Co dalej?

Krzysztof Jelski

to Warszawa Design Patterns Study Group
Cześć!

Moja sytuacja jest taka, że przez pewien czas (myślę, że co najmniej
2-3 miesiące) wtorkowe popołudnia mam zajęte. W związku z tym nie mogę
uczestniczyć w spotkaniach grupy i trudno mi też je organizować.

Łukasz wyprowadził się z Warszawy, więc rozumiem, że on również nie
będzie aktywnie uczestniczył w spotkaniach ani ich organizacji.

Mam zatem pytanie, czy ktoś zechciałby aktywnie włączyć się w
prowadzenie grupy? Myślę zwłaszcza o Marcinie i Jakubie, jako że
podejmowali się już tej roli w zakresie jednego czy kilku spotkań. Ale
oczywiście jeśli są inni chętni, również zapraszam.

Przy okazji warto też chyba zastanowić się nad formułą (i nazwą?)
grupy. Czy idziemy zdecydowanie w stronę Software Craftsmanship, czy
chcemy, żeby w jakimś zakresie (w nazwie, tematach) pozostały wzorce?

Ja ze swojej strony deklaruję wsparcie, jeśli jakieś będzie potrzebne.
Będę również włączał się w dyskusje na grupie google'owej.

Pozdrawiam,
Krzysztof Jelski

Sebastian Kaczanowski

to Warszawa Design Patterns Study Group
Niestety ostatnio nie miałem czasu nawet na to by chodzić na
spotkania, a co dopiero je prowadzić.
Mam takie wrażenie, że warto zachować regularność spotkań i jeśli
prowadzenie w tym przeszkadza to może należy zrezygnować z
prowadzenia.
Wydaje mi się to możliwe o ile byśmy wrócili do tworzenia projektu na
spotkaniach i to może nawet tego samego, który już kiedyś
realizowaliśmy tylko proponowałbym zaczęcie od początku w nieco innym
duchu.
Jestem ostatnio pod dużym wrażeniem książki (o której zresztą
dowiedziałem się tutaj, za co Wam serdecznie dziękuję) "Growing Object-
Oriented Software, Guided by Tests" i wydaje mi się, że bardzo ciekawe
byłoby spróbowanie ATDD.
Pierwsze spotkanie związane z uruchomieniem tego projektu mogłoby
dotyczyć wyboru narzędzi i mogłoby być bardzo luźną pogadanką.

Co myślicie?
Mnie dawno nie było na żadnym spotkaniu, więc nie wiem, czy nie
proponuję czegoś od rzeczy.

Pozdrawiam
Sebastian Kaczanowski

Marcin Zajączkowski

to Warszawa Design Patterns Study Group
Witam

Ja niestety również ostatnio przeciętnie z czasem stoję, więc nie
bardzo miałem wenę proponować spotkań w ostatnim czasie. Niemniej
będąc pod wrażeniem spotkań warszawa-dp, chcąc zaktywować kolegów w
pracy w październiku zacząłem organizować krótkie podobne spotkania w
siebie w firmie i chyba się spodobało. Z cyklicznością również mamy
problemy, ale mam nadzieję, że będzie lepiej, wtedy mógłbym co którejś
spotkanie zaproponować temat katy, który po wcześniejszym
przygotowaniu przydałby się w dwóch miejscach. Poza tym kilka osób u
mnie wydaje się być mocno zainteresowana tematem, więc może uda się
kogoś wyciągnąć na spotkania warszawa-dp.

Kata to jedno, natomiast jeżeli ktoś chciałby spróbować czegoś nowego
(i najlepiej to poprowadzić), to w przeszłości był OCR, czy
prezentacje dotyczące konkretnych zagadnień związanych z TDD. Bywało
ciekawie :). Mimo, że tematyka związana z SC i TDD jest dla mnie jak
najbardziej ok (odkrywaniem sposobów na pisanie dobrego kodu od
jakiegoś czasu silniej się interesuję, to w przypadku propozycji
rozmowy o Facade vs. Business Delegate też byłbym za. Wszystko, co
wzbogaca nasz warsztat jest dla mnie na plus. Sama nazwa grupy mi
osobiście nie przeszkadza (pamiętam pierwsze spotkania :) ), ale
rzeczywiście może być trochę myląca dla nowych osób. Jeżeli ktoś
miałby dobry pomysł jak ją rozwinąć, aby "wszystko" się mieściło (w
rozszerzonej nazwie) to chętnie się zapoznam.

Odnośnie propozycji Sebastiana to nie brałem udziału w spotkaniach
grupy w okresie, gdy był realizowany jakiś projekt. Pomysł na pewno
jest ciekawy, natomiast nie wiem, na jakich zasadach miałby być
realizowany. Piszemy kod tylko na spotkaniach? Jeden wspólny kod, czy
ludzie w parach/grupach? A może piszemy, kiedy ktoś może i na
spotkaniach omawiamy go oraz modyfikujemy? Zastanawiam się, czy aby
utrzymać dobry kierunek zmian, nie byłoby konieczne również silniejsze
zaangażowanie się kogoś(iów) w przygotowania. Może macie doświadczenia
w takim grupowym tworzeniu projektów (najlepiej te pozytywne - że
komuś się udało :) ).

