Fritzbox herstart vaak 's avonds rond 22:45 - hoe bewaar ik de logs?

Duncan de Waal

Ik heb al een paar keer gemerkt dat m'n FritzBox 7581 's avonds rond kwart voor elf spontaan herstart.
Ik weet niet of het iets lokaals is (power supply of whatever) of iets anders.
Wat ik wel graag zou willen is de logs van het ding ergens bewaren want na elke restart zijn de logs in het ding zelf weg.
SNMP, SysLog, het maakt me niet uit als het maar werkt - heeft iemand tips?

Ik neem trouwens aan dat als er iets met de VDSL is het ding niet volledig herstart maar 'gewoon' alleen een nieuwe sync doet (maar dus niet de logs weg zijn), is dat een juiste aanname?

Thanks
Duncan

Roger

On 2019/11/06 00:26, Duncan de Waal wrote:
> Ik heb al een paar keer gemerkt dat m'n FritzBox 7581 's avonds rond
> kwart voor elf spontaan herstart. Ik weet niet of het iets lokaals is
> (power supply of whatever) of iets anders.

Ontzettend vervelend. Merkwaardig is dat het steeds rond dezelfde
tijd gebeurt.

Welke FRITZ!OS versie draai je? 7.12?

> Wat ik wel graag zou willen is de logs van het ding ergens bewaren
> want na elke restart zijn de logs in het ding zelf weg. SNMP, SysLog,
> het maakt me niet uit als het maar werkt - heeft iemand tips?

Dat gaat helaas niet. Er zijn dacht ik wel technieken om periodiek
de logs veilig te stellen, maar dan mis je vrijwel zeker wat er
gebeurt op het moment suprême. Verder mailt FRITZ!OS de system log
desgewenst via de push service bij een gecontroleerde reboot (dat
heb je neem ik aan al aan staan).

In sommige gevallen bewaart FRITZ!OS ook een stukje logging na een
spontane herstart. Daarvoor moet je de support data genereren:
- login op http://fritz.box/support.lua
- klik op "Generate Support Data"

In het gegenereerde bestand zijn er 'SECTION CRASHLOG' en 'SECTION
PANICLOG'. Meestal zijn deze leeg, soms staat er wat in.

In 'SECTION debug Kernel output' vind je de kernel debug log na de
reboot. Daarin staat een regel 'Reboot Status is:' met daarachter
de reden van de reboot. Wat staat daar?

> Ik neem trouwens aan dat als er iets met de VDSL is het ding niet
> volledig herstart maar 'gewoon' alleen een nieuwe sync doet (maar
> dus niet de logs weg zijn), is dat een juiste aanname?

Correct.

Groeten,
-Roger

richard lucassen

On Tue, 5 Nov 2019 15:26:16 -0800 (PST)
Duncan de Waal <duncan....@gmail.com> wrote:

> [...]
> zijn de logs in het ding zelf weg. SNMP, SysLog, het maakt me niet
> uit als het maar werkt - heeft iemand tips?

Hangt-ie soms aan een UPS die iedere dag een selftest doet en waarvan
de accu rot is?

R.

--
richard lucassen
https://contact.xaq.nl/

Rob

> [...]
> Ik neem trouwens aan dat als er iets met de VDSL is het ding niet volledig herstart maar 'gewoon' alleen een nieuwe sync doet (maar dus niet de logs weg zijn), is dat een juiste aanname?

Nee dat is niet juist. Als er wat fout gaat aan de VDSL kant dan reboot
de Fritzbox vaak. Je ziet dan alle lampjes uit en daarna aan gaan.
Ik weet niet of dat een bug is of dat men dit met opzet zo doet.

Roger

Dat is dan een bug. Ik had met de 7581 (7.12) regelmatig disconnects,
wat ik met 7.01 niet had. In de log zag ik dan telkens een serie events
die begon met "DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization)"
waarna de verbinding gewoon opnieuw werd opgebouwd zonder reboot.

Maar FRITZ!OS is zolang als ik het ken al niet bepaald sterk geweest
in het correct afhandelen van fouten. Een reboot was dan nogal eens
het resultaat. Ik ga er van uit dat dat niet 'by design' was...

Groeten,
-Roger

Rob

Het 'design' is: buggy zut.
Ik kijk net even of ik dat effect wat je daar noemt ook in een fritzbox
van mijn werk zie die ik een week of 2 geleden geupdate heb naar 7.12
en toevallig zie ik in de log dat gisteravond de VDSL even down gegaan
is.
De box is daarbij inderdaad niet gereboot deze keer (misschien is dat
gefixed?) maar de logmeldingen zijn van 21:06 uur terwijl ik op de
centrale router kan zien dat de VPN om 20:06 uur down en up geweest is.
Kennelijk past dat ding zich niet aan de zomertijd/wintertijd overgang
aan. De klok staat wel goed (NTP) maar de tijdzone aanpassingen aan
de wintertijd werken kennelijk niet goed.

Frans R

Op woensdag 6 november 2019 11:40:31 UTC+1 schreef Roger:
Dit zelfde komt ook bij de 7583 met 7.13 voor. Altijd lijn 1.

Erik.jo32

On Tue, 5 Nov 2019 15:26:16 -0800 (PST), Duncan de Waal <duncan....@gmail.com> wrote:

> heeft iemand tips?

Ik heb ooit aan AVM gevraagd om een optie in te bouwen die de log ook weg schrijft op de usb drive.
Als meer mensen dat idee indienen, voeren ze het wellicht uit.

Duncan de Waal

> Hangt-ie soms aan een UPS die iedere dag een selftest doet en waarvan
> de accu rot is?
Nee zit gewoon in het stopkontakt en daar staat 238V op hier dus dat is wel okee.
Ik denk dat ik dan eerder zie wat Rob beschrijft.

Duncan de Waal

> Welke FRITZ!OS versie draai je? 7.12?
FRITZ!OS: 07.12 - Version up to date

> In het gegenereerde bestand zijn er 'SECTION CRASHLOG' en 'SECTION
> PANICLOG'. Meestal zijn deze leeg, soms staat er wat in.
In mijn geval niet dus: No data available

> In 'SECTION debug Kernel output' vind je de kernel debug log na de
> reboot. Daarin staat een regel 'Reboot Status is:' met daarachter
> de reden van de reboot. Wat staat daar?
Daar staat: Reboot Status is: Soft-Reboot(PANIC) Irregular Reboots: SUM(1) - PANIC(1)

Duncan de Waal

> Het 'design' is: buggy zut.
:-)
Op zich doet het ding het meestal wel hoor. Maar een onderbreking van 2 minuten veroorzaakt hier in huis vaak paniek.
Ik kan de kabel er natuurlijk gewoon even 2 minuten uithalen en kijken wat ie dan in de logs zegt; ik neem aan dat-ie niet gaat rebooten.

Roger

On 2019/11/06 18:44, Duncan de Waal wrote:
> Daar staat: Reboot Status is: Soft-Reboot(PANIC) Irregular Reboots: SUM(1) - PANIC(1)

Hmm... de FB klapt er keihard uit met een kernel panic. Dat kan
een software bug zijn, maar ook een hardware defect. Dat is denk
ik iets wat alleen AVM kan beoordelen. Maar zonder informatie in
de CRASHLOG en PANICLOG secties zal dat denk ik moeilijk worden.
Een panic heb ik met 7.12 nog niet gezien, wel met een brakke
bèta (7.08-67543).

Je zou nog kunnen proberen om een recovery te doen en dan de FB
met de hand opnieuw in te richten (dus geen backup terug zetten,
anders krijg je eventuele troep in de configuratie mee terug).
Als dat geen soelaas biedt, is denk ik XS4ALL aan zet. Als je
geen bonding hebt, dan is de kans groot dat ze je een 7590 gaan
sturen.

Groeten,
-Roger

Roger

On 2019/11/06 12:15, Rob wrote:

> Het 'design' is: buggy zut.

Een beetje plastisch uitgedrukt, maar je slaat de spijker op de kop. AVM
mag zichzelf een 'führender Hersteller' noemen, inzake softwarekwaliteit
denk ik eerder in termen als 'Schlusslicht'.

