruikt nu nog maar 1 aderpaar, het tweede aderpaar komt niet meer tot leven.

Geen problemen met 7.14

Duncan de Waal

On Monday, 26 April 2021 at 17:33:23 UTC+2, Jack van Brederode wrote:

> Geen problemen met 7.14
Mijn lijn bleek kaput, is omgezet naar een ander aderpaar en werkt nu weer. Had dus niets te maken met de firmware update.