sprintti wikipuolueen aloiteprosessin implementoimiseksi
Between Janne O. Nurminen, Anu Maa, You and Petri Kola
Petri Kola
4:34pm November 22nd
Reply
Hoip ohjelmointitaitoiset wikipuoluelaiset (mäkin oon jossain määrin)!
Järkättäskö joululomalla ohjelmointisprintti aloiteprosessin
implementoimiseksi (
http://www.wikipuolue.fi/index.php?
title=Aloiteprosessi)? Jonkunlainen aloite-formi ihan etusivun
ylälaitaan ois musta hyvä. Formin tiedoista luotais jotenkin
automaattisesti sivuja wikiin. Ehkä aloitteille omaan namespaceen? Ja
sivuilla olis joku yhtenäinen rakenne. Samalla vois koittaa skinnata
wikiä vähän persoonallisemman näköiseksi.
Ennen sprinttiä olis hyvä yhdessä koko puolueporukalla speksata mitä
koitetaan tehä ja vähän kartottaa tekkiä (vois tapahtua tolla aloite-
prosessi-sivulla). Sprintti olis tietty kaikille avoin ja siitä voitas
ilmotella heti kun vaan saatas sovittua ajankohta, joka käy meille
kaikille.
Itteeni tää kiinnostais puolueen takia ja henkilökohtaisesta halusta
oppia skinnaamaan ja muokkaamaan MediaWikiä.
Aloiteprosessi -- Wikipuolue
http://www.wikipuolue.fi/index.php?title=Aloitepro...
Yksi Wikipuolueen artikkeli sivu on aloite. Aloiteen toteutustavan ei
tarvitse noudattaa virallisia päätöksentekoprosesseja vaan voi olla
esimerkiksi täysin kansalaislähtöinen hanke.
Share
Anu Maa
10:43pm November 24th
Reply
Heipä hei,
toki olen mukana, jos rahkeita kaikesta muusta työ- ja vapaa-ajan
touhusta (erityisesti koodaamisesta) riittää. Tosin en ole mikään
mediawiki-ekspertti niin perus-administroinnin kuin koodauksenkaan
osalta mutta eiköhän se siitä ;)
Törmäillään!
Anu
Petri Kola
6:06pm November 25th
Reply
Joo. Ei sovita tän suhteen toistaiseksi mitään tarkempaa.
Janne O. Nurminen
Today at 2:28pm
Reply
Moi,
Muutamia kommentteja aiheeseen.
1) Ohjelmointitaitoisista: No joo... PHP kuuluu hallitsemiini kieliin,
tarvittaessa vaikka AJAXin kera. Olen vain niin monessa projektissa jo
ennestään mukana, että ajan löytäminen uusille jutuille on juuri tällä
haavaa hieman haasteellista.
2) Mitä aloiteprosessiin ja siihen liittyvään formiin tulee,
mielestäni ajaxia ei kannata implementoida mukaan, ainakaan
alkuvaiheessa. Se monimutkaistaa toteutusta, vähintäänkin pakottaa
valitsemaan ajax/javascript-kirjastoja. Se vaatii myös vieläkin
enemmän osaamista ja tarkkuutta toteutuksessa - ja jos sitä ei
porukalla hirveästi ole ennestään, niin asioita ei kannata tehdä
yhtään vaikeammiksi.
3) Sivujen skinnaaminen on oikeastaan eri projekti. Mielestäni siihen
voisi keskittyä erikseen ilman hätiköintiä. Esim. nyt käytössä oleva
"skini" on mielestäni amatöörimäinen eikä edes kaunis. (Pelkkä
erottuminen esim. Wikipediasta ei riitä mielestäni syyksi tehdä mitä
tahansa muutoksia ulkoasuun. Ei samanlaisuus Wikipedian kanssa ole
aito ongelma.) Joitakin esimerkkejä:
http://wiki.rpath.com/wiki/Main_Page
http://wiki.openmoko.org/wiki/Main_Page
http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Etusivu
4) Namespacesta aloitteille. Mediawiki toki tukee namespaceja.
Nimiavaruuksia käytetään erottamaan sisältöä/sivuja, jotka muuten
olisivat saman otsikon alla (vaikkapa: page=Käyttöliittymä tai
page=Help:Käyttöliittymä). Jos Wikipuolueen wikin sisältö kuitenkin
ensisijaisesti - kuten pikkujouluissa muistaakseni puhuttiin - on
_nimenomaan_aloitteita_, niin siinä tapauksessa oma nimiavaruus ei
mielestäni ole täysin perusteltu. Silloin jo kategorisointi olisi
riittävä erottelutapa (eli jonkin aloiteartikkelin lisääminen
kategoriaan Aloitteet). Nimiavaruuden luonti edellyttää mielestäni
sitä, että sen alle tuleva sisältö eroaa olennaisesti wikin muusta
sisällöstä. Lisäksi muistaakseni on niin, että jotkut Mediawikin
toiminnosta kohdistuu lähtökohtaisesti oletus-namespaceen (esim. haku-
ja satunnainen sivu -toiminnot, artikkelien määrään liittyvät
statistiikat, ehkä jotkut muutkin).