Groeten,
-Roger

Rob

Marc Amsterdam <em...@domain.com> wrote:
> Vergelijkbaar hier bleek het een rotte voeding te zijn. niet helemaal
> de klok op gelijk te zetten, maar zo gauw de Fritzbox meer vermogen
> ging vragen hield ie er mee op. De combinatie van een verschrikkelijk
> slechte kwaliteit ISRA punt deed de rest. uiteindelijk een eigen
> voeding gebouwd en het israpunt hard aangesloten en sindsdien geen
> disco em reboots meer. Je zou eens na kunnen gaan of er geen gekke
> dingen in het stroomnet van van het huis gebeuren. rotte schakelaars,
> wasmaschines die aan gaan etc.

Oh weet je wat het dan ook kan zijn: er worden op gezette tijden
"berichten" over het lichtnet gestuurd bijvoorbeeld voor het omschakelen
naar nachtstroom. Dit gebeurt met een oude techniek die een toontje
op het lichtnet zet, dus naast de 50Hz staat er dan ook 120Hz op ofzo.

Dit is een systeem wat momenteel uitgefaseerd wordt, maar het kan wel
verklaren waarom een apparaat wat hier last van heeft die last iedere
keer op hetzelfde tijdstip heeft.
Bijv sommige lichtdimmers hebben hier ook last van, je ziet dan de
gedimde lamp een beetje flikkeren op bepaalde tijden.

Hier is dat om 23:00, niet om 22:45, maar dat kan lokaal verschillen.

BUSSIE

Tijd om met je huisgenoten die door een onderbreking van 2 minuten in
paniek raken richting een afkick-kliniek te gaan?

BUSSIE

On Wed, 6 Nov 2019 20:00:27 +0100, Roger <nosuc...@example.com>
wrote:
Het is heel afhankelijk van het type Fritzbox.

7490 draait hier al jaren als een zonnetje!

Rob

Dat is een van de grote stommiteiten van AVM!
Als ze nou eerst eens beginnen met op alle Fritzboxen DEZELFDE software
te draaien, dan hebben ze ineens 10 keer meer resources om te besteden
aan het bugvrij maken van die software!
(ipv het wiel voor iedere box en iedere taal opnieuw uit te vinden)

Duncan de Waal

> [...]
> de CRASHLOG en PANICLOG secties zal dat denk ik moeilijk worden.
> Een panic heb ik met 7.12 nog niet gezien, wel met een brakke
Ik moet zeggen dat de FB de laatste 4 dagen stabiel is. Ik heb eens gekeken wat er nu anders is dan de agelopen paar weken en dat is dat ik nu vrijwel geen upstream verkeer genereer, terwijl ik de afgelopen 2 weken continue 4Mbit upstream traffic had (omdat ik een paar TB aan data naar mijn cloud provider aan het uploaden was - en over 4,5Mbit upstream duurt dat dus even).
Wellicht dat de FB (of de VDSL kant) daarvan over z'n nek gaat?

Duncan de Waal

> [...]
> Wellicht dat de FB (of de VDSL kant) daarvan over z'n nek gaat?

Tot nu dan; maar ditmaal zie ik wel de verbinding wegvallen maar de FritzBox herstart in elk geval niet. Toevallig zat ik net in een Microsoft Teams meeting en dit is wat ik zie in m'n logs:
(de verbinding was terug om 14:10 - ik snap nog niet helemaal wat die error om 14:16 is)
16.11.19 14:16:31 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
16.11.19 14:10:16 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
16.11.19 14:10:16 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
16.11.19 14:10:15 Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
16.11.19 14:10:12 DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31189/3219 kbit/s).
16.11.19 14:10:12 DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24931/2710 kbit/s).
16.11.19 14:10:00 DSL synchronization of line 2 starting (training).
16.11.19 14:10:00 DSL synchronization of line 1 starting (training).
16.11.19 14:09:26 DSL synchronization of line 2 starting (training).
16.11.19 14:09:26 DSL synchronization of line 1 starting (training).
16.11.19 14:08:53 Timeout during PPP negotiation.
16.11.19 14:08:53 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
16.11.19 14:08:53 Internet connection cleared.
16.11.19 14:08:49 DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization).
16.11.19 14:08:49 DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization).

Miquel van Smoorenburg

In article <6c34314e-5a47-486f...@googlegroups.com>,
> [...]
>16.11.19 14:16:31 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)

Dat betekent "ik probeerde een DHCP lease te krijgen op het TV VLAN maar
dat is niet gelukt".

Beetje jammer dat er niet staat "TV VLAN connection failed" of zoiets.

Mike.

Duncan de Waal

> Dat betekent "ik probeerde een DHCP lease te krijgen op het TV VLAN maar
> dat is niet gelukt".
Ik heb dan ook geen TV van XS4ALL dus waarom dan toch proberen een IP adres te krijgen daarvoor?

Duncan de Waal

De verbdining valt nu wel erg vaak weg 16.11.19
18:28:13
Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
16.11.19
18:22:08
[...]
18:22:02
DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24760/2790 kbit/s).
16.11.19
18:22:01
DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31905/3161 kbit/s).
16.11.19
18:21:51
DSL synchronization of line 2 starting (training).
16.11.19
18:21:49
DSL synchronization of line 1 starting (training).
16.11.19
18:21:18
DSL synchronization of line 2 starting (training).
16.11.19
18:21:16
DSL synchronization of line 1 starting (training).
16.11.19
18:20:43
[...]
18:20:38
DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization).
16.11.19
18:20:38
DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization).
16.11.19
18:20:36
[...]
18:20:35
Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
16.11.19
18:20:29
DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24739/2813 kbit/s).
16.11.19
18:20:29
DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31143/3223 kbit/s).
16.11.19
18:20:17
DSL synchronization of line 2 starting (training).
16.11.19
18:20:17
DSL synchronization of line 1 starting (training).
16.11.19
18:19:44
DSL synchronization of line 2 starting (training).
16.11.19
18:19:44
DSL synchronization of line 1 starting (training).
16.11.19
18:19:12
[...]
18:19:08

Duncan de Waal

> [...]
> anders krijg je eventuele troep in de configuratie mee terug).
> Als dat geen soelaas biedt, is denk ik XS4ALL aan zet.
Na de zoveelste fail heb ik vanavond de factory settings terug gezet en zo minimaal mogelijk opnieuw geconfigureerd (dus idd geen backup terug maar alleen wat echt noodzakelijk is om een werkende verbinding te hebben).
Nu maar eens aankijken hoe/of dat werkt...

Roger

Factory settings is mogelijk niet voldoende. De enige manier om een
FRITZ!Box echt helemaal frabrieksschoon te krijgen is het draaien
van het recovery image:
https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7581/other/recover/

De reden hiervoor is dat bv. de route 6.85 => 7.12 => factory reset
niet dezelfde situatie oplevert als het draaien van de 7.12 recovery.
Het zou eigenlijk niet mogen, maar is bij AVM helaas realiteit. Dat
hoeft natuurlijk niet meteen problemen op te leveren, maar kan wel.

Een voorbeeld: als je ooit begonnen bent met 6.54 dan zul je gemerkt
hebben dat de namen van de LAN-poorten verkeerd zijn. Die fout blijft
na elke upgrade en zelfs als je daarna een factory reset doet. Maar
als je het modem herstelt met een recovery image (6.83 of later) dan
is dat probleem opeens weg.

Jouw 7581 heeft last van kernel panics. Ik heb dat met mijn 7581
nooit gezien. De onderliggende oorzaak kan een softwarebug zijn
(al dan niet getriggerd door een configuratieprobleem), maar ook
een hardwaredefect.

Groeten,
-Roger

Duncan de Waal

> Factory settings is mogelijk niet voldoende. De enige manier om een
> FRITZ!Box echt helemaal frabrieksschoon te krijgen is het draaien
> [...]
Okee, nu de recovery image geladen; ik heb inmiddels geen spiekbriefje meer nodig om het ding opnieuw te configureren.
> [...]
> nooit gezien. De onderliggende oorzaak kan een softwarebug zijn
> (al dan niet getriggerd door een configuratieprobleem), maar ook
Ik moet zeggen dat ik de laatste 2 weken wel heel vaak heb gezien dat de DSL link weg was voor 2 minuten; maar geen spontane reboots meer.
Ik ben benieuwd wat-ie nu doet...

Roger

On 2019/11/22 13:53, Duncan de Waal wrote:
> Ik moet zeggen dat ik de laatste 2 weken wel heel vaak heb
> gezien dat de DSL link weg was voor 2 minuten

Dit schijnt vooral veel voor te komen bij bonding. Ik heb er zelf
ook last van gehad (straatkast, geen bonding). XS4ALL heeft het
probleem in onderzoek. Ik ben benieuwd of AVM nog een update gaat
produceren (de 7581 zal eind deze maand End of Maintenance zijn).