Aby nie popaść w rutynę moglibyśmy utrzymywać mieszaną formułę (z
jakąś przyjętą proporcją).

Pozdrawiam
Marcin

On Nov 15, 11:48 pm, Sebastian Kaczanowski

Lukasz Lenart

to warsz...@googlegroups.com
Do pisania projektu to i ja mogę się dołączyć, tworząc jakieś elementy
w domu, w czasie wolnym. Może to być trochę trudne, ale spróbować nie
zaszkodzi. No i jakby dało nagrywać się takie spotkania :-)

Łukasz
+ 48 606 323 122 http://www.lenart.org.pl/
Kapituła Javarsovia 2010 http://javarsovia.pl

Krzysztof Jelski

to warsz...@googlegroups.com
W dniu 15 listopada 2010 23:48 użytkownik Sebastian Kaczanowski <sebastian....@gmail.com> napisał:
[...]
Czy masz na myśli, żeby spotkania się odbywały, ale bez przygotowania?
Myślę, że regularność spotkań jest ważna.
[...]
Jak zaczynaliśmy aplikację do konferencji, spróbowałem napisać taki test End-To-End. Kod jest tutaj [1]. Nie jest może taki piękny, jak ten w GOOS, ale odpala aplikację łącznie z serwerem i testuje ją przez GUI.

Moje wrażenie z tej ówczesnej prezentacji było takie, że to było za dużo naraz i za trudne do załapania dla uczestników.

Podobnie myślę o robieniu projektu w trakcie spotkań. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że bardzo trudno osiągnąć dający satysfakcję efekt w ciągu 2 godzin. Może jakimś rozwiązaniem byłoby, gdybyśmy kodowali też w domu poza spotkaniami (jak to Łukasz proponował), choć nie wiem, ile osób ma na to czas.

Co myślicie?
Mnie dawno nie było na żadnym spotkaniu, więc nie wiem, czy nie
proponuję czegoś od rzeczy.
Moim zdaniem lepsze są przygotowane spotkania, ukierunkowane na coś małego, co można zrobić w ciągu 2 godzin (ewentualnie przeciągnąć na 2-3 spotkania). Czyli pomysły typu Coding Kata, Randori, Code Retreat, Open Code Review, prezentacje o wzorcach.

Pozdrawiam,
Krzysiek

[1] http://svn.agile.waw.pl/patterns/conference/trunk/src/test/java/pl/patterns/conference/attendees/RegisterIntegrationTest.java

Krzysztof Jelski

to warsz...@googlegroups.com
W dniu 19 listopada 2010 11:38 użytkownik Krzysztof Jelski <kje...@gmail.com> napisał:
[...]

Aha, można jeszcze spróbować tak, że uczestnicy piszą kod w parach i go integrujemy, a na koniec oglądamy.

Pozdrawiam,
Krzysiek

Sebastian Kaczanowski

to Warszawa Design Patterns Study Group
Co do pytania: Czy masz na myśli, żeby spotkania się odbywały, ale bez
przygotowania?
To odpowiedziałbym tak:
Najlepiej żeby spotkania były przygotowywane, ale, jeśli nikomu się
nie uda niczego przygotować, dobrze by było mieć coś w zapasie i stąd
wynikła moja propozycja.

Bardzo mi się podoba pomysł kodowania poza spotkaniami bo poza
oczywistą wadą (trzeba będzie coś pisać) ma też kilka zalet:
- pozwala zatrzymać w otoczeniu grupy osoby, które fizycznie nie mogą
być obecne na spotkaniach (a tak się zdarzyło, że w wypadku tej grupy
są to kluczowi jej członkowie)
- od razu będziemy mieli Code Review w dyskusjach na grupie
(proponuję, by wszelkie dyskusje dotyczące zarządzania tworzeniem
aplikacji odbywały się na forum grupy)
- problemy, które pojawią się podczas tworzenia kodu można próbować
przekształcić w tematy spotkań.

Mam pytanie, kto chce się podjąć kodowania w domu?
Ja+1

pozdrawiam
Sebastian

On 19 Lis, 11:48, Krzysztof Jelski <kjel...@gmail.com> wrote:
> [...]

Lukasz Lenart

to warsz...@googlegroups.com
W dniu 29 listopada 2010 23:06 użytkownik Sebastian Kaczanowski
<sebastian....@gmail.com> napisał:

> Mam pytanie, kto chce się podjąć kodowania w domu?

i ja +1

Jakub Nabrdalik

to warsz...@googlegroups.com

Ja +1

Kapituła Javarsovia 2010 http://j...