Uuden nimiavaruuden määrittely edellyttää sen lisäämistä Mediawikin
asetuksiin, jolloin se saa oman numeerisen indeksinsä. Tavallisesti
samassa yhteydessä luodaan parittomalla indeksillä nimiavaruuteen
liittyvä toinen nimiavaruus keskusteluja varten. Lisäksi
konfiguraatiossa tulee kertoa, että uuteen nimiavaruuteen liittyvät
artikkelit ovat myös sisältöä siinä missä muutkin wikin sivustot. Näin
ne saadaan mukaan statistiikkoihin. Ei sinänsä hankalaa. Nimiavaruuden
poistaminen on toistaiseksi Mediawikissa enemmän tai vähemmän
ongelmallista, joten ehdotusta kannattaa pohtia.
Sinänsä mielestäni voisi olla hienoa, jos linkki johonkin aloitteeseen
olisi muotoa: ...page=Aloite:SitäJaTätä. Mutta jos, kuten sanottua,
sisältö on muutenkin pääasiassa aloitteita, niin etuliite on
tarpeeton.
Mahdollinen "sprintti" tulisi mielestäni koordinoida esim. siten, että
jotkut miettisivät aloitteen rakennetta kuntoon, jotkut
määrittelisivät lomaketoiminnallisuutta ja jotkut toteuttaisivat sitä
(voi toki olla samoja ihmisiä). Projekti on sen verran pieni, että
liikaa porukkaa ei kannata haalia, varsinkaan ohjelmointipuoleen.
Lomaketoiminnallisuuden määrittelyyn mielestäni voi osallistua ehkä
laajempikin joukko, jos kiinnostuneita ilmaantuu.
Olli Sirén
Today at 4:09pm
Hyvää keskustelua. Samaa mieltä olen Jannen kanssa siitä, että asioita
pitää tehdä mahd. simppelisti jos tilanne ei monimutkaisempaa
rakennetta ehdottomasti vaadi. Sivu on ruma, mutta onneksi sen
muuttaminen on helppoa kun on sysop. Muokkaukset sivulla:
http://www.wikipuolue.fi/index.php?title=J%C3%A4rjestelm%C3%A4viesti:Monobook.css
Järjestelmäviesti:Monobook.css -- Wikipuolue
http://www.wikipuolue.fi/index.php?title=Järjeste...
Share
Petri Kola
Today at 4:13pm
Reply
Hienoa. Asiantunteva mietitty kommentti. Kiirettä ittelläkin ilmassa.
Kiva kun yhteinen ymmärrys kuitenskin tarkentuu.
Pitää sulatella rauhassa ja palailla myöhemmin. Pitäskö tää keskustelu
siirtää jonnekin? FB on suljetuin mahdollinen vaihtoehto.
Olli Sirén
Today at 4:14pm
Todellakin: FB:tä tulisi välttää Wikipuolue keskusteluissa jos vain
mahdollista.
Anu Maa
Today at 4:26pm
Reply
vaikka sähköpostilistalla mieluummin?
Janne O. Nurminen
Today at 5:32pm
Reply
Joo, sähköpostilista voisi olla ok. Laitan tämän kommentin vielä nyt
tähän, sorge.
Sen verran vielä tuosta aiemmasta, että lomakkeen pompsauttaminen
esiin kun alkaa kirjoittamaan ekaan fieldiin onnistuu ilman ajaxiakin
ja suht' yksinkertaisesti, javascriptin ja css:n avulla. (Ajaxilla kun
yleensä viitataan myös HTTPRequestin käyttöön.)
Tein pikaisesti tällaisen esimerkin, joka demoaa asiaa:
http://www.wikipuolue.fi/test-aloite.html
Kiinnostuneet voivat kaivaa sorsista käytetyn css:n ja javascriptin
(etenkin jälkimmäinen lähinnä proof-of-concept -meiningillä, ei
tosiaankaan mikään mallitoteutus). Periaatteessa jonkun tuollaisen
systeemin voisi sisällyttää jonnekin wikisivun tulostukseen. Se vaatii
tosin varmaan kaikenlaista kikkailua, jo ihan monobook-tyyleihinkin.
Esim. välilehdetkin (muokkaa, historia jne.) taitavat olla
absoluttisesti sijoitetut, joten ne menisivät heti rikki, kun
tällaisen laittaisi jonnekin niiden yläpuolelle.
Itse en myöskään tiedä, mihin kohtaan mediawikin koodia tällaiset
implementaatiot pitää/kannattaa ylipäätään sijoittaa. Nämä asiat kyllä
selviävät tutkimalla dokumentaatiota (tai lähdekoodia).
Testi: lomakkeen laajentaminen dynaamisesti
http://www.wikipuolue.fi/test-aloite.html