Het probleem treedt op sinds FRITZ!OS 7.08-68346 BETA. Vanaf deze
versie gebruikt de 7581 een nieuwe DSL-firmware (A2pvfbH045l.d27f)
en is het hommeles. AVM kreeg er geen vinger achter: 3,5 maand,
3 tickets, 0 resultaat.
XS4ALL was duidelijk effectiever. Die stuurden mij zonder omhaal
een 7590. Mijn VDSL-lijn staat nu weer als een huis. De 7581 is
gisteren retour XS4ALL gegaan.

Groeten,
-Roger

Roger

On 2019/11/23 05:32, Roger wrote:

> [...]
> probleem in onderzoek. Ik ben benieuwd of AVM nog een update gaat
> produceren (de 7581 zal eind deze maand End of Maintenance zijn).

Er blijkt inmiddels een testfirmware te zijn: 07.12-72473M TEST
(build type 1006). Er zijn geen release notes, maar er zit in elk
geval een DSL-firmware update (A2pvfbH045o). Mogelijk lost deze
het probleem op.

Je kunt de testfirmware downloaden van de onofficiële download
site van XS4ALL (https://www.hulp4all.com/FB7581/Beta/).

Groeten,
-Roger

Rob

Roger <nosuc...@example.com> wrote:
> Je kunt de testfirmware downloaden van de onofficiële download
> site van XS4ALL (https://www.hulp4all.com/FB7581/Beta/).

Onofficiële download site van XS4ALL???
Dat heeft vast net zo veel met XS4ALL te maken als die Indische callcenter
medewerkers die me bellen als medewerker van Microsoft.

BUSSIE

Oh, zijn die Indische medewerkers dan nep? Dat wist ik niet :)

JP

valt wel mee

jp@jpvw:~$ dig www.hulp4all.com

; <<>> DiG 9.11.5-P4-5.1-Debian <<>> www.hulp4all.com
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 40740
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1452
;; QUESTION SECTION:
;www.hulp4all.com. IN A

;; ANSWER SECTION:
www.hulp4all.com. 4 IN A 194.109.6.98

;; Query time: 4 msec
;; SERVER: 1.1.1.1#53(1.1.1.1)
;; WHEN: Sun Nov 24 15:05:49 CET 2019
;; MSG SIZE rcvd: 61

Rob

Ok het is bij XS4ALL gehost, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets.
Iedereen kan daar webspace huren, en ik denk dat XS4ALL wel zo zuiver
is om niet een site down te brengen waar ze niks mee te maken hebben
maar wel een suggestieve naam heeft, enkel omdat dat makkelijk kan.
Ze zijn in ieder geval niet de domeinnaamhouder, wat toch wel het
minimum zou moeten zijn voor een "onofficiele xs4all site".

A_Alias

Op 24-11-2019 om 10:59 schreef BUSSIE:
bij mij hangen ze vaak op als ik ze vraag "why do we have microsoft
netherlands" op eentje na die wou beweren dat MS netherlands ... is a scam.

A_Alias

Op 24-11-2019 om 15:28 schreef Rob:
staat toch geen XS bij... dus "onofficiele 4all site"

Duncan de Waal

Helemaal gestoord word ik van deze XS4ALL verbinding die elke zoveel uur wegvalt.
Wat is het advies? Moet ik de heldesk vragen om een 7590?
Ik heb de 'recovery' eerder uitgevoerd maar het helpt niet.
Of moet ik eerst die 'onofficiele' firmware 07.12-72473M TEST (build type 1006) proberen? Is dat een update of een 'fresh install'? Want dan moet ik het ff plannen ipv direct een slinger geven.

Kan iemand van XS4ALL trouwens nog iets zien aan de achterkant op de tijdstippen dat ik de verbinding kwijt raak? (zie log hieronder).
Is het trouwens mogelijk om ipv pair bonding twee 'gewone' VDSL links te krijgen waar ik dan met SDN weer één virtuele verbinding over maak? Dan is het kwijtraken van één VDSL link zo nu en dan minder hinderlijk.

10.12.19 - 21:27:51 - Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
10.12.19 - 21:21:52 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
10.12.19 - 21:21:52 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
10.12.19 - 21:21:51 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
10.12.19 - 21:21:45 - DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24826/2840 kbit/s)
10.12.19 - 21:21:43 - DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31547/3230 kbit/s)
10.12.19 - 21:21:34 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
10.12.19 - 21:21:32 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
10.12.19 - 21:21:00 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
10.12.19 - 21:20:58 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
10.12.19 - 21:20:26 - Timeout during PPP negotiation
10.12.19 - 21:20:25 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
10.12.19 - 21:20:25 - Internet connection cleared
10.12.19 - 21:20:21 - DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization)
10.12.19 - 21:20:21 - DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization)
10.12.19 - 18:22:54 - Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
10.12.19 - 18:16:50 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
10.12.19 - 18:16:50 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
10.12.19 - 18:16:49 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
10.12.19 - 18:16:43 - DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24837/2832 kbit/s)
10.12.19 - 18:16:43 - DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31444/3196 kbit/s)
10.12.19 - 18:16:31 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
10.12.19 - 18:16:31 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
10.12.19 - 18:15:57 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
10.12.19 - 18:15:57 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
10.12.19 - 18:15:25 - Timeout during PPP negotiation
10.12.19 - 18:15:24 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
10.12.19 - 18:15:24 - Internet connection cleared
10.12.19 - 18:15:20 - DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization)
10.12.19 - 18:15:20 - DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization)
09.12.19 - 21:36:14 - Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
09.12.19 - 21:30:01 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
09.12.19 - 21:30:01 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
09.12.19 - 21:30:00 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
09.12.19 - 21:29:57 - DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24769/2825 kbit/s)
09.12.19 - 21:29:55 - DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31383/3169 kbit/s)
09.12.19 - 21:29:45 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
09.12.19 - 21:29:43 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
09.12.19 - 21:29:11 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
09.12.19 - 21:29:10 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
09.12.19 - 21:28:37 - Timeout during PPP negotiation
09.12.19 - 21:28:37 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
09.12.19 - 21:28:37 - Internet connection cleared
09.12.19 - 21:28:32 - DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization)
09.12.19 - 21:28:32 - DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization)
08.12.19 - 14:14:00 - Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
08.12.19 - 14:07:53 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
08.12.19 - 14:07:53 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
08.12.19 - 14:07:52 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
08.12.19 - 14:07:46 - DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24705/2809 kbit/s)
08.12.19 - 14:07:46 - DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31467/3207 kbit/s)
08.12.19 - 14:07:34 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
08.12.19 - 14:07:34 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
08.12.19 - 14:07:00 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
08.12.19 - 14:07:00 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
08.12.19 - 14:06:28 - Timeout during PPP negotiation
08.12.19 - 14:06:27 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
08.12.19 - 14:06:27 - Internet connection cleared
08.12.19 - 14:06:22 - DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization)
08.12.19 - 14:06:22 - DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization)
06.12.19 - 03:55:26 - Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
06.12.19 - 03:49:20 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
06.12.19 - 03:49:20 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
06.12.19 - 03:49:19 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
06.12.19 - 03:49:16 - DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31475/3276 kbit/s)
06.12.19 - 03:49:15 - DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24761/2863 kbit/s)
06.12.19 - 03:49:04 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
06.12.19 - 03:49:03 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
06.12.19 - 03:48:32 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
06.12.19 - 03:48:30 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
06.12.19 - 03:47:58 - Timeout during PPP negotiation
06.12.19 - 03:47:57 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
06.12.19 - 03:47:57 - Internet connection cleared
06.12.19 - 03:47:53 - DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization)
06.12.19 - 03:47:53 - DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization)
05.12.19 - 08:39:23 - Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
05.12.19 - 08:34:17 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
05.12.19 - 08:34:17 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
05.12.19 - 08:34:15 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
05.12.19 - 08:34:05 - Timeout during PPP negotiation
05.12.19 - 08:34:05 - Internet connection cleared
05.12.19 - 08:34:05 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
05.12.19 - 08:33:22 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
05.12.19 - 08:33:22 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
05.12.19 - 08:33:21 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
05.12.19 - 08:33:15 - DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24829/2825 kbit/s)
05.12.19 - 08:33:14 - DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31399/3223 kbit/s)
05.12.19 - 08:33:03 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
05.12.19 - 08:33:03 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
05.12.19 - 08:32:30 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
05.12.19 - 08:32:30 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
05.12.19 - 08:31:57 - Timeout during PPP negotiation
05.12.19 - 08:31:57 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
05.12.19 - 08:31:57 - Internet connection cleared
05.12.19 - 08:31:53 - DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization)
05.12.19 - 08:31:53 - DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization)
01.12.19 - 13:46:50 - Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
01.12.19 - 13:40:46 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
01.12.19 - 13:40:46 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
01.12.19 - 13:40:45 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
01.12.19 - 13:40:42 - DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31269/3150 kbit/s)
01.12.19 - 13:40:42 - DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24879/2828 kbit/s)
01.12.19 - 13:40:30 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
01.12.19 - 13:40:30 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
01.12.19 - 13:39:56 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
01.12.19 - 13:39:56 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
01.12.19 - 13:39:23 - Timeout during PPP negotiation
01.12.19 - 13:39:22 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
01.12.19 - 13:39:22 - Internet connection cleared
01.12.19 - 13:39:18 - DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization)
01.12.19 - 13:39:18 - DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization)
01.12.19 - 01:49:42 - Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
01.12.19 - 01:43:33 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
01.12.19 - 01:43:33 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
01.12.19 - 01:43:32 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
01.12.19 - 01:43:26 - DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24784/2863 kbit/s)
01.12.19 - 01:43:25 - DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31246/3146 kbit/s)
01.12.19 - 01:43:14 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
01.12.19 - 01:43:14 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
01.12.19 - 01:42:41 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
01.12.19 - 01:42:41 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
01.12.19 - 01:42:08 - Timeout during PPP negotiation
01.12.19 - 01:42:08 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
01.12.19 - 01:42:08 - Internet connection cleared
01.12.19 - 01:42:03 - DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization)
01.12.19 - 01:42:03 - DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization)
30.11.19 - 19:39:34 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
30.11.19 - 19:39:34 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
30.11.19 - 19:39:33 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
30.11.19 - 19:39:32 - Internet connection cleared
30.11.19 - 19:39:32 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
30.11.19 - 19:06:32 - Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
30.11.19 - 19:00:22 - IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
30.11.19 - 19:00:22 - IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
30.11.19 - 19:00:22 - Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
30.11.19 - 19:00:15 - DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24750/2790 kbit/s)
30.11.19 - 19:00:15 - DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31459/3073 kbit/s)
30.11.19 - 19:00:03 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
30.11.19 - 19:00:03 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
30.11.19 - 18:59:29 - DSL synchronization of line 2 starting (training)
30.11.19 - 18:59:29 - DSL synchronization of line 1 starting (training)
30.11.19 - 18:58:57 - Timeout during PPP negotiation
30.11.19 - 18:58:57 - IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid
30.11.19 - 18:58:57 - Internet connection cleared
30.11.19 - 18:58:52 - DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization)
30.11.19 - 18:58:52 - DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization)
29.11.19 - 15:51:21 - The DSL data rate on line 2 has been adapted. Further dynamic adaptations will be performed automatically (without specification)