Piotr Przybylak

to warsz...@googlegroups.com
Mi koncepcja pracowania z jakimś konkretnym kodem się podoba i nawet mam pewien pomysł jak można by przedyskutować / wypróbować ciekawe techniki pracy z kodem bazując na realnym rozwiązaniu a jednocześnie zrozumiałym dla wszystkich. Otóż, postanowiłem zopensourcowe'ać endżin sklepu internetowego napisany w Javie, który udało mi się wdrożyć u kilku klientów. Na spotkaniu moglibyśmy zająć się jakimś konkretnym apsektem technicznym - czyli jak to samo zrobić lepiej, połączonym z refactoringiem żywego kodu. Mogę zrobić ogólne wprowadzenie do tego co tam się dzieje - często używam podczas  szkoleń przykładów sytuacji z developemntu, które np. pozwoliły mi zrozumieć czemu te testy to właściwie na początku się pisze, ale myślę, że najciekawsze byłoby skupienie się w czasie spotkania na rozwiązaniu jakiegoś konkretnego problemu lepiej - może na kilka sposobów. Co Wy na to ?

Pozdrawiam
Piotr Przybylak

Piotr Przybylak

Marcin Zajączkowski

On Nov 30, 9:25 pm, Piotr Przybylak <piotr.przyby...@gmail.com> wrote:
> [...]
> najciekawsze byłoby skupienie się w czasie spotkania na rozwiązaniu jakiegoś
> konkretnego problemu lepiej - może na kilka sposobów. Co Wy na to ?

Jak dla mnie to bardzo dobry pomysł. Dobrze wplata się w zaproponowane
wcześniej pisanie kodu na spotkaniach oraz nie wyklucza pisania w
domu. Do OCR pewnie też będzie można wykorzystać. Znając życie (nie
weź tego osobiście Piotrze :-) ) to może być nawet ciekawiej, gdyż
będziemy pracować z prawdziwym kodem, który działa i który można
napisać inaczej/lepiej/ładniej (więcej czasu, więcej głów, inne
priorytety), a miejscami pewnie przydadzą się wskazówki z "Effective
working with legacy code" ;-).

Myślę, iż dobrze by było, abyśmy nawet decydując się na prace nad tą
aplikacją pozostali nadal otwarci na alternatywne tematy "od czasu do
czasu" (w przypadku, gdy takie propozycje padną).

Pozdrawiam
Marcin

> W dniu 29 listopada 2010 23:06 użytkownik Sebastian Kaczanowski <

Dawid Bielecki

to warsz...@googlegroups.com
+1

--
Dawid Bielecki
http://www.dawciobiel.com

Krzysztof Jelski

to warsz...@googlegroups.com
OK, widać, że chęć jest.

Pierwszy krok?

Udostępnienie kodu Piotra w repo?
Mogę zaproponować moje repo svn. Choć ostatnio tak polubiłem githuba, że
może jednak tam? github pozwala założyć organizację i przypisywać do
niej członków i tworzyć repozytoria w ramach organizacji - można by z
tego skorzystać.

Spotkanie? Tak jak mówiłem ja na razie we wtorki nie mogę. Potrzebni
więc są chętni do zorganizowania spotkania. Wydaje mi się, że trzeba:
- sprawdzić jak tam z salą, bo dawno nas nie było :-)
- zadbać o pilota i przewód do monitora
- wysłać ogłoszenie o spotkaniu - to ostatnie chętnie zrobię.
- poprowadzić spotkanie (tu naturalnym kandytatem wydaje się Piotr :-) )

Pozdrawiam,
Krzysiek

W dniu 30.11.2010 21:25, Piotr Przybylak pisze:

> [...]

> przekształcić w tematy spotkań.
>
> Mam pytanie, kto chce się podjąć kodowania w domu?

Piotr Przybylak

to warsz...@googlegroups.com
Ok kod jest już w publicznym repo - na razie jest to mercurial na bitbucket, w przyslosci mozemy zdecydowac sie na cos innego - np. github. Ja na razie gita nie dotykalem.

Pewnie będę musiał jeszcze trochę rzeczy tam poprawić żeby udało się łatwo odpalać projekt - ale póki co można poprzeglądać zródła.
Adres repo:

Pozdrawiam
Piotr Przybylak

Piotr Przybylak

Piotr Przybylak

to warsz...@googlegroups.com
Sala jest ponoć potwierdzona, więc zapraszam na spotkanie w najbliższy wtorek, 14.12.2010; godz. 18.00.
Budynek wydziału MIMUW na ulicy Banacha 2, sala 5440.
Postaram się opowiedzieć trochę o strukturze kody, przybliżyć historię jego powstawania i odpowiedzieć na pytania.

Piotr Przybylak

Sebastian Kaczanowski

to Warszawa Design Patterns Study Group
Czyli co dzisiaj będzie spotkanie?

pozdrawiam
Sebastian

On 9 Gru, 16:30, Piotr Przybylak <piotr.przyby...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Budynek wydziału MIMUW na ulicy Banacha 2, sala 5440.
> Postaram się opowiedzieć trochę o strukturze kody, przybliżyć historię jego

Piotr Przybylak

to warsz...@googlegroups.com
Tak, zapraszam!

Piotr Przybylak

Sebastian Kaczanowski

to Warszawa Design Patterns Study Group
Ok, ja będę z kolegami (liczba kolegów: 2 ;).

pozdrawiam
Sebastian

Vitaliy Oliynyk

to warsz...@googlegroups.com