Roger

On 2019/12/10 22:41, Duncan de Waal wrote:
> Helemaal gestoord word ik van deze XS4ALL verbinding die
> elke zoveel uur wegvalt.

Dat is een bekend probleem met een 7581 met FRITZ!OS 7.12.

Het gebeurt bij jou trouwens wel erg vaak (bij mij was het
2x per week).

> Wat is het advies? Moet ik de heldesk vragen om een 7590?

Dat is voor jou niet zinvol: de 7590 kan geen bonding.

> Ik heb de 'recovery' eerder uitgevoerd maar het helpt niet.

Dat is bij dit probleem het verkeerde medicijn. Maar je
initiële rapport ging over herstarts. Dan helpt recovery
soms.

> Of moet ik eerst die 'onofficiele' firmware 07.12-72473M
> TEST (build type 1006) proberen?

Daar lees ik goede dingen over. In deze firmware zit een
nieuwe DSL driver (of eigenlijk nieuwe DSL-firmware).

De ellende is begonnen met de 7.08 bèta serie. Daarin zat
een update van de DSL-driver. Die heb ik al snel verdacht
de oorzaak te zijn van het probleem. Maar ze zijn daar in
Berlijn een beetje hardhorend. XS4ALL is er denk ik in
geslaagd wat meer lawaai maken :)

> Is dat een update of een 'fresh install'? Want dan moet
> ik het ff plannen ipv direct een slinger geven.

07.12-72473M TEST kun je gewoon als update installeren.

> Is het trouwens mogelijk om ipv pair bonding twee 'gewone'
> VDSL links te krijgen waar ik dan met SDN weer één virtuele
> verbinding over maak? Dan is het kwijtraken van één VDSL
> link zo nu en dan minder hinderlijk.

2x VDSL = 2x modem = 2x PPPoE = 2 IP-adressen = geen load
sharing. Ik weet niet of dat zinvol is. 2x VDSL is ook
2x abonnement. Dat is denk ik niet je bedoeling.

07.12-72473M is je beste kans.

Groeten,
-Roger

Duncan de Waal

Thanks, ik ga die upgrade installeren vandaag

Rob

Roger <nosuc...@example.com> wrote:

> Dat is een bekend probleem met een 7581 met FRITZ!OS 7.12.
>
> Het gebeurt bij jou trouwens wel erg vaak (bij mij was het
> 2x per week).

Ik heb even gekeken op een 7581 die 7.12 draait en daar gebeurt
het ongeveer eens in de 2 weken. Die was inderdaad "stabiel" voor
die upgrade dus slechter is het zeker geworden.
Maar er zijn kennelijk wel meerdere factoren, het is niet zo dat
iedere 7581 met 7.12 een paar keer per dag re-traint.

Roger

Dat maakt dit soort problemen ook zo lastig om te onderzoeken.
De eerste gedachten zullen tenderen in de richting van een brakke
koperdraad, een gammele voeding of een andere lokale oorzaak.
Pas als duidelijk is dat het probleem met 7.01 echt niet optreedt
en dat er (veel) meer klanten zijn met hetzelfde probleem, wordt
de blik verlegd naar de firmware update.

Er werd kennelijk al een tijdje gewerkt aan de oplossing van dit
probleem. Broadcom heeft de nieuwe DSL firmware (A2pvfbH045o)
gebouwd op 15 augustus en AVM heeft op 18 oktober 7.12-72473M
TEST geproduceerd (waar zou die M eigenlijk voor staan?).
Daartussen zullen ongetwijfeld nog een paar interne versies zijn
gemaakt. Ze hebben in elk geval niet niks zitten doen.

Groeten,
-Roger

Rob

DSL heeft al een lange historie op dit gebied. Ik gebruik zelf een
Draytek modem en die zijn ook niet vrij van problemen. Draytek biedt
zelf 8 verschillende DSL firmware versies aan waaruit je kunt kiezen,
daar staat verder niks specifieks bij over wat er nou anders aan is
maar alleen iets van "for Australia" of "for Germany" en als er 1
ding duidelijk is dan is het dat die aanduidingen fout zijn. Het
kan goed zijn dat de "for KPN" of "for Netherlands" versie veel
slechter presteert dan een andere (bijv op een bepaalde snelheid
blijft hangen bij het trainen, of interleaved ipv fast gebruiken
waardoor de RTT veel slechter is).
Maar als de DSLAM's een firmware update krijgen dan kan dat optimale
modem ook een andere worden! Ik had hier een tijdje geleden veel
lagere snelheden en gelukkig maak ik zo eens in de paar maanden
een copie van de gedetailleerde lijnstatus waarin ik kon zien dat
ze de firmware geupdate hadden, en toen ben ik dat rijtje firmwares
maar weer eens langs gegaan en was er ineens een andere beter,
die het eerst juist slecht deed. Nu is het weer gewoon 103/31.

So much for "standards". In het verleden met ADSL was het hetzelfde
verhaal, toen had je ook al versies per land.

Ooit kon je in een 7581 ook een alternatieve firmware kiezen, maar
dat is er kennelijk in 7.12 weer uitgesloopt.

Roger

On 2019/12/11 11:02, Rob wrote:
> DSL heeft al een lange historie op dit gebied.

DSL is een typische kerstboomtechnologie: er zijn verschillende
modellen (smaken verschillen) en er worden steeds meer ballen in
gehangen. En dat allemaal zonder dat de boom omvalt of dat bomen
eromheen ziek worden. Maak daar als programmeur van een driver
of firmware maar eens chocola van. Eigenlijk is het een wonder
dat het (nog) werkt.

WiFi is minstens net zo erg. Ik heb een tijdje geleden eens met
een WiFi-adapter in Monitor Mode gekeken wat er allemaal in een
beacon frame zit. Daar word je niet goed van...

Groeten,
-Roger

Rob

Ja en bij WiFi beginnen de incompatibiliteiten ook de pan uit te
rijzen. Iedereen tweakt dingen of haalt truukjes uit om de performance
van zijn eigen spullen te verbeteren (of beter te laten lijken) en
daardoor komt het steeds vaker voor dat bepaalde clients niet met
bepaalde accesspoints willen connecten of heel slecht performen.

Wanneer er nu "nieuwe" normen/modes worden toegevoegd gebeurt het
steeds vaker dat ondanks al die bitjes in het beacon frame de clients
de AP toch niet meer begrijpen. Zet maar eens in een groot netwerk
opties als "fast roaming" (802.11r) aan, of "prefer 5 GHz" opties.
Dan krijg je meteen een groep gebruikers met iets oudere of iets
simpelere spullen (telefoons uit 2016 of bijv printers if IoT devices)
die helemaal niet meer kunnen connecten.

Duncan de Waal

Nou, nieuwe 'lab' firmware zit er in. Ik ben benieuwd...
FRITZ!OS: 07.12-72473M TEST - This FRITZ!OS is a lab version.
Labor-Version, Information and Feedback - DSL version: A2pvfbH045o.d27f

Duncan de Waal

Tot nu toe blijft het een drama met die 7581, ook met de lab firmware;
De DSL verbinding blijft elke dag een keer (en meestal twee keer) uitvallen; zie de log. Ik zal nog een laatste keer de XS4ALL helpdesk vragen wat te doen; anders toch maar om naar Ziggo (hoewel dat ook wel weer de nodige issues zal opleveren denk ik zo).

Is trouwens naast de DSL ook de WiFi van deze 7581 brak? Ik zie in de logs ook regelmatig de volgende melding:
02.01.20 14:13:16 5 GHz band cannot be used for 1 min. because of check for higher-priority users (e.g. RADAR) on the selected channel (5.500 GHz frequency)
Ik heb naast de 7581 nog een paar andere access points dus heel veel last heb ik van dit WiFi issue dus niet, maar het lijkt wel een maandagmorgen apparaat hoor...

01.01.20 21:14:13 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
01.01.20 21:08:11 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
01.01.20 21:08:11 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
01.01.20 21:08:10 Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
01.01.20 21:08:04 DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24882/2387 kbit/s).
01.01.20 21:08:03 DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31562/2610 kbit/s).
01.01.20 21:07:52 DSL synchronization of line 2 starting (training).
01.01.20 21:07:52 DSL synchronization of line 1 starting (training).
01.01.20 21:07:19 DSL synchronization of line 2 starting (training).
01.01.20 21:07:19 DSL synchronization of line 1 starting (training).
01.01.20 21:06:46 Timeout during PPP negotiation.
01.01.20 21:06:46 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
01.01.20 21:06:46 Internet connection cleared.
01.01.20 21:06:41 DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization).
01.01.20 21:06:41 DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization).
01.01.20 17:33:11 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
01.01.20 17:27:04 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
01.01.20 17:27:04 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
01.01.20 17:27:04 Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
01.01.20 17:27:02 DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31547/2610 kbit/s).
01.01.20 17:27:00 DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 25107/2376 kbit/s).
01.01.20 17:26:51 DSL synchronization of line 1 starting (training).
01.01.20 17:26:49 DSL synchronization of line 2 starting (training).
01.01.20 17:26:18 DSL synchronization of line 1 starting (training).
01.01.20 17:26:16 DSL synchronization of line 2 starting (training).
01.01.20 17:25:42 Timeout during PPP negotiation.
01.01.20 17:25:42 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
01.01.20 17:25:42 Internet connection cleared.
01.01.20 17:25:38 DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization).
01.01.20 17:25:38 DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization).
01.01.20 14:11:37 The DSL data rate on line 1 has been adapted. Further dynamic adaptations will be performed automatically (without specification).
01.01.20 06:21:26 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
01.01.20 06:15:28 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
01.01.20 06:15:28 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
01.01.20 06:15:27 Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
01.01.20 06:15:21 DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24771/2380 kbit/s).
01.01.20 06:15:21 DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31121/2614 kbit/s).
01.01.20 06:15:09 DSL synchronization of line 2 starting (training).
01.01.20 06:15:09 DSL synchronization of line 1 starting (training).
01.01.20 06:14:36 DSL synchronization of line 2 starting (training).
01.01.20 06:14:36 DSL synchronization of line 1 starting (training).
01.01.20 06:14:05 Timeout during PPP negotiation.
01.01.20 06:14:04 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
01.01.20 06:14:04 Internet connection cleared.
01.01.20 06:13:59 DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization).
01.01.20 06:13:59 DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization).
31.12.19 22:23:59 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
31.12.19 22:17:44 DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31547/2610 kbit/s).
31.12.19 22:17:44 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
31.12.19 22:17:44 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
31.12.19 22:17:44 Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
31.12.19 22:17:41 DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24825/2380 kbit/s).
31.12.19 22:17:33 DSL synchronization of line 1 starting (training).
31.12.19 22:17:29 DSL synchronization of line 2 starting (training). [2 messages since 31.12.19 22:17:01]
31.12.19 22:16:59 DSL synchronization of line 1 starting (training).
31.12.19 22:16:26 Timeout during PPP negotiation.
31.12.19 22:16:25 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
31.12.19 22:16:25 Internet connection cleared.
31.12.19 22:16:21 DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization).
31.12.19 22:16:21 DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization).
31.12.19 20:31:13 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
31.12.19 20:25:12 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
31.12.19 20:25:12 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
31.12.19 20:25:11 Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
31.12.19 20:25:09 DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31638/2599 kbit/s).
31.12.19 20:25:07 DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 24791/2380 kbit/s).
31.12.19 20:24:57 DSL synchronization of line 1 starting (training).
31.12.19 20:24:56 DSL synchronization of line 2 starting (training).
31.12.19 20:24:22 DSL synchronization of line 1 starting (training).
31.12.19 20:24:21 DSL synchronization of line 2 starting (training).
31.12.19 20:23:49 Timeout during PPP negotiation.
31.12.19 20:23:48 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
31.12.19 20:23:48 Internet connection cleared.
31.12.19 20:23:44 DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization).
31.12.19 20:23:44 DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization).

Maarten Carels

> [...]

> vragen wat te doen; anders toch maar om naar Ziggo (hoewel dat ook wel
> weer de nodige issues zal opleveren denk ik zo).

[...]

He log geeft aan dat je modem niet herstart (dat is het laatst gebeurd
op 15 december), je modem verliest de DSL sync, dat is iets heel anders.

Je lijn zit zo te zien direct vanaf de centrale, en is best wel lang
(bijna anderhalve kilometer).

Heb je geprobeerd om via de helpdesk naar de lijn te laten kijken?

--maarten

Duncan de Waal

> [...]
> (bijna anderhalve kilometer).
>
> Heb je geprobeerd om via de helpdesk naar de lijn te laten kijken?

Ja de oorspronkelijke titel 'herstart vaak' is inderdaad niet meer juist; de Fritzbox blijft sinds de 7.12 firmware werken; alleen de DSL valt best vaak weg.
Ik zou zelf ook liever op een straatkast op 100m afstand zitten; maar daar heb ik geen invloed op denk ik.
Ik zal de helpdesk vragen om te kijken naar de lijn.

Rob

> [...]
> Ik heb naast de 7581 nog een paar andere access points dus heel veel last heb ik van dit WiFi issue dus niet, maar het lijkt wel een maandagmorgen apparaat hoor...

De ervaring met andere access points leert dat dit soort fouten soms
veroorzaakt wordt doordat je er een telefoon van een bepaald merk te
dicht bij in de buurt houdt. Dat zien sommige AP's ie dan als RADAR.

Eddy

Op 2-1-2020 om 15:12 schreef Duncan de Waal:
> [...]
> 02.01.20 14:13:16 5 GHz band cannot be used for 1 min. because of
check for higher-priority users (e.g. RADAR) on the selected channel

Had ik ook, paar keer per dag soms... om gek van te worden. Ben hier in
de buurt zowat de enige die 5 Ghz gebruikt, dus heb hem op een kanaal
vastgezet buiten dat radar bereik. Probleem opgelost en sinds die tijd
stabiel :-) Wel een heel zwak 5 Ghz signaal van de 7581... bijna
onbruikbaar.

--
Eddy.

Rob

Als je er last van hebt op 5500 MHz (kanaal 100) of 5700 MHz (kanaal 140)
dan is dat een probleem met lokale storing door een telefoon bijvoorbeeld.

Heb je er last van op bijv 5600 MHz (kanaal 120) of in die buurt (116-124)
dan kan het daadwerkelijk storing door de radar zijn.

Het is een bekend fenomeen dat veel WiFi routers bugs hebben in de
radardetectie en ook andere dingen dan radar detecteren.
Het probleem is dat de autoriteiten (in Nederland Agentschap Telecom,
in Duitsland de Bundes Netz Agentur) de fabrikanten op de huid zitten
die bij daadwerkelijke radar storing niet van frekwentie veranderen.
(de radar systemen hebben last van al die WiFi routers op hun frekwentie)
Daardoor hebben de fabrikanten, bang voor een verkoopverbod, de neiging
om het op safe te spelen.

Erik.jo32

On 02 Jan 2020 22:01:41 GMT, Rob <nom...@example.com> wrote:

>Daardoor hebben de fabrikanten, bang voor een verkoopverbod, de neiging
>om het op safe te spelen.

In de help van de 7590 staat dit.

>Vanaf FRITZ!OS 7 kan de FRITZ!Box de wachttijd omzeilen door eerst een kanaal tussen 36 en 48 te bezetten. Aangezien dit bereik niet wordt gebruikt door radarinstallaties, hoeft de FRITZ!Box niet te wachten. Na afloop van de omzeilde wachttijd voor de kanalen 52 tot 140 schakelt de FRITZ!Box ook naar de hogere draadloze kanalen.

Rob

Dat klopt, maar op die lage kanalen mag je ook minder vermogen gebruiken.
Daar houdt AVM zich uiteraard keurig aan.

Wouter Smaal

On Thu, 02 Jan 2020 15:12:43 +0100, Duncan de Waal
<duncan....@gmail.com> wrote:

> Tot nu toe blijft het een drama met die 7581, ook met de lab firmware;
> De DSL verbinding blijft elke dag een keer (en meestal twee keer)
> uitvallen.

Wellicht al gesuggereerd:
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7581/knowledge-base/publication/show/41_Regelmatige-onderbrekingen-van-de-DSL-verbinding/

Ik (FB7581) zit nog geen 200 mtr van de straatkast, maar mijn verbinding
(100/30 Mbit/s) valt op maandbasis verschillende malen random uit. In line
settings is de "Limit DSL sync rate to the available bit rate" recent
enabled. Ik ben benieuwd..

Erik.jo32

Ik heb wel eens gelezen dat sommige gebruikers stiekum een land uitzoeken met andere regels.
Daar de fritzbox op zetten, b.v. voor meer kanalen
Ik heb het zelf nooit getest.

Rob

Ja dat kan hier nu nog, maar de eerste landen beginnen al te komen die
de verkoop van spullen waarbij dat mogelijk is niet meer toestaan.

Roger

Standaardtips van AVM, maar de 7581 heeft ook gewoon een software-
probleem op dit punt.

Ik had voorheen een 7581. Met 7.01 was de lijn 100% stabiel (straatkast
op nog geen 100m afstand, dat helpt natuurlijk; geen bonding).

De ellende begon met 7.08-68346 BETA. Daarin zat een voor mij relevante
fix (normaliter draai ik geen bèta's in productie). Die bèta kwam met
nieuwe DSL-firmware (A2pvfbH045l.d27f). Vanaf dat moment had ik 2-3
keer per week DSL-syncverlies. Met 7.12 had ik het probleem nog steeds
(dezelfde DSL-versie, dus geen verrassing). Intensief contact met AVM-
support leidde helaas tot niets.

Inmiddels is er 7.12-72473M TEST. Daarin zit weer nieuwe DSL-firmware
(A2pvfbH045o.d27f). Ik kan deze helaas niet meer testen: XS4ALL was
zo vriendelijk om mij een 7590 te sturen en de 7581 is retour XS4ALL
gegaan. Mijn lijn is weer 100% stabiel. Ik ben er blij mee.

Groeten,
-Roger

Wouter Smaal

On Sat, 04 Jan 2020 09:48:54 +0100, Roger <nosuc...@example.com> wrote:

> [...]
> zo vriendelijk om mij een 7590 te sturen en de 7581 is retour XS4ALL
> gegaan. Mijn lijn is weer 100% stabiel. Ik ben er blij mee.

End of maintenance 7581 AVM was 30 nov 2019. 31 mei is end of support. Met
de Xs4all technische helpdesk heb ik mijn DSL-syncverlies besproken. Thx
voor de inhoudelijke reactie ;-)

Duncan de Waal

> Standaardtips van AVM, maar de 7581 heeft ook gewoon een software-
> probleem op dit punt.
Ik werd vanmiddag gebeld door een zeer vriendelijke meneer van XS4ALL die een 7583 naar me heeft verzonden; die komt redelijkerwijs morgen binnen en dan zal ik 'm morgenavond aansluiten en configureren.
Op mijn adres is (helaas?) bonded VDSL vanaf de wijkcentrale op anderhalve km afstand het 'beste' dat mogelijk is. Niets geen straatkasten oid (kan een gewone sterveling zoals ik dat nog ergens zien trouwens, 'vroeger' was fourstack bereikbaar vanaf het internet toch?).
Anyway, ik ben benieuwd. Ik hoop wel dat dit volgende modem dan voorlopig even de laatste is...

Miquel van Smoorenburg

In article <ccba5ea8-30e3-4038...@googlegroups.com>,
> [...]
>nog ergens zien trouwens, 'vroeger' was fourstack bereikbaar vanaf het internet toch?).

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

Mike.

Coen

On 6-1-2020 20:02, Duncan de Waal wrote:

> (kan een gewone sterveling zoals ik dat nog ergens zien trouwens, 'vroeger' was fourstack bereikbaar vanaf het internet toch?).

De URL is een beetje veranderd. Maar het kan nog steeds:
https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Flora

Op maandag 6 januari 2020 20:02:19 UTC+1 schreef Duncan de Waal:
Let na het installeren 7583 vooral even op de uploadsnelheid. Bij veel 7583 gebruikers die direct op de centrale aangesloten zijn, dus een lange (in mijn geval ook ook bonded) lijn hebben, halveert de upload snelheid. In mijn geval van 4,7 naar 2,4 Mb/s. XS is hiermee bekend.

Een (mogelijk bekend?) extraatje: alle straatkasten met hun specificaties zijn te vinden op https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkast.php?id=4695

A. Dumas

On 06/01/2020 21:33, Miquel van Smoorenburg wrote:

> https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

En Coen linkte: https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/
Verschil is dat ze daar nog aangeven MDF of SDF (centrale/straatkast),
het mogelijke (KPN-) pakket en "buitengebied" opties. En de maximale
DSL-snelheid wordt er denk ik gecapt op hun maximale pakketsnelheid:
bijvoorbeeld bij mij zag ik daar 200 Mb/s maar op de xs4all-pagina 217.
Geen verschil bij een paar andere adressen die onder de 200 bleven.
De gegevens komen neem ik aan allemaal uit 1 database.

Nevil Valewijn

Flora schreef op 7-1-2020 om 09:24:
De website wordt al maanden niet meer bijgewerkt.

--
Nevil Valewijn

De wereld volgens Valewijn

Duncan de Waal

> Let na het installeren 7583 vooral even op de uploadsnelheid. Bij veel 7583 gebruikers die direct op de centrale aangesloten zijn, dus een lange (in mijn geval ook ook bonded) lijn hebben, halveert de upload snelheid. In mijn geval van 4,7 naar 2,4 Mb/s. XS is hiermee bekend.

Zojuist de 7581 omgewisseld met de 7583.
Het goede nieuws is dat het ding werkt, plug-and-play, ik kan nu zelfs een gewoon RJ45 patchkabeltje gebruiken dat van de wall outlet van het ISRA punt rechtstreeks de 7583 in gaat (de 7581 had nog een verloopje naar RJ12 nodig).
Het slechte nieuws is dat idd de upstream snelheid vooralsnog een vrij waardeloze throughput aangeeft. Dat is nu nog maar 2.747kbit terwijl dat een half uurtje geleden met de 7581 nog 6.032kbit was. Dus minder dan de helft.
De downstream zit er wel identiek uit, was 56.51Mbit en is nu 56.92Mbit.
Als ik nu zou moeten kiezen tussen een snelheids halvering qua upload of een verbinding die elke dag 2 minuten uitvalt dan neem ik wellicht toch die uitval maar voor lief... Of toch maar om van VDSL naar kabel... Ik moet ff in m'n archief kijken maar volgens mij had ik zelfs zonder bonding nog meer dan dit :-(
Maar goed, laat ik het maar even een paar dagen aankijken eerst. Of is dat kansloos?

Duncan

Flora

Op woensdag 8 januari 2020 00:10:01 UTC+1 schreef Duncan de Waal:
Als het gaat om de snelheid is 'een paar dagen' aankijken zinloos, de 7583 zal niet spontaan een hogere uploadsnelheid bereiken. Wel melden bij XS4ALL! dit verhoogt de druk om hier samen met AVM iets aan te doen. Dit speelt nl. al sinds de introductie van de 7583.

Rob

Dat klopt niet helemaal. De profielen die gebruikt worden in de straatkast
die worden aangepast aan het gedrag van de lijn (+modem) en als er een
tijdje "wat aan de hand" geweest is dan kan het zijn dat het ook weer een
tijdje duurt voor hij weer op volle snelheid gaat. Dat doet men denk ik
om te voorkomen dat een lijn steeds blijft klapperen tussen een lage maar
stabiele snelheid en een poging om op volle snelheid te gaan waarbij hij
niet goed werkt.

Roger

On 2020/01/08 14:39, Rob wrote:

> [...]
> stabiele snelheid en een poging om op volle snelheid te gaan waarbij hij

Een beetje geduld is uiteraard niet verkeerd, maar ik zou er in dit
geval niet veel van verwachten. Van de 7583 is inmiddels duidelijk
dat die een vet probleem heeft bij de uploadsnelheid.

Groeten,
-Roger

Rob

Ik had net zo'n soort lage uploadsnelheid op een lijn van het werk en
dat herstelde zich vanzelf na een tijdje. Als je naar de weergave van
het spectrum keek dan zag je dat die hoge frekwenties van de upload
niet gebruikt werden, de lage wel. Na een tijd kwamen de hoge er ook
weer bij.

Flora

Op woensdag 8 januari 2020 15:23:23 UTC+1 schreef Rob:
Mijn 7583 bleef (en blijft) op 2,6 Mb/s steken, heb middels een workaround met een oude 7369 4,3 Mb/s. Dus twee FB in de meterkast, de 7369 als modem en de 7583 voor de andere netwerktaken. Mogelijk ten overvloede: bij iedereen waarbij de upload (bijna) halveert zit men niet op een straatkast maar direct op de centrale aangesloten. -eggie-

Roger

On 2020/01/09 11:12, Marc Amsterdam wrote:

> en je hebt bij die 7590 zeker ook de nieuwe voeding aangesloten?

Mijn 7590 hangt gewoon aan het meegeleverde witte blok. Over de
kwaliteit van dit soort consumentenvoedingen heb ik totaal geen
illusies, maar tot nu toe werkt het prima. Deze week heb ik na
ruim 6 weken de eerste error seconds gezien (central exchange).
Prima lijntje dus. Met de koperdraadjes heb ik hier sowieso nog
nooit problemen gehad (nog geen 25 jaar oud).

> Bij mij was het probleem terug te leiden tot de voeding. ondanks dat die
> netjes bij de fritz geleverd wordt is dat een of ander brak chinees
> klote ding.  ik heb er een logger aan gehangen en em vervolgens in de
> vuilbak geflikkerd.  Labvoeding er aan, alles stabiel .Tot dat een of
> ander onverlaat van guidion in de jaren 70 onderverdeelkast
> schipperstraat asd ging harken.

AVM had mij voor de 7581 al eens een nieuwe voeding gestuurd, maar
daarmee verhelp uiteraard je geen softwareprobleem (met 7.01 had ik
qua stabiliteit van de VDSL-sync geen enkel probleem). Dat ding
ligt hier nu op de plank als reserve voor de 7590.

Groeten,
-Roger

Roger

On 2020/01/09 11:18, Marc Amsterdam wrote:

> daar klopt in het geval Nieuwmarkt/lastage/prins hendrikkade Amsterdam
> geen reet van...

Mijn ervaring is dat die site maar langzaam wordt bijgewerkt en nogal
achter kan lopen. Er ontbreken ook kabel verdelers/straatkasten. Kijkend
naar het grafiekje met de aankomende upgrades, vraag ik mij af of die
site momenteel nog wel geüpdatet wordt.

Even concreet: welke kabelverdeler/straatkast bedoel je? (waar geen
@#$% van klopt)

Groeten,
-Roger

Alex Plantema

Flora schreef:
> Een (mogelijk bekend?) extraatje: alle straatkasten met hun
> specificaties zijn te vinden op
> https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkast.php?id=4695

Hoe weet ik op welke straatkast ik zit?

--
Alex.

Jack Raats

Op 09-01-2020 om 14:41 schreef Roger:

> [...]
> Prima lijntje dus. Met de koperdraadjes heb ik hier sowieso nog
> nooit problemen gehad (nog geen 25 jaar oud).
Ik heb sinds een week hetzelfde problemen. Ik heb een 7581 met de
laatste beta draaien. Vandaag maar eens de helpdesk gebeld. Excuseerde
voor het lange wachten. (we hebben personeel tekort) " Nou meneer ik
meet hier een klapperende lijn. Ik stuur een monteur." (wordt een KPN
monteur :-( ). Ik vertellen dat Guideon begin vorig jaar alles had
aangesloten en dat het ruim een jaar goed had gewerkt. Maar goed er kan
natuurlijk altijd iets kapot gaan. Nadat ik had opgehangen mijn oude
7360 v2 eraan gehangen.... Stabiele verbinding!!!
Weer mijn 7581 aangesloten en weer de problemen.
Ik ben benieuwd wat morgen die KPN monteur er van brouwt...

wordt vervolgt....

Gr.,
Jack

Duncan de Waal

Wellicht is mijn conclusie wat snel maar vooralsnog lijkt de deze 7583 nog waardelozer dan de 7581;
Met de 7581 had ik pakweg 2x per dag dat de DSL wegviel maar dan na 2 minuten automatisch weer opkwam.
Met de 7583 heb ik op de 2e dag dat ik het ding gebruik een uitval (zie logs) die ook niet uit zichzelf weer opkwam. Pas toen is via the /support.lua een DSL diagnostics startte kwam de verbinding weer op.
En het meest vervelende is dat m'n upstream die met de 7581 6Mbps was nu met de 7583 nog maar 2,5Mbps is. Dat is domweg niet voldoende om mee te kunnen thuiswerken. Die snelheid is zelfs minder dan ik had zonder bonding met de 7360.
Tot nu toe was de 7581 met daarin de 6.x firmware nog de beste optie; wellicht moet ik het ding gewoon downgraden en weer aansluiten?

System
Event Log
FRITZ!Box 7583
09.01.20 19:35:40 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
09.01.20 19:34:42 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
09.01.20 19:34:42 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
09.01.20 19:34:40 Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
09.01.20 19:32:34 PPPoE error: Timeout. [2 messages since 09.01.20 19:31:37]
09.01.20 19:30:45 PPPoE error: Timeout. [5 messages since 09.01.20 19:29:50]
09.01.20 19:29:36 PPPoE error: Timeout. pado: wrong state
09.01.20 19:29:30 DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 25100/1379 kbit/s).
09.01.20 19:29:30 DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31153/1420 kbit/s).
09.01.20 19:29:16 DSL synchronization of line 2 starting (training).
09.01.20 19:29:16 DSL synchronization of line 1 starting (training).
09.01.20 19:28:33 DSL synchronization of line 2 starting (training).
09.01.20 19:28:33 DSL synchronization of line 1 starting (training).
09.01.20 19:28:14 DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization).
09.01.20 19:28:14 DSL on line 1 not responding (no DSL synchronization).
09.01.20 19:26:39 PPPoE error: Timeout.
09.01.20 19:22:02 PPPoE error: Timeout. [3 messages since 09.01.20 19:19:23]
09.01.20 19:15:20 PPPoE error: Timeout.
09.01.20 19:10:57 PPPoE error: Timeout. [4 messages since 09.01.20 19:01:47]
09.01.20 18:58:16 The FRITZ!Box has not been connected with the internet for more than one hour.
09.01.20 18:55:18 PPPoE error: Timeout.
09.01.20 18:48:12 PPPoE error: Timeout.
09.01.20 18:41:23 PPPoE error: Timeout. [11 messages since 09.01.20 18:00:34]
09.01.20 17:58:16 The FRITZ!Box has not been connected with the internet for more than one hour.
09.01.20 17:54:38 PPPoE error: Timeout. [2 messages since 09.01.20 17:51:32]
09.01.20 17:47:20 PPPoE error: Timeout. [6 messages since 09.01.20 17:30:26]
09.01.20 17:21:26 PPPoE error: Timeout. [4 messages since 09.01.20 17:02:17]
09.01.20 16:58:16 The FRITZ!Box has not been connected with the internet for more than one hour.
09.01.20 16:52:14 PPPoE error: Timeout. [2 messages since 09.01.20 16:49:12]
09.01.20 16:43:12 PPPoE error: Timeout. [4 messages since 09.01.20 16:20:41]
09.01.20 16:16:42 PPPoE error: Timeout. [3 messages since 09.01.20 16:03:41]
09.01.20 15:58:16 The FRITZ!Box has not been connected with the internet for more than one hour.
09.01.20 15:55:13 PPPoE error: Timeout. [12 messages since 09.01.20 14:58:46]
09.01.20 14:58:16 The FRITZ!Box has not been connected with the internet for more than one hour.
09.01.20 14:54:58 PPPoE error: Timeout. [8 messages since 09.01.20 13:59:06]
09.01.20 13:58:16 The FRITZ!Box has not been connected with the internet for more than one hour.
09.01.20 13:58:11 PPPoE error: Timeout. [13 messages since 09.01.20 12:59:02]
09.01.20 12:58:16 The FRITZ!Box has not been connected with the internet for more than one hour.
09.01.20 12:50:06 PPPoE error: Timeout. [18 messages since 09.01.20 11:58:30]
09.01.20 11:58:16 Timeout during PPP negotiation.
09.01.20 11:58:16 Internet connection cleared.
09.01.20 11:58:16 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
09.01.20 11:57:40 DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 25307/1387 kbit/s).
09.01.20 11:57:26 DSL synchronization of line 2 starting (training). [2 messages since 09.01.20 11:56:43]
09.01.20 11:56:25 DSL on line 2 not responding (no DSL synchronization).
07.01.20 23:48:00 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
07.01.20 23:42:01 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
07.01.20 23:42:01 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
07.01.20 23:42:00 Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.206, broadband PoP: dr24.2f300
07.01.20 23:41:49 PPPoE error: Timeout.
07.01.20 23:41:42 Internet connection cleared.
07.01.20 23:41:29 Internet connection cleared.
07.01.20 23:41:29 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
07.01.20 23:38:20 Internet connection failed: Reason for error: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
07.01.20 23:32:27 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2001:981:6394::/48
07.01.20 23:32:27 IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2001:981:6394::1
07.01.20 23:32:26 Internet connection established successfully. IP address: 83.163.114.25, DNS server: 194.109.6.66 and 194.109.9.99, gateway: 194.109.5.218, broadband PoP: dr14.d12
07.01.20 23:32:15 PPPoE error: Timeout.
07.01.20 23:22:29 DSL is available on line 2 (DSL synchronization established with 25300/1364 kbit/s).
07.01.20 23:22:29 DSL is available on line 1 (DSL synchronization established with 31626/1383 kbit/s).
07.01.20 23:22:15 DSL synchronization of line 1 starting (training).
07.01.20 23:22:15 DSL synchronization of line 2 starting (training).
07.01.20 23:21:32 DSL synchronization of line 1 starting (training).
07.01.20 23:21:32 DSL synchronization of line 2 starting (training).

Duncan de Waal

Jack Raats

Zojuist een zeer behulpzame KPN monteur langs geweest. Hij heeft alles
doorgemeten en verdenkt de straatkast. Men blijft nu mijn lijn
monitoren en heeft het probleem bij een specialist neergelegd.

Toch verdenk ik ook de software van de 7581.

WIe weet waar ik oudere versies kan downloaden van deze 7581?
(liefst tot en met FritzOS 6)

Gr.,
Jack

Duncan de Waal

> [...]
> Tot nu toe was de 7581 met daarin de 6.x firmware nog de beste optie; wellicht moet ik het ding gewoon downgraden en weer aansluiten?

Ik heb inmiddels de 7581 maar weer aangesloten, die geeft me in elk geval weer bijna 6Mbps upstream terwijl de 7583 niet eens 3Mbps haalt.
Ik heb nog de 7583 firmware upgrade 7.14 geladen maar dat had geen effect op de upstream snelheid.
Wat er dus mis gaat met de 7583 is dat-ie het hoge(re) frequentiegebied niet gebruikt voor upstream, terwijl de 7581 dat wel doet en dus 2x zoveel upstream haalt. Zie ook onderstaande plaatjes van de 7581 zojuist gemaakt.
https://stack.govalux.com/s/dDcqHVoXGfIuuuZ
https://stack.govalux.com/s/sWfSnx9aCfsQ7EU
https://stack.govalux.com/s/J48VaAMt04V1PLF

Jack Raats

Op 12-01-2020 om 15:25 schreef Duncan de Waal:
Ik had vele problemen met spontane herstarten. Sinds ik terug ben op
FritzOS 7.01 is de verbinding weer stabiel. (afkloppen)

Gr.,
Jack

Jack Raats

Op 12-01-2020 om 16:27 schreef Jack Raats:
Dat betreft de FritzBox 7581
https://hulp4all.com/FB7581/recovery/

Jack

Roger

On 2020/01/12 16:30, Jack Raats wrote:

> Dat betreft de FritzBox 7581
> https://hulp4all.com/FB7581/recovery/

Klinkt zeer bekend. Zie mijn post van 2020/01/04 09:48 in dit draadje.

Groeten,
-Roger

Rob

> [...]
> Wat er dus mis gaat met de 7583 is dat-ie het hoge(re) frequentiegebied niet gebruikt voor upstream, terwijl de 7581 dat wel doet en dus 2x zoveel upstream haalt. Zie ook onderstaande plaatjes van de 7581 zojuist gemaakt.

Dat probleem had ik dus met een 7581. En dit was een bonded aansluiting
waarbij hij op 1 lijn dit gedrag had en op de andere lijn niet!
Maar dat is "vanzelf" opgelost hij gebruikt nu weer beide gebieden.

Wat ik zo vreemd vind is dat downstream niks aan de hand was, daar werden
de nog veel hogere frekwenties van de 2e downstream band gewoon gebruikt.
En de lokale middengolfzender die werkt in dat gebied van de 2e upstream
is er ook allang niet meer...

Rob

Rob <nom...@example.com> wrote:
> En de lokale middengolfzender die werkt in dat gebied van de 2e upstream
> is er ook allang niet meer...

Wacht, verkeerd gekeken, die upstream valt helemaal niet in de middengolf
maar ergens in de kortegolf. Bin nummer en frekwentie door elkaar gehaald.

Wouter Smaal

in huis On Sat, 04 Jan 2020 13:11:12 +0100, Wouter Smaal
<w.s...@xs4all.nl> wrote:

> End of maintenance 7581 AVM was 30 nov 2019. 31 mei is end of support.
> Met de Xs4all technische helpdesk heb ik mijn DSL-syncverlies besproken.
> Thx voor de inhoudelijke reactie ;-)

Update: Fritz!Box 7590 (OS 7.13) draait sinds ingebruikname probleemloos
(vdsl2 100/30 Mbit/s cabled). Tot heden geen DSL-sync verlies (100%
stabiel) en geen Dect bursts. WiFi is i.c.m. de 1750e repeaters
significant sneller dan de 7581. Haal draadloos ruim 90% de DL snelheid
van de cabled verbinding. UL 100% (30 Mbit/s, ping <10msec). Mesh
networking werkt ook vlotter. IMHO (eindelijk) een puik standaardmodem die
XS4all momenteel levert bij alle Glasvezel, ADSL, VDSL en VPlus
verbindingen.